التخطي إلى المحتوى

رواية نفق الجحيم الفصل الخامس عشر 15 بقلم ريناد يوسف

رواية نفق الجحيم البارت الخامس عشر

رواية نفق الجحيم الجزء الخامس عشر

نفق الجحيم

رواية نفق الجحيم الحلقة الخامسة عشر

حوريه ضربت علي صدرها بصدمة اول ماسمعت توفيق طلقها وصرخت بعلوا صوتها:
إنت عميلت ايه ياتوفيق!
عديله بفرحه:طلقك
حوريه راحت لتوفيق ووقفت قدامه وبالدموع قالتله: هونت عليك ياتوفيق بعد عشرة السنين داي كلها تطلقني؟
عديله:إيوه بزياداكي.
حوريه لتوفيق: طيب اروح وين واجي منين ياتوفيق واني مليش موطرح غير إهنه وإنت خابر.. داني إتولدت إهنه واتربيت إهنه وإتجوزت إهنه ولو طلعت بره حيطان البيت ديه اتوه ومعرفش اعاودله تاني..
عديله: ومعاوده ليه؟
توفيق كان ساكت ومراددش عليها وهي تتكلم وعديله هي اللي ترد عليها، لغاية ماحوريه صرخت فيها بعلوا حسها عشان تسكت وتهملها فحالها.
اما توفيق فبعد ماحوريه خلصت كلامها وجه كلامه لبته فكريه اللي كانت واقفه جار كل اللي واقفين ومراقبين الموقف:
فكريه انتي ونعمه حضرولي خلجاتي وكل حاجتي وطلعوها بره البيت، واني هشيع مخلوف وابو دراع ياخدوهم يحطوهم فبيتهم.. من اليوم وطالع لا هدخل البيت ولا عايز اشوف اللي فيه.
قال كلامه وطلع وهمل حوريه وراه تبكي وامه عديله تزعق فيها وتقولها:
طفشتي الراجل من بيته شاله تطفش روحك منك يابعيده.. ارتحتي على إكده يابوز الاخص يابومه.. يلا احسن خليه يطلع يشتري بيت جديد وحلوا ويتجوز وحده شباب صغيره تدلعه وترقصله.
وإهنه حوريه صرخت بعلوا حسها:
بوووووووووه حوشوها مني لاموتها يأما اكتل حالي..
وجات عليها جري ورده خدتها ودخلت بيها لأوضة كرار ولدها وقفلت عليها الباب عشان متسمعش حديت عديله اللي عيخليها تشعلل فوق ماهي مشعلله.
اما حد الشيخ جاهين..
حكيم:
كيف يعني حكمي ناقص يابوي؟
جاهين: ايوه ناقص ياولدي ولازمن يكمل.. هو حكمك الانسب لعبد الصمد بس فيه ظلم كبير هيوقع علي الولايا دول.. الا اذا…
حكيم : الا اذا ايه يابوي؟
جاهين: الا اذا وقفنا على راس المحكوم ومهملناهوش يرتع في اللي ملكناه عليه، يعني العيال دول ميتهمالوش بعد جوازهم من البنته علي هواهم.. لازم يكون حد عفى فوق راسهم يفكرهم كل هبابه إن البنته مش لحالهم وإن وراهم اللي يوقفلهم.. والحد ديه هيكون إنت ياحكيم.. وقبل ديه كله عشان يتجوزوا البنته لازمن أول هام اللي هياخد المستوره الكبيره اللي وقع عليها الجرم توافق عليه هي وتقولها بلسانها انها راضيه تتجوز اللي حكمنا إنه يتجوزها والا جوازها يكون باطل..
وكمان قبل ديه كله التلاته يعاهدونا ويعاهدوا ربنا قدامنا بالتوبه النصوحه ويحلفوا يمين الله إن اللي عيملوه لا هيتكرر ولا ينعاد.
وكمان فيه عقاب ليهم عايز تنفيذه يكون بيد ابهاتهم.. ومش هقول إن العقاب يحصول قدام اهل بلدهم عشان هتكون صعبه عليهم، مع إنهم المفروض يكونوا عبره للكل.. لكن خلينا نخلوا ديه يحصول قدام اهل بلدنا إهنه عشان خجلهم من الناس يكسر الشر فنفوسهم ويفكروا الف نوبه قبل مايعملوها.. والاب اللي يعمل إكده بيده هيكون داوى هبابه من غفلته عن تربية ولده.
حكيم: والعقاب ديه هو الجلد طبعاً.
جاهين : ١٠٠ جلده لكل واحد من التلاته بيد أبوه.
حكيم: وفكرك هيوافقوا علي الحكم ديه؟
جاهين: والله ديه الفصل وهما مايخدوش منيه اللي يلد عليهم ويهملوا الباقي.
حكيم هز دماغه لأبوه، وبص لعبد الصمد اللي نايم جاره علي الدكه بتعب ورايح في النوم وفاتح خاشمه وانفاسه عاليه كأنه ليه سنه منامش وهمس بأسى علي حاله:
مسكين يابو البنات.. ااااخ يابوي على العادات والتقاليد والاعراف اللي حاكمانا داي ومكبلانا بسلاسل العيب، واللي ميصحش ومينفعش، ومخليه المظلوم يستجدي حقه من الظالم! والله لو يحكموني عاللي سن العادات داي وخلاها نهج يحكم مجتمع بحاله لأكون حاطط طل. قه فنص راسه وأقوله.. داي عشان اللي فرضته علي ناس مليهاش ذنب وولعت النار وهملت جمرها لغيرك ينكوي بيها.
جاهين: ياولدي هذا ما وجدنا عليه ابائنا واجدادنا.. إحنا كل اللي فيدنا إننا نغيروا نفسنا ومنعملوش الغلط ونبقوا مثال زين للناس ونجبروها بالمحبه تقلد افعالنا.. ومن إهنه يبتدي تغيير العادات اللي مش راضيين عنها وحده وحده.. ولحدت ماديه يوحصول والعادات العفشه تتغير إحنا محكومين بيها.
ودلوك روح عاود للبيت عشان امك زمانها قلقانه عليك، مطليتش عليها اليوم بطوله النهارده.. وقولها النهارده ابوي بايت في المندره مع الضيف.
حكيم: له يابوي إنت اللي تروح تبيت في السرايا واني وغازي اللي هنبيتوا في المندره إهنه.. البيت فيه بنيه غريبه ومايصوحش شباب يبيتوا فيه، وخصوصي غازي اللي عينه ماهتهداش لحدت مايشوفها ويملي عينه منيها.
جاهين: معاك حق ياولدي والله.. طيب روح هات من البيت غطا ليك ولغازي وهاته علي يدك وتعالا بدال مايحملنا العار.. آاااخ ياخوفي ياحكيم ليعمل عمله كيف اللي عيملوها الحزانه دول فبنات الراجل الغلبان ويهد كل سيره طيبه عميلتها بين الناس.
حكيم: له من النحيادي إطمن يابوي غازي عيهد فيها وشغال الله ينور، يعني سكر وغوازي وموالد مستني منيه ايه تاني؟ غازي مايقلش عنيهم فحاجه.. داني خايف اول ماتحكم علي العيال دول بالجلد يقولوا كنت اتعافيت بأحكامك علي واد اخوك.. بس ربك كريم وهما اغراب مش من نواحينا ولا يعرفوا حاجه عنيه.
جاهين بحسره:
يعني أعمل فيه ايه ياحكيم أكتر من اللي عيملته معاه قولي.. علام وعلمت، دين وحلال وحرام وعرفت، قسوه وقسيت، قولي قصرت معاه فأيه؟ فيه إيه تاني يتعمل مع غازي عشان ينعدل ومعميلتوش؟!
حكيم: ولا فيدك حاجه ولا قصرت معاه فعمايل.. غازي عوده مال يابوي ومهيتعدلش.. القصد.
هاروح اني للسرايا اجيب الغطا واشوف امي وغاليه واشوف غازي فين واجيبه وناجوا عشان إنت تروح وتلحق تناملك هبابه قبل اذان الفجر.
جاهين: روح ياولدي روح.
وراح حكيم للسرايا ووقف علي بابها يستأذن قبل مايدخل، ومدخلش غير وغاليه مدياله الأمان وقايلاله يدخل.
سلم عليها أول مادخل وسالها علي أمه وقالتله إنها فغرفتها وراحلها..
ودخل حكيم علي أمه اللي فردتله دراعاتها بشوق وهي عتقوله: كيفك يانن العين.. اتوحشتك قوي النهارده ياريحة الجنه.
حكيم وهو عيترمي فحضنها ويمسك ايدها يحبها:
كيفك يالبة القلب.. واني كمان اتوحشتك قوي.. كيفك اليوم وكيف صحتك؟
تماضر: بخير طول ماعيني وعياك بخير يانضر عيني.. قولي ايه اللي غيبك اليوم بطوله إكده؟
حكيم:
النهارده كنت في الارض يمه عشان يوم الري، وقبل منها كنت قاعد جار ابوي مع الراجل الغلبان اللي هده الزمان ديه.
تماضر:تقصد أبو شام؟
حكيم:إيوه هو يمه.. قولي ابو الهم، قولي ابو الوجع، أبو الكسره.. الراجل حالته تبكي الحجر ربنا يستر علي الولايا جميعاً.
تماضر: حقه ياولدي ماانت خابر ميكسرش ضهر الراجل غير شرفه..داني البنيه كانت تحكيلي النهارده عاللي صابها وعيوني مبطلتش سح في الدموع لما الدنيا شبرت قدامي.. ربنا ينتقم من اللي كانوا السبب.
حكيم:آمين يارب يمه.
تماضر: طيب وهتحكمولهم بأيه ياحكيم؟
حكيم حكي لأمه علي الحكم وأمه ملامحها اتغيرت واتجهمت ومنطقتش.
حكيم: مالك يمه هو الحكم ظالم ولا ايه؟
تماضر: ظالم لناس وعادل لناس ياولدي.. وفي الحكم ديه بالذات عشان حد من الاطراف يتنصف لازم طرف تاني يتظلم.. يعني إنتوا بحكمكم ديه جايز هتأدبوا العيال وناسهم، وجايز هتخلوا عبد الصمد يقيم راسه وسط الناس من تاني.. وخلينا نقول جايز ومش بعيد علي ربنا خيات شام يعرفوا يعيشوا مع اجوازهم مع انها صعبه بس مش مستحيله.
لكن شااااام ياحكيم.. شام هتعيش طول عمرها تتمني لو كان ابوها موتها ولا إنه خلاها تعيش الظلم اللي هيوقع عليها من كل الناس.. من جوزها وناسه وناسها، وحتي إخواتها لو تعبوا فحياتهم هيلعنوها في الساعه الف مره علي اللي عيجرالهم بسببها.
شام هتعيش بلعنة العار ياولدي وهتشيل فوق طاقتها.
حكيم اتنهد وسألها: طيب قوليلي أيه البديل ياام حكيم؟
تماضر: مفيش بدايل ياولدي غير بديل واحد للأسف وإنت خابره زين.
حكيم: يبقي نبَدّوا الحياة عالموت ياتماضر وتصبر المسكينه لعل الله يُحدث من بعد ذلك أمراً.. وياعالم يمكن شام ربنا يكرمها وتكون احسن وحده فإخواتها.. وكيف ماقولتي مفيش حاجه بعيده عن ربنا.
تماضر: ونعم بالله ياولدي.
حكيم: طيب اني طالع هاخد غطى واخد غازي من غرفته ونروحوا نبيتوا في المندره جار الضيف؛ عشان ابوي ياجي ينام ففرشته.. يلا تصبحي بخير وعلي خير يالبة القلب.
تماضر: روح ياولدي تصبح علي الجنه ونعيمها.
طلع حكيم بعد ماإدى حس لغاليه وقالتله يطلع وادته الأمان، وسألها علي غازي وقالتله إنه فأوضته فوق وطلعله..
حكيم خبط علي الباب ودخل لما غازي اذنله وكان نايم وحاطط اديه تحت دماغه وباصص للسقف..
حكيم: قوم ياغازي يلا رايحين المندره.
غازي بعدم إهتمام: إشمعنا؟
حكيم:عشان البيت فيه صبيه وعيب ماشباب يبيتوا فيه.
غازي بصله وكشر وقاله: إيوه واني مالي ومالها الصبيه يعني، وبعدين خايفين عليها من ايه هيجرالها ايه اكتر من اللي جرالها يعني! داي مبقتش يتخاف عليها من حاجه واصل كل اللي عيخافوا عالبنيه منيه جرالها.. وبعدين حتي لو نفسي هفتني عليها هي جات عليا يعني هيهيهييييه
حكيم: غااااازاي.. هتقوم تطلع معاي دلوك ولا اروح اشيعلك عمك يعرف شغله معاك؟
غازي وهو قايم: له وعلي ايه ولا عمي ولا خالي مناقصش قلة قيمه اني ووجع راس عالمسا.
حكيم: هاتلك غطى معاك الدنيا برد في المندره.
غازي: علم ويطاع ياسي حكيم.. اهه ياعمي البيت يوبقي بيت ابونا وياجوا الفواجر من اخر الدنيا يطردونا.. قال كلامه وشال بطانيته ونزل علي السلم يغني بعلوا حسه:
ويابهيه وخبررريني عيمل فيكي ايه ياسيييين.. يابهيه ديه مكانش ياسين واحد دول كانوا كتيييير.. ويابهيه وخبرييييني.. وهو يغني ويتلفت حواليه في السرايا ويضحك وحكيم يلز فيه على بره وخايف احسن البت تسمعه وهي مش ناقصه.
يوم صعيب عدى على دهب واخواتها وهما عارفين إن شام طلعت ومش هتعاود تاني.. لكن عبد الصمد معاودش ليه النهار بطوله وكمان لليل محدش عارف وابتدوا يتقبلوا إن خسارتهم بقت بالجمله وراحت البت وابوها سوا، ودهب روحها علي وشك إنها تفارقها وتحصلهم وكل هبابه يغمي عليها ويفوقوها.
أما حد بيت توفيق..
ابو دراع طلع ورا كرار لما شافه عيجري علي بره من أبوه، وفضل يدور عليه في البلد كلها وفي الاخر لقيه حدا العباره قاعد.
قرب عليه وقعد جاره ومن غير ما يبص عليه قاله:
وبعدهالك ياكرار.. لحد ميته هتتعب قلب أبوك وتتعب قلوبنا كلنا.. بسببك الكل عيخسر.. بنيه غلبانه واخواتها وابوها وامها حياتهم إتدمرت، وأمك بعد العمر ديه مع ابوك بسببك إطلقت.. قولي وبعدهالك هتعقل ميته وتبطل اذيه فكل اللي حواليك؟
كرار بصله بإستغراب لما سمع إن ابوه طلق أمه وكان هيتكلم لكنه سكت لأنه مهما اتكلم في اللحظه داي حديته مليهش اي قيمه ولا هيتسمع.
فكمل ابو دراع كلامه :
قوم يلا بينا معاودين البيت إتأسف لأبوك وقوله اني من يدك داي ليدك داي ومتاخدش امي بذنبي واتحمل عواقب اللي عيملته ورجل مره وحده فحياتك ياخي.
رد عليه كرار وهو باصص بعيد: له
ابو دراع بإستغراب:له ايه؟
كرار: له ممعاودش بيوت ولا هقول لابوي اني من يدك داي ليدك داي.. بس هرجل حاضر.. هرجل واعمل كيف ماغيري عيمل.. ومش هرضي بحكم ظالم.. وههروب ومهعاوش تاني.. ويوبقي المقاول يشوف هيجوزني الفاجره داي كيف.. ماهم همام والسيد مش احسن مني عشان هما ينفدوا بجلدهم واني البس..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نفق الجحيم)

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *