التخطي إلى المحتوى

  رواية عشق القاسي الفصل الرابع عشر 14 – بقلم ياسمين سمير 

14

افكركم ياحلوين بالبارت الى فات 

تسمع روعه طرقات خفيفه على الباب 

روعه :اكيد نسى الفون 

ثم تذهب الى الباب 

روعه :نسيت…

ثم تنصدم :سامر 

سامر :ازيك ي روعه 

روعه وهيا تتذكر انها لم ترتدى النقاب 

روعه :يالهووى 

ثم تذهب الى الداخل فورا ترتدى نقابها 

روعه :كدا انا شلت ذنب بس انا مكنتش اعرف انه بره مفكراه قاسم …هو ممكن يكون لسه واقف 

تذهب الى الباب لترى سامر ف انتظارها وتنظر الى الارض 

روعه :انا اسفه كنت مفكراك قاسم عشان كدا يعنى فتحت من غير النقاب 

سامر :ولا يهمك انا زى قاسم 

روعه :زيه ازاى يعنى 

سامر :احم اقصد يعنى زى اخوكى 

روعه :اه 

سامر :انا كنت جاى عشان ..

روعه ؛سمعاك كمل 

سامر لا يعرف مايقوله :لا خلاص مفيش دا كنت جاى ل قاسم بس شكله مش هنا 

روعه :اه قاسم نزل 

سامر :اه ماشى هنزله بقا عن اذنك 

روعه :اتفضل 

ثم ينزل سامر الى الاسفل ويفكر 

سامر :سكت لى لى مقولتلهاش انك حبتها لى هوووووف 

تنزل روعه لترى قاسم وسامر ف انتظارها 

قاسم :جاهزه 

روعه :اه 

قاسم :فكر ف كلامى ي سامر يلا انا ماشى 

سامر :حاضر 

يستقلان السياره 

روعه :هو سامر عايز اى 

قاسم باستغراب :غريبه بتسألى لى 

روعه :اصل جيه سال عليك 

قاسم وهو يقف بالسياره :جيه فين 

روعه بخوف :الاوضه 

قاسم :نننعععم 

روعه :اهدى ي قاسم انا كنت لابسه النقاب 

قاسم :وهو يجى لى اصلا انتى فتحتى لى 

روعه :انا معرفش انه هو والله كنت مفكراه انت 

قاسم :وهو قالك اى 

روعه :مفيش جيه سال عليك وقولتله انك تحت وهو نزل على طول والله 

قاسم :انا ليا تصرف تانى معاه

روعه :تصرف اى 

قاسم :ودا يهمك 

روعه :انا معرفش ان  هو معرفكش والله دى اول مره 

قاسم :وهتكون اخر مره 

روعه :بس وحيات ابننا متعملش حاجه هو مكنش قصده 

قاسم ينظر الى بطنها :ابننا دا الى مصبرنى على الحياه 

روعه :وانا 

يقبل يديها :انتى ملكتى قلبى من اول نظره 

روعه :يعنى وعد مش هتعمله حاجه 

قاسم :اممم افكر 

روعه :بليز بقا 

قاسم :خلاص مش هعمل حاجه 

روعه :طب يلا بقا نلحق المعاد 

قاسم وهو مازال يمسك يديها :يلا 

يصلان المشفى 

ثم تفحص الدكتوره .روعه 

قاسم :طمنينى ي دكتوره 

الدكتوره :البيبى كويس جدا والمدام كويس جدا بردو 

قاسم :الحمدلله يارب 

روعه :الحمدلله 

الدكتوره:انا هكتبلك على حقن عشان الجنين وانتى جسمك ضعيف 

روعه بخوف :لا لا حقن لا انا بخاف 

قاسم وهو يمسك يديها :اهدى ي روعه متخافيش 

روعه :متخاليهاش تكتبلى حقن بخاف والله 

الدكتوره :طب اهدى دا خطر على البيبى متخافيش ف بنج دلوقتى ممكن تاخدى بنج 

قاسم :طب هو لازم حقن 

الدكتوره :ايوا عشان البيبى  وياريت تهتمى بالاكل 

قاسم :من عنيا 

يخرجان من المشفى ويذهب قاسم لجلب العلاج ل روعه ثم يذهبان الى القصر 

سانيه :طمنينى ي بتى 

روعه :البيبى تمام وانا تمام وكل حاجه تمام 

سانيه :الحمدلله ربنا يكملك على خير يارب 

يجلس سامر بالقرب منهم ولا يعرف ماذا يفعل 

سامر :انا هسافر بكره 

قاسم :كويس 

سانيه :اخص عليك ي قاسم دا لسه جاى النهارده 

قاسم :يروح يشوف كليته ومستقبله 

سامر وهو ينظر الى قاسم :اه فعلا لازم اشوفه 

قاسم :امممم كويس 

فاطمه :اعد شويه ي سامر 

سامر :معلش ي فاطمه انا كنت بكلم اصحابى من شويه وقولو ان لازم ارجع عشان المحاضرات وكدا 

روعه :ربنا معاك 

ينظر اليها قاسم بغضب 

سامر وهو ينظر اليها بحب :ربنا يخاليكى 

قاسم :اممم 

ثم يذهب الى روعه 

قاسم :اطلعى انتى ارتاحى وانا خارج هشوف الارض واخلص كذا مشوار كدا واجى 

روعه :الارض الله اجى معاك 

قاسم :انتى لازم ترتاحى 

روعه :ممكن بليل 

قاسم وبدء يصوته بعلى قليلا :لما اجى ي روعه اطلعى يلا 

تنظر الى الجميع الذى كانو ينظرونا اليها 

ثم تذهب بحزن 

سانيه :لى كدا ي ابنى زعلت البنيه 

قاسم :امى …..دى مراتى وانا هنا الكلمه بتاعتى الى تمشى 

ثم يتابع وهو ينظر الى سامر :فاهمين 

يفهم سامر مايريد 

سامر ف سره :ممكن تكون روعه قالتله ….. لا لا دى مستحيل تقوله …بس من ساعه لما جيه من بره وهو متغير ….اكيد قالتله 

يأتى المساء 

يذهب الى غرفه روعه 

روعه باستغراب :قاسم 

قاسم :اى مالك مستغربه كدا لى 

روعه :اصل النهارده يوم فاطمه 

قاسم وهو يجلس على السرير :لا من هنا وجاى هنام هنا

روعه وهو يتقفز ف الهواء :بجد 

يحرى عليها قاسم يضع يديه على بطنها المنتفخه قليلا :براحه براحه 

روعه وهيا تحضن قاسم :عايزه اروح الارض 

قاسم وهو يقبلها :البسى يلا 

يذهبان وبجلسان 

روعه :الله الجو حلو اوووى ي قاسم 

قاسم وهو قبلها من خدها :مش احلى منك 

روعه وهيا تضع راسها على صدره :انا بعيش احلى ايام حياتى 

قاسم :عشان انا معاكى 

روعه :ايوا وكمان عشان ف عيله بتحبنى وماما سانيه والبيبى تعرف ان نفسى اكون ام اوووى 

قاسم :والكليه 

تسكت روعه قليلا ثم تخرج من حضنه :انا اختارتك انت وابنى والعيله 

قاسم بفرح :بجد 

روعه :بجد 

يكملان سهرتهم ف احضان بعض 

تمر الشهور وبطن روعه ترتفع اكثر ويزداد التعب عليها 

قاسم :روعه ي روعه 

تخرج روعه من الحمام :ف اى ي قاسم 

يذهب اليها ويمسك يديها ثم يجلسها على السرير بحرص 

قاسم :هنسافر 

روعه بفرح :بجد ي قاسم 

قاسم :ايوا بجد وهنسافر دلوقتى كمان انا اتصلا بالدكتوره وقالت مفيش تعب عليكى 

روعه :اقوم اجهز الهدوم 

قاسم :اجهزها انا متتعبيش نفسك انا هدومى ف اسكندريه وهجهز هدومك انتى بس 

روعه :طب اقوم معاك 

قاسم :لا ارتاحى انتى بس 

يقوم بتجهيز الهدوم ثم ينزلان ليودعو العائله 

سانيه :طب سيب روعه هنا 

قاسم :عشان تغير جو دا مفيد  جدا لطفل ي امى 

سانيه بدموع :خالى بالك منها 

قاسم وهو يقبلها :حاضر 

ثم يذهب الى فاطمه :حسابك لما ارجع 

فاطمه بخوف :ف اى 

قاسم :انتى عارفه 

ثم يذهب ويتركها 

يخرجان بره القصر 

قاسم وهو ماسك يد روعه :تحبى نقف نستريح شويه 

روعه :لى احنا لسه طالعين من القصر بقالنا نص ساعه بس 

قاسم :عشان البيبى 

روعه :بتخاف عليه اوووى 

قاسم :مش اكتر منك 

ثم يقبل يديها يكملا الطريق 

بعد وقت طويل 

روعه :هنروح الڤيلا صح 

قاسم :بتاعتى 

روعه :بس عايزه بتاع عمتى 

قاسم :دى عايزه تتروق لسه 

روعه :عشان خاطرى بليز وحشتنى اوووى 

قاسم :حاضر ي ستى كل طلباتك اوامر 

يذهبان الى الڤيلا ثم تخرج روعه مفتاحها 

روعه بابتسامه :قول السلام عليكم واقرء قراءن قبل متدخل 

قاسم باستغراب :هيا مسكونه 

روعه :هههههه لا بس عشان عمتى تعرف اننا جينا 

قاسم :عمتك ؟

روعه :متستغربش ولا تستغرب لما تدخل 

تدخل الڤيلا ثم يقوم قاسم بجلب كرسى لها ويقوم بتنظيفه 

قاسم :استريحى على دا 

روعه :سلم على عمتى 

قاسم وهو ينظر حوليه :عمتك 

روعه :هههه متخافش انا بس الى بحس بيها 

قاسم :روعه انتى اتجننتى 

روعه :طب بص وراك كدا

قاسم وهو ينظر خلفه ينصدم :……

رايكم

اتفاعلو بعشر تعليقات ولايك

 •تابع الفصل التالي “رواية عشق القاسي” اضغط على اسم الرواية 

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *