الفصل الحادى والعشرون
اذكروا الله يا أحبتي
رجع إلى بيته بعد ان اطمئن عليها و لكنه لم يخبرها بأمر حملها حتى تتحسن حالتها ، جلس على احد الارائك يتنهد بتعب ويفكر ماذا ستكون ردة فعلها وخاصة انها لا تعلم من والد طفلها و ما هويته واخذ يتسأل من هي و كيف كانت حياتها من قبل ليقطع شروده صوت انثوى ناعم …
انت جيت يا يوسف
يوسف بابتسامة. تعالى يا علياء
علياء بمرح. جبتلي الشوكلاته و لا اشرحك زي ما بتعمل في المرضى بتوعك
يوسف. يا بت احترميني مرة وحدة في حياتك و قوللي يا ابيه
علياء. والله ده الي عندي المهم فين الشوكلاته بتاعتي
اخرج لوح من الشوكلاتة المفضلة لديها يناولها إياها لتلتقطها بلهفة و فرح ليبتسم على تلك الصغيرة المشاغبة فهو يعتبرها ابنته و ليست اخته فقد تولى رعايتها بعد وفاة والديه بحادث سير عند عودتهم من العمرة لتصبح بعدها هي كل حياته و يدللها دائما كإبنته رغم سنوات عمره السابعة و العشرين .
يوسف. قوليلي بقى نتيجتك هتظهر امتى
علياء. بعد يومين ان شاء الله بس قلقانه اوي يا يوسف
يوسف. ما تقلقيش وان شاء الله هتجيبي مجموع عالي و تخشي كلية الطب و تبقى دكتورة اد الدنيا و اشطر منى كمان
علياء بحالمية سارحة. واتجوز ظابط صح
امسكها من قميصها مردفا بحدة . نعم يا روح خالتك
علياء. بهزر يا رمضان مبتهزرش
يوسف. لا ما بهزرش و تابع بجدية انا كنت عايزك في موضوع
علياء. ايه هوقص عليها ما حدث مع حور مقترحا مكوثها معهم في المنزل حتى تسترد عافيتها لانها لا تمتلك اي مكان للذهاب اليه+
علياء بتأثر. يا حرام صعبانة عليا اوي صعب اوي متفتكرش اي حاجة
يوسف. عندك حق
علياء. طب انت ليه مقولتش ليها عن موضوع الحمل
يوسف. خفت عليها من الصدمة و خصوصا انها لسه خارجة من غيبوبة انا هقولها بس مش دلوقتي
علياء. ماشي بس انت هتجبها امتى و هنقول للناس ايه
يوسف بحيرة. مش عارف
علياء بتفكير. طب ايه رايك نقول انها بنت خالتنا و جاية تقعد عندنا تغير جو بعد ما جوزها مات
يوسف. ايه جو المسلسلات ده
علياء بملل. عندك حل تاني يا بو العريف
يوسف. لا بس …
علياء. مفيش بس انت جيبها واحنا هنتصرف
تستمر القصة أدناه
يوسف. طيب انا هتدخل استريح عشان اروحلها بليل
علياء. ماشي يا حبيبي
في فيلا الدمنهوري كان يجلس في غرفتها شارد الذهن يعيد ذكرياته معها اوقاتهم المرحة غضبها و طفولتها مرحها الدائم ليلة امتلاكها كل حدث مر بينه حفر في عقله و وشم في قلبه حتى لا يمحى احس بيد تربت على كتفه ليلتفت يطالع دنيا الواقفة بابتسامة حزينة على حاله مردفة بحنان اخت
دنيا. مش ناوي تخرج من الي انت فيه ده يا جاسر
جاسر. محدش حاسس ب الي انا فيهدنيا . انا حاسة بيك يا جاسر انت مش بس اخويا انت ابويا كمان حور هترجع صدقني لازم تبقى قوي عشانها+
جاسر بأمل. يعني انت مصدقة انها عايشة
دنيا. اه يا حبيبي انت بس خليك قوي و دور عليها
جاسر. انا مخلتش مكان غير ما دورت فيه بس انا متأكد انها هترجع
دنيا . ان شاء الله هترجع لتخرج تاركة وراءها قلب مجروح وعقل لا ينام يفكر بمحبوب غائب و جسد خالي بلا روح تسكنه.
في المشفى مساءا …..
دلف الى غرفتها حيث رأها شاردة و الدموع تغزو خدها الناعم كالمطر لا تقوى على الوقوف ليشفق على حالها بداخله شعور جميل يكنه لها ومشاعر اعجاب منذ ان رأى وجهها الملائكي حين بدأ علاجها و لكنه جاهد هذه المشاعر و نفض تلك الافكار عن رأسه خاصة بعد ان عرف بأنها متزوجة و تحمل قطعة من زوجها داخل رحمها ليقرر انه سيعتبرها كأخت لها يساعدها حتى تستعيد ذاكرتها و عائلتها التى لا بد وان تكون قلقة عليها ، رسم ابتسامة ساحرة على قسمات وجهه الوسيم قاطعا شرودها قائلا….
يوسف . ايه يا حور انت ناوية على النكد ده كتير
ابتسمت بحزن لتقول. عايزني اعمل ايه يا دكتور
يوسف. وبعدين بقى انا مش قولت بلاش دكتور ونخليها يوسف بس وبعدين مش انا اخوكي زي ما اتفقنا و لا ايه
حور بخجل. تمام يا يوسف
يوسف. كده كويس يلا اجهزي بقى عشان هاخدك معيا البيت زي ما اتفقناحور. بس+
يوسف. مفيش بس يا حور انا هبقى مسؤول عنك لحد ما ترجعي لأهلك ان شاء الله
حور بدموع. بس انا كده هتقل عليكم
يوسف. احنا قولنا ايه و بعدين علياء فرحت اوي لما عرفت انك جاية تقعدي معانا عشان طول الوقت قاعدة لوحدها و انا في الشغل
حور بخجل. خلاص الي تشوفه
يوسف. احم احم حور انا كنت عايز اقولك على حاجة
حور باستغراب. حاجة ايه
يوسف . انتي حامل1
صدمة الجمت لسانها و شلت أطرافها عن الحركة هل ما سمعته صحيح …. هي تحمل طفل في احشائها من اب مجهول لا تعرف هويته لا تدري هل هو ابن شرعي ام غير شرعي…. القدر يسخر منها مجددا فقدت ذاكرتها لتأتيها مصيبة أكبر على هيئة طفل مجهول والده ….. بكت بهسترية شديدة و ظلت تصرخ بيوسف
تستمر القصة أدناه
حور. انت بتقول حامل ازاي انا معرفش حاجة عن الطفل ده انا معرفش ابوه حتى ولا حتى جه باي طريقة يا ترى ابن حلال و لا …. لم تسطع نطقها فدخلت في حالة من الهياج التام ليصرخ يوسف بالممرضة لتأتي له بحقنة مهدئة يغرزها في يدها لتستكين بين يديه و تذهب في سبات عميق.
حملها بين ذراعيه يتجه بها الى منزله لتستقبله علياء بهلع قائلة
علياء. ايه الي حصلها يا يوسف
يوسف. مش وقته يا عليا هبقى افهمك بعدين ساعديني اوصلها الاوضة
أدخلها الى الحجرة و وضعها على الفراش لتدثرها عليا بالغطاء و تخرج مع اخيها لتفهم ما حدث لها
علياء . قولي بها الي حصل
يوسف بتنهيدة. عرفت انها حامل واقعدت تصرخ وكانت منهارة فاديتها حقنة مهدئة و جبتها على هنا
علياء . صعب عليها الي بيحصل
يوسف. كانت خايفة انه يكون ابن غير شرعي
علياء. طب ما هي عندها حق جايز
يوسف بانفعال. لا طبعاعلياء. وانت ايه الي خلاك متأكد كده+
يوسف. عشان لما جات وقت الحادثة كانت تقريبا لابسه فستان فرح حتى لو مش واضح لانه كان متقطع ده غير الدبلة الي كانت في ايدها الشمال يعني كل حاجة بتقول انها متجوزة و الي في بطنها ابنها من جوزها
زفرت علياء براحة تامة مردفة. الحمد لله يا رب طب انا هروح اقعد جنبها وانت انزل هات لها هدوم
يوسف. تمام و كمان هعدي على المستشفى اجيب الادوية بتاعتها
علياء . ربنا معاك
بعد فترة عاد يوسف و معه جميع المستلزمات الخاصة بحور من ملابس و ادوية خاصة لحملها ، دلف الى الغرفة فوجد حور جالسة مع علياء تبكي و تشهق بشدة فحزن على حالها ليقترب يربت على كتفها بحنان
يوسف. ابنك ابن حلال على فكرة
حور بصدمة. ايه
يوسف. ايوا انت متجوزة لانك لما جيتي المستشفى كنت لابسه فستان فرح و كمان كان في دبلة في ايدك الشمال يعني انت متجوزة … و اخرج محبس زواج من جيبه و يعطيها اياه مردفا. هو ده
اخذته منه ناظرة له بصدمة لترديه بدون وعي ، لفت انتباهها ذلك الاسم المحفور بالخاتم لتقرأه بدهشة … ليكون….. جاسر
حور. جاسر
يوسف باستغراب. بتقولي ايه
حور بدموع. الخاتم مكتوب عليه جاسر
علياء. اكيد ده اسم جوزكوضعت حور يدها على بطنها تتحسسها برقة و تلقائية و تهمس بصوت منخفض. و أبو ابني+
تستمر القصة أدناه
يوسف. شفتي بقى خلاص المشكلة اتحلت انت ست متجوزة
حور بفرح . الحمد لله الحمد لله انا كنت خايفة اوي
علياء. الحمد لله يلا بقى عشان تاكلى انا حضرت الاكل و قولي رايك
يوسف. طب الحق انا بقى اتصل بالاسعاف
نظرت له بشر مردفة. متاكلش
ضحكت حور بتلقائية من حديثهم و ذهبوا لتناول الطعام في جو لم يخلو من مرح علياء و مشاكسة يوسف لها.
طوال الثلاثة أشهر الماضية كانت نغم مع حازم دائما حتى ان اغلب اوقاته يقضيها برفقتها في بيتها مع جدتها التى اعتبرها كوالدة له حتى بدأت تشعر بمشاعر حب غريبة باتجاهه خاصة عندما اعترف بعشقه لها بكلمات اذابتها ما زالت تتذكر ذلك اليوم جيدا عندما رجعت من جامعتها دالفة الى غرفتها لتجدها مليئة بالزينة و الورد المفضل لديها غير وجباتها المحببة و كل ما تحبه لتجده يحتضن خصرها و يدفن وجهه في عنقها يضمها إليه بقوة هامسا بحب في أذنها. انا بحبك يا نغمي
ابتسامة ساحرة شقت شفتيها لتعرف انها تكن له مشاعر حتى و ان لم تفصح بها ليأتيها همسه الثاني. هخليكي تحبيني يا نغمي
فاقت من شرودها على صوت هاتفه يضيئ باسمه لتبتسم بحب وتجيبه
حازم. نغمي عاملة ايه
نغم بخجل. نغمك كويسة
حازم. طب جهزي نفسك عشان هنتغدى مع بعض النهاردةنغم. حاضر يا حبيبي+
حازم بدهشة مفرحة. قولتي ايه
نغم بخجل. حاضر
حازم. لا الي بعدها
نغم. قصدك على حبيبي اكيد سمعت غلط
حازم. هنشوف يا نغمي لما اجي سلام يا قطة
قفزت بفرح تدعو الله ان يكمل فرحتها لتختفي ابتسامتها عندما تذكرت حور لتتنهد بحزن قائلة. كان نفسي تبقى معايا وحشتيني اوي يا حور
لتذهب تجهز نفسها لمقابلة حبيب قلبها .
في مجموعة شركات S&D
خرج حازم حتى يلتقى بنغم بينما جلس كلا من جاسر و رعد لمتابعة الأعمال العالقة ليصدع صوت هاتف جاسر معلناً عن وصول رسالة ليفتحها جاسر يقرأ محتواها لتغيم فيروزتاه بقتامة مخيفة ليدفع ادوات المكتب صارخا بقوة و غضب لينتفض رعد بخوف من هيئته المفاجأة ليمسك هاتفه يرى ما به ليرى حروف الرسالة ضامنة ( كريم الشاذلي هو الي وراء الحادثة الي راحت مراتك فيها)
جاسر بغضب جحيمي. ابن…. والله لهقتله
رعد. اهدى يا جاسر هنتصرف معاه بس لازم نعرف مين الي بعت الرسالة الاول
جاسر بصراخ . حرمني منها يا رعد حرمني من حبي و عشقى الوحيد بس والله ل اندمه على اليوم الي اتولد فيه هسففه التراب سف
ليخرج بسرعة غاضبا لا يرى امامه غير الم فقدان حوريته.تعالت ضحكات سالي و هي تلقى على مسامع شريكها اخر الاخبار المتعلقة بجاسر+
سالي. مش قولتلك كل خاجة هتبقى زي ما احنا عاوزين يا سهى
سهى. و لسه مش هرتاح غير لما يشرف في السجن3
سالي . انت بتكرهي كده ليه
سهى بغل. على قد ما حبيته على قد ما كرهته اديته كل حاجة و في النهاية راح اتجوز بنت عمه و رماني انا
سالي. عشان كده اتفقتي مع كريم عشان يعمل الحادثة
سهى بحقد . ايوه و لسه هعمل اكتر من كده بس استني و شوفي
سالي. طب مش ناوية تديني الورق و السيدهات
ضحكت سهى بسخرية مردفة. لا يا حلوة مش دلوقتي احنا لسه محتاجلك
سالي. في ايه تاني انا عملت كل الي طلبتيه منى
سهى. بقولك ايه انت تنفذي و بس
سالي. حاضر لتقول في نفسها بحقد ( نهايتك على ايدى يا سهى )3
تمكن جاسر و رعد على الحصول على صاحب الرقم الذي ارسل الرسالة بمساعدة مروان و حازم فعلموا انها الرقم مسجل باسم شيرى عمران المهدي لتتم مراقبتها و احضارها الى احد المخازن الخاصة بجاسر
شيري بصراخ. انتو مين وخاطفني ليه
ليدلف جاسر و معه رعد ليبتسم بخبث مردفا. عاملة ايه يا شيرى
شيري. انت مين
امسك جاسر خصلاتها بعنف قائلا. انت هتستعبطي يا روح امك مش انت الي بعتالي الرسالة
شيري بخوف. رسالة ايه انت مجنون ليقوم بصفعها بقوة لتصرخ عاليا
جاسر. هتقولي الي خلاكي تبعتي الرسالة و تحكي كل حاجة ولا اخلى رجالتي يعملو معاكي الصح
شيري بخوف و انكسار. قتل ابنيرعد . هو مين+
شيري . كريم الشاذلي كريم قتل ابني قبل ما يتولد
جاسر. وايه علاقة ده بالرسالة
شيري بدموع. انا كنت حامل منه ولما طلبت منه يتجوزني لان الدكتور قلي دا أخر فرصة ليا اني اخلف بعد عمليات الاجهاض الي عملتها حبيت ان يكون عندي طفل و لما قولتله رفض و ضربني لحد ما سقطني و بعد ما فوقت في المستشفى الدكتور قلي اني شلت الرحم بسبب الزيف و الضرب وانه ابني مات ليرتفع صوت بكائها
جاسر. كملى
شيري. حلفت انتقم منه روحت له البيت عشان اقتله بس لقته قاعد مع وحدة بيحتفلوا انهم خلصوا عليك وقتلوا مراتك فقولت لازم اقولك عشان تقتله انت لاني مكنتش هقدر اعملها حتى بعد ما قررت
ضيق حاجبيه مردفا. وحدة مين
شيري. سهى الصاوى
جاسر بصدمة. ايه
تستمر القصة أدناه
رعد. انت متأكدة
شيري. ايوه
جاسر. ازاي سهى مسافرة لندن من اكتر من خمس شهور مستحيل
شيري. لا هي رجعت من زمان بس كانت مستخبية عند كريم خصوصا لما عرفت انك اتجوزت و سبتها و كانت عايزة تنتقم منها وكمان سالي السكرتيرة بتاعتك تبعها وهي الي بعتاها وكمان سالي السكرتيرة بتاعتك تبعها وهي الي بعتاها عشان تجسس على شغلك و في الوقت المناسب تمضيك على ارواق لصفقات مشبوهة توديك السجن و مش بعيد تقتلك+
جاسر بضياع. مش معقول ده هي الي طلبت الطلاق وانا عملت لها كل حاجه تخليها في لما سافرت ازاي تعمل كده
رعد . مش وقت اسألة يا جاسر خلينا نتصرف معاهم قبل ما يعملوا مصيبة تانية
اومأ برأسه و خرج مع رعد آمرا الحرس بإرجاع شيري الي بيتها و حمايتها من كريم لا يسطيع الوصول اليها .
مرت الايام تليها أسابيع لتصبح شهور نعم لقد مرت اربعة اشهر اخرى حيث اصبحت حور في شهرها السادس لتظهر بطنها المنتفخة التى تحمل طفل تجهل هوية و الده و لا تعرف سوى اسمه فقط الذي يتردد في اذنها كل ثانية مع احلام غريبة تحتل منامها صور متقطعة لا تدري عنها شيئا و عندما أخبرت يوسف عنها قال بأنها يمكن ان تكون ذات صلة بماضيها المجهول توقفت عن التفكير عندما شعرت بركلة جنينها لأول مرة منذ ان علمت بوجوده لتضع يدها تحاوط بطنها تتحسسها بحنان و رقة لتسيل دموعها بفرح فأخذت تخاطبه بدموع
حور. انا بحبك اوي مع اني مش عارفة ابوك بس حاسة اني كنت بحبه نفسي اخدك في حضني واشم ريحتك يمكن لما اشوفك و تطلع شبه افتكره
طرق يوسف الباب لتسمح له بالدخول ليقول بمرحه الدائم
يوسف. حبيب خالو عامل ايه
ربتت على بطنها بابتسامة . زعلان منك عشان مجبتلوش شوكولاته
يوسف و قد اخرج لوح من الشوكولاته يضعه على يدها مردفا. اهو يا سيدي متزعلش
حور وهي تلتهم القطعة. خلاص مش زعلان
يوسف . انت مفجوعة على فكرة
حور. عارفة
يوسف بجدية. انا عملت حاجة كده مش عارف هتعجبك و لا لأ1
حور. ايه هي
يوسف. انا اديت صورتك لواحد صحبي بيشتغل صحفي في جرنال مشهور و قولتله ينشرها عشان لو حد من اهلك شافها يعرفك
حور بفرح. بجد يعني انا ممكن ارجع لاهلي تاني
يوسف بحزن . اه يا حور بس هتسبينا انا وعلياء بعد ما اتعودنا عليكي بقتي اختى التانية
حور بدموع . انا كمان خايفة اسبيكم انا بحبكم اوي
يوسف بمرح. هي هرمونات الحمل هتشتغل و تقلبيها نكد
حور. رخم على فكره
دلفت علياء للغرفة بمرح قائلة. خياااانة بتديها شوكلاته وانا لا يا يوسف انا لازم اغسل عاري بايدي
يوسف. بس يا بت انا رايح المستشفى و اجي الاقي الاكل جاهز انت فاهمة
علياء بخوف. فاهمة يا باشا
ضحكت حور عاليا عليهم فهم عائلتها الروحية التى احتوتها وقدمت لها الكثير
ارتمى مازن على الاريكة و الدموع تتساقط من عينيه مردفا بالم. يعني كل ده يحصل وما حدش فيكم يقولي
بسمة . انا اسفة يا مازن والله بس دنيا اصرت مقولكش عشان شغلك فى وقت متأخر
ازن بصراخ. يعني ايه اختى تبقى مختفية طول الوقت ده و ما حدش يجيب لي سيرة
دنيا ببكاء. انا اسفة يا مازن ما كنتش عايزة اقلقك
مازن بغضب. انت تخرسي خالص ازاي تخبي عني حاجة زي وكمان كدبتي عليا و قولتي لي ان جاسر سافر هو و حور فترة طويلة يلفوا العالم ليه
بسمة. هي ما كنش قصدها
مازن. اسكتي انت كمان حسابي معاكي بعدين
دنيا. انا اسفة و خرجت تجري باكية على عدم تقديره لخوفها وقلقها عليه
بسمة بحزن. ليه كده يا مازن حرام عليك دي كانت عايزاك تخلص شغلك من غير قلق
مازن. مكنش لازم تخبو عليا لا انت ولا هي ليخرج مسرعا إلى شركة جاسر حتى يعلم اين وصل في البحث فحور ليست كأي احد فهي امه و اخته و ابنته داعيا الله يعيدها سالمة .
طوال الأشهر الماضية كانوا يضعون خطة محكمة للقضاء على كريم الشاذلي مع تلك الحية سهى بعد ان اجبروا سالي على الاعتراف بكل شيء ليعلموا سبب موافقتها على خطتهم فتلك السيدهات القذرة التى تم تصويرها لها و تهديدها بها اجبرتها على التعاون مع سهى و كريم ليعطيها جاسر عذرها خافيا إياها في مكان بعيد عن الانظار حتى يسطيع التخلص منهم قاطعهم دخول مازن بلهفة قائلا
مازن بفرح. انا لقيت حور
انتصب الجميع واقفا ليردفوا بصوت واحد . ايه
جاسر بلهفة شديدة. صحيح يا مازن هي فين
اعطاه مازن الجريدة التي بيده ليمسكها بلهفة بالغة مصدوما بصورتها و عنوان الصورة ليقرأ بدهشة ممزوجة بالفرح . ( الرجاء من يتعرف عليها الاتصال بهذا الرقم)
حازم. الف مبروك يا صاحبي حور رجعتلك
رعد. الحمد لله يا جاسر حور رجعت اما هو فلم ينطق الا بكلمات قليلة مردفا بشوق. جايلك يا حورية قلبي
التعليقات