رواية عصيان أنثى الفصل التاسع عشر 19 – بقلم حنان ماهر
جت ضى تتحرك مسكها رامى من اديها لفها ليه وقعت
فى حضنه ضي اتصدمت من حركته دي وفي نفس الوقت حد اخدلهم صوره ضي بعدت عنه بسرعه وضربته بالقلم
ضى بغضب . انت حيوان ايه اللي انت عملته ده وسبيته وخرجت هى وريم من المكان بسرعه
أما عن رامي ف حط ايديه علي خده وبص لمكان ما ضي مشيت وقال بشر . هدفعك تمن القلم ده غالي اوي يا ضي السيوفي
أما عند روقيه ف قلبها وجعها علي محمود اتصلت تاني بمحمد
روقيه بعياط. بالله عليك يا ابو محمود تقولي محمود فين انا قلبي هيقف من خوفى عليه قولى الصراحه مش قادره حسه أن ابنى حصله حاجه
محمد بقلق عليها. متخافيش يا روقيه صدقينى أنا مش ساكت
روقيه بعياط . انت مخبى عنى ايه محمود حصل له حاجه
متخبيش عليه
محمد باستسلام. محمود اتخطف يا روقيه بس متخافيش هنوصلوا أنا في القسم دلوقتي هنلاقي بإذن الله
روقيه بصدمه وقعت على الكنبه بدأت تنهار . كنت حاسه ان حصل حاجه مسحت دموعها وكملت. انا جايه في الطريق أنا لازم اجي
محمد . لا لا لا خليكي في البيت يا ام محمود هتيجى تعملى
إيه
روقيه . عايزني ازاي افضل في البيت وابنى مخطوف
محمد . إن كان ليا خاطر عندك خليكي في البيت أنا داخل
عند وكيل النيابة أنا وأحمد أبو دينا وإن شاء الله نوصل
للى خطفهم
روقيه باستسلام. حاضر يا ابو محمود بس بالله عليك لو وصلت ل اي حاجه كلمني طمني
محمد براحه لانه اقنعها. متقلقيش طبعا هتصل بيكي اطمنك
وعند ضي وريم وهما ماشيين في الطريق
ضي بغضب. شوفتي الحيوان أنا مش فاهمه ازاي عمل كده انا مسكت نفسي عليه بالعافيه حيوان وقليل الادب
ريم بضحك . بس ايه انت اديتيلو قلم ثلاثى الابعاد سمع الكافيه كله
ضي بصتلها بغيظ . تصدقى أنك بارده
ريم . بس الحوار ده مش داخل دماغى مش مستريحه للى
إسمها سيلا
ضي اتنهدت . انا تعبت من المناهده معاكي يا ريم والله ت
قاطع كلامهم تليفون ضي وكانت روقيه
ضي . السلام عليكم ازيك يا امي عامله ايه
روقيه بعياط. محمود يا ضي
ضي اتنفضت بقلق . في ايه ايه اللي حصل محمود ماله
روقيه . اخوكي اتخطف يا ضي محمود اتخطف وانا في البيت مش عارفه اعمل ايه
ضي بصدمه. انت بتقولى ايه ازاي ده حصل
روقيه بدأت تحكلها اللي حصل وان محمد في القسم
ضي بخوف . طيب يا ماما أنا هروح لبابا واطمنك متقلقيش ماشي
وقفلت معاها ريم بقلق . في ايه يا ضي ايه اللي حصل
ضي بقلق . محمود اتخطف
ريم بصدمه. اتخطف ازاى من اللى خطفه
ضي . مافيش وقت احكيلك أنا لازم اتصل ب ياسين
ياسين كان في مكتبه ولسه هيطلع جاله تليفون وكانت ضي
ياسين باستغراب لأن ضى من النادر لو كلمته . السلام عليكم
ضي بخوف وسرعه . ياسين أنا هروح لبابا على القسم اخويه محمود اتخطف وانا رايحه على هناك
قاطعها ياسين . ضي اهدي الاول في ايه احكيلي
ضي بعياط. بدأت تحكيلوا اللى والدتها حكتهالها
ياسين بقلق. طب ممكن تهدي انتي فين
ضي بعياط . انا مع ريم
ياسين وهو بياخد مفاتيح العربيه من علي المكتب وبيتحرك . طيب اهدي أنا جايلك علي هناك
ضي . طيب تمام ماشي
ياسين وهو خارج بسرعه شافه كريم جري وراء ووقف قدامه بسرعه وقال وهو بينهج . ايه يا بني متصربع ليه
ياسين وهو بيزقه. مش نقصاك يا كريم محمود اتخطف
كريم . محمود مين
ياسين وهو بيركب العربيه وبيتحرك بسرعه . محمود اخو ضي ابوها في القسم وهي رايحه هي وريم علي هناك
كريم وهو بيركب الناحيه التانيه بسرعه. طيب انا جاي معاك
ياسين . اتصل ب بابا وبلغه باللى حصل و اتحركوا في اتجاهم للقسم
أما في القسم محمد واحمد قاعدين قدام وكيل النيابه
وبيحكو اللى حصل مع لولادهم
العقيد الفهد شغل الفلاشه اللى أخذوها من المطعم واللى اسبت صدق كلامهم . ما تقلقوش يا جماعه ان شاء الله ولادكم هيرجعوا ليكوا سالمين غانمين
فى الوقت ده وصلت ضى وريم ووراهم كان كريم وياسين
ياسين . ايه الاخبار ياضى
ضى . انا حالا وصله معرفش حاجه لسه
ياسين . طيب تعالى ندخل مكتب الظابط
طلب ياسين من العسكرى يدخل يقابل الظابط دخل العسكرى
وخرج وسمح ليهم يدخله
اول ما دخلو ضى جريت على ابوها
ضى بلهفة وقلق جريت على محمد . بابا طمنى فى جديد عرفته من اللى خطف محمود
محمد . ايوه يابنتى الشباب اللى اتعرضت لدينا
ياسين قرب من العقيد فهد ومد أيده بيسلم عليه . فهد باشا
اخبارك إيه
فهد . ياه ياسيوفى وحشنى دانا لسه سأل عليك كريم
قرب كريم من فهد ومد أيده يسلم عليه . حصل يا ياسين
اخبارك ايه يافهد باشا
فهد . الحمد لله اتفضلو ياجماعه اقعده هما الجماعة تبعك
ياسين . عم محمد يبقى حمايه ومدام ضى تبقى المدام
بتعتى
فهد . اهلا وسهلا أتشرف بيكى يامدام وبعم محمد
ياسين . طمنى ايه الجديد بالنسبة لمحمود انا عايزه يبات
فى بيته النهارده يافهد
فهد . متقلقش ياسين أنا هبعت احسن فرقه تنزل تحريات
حالا تعرفلى مكان العيال دى فين
ومسك تليفونه وطلب الظابط خالد يجيله على مكتبة
دخل الظابط خالد مكتب العقيد فهد
القا العقيد فهد التعليمات على الظابط خالد وسرعة التنفيذ
اخذ الظابط خالد قوه ونزل الشارع الذى يقيم فيه ( علي )
ليتحري عنه وعرف من صديق ليه أنه عنده جراچ فى منطقه
بلغ الظابط خالد العقيد فهد المعلومات اللى تواصل إليها
فهد . تمام يا خالد خد القوه اللى معاك وطلع على هناك
وانا هحصلك بنفسى
خالد . تمام يا باشا
ياسين . انا هروح معاك يافهد لازم اطمن عليه بنفسى
فهد . صدقني ياسين ملهاش لزوم وصدقنى أنا باعت
اكفأ ظابط عندى ورغم كده انا هنزل بنفسى على شان
تكون مطمن
ياسين. . معلش يافهد رياحنى
ضى بلهفة قربت من ياسين . خدنى معاك ياسين على شان
خطرى
ياسين اخد ضى على جنب ومسك يدها وبص فى عيونها وتكلم بهمس وبحنيه . انا عايزك متقلقيش أنا هروح بنفسى على شان تكونى مطمنه وهاخد كريم معايا لكن وجودك هيكون عائق لينا
استغربت ضى قرب ياسين منها وحست بمشاعر جديده اتجاهوا وان هناك شىء جديد بيبدا
ضى . ياسين انا خايفه على محمود
ياسين وبيحاول يطمنها وحط أيده على خدها . ما تخفيش
طول ما انا معاكى
أما كريم قرب من ريم ووقف جنبها وقرب منها وهمس جنب
ودنها . وحشتيني على فكره
ريم اتكسفت ونزلت عينيها لتحت وبدأت تفرك فى أيديها
كريم . طيب إيه ما فيش وانا كمان ياكيمو
قطعوا فهد . احنا هنتحرك دلوقتي انتوا متقلقوش إن شاء الله ولادكم هيكونو بيتين فى حضنكم النهارده بإذن الله
سيارات الشرطه بدأت تتحرك وسياره ياسين وكريم وراهم
فى طريقهم لإنقاذ محمود ودينا
وعند محمود كان بيحاول يفك نفسه بس مش عارف
دخل ( علي ) مره تانيه وعينه متوجها على دينا ونزل على ركبته وبيقرب منها
علي . تعرفى أنى اول مره شفتك وانا هموت عليك
دينا بتحاول ترجع لورى وجسمها كله بيتنفض . ارجوك
ابعد عنى اعتبرنى اختك
علي بضحك . انا معنديش اخوات بنات ياحلوه ومسكها من
من رجليها وبيقربها منه
دينا بصوت عالى : اه لا لا ابعد عني اعععععععععععععع
محمود بيحاول يفك نفسه وصرخ . ابعد عنها ياحيوان
مش هسمحلك تلمسها
وصلت الشرطه وسمعوا صرخات دينا اقتحمت المكان
قبضوا على علي والشباب اللي معاه
ياسين جري على محمود وفكه محمود طلب الجاكيت بتاع ياسين وراح لبسوا لدينا
رجعو كلهم على القسم
ضى شافت محمود جريت عليه حضنته بلهفة. انت كويس حصلك حاجه
محمود . انا كويس متقلقيش
قرب محمد منه واخده فى حضنه انت كويس يابنى خوفتنا
عليك
محمود . متقلقش يابابا أنا كويس الحمد لله
احمد جرى على دينا واخدها فى حضنه وتكلم بقلق لما شاف شكلها وهدومها المتقطعه اتكلم بلهفه وقلق . انت كويسه يادينا حصل ليكى حاجه
دينا . اطمن يابابا أنا كويس محصليش حاجه
الحمد لله متقلقش
ياسين شكر فهد . أنا متشكر جداً يافهد على وقفتك معانا
فهد . ما فيش شكر ولا حاجه ده شغلى يا ياسين ده
وجبى وحمد لله على سلامتهم
خرج ياسين من القسم واخد ضى وعمه محمد ومحمود
فى عربيته
وكريم اخد ريم وركبوا تاكسى
وأحمد اخذ دينا بعربيته والكل أنطلق لمنزله
وصل ياسين محمود وعمه محمد وأخذ ضى وانطلقوا في اتجاهم للفيلا
ضى وجهت نظرها ليه . شكرا ياسين انك كنت معايا
ياسين بصلها. اعتقد مافيش شكر ما بين الراجل ومراته صح ولا ايه
ضي فضلت بصاله مش عارفه ترد تقول ايه ومش فاهمه ايه التغيير المفاجئ ده اصلا ياسين مستغرب نفسه ومستغرب ليه بقه يهتم بيها وبأي حاجه تخصها وهو زمان ماكنش بيطيق سيرتها اصلا
وصل ياسين الفيلا وطلعت ضي علي غرفتها وقفلت الباب ياسين مر من جمب باب اوضتها مسك مقبض الباب وهيفتحوا بس أتردد في اخر لحظه ودخل اوضته هو وسيلا سيلا كانت في الحمام ياسين اتجه ناحيه الدولاب ولسه هيغير هدومه جاتلوا رساله على تليفونه ياسين شافها و…………..
- يتبع الفصل التالي اضغط على (عصيان أنثى) اسم الرواية
التعليقات