التخطي إلى المحتوى

رواية زواج تحت التهديد الفصل السادس عشر 16 بقلم اسراء محمود

البارت السادس عشر..
عيسى اخذ صبا ورجعوا تاني على الصعيد بعد ما خلصوا فرح فريده وفضلت صبا فتره مش كبيره مع اهلها واولادها ورجعوا وهي كانت زعلانه انها سايبه اولادها للمره الثانيه ولكن عيسى كان بيحاول يراضيها ويطمنها بشكل غير مباشر ولما رجعت صبا للصعيد كانت مرتاحه ومطمنه ان عيسى بيعمل المستحيل عشان يفرح اولادها ده كان واضح جدا اثناء وجودهم هناك ونتج عنه ان الاولاد اتعلقوا بيه جدا لدرجه انهم بداوا يقولوا له يا بابا ده شيء اسعد عيسى جدا وكمان صبا. بس لما رجعوا الصعيد كانت سلمى بنت عمه عيسى موجوده عندهم في البيت بحجه انها جايه تغير جو ولكن كان في نيتها انها لازم تطفش صبا وتمشيها باي طريقه.
لكن صبا كانت بتتعامل معاها بحسن نيه ما تعرفش ايه اللي ممكن تعمله فيها الحربايه دي. واثناء وجود سلمى في جنينه المنزل جات رقيه سلفه صفا بحجه انها جايه تسلم عليهم وهتروح.
رقيه الا قولي لي يا سلمى ايه ليه مهمله دارك وجوزك وجايه هنا اكيد في حاجه ناويه عليها وبلاش تقولي انك جايه تغيري جو كيف ما سمعت لان بصراحه الموضوع مش داخل دماغي لاني عارفاك وعارفه راسك زين
ابتسمت سلمى اللي بيعجبني فيكي يا بت يا رقيه انك دايما فهماني هقول لك انا جايه هنا وكمان هعمل ايه اني محتاجه مساعدتك
رقيه انا هساعدك كيف يعني
سلمى انا الصراحه جايه عشان لازم امشي وش الفقر اللي اتجوزها عيسى لازم اعمل فكره تخلي عيسى يطلقها ومش بس كده يتجوزني كمان
رقيه واني هستفيد ايه لما اساعدك في حاجه كيف دى.
سلمى لما اتجوز عيسى هخليه يجيبك تقعدي هنا تاني انت وجوزك وتبعدي عن حماتك البومه وهخليه يمشي امه كمان ويبقى الدار دي ليا انا وانت وبس.
رقيه وانت فكرك عيسى هيوافق يعمل كده
سلمى لما انفذ اللي في بالي هيعمل اكتر من كده
رقيه وايه هو اللي في بالك
سلمى انا عارفه متاكده ان البنت دي هي وعيسى ما فيش اي توفيق ما بينهم ده غير انها متجوزاه غصب كيف ما سمعت فمش هترضى باي وضع مش كويس وهتطلب الطلاق وعيسى اكيد مش هيخلي واحده مش عاوزاه . ده غير انعمل اللي عملته عند الشيخ وهدان هنرش على باب الاوضه عنديهم عشان عيسى اول ما يدخل جوه يشوفها قدامه قرد فيطلقها. وكمان في عمل ثاني هعمله عقبه ده على طول علشان عيسى يتجوزني ويبقى كيف الخاتم في صباعي
رقيه واه كانك طلعتي مش سهله ومش لازم الواحد يستهون بيكي طيب انا ايه داخلي في الموضوع ده
سلمى انت هتطلعي عند صفا في اوضتها كانك جايه تسلمي على اولادها ومن غير ما حد ياخد باله تطلع على الدور اللي فيه الجناح بتاع عيسى وترش البتاع ده على باب الاوضه وتنزلي تدخلي عند صفحه ولا كانك عملتي حاجه لان انا معروف اني ما بطلعش عند حد منهم فلما اجي اطلع النهارده هتبقى مكشوفه يعني والكل هيستغرب..
رقيه بتوتر طب افردي عيسى ولا هي البنت دي شافوني فوق هقول لهم ايه
سلمى اطمني عيسى ما هوش اهنه والبنت دي جوه قاعده مع مرات خالي في المندره. يعني ما حدش منهم هيشوفك قلت ايه
رقيه ماشي هاتي ربنا يستر.
سلمى اهم حاجه ترشيه على عتبه الاوضه من جوه ومن بره عشان المفعول يشتغل صح
رقيه ماشي انا قايمه عشان ما حدش ياخد باله من قعدتنا سوا
سلمى ماشي وانا هدخل عند مراه خالي عشان اشغلهم ولو البنت دي حاولي تطلع فوق امنعها باي شكل لحد ما تنزلي بس ما تعوجيش
(زواج تحت التهديد اللهم صل وسلم وزد وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين عدد كمال الله وكما يليق بكماله)
رقيه ماشي ربنا يستر
وفعلا اخذت رقيه القزازه اللي فيها العمل من سلمى وطلعت فوق بعد ما سالت على صفا وقالوا لها انها فوق مع اولادها وقدرت بمنتهى السهوله انها تطلع فوق عند غرفه عيسى وصبا وفعلا عملت اللي قالته سلمى بالحرف الواحد ونزلت وهي نازله كانت في الدور اللي فيه صفا وصفا خدت بالها انها نازله على السلم
صفا واه كنت فين يا رقيه ومالك ماشيه بتتسحبى اكده ليه
رقيه بتوتر لا يا خيتي كنت جايه اطمن عليك انت والاولاد ليكي فتره ما جيتيش عندنا قلت انا اجي واسال بس افتكرت اني ناسيه حاجه وكنت نازله اجيبها
صفا بشك معلش يا خيتي انت عارفه ان اليومين دول بتوع امتحانات ولازم اكون جنب الاولاد بذاكر لهم. هم مش ولادك عندهم امتحانات برده
رقيه ايوه عندهم بس يعني ما جاتش من ساعه ولا نص ساعه
صفا عندك حق مرات عمي وجوزك وعيالك عاملين ايه
رقيه بخير والحمد لله بس مرت عمك انت خبراها زين
صفا ربنا يهديها ويديها الصحه
رقيه ايوه قولي لي عيالك عاملين ايه
صفا بخير والحمد لله والله مطلعين عيني في المذاكره
رقيه ايوه من عيالي برده اكده
صفا طيب تعالي ننزل نقعد مع امي واخواتي تحت
رقيه بقول اكده برده. واخذت صفا رقيه ونزلت عند امها اللي كانت قاعده مع صبا وكمان سلمى والغريب ان سلمى كانت بتتعامل بمنتهى الرقه المصطنعه مع صبا وده كان مش مطمن صفا وورد وكمان وهيبه اللي عارفه ومتاكده ان اكيد وراء هدوء سلمى ده مصيبه كبيره بتخطط لها نظرت سلمى رقيه اللي ابتسمت لها علشان تعرفها ان اللي طلبته منها تم وبدون مشاكل بس اللي سلمى ما تعرفوش انها وقعت نفسها في مشكله كبيره من غير ما حد ياخد باله. فضلوا كده قاعدين مع بعض يتكلموا ويتناقشوا في امور كثير وبعد ساعتين تقريبا وصل عيسى وهو على وشه غضب شديد والغريب انه كان جاي في ميعاد غير ميعاده واول ما شافته وهيبه وصبا استغربوا جدا وجوده في المكان على غير ميعاده
وهيبه واه جاي بدري عن ميعادك يا ولدي خير في حاجه
عيسى بغضب هتعرفي دلوقتي ياما. ثم نظر الى رقيه التي توترت من نظراته الغاضبه هي مش عارفه ايه السبب نظراته دي
عيسى لرقيه انت ايه اللي طلعك فوق عند جناحي. نظرت له سلمى بخوف وصدمه وتوترت رقيه جدا
رقيه واه وانا ايه اللي هيطلعني فوق عند جناحك بس
عيسى بهدوء يسبق العاصفه اسالي حالك انا اللي جاي بقول ايه اللي طلعك فوق كانت في حاجه ليكي فوق وايه اللي سمح لك انك تفتحي باب الجناح. انصدمت رقيه وسلمى من كلام عيسى واستغربوا كيف علم كل هذا وهو غير موجود في المنزل. هل من احد راها واخبره ولكن لا لم يكن هناك احد عندما صعدت رقيه وصبا كانت تجلس بجوار وهيبه وسلمى حتى تتاكد من وجودها فكيف علم.
وهيبه واه وايه بس اللي هيطلعها فوق عند جناحك يا ولدي دي طلعت عند صفا اختك عشان تسلم عليها وتشوف عيالها
رقيه بتوتر ايوه صح هو ده اللي حصل
عيسى كانك ما عارفاش ما كان جناح صفا من جناحي صفا في الجناح لتحت وانا في جناح اللي فوق كيف تطلع فوق وانت عارفه ومتاكده ان ده جناحي.
صبا ايه اللي بيحصل وهي هتطلع فوق ليه وحتى لو طلعت اكيد كانت متلخبطه وحصل خير
عيسى وهو يحاول ان يتحكم في غضبه ممكن تسكتي انت دلوقتي عشان انت مش عارفه حاجه… اتضايقت صبا من طريقه كلامه وخصوصا انه كلمها كده قدام كل اللي واقفين.
صفا مين بس يا اخوي اللي قال انها طلعت فوق يمكن اللي شافها فهم غلط.
اخرج عيسى من شنطه كانت في يده لاب توب وقام بتشغيل فيديو وهو يحكي عن وجود رقيه في دور جناح عيسى وهي تتسحب و وتلتفت حولها بتوتر خوفا من ان يراها احد وبعد ذلك اخرجت زجاجه صغيره وقامت برش سائل منها امام الباب ثم قامت بفتح باب الغرفه وقامت برش الباقي على الارض وجزء منه على السرير.
وهيبه واه ايه اللي انا شايفاه ده ايه اللي كان معاكي وكبتيه على الارض وعلى سرير ولدي ومين اللي سمح لك انك تطلعي فوق. كمان اتصدمت كلا من سلمى اللي حست ان امرها سوف ينكشف وصفا المصدومه من ما راته وصبا التي لم تستوعب حتى الان ما يحدث وما هذا السائل وماذا تريد ان تفعل.
عيسى انا كنت عرفتكم ياما قبل سابق اني هحط كاميرات مراقبه في الدور بتاعي من بره من وقت ما حصلت المشكله بتاع السرقه قبل اكده. وكمان اكدت عليكم ان ما حدش يعرف اني حاطط الكاميرات دي وكنت بعمل كشف يومي عليها عشان اشوف مين طلع جناحي ومين لا. بس بعدك ده نسيت الموضوع لان كان الامر طبيعي وما حدش بكام بيطلع غريب فوق وما بقتش اشوف او اراجع الكاميرات وبالصدفه النهارده كنت المفروض يبقى معايا ملف بتاع شغل وكنت ناسي انا خدته معايا ولا ولا ما اخذتوش فقلت افتح اراجع الفيديو بتاع الكاميرات اشوفكم خارج في ايدي ملفات ولا لا وانا بفتح الكاميرا شفت اللي حصل وجيت عشان اعرف هي ايه نطلعها فوق وايه اللي كان في القزازه ورشته على الارض ده
رقيه وهي تنظر بسلمى برعب دول كانوا شويه ميه.
صفا ميه وبترشيها ليه عاد على باب الاوضه
وهيبه يا مري عامله سحر لولدي ومرته وجايه ترشيه قدام الاوضه وجواها كمان.
صبا بصدمه سحر انتوا بتقولوا ايه
ورد بعصبيه انت ايه اللي جابك اهنه تاني ما كنت غورتي من انه ولا انت ما بيجيش من وراكى غير القرف والنكد وبس.
عيسى انا هعتبر اني ما شفتش حاجه ومش هعمل اي اجراء قانوني ضدك قولي اللي هعمله اني اقول لك ما تعتبيش الدار دي لا في الخير ولا في الشر وده اخر انذار ليكي وهبلغ جوزك بيه لكن لو عايزه تشوفي مين هو عيسى الجبالي يبقى ده اختيارك انت وده اخر كلام عندي بس وقتها هتتمني لو ان امك ما جابتكيش على الدنيا دي عشان ما تتقابليش معايا. اطلعي من اهنه. قالها عيسى بصوت اهتزت بسببه كل ارجاء المنزل.
ثم صرخت وهيبه بعد منه انت يا بنت يا هنادي زفت يا اللي اسمك هنادي
هنادي وهي تهرول نعم يا ستي الحاجه في حاجه
وهيبه تاخدي جردل ميه وكلور بخل وتطلعي فوق على جناح سيدك عيسى وانا جايه وراكي تمسحي كويس العتبه من بره وجوه قبل ما تخشي وبعد كده تخشي تشيل الجناح كله عليه وطيها وتطلعي كل الفرش اللي فيه وترموه حتى المرتبه بتاع السرير تولعوا فيها فهماني.
هنادي فاهماكي حاضر يا ست الحاجه
وهيبه صبا خليك هنا يا بنتي مع ورد وصفا لحد ما انظف الاوضه من البلاء ان دخل فيها ربنا يستر. ثم صعدت كي تشرف على هذا بنفسها
عيسى اني راجع الشغل لازم اخلص لاني عندي اجتماع مهم بعد ساعه. عاوزه حاجه من بره يا صبا
صبا بابتسامه خفيفه لا شكرا عاوزه سلامتك.
عيسى تسلمي ثم تركهم وغادر حيث عمله. وجلست كلا من صبا وصفا وورد وجميله وهم غير مصدقين ما حدث وما هي مصلحه رقيه في فعل هذا العمل الشنيع. وكانت تجلس بجوارهم سلمى التى استاذنت كي تدخل غرفتها وترتاح لان قد اصابها صداع حاد بعد ما سمعته. ولكن كان هذا مجرد كذبه كي تهرب من امامهم حتى لا يلاحظوا توترها. فهي كانت متوتره للغايه وحمدت ربها ان امرها لم يكتشف.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود اللهم اني استغفرك واتوب اليك استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه)
وعندما دخلت سلمى الى الغرفه وجدت رقم رقيه يرن عليها ففتحت الخط بسرعه
رقيه بصوت عالي وعصبيه عاجبك اكده ادي الموضوع انكشف قبل حتى ما يبدا وجات فيا ومنعوني من دخول الدار انت لو ما تصرفتيش انا هكشف سرك وهقول عليك
سلمى بصوت واطي اهدي انا هتصرف هحاول افكر في حاجه ثانيه واخلص بس من البت وبعداكده هرجعك هنا تاني.
رقيه واه وانا اضمن منين بقى ان شاء الله. انا عاوزه حقي
سلمى حق وحقك ده هيكون ايه ان شاء الله
رقيه بطمع تحضريني 30 الف جنيه عشان اخدهم والا هعرف الكل بان انت اللي طلبتي مني اني اعمل كده.
سلمى واه 30 الف جنيه مره واحده طيب ماشي هقابلك بالليل علشان اديهملك
رقيه لا انت تاجي هنا وتجيبيهم معاكي وانا هعرف ازاي اخدهم منك.
سلمى ماشي وماله. ثم اغلقت الخط معها وهي تلعنها. من هي كي تهددها. ولكن مهلا سوف تتخلص من صبا وبعدها سوف تتخلص من تلك الرقيه.
وبدات تفكر في شيء اخر كي تخلص من صبا نهائي بعيدا عن اي كاميرات واي وش.
وهيبه فعلا خلصت غرفه عيسى بعد ما تخلصت من اغلب الاساس الموجود فيه وكلمت مهران وعرفته بكل اللي حصل وطلبت منه يبعت عفش جديد لغرفه عيسى بالكامل لانها خلاص تشائمت من الموجود. وبالفعل ما هي الا ساعه وكان العفش الجديد موجود في المنزل وتم التخلص تماما من كل قطعه عفش وفرش في غرفه عيسى وصبا بالاضافه الى انها طلبت من الخدم ان ياخذوا كل الملابس ويقوم بغسلها بدرجه حراره عاليه جدا مع وجود خل حتى تتطهر الملابس من اي سوء قد يكون مسها. وصعدت هي بنفسها مع الخدم وهم يقوموا بفرش الغرفه من اول وجديد. صعدت صبا برفقه ورد الى غرفتها كي ترى ماذا يفعلوا
صبا بانبهار ايه ده فين اساس الغرفه الغرفه اتبدلت تماما لدى السرير ولا ده الدولاب ولا ده الفرش حتى السجاد مش هو
وهيبه معلش يا بنتي انا خفت الصراحه ليكون في شيء في اي حاجه موجوده حبيت اتخلص منه كله علشان نكون في الامان وربنا يستر كمان هدومكم كلها امرت الخدم يغسلوها وينشروها في الشمس عشان تتعقم
صبا حبيبتي يا ماما بس ما كانش في داعي لكل ده.
وهيبه ربنا يستر يا بنتي ويكفينا شر الناس السوء اللي عاوزين يؤذونا باي طريقه.
صبا يا رب طيب اعمل ايه دلوقتي انا محتاجه اغير هدومي
ورد تعالي غيري عندي مش بتقولي في هدوم مقفوله لسه في الشنط
صبا اه بس ما استخدمتهاش قبل كده
ورد خلاص طلعي حاجه منهم وتعالي خدي شاور وغيري عندي
وهيبه روحي معاها يا بنتي على ما يكون جوزك جاء ونتغدى هيكون الاوضه 100 فل و 14 وكله تمام. وتكون الهدوم نشفت كمان.
صبا تمام. وفعلا صبا راحت مع ورد وغيرت هدومها هناك ونزلت تستنى عيسى والجميع كمان اقترحت على ورد اقتراح حلو قوي
صبا بقول لك ايه يا ورد ايه رايك انادي على جميله وكمان صفا وندخل احنا الاربعه كده بربطه المعلم ونعمل احنا الغداء ويكون غدا جديد وعصري
ورد والله فكره حلوه بس هنعمل ايه
صبا ايه رايك نعمل بيتزا
ورد بتشجيع فكره جميله جدا بس ابوي وامي ممكن ما تعجبهمش لانهم متعودين على الاكل البلدي بتاعنا.
صبا عادي احنا هنعمل حسابهم معانا وكمان هنعمل لهم اكله بيحبوها جنب البيتزا لو البيتزا مش عجبتهم خلاص ياكلوا الثانيه
صبا بفرحه وهو كذلك هروح انادي صفا وجميله.وفعلا راحت ودقايق كانت جايه هي وجميله وصفا اللي فرحوا جدا وشجعوا الفكره ودخلوا هم الاربعه المطبخ يبدعوا وصبا هي اللي كانت بترشدهم على عمل مكونات البيتزا واغلب العمايل في تحضير الغداء هي اللي كانت بتعمله بنفسها وهم كانوا بيساعدوها ولما جه وقت الغداء كان مهران ويونس وعيسى جم من الشغل وقاعدين في غرفه الطعام وهم منتظرين بعد ما استقبلتهم وهيبه بالترحاب وعرفتهم ان النهارده الغداء باشراف صبا. فرح جدا عيسى ان صبا بدات تتفاعل معاهم وكمان بدات تبقى طبيعيه بس كان خايف ومتوتر من اللي حصل قبل شويه وكان عارف ان اكيد دي البدايه ولسه في حاجات كثير هتحصل دقايق وكانت صبا وصفا وورد وجميله مدخلين الطعام على السفره بمساعده البنات اللي في البيت
صبا بفرحه السلام عليكم
الجميع وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
صبا حمد لله على سلامتك يا بابا حمد لله على سلامتكم جميعا يلا اتفضلوا الغداء جاهز
مهران بفرحه الله يسلمك يا بنتي انى عرفت انك انت اللي حضرتي الغداء النهارده بصراحه متشوق جدا اشوف اكلك وكنت عاوز اطلب منك من زمان من ساعه ما اكلت اكلك وقت عزومه بيتكم بس كنت بقول اصبر عليها شويه.
صبا انا تحت امرك يا بابا واللي انت عاوزه اطلبه بس وانا هنفذ على طول
مهران ربنا يبارك فيك يا بنتي. عيسى حس بفرحه بصبا وبتغيرها انها بدات تتعود وجودها هنا وده كان مريحوا جدا. ولما دخلوا جميعا وشافوا البيتزا استغربوا مهران وهيبه بس يونس وعيسى كانوا عارفين ايه دي
وهيبه واه ايه ده يا بنات
صبا ببتسامه دي بيتزا يا ماما هتعجبك قوي جربيها ولو ما عجبتكيش انا عامله لك الاكله الحلوه دي.
وهيبه ايوه كده طاجن باميه باللحمه ومعاه رز معمر هو ده الوكل بتاعنا.
صبا بس لازم تذوقي البيتزا الاول انت وبابا وتقولوا لي رايكم
سلمى بنرفزه واه وانت هتوكلينا على كيفك اياك. اتضايقت جدا صبا من كلامها.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم).
عيسى لو مش عاجبك الاكل تقدري تقومي تعملي حاجه لنفسك
ورد وانا من راي اخوي برده احنا عملنا اللي عاوزين ناكله لو مش عاجبك قومي اعملي لحالك. اتضايقت جدا سلمى من تعليق عيسى وكمان ورد الا احرجها وخلاها تقوم من على الاكل.
مهران تسلم يدك يا بنتي هناكل وهنقول راينا بكل صراحه. اتبسطت صبا جدا وبدات تبص لهم وهي مستنيه رايهم والكل بدا ياكل من البيتزا اللي عجبتهم جدا طعمها وقوامها وريحتها خلت الجميع ما بصش لباقي الاكل واكلوا البيتزا كلها.
وهيبه حلوه قوي البتاعه دي اللي قلتي عليها يا بنتي سلم يدك
مهران فعلا حلوه قوي عجبتني جدا لازم تبقي تعمليها تاني
صبا فرحه بالهناء والشفاء حاضر من عينيا. ما قلتش رايك يا دكتور
يونس تسلم ايديكم فعلا تحفه زي بتاعه بره واحسن.
صبا بالهناء والشفاء
ورد وانت يا عيسى يعني ما حدش سمع صوتك اياك تكون البيتزا مش عاجباك
عيسى مين جالك ده ما شاء الله جميله جدا تسلم ايديك يا ام ساهر وعايزك على طول تاكليني من ايدك.
فرحه صبا بتعليق عيسى وقالت طبعا ان شاء الله
مهران يبقى كده الوكل هيكون من ايدك انت وباقي البنات بلاش تخلي الخدم هم اللي يعملوه
صبا بفرحه حاضر يا بابا . ولما خلصوا الاكل.
مهران بقول لك يا صبا يا بنتي
صبا خير يا بابا في حاجه
مهران كنت طمعان في كوبايه قهوه من ايدك الحلوه
صبا بابتسامه يا سلام بس كده من عينيا الاثنين. طيب حد محتاج يشرب حاجه ثانيه
وهيبه يبقى تقفى انت وورد وتعملوا لنا قهوه وشاي للي عاوز
صبا تمام تشرب ايه يا دكتور يونس
جميله قهوه مظبوطه. ضحك الجميع عليها وغمزت لها صبا
صبا خلاص كده عرفنا الدكتور بيحب ايه
صبا وانت يا عيسى تشرب ايه.
سرح عيسى في اسمه ان كل ما يسمعه من صوت صبا يسرح فيه ويحس وكانه له معنى جديد ما كانش موجود قبل كده
صفا وهي تنده على عيسى
عيسى ها في حاجه يا صفا
صفا مرتك بتسالك تشرب ايه ايه ان انت سرحان فيه
عيسى لا مش سرحان اشرب من يدك قهوه مظبوطه
صبا تمام ثم سالت الجميع وقال كلا منهم ما يريد ان يشرب ودخلت هي وورد لتجهيز المشروبات وبعد فتره غير كبيره خرجوا معهم صنيه كبيره لتقديم المشروبات واخذ كل واحد مشروبه الذي طلبه جلسوا جميعا يتناولون المشروبات في سعاده وهم غير ساكتين عن كلمات الشكر لصبا. وده كان مفرحه جدا ومخليها سعيده ومبسوطه بس كانت هناك عيون اخرى تلمع بالغضب والغدر تقف بعيدا وهي تنظر الى صبا التي تبتسم بحقد وشر كبير. ولكن جاءت في راسها خطه شيطانيه تاكدت انها عليها التنفيذ الان حتى تتخلص من تلك الصبا التي اصبحت تمثل خطرا كبيرا عليها. ثم عزمت على تنفيذ خطتها ولكن مهلا حتى ينسوا ما حدث اليوم وقررت ان تذهب الى رقيه لكي تعطيها المال وتخلص من ذنها وبعد ذلك تنفذ ما تريد بمفردها حتى لا ياتي احد ويخرب مخططها.
صبا بعد اذنكم هطلع فوق انا وورد عندها في الاوضه . كنت عايزه اخذ رايها في حاجه
وهيبه اطلعوا يا بنتي
جميله ماشي اطلعوا عقبال ما اكون عملت لكم طقم عصير ولا اروع
صفا وانا كمان هاجي معاكي يا مرت اخوي.
وهيبه بفرحه ربنا يبارك فيكم يا بنات ويهدي سرنا جميعا
امن الجميع على كلامها وصعدت كلا من صبا وورد الى غرفه ورد
ورد تعالي بقى يا ستي قولي لي موضوع ايه ان انت عايزه تاخدي رايي فيه
صبا بصي يا ورد من غير لف ودوران انا هعتبر نفسي صديقتك وهسالك سؤال
ورده اسال يا مرت اخويا والله انا بحبك جدا واعتبرتك اختي وصديقتي.
صبا بابتسامه طبعا يا حبيبتي. طيب ايه رايك في محمد ابن عمك
ورد بخجل رايي كيف يعني
صبا احنا قلنا احنا صحاب بنتكلم بصراحه مع بعض ما فيش حد معانا انه احنا نتكسف او نخجل منه وتاكدي اني هكون معاكي وفي ظهرك وهحاول اساعدك علشان تكوني سعيده ومبسوطه
ورد ربنا ما يحرمني منك يا حبيبه قلبي
صبا ولا منك يا روحي. بس قولي لي ايه رايك فيه بجد
ورد يعني من ناحيه ايه.
صبا من كل حاجه يعني تقبلي محمد كزوج
ورد بصراحه كده يعني محمد راجل واني بحبه لانه بيفكرني بعيسى اخويا شويه.
صبا اعتبر دي اجابه غير صريحه باعجابك بيه
ورد الصراحه انا معجبه بيه من زمان بس هو ولا معبرني
صبا بابتسامه مين قال بقى انه مش معبرك.
ورد يعني انا حاسه كده. هو في حد قال لك حاجه ولا انا اللي باين عليا ومفضوحه قوي
صبا بضحك لا يا حبيبتي مش باين عليكى ولا حاجه انا بس اللي اخذت بالي من نظراتك المخطوفه عليه لما كنا في الفرح كمان نظراته ليكي كانت كلها اعجاب وحب وبصراحه كده عيسى اخوك كلمني اسالك رايك ايه فيه لان محمد اتقدم لك وطالب ايديك.
ورده بفرحه جد بتتكلمي جد يعني محمد طلب يدي من عيسى
صبا اه يا حبيبتي وعيسى كمان قال لي ان الراجل هيموت عليك من زمان وبيحبك قوي بس كان منتظر انك تخلصي تعليم علشان تكوني حققتي هدفك بس هو مش قادر يستنى اكتر من كده وكان خايف ترفضي طلبه فحب يعرف رايك الاول قبل ما يكلم بابا مهران واللي عرفته او حسيته من كلام عيسى انه شكله بيحبك قوي من زمان
ورد بفرحه بجد يعني محمد بيحبني كيف ما انا بحبه
صبا سيدي يا سيدي على اللي اعترفت بحبها ليا
ورد انا بحبك قوي يا صبا بصراحه حسيتك اختي بجد.
صبا بفرحه حبيبتي يا ورده ربنا يسعدك ويتمم لك على خير هبلغ عيسى علشان يطفي النار العاشق الولهان.
ورد بكسوف وبعدها لك يا مرت اخوي
صبا انت هتتكسفي مني وعشان الكلمتين دول ماشي يا ستي . امال هتعملي ايه في ليله الدخله غمزت لها.
اتكسفت ورده جدا لدرجه ان وشها بقى زي الدم
صبا يا نهار ابيض محمد لو شافك وانت زي حبايات الفراوله كده هياكلهم اكل
ورد وبعدها لك عاد عماله تكسفيني. حضنتها ورتبت على كتفها
صبا ربنا يتمم لك على خير يا حبيبتي.
ورد اللهم امين ويبارك فيك لينا يا مرات اخويا وعقبال ما اشوف عوض اخوي منك
اتكسفت صبا وقالت اللهم امين. الوقت ده الباب خبط ودخلت جميله وصفا اللي كانوا شايلين كوبايات عصير
صفا احنا قلنا ناجي نشرب معاكم العصير اهنه
جميله ايوه وبالمره نسهر مع بعض.
صبا بفرحه تمام وانا معايا حته فيلم هفتحه ونتفرج عليه.
ورد طب وعيالك منك ليها
صفا احنا طلبنا من سعديه وهنادي يخلوا بالهم من الولاد وهم اصلا ناموا وكمان يونس راح المستشفى وسعد رجع الشغل ويا ابويا وكمان عيسى راح المكتب مع محمد وامي قالت هتدخل تنام فقلنا فرصه نسهر سوا
صبا بحماس اوكي ثواني هطلع الموبايل ونشوف الفيلم مع بعض وفعلا بعد ما جميله نزلت طلبت من البنات يحضروا شويه تسالي وطلعت كانت صبا شغلت الفيلم بعد ما وصلت التليفون بالشاشه وبدا يشتغل وقاعده هم الاربعه هم عمالين يتفرجوا على الفيلم وبعد كده خلص الفيلم وفضلوا يضحكوا ويهزروا ويحكوا لدرجه ان صوتهم كان عالي جدا وفي الوقت ده جاء يونس دور على جميله مش لقاها وسعد دور على صفا مش لقاها وعيسى دور على صبا مش لقاها فتقابله هم الثلاثه في بهوالمنزل.
عيسى انا مش لاقي صبا
يونس ولا انا لاقي جميله
سعد ولا انا لاقي صفا هم ايه حد خطفهم. ضحك الرجال
عيسى اكيد عنده ورد في الاوضه تعالوا نطلع نشوف في ايه وفعلا طلعوا ناحيه جناح ورد وسمعوا صوت ضحكهم العالي جدا.
يونس ايه رايكم نرجع امجاد زمان ونعمل فيهم زي ما كنا بنعمل زمان
سعد والله فكره جميله واهو يخليهم كل واحده فيهم تخرج تروح اوضتها بنفسها.
عيسى بس اكيد هم قاعدين براحتهم فلازم نكون حريصين
يونس اطمن ما فيش حد فيهم هيبقى براحته غير مراتك يعني تبقى تدخل انت الاول وهم اللي جوه اخواتك ومراتي بتبقى دايما مغطيه شعرها حتى وهي قاعده مع حد وبعدين اول ما يسمعوا الصوت كل واحده فيهم هتحط الحجاب على راسها الوحيده اللي ممكن تتلخبط وتتاخد وما تقدرش تتصرف هي مراتك فهنخليك انت اللي تدخل الاول
عيسى ماشي ربنا يستر بس كده هتخلونا نرجع ايام امجدنا الجميله
ضحكوا جميعا وفي هذه اللحظه دخل محمد مواقف معهم
محمد واه واقفين اكده ليه.
يونس الحريم كلهم جوه واحنا هنرجع امجاد الزمن الجميل

  • محمد يا سلام وانا راشق معاكم

سعد يبقى يلا بينا استعنا على الشقه بالله



السابع عشرمن هنا 

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *