التخطي إلى المحتوى

 

رواية دكتور جامعتي الفصل السادس 6بقلم الكاتبه ايمان محمد دوچا (حصريه وجديده في مدونة الشروق للروايات)


رواية دكتور جامعتي الفصل السادس 6بقلم الكاتبه ايمان محمد دوچا (حصريه وجديده في مدونة الشروق للروايات)

بنتي عايز اشوفها ي الهام مش تبعديني عن بنتي كل السنين دى 

الهام . ابعد عني احسنلك بيشدها يدخل بيها مكتبه 

انت ازاى تشدني كدا 

عالم تخبط ف الناس وتتكلم بكل بجاحه كمان 

جاسر . بت انتي اظبطي بدل ما اعرف اظبطك ازاى 

ريهام . انت عبيط صح خف علي نفسك شويه يخويا هي مش ناقصاك 

نفهم شويه حاجات بقا عشان لحد دلوقتي احنا معرفناش الشخصيات 

جاسر وريهام توأم وكانو اول فرحه الهام ورسلان وده قبل ما ينفصلو وكل منهم ياخد ولد وللاسف رسلان بيسافر وبتكون الهام حامل ف حياة ولم تكن تعلم 

نرجع تاني لروايتنا 

ريهام . عن اذن حضرتك 

بلاوى وبتتحدف ي ربي

جاسر .اهو انتي اللي بلوة 

 انتي اي ي بت 

وسعي خليني امشي 

الهام واقفه قدام رسلان بكل صدمه 

رسلان بحنين ………..الهام 

الهام ..انت هنا ي رسلان ….رجعت مصر ؟

رسلان. رجعت ي الهام من كام يوم 

الهام …بتوتر عن اذنك 

رسلان بيمسك ايديها 

بنتي عامله  اي 

الهام بدموع بترجع انت ملكش دعوة ببناتي 

رسلان . بناتك ؟؟؟

انتي عندك بنتين  ي الهام 

الهام . معرفش عن اذنك 

رسلان . اقفي ي الهام أنا بقالي فترة بدور عليكي 

الهام . بتدور عليا ليه أن شاء الله 

جاسر.  بابا فين لو سمحتي 

الريسيبشن . هو فوق ف الدور التاني ي استاذ جاسر 

جاسر.  تمام ……..سلاموز 

الهام . عن اذنك ي رسلان أنا همشي وابعد عني وعن بناتي 

جاسر.  بابا ..

الهام بتسمع جمله بابا بتوه ف عالم تاني بتدير تشوف 

جاسر بيكون بيشاور ل أبوه 

رسلان.   جاسر 

الهام بدموع جاسر ابني هنا 

جاسر.  سلام عليكم 

الهام ..وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 

جاسر بيحس بحاجه 

رسلان.  اقدملك …… الهام بتقاطعه …جاسر

جاسر.  انتي تعرفيني

الهام بدموع تعالي ف حضني ي حبيبي 

جاسر بيبعد عنها حضرتك مين 

الهام بتاخده ف حضنها واحشني اووى 

جاسر.  انتي مين 

ريهام . انتي فين ي حياة 

حياة. ف البيت في اي 

ريهام. متعصبه وعايزة اجي البيت اتخانق مع اي حد

حياة . طب اهدئ علي نفسك شويه 

ريهام..تمام استني جيالك البيت 

ريهام بتكون ف الطريق بتلاقي الكافيه اللي كانت قاعدة فيه وقابلت ياسين 

بتفتكره بتنزل بتروح تشرب قهوة لعلها تراه مرة أخرى 

لو سمحت ممكن فنجان قهوة 

ياسين بيروحلها بسرعه اخيرا جيتي ي انسه بقالي اد اي مستنيكي أنا ها 

ريهام بصدمه…….  مستنيني ليه 

ياسين . اهو كل يوم اجي عشان اشوف حضرتك واطمن عليكي ي هانم وانتي مش فاكراني حتى 

ريهام . انت عايز مني اي حضرتك 

ياسين . بصي هقولك 

ريهام.  ي ريت واخلص 

ياسين . عايز اجي اتقدملك لمدة شهرين بس 

ريهام . بمعنى 

ياسين . عايزك تعملي خطيبتي لمدة شهرين 

ريهام.  واعمل كدا ليه 

ياسين . هحكيلك وبيبدأ يقص عليها أنه بيحب واحدة وهي اتخطبت لغيرو ولما حاول  يرجعلها صدمته ب أنها مكانتش بتحبه وأنها كانت معاه عشان حبيبها يغير

ريهام.  بصدمه هي ازاى عملت كدا 

ياسين . سيبنا منها 

أنا حاليا بقا عايزك تعملي أننا بنحب بعض بقالنا فترة كبيرة وهاجي اتقدملك 

ريهام. واخترتني ليه 

ياسين .انتي حكتيلي المرة الي فاتت عن مشكلتك اهو بالمرة تخليه يغير هو كمان 

ريهام بتفكير سيبني افكر 

ياسين . تمام 

ممكن رقم حضرتك 

ريهام.  اكتب زيرو ……

ياسين بيتصل عليها وده رقمي سجليه بقا

واتمني توافقي ع العرض 

ريهام.  دمك خفيف يسطا 

ياسين . انتي شايفه اي 

ريهام . اخف من اللي دمه يلطش التاني وخلال ما هما قاعدين بتلاقي مكالمه من رقم غريب 

ريهام . عن اذنك هرد 

ياسين . خدى راحتك 

ريهام . الو 

حسن. أنا آسف ي ريهام ع اللي عملته 

ريهام.  تمام مفيش مشكله ي حسن ولا يهمك 

حسن.  أنا بحبك ي ريهام 

ريهام . بتحب مين ؟؟!

حسن . بحبك انتي 

ريهام . انت بتقول اي أنا مش تمارا اللي بتكلمها شكلك غلطت ف الرقم 

حسن . مغلطش ي ريهام وعارف أنا بكلم مين كويس .

ريهام . يعني اي 

حسن.  يعني بحبك اوووى واوووى كمان 

ريهام.  طب وانا مش بحبك وخطوبتي يوم الجمعه الجايه لو تحب تيجي 

حسن . انتي بتقولي اي خطوبه مين 

ريهام.  خطوبتي ي حسن … اي فى ايه 

حسن . لا مفيش ي ريهام عن اذنك وبيفقل المكالمه 

ريهام.  كرامتك اهم وخير ما عملتي دوسي علي اللي موديكي ف داهيه ده اهو 

بتدخل تاني تقعد 

ياسين . ها وافقتي 

ريهام . الخطوبه يوم الجمعه الجايه اي رايك 

ياسين . بس انا هكون مشغول الجمعه خليها السبت 

ريهام.لو ليا خاطر عندك هي الجمعه معلش لأسباب بردو 

ياسين . هشوف واحاول وابقى أرن عليكي 

هو انتي اسمك اي ؟

ريهام . احنا لحد دلوقتي مقولناش أسامينا لبعض 

ياسين . انا اسمي ياسين  

ريهام 

اتشرفنا ي ريهام اسمك حلو 

ريهام . شكرا لذوقك

بتلاقي اتصال من حسن 

فكي البلوك ي ريهام بقولك اي 

ريهام. وافكه ليه حضرتك

حسن . عشان بتحبيني 

ريهام . ده ف حلمك 

وسلام 

جاسر.  انتي تعرفيني 

الهام بدموع أنا امك ي جاسر ……

يتبع 

تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *