التخطي إلى المحتوى

      

رواية جوازة صالونات الفصل الثاني و الثلاثون 32 –  بقلم ندى علي 

” ادهم نظراته كلها علي نهال فعلا لو النظرات بتحرق كانت نهال رماد من بدري ، نهال من كتر التوتر مبقتش عارفه هي المفروض تعمل ايه في الموقف دا ”
ادهم مسك الفون ورد : معلش بقا يا دكتور لو هقاطع حديثك التحفه دا بس انت تعرف مراتي منين ؟
مروان حس أن لسانه اتلجم : مراتك ؟ مراتك ازاي هي نهال اتجوزت امتي ؟
ادهم ابتسم وحس أنه من كتر ضغطه علي الفون هيتكسر في ايده : سوري بقا شكلها نسيت تعرفك النقطه دي
مروان مبقاش عارف يرد من الاحراج والصدمه : واكيد حضرتك جوزها صح ولا انا غلطان ؟
ادهم بص علي نهال بشر وقال : بإذن الله
مروان بهدوء : صدقني اوعي تفكر فيها ظن مش حلو يشهد ربنا علي اللي انا بقوله أنها عمرها ما اديتني وش رغم أن يعني لو مكنتش متجوزه كنت ناوي اتقدم لأهلها بس حصل خير اتمني مكالمتي متكونش ازعجت حضرتك
ادهم من شدة غيرته قفل الخط من غير ما يرد عليه وبص لنهال اللي رجعت بضهرها لورا برعب : كان ناوي يتقدم هااااا لاء والانيل أنه بيشركلي فيكي قدامييييي
نهال برعب : والله يا ادهم عمري ما كلمته هو دكتور ماده عندي حاول يحكهاااا معايا بس وقفته عند حده ومحصلش بينا موقف يسمح أن اعرفه اني متجوزه
ادهم مسك أيدها وشدها عليه علشان متقعش من علي السرير : اثبتي بس الاول كدا علشان نعرف نتكلم ميتين ام الكلمتين
نهال اتعدلت علي السرير وبصتله : والله هو دا اللي حصل حتي معرفش جاب رقمي منين اقسم بالله أنا كنت مسجله رقمه عندي علشان لو حاجه فاتتني في المحاضرات اسأله فيها بس عمري ما رنيت عليه والله العظيم
ادهم بغيره وجنون : الراجل جااااي يقولي كنت ناوي اتقدم لمرااااتك انتي فاهمه معني الجمله انتي فاهمه يعني ايه راجل يروح لراجل يقوله كنت ناوي اتقدم لمرااتك فاهمه معنااااها
نهال ببساطه : ما هو ميعرفش أن مراتك اكيد علشان لو كان عارف مكنش قال كدا يعني
ادهم بغيره وجنون اكبر : ايواااا لو كان عارف مكنش قال كدا ومين بقا السبب أنه ميعرفش ؟
نهال هزت راسها بسرعه : مش انااا ومعرفش مين السبب أنه ميعرفش اكيد مش هروح اقول لكل واحد ودكتور في الكليه أن اتجوزت
ادهم عارف انها معاها حق لكن غيرته ورجولته مش سامحين ليه بالسكوت فقال بغضب : بقولك ايه تلاشي الكلام معايا نهائي…..فللللللل ؟
نهال بخوف : حاضر فل
” ادهم يصلها بغل أنها حتي محاولتش تحتوي غضبه شد علبة السجاير من علي الكمود وخرج البلكونه وهو في اعلي قمه من غضبه وغيرته ”
نهال قاعده في الاوضه كل شويه تبص عليه فقالت بحيره : طب اعمل ايه اروح أكلمه…بس هو قالي تلاشيني اعمل ايه دلوقتي….اقوم اكل ” فكرت شويه وملقاش حاجه تعملها انسب من أنها تقوم تاكل وتتجاهله لحد ما يهدي لوحده ”
……………………………..
” صلاح دخل شقته كانت نوال قاعده قدام الشاشه مستمتعه بالمسلسل اللي بتسمعه ”
صلاح راح قعد جنبها وبعد صمت دام لدقايق قال : بتشدي في الكلام مع امي ليه يا نوال مهما كانت قالتلك أو مهما كانت عملتلك أنا مش هسمحلك تطاولي عليها بالكلام علشان يكون في علمك
نوال اتعدلت وبصتله ومسكت ايده وقالت بهدوء : طيب هتكلم معاك بالعقل قبل ما امشي من هنا كانت بتعاملني معاملة الخدامين ومش هي بس لاء وانت كمان وكنت بستحمل وبعدي وعمري ما تطاولت عليها بالكلام معقول هاجي دلوقتي اقل ادبي عليها ؟
صلاح دماغه اتشتت بعد ما سمع كلام كفايه من أمه تحت : ما هي قالت انك بتقوليلها جوزي بقي في صفي وبكرا معرفش هعمل فيكي واسوي وكلام ملوش لازمه
نوال عارفه انها هتملي دماغه كلام فقالت بهدوء : وحياة بنتي وغلاوتك في قلبي أنا ما رديت عليها ولا لساني اتكلم كلمه غير لما ادهم اخوك نزل وانا حكيتله اللي حصل عيب عليك يا صلاح تقولي الكلام دا مهما امك بتعمل فيا أنا مستحيل اكسر بخاطرها واللي مبقبلوش علي امي مبقبلوش عليها
صلاح بصلها وغمض عينه وفرد ضهره علي الكنبه وحط رأسه علي رجليها وقال بتنهيده : أنا تعبان يا نوال مش عارف اعمل ايه ولا اراضيها ازاي ولا فاهم هي عاوزه ايه ملطشه معايا من كل اتجاه
نوال ضميته بحنان وقالت : ما ضاقت الا ما فرجت يا ابو غزل ربنا بيختبر قوة صبرك وتحملك لو علي امك متشلش همها أنا متعوده علي كلامها ومبقاش بزعل منها ” وقالت بحب وصدق ” لو امك بتحط طين علي دماغي وانت بتمسحه وتقولي معلش هتراضي وهبقي مبسوطه بكلمه منك أنا قلبي بيصحي من اول وجديد والله العظيم
صلاح مسك أيدها وباس كفها: انتي عوض ربنا ليا اللي مكنتش حاسس بقيمته يا نوال ربنا يديمك ” وقال بستغراب ” الشقه هاديه كدا ليه غزل فين ؟
نوال : غديتها وعلي ما غسلت المواعين طلعت لقيتها نايمه علي الكنبه مكاني دخلتها الاوضه تنام براحتها
صلاح اتعدل ورفع حاجبه : يعني البت نايمه واحنا قاعدين عادي كدا ؟
نوال بعدم فهم : امال المفروض نقعد ازاي يا صلاح !
صلاح وقف ومسك أيدها يشدها : تعالي هقولك في اوضتنا علشان لو فضلنا هنا هتصحي وتعكنن علينا
نوال شدة ايدها منه وقالت بإحراج بعد ما فهمت كلامه : صلاح اتلم وخليك محترم ايه داا
صلاح شدها اوي عليه وقال بهمس وهو بيقلعها بجامتها : وحشتيني يابت قدري أن جوزك بعيد عنك بقالو مده وتعبااان ” وشدها علي الاوضه وهي ضحكت بإحراج واضح ”
صلاح بيأس : معانا عيله داخله في ٦ سنين ومراتي بتتحرج مني يا ميلة بختك يا صلاااح يابن سلوي وسالم
………………………………………
” ادهم قاعد في الصالون ماسك اللاب بيشتغل فيه وحاسس أنه هيولع من تجاهل نهال ليه ، نهال قاعده جنبه بتاكل بلح وبتتفرج علي الشاشه بصمت ”
ادهم بضيق : معلش لو مش هقطع عليكي وقتك الممتع دا ممكن تعملي فنجان قهوه ؟
نهال بصتله بندهاش : تاني !!! عايز فنجان قهوه هتتعب دي تالت فنجان لحد دلوقتي
ادهم بنرفزه : ملكيش فيه اعملي اللي بقولك عليه وخلاص قومي اعملي فنجان قهوه تقيل وساااده
” نهال قامت دخلت المطبخ بصمت جنن ادهم اكتر وعملت فنجان القهوه وجابته قدامه علي الطربيزه وقعدت مكانها مسكت فونها تقلب فيه ”
ادهم يصلها بجنون : سيبي ام الزفت اللي في ايدك دا ليل نهار عليه ارحمي نفسك شويه
نهال بزهول : لا اله الا الله في ليه يا ادهم مش طايقني ليه ولا طايق تشوفني !
ادهم حس أنه لو متكلمش هيفرقت فقال بندفاع : أنا متغاظ ومضايق ومخنوق وانتي السبب في اللي انا فيه انتي وابن ال.. استغفر الله العظيم يارب ايه البرووود اللي انتي فيه دا ؟
نهال بصتله : أنا فهمتك اللي حصل وفهمتك موقفي اعمل ايه تاني بقاا أو المفروض اعمل ايه قولي وانا هعمل
ادهم بهدوء يحسد عليه : اعتذري ويا اقبل اعتذارك يا ارفضه
نهال سكتت شويه وفضلت بصاله وقالت : معنديش مشكله اعتذر بس دا لما اكون غلطانه لكن اعتذر وانا معملتش حاجه بتاع ايه ؟
ادهم غمض عينه وابتسم بغل : هو دا الرد اللي كنت متأكد أن هسمعه رجعنا تاني لنفس الموضوع اللي بسببه كنا هنخسر بعض لو مش واخده بالك
نهال قامت وقفت وقالت بغضب وصوت عالي : موضوع ايه ورد ايه اللي بتتكلم عنه أنا هعتذر وانا مغلطش بتاع ايه قولي أنا غلط في ايه وانا هعتذر عادي
ادهم قام وقف وشدها من ايدها وضغط عليها وقال بتحذير : صوتك ميعلاش علشان مدفنكيش مكانك انا شايف انك غلطانه وهتعتذري
نهال حاولت تشد أيدها منه لكن ضغط اكتر فصوتت : سيببب ايدي هتتخلع في ايدك
ادهم بعند : تتخلع عادي اعتذري هسيبك كلامك مش هيمشي عليا لو حصل ايه اللي قولته يتنفذ اعتذري
نهال حاولت تشد ايدها بغباء منه شدها اكتر نهال بصتله وعيونها دمعت : سيب ايدي يا ادهم أنا مش متعوده عليك قاسي كدا معنديش مشكله اعتذر بس اكون غلطانه لكن اعتذر وانا مش غلطانه علشان ارضيك وبس دا اسمه ايه ؟
” ادهم كلامها ضايقه وغيرته مضيقاه عندها مضايقه عدم اعتذارها مضايقه كل حاجه مضيقاه وحاسس أنه مغلول ، بصلها وهو بيضغط علي سنانه وباسها بعنف وجعها فضل يبوس فيها بقوه وهي بتحاول تبعده بس مش مديها فرصه ”
نهال بضيق من طريقة بوسُه ليها وطريقة ايده اللي بتتحرك علي جسمها بغباء : ادهم ابعد ايه اللي انت بتعمله دا ؟
ادهم ثبتها اكتر وهو بينهج وبص في عيونها : انااا غيراان من الكلب دا يعني ايه واحد بيفكر في مراتي وهي ملكي سواء عرف انك متجوزه أو لاء ميهمنيش المهم أنه فكر فيكي تخيلك معاه وفي حضنه الفكره مجننه اهلييي انتي مش حاسه بيااا ” باسها تاني بغل وقال ” ابعديني عنك تاني وانا هبعد وهسيبك يا نهال ومش هلمسك
” ادهم جواه بيتمني أنها متبعدوش بيتمني أنها تضمه وتحتوي غضبه وغيرته تقدرها اتمني تمسك فيه وتترمي في حضنه وهو هيغرقها في حنيته ”
“” انتظرو القادم “”
يتبع…. 
  • يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية جوازة صالونات) اسم الرواية

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *