رواية جوازة صالونات الفصل الثلاثون 30 – بقلم ندى علي
” نهال واقفه في المطبخ فاتحه الفون بتحاول تفهم طريقة عمل كباب الحله وهي حسه أنها تايهه مش فاهمه حاجه ”
نهال بتقرء الوصفه بتركيز : نضع معلقتين كبار من السمن وزيت… لازم الاتنين علشان الوصفه تطلع صح لو زيت بس مينفعش يحبايب قلبي أنا قولتلكم اهو
ادهم دخل المطبخ وهو نوعا ما أدرك أنها لازم تتكلم وهي بتطبخ فقال وهو بياخد ازازة مائه من الثلاجه : طبعا مفيش كلام من دا يحبايب قلبها زيت سمنه اي دهن وارميها في الحله وانتهي الكلام
نهال بصتله وقالت بتريقه : بس يا بابا انت ايه اللي فهمك في فن الطبخ بعدين اهووو المقادير مكتوبه بالورقه والقلم دي ارواااح ناس يعني مستحيل يكتبو حاجه غلط
ادهم شد الفون من أيدها وحطه قدام وشها علطول : زيتت اووو سمن يا جحشه اتأكدي من معلوماتك الاول
نهال ركزت في الوصفه وقال بدهشه : ااااه تصدق انت صح زيت اووو سمن مش زيت وو سمن…”رجعت بصت للبتوجاز وهي يتحط اللحمه في الحله” سوري يحبايبي الحمل مبهدلني وتفكيري متشتت المفروض نحط زيت او سمنه مش الاتنين
ادهم ربع ايده وبصلها : لاء ولا يهمك كملي الوصفه يفنانه احنا معاكي متقلقيش ” وسقف علي ايده ” اقسم بالله العظيم هتهبليني انتي بتكلمي مين يابنتي
نهال بصتله بطرف عينها : بكلم نفسي متشغلش بالك…المهم البنات اللي سألومي علي روتين شعري ” ورجعت شعرها لورا بغرور ” بروووتين يروحي قبل الجواز كنت كارته
ادهم شرب مايه: بت أنا ورايا مكالمة شغل مهمه صوتك لو ظهر فيهاا هاجي احطك في الحله مكان اللحمه ” وطلع الصالون فتح فيديو مع شريكة في السعوديه واندمجو في الكلام عن الشغل ”
نهال فضلت تطبخ لحد ما الكباب استوي وداقته وقالت بفرحه : يلاهوي عليكي وعلي شطارتك يابت يا نهال بالله لو الشيف بوراك داقها ليشغلني في مطعمه بدولار ” ومليت معلقه وطلعت عن ادهم اللي بصلها متتكلمش لكن مفهمتش من نظرته ” ادهم دوووق بقا وقولي اكلي ولا اكل امك ” وحطت المعلقه في بوقه ”
ادهم اكلها بإحراج وبص في اللاب : ابو معاذ نتقابل في مكالمه تانيه أن شاء الله مضطر اقفل يغالي
ابو معاذ : أنا هستني اقابلك في البلد هنا غيبتك طولت يا رَجُل ” وقفل المكالمه ”
ادهم بص لنهال يتوعد وقام وقف وبصلها وهو بيفك حزام بنطالونه : أكلك ولا اكل امي معايا مكالمة شغل مهمه وانتي جايااا تقارني بين أكلك وأكل امك دا هطلع تلاته ميتين اهلك
نهال رجعت ورا بخوف وقالت بتردد : ايه يحبيبي متنرفز ليه بس انا كنت عايزه ادوقك اول اكله من ايدي غلطانه يعني نزل الحزام يا ادهم السلاح يطول
ادهم عينه نزلت لبطنها تلقائي ابتسم : بطنك كبرت شويه علي فكره
نهال حطت أيدها علي بطنها وقالت بسعاده : انت متخيل كمان كام شهر هنبقي مسؤولين عن بيبي عن اكله وشربه ونومه ولبسه ميسكتش غير في حضنك وميحسش بالأمان غير معاك ادهم أنا متحمسه لحياة الامومه اووي
ادهم من شدة فرحته بكلامها ملقاش رد غير أنه شدها لحضنه وحضنها بقوه : هتبقي اجمل واحن ام في الدنيا كلها عيلتي هتكبر بيكي ” وباس راسها بحب ”
……………………………………..
” نوال قاعده هي وجوزها وبنتها بياكلو كيكه وبيتفرجو علي التلفزيون في جو هادئ ومريح ، الجرس رن وقام صلاح يفتح ”
صلاح بابتسامه : تعالي يجميله ادخلي
جميله : شكرا….خلي بس نوال تنزل لخالتي علشان معملتش اكل ومش قادره تقوم تعمل خليها تنزل تعملها الرز وتحمر البطاطس
نوال قامت وبصتلها بابتسامه : قوليها متقلقيش يا جميله أنا عملتلها غدا معايا هلبس وانزلهولها اهو ” جميله نزلت ونوال قفلت الباب ”
صلاح بص لمراته : انتي فعلا عامله حساب امي في الغدا ولا بتقولي كدا وخلاص
نوال بابتسامه : لاء عملت حسابها بجد بعدين مامتك مش هتسكت ولا علي رجوعي ولا علي القسمه دي ف أنا هحاول علي قد ما اقدر الم الدنيا معاها هي امك اه بس محدش فاهمها قدي المهم انا محتاجه خضار للبيت لأن البيت فاضي علي الاخر
صلاح ابتسم بإحراج : بصي أنا مش هخبي عليكي احنا اتقسمنا وانا مفيش في جيبي غير ٢٠٠ جنيه خديها اشتري بيهم خضار مشي نفسك بيه لحد بس ما أنزل الشغل بكرا ” ومد ايده ب ٢٠٠ جنيه ”
نوال اخدتها بابتسامه وفرحه : تصدق يا صلاح رغم أنه مبلغ قليل بس فرحتي بيه متتوصفش اول مره اخد فلوس من ايدك انت اول مره امسك مصروف من جوزي
صلاح ابتسم علي فرحتها وحضنها وباس راسها بمتنان : انتي بنت اصول يا نوال أنا حقيقي محظوظ بيكي معرفتش قيمتك غير في غيابك في النهايه طلعت أن من غير ميت
نوال ابتسمت بفرحه لكلامه : ربنا يخليك ليا ولبنتك يا صلاح يلا هقوم اجهز غدا لأمك وانزله وانت شوف وراك ايه ” ودخلت علي المطبخ ”
غزل مدت أيدها لأبوها : مصروفي فين يا بابا أنا مصرفتش ابدا
نوال سمعتها : غزل تعالي بابا ادني مصروفك معايا اهو
غزل راحتلها المطبخ ونوال اديتها خمسه جنيه غزل بصتلها بعدم رضا : دا ايه فين الباقي اجيب بخمسه ايييه مبتجبش حاجه
نوال بمهاوده : بكرا بابا هيجيب فلوس كتير وخديكي اللي انتي عايزاه هاتي النهارده مصاصه بس
غزل بضيق : واللبان مين هيجيبه !
نوال بأسرتها : بكرا اجيبلك علبه كامله يلا انزلي اشتري من عند عمو سعد واطلعي علطول
” غزل فتحت الباب بضيق وطلعت علي شقة ادهم فضلت تخبط علي الباب لحد ما نهال فتحت ”
نهال بابتسامه : غزولة قلبي اللي نورت الدنيا تعالي
غزل بعبوس : عمو ادهم فين ؟
نهال : عمو ادهم نايم بس لو الموضوع مهم لدرجة أنك طالعه بنفسك نصحيه عادي
غزل : عايزه مصروف كمان علشان اجيب لبان ماما اديتني مصروف واحد اجيب مصاصه وقالتلي بكرا بابا هيجيب فلوس ” وقالت بستعطاف ” معاكي مصروف تديني وانا هجيبه ليكي بكرا
نهال ابتسمت وشالتها وقفلت الباب : ايه رأيك اجيبلك شيبسي ولبان وبسكوت ومصروف كمان
غزل بفرحه : الله مين جابلك كل الحجات دي ؟
نهال دخلت جابتهم ليها وغزل اخدتهم بسعاده : عمو ادهم جابهم بليل وقالي دول بتوع غزل
غزل فرحت اوي واخدتهم : أنا هنزل اوريهم لماما ” ونزلت جري علي تحت تنادي علي مامتها ، ونهال ابتسمت عليها وقفلت الباب وراها ”
” ادهم حاول ينام لكن معرفش فقرر يدخل ياخد شاور وبالفعل دخل ، نهال دخلت الاوضه تصحيه لكن لقيته في الحمام ”
نهال وهي بتخبط علي الباب : ادهم انت خلصت ولا لسه ؟
ادهم وهو بيغسل جسمه من الصابون : ثواني وخارج….انتي خلصي طبيخ ولا اطلب دليفري واروق دماغي انا ميت من الجوع
نهال بغيظ : الرز بيتردد بس ” وقالت بتوتر ” المهم انا عايزه اكلمك في موضوع كدا بس لازم تكون رايق
ادهم قفل الدش بعد ما نشف ولف الفوطه علي وسطه : أنا خارج اهو وقولي اللي نفسك فيه ” وفتح الباب اتفاجئ بيها وقعت في حضنه علشان كانت لازقه في باب الحمام ”
” نهال سندا بإيدها علي صدره وعيونها علي عضلاته البارزه تلقائي عضت شفايفها اللي تحت ”
ادهم رفع وشها ليه وقال بهمس مبحوح : كنتي عايزه تقولي ايه أنا سمعك ؟
نهال بصتله بتوهان : اناا مكنتش عايزه اقول حاجه
ادهم وهو بيمشي صوابعه علي شفايفها : امال عايزاني رايق ليه ؟
نهال حست انها مشتقاله وبدون سبب رفعت أيدها لرقابته وباسته من شفايفه بحب وقالت بهمس : ادهم انت واحشني حساك بعيد عني من زمان
ادهم برفع حاجب : انتي بتهزري احنا يوميا مع بعض..
نهال منعته من الكلام بشفايفها : بتكون مع بعض بس مش بحس بنفس الشوق اللي انا حساه دلوقتي
” ادهم رفعها من وسطها وغرق في حضنها وفعلا حس أنهم مشتاقين لبعض من غير سبب ، قطع حبهم صويت سلوي ونوال ”
ادهم بعد عن نهال وهو بينهج : دا صوت امي ؟
نهال غطت نفسها بمفرش السرير واتكلمت بصوت يكاد يكون مسموع : وصوت نوال كمان انزل قبل ما يموتو بعض
” ادهم فضل يدور علي هدومه اللي حطها علي السرير قبل ما يدخل الشاور كانو مرمين علي الارض اخد البنطالون ولبسه مقلوب وهو مش واخد باله ولبس التيشيرت ونزل جري علي السلم وهو بيمسح عرقه وبيرجع شعره وبيحاول يكون طبيعي “
يتبع….
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية جوازة صالونات) اسم الرواية
التعليقات