رواية مغامراتي مع سفيان الفصل السادس 6 بقلم رشا منصور (حصريه وجديده في مدونة الشروق للروايات)
رواية مغامراتي مع سفيان الفصل السادس 6 بقلم رشا منصور (حصريه وجديده في مدونة الشروق للروايات)
#الجزءالسادس
#مغامراتي_مع_سفيان
رشا…
كلام عمو سليمان يقلق. ومش مفهوم في نفس الوقت . سألت نفسي ياتري عمو محمد قدر يقاوم. ودى إشارة منه أنه بيحاول يرجع ..
ولا دى إشارة ان عمو محمد خلاص مش قادر يقاوم.
والجنnالمؤذي. هيقدر عليه وساعتها يكون اللي هيفوق من الغيبوبه الشبيه بتاعه …
طب أنا هعرف منين بقي ؟ إيه الحيرة دى…
خلصنا اكل وطبعا الكل مبسوط باللمة والاكله الحلوة واضح أنهم بقالهم كتير مش بيجمعوا مع بعض.
لدرجه ان ليلي صورتنا وباعتت صورنا لجوزها أشرف. .
واللي اتصل وقال كان نفسي أكون معاكم.
بعد ما قعدنا شويه استئاذنت منهم أطلع أرتاح ..
وأول ما قفلت باب الشقه ناديت ع شريف(شريفاج) وريهام (ريهامشيكان) وقعدت انتظرهم وبعد لحظات ظهروا وقالوا
إحنا مش هنقدر نتواجد فترة طويله لو عندك طلب اتفضلي.
قولت لهم أنا عاوزة افهم حاجه واحدة بس مين اللى اتحركت صوابع ايده . عمو محمد ولا الشبيه؟
علشان لو عمو محمد يبقي مش محتاجين نعدي البوابة ونروح له كل اللي هنعمله هنقعد بجواره ونستمر في قراءة القرآن والأذكار وهو بقي ربنا يقويه’. ويرجع لوحده..
رد شريف(شريفاج ) وقال طول ما أبناء إبليسs بعيد عنه أنا بكون بجواره واقرء القرآن وأذكر الله …
لكن صوابع الانسي محمد تحركت لأنه كان بيقاومهم’. أشتد. عليه الحصار. من بعد ظهور سفيان لهم…
وقراءة أخوه سليمان ل سورة البقرة قدر أنه يطرrد
الجنnالمؤذي. من جنبه وحاليا بيقاوم اللي هناك وأحنا مش هنقدر نظهر زى الأول علشان المعاهدة اللي بينا..
الأفضل أنكم تستمروا في قراءة القرآن بجواره علشان يقدر يقاوم اللي هناك بس. بدل ما يحاrرب هنا وهناك وحاولي تعرفي فين البوابه وتنقذوا’.. الوقت مش في صالحك.
يعني أفهم من كدا أننا لوحدنا محدش معانا طب وانتي يا ريهام (ريهامشيكان) مش المفروض تحافظي ع سفيان وتساعديه ولا إنتي كمان مبقاش فارق معاكي الولد ..
قالتلي غصب’. عننا علشان المعاهدة مش هنقدر ندخل لكن انتي حاولي تنقذي’. الانسي محمد وتحافظي. ع سفيان
وتحاrربي.. أبناء إبليسs. وترجعيهم في أمانr..
قولت لها مش عوزاني اطير بالمره ولا أطلع لكم المريخ أنتي بتكلمي بنت بشريه. معنديهاش ربع. قدراتك وعوزاني أعمل اللي انتم مش قادرين تعملوا!!
بصي منك له أنا اللي مش عاوزة أشوفكم تاني…
في مثل عندنا بيقول إيه؟ وجودكم زى عدمه. ملوش لازمة..
مع ألف سلامة آة ياريت لما نموtت تعملوا حاجه مفيدة وتقرؤا لنا الفاتحه وتقولوا ماtتوا وهما بيعملوا اللي أحنا مش قادرين نعملوا. ..
وسيبتهم ودخلت غرفتي وأنا منهاrرة. من البكاء إحنا يعتبر بننتحرr. ومحدش معانا ولا حتى حد عارف حاجه والله وأعلم إيه اللي هيحصل لنا…
وقررت أكلم ماما وأخواتي علشان اودعهم قبل ما ابدء في البحث. عن البوابه….
وبعدها سمعت صوت همس بيقولي أنتي قويه’. وأنا هحاول أساعدك من غير ما حد يعرف…
ركزت وقولت في بالي تطلعي مين بقي أنتي كمان؟؟
والرد كان مفاجأة. ..
أنا أنتي يا رشا .. أنا أختك اللي تحت الأرض وهقف جنبك واساعدك علشان تعيشي.. أنا (اشر)
قولت لها قصدك قرينتي.. وانتي بقي اللي هتساعديني ده أنتي اللي هد’مريني. وتموtيني… ملكيش دعوة بيا..
ده حتي أسمك الشرr كله فيه . سبيني في حالي وإلا أنا اللي مش هسيبك.. وانتي عارفه أنا ممكن أعمل معاكي ايه؟؟.
قالت ليا مش من مصلحتي. أنك تموtتي. ع الأقل في الوقت الحالي …
قولت لها اشمعني؟؟؟
قالت لي لأنك هتموtتي. وأنتي بتعملي عمل خير.. بتضحيe بنفسك علشان تنقذ’ي. غيرك من غير ما يكون لكي اى هدف او مصلحة… وكدا ممكن تدخلي الجنه.
وأظن أنتي عارفه ان ده يضرrني. أنا واتحا’كم. بسببك. من عشيرتي… علشان كدا لازم تموtتي. ع عمل شرr…
قولت لها يارب أشوفك وأنتي منكادة’. مني وأنا في الجنه وأنتي في نارجهنم..
ع العموم لو هتقدري تساعدي ماشي لكن حاليا سبيني أفكر هعمل إيه في اللي جاي….
سفيان….
كلام جدو سليمان خلاني خا’يف. ومش عارف المفروض أعمل إيه. . فكرت أدخل غرفتي وأحاول أركز واروح العالم التاني بس متردد من السا’حر. اللي هناك..
وأشكال الجنo. اللي هناك وحشe. اوى. . غصب’: عني بوقف قراءة القرآن وببقي عاوز اهرrب منهم وبس…
وظهر لي شريف (شريفاج) وقالي
من دلوقتي لازم تفكر كويس قبل اى خطوة. ناوي تعملها .. انت لوحدك لأن وجودنا هنا خارج المعاهدة..
ولازم تثق في قدراتك . انت اقو’ي. منهم ب إيمانك ب ربنا وقدرته ع انقاذك’. من أعدائك’،،.
واوعي تنخد’ع. بالمظاهر’ ممكن اللي تفتكروا معاك يكون هو نفسه عدوك.. قلبك هو دليلك. ثق فيه.
و احذرr. من العالم اللي رايح له
سلام. في أمان. الله ورعايته….
اختفي. وأنا فضلت واقف مش فاهم يقصد ايه بكلامه. هو مين اللي معايا وهو نفسه عدوي…
أنا مافيش حد معايا غير خالتوا رشا وهو بنفسه اللي قالي أنها الوحيدة اللي هتقدر تساعدني.
هو قال احذرr من العالم اللي رايح له. معقولة يكون شبيهة. خالتوا رشا اللي هناك ممكن تغدرr. بيا وتسلمني. للجنn المؤ’ذي.. ليه يا عمو شريف سيبتني في الحيرة دى.
أنا هنزل عند جدو محمد يمكن وجودى معاه يدلني ع الطريق. وافهم شريف يقصد ايه…
اول ما خرجت من غرفتي حسيت بحاجه غريبه ورعشه خفيفه في الإضاءة ومافيش حد في الصاله اظاهر جدو سليمان وتيته نزلوا ع شقتهم.. اومال ماما فين ؟؟
بصيت عليها في المطبخ مش موجودة لمحت نور غرفتها منور والباب مفتوح قربت من الباب وناديت عليها مكنتش بترد.
واول ما دخلت من الباب اتفاجات ب ماما واقفه قدام المرآيا ومش بتتحرك …
وحاسس بهواء سخن. ملئ الغرفة كأني واقف قدام فرن البوتجاز . خو’فت. اقرب منها جريت بسرعه ع خالتوا رشامنصوريمكن تقدر تعمل حاجه..
وأول ما طلعت لها فوق ودقيت ع الباب سمعت صوت خالتوا وهى بتز’عق. ومش سامع حد بيكلم معاها!!
بعدها فتحتلي الباب وكان باين ع وشها أنها بتبكي. قولت لها الحقي ماما . وجريت ع شقتنا وخالتوا رشا جريت ورايا
واول ما نزلنا كانت ماما زى ما هي ..
خالتوا جابت ملح من المطبخ ورشت منه ع عتبه الباب غرفتها ووقفنا إحنا بره قدام الملح وفضلت خالتوا مغمضه عينها وسامع منها همهمه . كانت بتقول حاجه مش فاهمها….
واول ما فتحت عينها قالت ليا روح حط معلقة عسل أبيض في نص كوبايه ميه واقرء عليها آية الكرسي والمعوذات وهاتها بسرعة..
دخلت المطبخ وعملت زى ما خالتوا ما طلبت وأول ما رجعت لقيت خالتوا بتسند ماما وبتقعدها ع السرير واخدت مني كوبايه الميه بالعسل وفضلت تشربها غصبp عنها وهى بتقرأ عليها سورة الكافرون. والكوثر. والتكاثر…
بعدها ماما زى ما يكون كانت في غيبوبه وفاقت وهى بتاخد نفس طويل وقالت في ايه .. حصل ايه… وايه الميه اللي ع هدومي دى. وبصت لنا باستغراب..
خالتوا رشا قالت لها مش عارفه؟؟ سفيان شافك وقعه. ع الأرض جري عليا مخضوضe. سندتك وجيبتك ع السرير وهو عملك ميه بالعسل علشان خو’فت يكون سكرك. منخفض ولا حاجه…اظاهر علشان عملتي مجهود تعبتي .. حاولي تنامي وترتاحي..وأنتي هتبقي كويسه..
ليلي….
أنا مش عارفه أيه اللي حصل. . رشا بتقول اني كنت واقعه. ودايخه ولقيت هدومي عليها ميه وفي طعم عسل في بوقي وشوفت الكوبايه ع الكومود. .. لكن لآ لآ.
قولت ل رشا أنا فاكرة إني كنت واقفه عند التسريحه وحسيت بزغلله. في عيني لدرجه اني شوفت المرآيا فيها موجات. بتتحرك وآخرها بعيد أوي وضلمة .
حاولت أقرب علشان اتأكد حسيت زى صهد.e. هواء ساخن جاي في وشي وشوفت عيون كتيرة لونها أحمر او لا .لا . دى عيون طالع. منها نار..
لقيت رشا وسفيان بيبصوا لبعض وساكتين …
قولت لهم أنا مش مجنونه’. أنا متأكدة من اللي بقولوا لكم..
وهنا رشا ابتسمت وقالت ليا
فاكرة يا ليلي لما أنا دخلت المستشفي وعملت العملية وأول ما فوقت قولت لكم أنا كنت عايشه فيلم ماتريكس. واني كنت بحاrرب. الآلات. . وانتوا فضلتوا تضحكوا عليا..
حبيبتي العقل الباطن بيدخلك في حاجات علشان يبعدك عن الواقع وده طبيعي بيكون نتجه تعب. او خو’ف. او يمكن من الملل نفسك تعيشي. مغامرة.
أنا عن نفسي مع كل قصه بقرأءها بتخيل إني البطلة. انتي بس محتاجه تملئ وقت فراغك وتهتمي بأكلك
انتي يعتبر عايشه ع الساندوتشات وعقلك مش قادر يستوعب أنه اكل محشي
ضحكت وقولت لها والله عندك حق أنا هحاول أرتاح شويه علشان حاسه بدوخه جامدة..
ونمت ع السرير ورشا أخدت سفيان وقالت ليا هننزل المكتبه شويه ونطلع ع طول….
رشا…
أول قفلت باب غرفة ليلي وبعدت شويه. بصيت ل سفيان وقولت لازم نتصرف. واضح ان الخطرr. مش هيكون ع جدك محمد وبس ده ع البيت كله…
قالي تفتكري مين اللي ظهروا ل ماما في المرآيا ..
وهنا ظهرت “اشرr” وطبعا سفيان اترعبr من منظرها. ومسك فيا وفضل يستعيذ من الشيطان.. قولت له اهدئ دى قرينتي. يعني بصلي وبقرأ القرآن كله وهي معايا.
فضلت واقفه وبصه له وبعدها قالت انا ظهرت علشان انبهكم. في خطرr. عليكم…
اللي ظهروا ل ليلي يبقوا خدام. السا’حرr. عرفوا مكان سفيان لكن في حاجه منعتهم أنهم يعبروا البوابه علشان كدا ظهروا في المرآيا ولو سفيان كان قرب من المرآيا كانوا خطفوا’..
لعالمهم. ومحدش كان هيعرف حاجه. .
قولت لها لو فعلا عاوزة تساعديني أنا هطلب منك خدمة. تعمليها. ودلوقتي حالا….
يتبع…
ياتري أنا هطلب إيه من قرينتي العسولة واللى متابعاني وأنا بكتب البارت
تكملة الرواية من هنااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
التعليقات