التخطي إلى المحتوى

 رواية صغيرة الادم الفصل الاول1 بقلم مريم (حصريه وجديده في مدونة الشروق للروايات)


رواية صغيرة الادم الفصل الاول1 بقلم مريم (حصريه وجديده في مدونة الشروق للروايات)

هتعمل ايه دلوقت يا محمود

مش عارف يا نسمة بفكر اوديهم دار ايتام اصل الصراحه انا مش صارف عليهم 

نسمة بصدمه هتودي ولاد خواتك دار ايتام واخواتك لسه مربعنوش؟؟؟ 

محمود بتهكم: ادم وكبير ومش صارف عليه والبت التانية عيلة كئيبة كده ومش نزلالي من زور 

نسمة: دول قد عيالك!!؟ 

محمود: انا قولت الي عندي اطلعي هاتيهم يلا عشان اوديهم 

   ماما يا ماما ادم وغزل مثيوا

ادم: اجري اجري 

عزل بتلهث: بلاحة عثان خاطلي انا تعبانه 

ادم وقف بالراحه وشالها وجري بيها لعند لما حس ان هو بعد 

نزلها وبصلها: انتي كويسة 

 غزل بتعب: ايوه تويسة انت تويس 

ادم بحنان: اه يا عسل كويس 

عزل بتسائل: احنا مثينا ليه 

ادم بحزن: كان لازم نمشي يلا نتمشي شوية 

نسمة يعني ايه مشيو وبصت لمحمود منك لله تلاقيه سمع كلامك 

اجري روح الحقهم 

محمود بفرح: احسن وفروا عليا مشوار الدار 

نسمة بصدمه: منك لله يا بعيد منك لله واخذت بملابسها و بدات في البحث عنهم وبدا بالصريخ باسمائهم اااادم غزل اااادم غزل حبايبي انتو فين 

وبعد فتره بضع من الساعات وصل صوتها لاسماعهم 

وصرخت عزل قائلة: طنط نثمة احنا هناا

كتم ادم صوتها قائلا: اسكتي اسكتي 

سمعت نسمة صوت غزل وادركت ان ادم منعها صرخت قائلة: حبايبي متخافوش مش هوديكم البيت تاني وعمكم مش هيعرف مكانكم اطلعوا طمنوني عليكم 

بكت نسمة من قلة حيلتها 

وحزن ادم علي حالها فهي من اعتنت بهم طوال الشهر الماضي 

وقرر الخروج 

ادم: طنط نسمة احنا كويسين متقلقيش 

نسمة بلهفةوقامت باحتضانهم: حبايبي انتو. عمكم بيحبكم هو بس كان متعصب شوية 

ادم امسك غزل بقوة قائلا: بس احنا مش هنرجع 

نسمة بزعل: حاضر يا حبيبي مترجعوش تعالوا 

اخذتهم نسمة واتجهت بهم الي شقة ابيها اللتي لا يسكن بها احد ودلفت بهم الي الداخل 

تعالو يا حبايبي ادخلوا 

ابتسمت علي منظرهم فكان ادم البالغ من العمر 15 سنوات يحتضن عزل البالغة من العمر 8 سنوات وكانها ستهرب منه 

دلف الاثنان وقالت نسمة بحب تعالو انتو هتقعدو هنا ماشي 

ادم: حاضر 

نسمة هجبلكم اكل واجي اوعو تتحركوا ولا تفتحوا لحد الا اما تسمعوا صوتي تمام 

ادم: تمام 

جلسوا ينتظران زوجة عمهم ولكنها تاخرت 

غزل: انا خايفة اوي 

احتضنها ادم: متخافيش طول ما انا معاك تمام وبعدين انا معاك وربنا معانا احنا الاتنين يعني متخفيش خالص ماشي 

غزل: حاضي

ظلو ينتظرون حتي حل الليل ولكن فجاه سمعوا صوت دق علي الباب 

افتحوا يا ولاد انا طنط نسمة متخافوش 

فتح ادم لها الباب وقال: ششش غزل نامت 

نسمة بحب: ياروحي نامت قبل ما تاكل معلش يا حبيبي اتاخرت عليكوا بس كنت بجيب لكم طلباب 

ادم هز كتفيه قائلا: لا عادي 

نسمة: طيب يا حبيبي لما تصحي خليها تاكل وانت كل كمان والتلؤفزيون اهو لو عوزتو تسمعو حاجة ومحدش يشغل البوتاجاز انا جايبة الاكل جاهز ومتفتحوش لحد وانا هاجي بكرة نقدم علي مدرسة هنا ليكو تمام 

ادم: تمام تمام 

نسمة: انا همشي دلوقت ماشي 

ادم باستفهام: دلوقت ازاي الوقت اتاخر جدا وبيت عمي بعيد عن هنا ياخدله ساعتين مواصلات 

نسمة: معلش يا حبيبي عشان انا قولت لعمك اني لسه بدور عليكو وراجعة بعد شوية 

ادم بتفهم: تمام خلي بالك من نفسك 

نسمة باعجاب: حاضر يلا سلام 

ذهبت نسمة وظل ادم يتجول في الشقة يبحث عن غطاء وفجاه سمع صريخ غزل 

تكملة الرواية من هناااااااا

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *