التخطي إلى المحتوى

 

رواية عهد بحب كاذب الفصل التاسع وعشرون 29بقلم مريم أحمد (حصريه وجديده في مدونة الشروق للروايات)


رواية عهد بحب كاذب الفصل التاسع وعشرون 29بقلم مريم أحمد (حصريه وجديده في مدونة الشروق للروايات)

29

كانت قاعدة ف اوضتها بتفتكر كلام رقية لأهلها و هي مضايفة جدا

سمعت هي و داليا صوت رسالة على تليفونها ، خدت داليا التليفون و اديته لعهد و هي بتقولها

داليا….شوفي مين

خدت عهد منها الموبايل و لاقيته يوسف اللي كان بيقولها

يوسف…” عهد انا اسف بالنيابة عن ماما بسبب الكلام اللي قالته انا بس عايزك تعرفي حاجة واحدة و هي اني بحبك و زي م قولت لباباكي لو كنت اعرف انها هتقول الكلام دا مكنتش جبت حد معايا و انا جاي غير جدي!”

قرأت رسالته من ستارة الاشعارات و مردتش عليه سابت التليفون مكانه 

اتكلمت داليا و هي بتقولها

داليا…مين؟

ردت عليها عهد و هي بتقولها

عهد..يوسف

رفعت داليا حاجبها بضيق و هي بتقولها

داليا…خير ؟؟

هزت عهد راسها يمين و شمال و قالت بسخرية

عهد…بيعتذر عن الكلام اللي زي السم اللي امه قالته

رفعت داليا حواجبها بدهشة و بعدين قالتلها

داليا…لا طبعا متقبليش اعتذاره

سكتت عهد و مردتش عليها و داليا خرجت و سابتها 

….سبحانك اللهم و بحمدك اشهد الا اله الا انت استغفرك و اتوب اليك 

في الطريق 

كان يوسف ماشي بالعربية على اعلى سرعة و هو بيفكر في كلام امه 

اتكلم فاروق و هو بيقوله بقلق

فاروق…حاسب يا يوسف بدل م نعمل حادثة 

اتكلمت رقية بسخرية و قالتله

رقية…معلش بقى ما هو مش طايق امه عشان خايفة عليه و مش عايزة اسمه و اسم عيلتنا يناسب العيلة دي 

غمض يوسف عيونه بضيق و هو بيحاول انه ميظهرش غضبه و هدى من سرعة العربية شوية عشان فاروق ميقلقش

و ف خلال وقت قياسي كان وقف العربية باهمال عند القصر و نزل و سابهم 

نزلوا كلهم بعديه و دخلوا القصر ملقوهوش

اتكلمت مروة اللي كانت قاعدة ف الريسبشن و هي بتقول لرقية

مروة…عملتي اي شكل يوسف مضايق جدا

اتكلمت سارة بغضب و هي بتقولها

سارة…حضرتك كنتي عارفة؟؟؟

ابتسمتلها مروة باستفزاز و قالتلها

مروة…ايوا كنت عارفة

دمعت عيون سارة و هي حاسة الخنقة من المؤامرات اللي اهلها بيعملوها ليها هي و اخوها عشان يكسروا قلبهم و خلاص

كانت هتطلع اوضتها بس سمعت صوت يوسف لاقيته شايل شنطة كبيرة و من الواضح ان فيها حاجته 

اتكلمت بقلق و خوف من فكرة انه يسافر و يسيبها و هي بتقوله

سارة…ابية انت رايح فين 

مردش عليها و كان ماشي بس هي قالتله بحزن و هي ماشية جمبه 

سارة…رد عليا 

اتكلم بغضب و هو بيقولها

يوسف…هفور ف ستين داااهية

نزلت عيونها بحزن و هي شايفاة بيحط الشنطة ف شنطة العربية و قالتله

سارة…متسافرش و تسيبني ارجوك 

غمض عيونه بحزن عليها و قالها

يوسف…ادخلي البيت يا سارة 

قال كلامه و راح فتح باب العربية و اتحرك بسرعة و هي دخلت البيت و هي الدموع نازلة على وشها زي الشلالات 

اتكلمت و هي بتقولهم

سارة…افرحوا اهو مشي خالص 

….سبحانك اللهم و بحمدك اشهد الا اله الا انت استغفرك و اتوب اليك

عدى اسبوع كانت عهد بتنزل الشغل و كل يوم و الغريب انها مكانتش بتلاقي سارة 

بس مكنتش بتكلم حد فيهم اصلا من كتر م هي مضايقة من رقية و اللي استفربته فعلا ان يوسف كان كل شوية بيتصل بيها و بيبعتلها رسايل بس هي مكانتش بترد عليه

و ف يوم كانت رايحة تعمل لقاء صحفي مع صاحب اكبر شركات و اللي كان ” يوسف الحديدي “

وقفت العربية قدام الشركة 

نزلت و دخلت الشركة هي و باقي الاعداد 

كانوا كلهم في مكتب يوسف و هي كانت مستنية الكاميرات تجهز و الغريب ان محدش فيهم اتكلم و كأنهم ميعرفوش بعض اصلا

اتكلم واحد من الاعداد و هو بيقول

._جاهزة يا استاذة 

هزت عهد دماغها و قالتله

عهد…ايوا 

بدأ الاعداد يعد الوقت المتبقي عشان يشغله الكاميرا اللي كانت هتتعرض مباشر على التليفزيون 

._3.2.1 

بدأت عهد انها تتكلم برسمية تامة و هي بتسأل يوسف و بتقوله

عهد…المنهدس يوسف الحديدي تقدر تقولنا اية هي رؤيتك المستقبلية للشركة خلال الخمس سنين الجايين؟

اتكلم يوسف بكل رسمية و هو بيقول

يوسف…تحسين منتجاتنا اكتر و اكتر بإذن الله و زيادة الطاقة الانتاجية لتلبية الطلب المتزايد

عهد…جميل طيب و مين الشخص اللي كان له تأثير كبير في حياتك؟

ابتسم يوسف و قالها

يوسف…في الحقيقة هي واحدة عرفتها من سنة و شوية كدا بس للأسف هي زعلانة مني حاليا و بقولها على التليفزيون اهو متزعلش و اني بحبها 

ابتسم الاعداد عليه و عهد كانت عارفة ان الكلام عليها بس مبينتش دا نهائي و قالتله

عهد…ان شاء الله بس انا اقصد حياتك في شغلك يا استاذ يوسف

هز دماغه بتفهم و قالها

يوسف…الحقيقة جدي كان اكتر واحد بيشجعني اني انجح و طموحي متقلش

هزت عهد دماغها و قالتله

عهد…تمام 

و بدأت تسأله كام سؤال تاني لحد م انهت الحوار الصحفي

كانت هتمشي بس وقفها صوته و هو بيقولها

يوسف…عهد استني

وقفت مكانها و قالتله

عهد…انا معنديش وقت و لازم امشي

يوسف…لا يا عهد انتي لازم تعرفي اني بحبك و مستحيل اخليكي زعلانة مني كدا 

هزت عهد دماغها و قالتله

عهد…ماشي انا مش زعلانة 

سكت يوسف لما عرف انها بتنهي الحوار و هي قالتله

عهد….عن اذنك 

و مشيت و سابته 

اخد تليفونها من على المكتب و رن على صادق و هو بيقوله

يوسف…استاذ صادث انا لازم اقابلك انهاردة 

….لا اله الا الله محمد رسول الله

في بيت. صادق

كانت عهد قاعدة ف اوضتها و هي مستغربة ايه اللي جاب يوسف عندهم تاني

اما في الصالة 

كان يوسف بيتكلم مع صادق و هالة و هو بيقولهم

يوسف…انا عايزكوا تعرفوا ان الكلام اللي هقولهولكوا دا محدش يعرفه غيركوا انتوا و امي و اختي

استغربوا جدا و هز صادق دماغه بمعنى انه يتكلم 

يوسف…لما كنت صغير في ثانوي كدا كنا عايشين في انجلترا و كنت في المدرسة الدولية اللي امي قالتلكوا عليها 

اتنهد و قال

يوسف…لكن للأسف حصلتلنا ظروف و

سكت شوية و بعدين قالهم ان والده اتوفى و رجع سكت تاني بحزن و هما حزنوا عليه جدا

اتكلم و قالهم

بوسف….استسمحكوا تندهوا لعهد 

هزت هالة دماغها و قالتله

هالة…ثانية واحدة

و دخلت اوضة عهد و معداش عشر دقايق و خرجت عهد هي و امها 

و قعدت معاهم 

اتكلم يوسف و هو بيقول

يوسف…نزلنا مصر و مكانش طبعا في اي شغل يناسب واحد عنده ١٦ سنة ، اشتغلت ف قهوة عشان اعرف اصرف على اهلي و عليا 

سأله صادق و هو بيقوله

صادق…و جدك كان فين !!

ابتسم يوسف و قاله

يوسف… للأسف كان في مشاكل بينا و مكانش عايز يساعدنا بأي حاجة

قفلت هالة حواحبها باستغراب لأن مينفعش يكون في مشاكل بين العيلة لأنه حرام

يوسف…بس الحمدلله الخلاف دا راح لحاله من وقت م كنت في تالتة ثانوي 

هزت هالة دماغها و قالتله

هالة…الحمدلله 

اتكلم يوسف و قاله

يوسف…اللي انا عايز اقوله اننا مرينا بظروف صعبة في خلال سنتين تلاتة تقريبا و انا اسف ف اللي هقوله بس للأسف امي عندها غرور و معتبرة الفترة ظي معدتش علينا لكن احنا كنا ساكنين في حارة و كنت بنزل اشتغل على القهوة و اوقات كتير مكناش بنتغدى حتى عشان نوفر الفلوس 

اتصدمت عهد من اللي سمعته و صادق هز دماغه بمعنى ماشي و يوسف كمل كلامه و هو بيقولهم

يوسف…من وقت م جينا الاسبوع اللي فات و انا ببعت لعهد و برن عليها بس هي مبتردش عليا للأسف و انا مش مهم بالنسبالي رأي حد المهم اني بحبها هي ة بستسمحكوا كلكوا اني اجي انا و جدي تاني و اجدد طلبي منكوا اني اتقدملها 

اتفاحئت عهد جدا و بصت لباباها اللي كان مصدوم برضو و ادرك فعلا ان الشخص اللي قدامه دا اكتر بني اظم هيحافظ على بنته 

صادق…بس يا بني والدتك ؟

رد عليه يوسف و هو بيقوله

يوسف…متشيلش هم خالص انا هتصرف المهم دلوقتي انكوا توافقوا

هز صادق دماغه بمعنى ماشي و محبش انه يكسفه و قاله

صادق…هنستناكوا بإذن الله يوم السبت

ظهرت ابتسامة فرحة على وش يوسف و قاله بامتنان

يوسف…شكرا جدا

كانت كل دا داليا سامعاه و هي ف الاوضة و قررت انها تنفذ خطتها و بعتت التسجيل اللي سجلته ليوسف لرقية اللي جابت رقمها من سارة بحجة انها تحاول تقنعها انها توافق على عهد تبقى خطيبة يوسف 

كتبتبلها و هي بتقولها

داليا…انا داليا و بقولك ان عهد من اكتر الاشخاص الانانيين و مبتحبش الهير لحد و قولت انقذكوا قبل م الموضوع يتم و ياريت متقوليش لحد من عيلتي اي حاجة عشان ميحصليش مشاكل 

قعد يوسف شوية معاهم بناءا على طلبهم منه و عهد كانت حسة ان قلبها طاير من الفرحة لما اتأكدت فعلا انه بيحبها هي اصلا كانت بتحبه بس مكانتش سامحة لقلبها انه يعترف بدا عشان قلبها ميتكسرش لو كان يوسف مبيحبهاش 

مشي يوسف و صادق قال لعهد

صادق…اظن كدا ملكيش حجة انك ترفضي

ابتسمت عهد و هزت دماغها بمعنى انها موافقة و هالة زغرطت بفرحة كبيرة وووو

يتبعععع

تكملة الرواية من هناااااا

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *