رواية شيطان في بيتي الفصل الحادي والثلاثون 31 – بقلم زهرة الربيع
واحد_وثلاثون لقتو جمبها نايم بارتياح ومش لابس هدومه اتسعت عنيها بشده وهيه مش فاهمه حاجه ومش عارفه ازاي ده حصل
وصرخت بزهول وقالت…يانهار اسود يا نهار اسود …. انت يا حيواااان
اكمل اتململ بنوم وبصلها وقال بضيق…حد يدلع حد على الصبح كده فيه ايه
قالت بزهول وزعيق…فيه هباب على دماغك..ايه…ايه المنظر ده..ازاي كده انا ايه اللي جابني هناااا
اكمل قعد وقال بابتسامه و مشاكسه…مين ممكن يكون غيري …انا خطفتك
اسيا دفعتو في صدره بعيد عنها وقالت بزعيق…انت بتهزر ..ايه القرف ده ….ازاي كده ..ازاي ده حصل انا مش فاهمه حاجه
اكمل اختفت ابتسامتو تدريجيا وقال…انتي …انتي بتتكلمي جد ولا ايه..مش انتي اللي كنتي عايزه كده
اسيا قالت بزعيق وعصبيه شديده…انا هعوز كده.. ومعاك انت..معاك انت ازاي..ازاي طيب فهمني يا نهار اسود انا..انا انتهيت…يعني ايه…يعني ايه ازاي
اكمل اتصدم من منظرها وقال …اسيا…اسيا اللي بتعمليه المرادي مش زي كل مره..ابدا مش زي كل مره…لو سمحتي متحاوليش تضايقيني بالطريقه دي
اسيا قالت بغضب وزعيق…انت عايز تجنني ..عايز تجلطنييي…ازاي ده حصل رد عليا ..انا انا مش فاكره حاجه..انت اكيد شربتني حاجه وعملت كده غصب عني اكيد
اكمل اتصدم بشده وقال بصدمه..غصب عنك…..طب انا هعمل كده ليه….ما انتي مراتي من زمان وحقي ومعلملتش حاجه غصب عنك…انتي جيتي بنفسك امبارح وقولتي انك عيزاني…قولتلي انك ..انك بتفكري فيا…..وقولتلي خلينا نحلم سوا..فاكره…اكيد نسيتي و
اسيا قاطعتو وقالت بغضب رهيب..انا …انا اسيا الانصاري هفكر فيك انت…انت يا ابن الشوااارع… ازاي يعني ازاي…ده انا قرفانه من جسمي …مش قادره اتخيل انك لمستني مش قادره
صدمه شلت كيانه ودمرت احلامه اللي ملحقش يحلمها…للدرجة دي شايفه قربو منها مصيبه…للدرجه دي شيفاه قليل ..كانت اقوى صدمه مرت عليه من وقت ما دخل البيت ده لو مكانتش اقوى صدمه في حياته كلها …كان احساس مختلف تماما عن كل مره بتهينه فيها ..المرادي كسرته حرفيا بعد ما تخيل انو وصلها وعاش معاها ليله بعمره كلو ..رجعت دمرتو طلعت بتلعب زي العاده
دي الافكار اللي خطرت في بالو هز راسو بيأس ووجع وقال بالم واضح في صوته…فهمت…تمام….برافو يا بنت الانصاري…انا…انا بعترف انك كسرتيني المرادي…برافو عليكي طلعتيني سابع سما ورجعتيني تحت الارض من تاني…خلاص مفيش داعي تتكلمي اكتر رسالتك وصلتني
واخد فوطه ودخل الحمام بغضب رهيب وهو كاره نفسو على اللي حصل
اسيا لبست روبها وقفلتو كويس وقعدت على السرير بصدمه وزهول ميتوصفش وهيه بتحاول تفتكر اللي حصل
عندي لؤي وفرحه كانوا مصدومين لما شافوا عدي في اوضه نيره بالمنظر ده
نيره جريت على فرحه بخوف وقالت …كويس انك جيتي …ايه بيت المتحر،،شين ده..انا بقيت اخاف قوي هنا انا عايزه امشي من هنا حد يتصل لي باخويا حالا
بقلم…زهرة الربيع
لؤي قال بسرعه …اهدي يا انسه مش كده اكيد في سوء تفاهم
نيره قالت بغضب..اه طبعا زي سوء التفاهم اللي بيحصل معاك ….انت بذات ما تتكلمش
لؤي اتنهد وبص لعدي وقال…. ايه اللي حصل الله يخربيتك
عدي اتنهد بزهق وقال….ولا حاجه انا بطلع من الشباك عشان بابا محرج على الحرس ما يدخلونيش بعد 2:00 بالليل..و على طول باجي هنا بدخل من اوضه سهيله لانها بتطل على الجنينه ومن اوضتها اروح على اوضتي…بس من وقت ما اتجوزت بقيت ابات في اوضتها بدل ما اروح اوضتي… ما كنتش اعرف ان عندنا ضيفه ..وبحاول افهمها من وقتها مش بتهدى عماله تصرخ زي الهبله بوظت ودني
لؤي اتنهد وقال بضيق…. مش تركز شويه… مهو طبعا من الزفت اللي انت بتشربه…لو متقي الله ومبتطفحش كان زمانك خدت بالك ان في حد نايم في الاوضه
نيره قالت بسخريه…يا سلام… برز الثعلب يوماً في شعار الواعظين
فرحه اتنهدت بخنقه من كلامها وقالت …لؤي ممكن تاخد عدي على اوضته …عايزه اتكلم كلمتين مع نيره
لؤي فهمها واتنهد بحرج وقال…. بلاش
فرحه مسكت ايده وقالت بابتسامه …لا كفايه…مش هسمح لحد يظلمك بعد انهارده خلاص المرض عمره ما كان عيب
عدي حط ايده على كتفه بدعم وقال… معها حق
نيره ما كانتش فاهمه حاجه وبتبصلهم باستغراب
ولؤي اتنهد وهز راسو بالموافقه واخد عدي وخرج
فرحه اخدت نفس عميق والتفتت لنيره وقالت ….نيره في موضوع لازم تعرفيه بخصوص لؤي
عند منتصر قام من النوم واتفاجئ ان سهيله مش جنبه
اتخض جدا وقام بسرعه وقال…. سهيله …سهيله انتي فين وفتح الحمام بس ما كانتش موجوده
قلق اكتر وطلع جري على الصاله ..بس سمع صوت القران شغال وهي بتقرا معاه بصوت جميل
اتنهد بارتياح وقرب منها بالراحه جدا علشان يسمعها من غير ما تاخذ بالها
كانت بتقرا مع الشيخ بصوت عزب جدا وبترتب سفره الفطار بطريقه شيك مع ورود وفواحات بعبير مميز
والجو يبعث الراحه في النفس بطريقه جميله
منتصر ابتسم بسعاده وارتياح من جواه شكلها بس قدامه بيطبطب على قلبه فضل يتابعها شويه
واول ما صدقت وطفت الفون قرب منها وحاوطها بايده وقال بهمس عند ودنها ….صباح الياسمين
سهيله انتفضت بخوف وقالت ….منتصر حرام عليك يا اخي كده خضتني
لفها ليه وبص لعيونها وقال ….يعني انتي بس اللي تخضيني انا قطعت الخلف لما صحيت ما لقيتكيش جنبي
مش من عادتك يعني تصحى مروقه وتعملي الجمال ده كلو
سهيله ابتسمت وقالت…. حبيت اعمل حاجه علشانك ده اول فطار احضرهولك… انا مش شاطره قوي في المطبخ بس يمشي حالي يعني
منتصر باس كفة ايدها بحنيه وقال …..كفايه انك قمتي علشاني
سهيله ابتسمت بكسوف وقالت…احم… طب سيبني بقى عشان نفطر
منتصى قربها لي اكتر وقال….. انا حاليا بفطر شوفي نفسك بقى
سهيله ضحكه بخفه وقالت… منتصر بس بقى
منتصر شدد من حضنو ليها وقال…يخربيت منتصر..والبيت اللي جمب بيته وكل القرى المجاوره…هتجيبي اجلي
سهيله ضحكت وقالت…ليه كده بس سلامتك
منتصر قرب قوي وقال بوقاحه…اه لو تحن وتيجي معايا جوله…. نجيب الكاس للدوله
عند اكمل طلع من الحمام وبقي ينشف شعره بحزن وغضب من نفسه اكتر
اسيا كانت قاعده على السرير بتهز رجليها بغضب وقفت وقالت ….خلصت… اخذت حمامك وتمام اتفضل بقى اشرح لي اللي حصل.. قولي شربتني ايه امبارح
اكمل قال بغضب شديد ….هو وانا امبارح كنت جبت حاجه هنا…كنت ادتلك حاجه وقولتلك اشربيها
اسيا قربت منه وبصت لعيونه بغضب وقالت…. اه جبت…. بس انا بغبائي ما استنيتش لما تشربهاني وشربتها لوحدي …العصير الليمون اللي كنت طالبه على اوضتنا …كان اخر حاجه انا شربتها وانا لما دخلت قولتلي الخدامه هتجيب عصير اشربيه…ها بقى كنت حاطط فيه ايه
اكمل اتنهد بخنقه وقال…. مش فاهم بتتكلمي عن ايه
و لسه هيمشي مسكت ايده بغضب وقالت….. انا بكلمك ما تتجاهلنيش
اكمل دفع ايدها بغضب شديد وقال بانفعال ….كفايه بقى كفايه حرام عليكي…. انا بني ادم….. انا بحس… انا بتألم ….انا انسان…انا روح
اسيا اتفاجأت من انفعاله واتصدمت لما نزلت دموعه قدامها لاول مره وقال بوجع…. انا بحبك ….تعبت…. تعبت خلاص… كنت قادر اوجهه الدنيا دي كلها.. بس وقفت عندك وباظت كل حساباتي …كل ما بشوف نظره الدونيه دي في عيونك والاستحقار ده …قلبي ..قلبي بيتحرق…. بس معاكي حق معاكي حق …فعلا انا مستاهلكيش يا اسيا …حيوان من الشوارع كثير قوي عليا الليله اللي اخذتها في حضنك..و كويس انك صحتيني من احلامي وعرفتيني انها غلطه…. سواء كانت غلطه منك او كنتي قاصده تتسلي بيها زي العاده مش هتفرق …انا خلاص اخدت قراري من النهارده مش هتشوفيني تاني
اتسعت عنيها بزهول وهيه مش مستوعبه نهاية جملتو واكمل قال بوجع وحزم…ايوه زي ما سمعتي من النهارده خلاص ما فيش اكمل…. الشيطان اللي بيزعجك اعتبريه مات انهارده … وايا كانت مشاريعي وخططي او اسلوب حياتي هكمله بعيد عنك يا اسيا…. مش كره فيكي ابدا… بس قررت اشتري نفسي او اشتري اللي باقي مني دلو فيه حاجه باقيه…اشوف وشك بخير يا بنت البشوات
وسحب الجاكيت بتاعه ومشي من الاوضه كلها بوجع وحسره حقيقيه
اسيا كانت واقفه بتبص لطيفه بزهول مش قادره تستوعب انه راح…. معقوله مشي…. اكيد لا… ما هي عارفه اكمل مهما ضايقته مش بيهتم هيرجع تاني وهيتخانقوا تاني ما فيش حاجه هتتغير
ده اللي كانت بتقولوا بينها وبين نفسها بقت تفتكر الوقت اللي قضوه سوا …كانت بتعدي عليها لحظات من ليلة امبارح قد ايه كانت بتضحك بين اديه ومبسوطه بضحكة عيونه
غمضت عينيها وقالت بتعب من افكارها …ازاي بس ازاي وامتى يا اسيا… امتى عملتي في نفسك كده …امتى بقيتي في نص البحر كده لا عارفه ترجعي ولا عارفه تكملي
انا عملت ايه…بس المرادي وجعتو بجد…و…و فيها ايه هو يستاهل….اكيد يستاهل….هو معقوله ما يرجعش
هزه راسها بعنف وتعب من افكارها واخدت هدوم ودخلت على الحمام بدموع
عند عصران كان في المكتب رايح جاي بغضب
ونجيه الخدامه واقفه قدامه بخوف
بصلها بغضب رهيب وقال….لما اتنيلت وشربتو قدامك ما جيتيش قولتيلي ليه
الخدامه قالت بخوف…خوفت من سيادتك يا باشا والله …هي خطفت الكوبايه وشربتها مره واحده وما لحقتش امنعها …وخفت ارجع اقول لحضرتك تزعق لي وتطردني
عصران قال بغضب شديد …..على اساس اني دلوقتي مش هطردك…. غوري من وشي مش عايز اشوف خلقتك في البيت هنا تاني فاهمه غوووري
الخدامه مشيت وهي بتبكي واكمل كان نازل بغضب شديد لقاها طالعه من اوضته بتبكي احتدت عنيه بغضب ووقف قدامها وبقى يبص لها بطريقه تخوف
نجيه اتوترت قوي وقالت…. نعم يا باشا .ع…عايز حاجه
اكمل ابتسم بطريقه مريبه وقال…. ما جبتليش ليه العصير اللي طلبته امبارح
نجيه بلعت ريقها وقالت …كنت جايباه والله…بس..بس اسيا هانم شربته
اكمل ابتسم وقال بشر…ومجبتليش غيره ليه..ولا ده كان توليفه خصوصي ليا
نجيه اترعبا و لسه هترد عصران قال بصوت عالي… نجيه روحي شوفي شغلك
الخدامه مشيت بسرعه وخوف
واكمل قرب عليه وبصلو بسخريه
عصران حمحم بتوتر وقال….عايز ايه من الخدم كمان
اكمل ابتسم بخبث وقال….ابدا ده انا كنت بطمنها…كنت بقولها ما تقلقش اللي انت عايزه تم….يعني استثناء مين اللي شرب العصير المهم ان خطتك نجحت يا باشا
عصران قال …انا مش فاهم بتتكلم عن ايه
اكمل ضحك بسخريه وقال..لا انت فاهم كويس….خطتك مخدش معايا ثواني علشان اكشفها…كنت عايزني اشربو انا واضايقها …ومعندكش مشكله اني ممكن اخوفها او اذيها…المهم تبقى في صفك وتصدق كلامك
بس عايز افهمك حاجه واحده بس حطها حلقه في ودنك يا باشا….. سواء كرهتني او حبتني… او ولعنا في بعض حتى …هيفضل طاري معاك انت ما حدش هيقدر يخلص رقبتك من ايدي …هموتك بالبطيء يا عصران وخليك حافظ الكلمتين دول وحاول تعمل لهم توليفه عصير تنفعك المره الجايه
عصران بلع ريقه بخوف من كلامه واكمل مشي من قدامو بغضب رهيب
عند سهيله بصتلو بدهشه من جملته وقالت…. جوله ايه …ليه حاسه ان جملتك دي كلها قله ادب
منتصر ضحك جامد وقال… ليه يا بت دي جمله في الرياضه عادي ..انتي ما عندكيش روح رياضيه خالص
سهيله ضحكت ودفعته بعيد عنها وقالت…. منتصر وبعدين فيك بجد…يعني تنا عامله لك ورد وفطار و اجواء رومانسيه وانت تقول لي جوله والدوله ومش عارف ايه
منتصر ابتسم وقال..اه…فهمتك طب قولي ليكي في الرومانسيه ده انا واخد شهادات فيها …يلا خلينا نرقص سوا في الجو الشاعري ده
سهيله ضحكت وقالت… رقص ايه بس استغفر الله
منتصر ضحك جامد وقال..طب يا ستي بلاش موسيقى هنرقص من غيرها
سهيله قالت باستغراب….هنرقص على ايه طيب
كنتصر بقى يمشي بيها خطوات متقنه ويحركها بين ايديه وقال ….على دقات قلبي ….سامعه صوته
وحط ايدها على قلبه وقال…دوم…تك ..دوم تك
سهيله بصت لعيونه وبقت تمشي بين ايديه بسعاده كل مادى بتكتشف الحب بكل معانيه اللي كانت ظلماه جدا باعتقادها انها بتحب علي
منتصر سند جبينه على جبينها وقال….. اه بعشقك يا بنت الانصاري
سهيله اتسعت عينيها وبصت له بدهشه
منتصر ضحك بخفه وقال… ايه… اوعي تقولي لي فاجئتك ومكنتش تعرفي
سهيله نزلت عيونها بكسوف شديد ووشها احمر جدا وقالت بارتباك ..كنت عارفه بس …بس ما تقوليش في وشي كده يعني حرام عليك والله ..طب..طب اقول ايه انا حرام عليك بجد والله
وجريت بسرعه على الاوضه منتصر ضحك ضحكه عاليه من قلبه وقال بصوت عالي….. الصبر طيب يا ابو قلب طيب
والتفت للسفره بسعاده ولسه هيتحرك
سهيله بصت من باب الاوصه وقالت بسرعه…على فكره بنت الانصاري كمان معجبه يا حضرة الظابط
ورجعت دخلت تاني وقفلت الباب بسرعه
منتصر اتسعت عليه بذهول وجري عليها بس كانت قفلت الباب حط ايده على قلبه وابتسم بسعاده من جواه هو مش مصدق اللي سمعه
بس للاسف
كان الحقير قدر يوصلهم وقريب من البيت بتاعهم بيبص عليه بحقد شديد وقال….. اخيرا عرفنا بيتك فين يا حضره الظابط
بقلم….زهرة الربيع
في البيت نيره كانت مصدومه بكلام فرحه وقالت…… يعني هو مريض بجد….ده ايه المرض الغريب ده…. بس انا مستغرباكي يعني ما تزعليش مني انت شكلك كده مهتمه بيه ازاي وانتي عارفه ان هو تعبان كده
فرحه ابتسمت باستغراب وقالت….وايه دخل تعبه باهتمامي بيه…. بالعكس مرضه ده محببني فيه اكتر
نيره استغربت وقالت… ازاي بقى
فرحه قالت…بابتسامه …تخيلي يعني لما يكون بني ادم في كل الضغوط دي ولسه بيفكر في كل اللي حواليه ….لسه قلبه ابيض وبيراضي الكل….ولسه ثابت وقوي ومتهزش ولا يأس من رحمة ربه…يبقى يستاهل كل الحب
نيره ابتسمت وقالت ….سيدي يا سيدي انتي مش بس مهتمه ده انتي غرقانه…. على العموم قومي معايا خليني اروح اعتذر بقى وامري لله
فرحه قالت بابتسامه…. بجد هتعملي كده
نيره قالت… طبعا ….انا ضايقته كتير بس اكيد لو كان عندي علم مكنتش عملت كده
وطلعت هيه وفرحه يتكلمو معاه
بره كان عدي بيشرب سيجاره عند الاوضه بلا مبالاه ولؤي بيزعق له وبيقول…. يا ابني انت جحش… اديني شويه اهتمام انا مش بكلمك…. ينفع اللي عملته ده ….مش كفايه اللي انا فيه عاجبك لما قالت علينا متحر،،شين مبسوط دلوقت
و لسه هيكمل نيره قالت بسرعه….. انا اسفه على الكلمه دي متزعلش
لؤي بصلها وقال …حصل خير يا انسه ….ما هو معاكي حق برده ..ده مش وضع
نيره ضحكت بخفه وقالت….. انا فرحه قالت لي على مرضك الكوميدي ده…. اكيد لو كنت اعرف ما كنتش اتخانقت معاك كل ده
لؤي ابتسم وقال… حصل خير…انا مبسوط انك حاليا مش شايله مني….و… وعدي كمان كان عايز يعتذر لك
وضربه في رجله علشان ينتبه وقال…اتكلم يا خرتيت
عدي قال بتوهان… اه اه صح….. لؤي بيتكلم صح.. انا كنت فعلا عايز…. عايز ايه كنت
لؤي هز راسو بيأس ونيره ابتسمت بسخريه و قالت ….مفيش داعي حصل خير
ولسه هتمشي سمعه صوت عربيه بوليس
نيره قالت….ليه البوليس هنا يا ترى
لؤي قال باستغراب…لا ده اكيد حد من الجيران هيجي ليه
يعني
بس اتفاجئوا باكمل جاي جري عليهم وقال….. البوليس تحت وبيسأل على فرحه
لؤي اتسعت عنيه بزهول شديد ومسك ايد فرحه بسرعه وقال …..انت بتقول ايه مين اللي بلغ..انت عملت كده
اكمل لسه هيتكلم جه عصران ومعاه ظابط الشرطه وقال…. انا اللي بلغت… هي دي يا حضرت الظابط
لؤي اتسعت عنيه بزهول شديد وووو
يلا يا غالين عايزه تفاعل عالي يلا ارفعو البارت جدااااااااااا وقولو توقعاتكم لحلقة السبت
وشدو معايا لان باذن الله الاسبوع الجاي هيكون اخر اسبوع في روايتنا القمر يا غاليين
•تابع الفصل التالي “رواية شيطان في بيتي” اضغط على اسم الرواية
التعليقات