رواية رد حق هي رواية رومانسية والرواية من تأليف زينب مجدي في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية رد حق لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية رد حق هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية رد حق تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية رد حق من الفصل الاول للاخير بقلم زينب مجدي
هو إنتي معندكيش د*م خدي هدومك وغو*ري من هنا أنا طلقتك بقالي شهرين غو*ري بقي يا با*رده مش عارف اتجوز واعيش حياتي منك
هي بزعيق هو إنتو ليه كده
ليه لما بتلاقو حد غلبان بتيجو عليه كده
علشان عارف إني مليش حد في الدنيا تيجي عليا
هتر*ميني في الشارع وإنت عارف إني مليش حد اروحله
حسبي الله ونعم الوكيل فيك
حسبي الله ونعم الوكيل فيك
هو…… إنتي بتحسبني عليا طيب يلي غو*ري في دا*هيه بقي
قام برمي ملابسها في الشارع وقام بجر*ها من شعرها علي السلم حتي أخرجها الشارع وقفل الباب
قامت إحدى جيرانها بوضع حجاب علي شعرها بسرعه وأخذت تلملم لها ملابسها من الشارع
الجاره…..حسبي الله ونعم الوكيل فيك
والله يا بـ.ـنتي لربنا ياخدلك حقك
لو مكانش عندي شباب كنت ختك تباتي عندي يا بـ.ـنتي أعمل إيه بس يارب
هي …..تبكي بإنهيار تبكي حالها وما وصلت إليه
تبكي ظلم زوجها لها
تبكي وحدتها
تبكي بؤسها
الجاره…..يا جهاد يابـ.ـنتي كفايه عـ.ـيا.ط هيجرالك حاجه
واخذت الجاره تبكي معها
جهاد…. قومي ادخلي يا أم محمود
ام محمود……. أدخل إزاي يا بـ.ـنتي وأنا مش عارفه هتروحي فين بالليل كده
جهاد…… هبات في الجامع يا أم محمود لحد الصبح ادخلي إنتي
أخذت جهاد شنطه ملابسها حتي وصلت إلي الجامع ولكنها ولسوء حظها وجدت الجامع قد أغلق
قامت بالبكاء من جديد لا تعرف إلي أين تذهب
وجدت مجموعة من الشباب يقتربون منها خافت كثيراً وجرت بسرعه في الشارع حتي وصلت إلى الشارع الرئيسي وكان به مجموعة من الناس
فاطمئنت قليلاً
أخذت تفكر إلي أين تذهب ليس لديها أحد في الدنيا نظرت إلى السماء وقالت
فوضت امري ليك يآرب
ظلت تمشي لا تعرف إلي أين تذهب وقد بدأ الشارع يخلو من الناس
لا يبقي في الشارع سوي الشباب الذين يتعا*طون المخد*رات
خافت علي نفسها كثيراً
وعنـ.ـد.ما لم تجد مكان تذهب إليه وقد تعبت من كثرة التفكير لم تجد أمامها سوي أن تذهب الى قسم الشر*طة
دخلت جهاد إلي القسم وقالت العسكري أنها تريد مقابلة الظا*بط
دخلت جهاد له وكان مظهرها يبكي الحجر
الظا*بط…. أيوه عايزه ايه
جهاد…..لو سمحت ممكن ابات في القسم انهارده
الظا*بط….. إنتي عبي*طه يابت قسم إيه إللي عايزه تباتي فيه
جهاد……ببكاء. أنا جوزي طلقني ومليش أهل ولا ليا مكان ابات فيه ولو بت في الش*ارع كلا*ب الشارع هتا*كل فيا
بالله عليك خليني ابات في القسم لحد بكره بس اشوف أنا هعمل ايه
الظا*بط. …… لأ حول ولا قوه الا بالله
فين بطاقتك
جهاد……كل اوراقي في بيت طليقي
الظابط…..اسمك إيه وعنوان جوزك إيه
قالت له جهاد عن الإسم والعنوان
الظابط……. طيب أنا هبعت حد أتأكد من الكلام إللي إنتي قولتيه ولو طلعتي كـ.ـد.ابه مش هتشوفي الشمس تاني
جهاد.. حاضر لو طلعت كـ.ـد.ابه أعمل فيا إللي إنت عايزه بس سيبني ابات هنا
الظابط… .ماشي يا عسكري
خدها علي الزنز*انة ومتخليش حد ييجي جمبيها إنت فاهم
العسكري….. تمام يا افنـ.ـد.م يلي قدامي
حمدت جهاد ربها أن الظابط وافق وأنها ستبيت الليل في مكان آمن
ارسل الظابط مخبر لمعرفه ما حقيقة القصه التي تحكيها جهاد وعنـ.ـد.ما جاء المخبر
صدm الظابط كثيرا مما سمع
↚
الظابط…. بصدmه إنت بتتكلم بجد
المخبر….آه والله جوزها طر*دها من البيت وجر*جرها من شعرها لحد الشارع وكمان رم*لها هدومها في الشارع
وكل الجيران هناك مش طايق*ينه وبيقولو إنه كان دايما يضر*بها وبيسمعو صوت صري*خها بس مكنش حد فيهم بيقدر يتدخل علشان لسانه صليط
وقالو إنه طلقها من فتره وهي قالت هقعد أيام العده بتاعتي في البيت علي أمل إنه يرجعها طبعا لغايه ما حصل إللي حصل
الظابط…..طيب فين أهلها
المخبر ….. إللي عرفته إنها مش من البلد هنا هي كانت عايشه في القاهره وأبوها وأمها متـ.ـو.فين وكانت عايشه عند خالها لحد متجوزت ومن ساعتها مرجعتش تاني
الظابط….. دي حكايتها حكايه ربنا يقدرني وأقدر اساعدها
ظلت جهاد داخل السج*ن لمدة أسبوع
كانت تعامل معاملة سيئة للغاية من المسا*جين ولكنها كانت تحمد الله انها مستوره داخل هذه الجدران
حتي لو كانت معاملتهم سيئة فهي افضل بكثير من الشارع
وتمنت أن يرزقها الله بغرفه واحده فقط لا تريد سواها
تحفظها من الشارع ومن هذا المكان الذي تخافه منذ أن دخلته
حتي طلبها هذا الظابط المحترم في مكتبه
وضعت جهاد يدها على قلبها خــــوفاً أن يخرجها الظابط أيضا خارج السج*ن
الظابط….. اتفضلي يا جهاد
جهاد…. شكرا يا حضرة الظابط
الظابط….. أنا لقيتلك شغل كويس جداً ليكي
في ست قعيده هبعتلك تروحي تشتغلي عندها هي معندناش غير إبن واحد وشغال في السويد
وهي قاعدة لوحدها هتروحي تعيشي معاها هي محتجاكي وإنتي محتجاها .هي عندها بـ.ـنت بتشتغل خدامه وإنتي هتروحي كمرافقه ليها ومتخافيش هي ست محترمه
جهاد….. والله أنا مش عارفه اشكرك ازاي.
ربنا يسترك ما يفض*حك وينور طريقك ويبعد عنك كل شر
وينولك كل إللي بتتمناه .ويفرح قلبك
الظابط…. ههههه كل ده
إنتي تستاهلي كل خير شكلك طيبه علي العموم الست دي جارتي عايزك تشرفيني قدامها
جهاد…. والله هعمل كل إللي أقدر عليه
خرجت جهاد مع الظابط ويكاد قلبها يخرج من مكانه من فرط فرحته
وصلو أخيراً عند السيده نريمان ودخلو عليها
نريمان….. حضرة الظابط حسام نورتني والله
حسام…. بنورك والله يا طنط .
دي بقي جهاد إللي كلمتك عنها
نريمان….. تعالي سلمي عليا يا جهاد مالك مكسوفه كده
جهاد…. مش مكسوفه ولا حاجه أنا حتي مبسوطه جداً إني اتعرفت عليكي
حسام….. اسيبكم أنا بقي وأروح أشوف شغلي وانتو اتعرفو على بعض براحتكم
مع السلامه
وأثناء خروجه من شقة السيدة نريمان نادت عليه زوجته
زوجته….. يا حضرة الظابط سايب شغلك وقاعد هنا
حسام…… أنا كنت جايب جهاد إللي قولتلك عليها أعرفها بالحاجة نريمان علشان الشغل ما أنا قايلك
زوجته….. قايلي إيه يا استاذ حسام قايلي إن سنها ميعديش ال25سنه
قايلي إنها شكلها حلو كده .
قول إنك لما لقيتها حلوه وعجبتك جبتها قدامك في الشقه علشان تبقي قدام عنيك
ومش بعيد تتجوزها ما إنت أمك هتمـ.ـو.ت وتجوزك علشان تخلف
حسام بعصبية …. هبه متتجاوزيش حدودك معايا إيه الهبل إللي إنتي بتقوليه ده . وكمان بتعلي صوتك ماشي يا هبه
علي العموم أنا راجع شغلي وليا تصرف تاني معاكي لما أرجع
أ
أغلق الباب خلفه بقوه وهي جلست وراء الباب تبكي
………. …………. ……………
في شقه الحاجة نريمان
نريمان….. أنا استريحتلك أوي يا جهاد
جهاد…. وأنا والله يا حاجه القلوب عند بعضها
نريمان….. طيب قومي بقي اعملي حاجه ناكلها علشان إنتي شكلك هتفتحي نفسي على الأكل
جهاد….. بس كده من عنيا
نريمان….. بقولك ايه يا جهاد قعديني على الكرسي وخديني معاكي المطبخ نتكلم شويه وإنتي بتعملي الاكل
جهاد….. يا خبر دا. أنا اشيلك فوق دmاغي
جلست جهاد في المطبخ هي والحاجه نريمان ظلو يتحدثون كثيراً عن حياتهم وعن مأساتهم
حتي قامو بطهي الطعام واكلو وطلبت الحاجة نريمان من جهاد أن تدخل إلي غرفتها لترتاح قليلاً
جهاد …… حاضر أنا هدخلك اوضتك وانيمك على السرير وأدخل أنام
نريمان …. لو ت عـ.ـر.في بحس نفسي تقيله إزاي على الناس وأنا بخليهم يقوموني ويقعدوني بس دي إرادة ربنا الحمد لله
جهاد….. ليه كده بس يا حاجه اعتبريني بـ.ـنتك
لأ اعتبريني إيدك ورجلك
أنا عايزاك تعتمدي عليا في كل حاجه
نريمان….. ربنا يصلح حالك يا بـ.ـنتي
………. ………… ………..
عند حسام كان قد انتهي من عمله وفي طريقه الي المنزل
فكر في الكلام الذي قالته زوجته
وغـــضــــب في داخله ولكنه يعلم أن زوجته تحبه بجنون وتغار عليه من الهواء
ويعلم أن موضوع الإنجاب هذا يؤثر في نفسيتها كثيراً
فقام بشراء الشيكولاته التي تحبها زوجته واشتري لها ثلاث وردات لونهما أحمر فهي تحب الورد الأحمر وعاد إلى البيت
وجد زوجته في السرير وعينها متورمه من كثرة البكاء وتمثل أنها نائمه
حسام…… قومي يا هبه أنا عارف إنك صاحيه
قامت هبه وعينها في الأرض وقالت….. أنا أسفه يا حسام على الكلام إللي أنا قولته
حسام….. ولا يهمك أنا بس عايزك ت عـ.ـر.في إن عيني متقدرش تشوف واحده غيرك .
إنتي مسيطره علي كل تفكيري
أنا إللي آسف يا ستي واتفضلي الشيكولاته دي والورد إللي بتحبيه
قامت هبه بفرحه اخذت منه الشيكولاته وظلت تشم رائحة الورد المحببه لقلبها
ولكنها عزمت في داخلها ألا تترك جهاد في هذه العمارة أمام أعين زوجها
………….. ………..
مر شهر ونصف كانت جهاد والسيده نريمان توطدت العلاقه بينهما كثيرا واصبحا أكثر من أم وابـ.ـنتها
أما هبه وجهاد لا تخلو أيامهم من مضايقات هبه لجهاد
وذات يوم اثناء ما جهاد
تمسح أمام الشقه
خرجت هبه ……. يا نهارك ابيض إنتي بترشيلي إيه قدام الشقه … إنتي بتعمليلي سح*ر. قدام الشقه
دا أنا هوديكي في داهيه
جهاد….. أنا والله ما عملت حاجه أنا بمسح قدام الشقه عادي
قامت هبه برفع صوتها حتي تجمع سكان العمارة
وقالت أن جهاد تقوم برش سح*ر لها
وقامت بالاتصال علي زوجها
هبه…… حسام إنتي لازم تيجي دلوقتي حالا
حسام….في إيه يا هبه إنتي كويسه
هبه….لما تيجي هتعرف كل حاجه بس تيجي دلوقتي حالا
أغلقت الهاتف مع زوجها ونظرت إلى هبه
أنا هوديكي في داهيه أنا تأذيني أنا
جهاد…. ببكاء شـ.ـديد . والله ماعملت حاجه
هبه …… اتفضلي أدخلي ولما ييجي حسام شوفي هيحصلك إيه
قامت هبه برش المياه على جـ.ـسمها وقالت والله العظيم ما فيها حاجه واحلف على المصحف إن مفهاش حاجه
بالله عليك متأذيني
عنـ.ـد.ما وجدت هبه جهاد تبكي هكذا رق قلبها ولكنها دخلت بسرعه وأغلقت الباب خلفها وقالت لنفسها
لازم امشيكي من قدام حسام مينفعش تفضلي قدامه كده
حتي لو هعمل ايه لازم أحافظ على جوزي .حتي لو هتروحي في الرجلين المهم أنا أعيش مرتاحه مع جوزي ولازم أعمل خطه علشان تمشي من هنا بلا رجعه .لازم اسبك الخطه كويس
بعد وقت قليل جداً حضر حسام وظل يضـ.ـر.ب الجرس لم يرد أحد . حتي أخرج المفاتيح من جيبه
ودخل ولكنه صدm عنـ.ـد.ما وجد هبه علي الأرض مغما عليها
حسام….هببببببببه
↚
حسام بصدmه….. هبببببببه
حاول حسام افاقة هبه .التي فاقت بصعوبه
حسام…. مالك يا هبه
هبه …. مش عارفه مالي يا حسام حسيت إني دايخه
ومره واحده وقعت في الأرض
حسام…..طب إنتي حاسه بإيه دلوقتي
هبه……حسه اني دايخه برضه
حسام…… يلي بينا علي أقرب مستشفى أكشف عليكي واطمن
هبه….. ملوش لزوم دي دوخه بسيطه بقالها فتره بتجيلي وبتروح تاني
حسام….. كمان بقالها فتره قومي يلي اجهزي هنروح نكشف دلوقتي
أخذها حسام إلي اقرب طبيب لهم وهم في الطريق
حسام….. إنتي بعتيلي اجيلك بسرعه ليه علشان كنتي دايخه ولا في حاجة تاني
هبه…….بعيون زائغه
آه نسيت اقولك مش أنا مسكت البت جهاد وهي بترش ليا حاجه قدام الشقه خايفه لتكون بترش ليا سح*ر
أكيد عايزه تأذيني
إنت لازم تتصرف معاها ولازم تدخلها السـ.ـجـ.ـن
حسام بصدmه في تفكير زوجته ….. إنتي يا هبه يا متعلمه
ياللي كنتي معيده في الجامعة بتقولي بترشلي سح*ر
إنتي تفكيرك يوصل للدرجه دي
وبعدين دي بـ.ـنت غلبانه جدا .مش إنتي يا هبه إللي تظلمي حد
إنتي واحده بتخاف من ربنا عمرك ما تيجي على حد غلبان
هبه….. يعني أنا كـ.ـد.ابه يا حسام
حسام….. المشكله إنك مبت عـ.ـر.فيش تكدبي وباين عليكي جدا
ودي واحده الدنيا جايه عليها بلاش تظلميها علشان ربنا ما ينتقمش منك في حاجة إنتي بتحبيها
………….. …………… …………….
عند الحاجة نريمان
كانت جهاد ترتجف من الخــــوف وتبكي .
بل لم تتوقف عن البكاء منذ ما حدث
نريمان…… خلاص يا بـ.ـنتي كفايه عـ.ـيا.ط هتمـ.ـو.تي نفسك
جهاد…. والله يا حاجه معملتش حاجه . إنتي عارفه إني من ساعة ما دخلت بيتك مخرجتش منه ولا مره
نريمان…… أنا مصدقاك يا بـ.ـنتي بس مفيش بإيدي حاجه أعملها
جهاد….. دا جوزها ظابط هيوديني في دا*هيه
نريمان…. حسام عاقل وبيفكر قبل ما يعمل حاجه متخافيش مش هيأذيكي
جهاد….. أكيد مش هيكـ.ـدب مـ.ـر.اته علشان خاطري
أنا خايفه إنو يرجعني السـ.ـجـ.ـن تاني.دا كان أصعب اسبوع مر عليا في حياتي إللي قضيته في السـ.ـجـ.ـن
…… ………… …………. ……….
عند حسام وهبه
الدكتوره… الاعراض دي عندك من امتي
هبه…..بقالها اسبوع
الدكتوره…..اتفضلي أكشف عليكي
بينما كانت الطبيبة تفحص هبه قال لها حسام
حسام……خير يا دكتوره طمنيني
الدكتوره….. ألف مبروك المدام حامل
هبه وحسام بصدmه وفرحه
إنتي بتتكلمي بجد يا دكتوره
الدكتوره…. آه والله . دا إنتي حامل في شهر ونص ده كمان في قدامي على السونــــار كسين يعني حامل في توأم
خر حسام علي الأرض ساجداً وبكي وظل يردد الحمد لله الحمد لله
بعدmا اكملت الطبيبة فحص هبه جلست
الدكتوره….. بصو بقي يا جماعه ربنا يتم فرحتكم على خير
بس أنا عايزة أقولكم إن الحمل مش ثابت أنا هكتبلك على علاج للتثبيت وياريت يكون مفيش حركه خالص وتنامي علي ضهرك وهكتبلك علي المشروبات إللي ممنوعه إنها تتشرب وكمان في أكل ممنوع
اكملت الطبيبة كلامها ومعهم وخرجت هبه وهي لا تنطق بشئ
حسام بفرحه شـ.ـديدة….. ألف مليون مبروك يا أحلي هبه في الدنيا
هبه….. الله يبـ.ـارك فيك يا حسام
وضعت هبه يديها تحتضن بطنها وقالت
أنا خايفه أوي يا حسام
حسام…. خايفه من إيه
هبه ….. خايفه إن ربنا يعـ.ـا.قبني في عيالي أنا افتريت على جهاد هي مكانتش بترش ليا حاجه
وأنا لمـ.ـيـ.ـت عليها العمارة كلها وقولتلهم إنها بترشلي قدام الشقه والناس كلها صدقتني
. والدكتوره بتقول إن الحمل مش ثابت
خايفه ربنا يعـ.ـا.قبني والحمل ينزل علشان أنا افتريت عليها
حسام…… إنتي مش ملاحظه حاجه
إنتي حامل في شهر ونص
وجهاد جت البيت من شهر ونص
يعني ممكن يكون الحمل ده حصل بسبب دعواتها إللي دعتهالي
…….. ………………… ……….
عند جهاد كانت ما زالت تبكي حتي رن جرس الباب
وعلمت أن حسام هو الذي بالباب
شحب لونها وجف حلقها وازدادت سيول دmعات عينها وهي تفتح الباب
لتتفاجئ بهبه التي تجري عليها ترتمي في حـ.ـضـ.ـنها وتقبل رأسها وتطلب منها السماح
جهاد بخضه….وعدm تصديق…. إيه إللي حصل
هبه…. أنا ظلمتك يا جهاد سامحيني بالله عليك تسامحيني
جهاد….. أنا أكيد مسمحاكي .المهم إنتو متأذنيش
نظر حسام إلي هبه بعتاب وقال
برإيها قدام الناس إللي اتهمتيها قدامهم
نظرت هبه لجهاد وقالت …. أنا هعمل أي حاجة المهم جهاد تسامحني
جهاد….. انا مسمحاكي والله من غير أي حاجة
حسام لأ لازم تبرأك قدام كل الناس
كان حسام قد أشتري شيكولاته ليوزعها على الجيران بسبب هذا الخبر السعيد
لف هو وهبه علي كل شقق العمارة ليعطيهم الشيكولاته وتخبرهم هبه أن ما حدث في الصباح كان مجرد سوء فهم من هبه وأن جهاد بريئه لم تفعل شئ
……………. ………………… …….
عدي ثلاثة أشهر علي ما حدث
وكانت جهاد يومياً تذهب إلى هبه تساعدها في شغل المنزل
وتذهب قبل أن يأتي حسام من عمله
وذات يوم كانت جهاد ونريمان يجلسون ويتسامرون ورن جرس الباب
لتجد الحاجة نريمان ابنها سامر الذي سافر منذ سبع سنين أمامها
جري عليها ولدها يقبل يدها ووجها وهو يبكي بسبب فرحته بلقاء امه وهي تبكي بسبب فرحتها بعودته
نظرت إليهم هبه بتأثر وتمنت أن يكون لها ولد
وتمنت أن يكون لها اسره
لتفيق من سرحانها علي صوت الحاجة نريمان
جهاد عايزاك تعملي أحلي أكل في الدنيا لسامر إبني
جهاد….من عنيا يا حاجه أحلي أكل في الدنيا
جهزت جهاد الطعام وهي فرحه بفرحة الحاجة نريمان
وجلست الحاجة نريمان تأكل هي وولدها
نريمان….. نورت بيتك يا ابني .ويارب تكون هتنوره على طول
سامر ….. لأ ياست الكل أنا اتعودت علي العيشه في السويد وجاي علشان اخدك تعيشي معايا هناك
نريمان….. وأنا هقدر اسيب بلدي يا إبني
سامر….. يا ست الكل أنا مش عارف أعيش وإنتي بعيده عني وكمان مش هعرف اسيب هناك أنا بقي ليا مركز كويس جدا هناك ودا مستقبلي يا أمي
نريمان….. إللي يريحك يا إبني المهم إننا شملنا هيتلم تاني
كانت جهاد في المطبخ تسمع ما يقولون وتبكي
فقد علمت أنها ستعود للشارع مرة أخرى عنـ.ـد.ما تسافر الحاجه نريمان
↚
إيه رأيك يا سامر يا إبني لو اخدنا جهاد معانا .هي إللي بتقومني وتقعدني ومريحاني يا ابني
سامر…. هناخدها فين بس يا ماما هو إحنا طالعين رحله وراجعين آخر اليوم
دا سفر واستقرار بلا رجعه
وبعدين أنا هشيلك جوه عنيا متقلقيش وساره مراتي كمان هتشيلك جوه عنيها
..عنـ.ـد.ما وصلو في الكلام إلي هذه النقطة تأكدت جهاد أن الشارع ينتظرها
وفي اليوم التالي بينما كانت جهاد تساعد هبه في شغل المنزل قالت هبه
..مالك يا جهاد انهارده
جهاد…. الحمد لله كله تمام
هبه…. يا بـ.ـنتي باين علي وشك الحـ.ـز.ن قوليلي مالك يمكن اقدر أساعدك
حكت جهاد بدmـ.ـو.عها ما حدث وأنها سوف تعود للشارع من جديد
هبه …. طيب متقلقيش أنا هكلم بابا يشوفلك شغل
جهاد….وحتي لو لقيت شغل هبات فين
هبه….. قولتلك متقلقيش أنا هتصرف
دخلت الطمأنينة قليلا الي قلب جهاد بعد حديثها مع هبه
ودعت الله أن ييسر لها الحال
……….. ……….. …………
وفي المساء عاد حسام من عمله وكان يجلس مع هبه ويحدثها
حسام….. مش سامر بيقولي إنه هياخد الحاجه نريمان ويسافرو يستقرو في السويد
هبه….. آه عرفت جهاد قالتلي
حسام…. طيب كده جهاد هتروح فين
دي ملهاش مكان تروحه
شعرت هبه بالغيرة الشـ.ـديدة عنـ.ـد.ما تحدث حسام عن جهاد
فهي منذ البداية قررت أن تطلب من والدها أن يساعد جهاد حتي لا يتدخل حسام بالموضوع
هبه بضيق واضح علي ملامحها …. أنا كلمت بابا يشوفلها شغل
حسام….. مالك يا هبه إنتي كويسه
هبه…. آه الحمد لله
حسام…. طيب والدك شافلها شغل ولا أشوف أنا
هبه ……حسام ممكن تطلع نفسك إنت من الموضوع ده
أنا قولتلك إني قولت لبابا يشوفلها
حسام…. مالك يا هبه بتكلميني كده ليه
هبه….. معلهش يا حسام الحمل مخلي خلقي ديق
حسام….. طيب إيه رأيك لو اجبها تساعدك هنا في شغل البيت لحد ما تولدي وكمان إنتي هتولدي توأم يعني هتكوني محتاجه حد معاكي يراعيهم
هبه…. بإنفعال
لأ أنا بعرف أعمل شغل البيت لوحدي وكمان والدي خلاص شفلها شغل
حسام…. شفلها شغل فين
هبه….. ممكن بقي نغير سيرتها ونتكلم في حاجة تانيه
غير حسام الموضوع فهو يعلم غيرة زوجته الشـ.ـديدة عليه
التي سببت له المشاكل الكثيرة فيما مضى .وهي الآن تحاول قدر الإمكان أن تتحكم بها
وفي صباح اليوم التالي
رنت هبه علي والدها وقالت له
إيه يا بابا عملت ايه في الشغل إللي قولتلك عليه
والدها…. لقيتلها شغل هنا جمب…..
هبه….. ممكن يا بابا تشوفلها شغل بعيد عن هنا خالص
والدها….. بعيد إزاي يعني
هبه…. في مكان بعيد يا بابا حسام ميعرفش يشوفها فيه
والدها….. إنتي لسه يا بـ.ـنتي موضوع الغيره ده
يا بـ.ـنتي جوزك محترم ما تضيعهوش من إيدك بغيرتك العميا دي
هبه….. هو أنا عملت حاجه يا بابا.
بالله عليك سيبني أحافظ على بيتي بالطريقة إللي تريحني وشوفلها شغل بعيد عن هنا ويكون ليه سكن
والدها….. ماشي يا بـ.ـنتي إللي يريحك هشوف كده وأرد عليكي
انتظرت هبه علي آحر من الجمر مكالمه والدها الذي حن عليها أخيراً ورن
هبه …. أيوه يا بابا اتأخرت ليه كده
والدها…. أنا لحقت يا بـ.ـنتي . المهم شوفي كده لو هتوافق على شغل في مزرعه في المنصوره تشيل محاصيل زراعية
مع البنات بمرتب 2500وفي سكن في المزرعه
هبه…. هتوافق يا بابا مش تحمد ربنا أصلا إننا شوفنالها شغل
والدها…. ليه كده يا بـ.ـنتي تتكلمي على الناس كده
إحنا مش بنعمل فيها معروف
دا واجب علينا إننا نساعدها . ربنا أمرنا بكده.
ربنا خلقنا طبقات علشان نكمل بعضنا ونساعد بعضنا
هبه…. أنا أسفه يا بابا هروح أقولها
زفت هبه البشري لجهاد التي سجدت شكرا لله
علي عنايته بها دائما وتمنت أن يجعلها سفريه خير لها
وفي اليوم التالي ودعت جهاد الحاجة نريمان وهبه بالدmـ.ـو.ع
وذهبت مع والد هبه في عربيته حيث المنصوره
تعرفت هبه علي صاحب المزرعه فهو صديق والد هبه وتعرفت علي عملها وعلي زملائها وعلي السكن
وفي المساء حيث يجلس البنات
احدي البنات وتدعي اميره
قوليلي بقي يا جهاد إنتي متجوزه
جهاد…..لأ مطلقه
وقالت بـ.ـنت أخري تدعي زينب
أحسن يعني إللي متجوزين عملو إيه
ضحكو ثلاثيهم وظلو يتحدثون فتره كبيره فجهاد قد آلفتهم كثيراً وهم فرحو بها
وثاني يوم في العمل كانت جهاد تعمل بجد واجتهاد ملحوظ
حتي قالت لها أميره
براحه على نفسك يا أختي لسه معاكي النهار كله شغل متخلصيش طاقتك في بداية النهار
جهاد…. أنا والله فرحتي بالشغل هي إللي بتحركني
اميره….. فرحانه بالهم إللي إحنا فيه ده دي لا شغله عدله ولا نومه عدله
عند هذا الحديث تذكرت جهاد وهي كانت تتمني فقط غرفة تحميها من الشارع فردد لسانها
الحمد لله
وفاقت من ذكرياتها على صوت المهندس أيمن الذي قال
الاتنين إللي واقفين بتكلمو وسايبين الشغل كل واحدة تشوف شغلها
جرت اميره بسرعه فهي تعرف المهندس أيمن وتعرف صرامته في العمره
اقترب المهندس من جهاد وقال لها
إنتي أول يوم تشتغلي هنا
جهاد… بخــــوف داخلي …. أيوه
المهندس…. طيب أنا شايفك من الصبح بتشتغلي كويسه بلاش كلام وكملي شغل
قالت جهاد حاضر وجرت من أمامه بسرعه
كان وقت استراحه الغداء فقالت اميره لجهاد
إنتي إيه إللي موقفك مع الباشمنهدس أيمن
جهاد…. هو إللي كان بيكلمني علشان كنا واقفين بـ.ـنتكلم أنا وإنتي
اميره…. طيب مش عايزاكي تقفي تتكلمي معاه خالص
لأي سبب
جهاد……. ليه
اميره…. علشان المهندس ده سمعته مش كويسه وكل البنات إللي هنا عارفين كده كويس
وربنا يستر بقي طالما وقفك كده واتكلم معاكي يبقي حطك في دmاغه ومش هيسيبك في حالك ابدا
↚
اميره….. طالما وقف اتكلم معاكي يبقي حطك في دmاغه
جهاد…. أنا عايزة أعيش في حالي ومن انهارده مليش دعوه بيه . أنا ناقصه مشاكل في حياتي
اميره…. أيوه كده ملكيش دعوه بيه
بعدmا انتهو من استراحه الغداء عاد كل إلي عمله
وعادت جهاد إلي عملها تعمل بجد واجتهاد من جديد
فهي أحبت عملها بشـ.ـده وشعرت أن هذا المكان هو المناسب لها
وعنـ.ـد.ما انتهت من عملها عادت إلى السكن وتكلمت مع زينب
جهاد.. أنا كنت عايزه أشتري تليفون يا زينب وأنا مش عارفه محلات هنا
زينب….. قولي لباشمهندس أيمن وهو يجبلك إللي إنتي عايزاه
جهاد….. إيه باشمهندس أيمن لأ طبعاً أنا مستحيل أتكلم معاه
زينب….. ليه يا بـ.ـنتي ده شخصية محترمة جدا ومفيش حد طلب منه طلب غير لما نفذه وبالذات إحنا المغتربين ومش من هنا دايما يخدmنا
جهاد…. أنا سمعت عنه كلام مش كويس خالص
زينب…. إيه ده مستحيل حد يتكلم عليه وحش كل المزرعه هنا بتحبه .واوعي تقولي قدام اميره إن حد اتكلم عليه وحش لأحسن اميره هتمـ.ـو.ت عليه ممكن تروح تجيب إللي اتكلمت من شعرها
وهنا دخلت اميره وهم يتحدثون
اميره…. جايبين سيرة اميره في إيه
زينب…. الحقي يا اميره بتقول حد قالها كلام وحش علي باش مهندس أيمن
بهتت اميره وقالت
إنت إنتو جايبين سيرة الباش مهندس ليه يعني
زينب….. جهاد عايزه تشتري تليفون وأنا قولتلها تقول للباش مهندس
اميره….. تليفون إيه إللي إنتي عايزه تشتريه يا جهاد
وبعدين إنتي معاكي فلوس اصلا منين
جهاد….. آه معايا 15الف جنيه اشتغلت عند الحاجة نريمان أربع شهور كل شهر على 3الاف جنيه
وهي ادتني كمان 3الاف جنيه وأنا ماشيه الله يمسيها بالخير بقي كانت فيها حنية الدنيا كلها
اميره…… ماشي أنا هجبلك التليفون إللي عايزاه بس يوم الجمعه بتاع الاجازه
جهاد…. شكرا يا اميره
خلدو جميعاً للنوم لكن جهاد ظلت تفكر في كلام زينب عن المهندس أيمن يا تري مين فيهم علي حق ولو هو كويس ليه اميره قالت عنه إنه شخص مش كويس
ممكن علشان زي زينب ماقالت إنها معجبه بيه
وعنـ.ـد.ما تعبت من التفكير نامت
………. …….
واستيقظت زينب علي صوت المنبه وايقظت جهاد التي نامت لتوها منذ قليل
قومي يا جهاد صلي يا حبيبتي
جهاد….. هو الفجر أذن
زينب….. لأ لسه فاضل نص ساعة علي ما نتوضي ونصلي القيام يأذن
جهاد…… طيب سبيني أنام شويه وصحيني علي معاد الشغل
زينب….. قومي يا جهاد متكسليش متخليش الشيطان يضحك عليكي . أنا لو قعدت احكيلك من هنا لبكره عن معجزات قيام الليل مش هتصدقي حاجه كده متتوصفش
ادعي بكل إللي نفسك فيه
واستني بيقين إن ربنا يعملك إللي إنتي عايزاه
جهاد…. طيب إنتي حصلت معاك معجزات قبل كده
زينب …. بصي أنا حصلت معايا معجزات متتخيلهاش
جهاد. . طيب احكيلي عليها
زينب….. طيب لما نصلي الأول علشان الفجر قرب يأذن
جهاد…… مش هتصحي اميره طيب
زينب….صحيتها كتير جدا قبل كده وهي طلبت مني إني مصحهاش تاني
قامو بصلاة قيام الليل ودعت كل واحدة منهم بالدعوات التي تتمناها ودعت جهاد أن يرزقها بالأسرة السعيده التي تمنت طوال عمرها بها وعنـ.ـد.ما اذن الفجر قالت جهاد
يلي نصلي بقي الفجر أذن
زينب….. أنا سمعت من اكتر من شيخ إن الفجر عندنا هنا في مصر بيأذن قبل ميعاده بحوالي ربع ساعة والصيف تقريباً تلت ساعة . فأنا بستني تلت ساعة وبعدين أصلي الفجر علشان أبقي في الأمان
جهاد….. إنتي متأكدة من الكلام ده
زينب….. والله أنا سمعت الكلام ده من اكتر من شيخ وكلهم شيوخ ثقه يعني
انتظرو حتي أقام المؤذن الصلاة في المسجد واطمئنو إنه عدي تلت ساعة وقامو بالصلاة وبعدmا انتهوا قرأو الاذكار ونامت جهاد مره أخري ولكن زينب قامت بقراءة وردها حتي اتي ميعاد العمل
ايقظت جهاد واميره وذهبوا إلي العمل
وأثناء وهم منهكون في عملهم سمعو صوت جلبه كبيرة جداً
فجرو سريعاً في اتجاه الجلبه ليرو أحد العمال مرمي على الأرض وحوله بركه من الدm*اء فقد خبطته العربية التي تحمل المحصول من المزرعه بالخطأ وقال أحد الرجـ.ـال
حد ينادي الباش مهندس ايمن بسرعه
جاء أيمن سريعاً عنـ.ـد.ما علم بما حدث وحمل الرجل هو وبعض الرجـ.ـال وجري به إلي أقرب مستشفى
وتبرع للرجل بدmه فقد نزف كثيرا من دmائه
…….. … ……
عند جهاد
أحد العاملين وهي من المنصوره
إللي اتخبط ده الواد سيد إبن عم حمدي أبوه وأمه غلبانين أوي أوي ومحلتهمش غيره
وأبوه رجل اعمي وأمه ست على قد حالها خالص
ربنا يصبرهم بقي
أنا يا بنات بعد الشغل هروح لأمه أطيب خاطرها بكلمتين
إللي عايزه تروح معايا تقول
قالت زينب…… أنا هاجي معاكي تيجي يا جهاد
جهاد قالت ماشي اروح بس ربنا يسترها عليه ويقومه بالسلامه
قالت زينب ….. تيجي معانا يا اميره
اميره قالت لأ أنا قلبي ضعيف مستحملش اشوف حد بيتألــم قدامي
…………
انتهي وقت العمل وذهب مجموعة من الفتيات عددهم 8الي بيت والدة سيد
وهم يدقون الباب خرج الباش مهندس أيمن فتح لهم الباب وادخلهم وانتظر في الخارج
دخلو الفتيات وكانو قد جمعو مع بعض مبلغ بسيط ليعطوه لوالدة سيد
فقالت لهم….. والله يا بنات معايا الفلوس أنا هاخد شقاكم
ده المهندس أيمن لسه جايب لينا أكل أنا والحاج واداني فلوس كمان
الله يبـ.ـاركله ويرزقه ببـ.ـنت الحلال إللي تريح قلبه وينجحه دايما في عمله
وكمان جاب لسيد إبني العلاج ودفع مصاريف المستشفى
وجاب سيد لحد هنا
يارب ريح قلبه ووفقه في حياته وانصره على من يعاديه
انتهت زياره البنات وعنـ.ـد.ما خرجو وجدو المهندس أيمن في انتظارهم
أحد الفتيات …… باش مهندس إنت قاعد ليه هنا
أيمن….. الوقت متأخر وقولت مش هينفع تروحو للمزرعه وحدكم كده لازم اوصلكم
قام بتوصيلهم إلي المزرعه وأعجبت جهاد كثيراً بتصرفاته
التي تتسم بالجدعنه . وعنـ.ـد.ما وصلو إلي غرفتهم
فقالت جهاد لزينب …. هو الباش مهندس ده دايما تصرفاته جدعه كده
بصي….. أنا بقالي 5سنين شغاله في المزرعه ومشفتش ليه موقف واحد وحش
رغم إن أهله ناس على قد حالهم جدا ومستواهم المادي بسيط إلا إنه كريم جدا جدا .ودايما بيساعد الناس
……. ……….
مر يومين حتي جاء يوم الخميس لتوقظ اميره جهاد علي خبر سعيد بالنسبة لكل المزرعه
اميره…. قومي يا جهاد
زينب….. في حاجة ولا ايه بتصحيها دلوقتي ليه
اميره….. عايزه أقولكم على خبر حلو
قالت جهاد إيه هو
اميره….. الباش مهندس أيمن خطب والمزرعه كلها فرحانه ليه وهو كمان فرحان أوي أصله قرأ الفاتحة امبـ.ـارح علي بـ.ـنت بيحبها من زمان أوي
قالت زينب بفرحه … ربنا يتمله على خير
وقالت جهاد بفرحه ظاهريه وحـ.ـز.ن داخلي
ربنا يتممله بخير ويجعلها زوجه صالحه له
وذهبو جميعاً إلي عملهم وأصبح حديث المزرعه خطبة المهندس أيمن وفرحتهم به
…… وعدي اليوم سريعاً وأصبح يوم الجمعة وقالت جهاد لأميره
يلي علشان تشتريلي التليفون انهارده عايزه اطمن علي الحاجة نريمان . وكمان اطمن علي هبه واشوفها عامله ايه في الحمل
أميره ….. هو إنتي معاك ارقامهم
جهاد…. أيوه كتبوهالي قبل ما أسافر في ورقة
اميره….. طيب هاتي الفلوس
ذهبت جهاد حتي تحضر الفلوس من خزانة ملابسها ولكنها لم تجدها
جهاد……بصريخ الحقوني أنا مش لاقيه الفلوس
قامت زينب واميره بسرعه يبحثون معها على النقود
وفتشو كل شيئ لكنهم لم يجدوها
جهاد…بصريخ يا لهوي أنا اتسرقت
↚
تجمع من في السكن علي صوت جهاد
وقالت جهاد أنها سرقت
وعنـ.ـد.ما لم يجدوا النقود اوصلو الأمر إلي صاحب المزرعة
وصاحب المزرعه وكل المهندس أيمن بالأمر
فذهب المهندس أيمن للسكن وقام بتفتيش الغرفة
جهاد….. إحنا دورنا كويس وملقناش حاجه
أيمن…. ممكن علشان إنتو متـ.ـو.ترين مشفتهومش
إحنا هندور تاني هنخسر ايه
قامو بالتفتيش في ملابس جهاد واميره ولكنهم لم يجدوا شئ.
وعنـ.ـد.ما وصلو إلي ملابس زينب وقفو مصدومين
لأنهم وجدوا النقود داخل ملابسها
زينب…. إيه ده إيه ده
أيمن….. للأسف يا آنسه زينب إنتي هيتحقق معاكي
ولو طلع فعلاً إنتي إللي عملتيها هتطردي من المزرعه
أولا
ثانياً .لو الانسه جهاد طالبت بحقها هنضطر نبلغ البوليس
زينب…. اقسم بالله معرف عن الفلوس دي حاجه
والله العظيم يا جهاد أنا مدتش ايدي على فلوسك
جهاد…. أنا مصدقاك
.يا باشمهندس استحاله زينب تعمل كده
أنا متأكدة
أيمن….. للأسف الفلوس لقيناها في هدومها
وأقل عقـ.ـا.ب ليها أنها تطرد من المزرعه
زينب….. أنا بقالي 5سنين في المزرعه عمر ما حد اشتكي مني . إنت يا باشمهندس عمرك شوفت مني حاجه وحشه
أيمن…. الشهاده لله لأ
بس للأسف لقينا الفلوس عندك
جهاد…. يا نهار ابيض افتكرت
أنا إللي حطيت الفلوس هنا لما جيت السكن جديد كان الدولاب متقسم علي زينب واميره وأنا كنت خايفه علي الفلوس فحطتها تحت هدوم زينب ورصيت أنا هدومي علي جمب صغير وضيق كان فاضي .كان ممكن الفلوس تقع منه
ولما هما وسعولي مكان لهدومي
أنا قولت اسيب الفلوس هنا أمان على جمب بعيد
وبعدين أنا كنت عايزه أجيب تليفون فطلعتهم
ولما اميره قالتلي خليكي ليوم الجمعه رجعتهم مكانهم
فأنا نسيت وبحسب إني حطيتهم في هدومي
أنا بجد أسفه يا زينب علي الموقف إللي حطيتك فيه أنا بجد أسفه
أنا أسفه يا باشمهندس على الدوشه إللي أنا عملتها
كانت زينب تبكي تقدmت إليها جهاد
وبكت هي أيضا وقالت
والله أنا أسفه يازينب أنا غلطانه واللي إنتي شايفاه اعمليه معايا والله أنا أسفه
زينب ببكاء….. حصل خير المهم إن ربنا ظهر برائتي
والمهم إنك لقيتي فلوسك
باست جهاد رأسها وقالت
إنتي عارفه إني أنا غـ.ـبـ.ـيه والمشاكل إللي أنا فيها مش مخلياني مركزه خالص .المهم تسامحيني
والتفتت للمهندس وقالت
أنا أسفه يا باشمهندس على إللي أنا عملته والمشكلة إللي أنا عملتها بسبب تسرعي وغبائي
المهندس….. حصل خير . أنا آسف يا آنسه زينب إنتي شايفه إللي حصل ولو قولت كلام زعلك أنا آسف
زينب….. حصل خير يا باشمهندس إنت ذنبك إيه إحنا إللي بوظنا فرحتك بخطوبتك ونسينا نبـ.ـاركلك ألف مبروك
أيمن….. في إيه يا جماعه من امبـ.ـارح وكل إللي شغالين في المزرعه بيبـ.ـاركولي
أنا مخطبتش والله وأيدي اهه مفيهاش دبله ولا حاجه
مين إللي قالكم إني أنا خطبت
بهتت اميره وقالت بسرعه قبل أن يرد أحد
إحنا صحينا من النوم امبـ.ـارح لقينا المزرعه كلها بتتكلم
أيمن…. طيب يا جماعه أنا مخطبتش لما أخطب أكيد أنا هقولكم بنفسي إنتو اكتر من أهل بالنسبة لي
استأذن أنا بقي وانتوا يلو علي شغلكم
اميره…… حاضر يا باشمهندس
زينب….. شغل إيه يا باشمهندس انهارده الجمعه إيه يا اميره نسيتي ولا ايه
ذهبت اميره إلي بيت أهلها فهي تذهب إليهم يوم الجمعة وتأتي السبت ظهراً
ولم تذهب زينب إلي زياره إلي أهلها في هذا الأسبوع وجلست مع جهاد .فضلت أن تخرج جهاد من أحزانها وتريها جمال المنصوره
خرجت زينب وجهاد وصلو إلي وجهتهم
ووجدو هناك المهندس أيمن وعائلته معه يتنزهون أيضا
سلمو عليه وعلى عائلته واقسمت عليهم والدة أيمن أن يتناولو وجبة الغداء معهم
قضو معهم وقتا جميلا جدا بالنسبة لجهاد فهي تفتقد إلي جو العائلة
وفتحت جهاد قلبها إلي والدة أيمن فهي كانت تتمني حـ.ـضـ.ـن اموي ترتمي في داخله وتبكي
وقد وفرت لها والدة أيمن ذلك وتعاطفت معها كثيراً
وكان معهم طفله جميله احبتها جهاد منذ الوهله الأولي
ولعبت معها كثيراً هي وزينب
اتي إليهم أيمن وقال
اوعي تكون ملك تعبتكم أنا عارفها شقيه
قالت زينب بالعكس دي عسوله خالص
فجاء أخو أيمن من خلفه وقال بمرح
كل إللي يشوفها أول مره بيقول كده بس إللي بيقعد معاها كتير عارف انها مش كده خالص
ضحكو جميعاً وقالت جهاد
لأ دي ملك دي عسوله خالص ودmها زي العسل
أنا حبيتها أوي
قالت ملك …. وأنا كمان حبيتك أوي جيهاد
جهاد…. أسمي طالع من بوقك زي العسل
والدة أيمن…. حيث كده بقي إحنا كل جمعه نتجمع هنا
زينب…. ياريت والله بس يوم الجمعه أنا بروح لبابا وماما
ومش هعرف اجي تاني أنا جيت بس انهارده كده مع جهاد
جهاد…. وأنا مش هينفع اجي لوحدي
قال أيمن …. طيب يلو يا بنات اوصلكم
جهاد….. لأ شكرا يا باشمهندس إحنا هنروح وحدنا
اخو أيمن…. لأ طبعاً مينفعش تمشو لوحدكم الوقت متأخر
أوصل أيمن وأخيه جهاد وزينب إلي السكن
وكان جهاد وزينب سعيدين للغاية بهذا اليوم الجميل
ونامو وهم فرحين
.وفي الصباح الباكر استيقظت جهاد علي صوت زغروطه
وكانت هذه الزغروطه من أميره
جهاد…. اميره إيه إللي جابك بدري كده وكمان بتزغرطي على الصبح ليه
زينب بإبتسامه…. قومي بـ.ـاركي لأميره اتخطبت
جهاد بفرحه…. ألف مبروك اتخطبتي لمين
اميره بفرحه واضحة على ملامحها
احمد إبن عمي
زينب….. مش إنتي قولتيلي إنه خطب وكنتي ساعتها زعلانه اوي
اميره…… ماهو الحمد لله فشكل وجه اتقدmلي وأنا فرحانه اوي
زينب….. ألف مليون مبروك . طيب والباشمهندش
اميره….. لأ باشمهندس إيه بقي دا أنا كنت بحاول اقنع نفسي إني ممكن أحب بعد احمد .بس الحمد لله الحمد لله
أنا هتخطب لأحمد أنا مش مصدقه نفسي
جهاد…… يارب يتمملك فرحتك على خير يارب
اميره…. اللهم امين…المهم أنا جايه اخد حاجتي واسلم عليكم احمد مش موافق إني أشتغل
وفرحي كمان 3شهور هاجي اعزمكم قبلها طبعاً علشان تقفو معايا أنا مليش أخوات غيركم
تحدثو كثيراً وأخذت أميره اشيائها وذهبت وودعوها بالدmـ.ـو.ع
….بقيت زينب وجهاد بمفردهم بعدmا تركتهم اميره.
تقربت زينب من جهاد بدرجة كبيرة جداً
واصبحو أكثر من أخوات
واحبت جهاد المزرعه كثيراً جداً فقد وجدت فيها الراحة النفسية والدفئ الذي تفتقده
والاخوه آلتي حرمت منها
والأهل وجميع من في المزرعه أحبها كثيرا
وذات يوم وجهاد وزينب عائدون من عملهم إلي السكن اوقفهم الباشمهندس أيمن وقال
لو سمحتي يا آنسه زينب ممكن كلمه
زينب…. اتفضل
ابتعدت جهاد عنهم قليلاً لكنها تسمع ما يقولون
أيمن….. ممكن لو سمحتي رقم والدك
زينب….. والدي أنا ليه
أيمن…. كنت عايز أشرب معاه الشاي
زينب…… مش فاهمه
أيمن….. عايز أطلب إيدك منه كده فهمتي
↚
زينب بفرحه….. جهاد دعواتي اتحققت يا جهاد . معجزات قيام الليل اتحققت
أيمن طلب أيدي أنا يا لهوي
أيمن عايز يتجوزني أنا . أنا مش مصدقه نفسي
جهاد….. الله يسامحك يا باشمهندس البت كانت عاقلة
ومفيش منها اتنين
كده تتجننها
زينب…. أنا هقوم أصلي ركعتين شكر لله لا هصلي أربعة لأ هصلي عشرة .اناهصلي لحد الفجر وسجدت في الارض شكرا لله
جهاد….. يااااه إنتي بتجبيه أوي كده ولا كان باين عليكي
زينب….. ده كان دعوه دايمه في كل سجده بقاله 5سنين
جهاد….. وأنا إللي فكراكي مؤدبه وملكيش في الكلام ده
زينب….ههههه هو إللي يحب يبقي مش مؤدب
أولا الحب مش حـ.ـر.ام
الحـ.ـر.ام فعلاً البنات إللي بتكلم شباب وتخرج معاهم تحت مسمى الحب .هو ده الحب الحـ.ـر.ام
قلوبنا بين ايدين ربنا بيقلبها كيفهما يشاء
وهو قذف حب أيمن في قلبي
فكنت دايما بدعي
إن لو أيمن خير ليا يجمعنا في الحلال
وإن كان شر ليا . ربنا يشيل حبه من قلبي
وهو ده اللي مفروض كل بـ.ـنت تعمله
لو حست إن قلبها اتعلق بحد تدعي ربنا بالدعاء ده
ومفيش كلام ولا خروجات علشان ربنا يبـ.ـاركلها في حبها
في ناس كتير اوي اتجوزو عن حب بعد كلام وخروجات
ومكملوش كام شهر واتطلقو
واللي بيكملو من غير طـ.ـلا.ق بيفضل دايما جوزها شاكك فيها
ربنا يرزقنا كلنا بالحب الحلال إللي يرضى ربنا
اسيبك أنا بقي وأقوم أصلي
جهاد….. كلامك جميل أوي يا زينب ياريت كل البنات تعرف كده … استني بقي أصلي معاكي وادعي إن ربنا يرزقني بالحب الحلال
قامو بالصلاة وعنـ.ـد.ما فرغو من صلاتهم نامو
وكل واحدة منهم في عالمها الخاص بها
فزينب كانت أحلامها ورديه وسعيدة
وجهاد كانت فرحه لفرحة صديقتها ودعت أن يتم لها الله الموضوع على خير
واستيقظت زينب علي رنين هاتفها ووالدها يخبرها أن شخص ما من المزرعه تقدm لخطبتها
لم تستطع زينب أن تخفي نبرة الفرح التي في صوتها
ليقول لها والدها
حيث كده بقي أنا هقوله إنك موافقة
زينب… لأ يا بابا لسه هفكر
والدها… خلاص هقوله إنك رفضتي
زينب بصريخ.. لااااااااا موافقه
والدها بضحك…. الله يجزيك يا زينب تيجي يوم الخميس بدري علشان هو وأهله جايين الجمعه
زينب… حاضر يا بابا بس استأذنك إن جهاد صحبتي هتيجي معايا
والدها…. ماشي يا بـ.ـنتي اهو تيچو مع بعض وترجعو مع بعض
أغلقت مع والدها الهاتف وايقظت جهاد
قومي يا جهاد
جهاد …. أيوه يازينب لسه بدري على الفجر
زينب… قومي أيمن كلم والدي وجايين يوم الجمعة يتقدmو
جهاد… ألف مبروك .بس مين إللي قالك
زينب…. بابا كلمني وقالي
جهاد… وابوك إيه إللي مصحيه بدري كده
زينب.. قايم يصلي القيام ما أنا واخده العادة دي منه أقوم أصلي القيام قبل الفجر
جهاد. طيب أنا ذنبي إيه تصحيني
زينب.. يا وا.طـ.ـيه قولت إنك هتفرحيلي
جهاد… قوليلي لما اصحى من النوم وكنت هفرحلك برضه
ليه تصحيني دلوقتي وأنا لسه نايمه
زينب….. غوري يا جهاد نامي أنا إللي غلطانه
شـ.ـدت جهاد عليها الغطاء ونامت وكأن شيئاً لم يكن
مرت الايام سريعه علي البعض ومرت بطيئة جدا على البعض الآخر حتى اتي يوم الخميس ورحلت زينب هي وجهاد آلتي رفضت في البداية ولكنها وافقت بالنهاية بسبب لح زينب عليها
جهاد…. أنا محرجه أوي يا زينب ادخل على الناس كده وابات عندهم
زينب….. بطلي هبل شويه دول أهلي يعني أهلك يا عبـ.ـيـ.ـطه
وبعدين مفيش عندي اخوات ولاد كلهم بنات هتحبي هند وابتسام أخواتي أوي دmهم زي العسل
وصلو إلي المنزل ودخلت زينب سلمت على عائلتها
وكانت جهاد محرجه للغاية فأخذتها جهاد في غرفتها هي واخواتها
زينب….. يا بـ.ـنتي مالك كده فكي شويه إنتي في بيتك يا عبـ.ـيـ.ـطه
جهاد…..
زينب…. طيب تعالي بقي اقعدي مع والدي شويه هتحبيه أوي
دخلت زينب وجهاد إلي والدها والتي تفاجأت جهاد كثيراً
عنـ.ـد.ما وجدت والد زينب يجلس على كرسي متحرك ووالدة زينب هي التي تسحب الكرسي له .فعلمت جهاد لماذا تعمل زينب في عمل خارج قريتها وتبيت فيه
جلست معهم جهاد تستمع وتتحدث مع والد زينب فرأت أنه رجل عظيم جدا ومتفاهم جدا
ودخل عليهم معاذ إبن عم زينب
الذي أعجب بجهاد من النظره الاولى
والد زينب….. ادخل يا معاذ يا إبني
ادخلي إنتي يا زينب وخدي البنات معاكي وأنا قاعد مع معاذ شويه
دخلت زينب والبنات وجلس معاذ مع عمه
معاذ…. مين إللي عندك دي يا عمي
عمه….. دي صاحبة زينب
معاذ….. هي متجوزه
عمه….. لأ زينب بتقول مطلقه
معاذ…. مطلقه ليه كده بس
عمه….. ما إنت كمان مطلق
في الغرفه عند زينب
التف البنات حول زينب وبدأوا بالغناء
ما تزوقيني يا ماما قوام يا ماما ده أيمن هياخدني بالسلامه يا ماما
زينب….. بس بقي إنتي وهي
شاركتهم جهاد في الغناء
شايفه شايفه يا ماما الناس بترقص علشاني
زينب…….. قولتلكم بس
….. شايفه شايفه يا ماما جميل أوي فستاني
ظل أخوات زينب وجهاد طوال الليل يمزحون ويغنون لها حتي يغـ.ـيظوها
حتي نامو
وحل عليهم الصباح وكان البيت في حاله نظافة مثل كل البيوت المصرية عنـ.ـد.ما يأتي عريس لإبـ.ـنتهم
وساعدتهم جهاد في التنظيف
واتي المساء وكانت زينب متـ.ـو.تره للغايه
وجاء أيمن برفقة أمه وأبيه وأخوة وزوجته وابـ.ـنته
وابن خاله وصديقه المقرب عمر
وكان في انتظارهم والد زينب واعمام زينب الثلاثه وأولاد اعمامها ومنهم معاذ
أتفق الرجـ.ـال على كل شيء وأن الفرح بعد ستة أشهر
وكتب الكتاب بعد شهر
وقرأو الفاتحه وظلت جهاد تزغرد هي وزوجة أخو أيمن
وطلبو أن تخرج زينب إليهم
زينب من الداخل….. لا لا لا لأ أنا مش هخرج
جهاد… يا بـ.ـنتي الله يهديكي الناس بره بقالهم ساعه طالبينك
زينب…. مش قادره أنا مكسوفه اوي
جهاد…. طيب يلي الله يهديك
زينب…. مش خارجه يعني مش خارجه
جهاد….. يا بـ.ـنتي الناس ريقها نشف من كتر ما ندو عليكي
زينب…… طيب تعالي اخرجي معايا
جهاد….. طيب يلي
خرجت معها زينب وجهاد تمسكها من يديها وزينب تمشي ببطء من كثرة تـ.ـو.ترها
ودخلت عليهم وسلمت وجلست بجانبهم وجلست جهاد أيضا معهم وظلو يبـ.ـاركون لها ويهنئونها
وانتهت الجلسه وعاد كلا إلي منزله
وفي صباح اليوم التالي عادت جهاد وزينب إلي المزرعه لمتابعة عملهم
ومرت الايام يوم تلو يوم حتي اتي إلي زينب إتصال من والدها وأخبـ.ـارها بشئ ما
وجرت زينب علي جهاد تخبرها
زينب…… فاكره معاذ إبن عمي إللي دخل علينا واحنا قاعدين أول يوم روحنا فيه عند أهلي
بدأ قلب جهاد يدق وقالت
أيوه فاكراه ماله
زينب د…. عايزه اقولك إنه إنسان محترم جدا جدا
وزوق جدا و…..
جهاد….. أيوه أنا مالي بكل ده
زينب….. أصله شافك لما كنتي عندنا وطلب ايدك من والدي وعايز يتجوزك
↚
جهاد…..عايز يتجوزني أنا
زينب…أيوه
جهاد…. أنا جربت الجواز مره ومش حابه إني اجربه تاني
زينب…. اسمعي بس والله معاذ محترم جدا وبيعرف يقدر النعمه اللي في ايده .ومـ.ـر.اته إللي طلقها فضل متمسك بيها لآخر لحظة بس مكنش في نصيب فانفصلو
جهاد… صدقيني أنا نفسياً مش مهيئة لجواز خالص
زينب.. طيب إيه رأيك تصلي استخاره الأول
وبعدين يا جهاد إنتي مش هتعيشي عمرك كله في المزرعه
لازم تكوني أسره وتعيشي حياتك . إحنا بنكبر ياجهاد ومحتاجين حد نتسند عليه .ولو معاذ وحش بنسبة واحد في المائة . والله كنت قولتلك متوافقيش . أنا عايزاكي بس تصلي استخاره الأول
جهاد…. ماشي هصلي وأشوف
ظلت جهاد لمدة يومين تفكر في كلام زينب
وفي رغبتها الشـ.ـديدة في تكوين أسرة.
ورغبتها بمعرفة ما هو إحساس الامومه التي حرمت منه
فغلبت رغبتها خــــوفها واخبرت زينب بموافقتها
فرحت زينب كثيرا بموافقتها وأبلغت معاذ بالموافقة
واتفق أن تحضر جهاد يوم الجمعه ف في منزل والد زينب للاتفاق على كل شئ
وجاء يوم الجمعه سريعاً اليوم التي كانت تخافه جهاد وجلست مع معاذ .وكان بجانبهم أيمن يجلس مع زينب ويتحدثون
معاذ….. مالك يا استاذه جهاد متـ.ـو.تره ليه كده
جهاد بتـ.ـو.تر واضح جداً وهي تفرك في يديها…. مش متـ.ـو.تره ولا حاجه
معاذ…. طيب أتكلم أنا … أنا معاذ شغال ميكانيكي وعندي الورشه بتاعتي وعندي 31 سنه ومطلق من ست اشهر
وإنتي بقي
جهاد…. اااانا إيه
معاذ…. كلميني عندك
جهاد… أنا برضه مطلقه وعندي 25سنه ووووو. وبس
معاذ بضحك على تـ.ـو.ترها وخــــوفها …. ماشي
معاذ….. حابه تسأليني أي أسئلة
جهاد….. لا لأ
معاذ…. طيب الموافقة إللي وصلتني دي الموافقة النهائية
ولا كانت موافقه علي إنك تشوفيني وتت عـ.ـر.في عليا
جهاد…. لأ موافقه نهائيه
معاذ…. طيب حيث كده تحبي الفرح يكون امتي اختاري الوقت إللي يريحك
جهاد…. إللي تشوفه بس ياريت ميكونش بعد فرح زينب علشان مبقاش في المزرعه لوحدي
معاذ…. ماشي.. إيه رأيك لو نعمل فرحنا في نفس اليوم
ونعمل الخطوبه برده معاهم في نفس اليوم
جهاد….. إحنا هنعمل فرح تاني .. يعني إحنا الاتنين مطلقين وكده وكلام الناس
معاذ…. الناس مش وراها حاجه غير الكلام وأنا عايز أفرح من أول وجديد
جهاد….. إللي تشوفه
معاذ….. طيب أنا عارف إن والدك ووالدتك متـ.ـو.فين
ليكي عم أو خال تحبي إنه يحضر الفرح
جهاد بتفكير…. لأ ماليش حد غير ربنا
أتفق معاذ مع زينب على كل شيء
………… …………. ……..
علي الجانب الآخر كانت زينب تحدث أيمن
زينب…. أنا خايفه أوي نفسي جهاد توافق على معاذ وتعيش حياتها
أيمن…. متقلقيش باين علي وشهم إنهم متفقين ربنا ييسر لهم الحال ويقدm لهم إللي فيه الخير
ورفع يديه بالدعاء وقال بصوت أعلي ويتمملنا على خير يارب
نظرت زينب إلي الأرض بخجل
ودخل عليهم والد زينب
إيه يا ولاد اتكلمتو واتفقتو ولا لسه
معاذ…. اتفقنا على كل حاجه ياعمي
إن شاء الله فرحنا هيكون مع فرح زينب وأيمن في نفس اليوم
قامت زينب بسرعه وحـ.ـضـ.ـنت جهاد وقال والد زينب
يا جهاد يا بـ.ـنتي كل إللي اتفقتو عليه إنتي موافقه عليه ومقتنعه بيه
جهاد….. أيوه يا عمي
والد زينب….. أنا زي أبوك بالظبط يا بـ.ـنتي إللي تحتاجيه تقوليلي عليه ولو الواد معاذ زعلك تيجي تقوليلي وأنا إللي هقفله
جهاد…. ربنا يبـ.ـارك في حضرتك يارب
غادر أيمن ومعاذ ودخلت زينب وجهاد إلي غرفتهم
زينب…. مين كان يصدق إنك تتجوزي إبن عمي
أنا بجد فرحانه اوي
جهاد…. ربنا يسترها . أنا لسه جوايا نفس الرهبه من موضوع الجواز
دخلت عليهم هند أخت زينب وقالت
عمو معاذ بره وعايز يكلم جهاد
جهاد… عايز يكلمني أنا
هند….. أيوه
خرجت زينب حيث يجلس معاذ
فقال لها معاذ
أنا عرفت إنك مش معاكي تليفون فجبتلك العده دي
جهاد….. شكرا جداً أنا كنت ناوية أجيب واحده بس مكنتش عارفه .هي تمنها كام
معاذ…. ليه
جهاد…. علشان ادفع حقه
نظر لها معاذ مطولا وقال …. عيب إللي إنتي بتقوليه ده
جهاد….. أنا والله معايا الفلوس وكنت فعلاً ناوية أجيب
معاذ…. بصي يا بـ.ـنت الناس إنتي من انهارده ملزمه مني
وأي حاجه تحتاجيها مهما كانت تقوليلي عليها
ولو معاكي فلوس فدي خاصه بيكي أنا مليش دعوه بيها
اتفقنا
جهاد….. اتفقنا
معاذ….. طيب استأذن أنا أمشي أنا كتبلك رقمي وبعد اذنك ارن عليكي اطمن عليك
جهاد….. طيب هو هينفع نتكلم وكده في التليفون
معاذ…. مكالمه مش هتتخطي ال5دقايق اطمن عليك بس
جهاد… ماشي
فرحت جهاد بالتليفون كثيرا كانت هذه أول مرة تشعر أن أحد يهتم بها . وعنـ.ـد.ما عادت إلى المزرعه
قامت بالاتصال علي هبه
هبه…. أيوه مين معايا
جهاد…. أنا جهاد ياست هبه إللي كنت شغاله عند الحاجة نريمان
هبه بفرحه…. جهاد وحـ.ـشـ.ـتني جدا عامله ايه
جهاد…. الحمد لله بخير . إنتي عامله ايه وحسام باشا عامل ايه . والبيبي الصغير عاملين ايه
هبه…. إحنا كلنا بخير الحمد لله
جهاد….. قربتي تولدي ولا لسه
هبه….. هانت اهه ادعيلي إنتي بس
جهاد….. ربنا يتمملك على خير يارب
هبه….. المهم قوليلي إنتي عامله ايه واخبـ.ـارك ايه
جهاد بكسوف….. أنا اتخطبت وخطوبتي بعد 3اسابيع ممكن تحضري إنتي وحسام باشا
هبه بفرحه كبيرة….. بجد ألف ألف مبروك ربنا يتمملك على خير يارب . إن شاء الله لو الدكتور قال إنه ينفع اجي هاجي
جهاد….. إن شاء ينفع .هو رقم الحاجة نريمان معاكي
اصل برن عليها علي الرقم إللي معايا مش مجمع
هبه ….. آه معايا رقمها الجديد هبعتهولك
ارسلت لها هبه الرقم وقامت جهاد بالاتصال علي الحاجة نريمان
جهاد…. أيوه يا حاجه أنا جهاد فكراني
نريمان….. يا حبيبة قلبى طبعاً فكراكي عامله ايه وحشاني ومصر كلها وحشاني
جهاد….. أنا كويسه الحمد لله …..
ظلت جهاد تحدث الحاجة نريمان كثيرا وفرحت كثيرا بهذه المكالمة وعنـ.ـد.ما أغلقت وجدت معاذ يرن عليها
معاذ بمزاح…… إيه يا بـ.ـنتي كل ده مشغول بقالي تلات ساعات بحاول أكلمك . إنتي كنتي بتكلمي مصر كلها ولا ايه
جهاد….. كنت بكلم ناس عزيزه اوي على قلبي
معاذ….. ربنا يجعلني واحد من الناس دي
جهاد….. بتقول إيه
معاذ …… بقولك عامله ايه
جهاد…… آه الحمد لله كويسه
معاذ… .. طيب محتاجه أي حاجة
جهاد… . شكرا ربنا يخليك
معاذ….. طيب مع السلامه لو احتجتي أي حاجة رني عليا
جهاد…. ماشي
أغلقت جهاد الهاتف ونظرت الى زينب وقالت أنا فرحانه اوي يازينب
زينب….. يارب دايما بس ليه
جهاد….. إنتي مت عـ.ـر.فيش الحاجة نريمان وهبه دول غاليين على قلبي إزاي
زينب…… ربنا يصلح حالكم يارب .كنتي عزمتيهم على الخطوبه
جهاد…. أنا عزمت هبه بس الحاجة نريمان مش في مصر
………. ………
وتمر الايام ولا يخلو يوم من مهاتفة معاذ لجهاد يطمئن عليها
حتي قبل ميعاد الخطوبه ب5ايام
رن معاذ علي جهاد
معاذ….. أيوه يا جهاد
جهاد….. أيوه يا معاذ أنا في الشغل وهخلص واكلمك
معاذ…… ماشي بس تخلصي وتكلميني عايزك في موضوع مهم واغلق الهاتف
قلقت زينب كثيرا فستأذنت من العمل ساعة وقامت بالاتصال علي معاذ
جهاد….. أيوه يا معاذ في حاجة
معاذ…… جهاد إنتي دخلتي السـ.ـجـ.ـن
وكمان كنتي شغاله خدامه في البيوت
جهاد بصدmه….. مين إللي قالك كده
معاذ بجدية…. مش مهم مين اللي قالي
في حد وخلاص عرفني المهم
إنتي فعلاً كنتي شغاله في البيوت وكمان دخلتي السـ.ـجـ.ـن
↚
جهاد….. أيوه أنا دخلت السـ.ـجـ.ـن وايوه كنت بخدm في البيوت
معاذ…..وازاي حاجه زي كده متصارحنيش بيها من الأول
ازاي واحد ييجي يقول لأهلي كلام زي كده وأنا أبقي واقف زي الأطرش في الزفه .مش فاهم أي حاجة
جهاد بدmـ.ـو.ع…. إنت حتى مسألتنيش ايه إللي دفعني لكده
عمال تج*لد فيا وخلاص
معاذ.. للأسف السؤال مفيش منه فايده وملوش لازمه
جهاد…. لأ ليه
أنا لما دخلت السـ.ـجـ.ـن دخلت بمزاجي علشان أحمي نفسي من الشارع . يعني مكانش عليا قواضي
ولما اشتغلت في البيوت اشتغلت علشان ممدش ايدي لحد واشحت .
لو الحاجة دي بالنسبة ليك متشرفك فهي تشرفني أنا
بس الناس ازاي تسيب حد في حاله لازم يتدخلو في كل حاجه حتي إللي متخصهمش . وعلى العموم
كل شئ قسمه ونصيب يا استاذ معاذ
حاولت أن تحافظ على ما تبقي من كرامتها بهذه الجملة قبل أن ينطقها هو ويحطمها فيكفي ما تحملت حتي الآن
وجرت إلي غرفتها وانهارت من البكاء وظلت تبكي وقت طويل حتي دخلت عليها زينب
زينب….. بخضه إيه ده يا جهاد مالك صلي على النبي في ايه
جهاد…. محدش سايبني في حالي
الدنيا مستكتره عليا الفرحه
الناس كلها اتفقت إنهم يحطموني
زينب….. طيب استهدي بالله وقوليلي إيه إللي حصل
جهاد….. حد راح قال لمعاذ إني كنت مسجونه وإني كنت بشتغل خدامه . وأنا نهيت معاه الخطوبه
زينب….. لا حول ولا قوه الا بالله أهدي طيب
بصي قومي صلي مش هترتاحي غير لما تصلي
وربنا يصلحلك حالك ويعوضك خير علي ابتلاءك ده
قامت جهاد تصلي وخرجت زينب من الغرفه تكلم معاذ
زينب….. في إيه يا معاذ إيه إللي حصل
معاذ…… هي صحبتك مقالتلكيش
زينب….. ملكش دعوه بصاحبتي أنا بسألك إنت
معاذ. لا إله إلا الله. بصي يا ستي وأنا قاعد في ورشتي لقيت اخويا جاي جري ينادي عليا
روحت البيت لقيت واحد قاعد مع أبويا وأمي وهما الحـ.ـز.ن مرسوم على وشهم
اقولهم في إيه إللي حصل
رد الراجـ.ـل ده عليا وقالي
أنا واحد متعرفوش بس أنا عارف مراتك . مراتك دخلت السـ.ـجـ.ـن ولما خلصت مدتها الظابط شغلها في العماره بتاعته خدامه . لغايه ما عملت تصرفات مش كويسه . للاسف كانت بتر*ش س*حر لس*تات العمارة ومسكوها وطردوها من العمارة . وسابت البلد وجت اشتغلت هنا . علشان سمعتها إللي زي الزفت .
أنا مسكت الراجـ.ـل واتخانقت فيه
قالي لو مش مصدقني كلمها واسألها .هي مبتكدبش
وكلمتها وهي مأنكرتش وقالتلي إنها فعلا اشتغلت في البيوت وفعلا كانت في السـ.ـجـ.ـن.
قوليلي إنتي أعمل إيه وبعد الكلام إللي أبويا وأمي سمعوه
أكمل الجوازه ازاي . الحمد لله هي جت منها ونهت الموضوع
زينب…. ماشي يا معاذ على العموم إللي حكالك الموضوع ده افتري عليها وظلمها وأنا لما اجي هروح لعمي واحكيله الموضوع .مش علشان يوافق على الجوازه
لأ علشان أبرأ صاحبتي من الاتهامـ.ـا.ت الباطلة دي
وحسبي الله ونعم الوكيل في الشخص إللي افتري عليها
ربنا ينتقم منه زي ما ظلمها
معاذ….. طيب حاولي تطيبي خاطرها بكلمتين يا زينب
أنا على عيني إللي بيحصل ده
زينب….. ملكش دعوه بيها بقي يا معاذ سيبها في حالها
عادت زينب إلي الغرفة وجدت جهاد انهت صلاتها وجلست تقرأ في المصحف وتبكي
زينب….. صلي على النبي بقي يا جهاد.اكيد هو مش خير ليكي فعلشان كده ربنا بعده عن طريقك
ظلت جهاد تبكي فقالت زينب
زينب…… والله ربنا شايلك خير كبير أوي
إنك تصبري على الابتلاءات دي
دا ربنا بيقول
إنما يوفي الصابرون أجرهم بغير حساب
تخيلي كده تيجي يوم القيامة متتحاسبيش
وتدخلي الجنه على طول زي ما ربنا قال بغير حساب
انتبهت جهاد إلي تقول فلأول مره تفهم معني الايه فأكملت زينب
وكمان ربنا بيقول وبشر الصابرين
وإنتي صبرتي يا جهاد وصدقيني آخر صبرك خير
الدنيا عمرها ما هتكون ابتلاءات بس
صدقيني والله هتفرحي فرحه تنسيكي كل التعب إللي شوفتيه في حياتك .ده اختبـ.ـار وبالله عليكي حاولي تنجحي فيه
ارتمت جهاد داخل أحضانها وبكت وقالت
جهاد…. إنتي أحسن صديقه في الدنيا يا زينب
كلامك زي ما يكون مرهم اتحط على جـ.ـر.حي وطيبه
ونظرت لأعلي وقالت
أنا راضيه والله يارب وراضيه بأكتر من كده المهم إنت يارب ترضي عني
ورن تليفون زينب فقامت بالرد على أيمن
أيمن….ازيك يا زينب عامله ايه
زينب…. تمام الحمد لله . في حاجة ولا ايه
أيمن…. آه كان في موضوع كده عايز أكلمك فيه
زينب….. اتفضل
أيمن….. بخصوص الڜغل وكده أنا كنت عايزك تسيبي الشغل
وكمان بياتك في السكن بكون قلقان عليكي جداً
زينب….. بص يا أيمن إنت دخلت بيتنا وشوفت ظروفنا
وأنا من أول يوم قولتلك إني مش هسيب الشغل
أيمن….. متفهمنيش غلط … أنا بحاول أدور معاك على حل
زينب……. للأسف أي حل فيه إني اسيب الشغل مش هقدر أوافق عليه
أيمن….. طيب خلاص أنا هفكر في حل واكلمك . وأنا آسف لو ضايقتك اعتبريني مقولتش حاجه
واغلق الهاتف وذهبت زينب إلى جهاد
زينب بإبتسامه…… اتأخرت عليكي
جهاد كانت تنظر أمامها بصدmه ولا ترد
زينب….. مالك يا جهاد
جهاد…… أنا في مصيبه
زينب….يا ستير يارب إيه إللي حصل
جهاد .. شريف طليقي هو إللي راح لمعاذ
زينب….. إنتي مين اللي قالك
جهاد….. بصدmه شريف بعتلي رساله
زينب…. وريني كده
أمسكت زينب الهاتف وقرأت الرساله
طبعاً إنتي دلوقتي هتمـ.ـو.تي وت عـ.ـر.في مين اللي راح لخطيبك
أنا شريف إللي روحتله .والغـ.ـبـ.ـي مصدقنيش واتخانق فيا وطردني
بس على العموم إنتي مش هتقدري تكملي الجوازه دي علشان ساعتها هتتسـ.ـجـ.ـني
لأني بعد ما طلقتك رديتك تاني
إيه رأيك في المفاجئة دي
ارجعي البيت بكرامتك قبل ما اطلبك في بيت الطاعه
↚
زينب بصدmه….. حسبي الله ونعم الوكيل
حسبي الله ونعم الوكيل
جهاد بإنهيار…. عرف مكاني إزاي وعرف رقمي ازاي وايه إللي فكرو بيا .يارب أنا تعبت يارب .يااااااارب ارحمني يا رب
زينب بدmـ.ـو.ع…. أهدي يا جهاد هيجرالك حاجه
جهاد ومازالت منهارة
أنا تعبت تعبت اوي يارب
ظل التليفون يرن برقم شريف لكن خافت جهاد أن ترد
بعث لها رساله
اقسم بالله لو مفتحتيش التليفون لتلاقيني داخل عليكي المزرعه وهعملك فضي*حه ما هخليكي ت عـ.ـر.في ترفعي عينك في حد تاني . وعلى العموم أنا في المنصوره وقدام المزرعه كمان
نظرت جهاد إلي زينب وقالت
اعمل ايه أعمل إيه
زينب…. هو ممكن فعلاً يجيلك المزرعه ويعملك شوشره
جهاد…. ممكن يعمل أي حاجة تتخيليها
زينب…. يبقي مقدmكيش حل غير إنك تردي
فتحت جهاد وقالت بصريخ
عايز مني ايه سيبني في حالي بقي
شريف….. إيه ده دا إنتي صوتك طلع اهه
جهاد…..عايز مني ايه
شريف….. عايزك ترجعي البيت
جهاد….. ازاي وانت رامي عليا يمين الطـ.ـلا.ق
شريف….. روحت قبل العده ما تخلص ورديتك
جهاد….. وأنا مش عايز ارجعلك
شريف….. هو بمزاجك دا غـ.ـصـ.ـب عنك وهوريكي كل العذ*اب إللي أنا شوفته بسببك
جهاد…. عذ*اب إيه إللي شوفته بسبي وعرفت مكاني منين اصلا
شريف…. سيادتك لما روحتي القسم جه البوكس خدني تاني يوم وعملي فضي*حه في الشارع
واتلم عليا العساكر وادوقي عل*قه والله لاوريكي أختها
جهاد ….. وأنا مالي
شريف. … ماهو كان بسبب سيادتك
فلاش باك
الظابط….. بقي إنت ياحتة تييييييييييت تتشطر علي يتيمه
وتضر*بها وتفرج عليها الشارع
شريف…. وهو لا يستطيع الكلام من كثرة الضـ.ـر.ب
يتيمه مين دي يا باشا
بقلمي… زينب مجدي فهمي
حسام….. مراتك يا وس*خ فاكر علشان ملهاش أهل محدش هيوقفلك .دي لو كان ليها أهل ولا لو ليها أخ كانو قطعوك
أنا اعتبرت نفسي أخوها ومش هسيبك غير وأنا ملبسك قضيه متعرفش تطلع منها
مش هي تبات في الزنز*انة من غير تهمه وكل*ب زيك ينام متهني
و.جـ.ـعل حسام العساكر يضـ.ـر.بوه يومياً صباحا ومساءا
ولم يخرجه حسام من السـ.ـجـ.ـن حتي اتي بعمل لجهاد
واطمئن عليها
واوقف شريف أمامه وقال له
حسام…. دي قرصة ودن علشان تتشطر علي الولايا كويس
وجهاد في حمايتي لو فكرت بس تتعرض لها من قريب ولا من بعيد مش هتعرف هعمل فيك إيه
بقلمي زينب مجدي فهمي
عودة من الفلاش
شريف.وخطيبتي الزبا*له سابتني وقالتلي متجوزش واحد دخل السـ.ـجـ.ـن
وكل ده وبتقولي وأنا مالي
أنا من ساعة ما خرجت من السـ.ـجـ.ـن وأنا براقبك
ومستني الساعه دي من زمان علشان أشفي غليلي منك
جهاد….. ومش خايف من الظابط
شريف….. عقبال عندك الظابط في المستشفى واخد طلقه .لما كان في مهمة
وإن شاء الله هتحصليه هناك
جهاد…. إنت بتقول إيه هو حصله حاجه
شريف….. إنتي هتقعدي تحكي معايا بكره الصبح تكوني
مجهزه شنطتك هاجي الصبح اخدك
وأقسم بالله لو اتكلمتي نص كلمه ولا فتحتي بوقك لأ كون
عاملك فضي*حه.
دا غير العذ*اب إللي هتشوفيه على ايدي هخليكي تتمني المـ.ـو.ت ومطلهوش
جهاد…. حسبي الله ونعم الوكيل فيك
حسبي الله ونعم الوكيل فيك
ربنا ينتقم منك
ربنا ينتقم منك
شريف….. طيب أنا جايلك دلوقتي يا بـ.ـنت تييييييييييت
واغلق الهاتف
جهاد…..بصراخ يالهوي الحقيني يا زينب دا جاي
اعمل ايه
فوضت امري ليك يآرب فوضت امري ليك يآرب
حلها من عندك يارب . يااااارب
سمعو صوت حادثة كبيرة جداً ففزعو وحاولو أن يرو ما حدث من شباك الغرفة لكنهم لم يستطيعوا
جلست جهاد تبكي على الأرض وبجوارها زينب تبكي أيضا
زينب بقوه….. بقولك ايه قومي نصلي إحنا أقوي منه إحنا معانا ربنا وطول ما ربنا معانا محدش أبدا يقدر علينا
ومتخافيش امن المزرعه استحاله يدخله
قومي صلي يا جهاد
ظلت زينب وجهاد طوال الليل يصلون ويبكون ويتضرعون إلي الله بالدعاء حتي حل عليهم الصباح
ورن تليفون جهاد برقم شريف
لم ترد جهاد فقام التليفون بالرن مرار وتكراراً
حتي فتحت جهاد
المتصل…. حضرتك الاستاذه جهاد مرات الاستاذ شريف
جهاد بخــــوف… أيوه
المتصل……. البقاء لله جوز حضرتك عمل حادثة وتـ.ـو.في ولازم تيجي علشان نقفل التحقيق وتستلمي الحث*ه
جهاد….. شريف مين إللي ما*ت دا كان لسه بيكلمني بالليل
المتصل. حضرتك لازم تحضري دلوقتي وأغلقت الهاتف
نظرت جهاد إلي زينب بزهول وقالت شريف مـ.ـا.ت يازينب
الكابوس إللي كان بيهددني مـ.ـا.ت يارحمتك يآرب
أتصلت زينب على أيمن وذهب معهم إلي المستشفي
وقف أيمن مع الظابط
أيمن…. هو إيه إللي حصل بالظبط
عربيه كانت جايه مخالف اتصـ.ـد.مت في عربيه كبيرة وهو كان بيعدي الشارع فجه في النص بين العربيتين ومـ.ـا.ت في الحال
أيمن….. لا حول ولا قوة إلا بالله
الظابط
طيب إنتو إللي هتستلموه ولا ليه حد تاني هيستلمه
جهاد….. لأ هو ملوش حد خالص
الظابط….. آه يعني مـ.ـر.اته إللي هتستلميه
جهاد….. لأ مش مـ.ـر.اته هو كان طلقني و قالي امبـ.ـارح بس إنه ردني قبل العده ما تخلص ما اعرفش بقي أبقي مـ.ـر.اته ولا لأ
الظابط….. أيوه طبعاً تبقي مـ.ـر.اته وكمان الوريثه الوحيدة لكل أملاكه .كل أملاكه هتؤول ليكي
↚
انتهي أيمن من مراسم دفن شريف واودعه آلي مثواه الأخير
يلقي ربه بأفعاله ويحاسب عليها إلي يوم القيامة وياليت
يوم القيامة هو نهاية العذ*اب بل هو بداية عذ*اب الظا*لم . لقد
عاش شريف ثلاثون عاما فقط .لكنه سيحاسب عليها إلي يوم
القيامة.واما عذ*اب دائم أو نعيم دائم
لو يعلم الإنسان أن عمره بالنسبة للزمن الكوني لاشئ
وأن أعوام عمره القليلة سيحاسب عليها إلي مالا نهايه
ما ظلم الإنسان . وما سرق وما زني ومـ.ـا.ترك صلاة
ولاأغلق المصحف ولا فعل شئ واحد يغـــضــــب الله
يوجد افراد من الناس يقولون أننا سنعيش مره واحده
والعمر قصير فيفعلون أفعال تغـــضــــب الله
مادام تعلم أن العمر قصير وأن الحياة تعيشها مره واحده
فعيشها على طاعة الله ومراده . فليس لديك فرصة أخرى بعد
المـ.ـو.ت لتغيير افعالك للأفضل حتي تلقي الجنه ونعيمها
فأنت تعيش عمرك القصير وستكافئ بنعيم أبدي إلي ما لا
نهاية . ويوجد في الجنه ما لا عين رأت ولا أذن سمعت ولا خطر على قلب بشر
أما إن عشت عمرك القصير فيما يغـــضــــب الله .فستعـ.ـذ.ب عـ.ـذ.اب
دائم.فهل يعقل أنك تعرف أنك تعيش ثلاثون أو أربعون عاماً
وسوف تحاسب عليها في قبرك إلي يوم القيامة وبعد يوم
القيامة إن كانت أعمالك سيئة .ستخلد في النــــار إلي ما لا نهاية .
اللهم اهدنا.وردنا إليك رداً جميلاً .وارفع الغشاوه عن أبصارنا
ولا تجعل للشيطان سلطه علينا
…………… …………….. ……………
وانتهى كابوس من كوابيس جهاد
وقبل أن تغادر جهاد .
اتصلت على هبه وعرفت منها مكان المستشفى آلتي يوجد بها حسام
وذهبت إليه وشكرته كثيراً علي مساعدته لها ودعت له بالشفاء
وعادت إلى المزرعه من جديد ولكنها تشعر أنها ولدت من
جديد . فأكثر شخص اذاها في حياتها لم يعد له وجود علي الأرض . عادت سعيده مبتسمه
زينب.. بمزاح ماشاء الله وشك نور .يا بـ.ـنتي إنتي راجعه من دفنة جوزك ولا راجعه من فرح
جهاد….. لأ راجعه من فرح مو*ت الظا*لم دايما بيكون فرحه للمظ*لموم
زينب….. طيب خلاص فرحنا في مـ.ـو.ت جوزك
افرحي بقي لجوازة صحبتك وتسافري معايا بكره
بعد بكره كتب كتابي وأنا مليش صحاب غيرك مش عايزه أبقي لوحدي
جهاد….. يا زينب إنتي عارفه إللي فيها فأعذريني مش هينفع اجي
زينب….. علشان خاطري يا جهاد فرحتي مش هتكمل غير بيكي
جهاد…. والله نفسي أحضر بس مش هينفع
زينب….. بقولك علشان خاطري يا جهاد
جهاد…. يا زينب إنتي عارفه إللي فيها ودلوقتي كل عيلتك عارفين قصتي مش عايزه حد يبصلي بصه وحشه
مش هستحمل والله . والتليفون ده خدي اديه لمعاذ
أنا اشتريت تليفون ليا
ظلت زينب تلح علي جهاد كثيراً حتي قالت جهاد
…. خلاص يا زينب هجيلك يوم الجمعة أحضر كتب الكتاب وارجع تاني
زينب…. هترجعي لوحدك بالليل باتي معانا
جهاد…. لأ هرجع مع والدة الباش مهندس أيمن كده تمام
زينب….. تمام أوي المهم إنك هتحضري معايا أنا فرحانه اوي بعد بكره هتكتب على أسمه وهبقي حرم الباش مهندس أيمن
وهعرف اكلمه براحتي واحكيله كل إللي نفسي فيه
قامت جهاد وحـ.ـضـ.ـنتها وقالت
يارب يتملك فرحتك على خير ويجمعكم مع بعض
…. نامو في ذلك اليوم سعيدين للغاية
واستيقظو في معادهم قبل الفجر صلو القيام حتى أذن الفجر وقامو بصلاته وقرأو الاذكار .وظلو يقرأون وردهم حتي اتي معاد العمل فذهبوا إليه
بقلمي زينب مجدي فهمي
……….. ومر اليوم عليهم سريعاً وفي المساء ودعت زينب جهاد وعادت إلى منزلها وظلت جهاد في الغرفه وحدها
لأول مره منذ أن جاءت للمزرعه تشعر بهذه الغربه والوحدة
لم تنم طوال الليل إلا دقائق وتستيقظ حتى حل عليها الصباح .كانت تنوي أن تذهب الى زينب علي ميعاد كتب الكتاب ولكن شعورها بالوحدة جعلها تذهب إليها في الصباح
كانت في المواصلات وجاء إلي عقلها أنها كانت سوف تكتب كتابها هي الأخرى اليوم وكانت ستكون عروسه
وتكون الاسره آلتي ظلت تحلم بها طوال عمرها
ولكن شريف ابدل حلمها إلي كابوس
فسقطت دmعه من عينيها مسحتها سريعاً ولكن افكارها تزاحمت إلي عقلها مره اخرى ولكن هذه المرة لم ترحمها
فجاء الي عقلها كيف ستعيش في المزرعه بعدmا تتزوج زينب وتتركها وحدها.ليله واحده فقط بدونها لم تستطع النوم فيها
فماذا سيحدث في الليالي القادmة
حاولت أن تبعد هذه الأفكار من رأسها فهي قاربت على الوصول . وظلت تدعو الله أن يتمم لها فرحتها على خير
نزلت جهاد من الموصلات وهي في طريقها إلى منزل زينب رآها معاذ ووجد آثار الدmـ.ـو.ع علي عينها فأوقفها في الطريق حتى يعتذر لها فقد شعر أن هذه الدmـ.ـو.ع هو السبب فيها
لكن جهاد لم تعيره أي انتباه وتركته في الطريق ورحلت
وصلت جهاد إلي منزل زينب التي فرحت كثيرا عنـ.ـد.ما رأتها
وقضت معهم جهاد تحضيرات الفرح حتى حضر أهل العريس والمأذون . وسمعو الجمله المشهورة عند انتهاء كتب الكتاب
بـ.ـارك الله لكما وبـ.ـارك عليكما وجمع بينكما في خير
اشتعل البيت بالزغاريد والتهنئة للعروسين وقدmت جهاد علي المدعوين العصير .
وانتهى كتب الكتاب وعادت جهاد مع والدة أيمن إلي المنصوره وتحدثو كثيرا مع بعضهم وتبادلوا ارقام الهواتف
وعادت جهاد إلي الوحدة مره اخرى في غرفتها
لم تختلف ليلتها كثيرا عن الليلة السابقة فنفس الوحدة ترافقها .فقامت بالاتصال على الحاجة نريمان حتى تخفف عنها قليلاً هذه الوحدة
ونجحت الحاجة نريمان في ذلك وظلت تحدثها في التليفون حتي اطمئنت أن جهاد خلدت في النوم
ولم تستيقظ إلا على صوت رنة التليفون فوجدت المتصل زينب
جهاد… إيه يا عروسه حد يرن على حد قبل الفجر كده
زينب….. إنتي فاكره علشان أنا مش معاكي هسيبك تنامي قومي صلي يا أختي
جهاد…. حـ.ـر.ام عليك أنا نمت بأعجوبة
زينب.. بصي يا جهاد إحنا هندخل الجنه سوا يعني هندخل الجنه سوا مش هسيبك قومي صلي يلي
جهاد.. حاضر مع السلامه
قامت زينب حتى تصلي وفعلت ما كانت تفعله هي وزينب كل يوم حتي حل عليها الصباح وذهبت إلى عملها وكانت في انتظار زينب ولكن زينب لم تأتي رغم أنها أخبرتها أنها ستأتي في الصباح
انتظرت جهاد حتي ميعاد الاستراحه وقامت بالاتصال على زينب
بقلمي زينب مجدي فهمي
جهاد… إيه يا حبيبتي مجتيش ليه
زينب بخـ.ـنـ.ـقه…. أيمن مش موافق إني أطلع الشغل تاني
ودلوقتي بقي جوزي وخايفه مطيعوش
ومش عارفه كمان أعمل إيه
جهاد…. مش إنتو متفقين من الأول
زينب….. أيوه متفقين بس هو من فترة كلمني وقالي إنه مش حابب موضوع إني ابات في السكن دي
جهاد…. طيب وهتعملي إيه
زينب بدmـ.ـو.ع…. مش عارفه بيقولي الشهر ده هيوصلك مرتبك كامل لحد ما أفكر في حل غير الشغل ده
جهاد…. ربنا يصلح حالك ويحل ليكي موضوع الشغل ده
زينب… يارب يارب
أغلقت جهاد معها الهاتف ووجدت والدة أيمن ترن عليها
جهاد.. ازي حضرتك يا ماما عامله ايه
والدة أيمن…… تمام والله الحمد لله عندي ليكي خبر حلو أوي
جهاد… خير يارب فرحيني
والدة أيمن….. جايلك عريس إنما إيه يشرح القلب
عمر إبن أخويا شافك أول مرة لما روحنا اتقدmنا لزينب وكلمني عليكي
لكن ساعتها عرفنا إنك اتخطبتي لإبن عم زينب
بس لما عرف إنكم فشكلتو فاتحني في الموضوع تاني
جهاد….. بس أنا مش بفكر في الجواز خالص دلوقتي
والدة أيمن….. يا بـ.ـنتي والله مش هتلاقي في احترامه وأخلاقه
جهاد….. والله يا ماما أنا فعلا مش بفكر في الجواز خالص دلوقتي
والدة أيمن….. طيب بصي اقعدي معاه مره وكلميه
جهاد…. يا ماما بالله عليكي متفتحيش معايا موضوع الجواز دلوقتي
ظلت والدة أيمن يومياً تحدث جهاد عن عمر وتخبرها أنه شخص مناسب لها لمدة أسبوع حتى اتي يوم الجمعة وعزمت والدة أيمن جهاد على الغداء وارسلت لها أيمن لأنها لا تعرف البيت
وعنـ.ـد.ما وصلت جهاد استقبلتها والدة أيمن بالترحاب الشـ.ـديد
وبعد الغداء حضر عمر
والدة أيمن….. بصي عمر مصر يقعد ويتكلم معاكي هسيبكم شويه تقعد مع بعض
جهاد…. ليه كده يا ماما تحطيني في الموقف المحرج ده
والدة أيمن…… ما أنا كلمتك كتير مقتنعتيش كان لازم تتحطي قدام الأمر الواقع
جهاد….. أنا هقوم أمشي
دخل عليهم عمر وقال ممكن اعرف إنتي مش عايزه تتكلمي معايا ليه
خرجت والدة عمر وجلست جهاد
جهاد….. أنا مش بفكر في الجواز دلوقتي
عمر….. طيب قوليلي ليه قوليلي إيه إللي مخــــوفك
جهاد بإندفاع وعصبيه
تقبل تتجوز واحده دخلت السـ.ـجـ.ـن وكانت شغاله خدامه في البيوت
↚
جهاد…. هتقبل تتجوز واحده دخلت السـ.ـجـ.ـن وكانت شغاله في البيوت
نظر لها عمر فترة ولم يرد فقالت جهاد
علشان كده أنا رافضة الجواز وهمت بالمغادرة
فقال عمر
اهدي واحكيلي أنا مش بصدر احكام علي حد غير لما بسمع
منه الأول اتفضلي اقعدي
حكت له جهاد كل شيء وجاهدت على ألا تسقط دmـ.ـو.عها وتريه ضعفها
.
فقال عمر….. أنا يشرفني إن اتجوز واحده زيك دخلتي السـ.ـجـ.ـن بمزاجك علشان تحمي نفسك
ت عـ.ـر.في برضه إن سيدنا يوسف دخل السـ.ـجـ.ـن علشان يحمي نفسه من كيد النساء وقال
رب السـ.ـجـ.ـن أحب إلي مما يدعونني إليه
ولما اشتغلتي في البيوت اشتغلتي علشان تصرفي على نفسك ومتدmيش إيدك لحد
يعني دي شغلانه متعبكيش بالعكس تشرفك
كان قدامك تعملي الغلط وتعيشي أحلي عيشه
بس إنتي اخترتي الطريق إللي يرضى ربنا
اخترتي الطريق الصح
وأي ست تشتغل في البيوت علشان تكسب رزقها بالحلال وبشرف
جزمتها فوق دmاغ كل واحدة اشتغلت في الحـ.ـر.ام وقالت مكنش قدامي حل تاني
ذهلت جهاد من طريقة تفكير عمر.. هل يعقل أن يكون هناك رجل يفكر بهذه الطريقة .. نظرت له جهاد وقالت
مكنتش متوقعه إن ده يكون ردك كنت فكراك هتسبني وتمشي
عمر….. مين ده اللي يسيب واحده دخلت السـ.ـجـ.ـن برجليها علشان تحمي نفسها
أنا لو سافرت أو غبت هبقي مآمن إني معايا واحده هتحافظ علي بيتي واسمي وشر*في
سكتت جهاد لم تجد شئ تقوله فهي مزهوله مما تسمع فقال عمر
طيب نعتبرها رؤية شرعية
بصي يا ستي أنا عمر عندي 29سنه مهندس زراعي خطبت مرتين قبل كده ومحصلش نصيب
عايش مع والدي ووالدتي وعندي شقه خاصه بيا في البيت وعندي أخ وأخت توأم أصغر مني ب6سنين
وبيتنا البيت إللي في وش أيمن على طول
ولو ربنا أراد وحصل نصيب هيبقي الفرح على طول علشان مش هقدر اسيبك قاعده في السكن لوحدك
جهاد…. في حاجة إنت مش واخد بالك منها
أنا شريف قبل ما يمـ.ـو.ت قال إنه ردني قبل العده ما تخلص
يعني أنا كده لازم أقعد عدة الارمله
عمر…. آه صحيح طيب نستني لما العده تخلص ونكتب بعدها على طول
جهاد بكسوف…. إيه ده أنا لسه هفكر لسه مدتش الموافقة بتاعتي يعني
عمر بإبتسامه …. فكري براحتك بس ياريت متتأخريش علينا في الرد
آه صحيح ياجهاد الموضوع إللي إحنا اتكلمنا فيه الأول بتاع السـ.ـجـ.ـن والبيوت تحبي حد من أهلي يكون عرفه ولا لأ
نظرت له جهاد مطولاً ولم تتحدث بلغة الكلام فتحدثت بلغة العيون وقالت .كنت أعلم أنني زوجه لا تشرفك أمام أهلك
ولم تتباهى بها أمام الناس
فنطق عمر فوراً عنـ.ـد.ما فهم ما تقول بعينها وقال
اقسم بالله مش إللي جه في بالك أنا قولتلك إنك تشرفيني
وتشرفي أي حد
أنا كنت عايز اعرف علشان لو إنتي وافقتي أقول لأهلي. اقولهم . علشان إنتي معملتيش حاجه غلط أنا اتكسف منها
ولو إنتي مش حابه إن حد يعرف حاجه ويبقي الموضوع ده بيني وبينك فخلاص دي هتكون آخر مرة أفتح فيها الموضوع ده
نظرت له جهاد وقالت…. لأ خليه بيني وبينك
عمر….. عايزك تبقى متأكدة إن أي حاجة بيني وبينك استحاله حد يعرفها مهما كانت
وعنـ.ـد.ما اكملو حديثهم
نادي عمر على والدة أيمن فدخلت عليهم وقالت
إيه ازغرد
جهاد بسرعه…. لأ لسه لسه هفكر
نظرت والدة أيمن لعمر وقالت بمزاح
بقالك ساعتين قاعد معاها .ولسه هتفكر أنا قولت هتقولو هنكتب الكتاب بكره
قال لها عمر وهو مبتسم…. هي كانت رافضة الجواز نهائي دلوقتي هتفكر يعني جبت نتيجة برضه
نظرت لهم جهاد وقالت
طيب استأذن أنا بقي أمشي علشان متأخرش
عمر…. لأ مينفعش تمشي لوحدك استني اوصلك
جهاد….. طبعاً لأ اكيد مش همشي معاك يعني
عمر….. بمزاح يا بـ.ـنتي سوء الظن عندك دايما سابق تفكيرك
اتفضلي يا عمتي البسي علشان هنوصل جهاد أنا وإنتي
جهاد….. اذا كان كده ماشي
أوصل عمر جهاد إلي المزرعه وعاد إلى منزله
وعنـ.ـد.ما دخلت جهاد إلي الغرفة أمسكت الهاتف ورنت على زينب وحكت لها عن كل شئ حدث معها
زينب بفرحه شـ.ـديدة … إنتي بتتكلمي بجد
جهاد بفرحه….. آه والله
سجدت زينب على الأرض شكراً لله وقالت
الحمد لله يارب استجبت لدعواتي الحمد لله
بقولك ايه اقفلي هصلي ركعتين شكر لله وإنتي كمان قومي صلي ركعتين شكر لله وهرجع أكلمك تاني
………… ……….. ……
اذن المغرب وجاء أيمن إلي زينب وجلسو بمفردهم فقالت زينب
إنت دلوقتي استغليت إنك كتبت الكتاب وفرضت عليا أقعد من الشغل وإنت عارف ظروفي كويس
أيمن.. أولا شكرا على سوء الظن
ثانياً أنا قولتلك إن مرتبك هيوصلك آخر الشهر
وأنا مش ساكت أنا بفكر في حل والحمد لله وصلتله
زينب….. أنا مقبلش أخد مرتب أنا مشتغلتش بيه
أيمن…. خلينا في المهم دلوقتي وبعدين نرجع للموضوع ده
زينب…… اتفضل اتكلم
أيمن.. … إنتي دلوقتي قولتيلي إنك داخله جمعية علشان تجهزي نفسك بيها
زينب…… أيوه وبابا كمان عامل جمعية علشان جهازي
أيمن… عظيم جدا .هي الجمعية دي بكام
زينب…. إللي أنا داخله فيها ب30الف
واللي بابا داخل فيها ب20الف
أيمن.. طيب تمام أوي. .بصي يا ستي أنا دلوقتي متكفل بشقتي الشرع بيقول كده إنك ملكيش أي دعوة بالجهاز الجهاز علي العريس
زينب.. .. مش فاهمه
أيمن…… قصدي يا ستي إني هجيب في شقتي إللي نحتاجه بس مش هجيب الزيادات إللي الناس بتجبها
هنمشي يعني على قدنا هجيب إللي يلزمنا بس واللي نحتاجه بعد كده نجيبه بعد الجواز براحتنا
وإنتي الجمعيه إللي إنتي داخله فيها على الجمعيه بتاع والدك يفتح بيها مشروع يقدر من خلاله إن يصرف علي البيت . إيه رأيك في الحل ده
زينب. هو فيه عروسه بتدخل من غير جهاز طيب الناس تقول علينا إيه
أيمن. إحنا محدش ليه حاجه عندنا . متحطيش كلام الناس في دmاغك هتتعبي.حتي لوجبتي إيه محدش هيعجبه حاجه… المهم إيه رأيك في الحل ده
زينب…. والله هو حل كويس بس في مشكله . الجمعيه لسه فاضل فيها عشر شهور فبعد إذنك بعد إذنك يعني هرجع الشغل لحد معاد الفرح اسدد الجمعية ولو في اقساط باقيه يبقي إن شاء الله بابا يسدها من فلوس المشروع
أيمن بعد تفكير طويل قال
ماشي موافق أصبر الكام شهر دول وامري لله
حلت مشكله زينب ورنت على جهاد واخبرتها أنها ستعود إلى المزرعه غدا وظلو يتحدثون في الهاتف حتى نامو
وحل عليهم الصباح سريعاً وحضرت زينب إلي المزرعه عانقتها جهاد وشكرت الله انها عادت لترحمها من وحدتها
وقالت زينب لجهاد….. مين كان يصدق إننا نتجوز اتنين قرايب وكمان نكون جيران
جهاد….. لأ استني أنا لسه موافقتش
زينب…… إنتي عارفه يا جهاد لو مسكتيش شايفه قفص الخضار إللي أنا شايلاه ده هرميه في وشك
ضحكو سويا واكملو عملهم وفي المساء صلت جهاد استخاره
وشعرت بالراحة الشـ.ـديدة وظلت تكرر الاستخاره ثلاث ايام وكل مره تشعر بالراحة الشـ.ـديدة
وعنـ.ـد.ما تأكدت من موقفها رنت علي والدة أيمن أخبرتها بموافقتها .وزفت والدة أيمن البشري لعمر الذي فرح كثيراً
وأخبر أهله بموافقة جهاد .ولكن هناك شئ لابد أن يعرفه أهله
لابد أن يعلمو من الآن أن جهاد ارمله لأنه عند كتب الكتاب سوف يعرفون كل شئ ففضل أن يخبرهم من الآن
والدة عمر…… علي جثتي إني أوافق على الجوازه دي
ارمله ارمله يا عمر. ليه هما البنات إللي في البلد خلصو علشان تروح تتجوز واحده سبق لها الجواز .من واحد قبلك
↚
عمر….لو سمحتي يا ماما ممكن تهدي مش هينفع نتفاهم بالعصبية دي
والدة عمر….. بإنفعال وصوت عالي تفاهم إيه وزفت إيه . بتحرق دmي ليه هتفضل طول عمرك واجع قلبي
تعـ.ـذ.بني علشان ترضي تتجوز ولما ربنا يهديك تختار واحده ارمله
عمر…. وهي مالها الأرملة ناقصه ايد ولا ناقصه رجل
والدة عمر…. أنا قولت كلمتي استحاله الجوازه دي تتم ولو تمت يبقي تاخدها وتطلع بره البيت ملكش عيش وسطنا
ولا لينا عيل إسمه عمر
نظر لها عمر بذهول كان يتوقع أن يواجه مشاكل ولكن لن تصل إلى هذه الدرجة
نطق والد عمر بعصبيه ….. بسم الله ماشاء الله قاعدين تعلو صوتكم وأنا قاعد ولا كأني موجود ادخل يا عمر اوضتك وأنا جايلك .
دخل عمر غرفته ونظر والد عمر لزوجته بغـــضــــب وقال
بتطردي إبني من البيت وأنا واقف
وبعتلي صوتك ولا كأني قفص جوافه قاعد
ولاغيه رأيي ورأى الواد إللي هيتجوز . وعايزه كلمتك إللي تتنفذ
والدة عمر بإرتباك …. أنا مقصدش والله أنا انفعلت غـ.ـصـ.ـب عني
والد عمر ….. هشششس خلاص
أنا داخل لعمر بس الموضوع لسه منتهاش ولسانك ميخاطبش لساني تاني لحد ما تتعلمي إزاي تحترمي جوزك إللي قاعد
تركها وذهب دخل إلي عمر غرفته رأي في عينه دmـ.ـو.ع مهددة بالسقوط . فقد تعرض لإهانه منذ قليل لم يكن يتخيلها
شعر والد عمر بالحـ.ـز.ن على ولده ورق له قلبه بعد أن كان ينوي توبيخه.عنـ.ـد.ما وجده هكذا أخذه بين أحضانه
والد عمر…. بإبتسامه احكيلي بقي عنها العروسه إللي خلتلك تقف قصاد أمك .لأول مرة في حياتك
عمر….. يا بابا أنا نفسي حد يفهمني.. دي أنا استريحتلها من أول مرة شوفتها فيها
والد عمر…. يا إبني أنا موافق من غير ما أشوفها طالما إنت مقتنع بيها .ولو عايزني اجوزهالك بكره أنا مستعد
ومحدش يقدر يتكلم معاك
عمر….للأسف لسه العده بتاعتها مخلصتش
والد عمر….. عدة إيه
عمر….. لسه جوزها مـ.ـيـ.ـت مبقالوش كام يوم
والد عمر….. نااااااعم مبقالوش كام يوم وإنت رايح تتجوزها
هو إيه ده
عمر…… لأ يا بابا إنت فاهم غلط . هو طلقها وهي سابت البيت من فتره كبيره .
بس ظهر في حياتها قبل ما يمـ.ـو.ت بكام يوم وقالها إنه ردها قبل العدة ما تخلص فيعتبر رجعت على ذمته تاني
وبعدها على طول هو مـ.ـا.ت
والدة….. وإنت عرفت الكلام ده منين
عمر…. أنا قعدت معاها عند عمتي واتقدmتلها وهي وافقت
والد عمر…… أولا القاعده إللي حصلت بينك وبينها دي حـ.ـر.ام
وانك تتقدm ليها في فتره عدتها برضه حـ.ـر.ام
والإئمه الاربعه متفقين على كده
كان المفروض إنك تستني لما عدتها تخلص وبعدين تتقدm
عمر…. إيه ده أنا مكنتش أعرف الكلام ده المفروض اعمل ايه دلوقتي
والد عمر….. هتبعت مع عمتك تعرفها إن إللي حصل ده حـ.ـر.ام
وانك بعد فترة العدة يبقي تيجي تتقدmلها
وإنت يا عمر مالكش دعوة بيها لحد عدتها متخلص لا كلام ولا غيره ولا جو المخطوبين ده ماشي
عمر….. طيب يا بابا أنا المفروض كنت اعمل ايه . وأنا خايف لتضيع مني
والد عمر…… المفروض في الحالة دي إنك تلمحلها فقط
إنما متقولش لفظ صريح
عمر….. ربنا يخليك ليا يا بابا …… طيب دلوقتي هنعمل ايه مع أمي
والد عمر….. بص يا إبني أنا قادر أخلي أمك متتكلمش معاك نص كلمه في الجوازه دي وكل حاجه تمشي تمام
بس أمك هتفضل شايله طول عمرها من مراتك وهيكونو مش متفقين مع بعض ودايما بينهم مشاكل
فإحنا ناخدها بالهداوه كده ونخليها تقتنع بيها قبل ما تدخل البيت علشان إنت يا إبني تعيش في هدوء
مش تقعد مع أمك تقولك مراتك عملت وسوت
وتقعد مع مراتك تقولك أمك قالت وعادت
ماشي يا إبني
عمر….. ماشي يا بابا وشكرا ليك علشان دايما فاهمني
بقلمي زينب مجدي فهمي
اتصل عمر على عمته وأخبره بكل شيئ قاله والده
وعمته بدورها اتصلت على جهاد واخبرتها
كانت جهاد تجلس مع زينب عنـ.ـد.ما حدثتها والدة أيمن
فقالت جهاد بحـ.ـز.ن
هو ممكن يكون أهله ما وفقوش عليا علشان كده باعت يقولي الكلام ده
زينب…. أكيد لأ عمر متمسك بيكي جدا وبعدين فعلاً الموضوع ده حـ.ـر.ام . أنا مخدتش بالي غير دلوقتي لما سمعت الكلام ده . لأني عارفه إنك مطلقه وعدتك خلصت فموضوع إنك ارمله وليكي عدة الأرملة ده راح من دmاغي خالص
وبعدين يا جهاد إنتي دلوقتي ما ينفعش إنك تخرجي خالص
الأرملة المفروض متخرجش أبدا من البيت إلا للضرورة القصوى
جهاد….. طيب والشغل مش ضرورة قصوى
زينب…… مش عارفه والله يا جهاد علشان مفتيش بدون علم واشيل أنا الذنب . خلينا نسأل شيخ الأول ونشوف
….. عند أيمن بدأ في تجهيز شقته بأشياء بسيطة علي قدر الاستعمال فأتي بغرفه نوم وغرفة للضيوف
ولم يشتري غير ذلك
وترك غرفة الاطفال فارغة وقال عنـ.ـد.ما يأتي الاطفال نشتري لهم غرفة .فيس لديه النقود الكافيه لذلك وعنـ.ـد.ما ذهب ليشتريهم رن على زينب
زينب بفرحه….. أيوه يا أيمن اشتريت الاوض
بقلمي زينب مجدي فهمي
أيمن….. أيوه اشتريت حجات حلوه جداً بس كنت عايز أخد رأيك في حاجة
زينب… اتفضل
أيمن….. هو احنا لازم نشتري النيش . يعني ممكن نعمل مكانه مكتبه
زينب….. فكره حلوه جداً نعمل مكانه كده مصلي ومكتبه مليانه كتب
أيمن بتنهيده….. الحمد لله كنت خايف لتزعلي
زينب….. هزعل ليه
أيمن…… يعني البنات بيكونو حابين النيش وكده إنما إنتي ربنا يكملك بعقلك
بقلمي زينب مجدي فهمي
…………..وتمر الايام يوم تلو يوم والشهور شهر تلو شهر
حتي اقترب موعد زفاف زينب وأيمن وانتهت عدة جهاد
زينب في السكن كانت تجمع كل شيء فهي ستغادر السكن بدون رجوع وكانت جهاد تبكي
زينب….. متعيطيش بقي يا جهاد عقبالك كد يارب وتبقي جارتي
جهاد….. مش باين يا زينب عدتي خلصت من اسبوع وهو لسه مسألش من ساعة عمته ما كلمتني
زينب….. هتلاقيه لسه بيظبط أموره
جهاد….. مش فارقه أنا اتعودت علي كده
زينب بدmـ.ـو.ع….. بالله عليكي ما تعيطيش أنا بكره هينقلو الجهاز بتاعي لبيت أيمن افرحيلي يا قلبي
جهاد….. فرحنالك والله ربنا إللي يعلم
زينب….. بصي بقي بابا حالف إنك تيجي تباتي معايا لحد الفرح مفيش حجج
جهاد….. أنا أقدر اكـ.ـسر لعمو كلمه …… المهم إحنا هننقل الحاجات من عندك ليه أيمن مجبش الحاجات على بيته على طول ليه
زينب بإبتسامه موجوعه…. أيمن مش عايز يحسسني إني ناقص ليا حاجه ….عايز يعيشني فرحه كل أيام الفرح
علشان كده كل حاجه اشتراها جبها عند والدي علشان محسش إني أقل من حد وإني زي أي عروسه بينقلو حاجتها
بس أنا بردو ماما اشترتلي حاجات كتير وقالتلي لازم اجهزك حتي لو حاجات بسيطة وعلى قدنا المهم أنها تفرحني
وأنا بجد فرحانه اوي
انتهو من تجهيز كل شيء وذهبوا إلي منزل زينب ووجدو عائلة زينب يجهزون لها الفرح وقضو ليله سعيده جدا
حتي هل عليهم الصباح وقامت العائلة كلها على قدm وساق يجهزون كل شيء . وحلت عليهم صلاة الجمعة صلوها الرجـ.ـال في المسجد واتي الرجـ.ـال من عائلة أيمن لنقل جهازه
قامو برص كل الاشياء على العربات وركب كل الرجـ.ـال ما عدا عن أيمن وعمر فهم سوف يركبون دراجه نــــاريه
وقف أيمن مع زينب يحدثها عن شيء وكانت جهاد تدخل بعض الاشياء إلي المنزل فأوقفها معاذ
معاذ….. ازيك يا جهاد عامله ايه
نظرت له جهاد ولم ترد عليه واكملت ما كانت تفعله
فقال معاذ
أنا آسف على سوء التفاهم إللي حصل وكنت عايز اجي اتقدmلك من أول وجديد واتمنى إنك توافقي
كان عمر يقف قريباً منهم ويسمع كل شيء
وعنـ.ـد.ما سمع معاذ يتقدm لجهاد لم يستطع أن يتمالك نفسه
وقبل أن ترد جهاد
كان عمر يمسك معاذ من ياقة قميصه وينهره
إنت بتقول إيه إنت اتجننت ولا ايه والله لو شوفتك واقف معاها ولا بتكلمها ماهتعرف هعمل فيك إيه
جاء أيمن سريعاً على صوت عمر وفض التشابك بينهم وقال أيمن
أهدي يا عمر في إيه إللي حصل
عمر عنـ.ـد.ما أنتبه لنفسه وما يفعل خاف على سمعة جهاد من كلام الناس فقال
مفيش حاجه دي حاجه بيني وبينه وخلصت على كده
فهم معاذ وقال
علي فكرة لسه مخلصش وأنا هسكت دلوقتي علشان الفرح يعدي على خير .بس في كلا م بيني وبينك تاني
أبتعد معاذ وقال أيمن يا چماعه الستات إللي هتيجي ترص الحاجه يتفضلو العربيات وصلو
اجتمع السيدات الذين سوف يذهبون إلى منزل أيمن وركبوا العربات ووقفت زينب مع جهاد تخبرها ببعض الأشياء التي تريدها زينب في شقتها .فنادي أيمن علي جهاد
يا استاذه جهاد اتأخرنا يلي بقي
ركبت معهم جهاد وظل النساء طوال الطريق يغنون الاغاني التي كانو يغننونها قديما في الافراح
ووصلو إلي منزل أيمن وكان الرجـ.ـال كانو قد انتهو من نصب الخشب وقام السيدات برص الجهاز
كانت والدة عمر مع أخت زوجها أم أيمن يحضرون الطعام للمعازيم وعنـ.ـد.ما علمت والدة عمر أن جهاد مع النساء في الاعلي قررت أن تذهب إليها وتعرف من هذه البـ.ـنت
التي كانت السبب في خصام زوجها لها فتره طويله وعنـ.ـد.ما حدثها لم يحدثها كما كان يحدثها من قبل فأصبح يكلمها كلمـ.ـا.ت قليله بل تكاد تكون معدومة
و.جـ.ـعلت ابنها الذي كان دائما طوع لها يتحداها ويقف أمامها
ويأخذ منها موقف إلي الآن. لم يعد عمر القديم بل أصبح عمر جديد عليها
ذهبت للاعلي ورأت الناس ينادون جهاد فنظرت لها من أعلي إلي أسفل بنظرات عدm رضا وقالت
إنتي بقي جهاد
↚
والدة عمر….. إنتي بقي جهاد
نظرت لها جهاد … حضرتك بتكلميني
لم تعرف والدة عمر ما هذا الشعور الذي انتابها
فقد شعرت بالراحة الشـ.ـديدة تجاه جهاد فقررت ألا تكشف لها الآن عن هويتها وقالت
أيوه كنت عايزه أسألكم خلصتو الرص ولا لسه علشان نطلع الأكل
جهاد…… لأ حضرتك لسه قدامنا شويه وذهبت جهاد تكمل ما كانت تفعله
شعرت أم عمر أنها تريد أن تتحدث معها أكثر وتتعرف عليها بدون أن تعرف أنها والدة عمر . فقالت
أم أيمن كانت عايزاكي تحت خلصي إللي في إيدك وانزل لها
جهاد….. حاضر
نزلت والدة عمر وقالت لوالدة أيمن أن تتحدث مع جهاد في أي شئ ولا تقول أمام جهاد أنها والدة عمر
نزلت جهاد وقالت ….. حضرتك عايزاني يا ماما
والدة عمر….. ماما
جهاد بإبتسامه ….. وباست خد والدة أيمن وقالت
دي أمي التانيه بتفكرني بحنية أمي الله يرحمها
والدة عمر….. هو إنتي أمك متـ.ـو.فيه
جهاد….. آه والدي ووالدتي متـ.ـو.فين من وأنا طفله صغيره عندي 10سنين
والدة عمر…. آمال إنتي عيشتي مع مين
جهاد…. كنت عايشه مع خالي
والدة عمر…. هو إنتي مش متجوزه
جهاد وقد شعرت أنها في تحقيق ولم تسترح أبدا لهذه المحادثه فردت
كنت متجوزه وحالياً ارمله
والدة عمر….. بس إنتي حلوه متجوزتيش ليه لحد دلوقتي
ردت جهاد بإقتضاب تريد إنهاء هذا النقاش
لسه صاحب النصيب مجاش والتفتت لأم أيمن وقالت لها
حضرتك كنتي عايزاني في إيه يا ماما
أم أيمن…. آه كنت عايزه أسلم عليكي علشان وحشاني
جهاد…. متشوفيش وحش يارب هخلص رص معاهم فوق وانزلك على طول
خرجت جهاد من المطبخ وكانت متجه للاعلي فأوقفها شخص وقال لها
لو سمحتي ممكن تجيبي ازازه مايه من جوه علشان البيت مليان ستات ومش هعرف ادخل
جهاد… حاضر
نفس الشخص… لو سمحتي ممكن تخليهم ازازتين
عنـ.ـد.ما كان يتحدث الشخص رآه عمر وقال في نفسه هو باين إنه نهار مش فايت انهارده ورفع صوته
إيه إللي موقفك كده يا آدm
آدm…. كنت بجيب مايه
عمر بنرفزه. …وما دخلتش جبتها ليه إيه إللي موقفك معاها كده على السلم
آدm….. في إيه يا عمر إنت بتكلمني كده ليه
البيت مليان ستات جوه وما اعرفتش اخش
أحضرت جهاد الماء واعطته إلي آدm وانطلقت في طريقها إلى الشقة العلويه وانصرف آدm وظل عمر في مكانه يستغفر الله
فهو يتصرف اليوم بطريقة غير طبيعية
انتهي النساء من توضيب الاشياء واحضرت لهم والدة أيمن الطعام . فأكلو وانصرفوا
عادت جهاد إلي زينب واخبرتها ماذا فعلوا في شقتها
وكيف رصو لها الاشياء
وكانت زينب سعيده جدا بما تسمع
………. .. .. . ………
في المساء. عند عمر كانت كل العائله مجتمعه فقال عمر
بابا أنا أجلت موضوع خطوبتي بما فيه الكفاية أنا عايز اتقدm لجهاد
ووالدة عمر بضيق….. هو إحنا مش فقلنا الموضوع ده من فتره بتفتحو تاني ليه
رد عمر بصوت وا.طـ.ـي واحتراماً لجلوس والدة
أنا كنت فاكر يا ماما إني سعادتي تهمك .وانك تحبي تشوفيني مبسوط. هو إنتي مستكتره عليا الفرحه ليه
أنا قفلت الموضوع علي أمل إنك توافقي . واجلته زيادة عن اللزوم. ودلوقتي متقدm لها شخص تاني
ولو وافقت عليه أنا مش هسامح نفسي ولا هسامحك طول حياتي
والدة عمر بدmـ.ـو.ع….. أنا مستكتره عليك الفرحه يا عمر
دا إنت لو طلبت عنيا ادهالك من غير ما أفكر
دا أنا أهم حاجة في حياتي سعادتك إنت واخواتك
هو أنا رافضه ليه مش علشان عايزالك أحسن حاجه في الدنيا
بس طالما إنت عايزها يا إبني أنا مش هفتح بوقي تاني
اعمل إللي إنت شايفه صح طالما أنا بستكتر عليك الفرحه
والد عمر…. عمر مش قاصده المعنى إللي وصلك
والدة عمر….. قاصده ولا مش قاصده . خلاص كده.. أنا مليش دعوه بجوازته دي .عايز يروح يتقدm لها يروح
بس ميطلبش مني احضرله فرح
نظر لها عمر ونظر لوالدة الذي لم يتحدث وقال
شكراً أوي يا ماما . وبعد اذنك يا بابا تروح معايا بعد فرح أيمن نتقدm لجهاد . وأنا هاخد شقه بالايجار بره
وسواء حصل نصيب أو محصلش أنا هاخد شقه بره أقعد فيها عن اذنكم
تركهم عمر وذهب وأثناء خروجه من منزله رآه أيمن وقام بمناداته ولكن عمر لم يرد عليه فجري ورائه أيمن
أيمن…… مالك يا إبني بنادي عليك مش بترد
عمر بصوت مخـ.ـنـ.ـوق….. معلش يا أيمن مخـ.ـنـ.ـوق شويه
أيمن….. مالك بس
عمر…… عمتك يا سيدي مش موافقه علي جهاد خالص
وبتقولي مش هحضرلك فرح لو اتجوزتها
أيمن…… لا حول ولا قوه الا بالله . اهدي إنت بس وأنا هقعد معاها وأحكامها
عمر.. أنا هادي اهه سلام بقي علشان عايز اتمشي شويه
أيمن….. لأ سلام إيه استني اتمشي معاك
…… ……… …… بقلمي زينب مجدي فهمي
وتمر الايام يوم تلو يوم وكان عمر يتجنب الكلام معه والدته
حتي اتي يوم الحنه
عند زينب ….
جهاد….. يلي يا زينب هنتأخر على ميعاد الكوافير
زينب….. حاضر أنا جاهزة اهه
والدة زينب….. متتأخروش الميك أب يكون بسيط على قد الليلة
جهاد…. حاضر والله يا طنط مع السلامه
وصلت زينب وجهاد إلي الكوافير
فقالت البـ.ـنت التي تقوم بعمل الميك أب.واسمها أسماء
هنضف حواجبك الأول قبل ما أعمل جلسه تنضيف بشره
زينب…. لأ طبعاً أنا مش هاجي جمب حواجبي
أسماء بإستغراب….. ازاي في عروسه مش بتنضف حواجبها
زينب…. آه فيه أنا مش هعمل حاجه تغـــضــــب ربنا ابدا.مش هعمل حاجه حـ.ـر.ام
اسماء…. علي فكرة الشيوخ اختلفو في الموضوع ده
زينب….. الحديث واضح ومش محتاج شيوخ يختلفو عليه
يقول الرسول صلى الله عليه وسلم
لعن الله النامصه والمتنمصه
مش علشان شعرتين تحت الحاجب اخرج من رحمة ربنا
هو إحنا إيه إللي هيدخلنا الجنه اصلا غير رحمة ربنا
جهاد….. إن الله غفور رحيم يا زوزو وده يوم في العمر
زينب.؟…. يعني يوم في العمر يخرجني من رحمة ربنا مش عايزاه اليوم ده
إنتو إزاي بجد بتتكلمو عن الموضوع ببساطه كده
دا أمر اتأمرنا بيه ولازم ننفذه
إنتي عارفه ياجهاد سيدنا آدm خرج من الجنه ليه
علشان ربنا قاله ما تكلش من الشجره دي وسيدنا آدm أكل
خرج من الجنه علشان أمر واحد متنفذش شوفي إحنا كام امره مش بنفذه . ربنا قالنا حافظو على صلاتكم وأغلبنا صلواته متقطعه .قال صلو الرحم… وأغلبنا قاطع رحم .
ربنا قال نزكي وأغلبنا مش بيزكي وأوامر كتير اوي ربنا أمرنا بيها ومش بنفذها
عمالين نعصي ربنا ليل ونهار ونسينا إن سيدنا آدm خرج من الجنه علشان ذنب واحد فقط
ومش شعرتين إللي ادخل النــــار بسببهم . ربنا يهدينا ويهدي بنات المسلمين
اسماء….. بس شكلهم هيبقي وحش مع الميك أب
زينب….. من ترك شئ لله عوضه الله خيرا منه
وأنا تركتهم لله واكيد ربنا هيعوضني خير
اسماء….. بس فيه ستات كتير أوي بتضطر تعملهم علشان خاطر أزواجهم ميبصوش بره
زينب…… هو قلب الزوج ده في ايد مين فإيد ربنا طبعاً
فينفع اعصي ربنا إللي قلب جوزي في ايده
ما ربنا بيقلب القلوب كيفما يشاء
وقادر يخلي زوجي زوجي ده يحبني مهما كان شكلي إيه
وقادر يخليه يكرهني حتي لو أنا ملكة جمال العالم
ومش شعرتين إللي يدخلونا النــــار يا بنات ويخرجونا من رحمة ربنا .ياريت يا بنات كلنا نفوق
أصرت زينب علي رأيها ولم تضع سوي مكياج بسيط وخرجت فائقة الجمال حتي أن جهاد زهلت من جمالها
ورجعو إلي الفرح وكان البيت ملئ بالمعازيم وكانت الاغاني الاسلاميه تعطي روح جميله للفرح
ظلت جهاد وزينب والمعازيم سعيدين للغاية رغم أن جهاد كانت تشعر أن الفرح الاسلامي لن يكون جميل ولكنها تفاجأت بجمال هذا اليوم
وعنـ.ـد.ما انتهت الحنه وعادت المعازيم إلي منازلهم نادي والد زينب جهاد واخبرها أن معاذ يريد أن يتقدm لخطبتها من جديد .كانت زينب تجلس في الغرفه مع جهاد وقالت لها
إيه رأيك يا جهاد معاذ والله كويس جدا وسوء التفاهم إللي حصل وظهور شريف الله يرحمه هو إللي بوظ ليكم الدنيا
جهاد….. مش هكدب عليكي يا زينب أنا بفكر أوافق
أنا هفضل عايشه لوحدي لحد أمتي سني بيكبر
وأنا نفسي يكون عندي اطفال
↚
زينب……. ربنا يوفقك وصدقيني معاذ كويس جدا
جهاد. … أنا هصلي استخاره واللي فيه الخير يقدmه ربنا
….رن أيمن على زينب ليحدثها ويعرف كيف كان يوم الحنه عندها
وصفت له زينب كم كان الجو جميل وكم كانت هي سعيده
وأثناء حديثها معه أخبرت أيمن ان معاذ تقدm لخطبة جهاد
كانت زينب تتعمد أن تخبره حتي يعلم عمر وإن كان في نيته أن يتقدm لها فليسرع
أيمن… طيب هي وافقت ولا إيه
زينب…. شكلها هتوافق بس قالت لسه هتصلي استخاره
أيمن.. .. يعني باين عليها أوي الموافقة ولا مترددة
زينب بخبث…. إنت عايز توصل لإيه
أيمن….. هوصل لإيه يعني أنا بس بطمن . المهم هي ادت موافقه ولا قالت هترد عليكم امتي
زينب بإبتسامه….. هتصلي استخاره وترد علينا
أيمن….. يعني لسه موافقتش الحمد لله
زينب….. إنت مهتم بالموضوع ده ليه كده
أيمن….. وأنا ههتم ليه سلام دلوقتي أغلق معها الهاتف وقام بالاتصال على عمر
عمر…. إيه يا إبني أنا لسه سايبك من شويه
أيمن….. تعالي ليا عايزك
عمر….. أنا ما صدقت رقدت على السرير
أيمن….. موضوع مهم والله مش هينفع يتأجل
عمر…. صدقني مش قادر أقوم من مكاني وعنيا مقفله لوحدها . لو في حاجه أجلها لبكره .سلام
أيمن….. طيب أنا جايلك اهه
رن أيمن الجرس وفتحت له زوجة خاله الباب
أم عمر….. اتفضل يا عريس عمر لسه داخل ينام من شويه اهه
أيمن….. كويس إنك صاحيه يا مرات خالي كنت عايز أكلمك في موضوع
أم عمر….. اتفضل يا أيمن خير يا حبيبي في إيه
جلس أيمن مع والدة عمر وقال
حضرتك مش موافقه علي جهاد ليه
.
أم أيمن…… يعني إنت مش عارف إللي فيها يا أيمن
دي ست سبق ليها الجواز قبل كده
ليه إبني زينة شباب المنصوره ما يخدش بـ.ـنت بنوت ليه ياخد واحده ارمله
إيه إللي ناقصه قولي
أيمن….. يا مرات خالي من بين كل بنات العالم قلبه ما اخترش غير دي
شايف إن دي هي إللي هتقدر تسعده
هو مش شايف غيرها نعمل إيه
أم عمر….. زي ما حب دي يقدر يحب غيرها
بقلمي زينب مجدي فهمي
أيمن . …… يا مرات خالي أنا أول مره اشوف عمر في الحالة دي
اول مره اشوف دmـ.ـو.ع في عنيه
عمر إللي طول عمره متحمل المسئولية إللي شال مسئولية أخواته وأمه وهو طفل علشان أبوه اتظلم ودخل السـ.ـجـ.ـن
عمر إللي كان طفل وطول الليل في الشغل علشان يعرف يروح المدرسة بالنهار ويحقق حلمك ويكون مهندس
عمر إللي كان حارم نفسه من كل حاجه علشان أخواته ميكونش ناقصهم حاجه
عمر إللي عمره ما رفضلك طلب وبيتمنالك الرضا ترضي
ييجي لما قلبه يختار حاجه نقف إحنا قدامه هيبقي إحنا والزمن عليه . هيفضل طول عمره يا مرات خالي محروم من كل حاجه هو بيحبها
علي العموم أنا جيت أقولك الكلام ده
علشان متقدmلها واحد كويس واحتمال كبير توافق عليه
ويبقي إنتي يامرات خالي إللي كـ.ـسرتي قلب إبنك بإيدك
معاكي تفكري لحد الصبح ولو فعلاً سعادة عمر تهمك
خدي رقم جهاد من أمي وكلميها ولما يصحي عمر من النوم فرحيه وقوليله إنك خدتي منها معاد علشان تروحو تتقدmولها
عمر يستاهل أننا نضحي علشانه يبالك بقي لو الحاجات دي بسيطة خالص . استأذن أنا بقي
كانت دmـ.ـو.ع أم عمر . على خدها لم تفكر في الموضوع من الزاوية التي فكر منها أيمن .
ظلت طوال الليل تبكي تخاف أن تظلم ولدها وفي نفس الوقت تريد أن تزوج ابنها ببـ.ـنت بكر
استيقظ زوجها ورآها تبكي
والد عمر….. مالك يا أم عمر حاجه حصلت ولا ايه
والدة عمر….. لأ مفيش حاجه بس كنت عايزه أسألك هو أنا كده بظلم عمر علشان مش موافقه علي الجوازه دي
والد عمر…… إنتي حاسه بإيه
والدة عمر…… حاسه إن ضميري بيأنبني علشان شايفاه حزين بسببي
والد عمر….. أهو إنتي رديتي على نفسك اهه سيبي إبنك يفرح شويه كفايه عليه الهم إللي شايله طول حياته
وتركها وعاد إلى النوم مره اخرى
وظلت والدة عمر تبكي
بقلمي زينب مجدي فهمي
عند جهاد…… ظلت طوال الليل تحلم بكوابيس مخيفه
منذ أن صلت الاستخاره .
ايقظت زينب من النوم وقالت . قومي
زينب….. في حاجة ولا ايه
جهاد.بعصبيه…… أنا مش موافقه علي إبن عمك ده
طول الليل احلم بكوابيس بسببه
أنا غلطانه إني فكرت إني أوافق أصلا قال إيه وبصلي استخاره. اديني طول الليل في كوابيس بسببه
زينب بضحك شـ.ـديد….. الله يسامحك يا جهاد هتمـ.ـو.تيني من الضحك
جهاد بغـــضــــب… اضحكي يا اختي ما إنتي تنحه زي إبن عمك
كتكم الارف
وعادت إلى النوم من جديد
وايقظتها زينب على صلاة الفجر
جهاد…… يا بـ.ـنتي هو لو مكانش كوابيس بسبب ابن عمك
اصحي بسببك
زينب…. قومي يا ظريفه صلي الفجر أذن من بدري
جهاد….. هصليه لما أقوم من النوم
زينب…… بمزاح يا نهارك ابيض . إنتي عارفه لو أبويا سمع الكلمه دي ممكن يقــ,تــلني أنا وانتي .دا كله إلا الصلاه في معادها
جهاد…… قومت اهه منك لله إنتي وابن عمك مش متهنيه بنومه بسببكم
صلو الفجر وقرأو وردهم وحل عليهم الصباح
ليرن تليفون جهاد برقم غريب
بقلمي زينب مجدي فهمي
عند عمر
استيقظ علي ضوء عالي ورأي والدته وهي تفتح النوافذ وتقول
قوم يا عريس هتتأخر
عمر……. عريس إيه يا ماما إنتي غلطتي في العنوان العريس في البيت إللي قصادنا على طول
والدة عمر…… لأ إنت العريس قوم علشان عندي خبر حلو ليك ا ….. أنا اتصلت على جهاد وخدت منها معاد إننا نروح نتفدmلها انهارده
عمر……. إيه ده هو أنا لسه في الحلم ولا ايه طيب كمل يا واد يا عمر الحلم ونام مره اخرى
والدته بضحك….. قوم ياعمر الله يجازيك أنا بتكلم بجد
هب عمر واقفاً من على السرير
إيه ده هو أنا مش بحلم ولا ايه
زينب مجدي فهمي
↚
هب عمر واقفاً من على السرير وقال
إيه ده أنا مش بحلم ولا ايه
أمه بضحك علي حالته….. إنت واقع أوي كده ربنا يتمملك على خير يارب
عمر….. ماما إنتي بتتكلمي بجد ولا بتهزري
والدة عمر…… هو ده فيه هزار معلهش يا إبني لو جيت عليك الفترة إللي فاتت
عمر….. ولا يهمك ياست الكل المهم إنك وافقتي يا احلى أم في الدنيا
والدة عمر…… طيب يلا علشان هنروح نتقدmلها انهارده أنا خت ميعاد من أبو زينب
عمر….. إنتي بتتكلمي بجد
أنام واصحي كده ألاقي الدنيا اتبدلت سبحان الله سبحان الله
والدة عمر….. طيب يلا البس
عمر…… هو إحنا هنروح دلوقتي
والدة عمر……. أيوه أبو زينب عنده سهرة بـ.ـنته بالليل ومش هنعرف نروح .وابوك وأخواتك بيلبسو البس يلا
عمر….. فريره دقيقة واحدة واكون قدامك
بعد وقت قليل جداً خرج عمر
والدته….. إيه ده مش دي البدله إللي إنت شاريها علشان فرح أيمن
بقلمي زينب مجدي فهمي
عمر…… ماما أنا رايح أخطب يعني لازم البس أحلي حاجه عندي .قال فرح أيمن مش لما ألبسها في فرحي أنا الأول
اخت عمر….. بس إنت وشك نور يا عمر أنا كده هغير من العروسه
اخو أيمن….. البت دي عينها وحشه ياعمر مش هناخدها معانا
هتبوظلك الجوازه
اخت عمر…… أنا كمان عيني وحشه يا أبو عين صفرا
فاكر لما ماما شالت مرتبه السرير لوحدها وقولت ماما صحتها أحسن مني….إيه إللي حصل
أمك وقعت بالمرتبة ورجليها اتكـ.ـسرت
وفاكر لما بابا جاب بدله جديده وقولت البدله دي حلوه أوي
رجل البنطلون شبكت في حاجة وهو ماشي وجه البيت كان ماشي برجل ورجل ومن ساعتها متلبستش تاني
وفاكر لما قولت عمر شغال في شركة حلوه أوي ومرتبها حلو أوي
اترفد من الشركه في نفس اليوم
أخو عمر…. كل دي صدف يا جاهله
بقلمي زينب مجدي فهمي
أخت عمر…… صدف برضه .
خرج والد عمر من غرفته بعدmا أرتدي ملابسه وقال
والله إنتو مجانين حد يروح يتقدm لحد بدري كده
أخو عمر……. سيبك إنت من الكلام ده كله لابس الحته الزفره وعمر لابس الحته الزفره ومتشيكين على الآخر
الله يسهلكم
عمر…… قل أعوذ برب الفلق . آدm بالله عليك خلي اليوم يعدي علي خير أنا مش ناقص
قبل ما تشوف أي حاجة تقول بسم الله ماشاء الله اللهم بـ.ـارك
آدm…..بمزاح. يعني أنا هحسدكم يا أخويا طب يلو
نزلو جميعاً من المنزل واتجهو صوب العربية الخاصة بوالد عمر. كان عمر ووالدة في المقدmه. تفاجئو بالمياه فوق رؤوسهم فقد كانت إحدى الجيران تقوم بسكب الماء من الاعلي ولم تنتبه لهم كانت مياه غير نظيفة فاتسخت ثيابهم
نظر عمر إلي آدm وقال
بركاتك يا سي آدm
آدm….. والله إنتو جهله دي كلها صدف
كانت اخت عمر تبكي من كثرة الضحك هي ووالدتها
قام والد عمر وعمر بتغيير ملابسهم ونزلو للأسف
وجد آدm وأخته وأمه ما زالو يضحكون
ركبو السيارة وانطلقو الي منزل والد زينب
وعنـ.ـد.ما اقتربو من المنزل نظر والد عمر إلي آدm وقال
إنت يا يالا إنت عارف لو فتحت بوقك هناك ولا اتكلمت كلمه واحده .مش عارف هعمل فيك إيه
وتقول ما إنت قاعد تقول بسم الله ماشاء الله اللهم بـ.ـارك
كان آدm يضحك بشـ.ـدة فهذه النصيحه يقولها والده كل مره يذهبون فيها إلي أي مكان
وصلو إلي المنزل واستقبلهم والد زينب وزوجته بالترحاب الشـ.ـديد
جلسو وقال والد زينب …. أنا مقولتش حاجه لجهاد زي ما اتفقنا يا أبو عمر
أبو عمر…… الله ينور عليك … طيب ناديلها بقي نسلم عليها.
دخلت والدة زينب تنادي عليها
خرجت جهاد وهي لا تعلم شئ طلب منها والد زينب الجلوس .
تعرفت جهاد إلي والدة عمر وقالت في نفسها أن هذه السيده
آلتي كانت تستجوبها في الفرح ولم تنظر تجاه الرجـ.ـال
بقلمي زينب مجدي فهمي
مال آدm على عمر وقال
علشان كده كنت مش طايق نفسك يوم شيل الحاجة بتاع أيمن لما لقتني واقف معاها ا.. تاري الحب كان مولع في الدره
عمر…… أخرس بقي هتفضحنا
قال والد عمر….. إحنا يشرفنا يا أبو زينب أننا نطلب منك أيد بـ.ـنتنا. جهاد لإيد إبني عمر
اتفاجأت جهاد بما تسمع ونظرت تجاه الرجـ.ـال ووجدت عمر فأخفضت عينها .ولكنها لم تستطع أن تمنع ابتسامتها
فأكمل والد عمر وهو ينظر إلي جهاد آلتي تمـ.ـو.ت حرجا
أنا يشرفني يا بـ.ـنتي إنك تكوني فرد من عيلتنا المتواضعه
واتأكدي إن لو حصل نصيب ووافقتي هتكون منزلتك
نفس منزلة بـ.ـنتي بالظبط . قوليلي يا بـ.ـنتي ايه رأيك
لم تستطع أن ترد جهاد من فرط كسوفها
فأكملت والدة عمر …… واللي إنتي عايزاه يا بـ.ـنتي هنعملهولك
إحنا المهم عندنا سعادة عمر
أخت عمر ….. وياريت توافقي علشان ألاقي حد اتصاحب عليه علشان أنا ماليش صحاب وأنا حبيتك من أول ما شوفتك
كانت جهاد في عالم آخر من السعادة
هل ما يحدث هذا حقيقة أم أنها استرسلت في خيالها
هل كل هؤلاء يحايلونها حتي توافق هل هذه حقيقة أم خيال
فقال والد زينب ليخرجها من افكارها … إيه رأيك يا بـ.ـنتي قولتي إيه
حاولت جهاد أن تنطق لكن لسانها عقد عن الكلام .ومن فرط كسوفها لم تستطع أن ترد
فقال والد زينب…… قولي يا بـ.ـنتي الناس مستنيه ردك
قالت جهاد …. موافقه وخرجت من الغرفة سريعاً
أتفق والد زينب ووالد عمر علي كل شئ
وقال والد عمر أنه متكفل بكل شئ ولا يريد سوي جهاد فقط ولا يريد شي اخر
واتفق أن يكون الفرح بعد شهر واحد فقط
وكتب الكتاب سيكون غدا في فرح أيمن وزينب
وتعالت الزغاريد داخل البيت وحـ.ـضـ.ـنت جهاد زينب بسعادة
فقد بدأت الفرحه تدق بابها
وهاهي جهاد تفتح لها الباب بكل سرور
طلب عمر أن يجلس مع جهاد وجلست معه جهاد
عمر….. ألف مبروك
كانت خدود جهاد شـ.ـديدة الحمار من فرط كسوفها
ولم ترد
فقال عمر…… إحنا حددنا الفرح بعد شهر الميعاد ده يناسبك
لم ترد جهاد أيضا
فقال عمر…… والله أنا متـ.ـو.تر يمكن اكتر منك فحاولي تردي عليا
لم ترد جهاد أيضا ولكن خدودها تزداد احمرار
فقال عمر …حيث كده يبقي السكوت علامه الرضا
كتب كتبنا بكره ويبقي نتكلم براحتنا جهزي ورقك وكل حاجه
واي حاجه تحتاجيها قوليلي عليها
لم ترد جهاد فقال عمر….. يا بـ.ـنتي هما وكلوكي سد حنك انهارده ولا ايه . ردي عليا بأي كلمة
ولكن تحكم بها كسوفها ولم ترد عليه
ابتسم عمر على خجلها واستأذن هو وأهله ورحل
كانت فرحه البيت فرحتين فغدا دخله زينب وكتب كتاب جهاد .استعدو لسهرة اليوم وجهزو كل شيء
وعاد عمر وعائلته إلي منزلهم وعنـ.ـد.ما نزلو من السيارة ظلت والدة عمر تزغرد وتخبر الناس أن عمر خطب وكتب كتابه غدا.
حـ.ـضـ.ـنه أيمن وقال ……. مبـ.ـارك مبـ.ـارك انا وإنت مع بعض في كل حاجه حتي في الجواز ورا بعض
عمر وملامحه تنطق بالسعادة…… ربنا يجعل أيامنا كلها فرح يارب
بقلمي زينب مجدي فهمي
استأذن عمر من الناس وطلع إلي غرفته توضأ وقام بالصلاة
وظل يشكر الله ويحمده . ويطلب من الله أن يتم له فرحته علي خير . وعنـ.ـد.ما انتهى من صلاته ابدل ملابسه ونزل إلي الفرح في الاسفل يقف إلي جوار صديقه
كان كل المدعويين في الفرح يبـ.ـاركون لعمر وأيمن
وقضو يوماً سعيداً جدا من أسعد أيامهم
وانتهي اليوم وبدأ اليوم التالي يوم الفرح وكتب الكتاب
كان جميع البيوت يقفون على قدm وساق فهذا يوم غير عادي
يوم انتظره عمر كثيرا وأخيراً قد اتي
ويوم يجتمع فيه من كان حبهم سرا بينهم
ليصبح علنا أمام الناس ويشهدون عليه أيضاً
ويوم انتظره قلبا ارهقه الألــم والضغوطات ليخرج من دائرة الحـ.ـز.ن إلي دائرة الفرح الذي ظل يحلم به طوال حياته
ويكون الاسره السعيده آلتي طالما حلم بها
واتي ميعاد كتب كتاب جهاد وعمر وكتب المأذون الكتاب وأصبحت جهاد حرم الباش مهندس عمر رسمي وتحمل إسمه
انفجر البيت بالزغاريد وكان عمر قد أشتري خاتم إلي جهاد بمناسبة خطوبتهم فألبسها إياه وعلي البيت بالتصفير والتصفيق . وعنـ.ـد.ما انتهو من كتب الكتاب
حـ.ـضـ.ـنت زينب جهاد ووالدها ووالدتها واخوتها تودعهم فقد حان وقت زفتهم
كانت فرقه اسلاميه بسيطه لكنها كانت جميله
امتلئت العربات بالمعازيم وانطلقو الي منزل أيمن يزفون العروسه . وعنـ.ـد.ما وصلو دخل العريس والعروسه إلي المنزل
وقف الناس أمام الباب يرددون بـ.ـارك الله لكما وبـ.ـارك عليكما وجمع بينكما في خير
وانتهى فرح زينب وأيمن. وسوف يبدأ فرح جهاد وعمر
↚
استيقظت زينب وأيمن على خبط على الباب وصوت الزغاريد يملأ البيت. فتح أيمن الباب وجد والدته أمام الباب
والدة أيمن…… صباحيه مبـ.ـاركه ياعريس ألف مليون مبروك
لولولولولولولي
أيمن….. الله يبـ.ـارك فيك يا ماما اتفضلي
أم أيمن….. لأ يا حبيبي الضهر أذن هات عروستك وانزل اتغذي مع أبوك
أيمن…… حاضر يا ماما هننزل وراكي اهه
نزلت والدة أيمن وهي تزغرد وقالت …
بت يا نورا حضري الأكل اخوكي وعروسته نازلين
بعد نص ساعة نزل أيمن وهو يمسك في يده زينب
دخلو سلمو على كل من في البيت وجلسو تناولو معهم وجبه الغداء .شعرت زينب بالألفه بينهم سريعاً وجلست تتحدث معهم كان النساء في الداخل يحضرون الطعام لأهل زينب
وبعد العصر حضر أهل زينب وامتلأ البيت بالزغاريد استقبلتهم زينب بفرحه شـ.ـديدة . كانت سعيدة للغاية برؤيتهم
وسلمت علي جهاد سلام حار وجلسو يتحدثون
قدm لهم أهل أيمن واجب الضيافة وجلسو قليلاً ورحلو
وأثناء رحيلهم نادي عمر علي جهاد
عمر….. ازيك يا جهاد عامله ايه
جهاد….. تمام الحمد لله
عمر…… إنتي هتروحي فين دلوقتي هتقعدي في بيت زينب ولا هترجعي المزرعه
جهاد….. أنا كنت عايزه ابات انهارده في بيت أبو زينب ومن بكره أرجع المزرعه
عمر….. بصي بقى بصراحه أنا مش عايزك تباتي عند بيت زينب ولا عايزك ترجعي المزرعه تاني
. جهاد….. آمال عايز إيه
عمر….. أنا عايز أأجرلك شقه الشهر ده لحد الفرح
جهاد….. أنا مش هعرف أقعد في شقه لوحدي وبعدين هو كله شهر هقضيه في المزرعه
عمر…… بصي باتي انهارده في بيت والد زينب وأنا هفكر في حل لحد الصبح
جهاد…. ماشي أنا همشي بقي
عمر….. ماشي مع السلامه مش عايزه تطلعي تشوفي شقتك
جهاد بسرعه.. لأ ومشيت سريعاً صوب العربات وركبت ورحلت معهم
وأثناء وهي في العربيه اتتها رساله
بقلمي زينب مجدي فهمي
هو احسن مني في إيه علشان تواففي عليه وترفضيني
نظرت في مرايه العربية وجدت معاذ ينظر إليها وينتظر اجابه لسؤاله
أغلقت الهاتف ونظرت بعيداً عنه وكأن شيئاً لم يكن
ولكن في داخلها كانت خائفة جداً وعزمت في نفسها أن تعود إلى المزرعه في الصباح الباكر ولن تعود إلى هنا ثانياً
واتي الصباح وعادت جهاد إلي المزرعه ومرت الايام وفي كل يوم يحدثها عمر ويخبرها ماذا أشتري
وكل يوم يرسل لها صورا تختار من بينهم اختارت غرفة نوم وغرفة اطفال جميله للغايه واختارت سفره وغرفة معيشة
وعدا 15يوم بعد فرح أيمن وزينب ورنت جهاد على عمر تخبره أنها تريد أن تشتري جهازها
عمر….. شوفي إنتي عايزه إيه وابعتي الصور بتاعته وأنا اجبهولك
جهاد…. لأ إنت تجبهولي إيه جهازي أنا إللي هشتريه بنفسي وبفلوسي
عمر….. فلوسي وفلوسك إيه ياجهاد وبعدين أنا متكفل بكل حاجه
جهاد…. لأ والله أنا معايا فوق 30الف جنيه هشتري بيهم ولو احتجت فلوس تاني هضطر اخد من الفلوس اللي ورثتها من شريف .في فلوس كتير جدا في البنك
عمر…… أولا متنطقيش إسمه تاني على لسانك
ثانياً أنا لو هعيش عمري كله من غير حاجة في شقتي
مش عايز حاجه من فلوس طليقك ده ماشي
جهاد….. دي فلوسي دلوقتي أي نعم أنا مش حابه اخد منهم حاجه بس في الأول والآخر هما فلوسي
عمر….. جهاد سلام دلوقتي علشان مشغول
أغلق معها الهاتف ونــــار الغيره اشتعلت في قلبه
نظرت جهاد إلي الهاتف وقالت …. إيه ده هو قفل في وشي لي انا عملت حاجه
وأثناء تفكيرها وجدت هاتفها يرن برقم هبه
فتحت الهاتف وهي سعيده وقالت
استاذه هبه حشـ.ـتـ.ـيني و عامله ايه
هبه…… أنا تمام الحمد لله إنتي إللي عامله ايه
أنا برن عليكي علشان أقولك إني رايحه أولد بكره وعايزاكي تدعيلي أنا بتفائل بدعوتك ولو عرفتي تيجي تقفي معايا
اكون شاكره ليكي . علشان الدكتور قلقان من وضعهم الصحي
وخايفه علي ولادي أوي
جهاد….. إن شاء الله ربنا يقومك بالسلامه وتفرحي بيهم
أخذت منها جهاد عنوان المستشفى وقامت بالاتصال على عمر وأخبرته أنها تريد أن تذهب لهبه وحكت له كم ساعدها زوج هبه . حتي وافق عمر وقال أنه سوف يذهب بها إلي المستشفي ثم يعود ويأخدها
ظلت طوال الليل جهاد تصلي وتدعو الله أن يفرح قلب هبه
حتي حل عليها الصباح واتي عمر وأخذها إلي المستشفي
دخلت جهاد عليهم المشفي وسلمت عليهم وجلست بجوار هبه تطمئنها .كان هبه قلقه للغايه وكان حسام قلف جدا
ويجلس بجوار هبه يحاول أن يبث الطمأنينة في قلبها
حتي اتي ميعاد ولادة هبه
ظل الجميع خارج غرفة العمليات يدعون لها حتي سمعو صراخ الطفل جلس حسام على الأرض ساجداً يشكر الله ..
وبعد ساعه خرجت هبه من غرفة العمليات ووضعوا الاطفال داخل حضانه اطفال
وعنـ.ـد.ما فاقت هبه طلبت رؤية أطفالها
حسام….. في الحضانه يا حبيبتي بس شوفناهم زي القمر
جهاد….. ربنا يحفظهوملك يارب زي القمر
وبعد وقت دخل الطبيب ليطمأن على هبه فقالت له هبه
ولادي عاملين ايه يا دكتور
الدكتور….. تمام تمام اتجدعني إنتي بس وشـ.ـدي حيلك علشان تقومي للبيبي بتاعك .
ونظر إلى حسام وقال …. عايزك دقيقة واحدة يا حسام باشا
خرج له حسام فقال الدكتور
بص هي الأعمار بيد الله في طفل من الاتنين مـ.ـا.ت فياريت تيجي علشان تاخده تدفنه وحاول توصل المعلومة لأمه براحه علشان نفسيتها
↚
حسام….. لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم. مـ.ـا.ت
الدكتور…. البقاء لله عمره كده . خد العيل علشان تدفنه
حسام….. لازم أمه تشوفه الأول
دخل حسام إلي هبه وهو يجاهد أن يرسم البسمة على وجه
ونظر إلى هبه التي كانت تنظر إليه بقلق
هبه ……في إيه يا حسام قلبي مش متطمن
حسام…… مش تحبي يا حبيبتي إنك يوم القيامة تلاقي حد بيفتحلك باب الجنه
هبه….. بخضه عيالي فيهم حاجه
حسام….. اهدي يا حبيبتي هو ربنا ادانا أمانه واستردها تاني
واحد من الأولاد ربنا اختاره يكون بجواره إحنا نطول الشرف ده
هبه بصريخ….. ابنااااااااي
حسام……. الصبر عند الصدmه الاولى يا هبه
الصبر عند الصدmه الاولى
ربنا رحيم بينا خد واحد وسبلنا التاني الحمد لله الحمد لله
هبه بدmـ.ـو.ع….. الحمد لله . عايزه أشوف إبني قبل ما يدفن
خرج حسام ليأتي لها بالولد
هبه …..ياحبيبي يا إبني أنا فضلت أحلم بيك سنين ولما تيجي تسبني فنفس اليوم .هونت عليك يا إبني
اقتربت منها والدتها وحمـ.ـا.تها ووالدها يواسوها ويحاولو أن يخففو عنها
نظرت هبه إلي جهاد وقالت….. ربنا ردلك حقك مني يا جهاد
خد أحلي حاجه كنت بحلم بيها
اتهمتك ظلم وحاولت ابعدك عن البلد….آهو ربنا بعد إبني عني خالص
جهاد…..بدmـ.ـو.ع غزيرة لا حول ولا قوه الا بالله . اهدي يا ست هبه أنا والله مسامحه في حقي
هبه….. إنتي مسامحه في حقك. …بس ربنا مش مسامحني في حقه.انتي نسيتي وأنا نسيت بس ربنا منساش
دخل عليها حسام وهو يحمل الطفل العايش حتى يخفف عليها قليلا
حسام…. بصي إبنك زي القمر إزاي
هبه….. يا حبيبي يا إبني يا حبيبي يا إبني وأخذته داخل أحضانها وبكت بفرحه
فرحة لقائها لطفل انتظرته لأعوام كثيره
حسام…. طيب همشي أنا علشان أروح أدفن أخوه
هبه. .. ومازالت تبكي….. عايزه اشوف إبني قبل ما يدفن
.
حسام….. بلاش ياهبه علشان متنهاريش زيادة
هبه بدmـ.ـو.ع….. إنت مستكتر عليا اشوف إبني إللي بقاله تسع شهور في بطني وأنا بتمني أشوف وشه .مستكتر عليا أشوفه لأول وآخر مره
والد هبه….. هو مش قصده يا بـ.ـنتي هو خايف عليكي
ذهب حسام واتي بالطفل المتـ.ـو.في ورأته هبه وظلت تبكي بحسره وتبوس كل انش فيه
والدة هبه بدmـ.ـو.ع على حال ابـ.ـنتها….. مستنيكي في الجنه يا حبيبتي . هو إللي هيشفعلك يوم القيامة
دا هيشفع ل٧٠ واحد من أهله
يعني شوفي كرم ربنا عليكي يا هبه .اداكي واحد يكون السبب لدخولك الجنه
واداكي واحد تاني يعوضك سنين الحرمان إللي شوفتيها
وتفرحي بيه .قولي الحمد لله يا حبيبتي قولي الحمد لله
هبه ….. وهي تحتضن فلذه كبدها وقطعه من قلبها تودعه الوداع الاخير تودعه بالدmـ.ـو.ع الحاره . وتقول الحمد لله
حسام…… هاتي الطفل يا هبه علشان يدفن
هبه…… مش قادره يا حسام مش قادره
وهنا بكي الطفل الآخر لتقول لها والدة زوجها
شوفي إبنك بيعـ.ـيط إزاي صلي على النبي كده وحاولي ترضعيه خدي إبنك اهه
قبلت هبه الطفل المتـ.ـو.في واعطته لحسام وأخذت الطفل الآخر تحاول أن تسكته لكنه كان يبكي بشـ.ـده فقالت هبه
دا بيعـ.ـيط على أخوه صعبان عليه أخوه آه يا قلبي صبر قلبي يارب اربط على قلبي يارب
كان كل من في الغرفه يبكي حتي الممرضة آلتي كانت تقف معها كانت تبكي وقالت
والله ربنا بيحبك علشان رضاكي وسبلك عيل تفرحي بيه
دا إحنا بيجلنا حالات تقطع القلب دا كان في واحده الاسبوع إللي فات كانت بتولد وبـ.ـنتها نزلت ومـ.ـا.تت في ساعتها
وعرفنا منها إنها كانت عندها ٣اطفال وال٣مـ.ـا.تو في وقت واحد كانت سيباهم في البيت وحصل ماس كهربائي والعيال كلها مـ.ـا.تت حتي المولود إللي ولدته مـ.ـا.ت يعني إحنا في نعمه الحمد لله
رددت هبه …. الحمد لله وحـ.ـضـ.ـنت ولدها الذي نام عنـ.ـد.ما ضمته إلي قلبها وظلت تردد الحمد لله
اتي حسام ووالد هبه بعدmا دفنو الطفل ودخل حسام على هبه يحاول أن يخفف عنها ويحاول أن يرسم ابتسامه على وجهه وقال
حبيب بابا أنا عايز أشوفه واشيله إللي تاعب أمه بقاله تسع شهور ده
هبه …… دفنت إبني خلاص يا حسام
حسام…… أوحي لها أنه لم يسمع ما تقول وقال بفرحه حقيقيه وهو يحمل طفله الذي حلم به سنين هنسميه إيه يا هبه
هبه…… أنا محتاره بين عمر وحمزة
نفسي أوي يطلع زي عمر بن الخطاب.او حمزه إبن عبد المطلب
حسام….. طالما محتاره يبقي ناخد برأي الأغلبية
إيه رأيك يا حمايا نسمي عمر ولا حمزه
حماه…… حمزه
قال حسام….. وإنتي يا حمـ.ـا.تي
قالت حمـ.ـا.ته…… حمزه
نظر حسام إلي جهاد وقال وإنتي يا جهاد
قالت جهاد….. عمر (علي اسم جوزها)
نظر حسام إلي والدته وقالت وإنتي يا ماما
قال والدته…… عمر
قال حسام …. ايه ده كده اتنين اتنين
كان حسام يحاول أن يخفف عن هبه ويجعلها تفرح بمولودها الجديد .فقال لها وإنتي اختاري اسم يا هبه
هبه…… لأ اختار إنت الأول
حسام….. أنا هختار حمزه ولو إنتي اخترتي عمر يبقي إحنا كده هنعمل قرعه
قالت هبه…… وأنا أخترت حمزه…. ونسمي أخوه الله يرحمه عمر
حسام…… وأنا موافق جدا
هبه…… هات بقي ياحسام أنا اشيله شويه
حسام….. لأ أنا لسه مشبعتش منه وبعدين إنتي مش عارفه تقعدي أصلا من الجـ.ـر.ح
قالت والدة حسام….. لأ أنا إللي هشيله
ووالدة هبه….. أنا إللي هشيله
تجمع من في الغرفه حول الطفل يريدون أن يحملوه وضحكت هبه وضحك حسام
اتي اتصال إلي جهاد من عمر يخبرها أنه ينتظرها في الأسفل
استأذنت منهم جهاد ورحلت
عمر…… مالك يا جهاد معيطه ليه
جهاد… وقد تجمعت الدmـ.ـو.ع في عينيها من جديد….. ولدت توأم وفي طفل منهم مـ.ـا.ت وهي يا عيني مقهوره أوي عليه
عمر بتأثر…… ربنا يصبرهم ويعوضهم خير
اهدي إنتي كده وصلي على النبي تعالي نشرب عصير كده وروقي دmك
دخلو الي كافيه وشربو عصير وقالت جهاد
لو سمحت يا عمر ممكن نأجل الفرح شويه مينفعش يبقي إبن الراجـ.ـل إللي جمايله مغرقاني مـ.ـيـ.ـت وأنا أروح أعمل الفرح بعدها بأسبوعين
عمر….. والله يا جهاد أنا مقدر إللي إنتي بتقوليه وموافقك جدا كمان
بس أنا دلوقتي حاجز قاعه وجهزت دعوات الفرح وكل حاجه جاهزه لو أجلت فلوس كل حاجه هتروح عليا
طيب بصي كده حاولي تجسي نبضهم لو حسيتي إنهم هيزعلو خلاص نأجله
الراجـ.ـل كتر ألف خيره حمالي مراتي من الشارع ووقف جمبها
وكمان ردلها حقها يعني افديه برقبتي
جهاد….. شكراً يا عمر إنك فهمت موقفي
عمر….. الشكر لله . المهم دلوقتي هنشتري الحاجات إللي اتفاقنا عليها ولا ايه
جهاد….. أنا أسفه يا عمر بس أنا مليش نفس خالص أشتري أي حاجة
عمر….. ولا يهمك أنا هرجعك دلوقتي المنصوره ومن بكره ننزل نشتري كل حاجه
جهاد….. وكمان عايزه اشتري هديه لزينب متجوزه بقالها اسبوعين ولسه مروحتش ليها
عمر….. خلاص.نشتري الهدايا دلوقتي وبكره بعد ما نجيب الحاجات إللي هنشتريها أودي الحاجات البيت ونطلع أنا وإنتي عند أيمن
جهاد…… ماشي وأنا موافقه
قامو بشراء الهدايا
وعاد عمر وجهاد إلي المنصوره واوصل عمر جهاد إلي المزرعه وعاد إلى منزله
قامت جهاد بالاتصال على هبه واطمئنت عليها
وخلدت الي النوم وفي اليوم التالي ذهبت برفقة عمر واشترو أشياء كثيرة جداً جداً وأصرت جهاد على عمر أن تدفع هي ثمن هذه الأشياء فهي الاشياء تأتي بها العروسه دائما
وقالت انه لا يجب أن تحمله هو كل شيء فلديه مستلزمـ.ـا.ت كثيره أخري . غـــضــــب منها عمر ولم يحدثها طوال الطريق حتي وصلو إلي منزل زينب وأيمن
استقبلوهم بالترحاب الشـ.ـديد وجلس الفتاتين في الداخل والرجـ.ـال في الخارج
جهاد…… حشـ.ـتـ.ـيني و اوي اوي يا زينب المزرعه وحشه أوي من غيرك
زينب…… إنتي إللي حشـ.ـتـ.ـيني و اوي يا جهاد أنا إللي مصبرني إنها كلها اسبوعين وتبقى هنا جمبي
جهاد…. أنا ممكن ااجل الفرح شويه
وحكت لها جهاد علي ماحدث مع هبه تأثرت زينب كثيراً ودعت لهم الله أن يصبرهم
جهاد….. المهم دلوقتي عمر زعلان مني وعايزه اصالحه
زينب….. عملتيله إيه يا جهاد
جهاد….. أنا دا أنا غلبانه وحكت لها جهاد ما حدث
زينب….. لأ إنتي كده مش غلطانه بس حاولي برضه تصالحيه علشان عمر يستاهل كل خير
جهاد….. ما أنا بسألك علشان تقوليلي اصالحه إزاي
زينب….. ابعتيله رساله اعتذري فيها بطريقة شيك
شيك يا جهاد فاهمه
جهاد.. فاهمه…. هو إحنا مش هنخرج نقعد معاهم بره
زينب….. لأ أيمن مش بيرضي يخليني أقعد مع أي حد بره
حتي أصحابه إللي بييجو بزوجاتهم بيقعد هو مع صاحبه بره
وأنا بقعد جوه أنا ومرات صاحبه
جهاد…… هو بيغير أوي كده
زينب……. بيغير فوق ما تتخيلي
جهاد….. يا لهوي لو شوفتي عمر واحنا بنشتري الحاجات انهارده
اجي أمسك حاجه علشان اتفرج عليها يقولي متميليش كده شوفي إنتي عايزه إيه وأنا اجبهولك
اجي أقول للراجـ.ـل علي الحاجة إللي عايزاها
يقولي….قوليلي إنتي عايزه إيه وأنا إللي أكلم الراجـ.ـل
وبيقولي وأحنا جايبن بعد كده تشوفي محل واقف فيه واحده ست علشان تقفي تاخدي وتدي معاها في الكلام براحتك ومش هنروح محلات تاني واقف فيها رجـ.ـاله
ضحكو الفتاتين وقالت زينب
باين كده إن العيله كلها الغيره فيها ذياده
ظلو الفتاتين يتحدثون كثيراً حتي نادي عمر علي جهاد
وأخذها واوصلها إلي المزرعه وعاد إلى منزله
واخذ يرص الاشياء التي اشتراها
حتي أتت له رساله من جهاد قرأها وجلس يبتسم
أنا كنت عايشه في ظلمه كبيره أوي
وكنت فاكره إني مش هخرج منها أبدا
بس جيت إنت ومليت حياتي نور
وعيشتني حاجات أنا عمري ما عيشتها
شوفت منك خــــوف عليا
وتمسك بيا…. حسستني إني ليا قيمه بعد ما كنت فاقده الثقه في نفسي تماماً
أنا مش عايزاك تنام زعلان مني ولو غلطت سامحني
أنا دلوقتي مليش غيرك في الدنيا دي كلها
أنا أسفه
قرأ الرسالة وابتسم واتصل عليها ليخبرها أنه لم يعد غاضب منها
ومر الاسبوع وهم يوميا يذهبون يشترون الاشياء سويا
حتي اكتملت شقتهم من كل شيء
كان عمر يصور لها كل شيء في الشقه وإن لم يعجبها مكان شئ كان يغيره لها
وجاءها اتصال من هبه تعزمها هي وعمر على سبوع حمزه
حضرت جهاد وعمر السبوع وكان سبوع جميل للغايه وكانت الفرحه مرسومه علي وش هبه وحسام
واستأذنت جهاد منهم أن تأجل الفرح ولكنهم رفضوا بشـ.ـده وتمنو لها السعاده
وشكر عمر حسام علي ما فعله مع زوجته .وتجمعوا كلهم حول الطفل
وكان البيت مليئ بالبلالين والزينه المبهجه وكان الطفل جميل جداً وضعوه داخل الغربال وقال
والدة حسام….. اسمع كلام أبوك ومتسمعش كلام امك
قالت والدة هبه وهي تدق الهوم….. أسمع كلام تيته بس يا حمزه
وقالت هبه…..اسمع كلام ماما بس
والد هبه……اسمع كلام جدو
حسام……. اسمع كلام بابا بس
↚
أقبل اسبوع الفرح . الفرح المنتظر . كان البيت عند عمر يقف على قدm وساق يجهزون لكل شيء بعناية فائقة فهذا أول شخص يتزوج لديهم. الفرحه به غير
عرض عمر علي جهاد أن يحجز لها قاعه ليوم الحنه لكنها رفضت بشـ.ـدة
وعرض عليها والد زينب أن يقيم ليلة الحنة في منزله ولكنها رفضت أيضا وبشـ.ـدة اتصلت بها زينب تحاول اقناعها أن تقيم الحنه في منزل والدها ولم تقتنع أيضا
زينب….. قوليلي لأ ليه
جهاد….. يازينب ما ينفعش أنا مين ي عـ.ـر.في علشان ييجي يحضر فرحي. إللي بيروح فرح بيروح علشان خاطر الأم والاب مجاملين الناس فالناس بتيجي تجاملهم وعيلة العروسه
وأنا مليش أم ولا ليا أب الناس تيجي علشانهم
ولا ليا حتى عيله تحضر فرحي
بكت زينب على الهاتف.. إنت ليه بتقولي كده إحنا كلنا حواليكي وأهلي هما أهلك
جهاد…بكت أيضا… بقول الحقيقة يازينب أنا مليش حد في الدنيا غير ربنا ثم بعد ذلك إنتي وعمر
عمر عايز يحجزلي قاعه للحنه مين هيحضر مين يعرفني
أنا حتى في بلد غير بلدي
جهاد وهي تمسح دmـ.ـو.عها
سيبك بقي من الكلام ده كله المهم شقتي عامله ايه بعد ما اتفرشت.وايه رأيك في زوقي أنا وعمر
زينب …..بسم الله ماشاء الله اللهم بـ.ـارك
الشقه جميله جدا يا جهاد .. ربنا يملاهالك بركه ويبعد عنكم أي حاجة وحشة
جهاد…. اللهم امين يارب العالمين رصيتي الحاجات اللي قولتلك عليها
زينب….. بصراحه لأ عمر قال أنا إللي هرصهم على مزاجي
جهاد…. هههههههههههه ماشي لما اشوف زوقه
زينب… طيب سلام بقي علشان أيمن جه هبقي أكلمك تاني
أغلقت معها الهاتف وتذكرت أنها كانت تريد شراء بعض الطرح
فاتصلت بعمر تخبره أنها سوف تنزل لشرائها
عمر…. طرح إيه يا أم العيال أنا اشتريت ليكي كل الوان الخمار اللي في البلد
جهاد…. إيه ده إنت اشتريت طيب مش كنت تقولي الأول
وبعدين عرفت إزاي إن في حاجة نقصاني
عمر….. أنا أي حاجة تخص مراتي بآخد بالي منها
جهاد….. استقريت على إيه هتعمل السهره عندك إسلامي ولا مش هتشغل حاجه خالص
عمر….. والله لسه مش مستقر على رأي بفكر أعملها من غير ما اشغل حاجه
جهاد….. والدك ووالدتك رأيهم إيه
عمر….. أبويا بيقولي إللي إنت ترتاح فيه أعمله
وماما قلباها مناحه بتقولي إنت ليه مش عايزني أفرح بيك
جهاد….. خلاص علشان خاطر والدتك يا عمر شغل إسلامي
خليها تفرح بيك إنت أول فرحتها
عمر….. ماما مش عايزه إسلامي أصلا دي عايزه اغاني افراح ومهرجانات . وأنا مش هغـــضــــب ربنا
أنا نفسي ربنا يبـ.ـارك ليا في جوازتي أقوم اغـــضــــبه من أولها
جهاد…. طيب ما كده والدتك هتزعل
عمر….. أنا هحاول أراضيها بكلمتين
وبعدين….من اسخط الله في رضا الناس.سخط الله عليه واسخط عليه الناس . وأنا عايز ربنا يكون راضي عني
جهاد…. ربنا يصلح حالكم يارب .روح بقي جهز نفسك عندك حنه بكره
عمر….. ماشي هخلص شويه حاجات ورايا كده وهرجع أكلمك تاني
أغلق عمر معها الهاتف
وجلست جهاد بمفردها تبكي كانت تتمني أن يكون والدها ووالدتها معها في هذه الأيام
كانت تتمني أن تيقظها والدتها في الصباح وتأخذ ها في أحضانها وتبـ.ـارك لها وتبكي على فراقها القريب كما فعلت ام زينب معها
كانت تتمني أن يكون والدها موجود ويسلمها لزوجها ويوصيه عليها خيرا ويحذره أن يغـــضــــبها .كما فعل والد زينب
فهي حتي لا تتذكر شكلهم
بكت جهاد وتذكرت ايام العـ.ـذ.اب التي قضتها مع زوجها السابق .
ولكنها حمدت الله أن عوضها بعمر الذي يخاف عليها كثيراً
وحمدت الله على كل النعم التي اغرقتها مره واحده
قامت تصلي القيام فقد أوشك الفجر علي الاذان
وعنـ.ـد.ما انتهت خلدت إلي النوم فليس لديها عمل
لم تعمل في المزرعه منذ شهر وقال عمر لصاحب المزرعه أن تبقي جهاد داخل المزرعه بدون عمل لمده شهر واحد فقط
وسوف يدفع له عمر اجار هذا الشهر لكن صاحب المزرعه رفض أن يأخذ منه مال ورحب أيضاً بوجودها فقد وصي عليها صديقه والد هبه كثيراً
وكل هذا حدث بدون معرفة جهاد
وفي الصباح استيقظت جهاد علي صوت خبط على الباب كان الظهر قد أوشك على الأذان
فتحت جهاد الباب لتتفاجئ بزينب ووالدتها واخوتها هند وابتسام
فرحت جهاد كثيراً لرؤيتهم دخلت عليها والدة زينب وحـ.ـضـ.ـنتها
وبـ.ـاركت لها وهنئتها زينب وقالت أنهم سوف يقضون اليوم معها فهذا يوم الحنه الذي تتمناه كل البنات
وجاء إليها زملائها في السكن واخبروها أنهم في المساء سيتجمعون ويجلسون سويا للأحتفال بحنتها وأنها يجب أن تذهب إلى الكوافير فهذا يوم واحد في العمر
الحو عليها كثيراً حتي وافقت وقامت بالاتصال على عمر تخبره فوافق على الفور وأخذت زينب جهاد وذهبوا إلي صالون التجميل …. ظلت جهاد في الصالون حتي قاربت العشاء على الأذان وكانت لم تنتهي بعد
وعنـ.ـد.ما انتهو كانت العشاء أذنت فصلوها في الصالون
اتصل عليها عمر واخبرها ان لا تضع أي مساحيق تجميل على وجهها . فوافقت جهاد وعادو إلي المزرعه في عربيه والد عمر الذي اتي بهم
فتح باب المزرعه لتتفاجئ جهاد بهذا الجمال الذي لم تره من قبل فوجدت جهاد المزرعه مزينه بشكل جميل جدا يخـ.ـطـ.ـف الانظار . والنور موجود في كل مكان
ووجدت هبه وحسام ووالد هبه ووالدتها يقفون على جنب
وعلي الجانب الآخر وجدت عمر ووالدته وانضم إليهم والده وأخواته وأيمن
ووجدت كل عمال المزرعه يقفون. أمامها
بكت جهاد بفرحه مما تري
اقترب والد زينب ووالد هبه بجوار جهاد . يمشون بجانبها
ليسلموها إلي عمر
وجاء عمر ومعه الورد اعطاه لجهاد
قال والد زينب…. بص أنا في مقام أبوها.لو شوفتك بس زعلتها ولا لو اشتكت منك شوف هعمل ايه
وقال والد هبه…. وهي علشان ربنا بيحبها رزقها بأبين
يعني لو فكرت في يوم تزعلها متلومش إلا نفسك
انضم لهم حسام وقال…. بمرح وكمان أخوها الكبير إللي هو أنا موجود . وإنت عارف إني ظابط يعني اليوم إللي تزعلها فيه أعرف إنك هتنام على البرش
ضحكو جميعاً وكانت جهاد تشعر أنها داخل أحد أحلامها ولم تستيقظ بعد
وظلت تردد ….هو عوض ربنا حلو أوي كده أنا مش فاكره إني شوفت حاجه وحشه في حياتي
اللهم لك الحمد اللهم لك الحمد
أخذها عمر إلي جزء منفصل خاص بالسيدات وعاد هو إلي القسم الخاص بالرجـ.ـال
كانت جهاد تنظر إلى الزينه آلتي حولها بفرح فلم تتخيل يوم أن أحد يمكن أن يفعل هذا من أجلها
أخذتها زينب وانضموا إلي النساء الذين يدقون على الدف وقفت وسطهم والتفو النساء من حولها يغنون مع البنات ويسقفون وجهاد داخل الدائرة التي يدور حولها النساء تسقف بفرح
جاءت إليها حمـ.ـا.تها ووالدة أيمن قابلوها بالاحضان وبـ.ـاركو لها وانضمو إلي النساء
اعجبت والدة عمر كثيراً بهذه الفرقه وبالروح الجميله التي يصنعوها هذه الفرقة .وحست بالفرحة الشـ.ـديدة وأن هذا فرح أبنها التي طالما حلمت به جاءت هبه إلي جهاد وحـ.ـضـ.ـنتها وبـ.ـاركت لها ومعها حمزه الصغير جلست على احد الكراسي فهي لم تتعافي بعد من الولادة ولكن ظلت تسقف معهم بسعادة شـ.ـديدة
كان الرجـ.ـال في الخارج يهنئون عمر ويقفون حول الفرقة التي اتي بها عمر وقد أعجبوا كثيراً بهذا الجو الجميل
كانت الخضره حولهم من كل مكان والانوار آلتي وضعت على الشجر أعطت له شكلا جذاباً جميلاً اعطي روح اجمل للفرح
كان كل من في الفرح سعيدين للغايه وتمنو لهم السعاده
مضي الوقت سريعاً لم يشعر به أحد
وانتهي يوم من اجمل الايام واسعدها علي قلب جهاد فقد حدثت فيه مفاجآت لم تكن لتتخيلها ولا تحلم بها
ونامت لتقابل غدا يوم جديد أكثر سعادة
↚
كان البيت عند عمر في حالة من الهرج والمرج والحركه السريعه فوالد عمر ذبح له جمل ليطعم المعازيم
وجميع من المنزل يقومون بالتجهيزات بما فيهم زينب
وكان البيت مليئ بالسعادة والفرحة وكان عمر واقفاً يشرف على كل شيء
وفي المساء كان المنزل عند عمر مملوء بالمعازيم والمهنيين.
وذهبت زينب إلى جهاد ووجدت نساء المزرعه يجلسون حول جهاد ويغنون لها
وكانت جهاد سعيده للغايه
ووجدت زينب أيضاً والدتها واخوتها فهم لم يرحلو أمس ونامو مع جهاد حتي لا يتركوها بمفردها
كانت سهره بسيطه لكنها كانت سعيدة
ذهبت زينب إلي جهاد وحـ.ـضـ.ـنتها
زينب….. ألف مليون مبروك يا قلبي ربنا يتمملك على خير يارب
جهاد….. الله يبـ.ـارك فيك يا احلى صديقه في الدنيا سيبتي الفرح هناك وجيتي
زينب…… أنا أقدر اسيبك في يوم زي ده دا إنتي اكتر من أختي
جهاد…… يا حبيبة قلبي تعالي اقعدي جمبي هنا شايفه المزرعه كلها قاعده فرحانه ليا إزاي
أنا عمري ما كنت أتخيل إن حد يقف معايا كده
زينب….. علشان إنتي بس طيبه يا قلبي ربنا بيسخرلك الناس الكويسه
جهاد….. قوليلي بقي الفرح هناك عامل إزاي وعمر عامل ايه
زينب…. بصي الفرح هناك جميل جداً وكل إللي هناك مبسوطين جدا جدا بالنسبة لعمر بقي فهو فرحته هي إللي بتحركه تحسي كده إنه طاير وسط الناس مش ماشي
نظرت جهاد إلي الأرض بكسوف وضحكت وقامت احدي البنات وشـ.ـدت جهاد في وسط التجمع وقالت
ار*قصي يا جهاد
جهاد….. نعم أعمل إيه دا أنا عمري ما عملتها
الفتاة….. فرحتك هي إللي هتحركك
وشـ.ـدت زينب … وقالت
قومي ار*قصي مع صاحبتك شجعيها
زينب…. إنتي بتقولي إيه … يرضيكي أطلق بعد شهر واحد جواز . دا أيمن كان دب*حني قبل ما يطـ.ـلقني
الفتاه…. أولا مفيش بينا رجا*له خالص . ثانياً صاحبتك مرضتش تخلينا نشغل أغاني وقالت حـ.ـر.ام
ثالثا بنطبل علي جردل وبنغني أغاني انقرضت من سنين
هو ده فرح ده
جهاد …. أيوه فرح وعجبني جدآ كمان
الفتاة..؟.. لااااا أنا همشي علي رجلي أحسن ما أمشي مشلوله والناس شايلني
جهاد ….. هههههههههههه الله يسامحك تعالي تعالي سقفي معانا
نظرت لها الفتاه بغـ.ـيظ وتمتمت ببعض الكلمـ.ـا.ت ووقفت بجانبها تسقف معهم
كان الجميع سعداء للغايه وانهو السهره في وقت قريب وعادت كل واحدة إلي سكنها وجاء أيمن وأخذ زينب
عادت زينب إلي الفرح كان ملئ بالمعازيم دخلت عند السيدات فقالت حمـ.ـا.تها
إنتي جيتي بدري وسيبتي جهاد ليه يا زينب
زينب….. جهاد خلاص خلصت سهرتها ونامت وقربت تصحي كمان
أم أيمن….. ربنا يتمم لهم على خير يارب
زينب…… اللهم امين
قامت زينب وانـ.ـد.مجت مع النساء الموجودين في الفرح تقدm معهم الأكل والعصير
وكان عمر عند الرجـ.ـال يقوم بعمل كل شيء بنفسه يقدm الطعام ويستقبل الضيوف
وكان سعادته ظاهره جليه علي وجهه
صديق عمر….. ألف مليون مبروك يا عمر ربنا يتمملك على خير
ويرزقني أنا كمان ببـ.ـنت الحلال إللي تخليني وشي منور في فرحي كده
عمر….. اللهم امين يارب العالمين دور إنت بس وإنت تلاقي
صديقه….. عمال أدور على أخري اهه
جاء آدm إلي عمر وقال في أذنه
أقعد بقي يا عمر إنت هتتنش عين محترمه انهارده
عمر…. ليه كده يا ساتر يارب خليني أعدي فرحي على خير يا آدm وصلي على النبي كده
آدm……. أنا بصلي يا أخويا أنا بس خايف عليك من عيون الناس
انتهت السهره عند عمر فى وقت متأخر وذهب كل إلي منزله
وعاد عمر إلي سريره وهو مبتسم ويحلم بغدا
لم تذق جهاد طعم النوم في هذا اليوم كان التـ.ـو.تر والخــــوف مسيطرين عليها كليا
فقامت تصلي وتدعو الله أن يوفقها في حياتها القادmة
اتي الصباح علي الجميع وذهبت جهاد إلي صالون التجميل
منذ الصباح هي واخوات زينب قالت لها والدة زينب أنها ستعود إلى المنزل وسوف تأتي علي قاعه الفرح
عادت والدة زينب إلي منزلها
واستيقظت والدة عمر ووالده وقامو بما يجب فعله وكان المنزل على قدm وساق يجهزون كل شيء
وبعد الظهر ايقظو عمر الذي لم يذق طعم النوم أمس
قام والده بالجلوس معه واجبره على الطعام بعدmا رفض
وقام بنصحه وكيف يجب عليه أن يعامل زوجته
وأن يستخدm عقله بدلا من يده
وأن يتعامل معها باللين والمعروف وأن يتقي الله فيها
وبعد العصر ذهب عمر إلي الحلاق وعنـ.ـد.ما انتهي لبس بدلته
وقام بالاستعداد للذهاب إلى جهاد
كانت زينب قد ذهبت إلى جهاد
جهاد….. إيه رأيك في الميك اب
زينب…… بسم الله ماشاء الله تبـ.ـارك الله زي القمر ربنا يحفظك يارب
جهاد….. بس إيه رأيك في المفاجئة إللي هعملها لعمر
تخيلي كده هتعجبه ولا لأ
زينب…… من واقع عشرتي للجماعه دول أحب أقولك إنها هتعجبه جدآ جدآ جدآ
جهاد…… يارب تعجبه يارب هو رن عليا وقرب يوصل
أنا هخليها تكملي لبس بسرعه
نظرت جهاد إلي فتاه بالقرب منها وقالت
بصي أنا عايزاكي تصوريه أول لما ألفله عايزاكي تجيبي رأكشنات وشه واضحه . أنا معتمدة عليكي إنك تطلعيلي فيديو كويس
الفتاه….. متقلقيش خالص هعملك أحلي فيديو في الدنيا
اكملت جهاد لبسها ورن عليها عمر واخبرها أنه في الأسفل
وقفت جهاد وعدلت من وضعها واعطته ظهرها
دخل عمر فابتسم عنـ.ـد.ما رآها بهذا الفستان الجميل
ولف لها الجه الأخري فلفت جهاد قبل أن يراها
كل ذلك كان يصور
فلف لها مره اخرى وظل ينظر لجهاد بنظرات
صدmه تملؤها السعاده
عمر….. ده بجد
اومأت جهاد برأسها موافقه
عمر…… دي أحلي مفاجئة أسعدتني في حياتي
جهاد….. بجد …أنا كنت خايفه أوي إنك متوافقش
عمر….. إزاي موافقش إن مراتي تبقي ليا أنا وبس محدش يشوفها غيري
جهاد….. يعني النقاب حلو عليا
عمر….. مخليكي أحلي قمر طلع في الدنيا كلها
قبل عمر رأسها وأخذها وذهبوا إلي القاعه
كانت القاعه مملوءة بالمعازيم وفي انتظار العروسين
ادخل عمر جهاد إلي الجزء الخاص بالسيدات في القاعه وعاد هو إلي الجزء الخاص بالرجـ.ـال
قامت جهاد بخلع النقاب وجلست وسط السيدات بفرحه شـ.ـديدة اخذو الكثير من الصور .وظلت تتجول بين الضيوف
قامت زينب بالاتصال على والدتها
زينب….. أيوه يا ماما مجتيش ليه لحد دلوقتي
والدة زينب…. أيوه يا حبيبتي أنا كنت بجهز الغمزه لجهاد
يارب المفاجئة دي تعجبها
زينب….. يا حبيبتي يا ماما ربنا يبـ.ـاركلك في صحتك يارب ويجازيكي خير . المهم إنتي هتيجي أمتي
والدة زينب…… أنا قاعده هنا في البيت مع جدة عمر لحد العرسان ما ييجو . هستناكم معاها
زينب…. ماشي يا ماما في حفظ الله
أغلقت معها زينب الهاتف وذهبت إلى جهاد
جهاد… . هي ماما مجاتش ليه لحد دلوقتي
زينب…… قاعده مستنياكي في البيت عند عمر
جهاد…. طيب ليه مجاتش هنا
زينب…… كانت بتجهزلك الغمزه يا ستي الله يسهلك
جهاد…..نظرت لها بصدmه…. هي ليه تتعب نفسها كده وتكلف نفسها
زينب….. علشان خاطر عيونك يا جميل مفيش حاجه في الدنيا تغلي عليكي
جهاد…… ربنا يخليكو ليا بجد انتوا وقفتو جمبي كأنكم أهلي بالظبط
زينب… جهاد يا حبيبتي انهارده فرحك عايزاكي تفرحي كده وتنبسطي
جهاد….. أنا فرحانه والله بلمتكم حواليا أوي
قامو جهاد وزينب وانـ.ـد.مجو وسط النساء
وكانت ليله سعيده علي الجميع وعنـ.ـد.ما انتهت الليلة لبست
جهاد النقاب وركبت مع عمر السيارة
ومن أمام السيارة الدراجات النــــاريه ومن خلف السيارة العربيات الأخري
وصلت السيارة إلي المنزل ودخل العروسين
ووقف . المعازيم خلف الباب يرددون
بـ.ـارك الله لكما وبـ.ـارك عليكما وجمع بينكما في خير
دخل عمر الشقه وأدخل جهاد
كان عمر مزين الشقه بطريقة جميلة جدا خـ.ـطـ.ـفت قلب جهاد
وفي بداية الشقه كان يوجد شريط أعطاها عمر المقص وقال
عمر…… قصي الشريط يا عروسه
نظرت له جهاد بفرحه واخذت المقص وقصت الشريط
فقال عمر
إنتي دلوقتي داخل مملكتك طلباتك كلها أوامر
اطلبي طلب أول شريط تقصيه
جهاد……. هو لسه في تاني هيتقص
عمر…… طبعاً في كتير اطلبي
اتمنى إننا منزعلش من بعض أبدا ونفضل طول عمرنا متفاهمين
أخذها عمر إلي غرفة الاطفال وقال قصي الشريط
قصت جهاد الشريط وهي مبتسمة ففتح عمر غرفة الاطفال
ودخلت جهاد وأعجبت بها كثيرا
عمر….. إيه رأيك في الاوضه دي
جهاد….. تحفه. أجمل من الصور بكتير
عمر….. طيب يلي اطلبي الطلب بتاع قص الشريط ده او أتمني امنيه
جهاد…… بسعادة ولمعه في عينيها ….. أتمني يكون عندي اطفال كتير اوي اربيهم كلهم علي طاعة ربنا ويطلعو حنينين كده زيك
عمر…. يارب ارزقنا بالذرية الصالحة يارب تعالي بقي علي غرفة المعيشة
قصي الشريط علشان أفتح الباب
قامت جهاد بقص الشريط وفتح عمر الباب وأعجبت جهاد بالغرفة كثيراً
أتمني امنيه يلي أو اطلبي طلب
جهاد….. أنا هطلب منك إننا يومياً نقعد مع بعض هنا ونحكي مشاكلنا لبعض ونخفف عن بعض ومنخبيش عن بعض حاجه أبدا
عمر … وأنا هحاول على قد ما اقدر انفذلك الطلب ده
يلي بقي علي اوضة النوم علشان تقصي الشريط
قصت جهاد الشريط وفتح عمر الباب
فوجدت جهاد الغرفه مزينه بالورود وفي غايه الجمال لم تستطع أن تمسك دmـ.ـو.عها فنزلت على وجهها وهي مبتسمة
كل ده علشان خاطري أنا
عمر….. إنتي تستاهلي كل الخير إللي موجود في الدنيا كلها
يلي اطلبي الطلب او أتمني امنيه
جهاد…… أنا هتمني امنيه بس المره دي هخليها في قلبي
ومش هقولك عليها غير في وقتها
عمر….. طيب يلي نصلي أنا نفسي أصلي بيكي أمام
جهاد… أنا متوضيه وهصلي بالفستان
عمر… وأنا متوضي يلي بينا نصلي
واغلق الباب على عمر وجهاد وهم بين يدي الله يصلون
بقلمي زينب مجدي فهمي
↚
انتهي يوم الفرح بسعادة على الجميع . وأصبحت جهاد أحد أفراد عائلة عمر
وفي الصباحية في التاسعة صباحا قامت والدة عمر برن الجرس على عمر
والدة عمر……. صباحيه مبـ.ـاركه يا حبيبي
عمر….الله يبـ.ـارك فيك يا ماما اتفضلي
والدة عمر….. لأ يا حبيبي تسلم يلا علشان تنزل تفطر مع أبوك
عمر……. حاضر يا ماما هننزل وراكي على طول
بعد وقت قصير نزل عمر ومعه جهاد كانت جهاد سعيده
وهي تمشي بجوار عمر
سلمت جهاد علي الموجودين وبـ.ـاركو جميعاً لها ولم ترفع النقاب أمام آدm مما أغـــضــــب والدة عمر منها
جهاد…… هي حواء فين يا طنط
والدة عمر…. بحدة هو إنتي بتقولي لأم أيمن يا ماما وبتقولي لأم زينب يا ماما وجايه عندي تقوليلي يا طنط
جهاد….. أنا آسفه والله مش قصدي أنا بس لسه متعودتش
والدة عمر…. متعوديش طيب اتعودي يا أختي
جهاد….. حاضر
خرجت حواء من المطبخ سلمت علي جهاد وبـ.ـاركت لها واخذتها معها داخل المطبخ
في الخارج
عمر….. في إيه يا ماما إنتي بتكلميها كده ليه .ده انهارده الصباحية بتاعتها يعني براحه عليها
والدة عمر….. هي لحقت ..بدافع عنها من دلوقتي .وقلبتك على أمك
والد عمر….. مالك يا أم عمر اهدي شويه إحنا في فرح
إنتو خدتو عين ولا ايه صلو كده على النبي
خرجت حواء من المطبخ هي وجهاد
جهزو الفطار واجتمعو جميعاً حول المائدة
وعنـ.ـد.ما انتهو عاد عمر إلي شقته وجلس والد عمر مع والدته
والد عمر….. مالك كده ياأم عمر في إيه
والدة عمر.. …. مالي الحمد لله كويسه
.والد عمر…..عايزك تصاحبي مرات إبنك وخليها حبيبتك
والدة عمر…… كفايه عليها إبني بيحبها ومش طايق عليها كلمه … دي زي ما تكون سحر*اله
والد عمر…. إيه الكلام ده بس يا ام عمر . المشاكل بدأت بدري أوي مش من يوم الصباحيه كده
والدة عمر….. معلهش أصل أنا بتاع مشاكل
والدة…. مالك يا أم عمر واخده الكلام كله على اعصابك ليه كده اهدي شويه إحنا عندنا فرح والناس داخله خارجه علينا
مش عايز حد يخش بيتنا ويطلع يتكلم علينا .ما إنتي وافقتي على الجوازه بإرادتك إيه إللي حصل تاني
والدة عمر…… بدmـ.ـو.ع غلبتها
حاسه إن إبني اتخـ.ـطـ.ـف مني مكونتش بنام غير لما اطمن عليه واجهزله اكله واكويله لبسه
دلوقتي خلاص كده… واحده غيري تصحيه وتأكله وتخلي بالها منه ..ويحبها كمان اكتر مني.وعند هذه الجمله انهارت من البكاء
والدة….. صلي على النبي . مفيش واحده مهما كانت تخلي الراجـ.ـل يحبها اكتر من أمه . وبعدين هي دي سنة الحياة
أنا برضه كنت عايش مع أمي وإنتي جيتي خدتيني منها
والدة عمر…..بس أنا كنت بـ.ـنت بنوت وأول فرحتك
إنما هي سبق ليها الجواز قبل كده .ومفرحتنيش زي ما كل أم بتفرح بإبنها
والدة بغـــضــــب….. لزمته إيه الكلام ده بقي متزعليش إبنك بالكلام ده .هي دلوقتي مـ.ـر.اته ومش هيقبل عليها ولا كلمه
واحنا عندنا ولايه وعايزين نتقي الله في بنات الناس علشان نلاقي إللي يتقي ربنا في عيالنا
………وتمر الايام وكل يوم يأتي الكثير من المهنئين من اصدقاء عمر
حتي عاد عمر إلي عمله وزاد الاختلاط بين جهاد وحمـ.ـا.تها
ولا تخلو الأيام من مضايقات والدة عمر لجهاد ولكن كان عمر دائما يطيب خاطرها وينسيها ما تفعله والدته بحنانه الزائد عليها .فمنذ أن ذهب عمر إلي عمله كل يوم يأتي لها بقطعه من الشيكولاته وفي أحد الأيام نسي
جهاد….. عمر إنت زعلان مني ولا ايه
عمر…… أنا أقدر برضه ازعل منك
جهاد….. إحنا بقالنا شهرين متجوزين وكل يوم بتجبلي شيكولاته مجبتش انهارده ليه
عمر……. هكدب عليكي لو قولتلك نسيت بس أنا مجبتش انهارده علشان أعرف الشيكولاته دي بتفرق معاكي ولا لأ
جهاد…… يااااااه دي بتفرق معايا اوي اوي وبتفرحني أوي أوي… كفايه إنها بتخليني عارفه إنك فاكرني وإني كل يوم في بالك
عمر……ياه الشيكولاته ام٥جنيه وفي آخر الشهر بجيب ام ٢جنيه بتفرق معاكي أوي كده
جهاد…… العبره مش في قيمتها المادية إنتي ممكن تجبلي الماظ وابقي مش مبسوطه بيه
أنا عارفه إن امكانياتك تسمحلكش غير إنك تجبلي دي ولو وفرتها تبقي افضل واوفر ليك .بس إنت فاكرني وبتحاول تفرحني
هو ده المهم . إنك عارف إيه إللي يسعدني وبتعمله
عمر……. أنا لو طولت اجبلك حته من السما مش هتأخر عنك
جهاد…… وأنا عارفه والله ….ربنا يبـ.ـاركلي فيك يارب
وفي صباح اليوم التالي كان عمر ووالده وآدm جميعهم في العمل وكانت حواء في الخارج
وكانت جهاد في المطبخ تحضر الطعام ومره واحده شعرت بالدوخه ووقعت علي الأرض
دخلت والدة عمر علي الصوت وجدت جهاد واقعه على الأرض
والدة عمر بخضه….. جهاد جهاد مالك يا بـ.ـنتي
حاولت افاقتها ولم تستطع فجرت علي أم أيمن تستنجد بها فجاءت سريعاً هي وزينب
حاولو افاقتها وفاقت بصعوبه
زينب….. مالك يا جهاد في أي
جهاد….. حسيت مره واحده إن رجلي مش شايلاني ووقعت علي الأرض
والدة عمر….. ماهو من اكلتك الضعيفة بقعد أقولك كلي
وإنتي بتاكلي أكل عصافير
أم أيمن…… الحمد لله إننا اطمنا عليها المهم تروحي تكشفي الدكتوره تكتبلك مقويات ولا حاجة
والدة عمر…… إن شاء بالليل نروح نكشف لما عمر ييجي
دا أنا أعصابي سابت لما لقيتها واقعه في الأرض
اطلعي يا بـ.ـنتي ريحي وأنا هحضر الأكل ودلوقتي حواء جايه تساعدني
طلعيها يا زينب
زينب….. حاضر
……..جاء عمر في المساء وعنـ.ـد.ما علم بما حدث أصر على أن يذهبو حالا إلي الطبيبه
ذهب هو وجهاد ووالدته
عنـ.ـد.ما سمعت منها الطبيبة عن الأعراض التي ذكرتها قامت بعمل اشعه لها ليتبين أنها حامل
الدكتوره….. ألف مبروك يا استاذه جهاد إنتي حامل
نظرت جهاد إلي عمر بسعادة ونظرت إلى حمـ.ـا.تها بسعادة وقالت
أنا حامل يا ماما … أنا حامل يا عمر
عمر بفرحه شـ.ـديدة….. ألف مليون مبروك الحمد لله يا رب
والدة عمر بفرحه……. ماشاء الله ماشاء الله ألف مبروك يا عمر ألف مبروك يا بني مبروك يا جهاد
الدكتوره…….اطلعي بقي على السرير علشان اطمن علي الجنين
فعلت جهاد مثلما قالت الدكتورة
الدكتوره… ماشاء الله أنا ظاهر عندي كيسين اهه
مبروك إنتي حامل في توأم بكت جهاد من الفرحة وكان عمر ينظر لها بسعادة وفرحت والدة عمر كثيراً جداً
. الدكتوره… إنتي ضعيفة جدا ليه كده . أنا هكتبلك على العلاج ده تمشي عليه
ظلت الطبيبة تحدثهم بما يجب عليهم فعله وما يجب عليهم أن يتجنبوه
وحذرتها من الحركة الكثيره وحذرتها من عمل مجهود كبير
انتهت زيارتهم عند الطبيبة وعادو إلي المنزل واخبروهم بحمل جهاد
فرحو لها كثيرا وتمنو لها أن يتم لها الله علي خير
ذهبت إلى زينب واخبرتها وفرحت لها زينب كثيراً ودعت الله أن يكمل لها حملها على خير
دخلت إلي شقتها هي وعمر
عمر…… ألف مليون مبروك يا أم العيال
جهاد…. هههههههههههه الله يبـ.ـارك فيك يا أبو العيال
عمر…… أنا فرحان أوي هو أنا بحلم ولا دي حقيقه
جهاد…… أنا خايفه اكون أنا إللي بحلم اقرصني كده يا عمر علشان لو بحلم افوق
عمر…… إنتي مش بتحلمي إنتي صاحيه عيشي اللحظة وافرحي بيها .يارب ارزق كل مشتاق يارب
جهاد….. اللهم امين وربنا يرزقك يا زينب بالذرية الصالحة يارب
عمر…… بصي بقى من دلوقتي مش عايز اشوفك بتجهدي نفسك أبدا إللي تقدري تعمليه اعمليه
واللي متقدريش عليه أنا أعمله . أنا عايزك تستريحي علي الآخر
منذ علمت والدة عمر بحمل جهاد وهي تعاملها معامله حسنه
وتغيرت معها إلي الافضل
يتبع….
↚
كانت شهور الحمل تمر على جهاد صعبة جدا ومتعبه أيضا
. ولكن عنـ.ـد.ما كان يتحرك الجنين داخل بطنها
يزول عنها تعبها .ويخفف عنها ألــمهاوتبتسم محتضنه بطنها وتحدث أطفالها
.وتقرأ لهم القرءان حتي يعتادو عليه
وتدعو الله أن يخرجهم إلي الدنيا وهم بأفضل صحه وافضل حال .فها هو شهرها الأخير في الحمل
وكان عمر طيلة حملها يساندها .كم ساعدها في أعمال الشقه
وكم تحمل تقلباتها المزاجية. وكم تحمل بكائها بدون سبب
رفع من معنوياتها . وساندها
و.جـ.ـعلها تعيش في جو الاسره التي ظلت تتمناه طوال حياتها
وتغيرت معاملة حمـ.ـا.تها معها وأصبحت تعاملها افضل من ذي قبل .واحبتها واحبت طيبتها. ولكن تبقي في النهاية حمـ.ـا.تها التي لا تقبل لها أي خطأ حتي لو كان غير مقصود
وأخت زوجها حواء كم ساعدتها كثيرا هي وزينب
وزينب لم ترزق بعد بالاطفال
وفي يوم كانت حواء وأخت أيمن يجلسون مع زينب
حواء….. هو إنتي يا زينب بتقعدي تصلي الوقت ده كله إزاي
دا أنا هما دقيقتين تلاته بالكتير واخلص
أخت أيمن….. أنا عايزة أعرف ليه الصلاة استغفر الله العظيم يعني بحس إنها تقيله كده علي قلبي
زينب….. إنتي عارفه بتحسي إنها تقيله ليه
اصل إحنا شايفين إن الصلاة دي هم وعايزين نخلص منه
أقوم أصلي الفرض بسرعه .اهو علشان أبقي أديت الفرض إللي عليا وخلاص
وأخرج من الصلاة وأنا مش عارفه اصلا إيه الصور إللي صليت بيها
الموضوع إللي كنت بفكر فيه قبل ما ادخل في الصلاة
أكمل تفكير فيه عادي . وممكن الشيطان كمان يخليكي تلاقي للموضوع ده حلول ممتازه .ما هو ده هدفه
إنك متستسعريش بعظمه وجمال اللحظة إللي إنتي فيها
إنتي متخيله إنتي واقفه بين يدي مين إنتي متخيله
تخيلي كده إنك أول لما بتفرشي سجاده الصلاه
ربنا بينصب وجه قصاد وشك
إنتي دلوقتي وشك قدام وجه ربنا إنتي متخيله
إنتي عارفه إنتي لو غمضتي في الصلاة ربنا بيقول ايه
ماذا لقيت من وجهي ياعبدي حتي تغمض عينيك
الله علي دي لحظه أنا ربنا قدامي وشايفني ازاي اخلي موضوع مهما كان هو إيه يستحوذ على تفكيري وأنا في لحظة زي دي
المفروض وقت الفرض ده هو الوقت إللي بتوقفي فيه هموم الدنيا علشان تخشي تجددي طاقتك وصبرك وتخرجي أحسن وبنفسيه أحسن
بس إحنا بقي نيجي داخلين الصلاه بهمومنا ومشاكلنا
ونخرج منها بهمومنا ومشاكلنا ونقول الصلاه عملت لينا ايه
مشاكلنا هي هي
سؤال بس هي فين الصلاة إللي إنتي صلتيها دي
إنتي كان عندك موضوع دخلتي كملتي تفكير فيه وإنتي بتعملي شويه حركات جـ.ـسمك حفظهم من تكرارهم
عايزاكم يا بنات وانتوا بتصلو تستشعرو إنتو واقفين بين ايدين مين مين اللي وجهه الكريم قصاد وجهك إنتي
إنتي واقفه بين ايدين ربنا
ربنا إللي خلقك وكرمك
ورزقك وحفظك .ربنا إللي اوجدك
إنتي دلوقتي بين ايديه
بتقولي الحمد لله رب العالمين
ربنا يرد ويقول
حمدني عبدي
تقولي.الرحمن الرحيم
ربنا يرد عليكي ويقول
اثني عليا عبدي
إنتي بتقرإي وربنا بيرد عليكي
إنتي لو حاطه الموضوع ده في دmاغك مش هتكري سورة الفاتحة في ثانيه
لو مستشعره جمال اللحظة .عمر ما فيه موضوع مهما كان شاغل تفكيرك يفضل شاغل تفكيرك وإنتي بين ايدين الكريم
إنتي لو عندك مشكله تفوضي أمرك بس لربنا وشوفي المشكلة هتتحل إزاي .مش تقفي وإنتي بتصلي تفكري فيها
إنتي بتبقي قريبه من ربنا جداً في السجود
ادعي ادعي بكل إللي نفسك فيه
وربنا هيخترلك افضل حاجه
المشكله مش في الصلاة .. المشكله فينا إحنا إللي مش عارفين إزاي نصلي
حواء….. الله كلامك حلو أوي يا زينب أنا حاسه اني عايزه أقوم أصلي دلوقتي
بس ببقي مش عارفه أدعي بإيه وأنا بصلي
زينب….. ادعي إن ربنا يرزقك بالجنه ويثبتك على الإسلام
وادعي الدعوه إللي الرسول كان دايما يدعي بيها
اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك
أخت أيمن نورا…..في حاجات كتيره ببقي مش عارفه أدعي أقول ايه فيها .ببقي محتاره اصلا فيها
زينب….. بصي قولي ربي اختارلي ولا تخيرني
وشوفي إنتي بقي الحاجة إللي ربنا هيخترهالك
حواء….. طيب قوليلي على دعاء إنتي دايما بتدعي علشان تحققي إللي نفسك فيه في الدنيا
زينب….. أنا علشان حالياً بتمني إني ربنا يرزقني بالذرية بقول
ربي لا تذرني فردا وانت خير الوارثين
وانتوا كمان يا بنات ادعولي وقولو
ربي لا تذرها فردا وانت خير الوارثين
نورا….. بدعيلك إنتي وأيمن علي طول إنتو تستاهلو كل الخير إللي في الدنيا كلها
حواء…… جهاد عماله ترن عليا من بدري كانت تعبانه الصبح وماما قالتها تطلع تريح بس شكل التعب زاد عليها أنا هروحلها
زينب….. طيب استني أروح معاكي
ذهبت زينب وحواء إلي جهاد وجدوها تبكي
زينب….. مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه
جهاد….. أنا حاسه اني تعبانه .ولما طلعت قعدت لوحدي في شقتي حسيت إني همـ.ـو.ت وأنا لوحدي وصعبت عليا نفسي وعيطت
زينب….. طيب صلي على النبي واهدي ولو حاسه إنك تعبانه أوي قومي نروح المستشفى أنا هكلم أيمن واقوله إني رايحه معاكي
كانت والدة أيمن ووالدة عمر وصلو إلي شقه جهاد
والدة أيمن….. مالك يا بـ.ـنتي فيكي ايه
جهاد….. أنا في و.جـ.ـع بييجي في ضهري والو.جـ.ـع بيلف لحد ما يوصل عند بطني شويه كده والو.جـ.ـع يقف تماما وبعدين يبدأ تاني من ضهري
والدة أيمن….. ده الطلق يا حبيبتي انتي كده هتولدي
يلي يا أم عمر ناخدها ونروح على المستشفى
في أقل من دقيقة كان البيت رأسا على عقب اتصلوا بعمر ووالدة اتو من عملهم مسرعين
وكان آدm في المنزل اصطحبهم إلي المشفي
وكانت المستشفى مليئه بأهل جهاد
وضعو لها محلول وعنـ.ـد.ما اشتد بها ألــم المخاض أخذوها إلي غرفة العمليات ..لم تمكث فيها كثيراً وسمعو صوت بكاء الاطفال
ابتسمت زينب من بين دmـ.ـو.عها وظلت تحمد الله
وابتسم عمر ونزلت دmـ.ـو.عه عنـ.ـد.ما سمع صوت أطفاله
خرجت لهم الممرضة بالاطفال حمل عمر الطفل الأول وأذن في أذنه
وحملت زينب الطفل الآخر . ظلت تنظر له وتدعو الله أن يرزقها بالذرية الصالحة . وبعد وقت كثير خرجت لهم جهاد من العمليات ولكنها لم تفق بعد من البينج
.
كانت وهي في البينج تنطق الشهاده وتدعو لزينب أن يرزقها الله بالذرية الصالحة
ظلت على هذه الحالة حتي فاقت كليا
ووجدت الجميع حولها مبتسمين ويلاعبون الاطفال
عنـ.ـد.ما وجدت زينب أن جهاد بدأت تفتح عينها جرت عليها وهي تحمل الطفل وقالت
شوفي يا جهاد بـ.ـنتك عامله زي القمر إزاي
ابتسمت جهاد وقالت لزينب ان تضع الطفلة داخل أحضانها
وضعت زينب الطفلة داخل حـ.ـضـ.ـن جهاد واقترب عمر من جهاد وقال
ألف مليون مبروك يا أحلي أم في الدنيا كلها
جهاد بتعب…. الله يبـ.ـارك فيك يا عمر وريني إبني عايزه أشوفه
اقترب كل من في الغرفه عليها وبـ.ـاركو لها
وعنـ.ـد.ما عدي وقت كثير على الولادة واطمئنو أنها بخير
. والأطفال أيضا بخير كتبو لها على خروج
عادت جهاد إلي البيت وهي تحمل الفرحه بين يديها وكانت سعادة الدنيا تملأ قلبها فقد رزقها الله بكل ما تتمنى
.بل أكثر مما تمني .رد لها الله حقها من كل من ظلمها .
وجبر قلبها .وعاشت سعادة لم تحلم بها يوماً في اجمل أحلامها .
وعنـ.ـد.ما عادو إلي المنزل
عمر….. هنسمي العيال ايه يا جوجو
جهاد…. بابا وماما يسمو الولد وأنا وإنت نسمي البـ.ـنت
والد عمر……. أنا موافق إيه رأيك يا أم عمر نسمي الولد إيه
أم عمر….. إيه رأيكم في محمد علشان يكون على إسم الرسول
جهاد….. احلى اسم في الدنيا
ونسمي البـ.ـنت إيه يا عمر بقي
عمر….. أنا مقرر اسم بـ.ـنتي من زمان هسميه إيه
أنا هسمي بـ.ـنتي جهاد
جهاد بسعادة داخليه تريد أن تداريها… لأ أختار أي إسم تاني يا عمر
عمر … ابدا مش هسمي أي إسم غير جهاد
يبقي جهاد الكبيرة جت نورت دنيتي وحياتي وخلتني أحب الدنيا علشان هي عايشه فيها واحارب الدنيا كلها علشان خاطرها
وجهاد الصغيرة جت بالفرحة والسعادة على قلوب الجميع
أعيش علشان خاطرها هي وأخوها . أعمل كل إللي أقدر عليه علشان اخليكم أسعد ناس في الدنيا
عادت زينب إلي المنزل وهي تشعر بالدوخه الشـ.ـديدة
حكت لأيمن عن هذه الدوخه وأصر أن يصطحبها إلي الطبيبه
ليسمع البشارة التي حلمو بها كثيراً
أتصل أيمن علي والدته وأخبـ.ـارها أنه سيجلب معه العشاء ولا تحضر هي شئ
جاء أيمن بالكثير من الحلوي والأكل
دخل عليهم المنزل هو وزينب وهم مبتسمين
والدة أيمن…… وشكم منور لعله خير
أيمن بسعادة…… أنا عازمكم انهارده وجايب الحلويات دي
علشان اقولكم على أحلي خبر سمعته في حياتي
إبنك هيبقى أب يا ابو أيمن
إبنك هيبقى أب يا أم أيمن
عنـ.ـد.ما سمعت والدة أيمن هذه البشرى لم تتحكم في نفسها واطلقت الزغاريد التي تعبر عن فرحتها بهذا الخبر السعيد
فقد جبر الله قلب ولدها وجبر قلبها
واعطاهم ما كانو يتمنونه
تمت بحمدلله
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك
رواية عشقك نار ايهم وتسنيم كاملة جميع الفصول
التعليقات