رواية قلوب ارهقها نبضها الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر بقلم نرمين قدرى
رواية قلوب ارهقها نبضها الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر بقلم نرمين قدرى
الفصل الحادي عشر
بيجاد/انتي لا يمكن تكوني بني آدمه انتي شيطانه والله شيطانه
وفجاءة ماجد رفع ايده ونزل علي وش بيجاد بدون سابق انذار
وفجاءة اتكهرب الجو وقفت مروة متنحة و بيجاد سهم وكأن انفاس الكون كلها قد وقفت عند هذه اللحظة
نزل ماجد ايده وهو في حاله زهول مما حدث وكأنه مغيب تماما وعلامات انتصار علي وجه فاطمة
اشجان بصوت عالي :
ماجد انت اتجننت انت ازاي تعمل كده انت اكيد اتجننت جري لمخك حاجة
سمعوا صوت تصفيق جاي من أعلي
محمود :
برافو برافو برافو ولا عرفت تربي يا محمود علي اخر الزمن عيالك بياكلوا في بعض
ونزل وعلى وجه علامات لا تفسر ولكن كان شديد الصرامة والحزم
محمود بشده :
ماااجد عاوز نفسير قوي للحصل تفسير يقنعني بعملتك دية وانك جاتلك جرأه تمد ايدك علي اخوك
قطعت فاطمة كلامه:
انا ححكيلك يابا الحاج كل اللي حصل وحقولك علي قلت…….
محمود قطع كلامها وبزعيق قوي فزعها من مكانها :
أنا قلت ماجد أنتي اسمك ماجد وقلت مليون مرة محدش يدخل بين الاخوات كلامي مافهوم اتفضلي عند عيالك وسبينا لوحدينا يلا علي فوق بسرعة
انتفضت فاطمة من قوة صوته وجرت علي فوق بسرعة تجنبا لغضبة الشديد لأنها علي علم بيه عندما يغضب
قال ماجد/بصوت نادم :
انا غلط يا حاج معرفش عملت كده ازاي اعصابي خانتني وكنت عاوز اوقف زنها بأي طريقة عاملة زي نزناز مش بتفضل وخلاص اعصابي تعبت منها
وظل بيجاد واقف مكانه من ساعتها مش بينطق ولا مستوعب اللي حصل
اقترب ماجد منه وقال وهو يحاول تقبيل راسة:
حقك عليا يا اخويا راسك أبوسها انا اسف بجد اسف وحيات ربنا أنا ما اعرف عملت كده ازاي محستش بنفسي بجد ما عرفتش اتحكم في اعصابي
بيجاد:
خلاص يا ماجد انت مهما كان اخويا كبير وانا مقدرش ازعل منك وحضنوا بعض
محمود بنفس الصرامة:
خلصتوا ولا لسة علشان عندي كلمتين ولازم تسمعوهم كويس جدا
وفجاءة قطعوا كلامهم بدخول امجد بمهرجانه
امجد.بصوت عالي :
انا جيت يا قوم ابشرو جأت البهجة والفرحة جأت الابتسامة أبشرووو اناجيت
جرت مروة علية تحضنه
مروة بحب:
امجد حمدالله على السلامه ايه انبسطوا في شرم حلوة شرم صح.
ندا بمرح:
جدااا بجد اسبوع من اجمل ايام عمري بجد انبسط قوي
مروة بشوق:
حتجنن واروحها بجد نفسي
ندا /أن شاء الله يا حببتي
مروة /انتي تستهلي كل خير حببتي الف مبروك
اقترب امجد من مروة وقال:
بت يا مفعوصة كلام اللي قولتيه ليا في تليفون ده ده صح ملك العزوبية حيتجوز
مروة وهي تبعث له نظرات للداخل:
اية هو انت مش شايف الكهربه اللي هناك
امجد بهمس:
شايف وعامل نفسي مش واخد بالي بس ايه اللي مكهرب دنيا قوي كده
مروة :
بلاوي حصلت وختمت بالست الحسن والدلال الساحره شريرة اللي فوق هي سبب كهربه دي
تصور قاعدت تشحن في ماجد لحد ما مد ايده علي بيجاد من غير ما يحس
امجد؛
يالهوي انا غبت اسبوع بس مش سنه كل ده حصل في اسبوع . وماجد اتجنن ازاي يعمل كده اكيد جري لمخه حاجة
وقوليلي مين بقي بتكون ربه الصون والعفاف اللي قدرت توقع ملك العزوبية في شر أعماله اكيد محصلتش
مروة:
هنا بقي بيت القصيد مشكله كلها هنا البت ملكة جمال عندك حق ومش اي جمال جمال يدوخ الحجر
امجد:
طايب تمام في ايه بقي كلنا عارفين أن بيجاد مش حا توقعة غير حورية طالعة من البحر. او جنية من تحت الارض
مروة :
هي فعلا حورية من الجنه مش من الماية بس الحلو ما بيكملش عارف انت البت بتكون مين
امجد وهو يزغدها في يدها :
ما تنطقي بقي يا مفعوصة. انا فايق اقعد احل فوازير .
انتي حتنقطيني بكلام اخلصي بدل ما اعلقك علي حيطة
مروة :
اولا ماتقدرش تعلقني علشان ابوك علي اخره ثانيا خد التقيله البت بتكون مسك بنت فايز كلاف البهايم وانت عارف قوانين ابوك في الجواز. ازاي
اطلق امجد صافرة اعجاب يخربيت عقلك يا بيجاد البت طلقه الصراحة بس حيعمل ايه مع ابوكي ده وقع في شر أعماله كده
مروة :
خد الاتقل بقي ابوك اجبره علي جوزاه وفرحهم يوم الخميس الجاي
امجد بعتحب:
وكتاب الله المجيد بتتكلمي جد يا مفعوصة ولا بتسرحي بيا زي عادتك
مروة :
/وغلاوتك جد انت مش شايف دنيا عاملة ازاي
سمعوا صوت من بعيد بيتكلم بحده
محمود :
ااايه حتفضلو حاطين راسكم في رأس بعض كده كتير ولا ايه . وانتي يا ريوتر نقلتي كل الاخبار ولا ناسيني حاجة
مروة :
رفعت أيدها حصل يا كبير وبالتفصيل الممل كمان
محمود :
طايب تعالو هنا والتفت الي ندا .. معلش يا ندا ممكن ترتاحي فوق من سفر اصل انا عاوز اولادي لوحدهم
ندا :
ابتسمت ابتسامة رضا وهي معجبه بشخصية العمده علشان احتواءه لأولاده . طبعا يا عمي عنيا الاتنين وطلعت وعلي وشها نفس الابتسامة . عكس فاطمة اللي بتأكل في نفسها وواقفة علي سلم لتحاول تسمع اي حاجة
طلعت ندا لقت فاطمة واقفه علي سلم بتحاول تسمع اي كلمة بصتلها وهزت رأسها بعدم رضا ومشت . وفجاءة رجعت خطوتين بظهرها وميلت علي فاطمة. وغمزت لها بعنيها وقالت :
حاتقفي كده للصبح ومش حتسمعي بردو العمده أخدهم علي مكتب .تصبحي علي خير يا بطه
ازداد غضب فاطمة ودخلت اوضتها تبرطم بغضب وقفلت باب الأوضة بغيظ
دخل محمود المكتب ووراه أولاده الأربعة و اشجان وقفل الباب وراهم
وقفهم جنب بعض وبحده
محمود:
المهزله اللي حصلت برا دي لو اتكررت حتشوفوا مني وش عمركم ما شوفتوا . ماجد كام مرة قلتلك تتحكم في اعصابك وانت زي ما انت مصمم علي كده
ماجد:
واللهي يا حاج انا مش عارف عملت كده ازاي
محمود :
بعصبية انا مش جامعكم هنا علشان اسمع مبرررات انت هنا تقول حاضر وبس انت غلط في حق اخوك غلطة كبيرة ولازم الأعتذار يكون علي قد غلط مش حاتمشي بكلمة اسف . لو كلمة اسف ترجع اللي راح كانت البقاء لله رجعت اللي مات انت عقابك حا تكتب لأخوك نص الأرض الشرقية بتاعتك وده أقل رد اعتبار لأخوك
وده أنظار ليكم كلكم اي حد منكم يزعل التاني العقاب حيكون من جنس العمل
بيحاد :
بس انا خلاص يا حاج مسامح ماجد وقبلت اسفة
محمود:
عقاب ده ملهوش دعوة يا انك تسامحه لانك حتسامحة غصب عنك علشان ده اخوك لحمك واللي بينكم د*م واحد بيجري في عرقكم علشان كده ما ينفعش تزعلوا من بعض مهما كانت المشاكل كبيرة
بس اللي حيعملوا اخوك رد اعتبار ليك
ماجد:
وانا موافق باي حاجة تقول عليها يا حاج انا غلط في حق اخويا
محمود :
خلاص فضناها سيره اتفضلوا اقعدوا واحكولي ايه اللي حصل في بيت فايز بالتفصيل الممل
وبييت فايز
عواطف :
يلا بقي يا بنات خشوا ناموا علشان بكرة ان شاء الله ورانا حاجات كتير تتعمل
عطر
وانا كمان كنت عاوزة اقولكم حاجة قبل ما اخش أنام . محمد قالي أننا بعد فرح مسك علي طول حتنزل اسكندريه علشان شغله حنعمل حفلة صغيرة علي ضيق كده ونتجوز
عواطف:
وبعدين بقي احنا حنلاحقها منين ولا منين والعمل دلوقتي ابوكوا حيقدر علي شواركم ازاي انتم الاتنين مع بعض
مسك :
/ما تقلقيش يا مرات ابويا دهب امي معانا وجه وقته حنزل بكرة انا وعطر حنبيعه ونكمل حاجتنا اللي تفصانا
عواطف :
/معلش يا بنات انتم عارفين الظروف غير أن لما مسك تتجوز ابن عمده ما فتكرش أن ابوكم حيفضل يشتغل عندهم اظن لازم حيقعد وحلني بقي لما يلاقي شغل تاني
مسك :
/احنا عارفين كلام ده كويس علشان كده فكرنا في دهب امي الله يرحمها يلا بقي احنا داخلين ننام
دخلت مسك وعطر وعلي وش كل واحده اسأله مش بتخلص
مسك بصوت باكي:
خلاص يا عطر حتسافري وتسبيني لوحدي
عطر بحزن:
فين لوحدك بس ما انا سيباكي مع جوزك اللي بيحبك وانتي كمان بتحبية
مسك :
بس انا مش عارفه حكمل ازاي وانتي مش جانبي
عطر :
مسك ما تصعبهاش عليا ونبي احسن انا ماسكة نفسي بالعافيه وحضنوا بعض كل واوحدو بتبكي
وعند العمده في المكتب
اشجان:
/هو ده خلاصه الموضوع وده كل الي حصل من ساعة ما نزلنا من هنا
محمود :
واتني يا ام ماجد ايه تفسيرك ايه وجهة نظرك بالنسبه البت
اشجان ؛
بص يا حاج انا كنت رايحة ومتحاملة عليها وأنها هي اللي ضحكت علي ابني بس الشهادة لله البت ما تتعيبش جمال وعلام
محمود؛
/يا فرحتي بالجمال و العلام ومافيش اصل ايوه هي من غير اصل ولا فصل
وقف ماجد معلش ياحاج وعملنا ايه احنا باللي ليها اصل
محمود/
اوعا تنسي وقفت ابوها معايا في الانتخابات عيله مراتك عيله ليها وزنها مش اي حاجة
ماجد:
/وانا يا حاج انا مش مرتاح في جوازي مش مرتاح خالص نفعني انا ايه أصلها وعليتها كبيرة دلوقتي
محمود :
مااااجد لاده وقته ولا مكانه موضوعك منتهي ربي عيالك واسكت
والبت اللي حتخش وسطنا بنت كلاف البهايم الكل يحظر منها محدش يديها الامان لحد ما نشوف اخرتها
بيحاد :
بابا البت دي انا حديها اسمي مسك حاتيجي هنا معزززه مكرمه مش خدامة
محمود:
بص يا بيجاد هي حتكون مراتك انت بس انا عمري ما حانسي إنها بنت كلاف البهايم وأنها ورطتك معاها وأنها ملهاش حسب ولا نسب وياريت تنبه عليها لوحابه تشوف أهلها هي اللي ترحولهم هما مايجوش هنا
ببحاد :
وبتصميم وتحدي بابا لو تحب اخد مسك ونسكن برا سرايا انا معنديش مشكله
وفجاءة الجو اتكهرب تاني والكل وقف
تابعونا في قلوب ارهقها نبضها ملكة القلم نرمين قدري
الفصل الثاني عشر
محمود:
بص يا بيجاد هي حتكون مراتك انت بس انا عمري ما حانسي إنها بنت كلاف البهايم وأنها ورطتك معاها وأنها ملهاش حسب ولا نسب وياريت تنبه عليها لوحابه تشوف أهلها هي اللي ترحولهم هما مايجوش هنا
ببحاد :
وبتصميم وتحدي بابا لو تحب اخد مسك ونسكن برا سرايا انا معنديش مشكله
وفجاءة الجو اتكهرب تاني والكل وقف
محمود بعصبية شديده
وقدرت تقولها لما هي لسة علي برا وعاوزة تخدك مننا امال لو خلفت منك حتة عيل ايه حتنسيك اهلك
بيجاد :
بابا انت واخد منها موقف عدائي ده ليه بس واللهي مسك اطيب من كده بكتير لما تعرفها حتحبها خالص
محمود
بص يابني علشان مظلمهاش معايا انا مش عاوز اتعامل معاها خالص وياريت طول ما انا في البيت تفضل هيا في اوضتها . حيكون افضل الكل
بيجاد بكسرة؛
حاضر اللي تشوفه يا حاج حاضر
محمود حس بكسرة ابنه بس قاوم احساسة
محمود ؛
يلا الكل علي اوضه علشان النوم ورانا حاجات كتير. بكرة ان شاء الله وتجهيزات لفرح
طلع الكل الاوض
دخل امجد لقي ندا مغيرة هدمها ومستنياه
امجد،:
يلهوي يا ولاد علي جمال هو في كده عصفورة قلبي مستنياني ايه يا ندوش الجمال ده كله
ندي نظرة في عينية وقالت
مالك يا امجد خير ايه حصل تحت ده لو حابب تقول لو مش عاوز خلاص بس عنيك فيها كلام كتير وحزن اكبر
اترمي امجد في حضن ندا وحضنها جامد وقال
اااااه يا ندي ابويا ده طلع واعر قوي صعب حاجة كده ملهاش كتالوج بيلعبنا كلنا علي صوابعة و بيجبرنا دائما نعمل اللي هو عاوز و بمزجنا واحنا راضين كمان
تفتكري حكم علي ماجد بأية أنه يبيع نص ارضه لبيجاد
شهقت ندا بصوت ماسموع
ندا معقول كلام ده دي فاطمه حتقلب دنيا ومش حتقعده اصبر بس
امجد وهو ده اللي خايف منه ربنا يستر كمان شفقان علي بنت اللي تخش عروسه كمان كام يوم ابويا حاطتها في دماغة وفاطمة طبعا مش حتتواصا اللي جاي شكله صعب يا ندا
ندا:
هي مين عروسة اللي عمله قلبان في البيت كله دي
امجد:
/عروسة تبقي مسك
ندا :
بفرحة بتكلم جد يا امجد وحيات ربنا عروسة بيجاد مسك
امجد بضحكة ومالك فرخانه قوي كده و الدنيا مش سياعكي من فرحة
ندا:
مسك دي اطيب حد ممكن تعرفة بنت جميلة بجد شكل وخلق وكل حاجة بجد بيجاد أمه دعياله
يصلها امجد بأعجاب شديد
امجد ندا انتي حد جميل قوي وانا بحبك قوي قوي
ندا طايب منا كمان بحبك ويمكن اكتر كمان بس ليه كل ده
امجد :
علشان شايفة ناس كلها حلوة وجميلة
ندا :
ومين قالك كده لاء خالص بلعكس انا فاهمة كل واحد بلظبط بس مسك بجد تستاهل كل ده بنت جميلة من كل حاحة
امجد:
والله انا نفسي اللي يشوف كله ده الحاج لانه شكله كده مش ناوليها علي خير ابدا ربنا يسترها بقي
ندا طايب ليه الموقف العداءي اللي باباك واخده ده منها مع أنه لسة متعاملش معاها ولا شافها
امجد:
بصي يا ندا بابا ليه فكر مختلف شوية في حكاية جواز ماشي علي مبداء حب زي ما انت عاوز بس لما تفكر تتجوز لازم تختار العيله اللي حتناسبها لازم تكون عيله كبيرة وطبعا انتي عارف. عيلة نسك اكتر مني .غير أن الموقف اللي حطه في بيجاد واجبار بابا علي موافقة علي جوازه زاد من عداء بابا لمسك
وفجاه سمعوا صوت زعيق طالع من اوضه ماجد
امجد بملل:
اتفصلي دي حاجة بسيطه كل ده لسه جناب البرنسيسه بتسخن ربنا يستر ما يكنش ماتش اعتزالها انهاردة و ماجد. بيتلكك علي كلمة منها حيموت ويطلقها أو بتجوز واحده تريحة
ندا
/ انت بتهزر طبعا استحالة ماجد يعمل كده يتجوز علي فاطمة لا شخصية زي شخصيه ماجد مهزوزه شوية استحاله يعملها بخاف جداا منها
امجد
الله اعلم كله حيبان خلاص بقي وتعالي عاوز اقولك علي كلمتين سر وانتي حلوو قوي كده
وذهبا في عالمة الخاص الملئ بالحب والرضا
وفي صباح اليوم التالي ذهبت مروة وندي مع مسك وعطر لشراء فستان الزفاف
ندا
/الله تعالوا كده يابنات اتفرجوا الفستان ده روعة بجد
مسك /
الله لا بجد زوقك يجنن
مروة
خشي كده يا مسك قاسية وفرجينا شكله عليكي
مسك
عطر تعالي ساعديني
دخلت عطر ومسك حجرة القياس
مسك /
عطر خطرت في بالي فكرة مجنونه شوبة ايه رايك تتجوزا وانتي و محمود في نفس اليوم معانا وبدأ ما تبقى عروسة واحده و تخليها انتنبن
وتفرح سوا زي ما كنا بنحلم انا وانتي
عطر /
هي فكرة حلوة بس انا لازم اسال محمد الاول المهم تعالي يلا تقيس الفستان
لبست مسك الفستان وطلعت ببه انبهر كل اللي في محل من شده جماله عليها
مسك
/بجد والله كسفتوني بجد حلو
مروة
هو حلو بعقل بجد روعة في منتهي الروعة عليكي مشاء الله حبتي
ندا /
بسم الله مشاء الله بجد روعة يا مسك مبروك عليكى
وأشتروا كل احتياجاتهم مسك وعطر روحوا البيت
عواطف
/,ايه يابنات جبتم كل حاجتكم بلا كل واحده تخش توضب شنطتها بسرعة علشان الوقت خلاص مافيش
دخلت مسك وعطر الأوضة وكل واحده ادندمحت في تحضير شنطتها. وخايلها سارح في حياتها الجديدة
مسك دموع في عنيها علي فراق اختها دي اول مرة يسيبوا بعص فيها
مسك /
تعرفي يا عطر أن دي اول مرة نسيب بعض انا قلقانه قوي مس عارفة حعرف اعيش ازاي وانتي بعيده عني
عطر
/مسك كل واحده فينا حتعمل لنفسها حياه جديده يارب بس تكون قدها ومتغلبناش هيا
مسك /يارب يسعدك يا اختي اتمنالك الخير في حياتك يا قلب اختك من جوا
حضروا حالهم
دخل محمد عليهم وهما بيحضنوا بعض
محمد/ايوا بقي دراما مصرية حتشتغل في ايه يابت منك ليها احنا في فرح اجمل أختين ببتجوزا في ايه دي البلد كلها ملهاش حكاية غير عن ولاد فايز و جمالهم وفرحهم اللي قرب
عطر /محمد بقولك ايه
محمد/عيون محمد وقلبوا
عطر /مسك اقترحت عليا اقتراح بس انا قلتلها اشوف رايك ايه الاول
محمد /خير ربنا يسترها بخاف منكم والله
مسك /اسمع بس انا بتكلم جد ابن رايك بدل ما يكون فرح واحد نخلي الفرحة اتنين
محمد عامل مش فاهم وهو عارف هما عاوزين ابه من الاول الانهم كانوا بيحلموا بكده
محمد/مش فاهم بردو عاوزين ايه
عطر /ونبي يا محمد حقولك علي حاجة ونبي توافق
محمد قولي يا قلبي علطول سمو الأميره. كلمها يتنفذ من قبل. ما تقول عليه
مسك/ أتصدق انك رخم يعني انت عارف احنا عاوزين ايه
محمد/طبعا انا اللي مربياكم يا بنتي و انا موافق ومحضر مفجاءة لعطر وجاب صندوق كبير
بتفتح عطر وشهقت الله يا محمد. ده علشاني جميل قوي
مسك الله الله مشاء الله
انتظروني بكره في قلوب ارهقها نبضها ملكة القلم نرمين قدري
الفصل الثالث عشر
مسك:
أتصدق انك رخم يعني انت عارف احنا عاوزين ايه صح
محمد/طبعا انا اللي مربياكم يا بنتي و انا موافق ومحضر مفجاءة لعطر
ثم أحضر صندوق كبير وأعطاه لها
فتحت عطر الصندوق بفضول ثم شهقت وقالت بفرح :
الله يا محمد. ده علشاني جميل قوي
نظرت مسك داخل الصندوق وقالت بأعجاب شديد:
الله الله مشاء الله ربنا يسعدكم يارب
ثم أكملت :
يعني افهم من كده انك خلاص موافق أن فرحنا يكون في يوم واحد صح يا ميدو
محمد بشقاوة:
افكر الاول وأكمل بمرح طبعا موافق مش ده كان حلمكم انتم الاتنين انكم تتجوزا في يوم واحد واهو ربنا حقق حلم ده
عطر بحب:
انت أجمل محمد في دنيا انا بحبك قوي
محمد بحنان :
وانتي عطري وروحي ونفس اللي بنتفسة يا عمري كله
مسك بضحك:
احم احم نحن هنا يا جماعه. في ايه خفوا شوية
عطر بخجل:
الله بقي يا مسك انا مصدقت أن مرات ابوكي خافه عني شوية
محمد :
يلا يابنات علشان نلحق نودي حاجات مسك السراية خلينا نخلص ورانا حاجات كتير
وفعلا ركبت عطر ومسك السيارة مع محمد ومعاهم شنط مسك
دخلت مسك السرايا هي وعطر
الكل كان متجمع علي سفره بيفطروا
مسك بأحراج شديد
السلامة عليكم اسفة لو جيت بدري
بيجاد اول ما شفها قام وقف وقال مرحبا:
مسك اهلا نورتي اتفضلي هو ايه اللي آسفة ده بيتك خلاص
رد الجميع و عليكم سلام ورحمة الله
قامت مروة وقالت
/اهلا مسك تعالي افطري يلا حماتك بتحب
فاطمة بغيظ و كره:
هو مش مفروض تتصلي قبل ما تيجي ولا ايه انا بتكلم في الاصول يعني
الكل بصلها باستغراب
مسك بأحراج والدموع تهدد بالانهيار:
انا بعتذر حامشي وأرجع وقت تأتي يلا عطر
جري بيجاد عليها وقال:
هو ايه اللي يلا ده بيتك وتيجي في أي وقت ولا ايه يا حاجة
قامت اشجان من مكانها وقربت من مسك وماسكت يدها وقالت:
مسك يا بنتي ده بيتك يعني انتي حتعيشي هنا يعني تيجي في الوقت اللي يعجبك فاهمة
والتفت لي عطر اهلا وسهلا يا عطر شرفتي يا حببتي
مروه جذبتها يلا بقي تعالوا افطروا زمنكم لسة ما فطرتوش
وشدتهم علي سفره قاعدت مسك وعطر في خجل ووشهم حمرا من كتر الكسوف
محمود اول ما قاعدت مسك قام وقف الحمد لله وبص لفاطمة وقال بحده :
ابعتيلي شاي علي مندره يا فاطمة وبلغيني اول ما ضيوف يمشوا
فاطمة بشامتة:
من عنيا يابا الحاج احلي كوباية شاي وحجبهالك بنفسي هو انا عندي اغلي من حمايا حبيبي
حاست مسك بنوع من الاهانه .ثم نظرت اتجاه لعطر التي بدورها فاهمت ماذا تريد ان تقول مسك لها
قامت عطر واقفه:
سفره دايما يارب ممكن بس حد يقولنا فين اوضت مسك علشان عاوزين نطلع حاجة بتاعتها
قام بيجاد ؛
انا حطلع معاكم اوريهالكم
فاطمة بعوجان :
يادي العيبه يا ولاد ازاي تطلع معاها الاوضة وكتب الكتاب ما نكتبش لسة بس هنقول ايه لسة هنعيش ونشوف
قالت مروة بحده :
في ايه يا فاطمة مالك ايه حصل لده كله عادي يعني
فاطمة
وانا حر*قة دمي ليه ما هما متعودين علي كده هو مش بيجاد كان عندها من يومين وكانت لوحدها معاها
نظرت مسك نظرة غضب دليل علي اعلان الحرب ثم قامت واقفة و بدأت تتكلم
ماسكتها عطر من أيدها واتكت علي أيدها جامد وبنتهي الهدوء قالت عطر :
معلش يا بيجاد قلنا بس الاوضة فين وانا ومسك حنفرشها ونخلص اللي ورانا
مروة وندي نظروا لبعض ثم قالت مروة وهي تلقي نظرات غضب لفاطمة :
انا طالعة معاكم تيجي معانا يا ندا
ندا بحب
/ اهه اه حاجي طبعا وانا حطلع لاعز من مسك وبصت لمسك وبكل حب ثم أكملت :
الف مبروك يا مسك ربنا يتمم بخير انتي تستاهلي كل خير
مسك: تسلمي يا ندا من ذوقك
صعدوا جميعهم لاعلي وعيون مسك ممتلئة بالدموع
لاحظت عطر عيون إخوتها اقتربت منها وماسكت يدها وميلت عليها وقالت :
ولا يهمك حببتي خلي عندك ثقه بنفسك وسيبك منها احنا عارفين انها مش حتسكت انتي اوعي تديها فرصة لكده
سمعوا صوت منخفض يسلم لسانك يا عطر هو ده اديها طناش توديها الإنعاش .
انا بعمل كده معاها مش عطايها فرصة تعمل معايا حاجة اسمعي كلام اختك يا مسك وأياكي ثم اياكي يبان ضعفك قدامها
مسك بحزن:
بس انا مش دخله حرب يا ندي انا كل اللي عوزاه اتجوز واعيش في سلام ومش طالبه اكتر من كده
ندي/
متزعليش مني يا مسك انتي داخلة علي حياة جديده أشبه بالحرب لازم تعافري علشان تعملي لنفسك مكان في البيت ده وخودي بالك الضعيف دائما يتأكل حقه لأن ناس دائما مش بتيجي غير علي ضعيف لازم تبقي قوي
عطر في نفسها ؛
يا عيني علي باختك يا مسك انتي حتعاشري ناس دول ازاي الله يكون في عونك بجد
انشغل الكل في ترتيب غرفة مسك بين ضحك وهزار. وصوت ضحكهم مسمع السرايا كلها الكل كان بيحاول يخفف عن مسك كسرت فرحتها والوقت سرقهم وجه معاد الغدا
خبط الباب ودخلت روحية الخادمة
روحية
/السفره جاهزة تحت وأبا العمدة بيقولكم يلا علشان غدا جاهز
مروة :
تمام يا روحيه قوليلوا احنا نازلين
بصت روحية لمروة قوي عاوزة تقولها حاجة .لاحظت مروة ارتباك روحية شدتها من أيدها علي جمب
مروة:
في ايه يابت مش علي بعضك ليه شكلك عاوز يقول حاجة اخلصي بقي بدل ما انتي عارفة انا ممكن اعمل فيكي ايه
روحية:
بصراحة يا ست مروة. ابا الحاج قالي اطلعي اندهي علي مروة و ندا و الضيوف مايتعبوش نفسهم احنا حنتطلع الأكل لحد عندهم ما ينزلوش تحت
مروة بغيظ مافيش فايده بابا مصمم علي المشاكل
روحية :
بس ابا الحاج طيب عمره مكان كده انا اول مرة اشوفه ميكرمش ضيف يخش حداه
مروة:
قولي يا بت هي الساحره شريرة فين
روحية
لازقة راسها في راس الحاج
مروة:
قولي كده بقي الرأيه بانت بقي هو ده يبقي ساحرة ليها يد في الحوار ده خلصت كده
دخلت عليهم مسك و في عينيها حزن وقالت :
مروة انا مروحة انا وعطر وبكره ان شاء الله نكمل
مروة:
يادي العيبه مروحه من غير ما تتعدي بزمتك ينفع كلام ده هي دي الأصول
مسك /
معلش يا مروة الف هنا سامحيني علشان خاطري
مسك بصوت مسموع يلا يا عطر علشان نروح
نزلوا البنات الأربعة الي أسفل و كان الكل متجمع
تحت نظرات بيحاد اللي كلها اشتياق ونظرات فاطمة الحاقده و نظرات عدم الاستعانه من لعمده
مسك:
الف هنا ياجماعة بالاذن انا وبكرة حكمل أن شاء الله
اشجان
/يا ندمتي الغدا انحط يا مسك عيب كده يا حببتي انتي في دوار العمده
مسك
معلش فرصة تانية بالاذن يا جماعة يلا ياعطر
وماشيت عطر ومسك تحت نظرات بيحاد الحزينه
بيجاد:
قام وقف سفره دايما يا جماعة عن اذنكم
محمود ؛
انت ما اكلتش حاحة حتي في الأفطار الصبح ما اكلتش
بيجاد :
الحمد لله عن اذنكم طالع انام
محمود
/ماله ده قالب الوش علينا ليه كده
امجد :
متزعلش مني ياحاج انت عاملت مسك انهارده أسؤ معاملة دي حتي لو جاية تطلب حسنة مش حتعاملها كده وانت اهل كرم وبيت خير ميطلعش كلام ده من كبير البلد صح ولا انا غلطان
اشجان:
يسلم فمك يابني البت انكسر خطارها ما فروض اسعد ايام حياتها وغير كده يتيمة ملهاش ام تفرح بيها حتبقي احنا والزمن عليها قامت وقفت أنا كمان شبعت
محمود:
في ايه مالكم هوانا غلط في ايه انا راي و اضح من الاول وقلتلكم البت متتعايبش بس لكل مقاما مقام وده ميزعلش حد أنا عمري ما حعتبرها واحده من البيت ده ماهما تعملوا
اشجان:
يبقي خلاص سبهم يعيشوا في بيت لوحدهم علشان يكونوا براحتهم
محمود بعصبية واحتد الجو والكل قام وقف
بصوت هز أرجاء المكان هو احنا من امتي عيالنا بيطلعوا برا البيت ده انا هنا اللي ماسك زمام الأمور مافيش عيل منهم وبقولها قدامهم مافيش واحد يجرء ويطلع برا سرايا دي ما فهوم
نزل بيجاد علي صوتهم واتكلم علي غير متوقع :
والعمل انا اعمل ايه حضرتك مش قابل بوجود مسك ومش عاوزها تقعدها علي الاكل معانا و مش عاوز نجتمع بيها في مكان واحد كل ده لمجرد أن مستواها أقل من مستوانا متزعلش مني ياحاج ده لاشرع ولاوقان يرضي بكده ايه حتقسم البيت حزبين كل حزب في حته منا مش حقدر اسيب مراتي تاكل لوحدها مش من الاوصول و انا بحب اخواتي واقعد معاهم اعمل ايه انا دلوقتي
محمود :
متهيقلي الكل عارف بشروط اللي انا حطتها للجواز واخواتك التزموا بيها بلظبط انت اخليت بيها استحمل بقي
بيجاد:
ياحج القلوب معلهاش سلطان تختار تحب مين وتكره مين العين بتعشق والقلب بيدق دي حاجة ملناش يد فيها مش زرار حدوس عليه واقوله حب دي وأكره دي
محمود :
والعمل ايه انا مش حقدر اغير نفسي انا عاوز الحسب والنسب وكنت اتمنالك تاخد بنت خالتك بس انت خاذلتني ورحت تعشق بنت كلاف البهايم
مروة مالت علي ندي
مروة :
الله من حظنا بابا عاوز يجبلنا ساحرة تانية في البيت علشان يتلموا علي بعض ويسخطونا قرود
ضحكت ندي بصوت عالي غصب عنها
التفت اليها الكل
ندي
/ بخجل اعتذر معلش بس مروة ضحكاتي
اشجان/
وايه يعني اضحكي براحتك يا قلبي احنا مش في سجن احنا المفروض في فرح ولازم الكل يفرح وانا حفرح يابني
محمود غلط نفسة وحاس أنه جه علي مسك بزياده هي وبيحاد
محمود
خلاص فضناها سيره اقعدو كلو وربنا بكره يحلها من عنده اللهم امين
بيجاد:
بص يا حاج واللهي مسك حد طيب جدا
محمود:
خلاص يا بيجاد العيب مش منها العيب فيا انا
انا اللي مش عارف استقبل أن بنت كلاف بهايم حتكون مراتك ابني بس حتعود متقلقش
اقعدو اتغدوا وبكرة يحلها ربنا
وعند مسك وعطر دخلو البيت
عطر :
انا حجري احضر اكل حموت من الجوع كنا في أشغال شقه وياريت خلصنا
هزت مسك رأسها ودخلت اوضتها واخدت وضع الجنين ونامت في سبات تام وكأنها مغيبة عن الواقع
حضرت عطر الاكل ودخلت تنادي مسك .:
يلا يامسك الاكل جاهز انتي فين
خبطت عطر علي صدرها دليل الاعتراض وقالت بفزع:
هو انتي مش حتبطلي عاده زفت دي كل ما تضايقي تنامي مسك مسك فوقي الله يخليكي انتي ما اكلتيش من امبارح حاجة اصحي بقي
دخلت عواطف علي صوت عطر وقالت :
/في ايه يا عطر صوتك عالي ليه ورجعتم بدري ليه معقول خلصتوا بدري قوي كده
وقعت عنيها علي مسك وهي نايمة
عواطف شدت عطر من هودمها
في ايه يا عطر اطلعي برا فاهمين االي حصل ايه هناك اختك من ساعة موت امك وهي كل ما تزعل زعل شديد تنام
اكيد حاجة كبيرة زعلتها هناك لتكون مقصوفة الرقبة فاطمة هي اللي زعلتها
عطر بقولك ايه يا مرات أبوايا وغلاوة نبي عندي يا شيخة سبيها في حالها هي مش ناقصة الله يكون في عونها علي داخله عليه مش سهل خالص
عواطف
/,انطقي ايه اللي حصل فاطمة صح هي فاطمة
عطر بحزن
لو علي فاطمة مقدور عليها الكارثة أن العمده شكله مش موافق على مسك و عاملنا معاملة زفت خالص
عواطف:
يارب استرها معاها وخيب ظننا
عدت الايام وجاء يوم الزفاف و الكل يعمل على قدم وساق استعدا الزفاف
جهزو العروسين وطلعوا في ابهي صورهم وكانو اجمل عروستين شافتهم البلد
تمت مراسم الزواج وكتب كتب كتاب مسك علي بيجاد لتبداء حياة أخرى لمسك يا تري ماذا مخبي الزمن لها
انتظروني في حلقة قادمة من قلوب ارهقها نبضها ملكة القلم نرمين قدري
الفصل الرابع عشر
عدت الايام وجاء يوم الزفاف و الكل يعمل على قدم وساق استعدا الزفاف العروسين لانه فرح كبير
جاءت كوافيرة في بيت مسك وكانت مروة وندي معاهم
جهزوا العروستان وطلعوا في ابهي صورهم وكانو اجمل عروستين شافتهم البلد
جاء محمد وببجاد لأخذ العروستبن علي قاعة الفرح الذي صمم محمد دفع نصف مصاريفها .
تمت مراسم الزواج وكتب كتب كتاب مسك علي بيجاد لتبداء حياة أخرى لمسك يا تري ماذا مخبي الزمن لها
تم كتب الكتاب والفرحة تعم علي كل مكان وكانت مسك ايه من الجمال وعنيها بتلمع من فرحة ولكن عقلها كان مع المجهول الذي لا يعلمه سوي الله فاقت علي صوت بيجاد وهو يقول بحب:
معقول القمر ده كله ملكي انا ، ثم أمسك يدها وقال :
مسك انتي جميلة قوي بجد انا مش مصدق نفسي انك خلاص بقيتي مراتي بحبك قوي يا نبض قلبي وبهمس شديد ب ع ش ق ك
مسك :
حلوة قوي نبض قلبي دي بيجاد بجد جميلة قوي
بيجاد:
أيوة نبض قلبي وروحي وعشقي وكل حاجة ليا مسك انا بحبك قوي أنا عمري ما حبيت حد كده انتي ملكتيني بجد سيطرتي علي كل حاجة فيا ملكتي روحي وعمري حتي نبض قلبي بقا بينبض علشانك بحبك يا مسك ختامي
مسك /يااااه علي الكلام حلو ده كله ليا بجد كتير عليا قوي أنا اسعد حد في دنيا بيجاد انا بحبك قوي
بيجاد /تعرفي يا مسك انا نفسي اعمل ايه
مسك /خير ربنا يسترها عرفاك مجنون واللي بيطلع في دماغك بتعملوا
بيجاد /ضحك بصوت عالي مما لفت نظر كل الموجودين
بيجاد/ بصي يا بت الناس بيجاد لما يعوز حاجة ما بيتكلمش. بيجاد بينفذ علطوووول
وفجاءة شالها قدام كل ناس و قاعقد يلف بيها وبصوت عالي. علي مسمع من الكل بحبك بحبك بحببببببببك يا نبض قلبي يا مسك ايامي كلها بعشقك يا بنت قلبي
مسك بخجل شديد :
/بيجاد الله يخليك نزلني حموت من الكسوف ناس عمالة نبص علينا ونبي نزلني بقي كفايا
بيجاد/
لا مش منزلك واللي مش عجبه يمشي ده فرحنا احنا و نعمله بشكل اللي يعجبنا احنا واللي غيران مننا يعمل ويحب زينا وانا بعشقك يا مسك بحبك بجنووووووون
انتشرت حاله تصفيق في القاعة من المعازيم
وفي من تمني لهم سعاده ومنهم من حسد مسك علي حب بيجاد ليها وفقهم من حمل في قلبه حقد وغل وكان من نصيب فاطمة و احلام بنت خاله بيجاد
ملحوظه (احلام كانت بتحب بيجاد من صغرهم وهو مش شايفها اصلا) فحملت كل الكره والحقد والغل لمسك لأنها بتعبرها غريمتها هي اللي اخدت بيجاد منها
ميلت احلام علي فاطمة
احلام بغل :
دي البت واكله عقله خالص انا عمري ما شوفت بيجاد كده ايه سحراله ولا ايه دي ولا عملاله عمل
فاطمة:
لا سحراله ولا نيله البت اهبل من كده بس هي حظوظ يارب ادينا حظ المعفنين و حظ بنت كلاف البهايم وضحكوا هما الاثنان بسخرية تامة
بداءت فقرة رقصت العروسان كل واحد اخد عروسته وبدأ يرقص ويتمايل بيها وكل واحد عينه تبعث إشارة حب لاخر اثناء الرقص قربت عطر من مسك
عطر :
,مش اخده بالك من صحبتك حتفرقع مكانها
مسك :
بشبه ابتسامة واخده طبعا بس ياتري مين اللي جنبها عمالة تبصلي كل بصه وبصه كاني اخدت ورثها
عطر :
مش عارفه بس الغل باين علي وشها قوي بقولك ايه كبري دماغك واستمتعي دي ليلة العمر مروة واحده في عمرنا تعالي منضيعهاش في تفكير فيهم
مسك /
علي رايك انا حستمتع واغظيهم
قرب محمد منهم بصوت واطي انهدو ربنا ما يحكمكم علي يتامة بقي كفايا رغي
مسك :
ارقص انت وخليك في حالك فاهم وغمزتله
شدها بيجاد علية هو القمر مشغول عني في ايه ممكن افهم
مسك بدلع
/بيجو هي مين دي اللي قاعده جانب فاطمة
الفتت بيجاد بيص على اللي بتتكلم عليها
بيجاد
اعوذو بالله من غضب الله يا ساتر
مسك بضحك علي طريقة بيجاد:
يااااه لدرجاتي مين دي
بيجاد ضحك :
دي عو اللي بيخوفوا بيها العيال
مسك /
لاء بجد مين دي اول مرة. اشوفها
بيجاد
دي ابليس واتجسد فيها دي والعياذ بالله احلام بنت خالتي
مسك باستغراب:
طايب هي بتيصلي نظرات تخوف كاني اخدت منها رثها
بيجاد/اكتر انتي اخدتي منها حاحة بقلها ٨. سنين بتحارب عليها وفشلت وانتي في يومين بس شلتي الجمل بما حمل
مسك /
اممممم فاهمت هي القطة كان عينها منك صح. ولا ايه
بيحاد:
صح بس هو ماكنش هي لسة عينها مني و مستنية إشارة بص
مسك :
بابتسامة ساخره وانا أن شاءالله حخزق عينيها متقلقش عليا
ولفت وشه نحيتها وانت تبص هنا عليا انا وبس
بيجاد:
اهلا دي القطة المغمضة بتعرف تخربش وانا معرفش اخاف انا بقي
مسك
وبتعض كمان ،بس هو مين قالك اني قطة مغمضة
لا انا علي اي حاحة تخصني ديب متقلقش عليا اسال عواطف بعمل معاها ايه
بيجاد/يا جامد انت ياجامد يسلملي المخربش
انتهت الرقصة وبدأت فقرات الفرح و الكل سعيد وكان فرح أهل البلد كلهم بيتحاكوا بجماله
محمد :
بيجاد ايه رايك تطلع يومين علي اسكندريه نفضي شهر عسل هناك مع بعض كده ولا كده احنا مسافرين اسكندرية دلوقتي لو حابب يلا
بيجاد :
لا بص انا حابب اقضي اول يوم هنا وبكرة أن شاء الله اجيب مسك و أجلكم نقضي يومين معاكم
محمد
/تمام ربنا يتمم لكم علي خير ومش حا وصيك علي مسك خد بالك منها
هي بعد سفر عطر مش حيكون ليها حد متزعلهاش علشان ما تحسش بالوحده مسك علي. قد ما تبات بنت مخلصة وقوية هي حساسة جدا وضعيفة جدا جدا
بلاس نظرة غيرة. اللي في عينك دي يا بيجاد عارف مسك انا اللي مربيها هي وعطر علي ايدي ويعتبرها اختي وصاحبتي
بيجاد بغيرة واضحة ابتسم له وقال :
محمد انت بتوصيني علي روحي علي نبض قلبي
محمد:
/ما قصدتش حاجة والله بس هي داخله على عائلة جديده بطباع جديده مش كل مرحب بيها عندكم وفي حاجة حابب اعرفهالك اوعي سامع اوعي مسك لما تزعل تنام اوعي تخليها تنام يا بيجاد افهم كلامي كويس
بيجاد قام عدل نفسة وبان عليه الاهتمام وقال
خير ليه في ايه مش فاهم حاجة ايه المشكله لو نامت يعني
محمد
/ بص يا بيجاد واسمع كلام ده واحفظه
مسك لما بتزعل قوي بتنام و مخها بيصورلها أن نوم حيخليها تهرب من واقع فا بتخش في شبه غيبوبة بتقعد فيها يومين او تلاته علي حسب حجم المشكلة وجسمها بياخد وضع الجنين
بيجاد:
والحالة دي عندها من زمان
محمد/
من ساعة خبر وفاه والدتها مسك كانت معاها في مستشفى وهي اللي اخدت الصدمة
فاضلت ساكتة لحد ما روحت وما اتكلمتش مع حد اخدت بعضها ونامت فضلت نايمة خمس ايام متواصله
بيجاد باهتمام:
ماراحتش الدكتور
محمد
ازاي بقي لفينا علي دكاترة كتير وكلهم بيقولوا دي حاله نفسية للهروب من الواقع بالنوم ونصحونا ساعة مشكله تكون مسك تحت نظرنا ما تنمش لحد ما تتحل مشكله
قطع كلامهم دخول امجد
امجد
٠/خير يا عرسان حاطين راسكم في روس بعض ليه خيبة لتكونوا ندمتم علي العملتوه في نفسكم اوعوا بتفكروا تخلعوا اوعوا تعملوها لوحدكم من غيري انتم حرين يا نعيش عيشه فل يا نموت احنا الكل
بيجاد/
يابني اهدي علي نفسك انت لحقت انت عريس جديد لسة فين ندي تسمعك وانت بتقول كده
امجد
/ ربنا يجعل كلامنا خافيف عليها
بس علي رايك السنجلة چنتله معرفش انت ايه اللي حاصلك يا ملك العزوبية. شكلنا حسدناك علي حريتك
بيجاد بتنهيده :
العشق اه العشق هو اللي غيرني الحب اللي بيوصل لدرجة العشق وانا عشقت اجمل قطة سيامي عشقت العشق علشنها
امجد
/يا لهوي يا بيجاد انا لو كانوا حلفولي علي الماية تجمد كنت استحاله اصدق ملك العزوبية يحب بشكل ده
والله ما كنت وصدقت انا بجد مش مصدق. لحد دلوقتي
قطع بيجاد كلامة
انا بجد حبيتها قوي يا امجد بقت بتجري في دمي وكياني بجد واللهي واللهي عشقها بقي محتل كل وجداني
دمعت عيون امجد علي عشق اخوه وإحساسه العالي ونظرة الشوق والحب والهفه اللي في عنيه
امجد/
ربنا يهنيكم ويبعد عنكم شر الساحرتان اللي عنيهم راشقه معاك
دخل ماجد عليم ايه يا شباب سايبين العرايس لوحدهم وواقفين تتكلموا في ايه اللي شاغلكم قوي كده
بيجاد/ لا خالص انا رايح لعروستي احسن تفتكر اني خلعت
امجد/الواد ده اتهبل خلاص حنسميه مجنون مسك ضحك الكل علي كلام امجد انتهي الفرح
ودعت مسك عطر بالدموع علي فراق نصها تاني اول مرة بفترقوا
وسافرت عطر الي الاسكندريه لكي تقيم فيها نظرا لظروف شغل محمد
دخلت مسك اوضتها علشان ما تحتكش بحد اجتنابا للمشاكل
ولكن في الاسفل بيجاد وافق مع ماجد وأمجد
ماجد/
ايه يا عريس ناوي ترفع راسنا ولا ااوعيك وارسيك علي دور
بيجاد/
لا ونبي بزمتك اللي يتجوز ساحرة الشريرة حيعرف يوعي انت اللي عاوز اللي يوعيك
ماجد/
أتصدق بالله أنك رخم لازم تفوقني علي مرار اللي انا فيه انا بعمل نفسب ناسي حرام عليك يا شيخ فوقتني من حلم جميل ا
امجد/
حد ينسي العو امنا الغوله بس قولي يا ميجو انت عينك كانت حتطلع علي صاحبة عطر ومسك
بيجاد/
اوبا اوبا اوعي تقول البت بتاعة اسكندرية اوعي تقول
امجد /قلت ومشي الحال خلاص
ماجد/انت مراقبين بقا تحركاتي يا عيال أنا الكبير اوعوا تنسوا
امجد / عيب عليك عينك كانت فضحاك حظك أن الساحرة كانت مركزه مع مسك مش معاك انت عينك كانت حتطلع علي البت تاكلها انت مش واخد بالك ولا ايه
ماجد
البت حلوة بجد بس حموت واعرف عنها كل حاجة
بيجاد /
واللي يجبلك عنها كل حاجة
ماجد/
احلف بالله عليك تعرف تجبلي كل حاجة عنها صح من مسك حتسالها يلا اطلع اسألها
امجد/
خير يا ماجد انت بتتكلم جد ولا ايه
ماجد /
اه علي فكرة بتكلم جد وجد الجد كمان
بيجاد/ومراتك يا ماجد وعيالك انت ناسي متجوز مين وبنت مين وأبوها ممكن يعمل ايه
ماجد / بقهر مراتي مين مراتي هي فين مراتي دي . مراتي اللي ابويا اختارها و جوزهالي ومن غير حتي ما اقول راي إذا كانت عجباني ولاء اللي ابويا غصبني بعد شهر من جواز أن اخش عليها غصب عني مراتي الي حتي بتكره نفسها انا عمري ما حبتها ولا أتمنتها زوجة انا اكتر حد اتظلم فيكم في جوازي كلكم أختم اللي بتحبهم وانا ايه اتجوز دي يا ماجد حاضر لازم تكون بنت حسب ونسب حاضر ابوها حيسندنا في الانتخابات حاضر حاضر حاضر فين بقي ماجد من ده كله بيحس بايه شعورا فين اتجوزت واحده عبارة عن انسان الي معندهاش مشاعر ولا احاسيس كل تفكرها فلانه اجمل منها علانه جابت ده وهي لاء غير كده مافيش حاجة تانية تشغلها
كرهتها وكرهت نفسي وانا من حقي اعيش بقي لنفسي يومين العمر مرة واحده بس ملهوش اعاده
امجد/يااااه يا ماجد كل ده في قلبك وساكت يا حبيبي
ماجد/ حتكلم اقول ايه ما انتم كلكم شايفين قدامكم الوضع واحنا بنتعامل مع بعض ازاي مافيش اي عاطفة بنا خالص
بيجاد /خلاصة الكلام انت صح واعمل اللي قلبك يقولك عليه وانا حطلع البت لوحدها زمنها خخللت و حا جبلك الصبح الخبر اليقين عن مزه اسكندرية
امجد/اطلع يا خويا اطلع علله بس متكسفناش
بيجاد / وهو طالع علي سلم بصوت مسموع
بيحاد عيب عليك يا امجد انا الكنج ولا ايه
امجد/حنشوف يا كنج ربنا يستر
ببحاد غمزله بعينه و طالع عيب تقول كده لبيجووو
خبط علي باب دخل لقاها قاعدة علي سرير بلفستان لسة مغيرتش
بيجاد/عروستنا حلوة قاعدة كده ليه مغيرتيش ليه انا كنت بأخر نفسي تحت قلت اسيبك براحتك تغيري علشان ما تتكسفيش
مسك بخجل شديد ووشها احمر من كثوف
مسك /اصل اصل السوستة
بيجاد بيستعبط غمز بعنيه ليها مالها سوسته ها ملها
وشها احمر اكتر
مسك/ بصوت يكاد مسموع مش عارفه افتحها خالص واللهي حاولت مش عارفه
بيجاد/طايب بتحلفي ليه مصدقاك والله لفي طايب كده لما نشوف سوسته النوتي دي مزعلاكي ليه
مسك/ بيجاد بس بقي بتكسف قوي
بيجاد/يا قلب بيجاد وعمر بيجاد وروح بيجاد ونبضة اوعي تتكسفي مني انا وانت روح واحده ربنا يقدرني واسعدك يا مسك
مسك/ ويقدرني واكون ليك الزوجة الصالحة الي تصونك
بيجاد /بحبك قوي قوي وشدها لحضنة ضمها بشده كأنه يبث لها مدي اشتياقة وحبه ليها وحنانه أنه يعشقها بكل جوارحه يعشقها عشق نادر الوجود
دمعت عيون مسك من شده الاحتواء لاول مرة تشعر بمعني كلمة الامان و الاطمئنان
حينا إذا اد ردكوا أن الونس ليس مجرد دبله في صباع ولكن هو عناق روح وجسد سويا
أنها رائحـــــــة_الحب لا يتنفسها غيــــــر القلوب الوفيــــــة ،لهــــــا في النفس لــــــذة ، وفي الــــــروح هـــــزة ، وفي القلب رجفــــــــــة وفي الاحســـــــــاس لهفة لا توصفها بكلمـــــــــات و لا أشعـــــــــار
ولكنهـــــــــا حين تقتـــــــــرب تعلن عن نفسهــــــــــا بوضوح
نعم إنه العشق يا ساده نعم لقد تسلل عشق مسك داخل قلب بيجاد يعلن عن مولود جديد وأنه إندماج أرواح
فتح بيجاد سحابة الفستان دون وعي من مسك لقد كانت مغيبة في شعورها باالامان و أسقط الفستان من عليها وبداء بضمها بشده
انتبهت مسك لنفسها وشهقت
مسك/ بخجل بيجاد انت عملت ايه
قطع كلامها بقبله شديده الجمت تفكيرها و بادلته نفس الشعر وكل واحد بيث الاخر مدي حبه واستياقة للآخر
وذهبا معا في عالم من الاحلام عالم لا يوجد فيه سواهم فاقت منها مسك علي صرخة اللم شديده
ابتسم بيجاد لانه جعلها زوجة إمام الله
مسك/ بدموع بيجاد ااه مش قادرة تعبانه قوي
ببحاد /حضنها بحنان شديد يا قلب بيجاد الف مبروووك يا حببتي
مسك /بيجاد الحقني بجد انا انا انا وغابت عن الوعي بيجاد بيضرب عينه لاقي نزيف جامد علي سرير
انتظروني في حلقة قادمة من قلوب ارهقها نبضها ملكة القلم نرمين قدري
تكملة الرواية بعد قليل
التعليقات