التخطي إلى المحتوى

 رواية قلوب ارهقها نبضها الفصل الخامس عشر والسادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرون بقلم نرمين قدرى 


رواية قلوب ارهقها نبضها الفصل الخامس عشر والسادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرون بقلم نرمين قدرى 

الفصل الخامس عشر

مسك /بيجاد الحقني بجد انا انا انا وغابت عن الوعي بيجاد بيضرب عينه لاقي نزيف جامد علي سرير

اتفاجيء بيجاد بالي حصل مخة وقف عن التفكير وفجاءة ماسك التليفون اتصل علي امجد

امجد / ايه يا عريس محتاج استعانة بصديق ولا ايه 

بيجاد / امجد ابعتلي ندي حالا بسرعة عندي مسك بتروح مني بسرعة يا امجد 

اتعدل امجد من مكانه وقام واقف خير يا بيجاد في ايه في ايه ملها مسك

بيجاد /مش وقت شرح ابعتلي ندي 

امجد /حاضر حاضر 

ندي بخضة:

ايه يا امجد ملها مسك ايه حصل

امجد /معرفش بس روحي بسرعة علي اوضتهم بيحاد عاوزك ضروري وأضح أن مسك تعبانه 

قامت ندي بسرعة لبست الروب عليها 

جرت ندي بسرعة علي اوضة بيجاد 

فتحت باب من غير ما تخبط من الخضة 

ندي/ في ايه يا بيجاد ايه حصل 

بيجاد/ اللحقي يا ندي معرفش ايه حصلها 

ندي / يالهوي اده انت عملت ايه هي بقالها اد ايه غائبة عن الوعي كده

بيجاد /من ساعة ما كلمت امجد وهي في دنيا غير دنيا انا مش عارف ايه اللي حصل 

ندي/ دي عاوزة دكتور حالا مسك بضيع مننا 

بيجاد/ انا معرفش أكلم مين مش عارف يا ندى مخي واقف كلم امجد ينزل يحضر عربية وتعلي لبسها معايا بسرعة لازم ناخدها علي مستشفى حالا

بيجاد ماسك التليفون 

بيجاد/الو يا امجد انزل حضر عربية حناخد مسك مستشفى 

امجد /هو موضوع كببر كده

بيجاد/ بسرعة يا امجد مسك بضيع مني

دخلت ندي علي امجد

فتحت دولاب بتغير هدومها 

امجد /ماشي بيجاد حاضر. وعنية علي ندي قفل مع بيجاد وقام بيغير بسرعة

امجد /في اية يا ندي ملها مسك

ندي /عندها نزيف جامد و غائيبة عن الوعي خالص انزل انت حضر عربية علي منزلها أنا وبيجاد

طلعت ندي علي اوضة بيجاد وساعدته في لبس مسك

بيجاد شال مسك ونزل وراه ندي فتحتله ندي باب عربية اللي ورا دخل بيجاد مسك ودخل بيجاد وعنية مليانه بلدموع 

ركبت ندي جمب امجد واسرع امجد اللي مستشفي 

فور دخولها 

بيجاد /بصوت مرتفع إسعاف عاوز حد هنا بسرعة عاوز دكتور

اتجمع كل دكاترة علي صوته والكل يعرفه جيدا 

لفت الصوت   دكتور سامح صاحب بيجاد 

سامح/ بخضه في ايه يا بيجاد مين دي

بيجاد /اللحقني يا سامح مراتي بضيع مني اللحقوني يا ناس روحي بتروح مني 

سامح/ اهدي بس انا عاوز افهم ايه اللي حصل

ندي /دكتور انهارده ليله دخلته وفجاءة هي جالها نزيف جامد وغابت عن وعي زي ما حضرتك شايف

سامح/ وجه كلامة الي ممرضة وهو بيقيس النبض دكتور عليا من قسم نسا بسرعة اتحركوا 

والتفت لبيجاد هي فصيلة دمها ايه 

بيجاد/ تقريبا o مش عارف

سامع / بعصبية مافيش حاجة اسمها تقريبا 

بيجاد / برعشة مش عارف مش عارف 

امجد / بيجاد اهدي شوية يا حبيبي انت متوتر قوي 

بيجاد انا السبب انا السبب 

سامح/ يابني اهدي عادي بيحصل كده نتيجة ضعف او عندها سرعة ترصيب متقلقش خير ان شاء الله 

التفتت الي ممرضات عاوزة تحليل فصيلة ده حالا وتحضير اكياس ده من نفس الفصيلة 

دخلت دكتور عليا السلام عليكم خير يا سامح

سامح /اهلا عليا تعالي و التفت ليهم معلش ممكن كلكم برا شويه 

ندي/ انا حفضل معاها من فضلك 

سامح/ تمام استاذن الباقي برا 

بيجاد. /بعصبية سامح مش حقدر اطلع مش حقدر

سامح / اطلع بقي خالي دكتورة تعرف تشوف شغلها 

امجد/ ماسك ايده يلا يا بيجاد نستني برا خليهم يسعفوها 

خرج بيجاد وقلبه حيخرج من مكانه و مبقاش قادر يسيطر على دموعة اكتر من كده 

قفل سامح باب الاوضة وأجرت علياء الكشف عليها وتم تعليق ليها اكياس الدم لتعويض ما فقدته 

خرجت علياء ليهم برا

جري بيجاد عليها خير يا دكتورة بقت كويسة طمنيني 

علياء/ بابتسامة انت جوزها صح 

بيجاد / اه طمنيني الله يكرمك فاقت 

علياء / اهدي هي فاقت وبقت زي الفل الحمد لله 

بيجاد/هو ايه اللي حصل لها أنا مش فاهم حاجه

علياء/ ما تقلقش اللي حصلها ده نتيجة ضعف واضح انها بقالها مده ما اكلتش و مجهود كان كبير عليها علشان كده ما يتحملتش هي بقت تمام تتعذي بس كويس و شهر عسل سعيد ان شاء الله

بيجاد /يعني احنا ممكن نفضي شهر عسل عادي يعني طبيعي 

علياء /عادي خالص بس سبها انهاردة ترتاح و بكره و تخليها تشرب لبن كتير علشان تعوض الدم اللي فقدته وصبح أن شاء الله حتكون كويسة

بيجاد /تمام حاضر انا ممكن اخشلها بقي 

علياء/ بضحك اتفضل يا عريس براحة عليها

دخل بيجاد لوجدها نائمة علي سرير و ندي جوارها

فتحت مشك عينيها اول ما شافت بيجاد وشها احمر من كسوف 

بيجاد غمز لندي علشان تطلع 

ندي قامت واقفه وقالت:

 حمدالله على سلامتك يا مسك حروح انا اشوف امجد واخليه يحضر عربية علشان نروح 

طلعت ندي من الاوضة 

قرب منها بيجاد ورفع وشها اليه وقالت بحنان مبالغ:

ممكن اعرف الحلو مكسوف ليه في حد بيتكسف من نفسة وانتي نفسي يا حببتي 

مسك بصوت منخفض

 لاء انا مش مكسوفة 

بيجاد:لاونبي عيني في عينك كده

مسك: 

بيجاد بس بقي بتكسفني والهي 

بيجاد:

 اموت انا في اللي بيتكسف و وشه شبه فراولة ده اموت فيكي يا فرولة قلبي 

مسك 

/ احنا حنخرج أمتي عاوزة اروح ارتاح في البيت

بيجاد/حالا امجد بيخلص الإجراءات. الخروج برا يلا بقي علشان اساعدك تقومي يلا حببتي اسندي عليا

وبدون مقدمات خطف منها بوسة فجاءة 

لسة مسك بتبصله وحتعترض

بيجاد/ ايه في ايه مراتي وحبيبتي عاوزة حاجة 

ضحكت مسك علي طريقتة وأنه بيعاملها زي طفله المدلله

ركبوا السيارة مع امجد كان نهار طلع دخلوا السريا كلهم الكل كان صحي من النوم 

لمحتهم فاطمة وهما داخلين 

فاطمة / بسخرية هو في ايه فينكم من وش صبح كده و لا عروسة مش عجبها وضعنا ولا ايه 

امجد /في ايه يا فاطمة عصبح متقولي ياصبح بقي انتي ما ببتعبيش 

فاطمة/ وانا ايه اللي حيتعبني بقي أن شاء الله 

اشجان /خير يا أولاد صوتكم عالي ليه 

فاطمة/ تعلي ياحاجة شوفي عروسة ليله صبحيتها كانت فين لسة راجعة زمان ناس شافتها واكلت وشنا لما عروسة تخرج وترجع وش صبح طول الليل كانت فين 

قرب منها بيجاد بعصبية 

بيجاد/انتي عبيطة ولا بتستعبطي ولا انتي ايه حكايتك بلظبط هي مش داخلة مع جوزها وأخو جوزها ولا مش ملين عينك

امجد ماسك بيجاد 

امجد/بيجاد اهدي امسك اعصابك بقي شوية ميصحش كده علشان خاطر ماجد بس

بيجاد/ هي عملت اعتبار لجوزها ولا اي حد في البيت 

مروة /اده بجد انتم كنتم فين عصبح كده ومسك مال لونها مخطوف قوي كده ايه حصل يا بيجاد 

ندي /لا يا مروة مافيش حاجه مسك بس تعبت بليل واخدنها مستشفي وبصت للحاجة اشجان تلاحقها 

اشجان/خير ان شاء الله يلا بقي علشان نفطر سلامتك يا بنتي اطلعي ارتاخي وحاجبلك الفطار فوق وبصت لندي أنها عاوزها شاورت ندي برأسها موافقة

مسك/الله يسلمك يا حاجة انا فعلا تعبانه وعاوز انام 

مروه /فعلا شكلك تعبان خالص تعالي اطلعك

ندي /بلهفه لاء لاء انا حطلعها خليكي انتي 

استغربت مروة من طريقتها 

مروة /هو في ايه ياندي مش عاوزاني اطلع مسك ليه 

ندي /بتلجلج وإحراج وانا مش حعوزك تطلعي ليه بس انا خايفة تتاخري علي كليه علشان كده

مروه /لاء لسة عندي وقت تعالي يا مسك 

و طلعت ندي ومروة مع مسك دخلت مروة تفتح الاوضة و علشان مسك تخش شهقت يالهوي اده هو حصل ايه انا مش فاهمة حاجة 

ندي جرت بسرعة لمت فرش السرير

ندي/مروة انتي مش عندك كليه يلا علشان متتاخربش عليها

مروة / افهم بس ايه اللي حصل لكل ده 

ندي /بعدين يا مروة انا حافهمك اللي حصل مش وقته 

ردت من وراها فاطمة حيكون ايه حصل اكيد اخد عروسة علي مستشفي علشان يتأكد منها 

مروة /يعني ايه بردو انتم بتكلموا بالالغاز ليه

ندي/ انتي انهبلتي يا فاطمة كلام ده ميصحش عيب بيجاد لو سمع كلامك ده البيت يو*لع استهدي بالله كده وبلاها مشاكل بقي عصبح 

والتفت لمروة المصدومة من المنظر و يلا انتي كمان يا مروة علي كليتك حتتاخري وانتي يا فاطمة انزلي تحت علشان مسك تعبانه وعاوزة ترتاح 

فاطمة/ وهي غندورة عينتك بقي محامي بتاعها وانا مش واخده بالي منا مش حنزل غير لما اعرف كنتم في مستشفى بتعملوا ايه 

مروة / بزهق اكيد ما كانوش بيحضروا عرض ازياء يلا بينا علي تحت يافاطمة زمان بابا جه وعاوز يفطر 

فاطمة/ ماشي حنزل اهو بس حعرف يعني حعرف هو في حاجة بتستخبي 

فاطمة وهي نزله لمحت فاطمة ملاية السرير خبطت علي صدرها يا لهوي ايه اللي حصل لكل ده 

غمزت ندي لفاطمة علشان مروة 

ندي/ في ايه يا فاطمة. عادي بيحصل يعني و انفضلي بقي علي تحت علشان تفطري ناس اللي تحت 

شدت مروة ايد فاطمة يلا بقي يا فاطمة يا ساتر عليكي 

ندا/ مروة ونبي وانتي تحت شوفي فطار مسك لازم تاكل 

مروة عنيا حاضر 

نزلت مروة وفاطمة تحت الكل كان قاعد علي سفره و روحية بحضر فطار 

مروة روحية سيبيي انا حكمل مكانك روحي حضري فطار لمسك وطالعيه

بيجاد/ حطلها كوباية لبن كبيرة وحليها بالعسل 

محمود/ امال فين ندا 

امجد./فوق. مع مسك ونزله حالا 

التفت محمود لبيحاد 

محمود خلاص يا بيجاد قول لمراتك تنزل تفطر معانا شكلها مش حلو تفطر انت في مكان ومراتك في مكان 

بيجاد/معلش ياحاج خليها بكره انا حطلع افطر مع مسك اصلها تعبانه شوبة 

فاطمة / بسخرية قال شوية قال البت ماتت

ماجد،/ميل عليها لمي بقي دور كفياكي بقي

محمود خير مراتك مالها ايه اللى حصل 

احرج بيجاد منهم وإخوانه قاعدين

تدخلت اشجان بسرعة وماسكت ايد محمود علشان يسكت 

اشجان / خير ايه يا حاج عرسان بقي ومن حقهم يدلعوا اطلع انت لمرتك ونزل ندي وانا بنفسي حخلي روحية تطلعلكم فطار 

طلع بيجاد /لقي ندا غيرت هدوم مسك وغيرت فرش السرير. ونايمتها

بيجاد /مش عارف اقولك ايه يا ندي بحد شكرا 

ندي /عيب عليك احنا اخوات يا بيجو 

خبططت ندي علي ذراع بيجاد 

ندي خليك انت معاها وحنزل انا بقي علشان امجد 

بيجاد تسلمي يا ندي 

خبط الباب ودخلت. روحية 

ندي تعالي يا روحية حطي فطار هنا وانزلي انتي 

روحية /الف سلامة عليكي يا ست مسك 

مسك/ بصوت ضعيف مسك اسمي مسك يا روحية من غير ست انتي صاحبتي اصلا 

ابتسمت روحية وحطت فطار ونزلت 

نزلت ندي و سأبتهم

بيجاد/ ممكن بقي نبض قلبي يأكل محتاجين غذا علشان نعوض يومين اللي راحوا عليا دول

ضحكت مسك 

مسك/ هو انت دماغك شمال كده علطول انا اعمل ايه طايب

بيجاد /غمز لها انا اللي حموت واعمل يا خرابي كلي بقي الاكل ده كله معنديش صبر بقي يلا يابت و انتي حلوة قوي كده يخربيت حلاوتك 

خبط الباب ودخلت اشجان 

قامت اتعدلت مسك 

اشجان / خليكي مرتاحة يا حببتي الف سلامة عليكي ندا حاكتلي اللي حصل سلامتك يا قمر 

مسك / الله يخليكي شكرا لزوقك

اشجان /بيجاد خليك وراها لحد ما تخلص فطارها كله. اجمدي كده يا عروسة بكرة ستات البلد جاين علشان يباركه

لسة مكملتش كلامها سمعوا صوت زغاريد جاي من تحت

مسك /اوووف دي عواطف مرات ابويا ونبي ياحاجة اللحقي فاطمة احسن تحكلها حاحة مش عاوزة حد يعرف عني حاجة 

اشجان ماشي يلا نزله بسرعة بتضرب عنيها شافت ملاية

اشجان الملايه دي بتعمل ايه هنا خدها يبجاد علي أوضه عندي في سبت غسيل ما تخليش حد يشوفها وانا حلحق فاطمة 

نزلت اشجان بسرعة لقت فاطمة

فاطمة / بصوت عالي علشان تسمع مسك خير يا عواطف ايه اللي جابك من غير لا احم ولا دستور وكاله هي تيجي وقت ما تحبي 

عواطف/ انحرجت انا انا جاية اطمن علي مسك زي عوايدنا ما بتقول

فاطمة /عوايدكم دي هناك في زريبة اللي جاين منها لكن هنا لاء فاهمة هنا كل حاجة بأذن 

عواطف نزلت راسها في الأرض بس انا كنت عاوزة أصبح عليها زي كل عرايس لما أهلها بيعملوا معاهم 

اشجان :

ما خلاص بقي يا فاطمة عديها ووطي صوتك ده 

فاطمة:

 هو ايه اللي اعديها يا حاجة العالم دي لو موقفتهاش عند حدها حتسوق فيها وياخدوها حلوانه بقي وتبقي بنتهم حجة يدخلوا وبخرجوا من السرايه علي حسها وتبقي ميغا ونفتحها بقي لعائلة كلاف البهايم 

عواطف /

ليه كل ده يا ام فرح انا كنت بس مش عاوزة احساسها أنها مش يتيمة وأنها زي اي بنت امها بتيجي تطمن عليها ليله صبحيتها انا غلط في ايه لكل كلام ده 

فاطمة / 

أيوة أيوة اتمسكني اتمسكني يكون في معلومك العمدة لو عرف انك جيتي من غير معاد حيقوم دنيا 

وفجاءة سمعت صوت من وراها 

مسك/ 

وانتي لما اهلك جم يباركلك يوم صبحية العمد.ه قوم الدنيا 

التفتت فاطمة لصوت ورفعت حاجبها وقالت بقرف:

انا اهلي يشرفرفوا اي مكان يجوا فيه ومش محتاجين إذن 

مسك بوهن:

/ليه مش مخلوقين من طين زينا ولا طينتهم غير اللي اتخلقنا منها 

فاطمة 

/انا بنت كبير البلد لكن انتي بنت مين حياله كلاف البهايم اللي بيخدم عندنا 

مسك رفعت راسها لفوق وقالت بفخر:

وافتخر أن ابويا كلاف الباهيم بس وصلني انا واختي لحد الجامعة انتي بقي يابنت كبير البلد وصلتي لحد فين .

اقولك انا وصلتي لحد فين اخدتي الابتدائيه بالعافية علشان خاطر ابوكي و معرفتيش تاخدي حتي شهادة الإعدادية ده أخرك واحده معاكي ابتدائه شوفي بقي تبقي ايه 

كل ده ومروة وندي واقفين يتفرجوا وفرحانبين في فاطمة 

اشجان/ خلاص محدش فيكم عامل احترام ليا ولا كاني الكبيرة وسطيكم من امتي يا فاطمة بنعلي صوتنا كده في سرايا ومن أمتي بنهين ضيف يخش بتنا 

عواطف/ حقك عليا انا يا حاجة دي غلطتي انا حا مشي ولما مسك تحب تشوفنا تبقي تجلنا بالعواف متاخذنيش

مسك / مرات ابويا استني انا جاية معاكي مليش قاعده هنا 

انتظروني في حلقة قادمة من قلوب ارهقها نبضها ملكة القلم نرمين قدري

/

الفصل السادس عشر

عواطف/ حقك عليا انا يا حاجة دي غلطتي انا حا مشي ولما مسك تحب تشوفنا تبقي تجلنا بالعواف متاخذنيش علي الازعاج وان انا جيب من غير اذن

مسك / مرات ابويا استني انا جاية معاكي 

خبطت عواطف علي صدرها يالهوي بتقولي ايه يا مسك

 يالهوي يالهوي الناس تاكل وشنا لما عروسة ترجع يوم صباحيتها حيقول علينا اية 

مسك 

/بقول انا جاية معاكي البيت اللي معتبرنا مش قد المقام يبقي ملناش قاعده فيه ولا ثانية 

نزل بيجاد وماجد وأمجد وسمعوا كل اللي حصل 

بيجاد/ 

بزعيق جامد مسك انتي بتقولي ايه يعني تمشي معاها ايه ملكيش راجل ترجعيله ولا هي سايبة انتي ناسيه يا هانم انك اتجوزتي واسمك علي اسمي ولازم تاخدي أذني حتي في النفس اللي خارج منك ده مش تخرجي مع نفسك كده 

مروة / 

بيجاد في ايه براحة عليها شوية انت محضرتش موضوع من الاول فاطمة هي اللي استفزتها

بيجاد/

سامع يا مروة الكلام من الاول مرتضتش اتدخل علشان امي هنا هي كبيرة القاعده ماكنش ينفع ادخل بس من واضح أن فاطمة مرات اخوكي مش بتكبر لحد 

فاطمة /

ايه انتو حتجبوها فيا انا بتكلم عن الأصول مينفعش خدامين يخشوا ويطلعوا زي ما هما عاوزين 

مسك /

تشكري يابنت الأصول بس لو طلع العيب من اهل العيب مبيبقاش عيب 

يلا يا مرات ابويا بينا علشان منوسخش ولاد الأكابر بقعدتنا معاهم 

بيجاد بصوت رج اركان السرايا 

مااااااااسك اطلعي علي فوق و اقصري الشر دلوقتي انا عفاريت دنيا بتننطط قدامي اتفضلي يلا 

ندي سحبت مسك من أيدها وقالت لها :

تعالي معايا يا مسك علشان خاطري اطلعي يلا علي اوضتك انتي صحتك مش حتستحمل كل ده 

مسك بدموع عاجبك كده يا ندي 

ندا :

معلش تعالي بس واستهدي بالله دلوقتي ربنا يروق الحال

طلعت مسك مع ندا 

اشجان بصت لماجد بصه بمعناها لم مراتك 

ماجد بحده وقد  فاض به الكيل :

 فاطمة تعالي معايا علي فوق 

اشجان/

 خشي اقعدي يا عواطف فطرتي. ولا لسة اخلي البت روحية تحضرلك فطار

عواطف /

متاخذنيش يا حاجة انا لازم امشي معلش البيت لوحده و الف مبروووك وعقبال البكاري بالاذن 

مشت عواطف و الحسرة والانكسار تملي وجهها وكان لديها رغبة في البكاء 

لاول مرة تصعب عليها مسك

عواطف في نفسها 

/بالهوي يا مسك ايه ربنا يكون في عونك يا بنتي حيفضلواد يسمموا عشتك العمر كله كده حتفضلي في عنيتهم بنت فايز كلاف البهايم يا حسره عليكي 

وفي سرايا 

وفجاءة بيجاد طلع يجري كأنه افتكر حاجة 

وهو طالع خبط في ندا 

بيجاد/

 مسك فين يا ندا 

ندا بزعل وغضب  منه 

نامت وغطتها يا بيجاد ايه افتكرت حاجة تانية مقلتهاش ليها 

بيجاد بخضة:

 اايه وسبتيها تنام تعالي بسرعة علشان تصحبها

ندا /

لاء خشلها انت ولازم تصالحها هي مغلطتش ده كان رد فعل طبيعي لكلام فاطمة علشان تحافظ علي كرامتها 

بيجاد/ 

ماشي ماشي يا ندا مش وقته لازم الحق مسك

فتح الباب بسرعة وجري علي سرير لاقاها في وضح جنين 

بيجاد/

 مسك مسك ملحقتيش تنامي اصحي يلا وفضل يخبط علي وشها

فتحت مسك عنيها وكانت غرقانه بالدموع .

بيجاد / 

مسك فوقي بالله عليكي متناميش مني اصحي مسك مسك انتي سماعني لو سمعاني هزي راسك 

هزت مسك رأسها ببطيء دليل علي أنها سمعاه.

سندها وقاعدها ومسح دموعها وحضنها جامد لبيث لها الامان 

بيجاد /

 اهدي اهدي كده ومتخافيش من حاجة انا جانبك ومش حاسيبك حقك عليا يا وتين قلبي 

ملحوظه الوتين(شريان يغذي القلب والجسم كله) 

مسك بوهن

 بس انت زعقتلي قدامهم كلهم وفاطمة اللي غلطت فينا محدش كلمها وكأن اللي بتعملة ده طبيعي بص يا يا بيجاد انا ممكن اقبل اي حاجة الا الإهانة أو أن حد يقل مني ومتزعلش مني انا مش حاسكت لاي حد يقل مني علشان انا مش قليله يا بيجاد انا مضحكتش عليك ولا خدعتك انت اتجوزتني وعارف انا مين وعيلتي بتكون مين كلكم عارفين كده محدش اجبركم علي النسب ده طلما وافقتم مش من اي حد يعايرني أو يحاسني اني اقل منه 

بيجاد/

ممكن بقي تهدي طلعتي كل اللي جواكي اهدي بقي ولو حابه تنامي ممكن دلوقتي تنامي حبة

مسك /

لا انا حذاكر الامتحانات خلاص قربت وأنا بقالي مده مقصر في حق دروسي 

بيحاد /

ماشي وانا حنزل تحت شوية تكوني خلصتي علشان معطلكيش ماشي يا حببتي 

ابتسمت مسك وهزت رأسها موافقة

قام بيجاد بأسها من راسها وطبطب عليها بحنان شديد ومشي وقبل ما يحصل الباب 

مسك 

/بيجاد هو مين اللي قالك علي موضوع نومي وانا زعلانه ده 

بيجاد/

التفت ليها وغمز يعنيه العصفورة سلام يا قطة وذاكري كويس وما تفكريش فيا كتير ماشي

ضحكت مسك علي طريقتة. ضحكة هزت جدار قلبه 

بيجاد /

تدوووخي يا عمري ضحكتك تدوخ اكسير الحياه فيها بحبك يا وتين قلبي يا مسكي من الجنه

وسابها تذاكر ونزل علي وشه علامات الغضب والوعيد لفاطمة 

نزل لقي الكل متجمع تحت بس ماجد وفاطمة مش موجودين

بيجاد /سلامة عليكم متجمعين عند النبي ان شاء الله

محمود /صحبه يا ابني تعالى اقعد مراتك عاملة ايه دلوقتي

بيجاد/الحمد الله وصلك يا حاج اللي حصل انهارده 

محمود /طبعا انت عارف امك مش بتخبي. عليا حاجة

بيجاد /وراي حضرتك في اللي حصل واللي عملته فاطمة 

محمود /مرات اخوك غلطانه بس هي كده حنعملها ايه نموتها يعني ولا ايه شخصيتها كده مش بتحب الحال المايل مش حتشوف الخدامين داخلين طالعين علي كفيهم وحاتسكت بس يمكن هي زودتها شوية 

بيجاد /بكسره شديده صح عنك حق يا حاج صح فاطمة مغلطتش 

محمود /بس مراتك غلطانه ازاي ترد علي فاطمة كده 

ولكن مروة لم تقدر علي التحمل اكتر من ذلك وقالت بحده: 

معلش يا حاج انا مش فاهمة مين اللي مش غلطانه يا بابا فاطمة كل حاجة عملتها غلط 

قام بيجاد  وقف  وقفا وقال بقهر:

لا و كمان مسك اللي طلعت غلطانه عنية جت في عنين مروة وكانت عنية كلها دموع 

مروة طبطبت عليه بحنان الاخت في  هي وبيجاد زي التوام 

اوماء لها بيجاد براسه دليل علي امتنانه بيها 

بيجاد /

تمام يا حاج حق علينا وحق فاطمة كمان عن اذنكم 

اشجان وعنيها مليانه بلدموع علشان ابنها 

ابيجاد مش حتتغدي انت علي لحم بطنك من الصبح يا ابني 

بيجاد بنبره قهر

 لا يا امي لا أنا طالع عند مراتي علشان هي متنفعش تنزل تقعد معاكم احسن توسخكم 

اشجان 

/ليه بتقول كده يا بني بس ايه لازمته كلام ده 

بيجاد/

بصوت عالي روحية روحية 

روحية جت تجري 

روحية /نعم يا استاذ بيجاد خير

بيجاد طلع فلوس وعطهلها خدي يا روحية ابعتي حد من غفر يجب اكل جاهز ولبن معلش طلعهملي فوق 

اشجان قامت وقفت 

/بيجاد انت بتعمل ايه من امتي احنا بنعمل كده 

بيجاد /

معلش يا امي انتم ما رضتوش أن اسكن برا وفي نفس الوقت مش معتبرين مراتي حد منكم وكأنها وباء حيعديكم مع أنها حد كويس جدا سبيني براحتي بقي

محمود حس بزنب اتجاه ابنه وقال

انت بتستعبط ولا ايه ايه اللي انت بتعمله 

رفع بيجاد عنبية في عنين أبوه لمح محمود الدموع في عنين ابنه 

أجاب بيجاد /

اللي انا بعملة بردو يا بابا 

محمود

/بطل هبل انت ابننا في ايه 

بيجاد/

ومسك مراتي وكرامتها من كرامتي والي يهنها اهانه ليه انا كمان ولا انت شايف ايه يا حاج 

محمود /

عندك حق يا بيجاد ومن هنا ورايح محدش حيزعلها وانا بنفسي حكلم مرات اخوك فاطمة تبطل اللي بتعمله ده 

بيجاد ماشي يا حاج عن اذنكم حطلع اشوفها 

محمود / ماشي يا بني وهتها وتعالي علشان غدا 

بيجاد /خلاص يا حاج سبنا براحتنا حناكل فوق

محمود/ وانا قلت لاء حنتجمع كلنا علي سفرة يلا بقي 

طلع بيجاد السلم وهو طالع فاطمة نزله من علي سلم تقلبت عيونهم وكل واحد بيتحدي التاني لمح بيجاد اثار صوابع علي وشها معلمة 

فلاش باااااك

ماجد/ فاطمة يلا على فوق عاوزك

فاطمة/ انا نفسي اعرف بنزعق ليه طرشا انا 

طلعو فوق وقفل ماجد باب الاوضة 

ماجد. /انا نفسي افهم. انتي طنتك ايه مش بتحسي

اهانه الناس خلاص عندك عادي معندكيش اي احساس بحد خالص ااايه بقي اتخلقتي من طينه غير طيبنة البشر علطول بصلهم من فوق وكان الكون كله خلق لساعده جناب الكونتيسة فاطمة وكان بفلوس ابوكي ملكتي الكون كله طظ يا فاطمة فيكي وفي فلوس ابوكي

عارفه يا فاطمة انتي في الحقيقة هوا اه بجد هوا ومن غير ما أنفخ فيكي كمان حيطير عاملة زي البلونه اللي مليانه هوا وزياده عن اللزوم كمان لحد ما حيجي اليوم وتفرقعي فيه

كل يوم بتصغري في نظري اكتر من اليوم اللي قبله بصراحة بقيت مش طايقك ولا طايق نفسي بقيت بتخنق لما باب الاوضة يتقفل علينا

قعادي  معاكي بس علشان خاطر الاواد مش اكتر لكن انتي خلاص مش بتعنيلي حاجة 

فاطمة  بستهزاء .

حيلك حيلك سكاتناله دخل بحماره لتكون فاكر نفسك راجل وعمال تشخط وتنطر ولاء فوق يا بابا انا هنا الكل في الكل انا فاطمة اصحي يا بابا 

فاطمة اللي ابوك الحاج كان حيتجنن ويناسبنا 

ماجد بعصبيه .

انا حوريلك اللي مش راجل حيعمل ايه ده اول حاجة تشوفيها و في عزم مالية وهوب نزل علي وشها بالقلم 

انتظروني في قلوب ارهقها نبضها ملكة القلم نرمين قدري

الفصل السابع عشر

ماجد بعصبيه:

 انا حوريلك اللي مش راجل حيعمل ايه ده اول حاجة تشوفيها و في عزم مالية وهوب نزل علي وشها بالقلم 

اتفجاءت فاطمه من رد فعل ماجد غير متوقع

ولسة حتتكلم سبقها ماجد بعصبية :

ده اول رد فعل استقبلي اللي جاي بقي ومترجعيش تزعلي لما معملكيش اعتبار علشان انتي ما عملتيش اعتبار لحد وكبرتيش لحد مفهوم وصوتك ده ماسمعهوش و معطهاش فرصة للرد 

وسا بها وخرج وهبد الباب وراه 

فاطمة  في نفسها :

ماشي. يا ماجد وغلاوة ربنا لحردلك القلم ده اتنين وما حخلي حد هنا في البيت ده متهني زي ما كسرتوا فرحتي و مخلتونيش اتجوز اللي بحبه وابويا غصب أن اتجوزك وانا مش بحبك ولا بحب عيلتك كلها 

والله في سماه محد منكم طول منا عايشة حيعيش متهني و مرتاح انا وراكم والزمن طويل 

خرجت فاطمة من الاوضة ووشها احمر والكره في عينيها للكل 

نزلت فاطمة وهي رافعة رأسها لفوق وهي نازلة اتقابلت مع بيجاد كان طالع التقت عيونهم في نظرات تحدي وكره 

طلع بيجاد كأنه مش شايفها 

دخل عند مسك لقها نايمة وحاضنه الكتاب سحب كتاب منها براحة ودخل نام جمبها اخدها في حضنه ونااام استشعر دافئها وهي ايضا شعرت  بالأمان وكان كل واحد منهم بيرسل رسله الاخر أنه الامان الاطمئنان ناموا برهه من الوقت فاقوا علي صوت خبط علي باب

بيجاد/أيوة مين وهو مازال في حضن مسك 

مروة /بيجو خلاص بنحط الغدا وبابا بيقولك انزلوا يلا بضحك في سرها 

بيجاد./ماشي يا مفعوصة. انزلي واحنا حنحصلك

مروة حبت ترخم عليه كالعاده 

لا مش حمشي حخش اقعد معاكم ل متخلصوا و ننزل سوا

بيجاد/اتلمي وانزلي بدل ما اطلع اعملك بوستر علي حيطه

مروة/ماشي يا عم متزوقش نزله خلاص يا ساتر الواحد ميهزرش معاك بهزر يا رمضان 

بيجاد/بت امشي بدل ما اطلعلك

مروة/وعلي ايه الطيب احسن يا عم بيجو 

امجد / طلع امجد علي صوتها بت يامفوعوصة واقف هنا بتعملي ايه 

مروة /ههههه برخم علي بيجو 

امجد./شدها من ودنها بطلي شقاوة بقي مش بتزهقي من شقاوه

مروة بضحكة مصتنعة 

هههههههه لاء ليه وهي شقاوة تزهق 

حط امجد ايده علي كتفها يلا تعالي تحت يا مفعوصة و سيبي بيجاد في اللي عنده الله يكون في عونه مش حيرتاح طول ما هو عايش هنا 

ارتسمت  مروة الجد وقالت بحزن :

 . بجد يا امجد صعبان عليا بيجاد قوي كفايا كسرته قدام بابا و بابا بيدافع عن الساحره الشريره

امجد /

,خدي بالك وبكرة تقولي امجد قال دي حاجه بسيطة من الممكن تحصل قدام فاطمة خلاص حطت مسك في دماغها ومش حاتسبها

مروة /

انا بجد نفسي اعرف فاطمة بتعمل كده ليه مش بتحب حد فينا تعرف يا ميجو ربنا بيحب مراتك ندي

امجد./ اشمعنا بقي 

مروة/علشان مسك اخدت سجاده من تحتها فاطمة كانت مستلمة ندي بس ملحقتش جات مسك وانشغلت عن ندي

امجد /لا والكل بيقول عليكي صغيرة دا انتي طلعتي بلوة وانا مش عارف كبرتي يا مفعوصة

مروة / عيب عليك انا سوسه

وعند مسك في الاوضة 

مسك بتتحرك حتقوم 

شدها بيجاد علي فين يا قطة 

مسك /حقوم علشان مروة. بتقولك الحاج مستنينا تحت على غدا 

بيجاد /هههههههههههه مايستنوا هما اللي عاوزين يستنوا محدش قالهم يستنوا وانتي بتصدقي بقي اي حاجة مفعوصة دي تقولها 

مروة بيجاد بقي وبعدين 

بيجاد/يا روح بيجاد وعمر بيجاد وقلب ونبض بيجاد يعشقك يا مسكي ياوروح قلبي تعالي بقي لما اقولك علي سر و اخدها بعيد لعالم تاني خالص مافيهوش غير نبضات قلب وعشق . 

عالم كل واحده فيه يبعث الآخر عشق لا ينتهي 

انتهوا من عالمهم الخاص ولكن لحظات العشق لا تنتهي 

بيجاد /مسكي ونبض قلبي يلا حببتي علشان نجهز وننزل شلها بيجاد للحمام فتح الدوش وادخلها وهو معاها احتضنها بقوه تحت الدش وكأنه عاوز يثبت لنفسة أنها ملكة انتهوا من الحمام و ارتدو ملابسهم تعمدت مسك أن تبرز جمالها وضعت قليل من مساحيق التجميل علي وشها مما زدها جمال وارتد فستان بالوان زاهيه مما زاد وشها ازدهار. وكأنها خارجة من عالم الاحلام 

مسك في نفسها 

ماشي يا فاطمة أن مخليتك تأكلي في نفسك فاكرني البت الضعيفة اللي حتروح تعيط جمب الحيط ماشي حنشوف مين يغلب مين 

دخل بيجاد عليها وصفر صافرة اعجاب وامتنان لجمالها وقال؛

ببسم الله مشاء الله تبارك الله ايه جمال ده يا مسك بجد الله اكبر عليكي 

مسك/علي فكرة بتكسف بس بقي

بيجاد/في حد بيتكسف من نفسة بردو أنتي انا نفسي يعني وروحي يلا بقا زمنهم شايطين تحت اتاخرنا قوي 

نزلت مسك متعلقة في دراع بيجاد زي طفله اللي متعلقة في باباها وخائفة تتوه منه 

نزلت وعلي وشها ابتسامة مبهجة وهي فعلا شكلها مبهج تنشر البسمة علي وجه الغير. دون قصد 

دخل بيجاد كان الكل متجمع بس حمد ربنا أنهم لسة مستنين والدهم وأنه مش هو اللي آخرهم 

قاعد بيجاد جانب مسك بعتت مروة بوسة علي هوا لمسك و غمزت بعنيها لبيجاد نظر لها نظرة استحلاف أنه مش حيسبها علي مقلب ده 

ندي/مشاء الله يا مسك فستانك تحفة بجد جيباه منين

مسك/ عيونك هما الحلوين يا ندوش 

هند صاحبتي جابتهولي من اسكندرية وهي جاية تحضر الفرح 

انتبه ماجد الكلام وبص لبيحاد نظرة فهم بيجاد معناها اوماء بيجاد براسة علي أنه فهم قاصده 

بيجاد/الا قوليلي يا مسكي هي هند دي اللي حضرت فرحنا 

مسك/أه يا بيجو دي اعز صاحبه ليا أنا وعطر بس بنت جميلة في كل حاجة انا بحبها قوي 

بيجاد/بس لاحظت انها جت لوحدها جوزها مجاش معاها لية 

مسك /ببراءة تامة حرام حظها مش حلو خالص جوزها اتوفي بعد سنتين من جوزها حتي ملحفتش تجيب منه طفل يصبرها علي فراقه 

غمز بيجاد ل ماجد 

امجد/صلاة النبي احسن غمز هو كمان ل ماجد

مروة /بس تعرفي يا مسك انا حبتها قوي بجد حاسيت أنها واحده مننا 

مسك /هي بجد حد حلو قوي وطيبة قوي وانا وعطر لما كنا بنروح اسكندرية كنا بتنزل عندها

فاطمة بتريقة 

عذبه وقاعده لحالها اكيد خربها عندكم حق ترحوا تقعدوا ويها

مسك بزهق/

انا قلت قاعده لوحدها مامتها ساكنة في شقة اللي فوقها علي فكرة والبت محترمة 

مروة /

تعرفي يا مسك انا نفسي انزل اسكندرية قوي 

مسك /

بس كده غالي وطلب رخيص انا وبيجو رايحين اسكندرية بكرة ايه رايك تعالي معانا وانزلي عند هند 

مروة /

وحيات النبي تتكلمي جد يعني مش حتدايقي لو جيت معاكم وتقولي عزول 

مسك /

عيب عليكي يا مروة اضايق و منك لا طبعا خالص حببتي حبي انا وببجاد ملهوش دعوة بالمكان ولا زمان ولا مين معانا حبنا يتعدي اي حدود فا مش مرواحك معانا هو اللي حيوقف حبنا بلعكس انا فرحانه قوي وياريت ندي وأمجد كمان يجوا

امجد/

ياريت والله بس مينفعش انا وبيجاد نسيب شغل سوا 

ماجد بتأكيد : 

/انا جاي معاكم طلعت فجاءة بدون ترتيب 

انفجر ماجد وبيحاد من الضحك 

ماجد.وشه احمر ثم اكمل كلامة متجاهلا ضحكهم؛

 اه علشان انا اخد مروة بعربيتي 

وانت  يا عم الظريف تاخد مسك في عربيتك علشان منرخمش عليكم 

بيجاد بخبث:

هو انا مقلتلكش مش انا بحب الرخامة مووووت

بصله ماجد بستحلاف 

امجد بضحك 

اه عندك حق يا ماجد وكمان بالمرة تشوف البضاعة اللي في المينا علشان بيجاد حيكون مش فاضي عريس بقي

ماجد وكأنه لقي طوق النجاه؛

 ااه ااه صح عندك حق صح البضاعة ازاي كنت ناسيها

تنحت مروة شوية وحاست أن الموضوع في أنه  فاهي اكتر ناس دراية باخوتها لما يحوراو في موضوع حبت تتأكد من احساسها ابتسمت ابتسامت خبث 

مروة : 

اوبا اخ افتكرت حاجة مهمة بعتذر انا مش حينفع اجي معاكم افتكرت عندي امتحان كمان يومين خلاص بقي يا ماجد نبقي نروح وقت تاني وبيجاد يبقي يخلص الشغل هو بدل مرواح والسفر بقي 

امجد وبيجاد وقعوا علي الأرض من ضحك فاهموا أن مروة بتحور وفاهمت امجد 

فاطمة بستهزاء 

خير يارب ايه اللي باسطتكم كده كر كر كر في ايه مضحكونا معاكم ولا احنا لينا الهم بس

مروة بغيظ :

ايه يافاطمة حرام عليهم بيضخكوا اخوات و بيضخكوا مع بعض بلاش خلاص عيطوا علشان فاطمة تنبسط 

مسك /هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه فصلتيني يا رورو بجد وميلت علي مروة وقالت بصوت منخفض.:

رورو الحكاية في أنه صح و الحوار علي ماجد 

غمزت لها مروة حلاوته الفهمان حبيبي 

مسك /اقولك اكتر ولاكفايا 

مروة/قولي يا كبيرة واشجيني وفرجيني مدي ذكاءك 

مسك /الحوار. علي هند صح 

مروة/ أستاذة ورئيس قسم كمان 

مسك /اوبا دي حا تحلووووووو ووووو قوووي 

ندي /وطت عليهم عارفين لو ما قولتليش بتقولوا ايه انتم حرين وحيات امي لاقول لفاطمة انكم بتتكلموا عليها واشربوا من الاخر فيها لاوخفيها

مسك /حرام عليكي سلاما قولا من رب رحيم يجعل كلامنا خفيف عليها 

مروة/ بقولكم ايه تعالوا بعد غدا نعمل اجتماع ثلاثي في الأ وضه عندي انا كمان عندي نماية عاوزة احكيهالكم 

مسك/حلاوتك يا رورو 

ندي /اشطة وانا بموت في النم

كل ده وفاطمة عنيها معاهم حتموت وتعرف بيقولوا ايه وراسهم تلاته في بعض الغيرة والفضول والغل  هيجننونها

ماجد لاحظ غيرة مراته وشكلها اللي مش ناوي على خير

ماجد علشان يقصر الشر  قال:

خير يا بنات راسكم في بعض كده ليه بتقولوا ايه 

مروة ؛ 

كلام بنوتات انت مالك انت 

ماجد.:

ماشي يا مفعوصة حسافر واسيبك خالي الامتحان ينفعك

مروة :

ولا يهمني حسافر مع بيجو حبيبي وافتكرت ان الامتحان لسة الاسبوع الجاي 

بيجاد/

دلوقتي بيجو حبيبك صح ماشي يا مفعوصة

قطع كلامهم دخول اشجان ومحمود 

اشجان

 مالكم يا ولاد صوتكم عالي ليه 

محمود /

السلام عليكم متجمعين عند النبي 

اشجان

 /علية افضل الصلاة والسلام صحبة يا رب

بيجاد /

بابا بعد اذنك انا حاخد مسك وحننزل اسكندرية يومين و ماجد ومروة جاين معانا

محمود/طايب انت واخد مراتك علشان ده شهر العسل بتاعكم ايه بقي لازمت مروة و ماجد 

ماجد/انا عندي شغل في مينا و مروة نفسها تشوف اسكندرية فرصة انا معاها ومسك كمان 

محمود

/ملهوش لازمة ترخموا عليهم في شهر العسل ممكن تبقي تروحوا وقت تاني 

مسك اتلكمت لاول مرة 

مسك / حضرت العمدة انا مش مضايقة خالص أن مروة جاية معايا بالعكس أنا فرحانه جداا من فضلك وافق تيجي معانا 

محمود/

اولا انا ما سميش حضرة العمده انا اسمي أبا الحاج زي ما فاطمة وندي بينادولي و انتي كمان معزتك بقيت زيهم وانا مش حرفضلك طلب يا مسك مروة تسافر معاكم بكرة 

مروة/ بفرحة صقفت يا هوووووو وقامت بسرعة باست راس بابها شكرا عاش حودا عاش 

مسك /قامت باست راسة تسلم بابا الحاج انك ما كسفتنيش

محمود /في حاجة تانية احنا هنا كلنا عيله واحدة و مسك بقت واحده من العيله دي يعني اللي حيهين حد من عائلتي كأنه الاهانه ليا انا مش مسموح حد يقلل من حد كلنا هنا واحد مافهوم 

ردت مسك وندي مروة في نفس واحد و عنيهم علي فاطمة ما فهوم طبعا كلنا عيله واحدة هنا 

بداء الكل في الاكل تحت جو أسري مليان للضحك والفرح. انتهوا من الاكل وقام كل البنات تشيل  السفرة 

وفي المطبخ الكل متجمع 

مروة:

 انا مش حغسل المواعين طبعا كلامي واضح 

ندي :

 عليا المرادي بس قسموها بقي علينا علشان مش حلبسها كل مرة 

مسك :

 بضحك خلاص تمام أنا عليا حتفرج عليكم وكده تمام 

مروة /

ياسلام ياختي بضحك ونبي لاخليكي تغسليها كل يوم 

مسك/ اجري ابت انا كنت بدبس عطر فيها 

فاطمة

/ولا بنت كلاف البهايم بتتلت كمان يا ولاد وبتعرف تدلع حكم 

لسة حترد عليها مروة شاروت لها تسكت وتكبر دماغها منها 

روحية خالو عنكم انا حغسلهم خلاص 

ندي/

لا يا روحية ده دوري انتي يادوب تروحي لعيالك اتاخرتي انهاردة 

روحية/ 

تسلمي يا ست ندي انا فعلا اتاخرت قوي عليهم 

مسك: يلا روحي مستنية ايه اخلصي 

روحية:

 أن شله يخليكي ويسعدك يا ست مسك 

فاطمة/

 بسخرية هههههههي قال ست مسك قال عشنا وشوفنا

مسك :

مسك اسمي مسك بس يا روحية ولا ناسيني أننا صحاب يا بت ولا ايه 

روحية 

/بس بردو المقامات محفوظه وانتي دلوقتى

قاطعتها مسك لا دلوقتي ولا بعدين انا مسك بنت فايز كلاف البهايم وافتخر بكده مسك صاحبتك اللي كنتي بتفتحلها بيتك لما دنيا تفيض بيا انا زي ما انا ومش حتغير يا روحية افهمي كلام ده كويس جدا

حضنتها روحية أن شله يسعدك ويعطيكي ويرزقك بخلف صالح ويبعد عنك ولاد الحرام وبصت لفاطمة

فاطمة /

 في نفسها ولكن صوتها مسموع هو ده مقامك الخادمين الطيور على اشكالها تقع

مسك بصوت مسموع وكل إناء يوحي بالي فيه 

روحية/ يعني يا ايه مسك الكلام ده 

مسك /يعني لو الإناء في لبن حيبان البياض بتاعة لو في ليعاوز بالله طين حيبان سواد اللي فيه 

كل اناء ينضح باللي فيه يا روحية 

مروة/ يلا بقي روحية روحي و شارت للبنات يخلصوا 

ندي انا خلصت خلاص يلا بينا 

خرجوا تلاتة وسابوا فاطمة في مطبخ لوحدها والغل بياكل فيها 

دخلوا التلاته اوضة مروة

مسك /بخبث بصي يا رورو حتقعدي علي كرسي ده وتعرفي لوحد ك ماشي 

مروة /وشها احمر جامد اعترف بايه بس مافيش حاجه

مسك/ اه حتبداء بقي ايه سبب سفرك اسكندريه واوعي تقولي نفسي ازرها 

ندي /,اه يا مروة قولي واخلصي أصلها مخلتش عليا انا كمان وقلت اكيد وراكي حاجة

مروة/يالهوي انا مكشوفه أقوي كده يالهوي ليكون خد من اخواتي ا خد باله 

مسك / لا متقلقيش حاجات دي ما يفهمهاش غير البنات بس وخصوصا لما بصيت في وشك فاهمت ان موضوع في أنه غير كمان حكاية ماجد دي حدوته لوحدها 

ندي / نطت علي سرير الله دي سهرة حتحلو قوووي 

مروة / بس تفتكروا تكون فاطمة اخدت بالها من لهوجتي علي سفر

ندي /بضحك هههههههههههه لا خالص فاطمة شغاله نفسها بحاجات اكبر الغل اللي جواها حيموتها مش مخليها مركزه معاكي 

المهم احكي بقي الاول موضوعك وبعدين موضوع ماجد

مروة /بصوا موضوع ماجد انا معرفش عنه حاجة غير توقعات بس وتقريبا توقعاتي صح أنه معجب بهند صاحبتك 

مسك /,هو ده كمان اللي انا استنتجته بس وبعدين هو متجوز

مروة /بس من حقه يعيش ماجد اكتر حد اتظلم فينا من بابا .غصب عليه في جوازه بابا علي قد ما هو حنين علينا بس عاوز رايه وبس هو اللي يمشي ومحدش يعارض 

ندي/ المهم سيبك من ماجد دلوقتي وخلينا فيكي انتي ايه حكايتك بقااااااا

مروة بكسوف شديد بحب انا بحب وقلبي حا يقف من كتر الدق بحب يا ناااس

مسك /الله الله حلوووو مين بقي صاحب النصيب اللي حيفوز بلجوهره بتاعتنا

مروة /معيد عندنا في كلية بصراحة بينا نظرات اعجاب ومن يومين صارحني بحبه وانا كمان بقالنا 3سنين نظرات واخيرا اعترف 

مسك/كل ده حلو ايه علاقة اسكندريه في موضوع 

مروة /هو اصلا من اسكندريه و بيجي عندنا 3ايام في الاسبوع. وهو واخد اجازة شهر مش حايجي فا انا عاوز.ه اشوفه هناك بصراحة واحشني قوي 

وفجاءة فتح الباب وخل بيجاد عليهم كلهم قاموا وقفوا

الفصل الثامن عشر 

مروة /هو اصلا من اسكندريه و بيجي عندنا 3 ايام في الاسبوع. و هو واخد اجازة شهر مش حايجي فيهم عندنا فا انا عاوزه اشوفه هناك بصراحة واحشني قوي 

وفجاءة فتح الباب وخل بيجاد عليهم كلهم قاموا وقفوا

بيجاد/هو اية اللي انا سمعته ده انا عاوز شرح مفصل للي بيحصل هنا متجمعين كده ليه 

مسكخير يا بيجو في ايه قاعدين قاعدت بنات ايه مزعلك بس في كده مش احسن ما نقعد برا ونتشاكل مع فاطمة 

مروة و شها جاب اللوان وقلبها يخفق بشده من الخوف 

مسك بعتتلها نظرة تطمنئها 

بيجاد/يا سلام يا مسك انتي سيباني برا قاعده مع الساحره شريره وانتم عاملين اجتماع قمة هنا ايه مقطعين فروة مين وسمعت وانا داخل مروة بتقول عاوزة تشوفوا هو مين ده اللي هي عاوزة تشوفوا والتفت ليها 

مروة /مين ها أنا ليه فين  

ندي/ لحقتها البحر اه البحر مروة نفسها تسافر اسكندرية علشان تشوف البحر بصراحة كلنا نفسنا نشوف البحر

بيجاداااااه البحر و انا اللي عقلي سرح وقلت مفعوصة كبرت بس يلا الحمد لله أنه طلع البحر علشان مقطعش خبرك 

بيجاد غمز لمسك اايه مش يلا بقي ولا القاعده عجباكي هنا ما تنسيش اننا مسافرين بكرة اسكندريه وفي حاجات عاوزة لسة تتحضر 

مسك /اه تمام انا قايمة اهو اسبقني انت بس وان 

حا حصلك حالا وراك اهو

بيجاد /. اه ياما نفسي اعرف بتجيبوا كلام ده كله منين ماشي يا نبضي متتاخربش عليا

و التفت لمروة وانتي يا مفعوصة نامي بدري علشان مدوخناش الصبح انا حافظك علشان لو ماصاحتيش علي طول مش حاخدك معانا

فجاءة نطت مروة علي سرير ونامت وشدت الغطا علي رأسها

مروة انا نمت خلاص طفوا النور يلا والباب في ايدكم 

ندي/ ماشي يا ما مفعوصه هانم ليكي روقة هربتي ورمتها بالمخده

ابتسم بيجاد علي عفوية أخته و طيبتها كأنها طفله صغيرة 

خرج بيجاد وماسك ايد مسك وخرجت ندي شاوروا لبعض وكل واحد دخل الأوضه بتاعته

دخل بيجاد ومسك الاوضة وقفل بيجاد وراه

بيجاد./ مسك 

مسك /التفتت له ايوة يا بيجاد في حاجة

بيجاد/رايحة فين

مسك/رايحة اجيب هدوم من دولاب علشان اغير. وأحضر شنطه وانام حموت من تعب 

بيجاد /طايب تعالي اقعدي عاوز اتكلم معاكي

مسك /اتلجلجت خير في ايه يا بيجاد خضتني

بيجاد/لا يا قلب بيجاد من جوا مافيش حاجة بس كونت بستفسر هو انتم كنتم في اوضة مروة بتكلموا عن ايه 

مسك /تتفاجأت بكلامة ها ااه كنا بنتكلم حنروح فين في اسكندرية كلام بنات متشغلش بالك انت بيه

بيجاد /ااه صحيح بلغتي عطر أننا بكرة نازلي عندهم

مسك /اوووووف أتصدق ناسيت خالص حتصل بيها علي طول دلوقتي

ماسكت مسك التليفون واتصلت بعطر

عطر/يا وحشة يا نداله ملكيش اخت تسالي عليها موحشتكيش انتي وحشه بجد

مسك/طايب انا مسالتش انتي مسالتيش عليا ليه 

احس بيجاد مدي اشتياق الاختين ببعض ساب الاوضة ونزل تحت لحد مسك ما تخلص تليفونها

عطر /والله خفت اسال وخصوصا بعد عواطف ما حكت ليا اللي حصل من عقربه اللي عندك خالي بالك منها 

مسك /ربنا يكفيني شرها بجد مؤذية جداااا المهم احكيلي انتي ايه اخبارك ومحمد عامل ايه وحشتوني وحشتوني جدا

عطر/ انا الالي عاوزة اعرف عملتي ايه وعايشة ازاي عندك وايه اللي حصل ده ومرات ابوكي عندك وبعد ما مشت عملتي معاهم ايه 

مسك / انا حصلي حاجات كتير اشوفك بكرة بقي واقعك احكيلك بالتفاصيل مش حينفع. في التليفون 

عطر/ قامت نطتت من مكانها احلفي بالله اللي سمعته صح انتي قلتي اشوفك بكرة صح ولا انا سمعت غلط

مسك /هههههههههههه هههههههههههه صح أنا جاية اسكندريه بكره أن شاء الله أنا وبيجاد و ماجد ومروة

عطر /خلاص تنزلوا عندي ومش عاوزة اعتراض 

مسك /لا عندك ايه حتنزل في فندق بس مش حاسيبك غير علي نوم و ماتنسيش تبلغي البت هند عاوزة اشوفها 

عطر / طبعا امال مين حيساعدني في عمايل الغدا بكرة ان شاء الله بكرة الغدا عندي 

يلا بقي يا مسك اقفلي علشان اللحق احضر الجاجة

قفلت مسك الفون و عطر كمان

مسك /طول عمرك مجنونه

دخلت عطر علي محمد 

عطر/محمد عندي ليك مفجاءة مسك جاية بكرة انا فرحانه قوي

محمد /توصل بسلامة وسابها وقام علشان ينام 

عطر/ اوف بقي هو حيفضل قالب وشه كده كتير اعمل ايه بقي علشان اراديه أنا خايفة اعمل ايه بس دخلت عطر 

الاوضة لقت محمد بينام

عطر/محمد انت حتنام بدري قوي كده 

محمد/ و حقعد اعمل ايه يا عطر انام احسن علشان منتخانقش

عطر/ ربنا ما يجيب خناق بس انا غصب عني مش عارفه خايفة يا محمد

محمد / و انا ما طلبتش منك حاجة يا عطر ويلا تصبحي علي خير و شد غطا علية و نام 

وفي صباح اليوم التالي استعد الكل للسفر ارتدت مسك فستان اصفر بورد عباد الشمس مما ازهر جمالها بزياده 

نزلت مسك وبيجاد وكان الكل متجمع 

محمود /ايه يا ولاد ناويتو خلاص حضرتوا حالكم 

ماجد /اه يا بابا خلاص البنات بس تجهز وحنتوكل علي الله 

بيجاد /مسك خلاص جاهزت بس فين المفعوصة لتكون لسة نايمة لو نايمة مش حاخدها وتستحملي بقي نتايجة كسلاها

جاء صوت.من وراه هي مين اللي نايمة دي يا بابا انا في مطبخ من صبح بعملكم سندوتشات وعصائر انا بايته صاحية

بيجاد /ياساتر عامله زي عفريته العلبه بتطلعي من اي حتة طاب ايه خلصتي ولا لسة

مروة /يابني انا حد محترف خلصت والحاجة كمان دخلت العربية 

بيجاد /يا واد يا محترف يلا بينا 

اشجان /سوقوا علي مهلكم بلاش سباقات اللي كنتم بتعملوها في سكه انتم كبرتوا علي كده ما فهموم 

ماجد/ماشي يا ست الكل حاضر يلا يا بيجو ولا ايه وقت بيحري 

محمود /ابقي طمني علي شغل يا ماجد اول باول 

ماجد /عنيا يا حاج يلا بقي قبل ساحرة ما تصحي اخلصوا 

مروة ههههه ههههه يلا يابني بردو من خاف سلم

ماجد /انا مش خايف بس مش ناقصة فقر احنا ماشين في طريق خالي ربنا يسر حالنا 

بيجاد /يلا يا خويا ياعيني علي رجاله 

خرجوا وكل اتنين ركبوا في عربية 

وفي طريق تبادلوا ااكلاكسلت ولا يخلو الجو من سباقات والكل كان فرحان و سعيد 

وعند عطر في مطبخ هي وهند 

هند/بت يا عطر هو. محمد قالب وشه كده ليه ده مش طابق حد يقرب منه عملتي في ايه انتم ما كملتوش اسبوع متجوزين

عطر /اصلي اصلي بصراحة اصلي 

هند/ يا بت انطقي هببتي ايه مخاليه جوزك بالحاله دي 

عطر/ بصراحة يا هند مش عارفه اقولك ايه انا اصلي 

هند/هو موضوع بجد بقي لتكوني لسة بنت ومرضنيش يقربلك 

عطر/هو ده بلظبط بصراحة أنا خايفة قوي يا هند وكل ما يقرب مني اعيط و اتعصب عليه 

هند/انتي هبله قولي صح ده محمد اللي كنتي خوتانا بيه أنا ومسك ويحبه وحب طفوله ايه راح كل ده فين في ايه يا عطر 

عطر/مش عارفه اعمل ايه خايفة وهو ليه الكل مغلطني انا خايفة خايفة اعمل ايه

قطع كلامهم صوت كلكسات عربيات تعلن عن وصول مسك واللي معاها 

عطر/مسك وصلت وصلت وجرت بسرعة تفتح لها الباب

مسك /أخدت كل السلالم جري في علي احر من الجمر من لقي اختها لقد زاد القلب شوقا لها 

وفى وصول مسك لباب شقة

لقت دراعات عطر مفتوحة اترمت في حضن اختها وكأنها بقلها سنين مفتقدها حضنوا بعض و دموع كل واحده نازلة علي وشها دموع شوق وفراق وحنين وحب

وصلوا الباقي من تحت و بيجاد محمل بالهداية اللي اشتروها فور وصولهم اسكندرية 

محمد /ايه يا بنات خشوا كملوا جوا سيبوا ناس تخش

طلعت مسك من حضن عطر وهي تمسح دموعها 

عطر /اسفة يا جماعة حمد الله على سلامة اتفضلوا معلش مسك كانت وحشاني قوي 

ماجد /هي زحشاكي احنا زمبنا ايه وسعوا كده عاوزة اقعد 

دخلو رحب ليهم محمد اشد ترحيب وقاعدو في حجرة الضيوف المسماه بالصالون

فكانت شقة عطر جميلة ومفروشة فرش هادي ومنسق وكانت تطل على البحر 

بيجاد مشاء الله المنظر من هنا يرد الروح ربنا يباركلم فيها 

محمد/تسلم يارب وانت اخبارك ايه

قطع كلامهم دخول هند وفي أيدها فوطة مطبخ 

هند عطر تعالي كده بوصي علي الفرن 

قام ماجد وقف وفي سرة صلاة النبي احسن هو في كده 

مسك /ماشي يا ندله هنا وما تجيش تسلمي عليا 

هند/والله كنت واقفة على بوتاجاز علي الاكل اختك من فجر مشغلانه أشغال شاقة 

وحضنوا بعض بشدة 

ماجد/هو احنا حنقضيها سلامات ومش حناكل ايه ياعم محمد اليوم كله سلامات انا جعان وريحة الاكل تجنن صراحة 

بيجاد ومروة بصوا لبعض مستغربين شخصية ماجد المرحه غير اللي هناك في البلد اللي عمره ما بيضحك ولا باين علي وشه فرحة

محمد/لا ازاي بقي يلا ياعطر جهزوا سفرة 

خلت مسك وعطر ومروة المطبخ عند هند وبدأو في تحضير الاكل 

مسك /مشاء الله بيتك جميل قوي ياعطر ربنا يهنيكي بس سؤال بقي محمد ماله مش هو ده أنتيمي وافهموا من عنية خير 

هند/هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه طلع علي فشوش

مسك /ايه مش فاهمة قاصدك ايه 

هند/هههههههههههه يعني بح مافيش يعني لسة الزوج العازب

مسك/ احلفي بالهوي عليكي ياعطر أنتي مش حترحمي تعملي حركاتك دي ماهو ماوعدتش محمد اللي خاطبك لما يسرق بوسة تعمليلوا حكاية ده جوزك يا هبله يعني مش حيصبر اتلمي واخلصي بقي 

عطر/طايب امتي بزمتك عملتيها قلبك جابك 

مسك/من اول يوم وغلاوتك صحيح خاتمت في مستشفى بس خلصت

خبطت عطر علي صدرها مستشفي ليه احكي

مسك /هو ده وقت حكاوي ناس برا جعانه اخلصي

عطر ماشي بس اعملي حسابك حتحكيلي كل حاجة 

مروة دخله من برا كانت بتودي اطباق يلا بقي اخلصوا 

جاعنين برا 

حطوا باقي الاكل علي سفرة وخرجوا وماعدا هند كانت بتجيب عصير 

ماجد عنية زايخة بيدور عليها. وماكسوف يسأل عنها وفجاءة طلعت من مطبخ وبحركة لا اديه قام سحبلها كرسي تحت شهقات الكل واستغرابهم 

انتظروني في حلقة قادمة من قلوب ارهقها نبضها ملكة القلم نرمين قدري

التاسع عشر

ماجد عنية زايخة بيدور عليها. وماكسوف يسأل عنها وفجاءة طلعت من مطبخ وبحركة لا اراديه قام سحبلها كرسي تحت شهقات الكل واستغرابهم من عملته

التقت هند عنيها بعينة من هول مفجاءة 

انتبه ماجد لنفسة انحرج بشدة وقال يخجل 

بعتذر اصلها شايلة الاطباق قلت مش حتعرف تسحب كرسي سوري وقاعد مكانه و وشه احمر من الخجل

بيجاد /علشان ينعنش جو التوتر طول عمرك زوق يا ماجد هند /بأدب مبالغ فيه شكرا لزوقك استاذ 

التفتت ليها عطر ومسك وبصلها بصت بتعجب 

مسك / بصوت واطي ونبي ايه ، لا يابت مش واخدين علي رقة دي من ايه ده ومن أمتي فين جعير وصوت عالي

عطر / اتفضلوا بسم الله يا جماعة يارب الاكل يعجبكم انا مش بعرف أعزم اتفضلوا يلا 

انهمك الكل في الاكل 

ماجد / مشاء الله الاكل تحفة بجد تسلم ايدك يا عطر بلذات مسقعة بجد تحفة جميلة جداا

عطر /الف هنا بس مش انا اللي عامة مسقعة بصراحة هند اللي عملها 

التفت لهند و براحة بجد انتي اللي عملها تسلم ايدك

هند /بابتسامة اه انا اللي عملها شكرا 

ماجد/علي ايه بأس دي جميلة خالص حبتها قوي

مروة ميلت علي بيجاد الحق اخوك بيتنحنح و حايفضحنا 

بيجاد/هههههههههههه اه شوفتيه وهو عامل ميدو العاطفي فين فاطمة تفوقوا علي صوتها اللي شبه الجرز  ثم داس علي رجل ماجد علشان يفوق

ماجد أخرج اه مكتومة من الالم 

بيجاد/ بصوت مرتفع قليلا تسلم ايديكم بجد الاكل روعة

محمد /الله يخليك أقل واجب

مروة/ بس انتم تعبتوا نفسكم جامد بصراحة الاكل كله تحفة بجد تسلم ايدكم 

عطر/طايب كلي بقي انا مش بعرف أعزم اكليها يا مسك 

مروة/انا بأكل والله مش محتاجة عزومة والتفت لهند احكولنا بقي عرفتم بعض ازاي وبقيتوا أصحاب قوي كده 

مع ان مسك و عطر عايشين في البلد وانتي غايشة في بلد تانية. 

وازي علاقتكم رغم البعد ده كله. حلوة قوي كده الله اكبر يعني مش بحسد بصراحة أنا كان نفسي يكون عندي صاحبة كده مشاء الله عليكم 

هند/ونفسك ليه ما احنا هنا صحابك وأخواتك

مروة /,شكرا يا قمر قلولي بقي عرفتم بعض ازاي

هند/ لا دي حكاية طويله بس اللي اقدر اقول ان عطر و مسك بقوا عندي اعز من الاخوات كفايا وقفتهم معايا لما جوزي مات عمري ما حنسهلهم

مروة /البقاء لله انا اسفة حببتي فكرتك 

هند هههههههههههه ومين قالك أن عاوزه أنسي بلعكس انا عاوزة افضل فاكرة علشان ا تعظ و مافكرش في جواز تاني 

برق ماجد من كلامها 

لحقتها مسك بسرعة/

بس يا نودي الرجاله كلها مش زي بعضها ومش معني أن حد طلع وحش يبقي الكل كده انتي لسة صغيرة وملحقتيش تعيشي

ماجد/ صح برافوا يا مسك هو ده كلام

هند/ كلمك ده علي عيني وراسي بس البنات مش لاقين يتجوزو لما الأرملة هي اللي حتلاقي بزمتك مين يقبل يتجوزني

ماجد/انا 

التفت الكل ليه 

ماجد /,في ايه يا جماعة خضتوني انا عاوز اقولكم انا شبعت بس معطنيش فرصة اكمل كلامي 

ضحك الجميع انشغل الكل في الاكل تحت نظرات الإعجاب المتبادلة بين هند وماجد 

انتهي الجميع من الطعام وتوجهت الرجاله علي حجرة الضيوف المسماه بالصالون

وبدأ البنات في نظيف سفره وشيل الاكل

وفي مطبخ كل واحده بتعمل حاجة 

مروة/ بصوا يا جماعة في حاجة انا ملاحظها 

مسك /بابتسامة وانا كمان 

عطر /خير ربنا يستر 

الاتنين في نفس واحد ماجد 

وش هند جاب اللوان وكأنها كانت حاسة

عطر /ماله ماجد خير 

مروة/ بصراحة أنا حاسة أنه معجب بهند قوي وانا اتمني انها تكون من نصيبه

عطر/ سابت اللي في أيدها والتفت ليهم 

ازاي بقي اللي اعرفة أن ماجد متجوز من فاطمة 

مروة /وعايش ميت وأسالي مسك ماجد عمري ما شوفته مبسوط قد انهاردة عمر ما شوفت فرحة في عينة اتصدقوا بالله أنا عمري ما شوفته بياكل بشهيه زي انهاردة

ماجد اتظلم في جوازاته من فاطمة بابا غصب عليه في جواز وياريته سعيد معاها و مسك شاهده علي كلامي ده راحت مروة قربت هند بصي يا هند انا مش حغصب عليكي بس لو راضيتي تكوني زوجة تانية لماجد اكون شاكرة ليكي انتي مش حتكوني مراته بس لا حتكوني أمه واخته كمان ماجد فاقد الاحتواء والحنان صدقيني ماجد اطيب قلب فينا 

هند/بصراحة انتم فاجأتوني مش عارفه ارد اقول ايه 

جاء صوت من وراها اللي قلبك يقولك عليه يا هند استشيري قلبك 

التفت هند بس يا محمد ده متجوز ومخلف وانا مش حخرب بيت علشان أعمر بين تاني عمري ما بصيت لحاجة مش بتاعتي 

محمد / متهيقلي هو ادري الناس بظروفه هو لو كان شايف نفسة سعيد مع مراته عمره ما كان حيفكر يعمل كده و بيبص لعطر وعلي وشة شبه ابتسامة خفيفة 

عطر /شهقت ايه ايه سمعني كده 

محمد /وانا مالي يا لمبي انا بتكلم عن ماجد

عطر /اااه بحسب بس 

احضرت عطر اطباق الحلويات وخرجوا من مطبخ 

طلعوا كلهم قاعدوا برا تحت انظار ماجد متفحصة لهند

ماجد./بصراحة يا جماعة انا مش قادر اسكت لحد كده بصراحة أنا معجب جداا بمدام هند و بطلب ايديها قدمكم كلكم 

هند /ومراتك وأولادك 

ماجد /مالهم هي في البلد معززة مكرمة وهي والأولاد وانا حطلب من الحاج امسك شغل اللي في المينا اللي هنا وابقي انزل البلد اجازات و كده ولا كده انا علاقتي بفاطمة مقطوعة من سنين يعني وجودي من عدمة مش فارقة هي شغله نفسها بحاجات أهم مش حتاخد بالها مني اصلا

ووعد مني حعيشك اميرة مش حيكون ناقصك حاجة بس وافقي 

هند/بصراحة مش عارفه اقولك ايه بس انا متاخده شوية وحاسة اني متلغبطة وكل حاجة وعكسها مش عارفه اخد قرار معلش سبني اشاور امي واحكلها كل حاجة وربنا يقدم اللي في الخير أن شاء الله

بيجاد /تمام أن شاء الله لو في نصيب قبل ما نسافر حتكون مخلصين كل حاجة بس انتي استعجلي في الرد علشان نلحق نشتري شقة 

هند/ بسرعة دي طايب نلحق نعرف بعض ونفهم طباع بعض 

مسك /هند مش انتي بتثفي في كلامي انا اشهد لماجد بجد راجل ويعتمد عليه 

هند/بس ده جواز يا مسك وانا مريت بتجربة قاسية قوي وما عنديش استعدد أفشل تاني كفايا قوي اللي عشته 

مسك /لا خالص يا هند ماجد غير مرحوم خالد خالص فرق سما من الأرض

ماجد/انا عاوز اعرف انتي خايفه من ايه انا حأمنلك حياتك هنا حجباك شقة اللي تشاوري عليها 

هند/لا لو سمحت شوية انا الماديات وشقق كل كده مايفرقش معايا خالص انا كل اللي يفرق معايا أنه يكون علي خلق ويعاملني زي ما ربنا قال با لحسنة هو ده اللي انا عاوز

ماجد/وانا اوعدك انك مش حتشتكي مني في يوم بس هي حاجة واخده عاوزك تعرفيها علشان لو كان في ناصيب 

هند /خير انا فعلا عاوزة اسمعك واعرف كل اللي في دماغك 

محمد /تمام كده احنا نسبكم مع بعض شوية لأن من الواضح انكم عندكم كلام كتير يتقال 

قاموا كلهم وطلعوا وسابوهم

هند/خير بقا كنت عاوز تقول ايه

ماجد/بصي يا هند انا زي ما انتي عارفة أن انا متجوز بصي وبصراحة. علشان نكون علي نور انا مش ناوي أطلق فاطمة صحيح مش بحبها بس بحب اولادي ومش اتمني يعيشوا مفارقين بصراحة عيالي عندي بالدنيا 

هند /ربنا يباركلك فيهم انا عارفه كلام ده كويس جدا وما كنتش حطلب منك تطلقها 

ماجد/غمز لها بعنية طايب حنبل الشربات أمتي 

هند/انكسفت وطت رأسها لما اخد رأي ماما

ماجد /انتي عايشة مع ولدتك

هند /حاجة شبه كده ساكتين في عمارة واحد بس كل واحده في دور 

ماجد وما اقعتيش مع ولدتك ليه

هند /ماكنتش حرتاح هي تعتبر جامبي

دخل بيجاد ايه كلام علي ايه نقول عقبال البكاري 

ماجد/ أن شاء الله قريب 

بيجاد طايب ايه يا شبح مش يلا بينا اتاخرنا 

ماجد/اه تمام يلا 

هند/وانا كمان اتاخرت علي ماما

ماجد /خلاص توصلك علي سكاتنا بدل ما تاخدي مواصلات لوحدك 

هند /بشبه ابتسامة. وانا موافقة داخلة اجهز

سلمت عطر علي مسك 

عطر /حاتيجي بكره ولا ايه 

بصت مسك لبيجاد 

بيجاد/ حضن مسك لاء بقي انا عاوز افسحها في اسكندرية انتم اللي حاتيجوا معانا تخرج كلنا سوا وفرصة ماجد وهند يتقربوا من بعض اكتر 

عطر ساكتت معرفتش ترد علشان مش عارفه محمد راية ايه بس كانت متوقعة أنه حيرفض

محمد /و انا موافق شوفوا حنتقابل فين فرصة افسح عطر قبل ما ارجع الشغل من ساعة ما اتجوزنا ما خرجناش من البيت خالص 

تتفاجأت عطر بكلام محمد ودعوهم ونزلوا تحت

ماجد فتح باب عربية لهند اتفضلي يلا علشان نوصلك معانا 

بصت له وضحكت شكرا انت كدا وصلتني سلامة 

اتفاجاء أن البيت في وش البيت جيران 

ماجد /يا سلام وانا اللي عمال اقولك علشان مواصلات ماشي ماشي ليكي واحده 

طلعت هند بيتها علي وشها ابتسامة فرح 

طلعت هند علي شقة مامتها علطول خبطتت فتحت والدتها 

هند/مساء الورد والفل والياسمين علي عيون ست الحبايب يا حبيبه

ولدت هند/مدرسة القرع اشتغلت هاتي ما عندك 

قصت هند علي ولدتها كل حكاية بادق التفاصيل كلها 

ولدت هند /بس انتي حا تقبلي تكوني زوجة تانية يا هند بصراحة أنا مش موافقة علي كلام فارغ ده 

هند ليه بس يا ماما

والدتها /هي كلمة واحده لاء يعني لاء مش نطلع من حفره نقع في دحديرة كفايا اللي شوفناه من مرحوم جوزك خلاصات كلام لاء يا هند

وعند عطر دخلت عطر لبست قميص بروب جميل وضعت قليل من مكياج وقليل من عطر مفضل لديها وخرجت لمحمد

محمد / في سرو هو احنا ليلتنا نادية ولا ايه ولكن عامل نفسة مش واخد باله

عطر /محمد محمد 

محمد /رفع عينه قليلا عليها نعم في حاجة يا عطر 

عطر /بخجل لاء بس اصل كنت عاوزة اقولك يعني 

محمد /خير قولي بسرعة اصل متابع ماتش 

انحرجت عطر و شها احمر 

عطر/لاء لا لا خلاص مافيش و سابتة و ماشيت 

قام نط محمد ماسكها من دراعها هو ايه اللي لا لا لا مافيش،هو دخول حمام زي خروجه دا انا لما صدقت حنيتي عليا بس قولي بقي ايه جمال ورقة دي كلها 

ابتسمت عطر 

محمد/ اموت انا في حلو ابو غمزات تعالي بقي عاوزك في موضوع مهم جدااا لا يحتمل التأجيل أو حتي التفاوض موضوع حياة أو موت والتقت شفتيها في قبله طويله انستهم دنياهم واخدتهم لدنيا عالمهم الخاص ولم يتركها حتي أصبحت زوجته امام الله 

وفي الاوتيل (الفندق ,)

ماجد /ايه ياجماعة تفتكروا مامتها حتوافق ولا ايه انا بصراحه خايف متوافقش علشان موضوع جوازي ده

بيجاد/بصراحة يا ماجد مش عارف خايف تكون اتسرعت

ماجد/لاء يا بيجاد انا متسرعتش وكلم شايفين انا عيش ازاي وبصراحة أنا معجب بهند من ساعة فرحكم البنت شدتني كده 

مسك/ هي بصراحة تنحب بس عاوزه اقولك علي حاجة مامتها مش حتوافق بسهولة طنط زيزي شخصيتها قوية هي اللي ربت هند وكانت اب وام بعد والد هند ما اتوفي 

ماجد/يعني انتي شايفه. ايه يا مسك طمنيني 

مسك /مش عارفه بقي يا ماجد سبها علي الله انا صبح حتصل بيها واعرف ايه اللي حصل اهدي بقي شوية 

بيجاد/ ها تحبوا تروحوا بكر. فين 

ماجد/ تعالي نوديهم المنتزة ونتغدي هناك الجو حيكون تحفة ايه رايكم. وعندي حته فكرة تعالو تشتري شواية وفحم ونشوي هناك فراخ ولحمة 

مسك / كفك وخبطت أيدها في ايده هو ده كلام يا سلام 

بيجاد/ انا معنديش مشكلة. اي مكان مش حتفرق اسكندرية كلها حلوة 

مسك وانا طبعا مقدرش اعتراض علشان انا اساسا معرفش الأماكن هنا بس اسمع علي كوبري استانلي نفسي اشوفه ونبي ياىبيجو

بيجاد/يا عيون بيجاد وقلب بيجاد اجبهولك لحد عندك هنا .

ماجد /لا يا شيخ ونبي ايه بطل يلا نحنخة وخد مراتك واطلعوا ناموا علشان حنصحي بدري 

بيجاد /ماشي يا رخم فصلتني ولا ايه رايك يا مفعوصة ساكتة يعني و ما قلتليش ايه رايك في خروجت بكرة 

كل ده و مروة في عالم تاني مليان بتبادل النظرات الحب و الغرام و الهيام

بيجاد لما مروة مرضتش عليه التفت ليها و كأنها كالمغيبة تابع نظرتها و شافها باصه علي ايه 

بيجاد قام بهدوء وبدون عصبية راح لشاب اللي وافق بيبص لأخته وهو كمان كأنه انفصل عن العالم اللي حوله 

وحط ايده علي كتفه 

بيجاد /ايه عجباك صح 

انخفض الشاب وفاق لنفسة 

بيجاد بعصيبة و بصوت حاد منخفض عجباك بتحبها 

اوما يوسف براسة اه اه

بيجاد شد ايده علي راسه ولما هي عجباك مدخلتش البيت من بابه ليه ها انطق 

يوسف /اه سيب راسي طايب ليه خلينا نعرف نتكلم 

بيجاد /و لما انت بتعرف تتكلم ما جاش اتكلمت مع رجاله ليه ها ها وشد علي راسة

مسك /ماجد قوم شوف بيحاد 

ماجد/لا سبية بيجاد حيعرف يتصرف كويس وعنيه علي مروة اللي حتموت من خوف ومسك ماسكه أيدها عماله تهديها 

مسك اهدي يا مروة. بالله عليكي ما تخافيش ببجاد حنين مش حيعمل حاجة 

ماجد/ انتي تعرفي احنا لو مش في مكان عام أقسم بالله كنت عرفتك شغلك اخوكي يرجع بس ونشوف عمل ايه انتي يامفعوصة ماشي ماشي 

مسك/ ماجد بس بقي اهدي شوية و خلينا في بيجاد خايفة يعمل اي تهور

وعند بيجاد ويوسف 

بيجاد سحب يوسف علي أقرب كرسي اتفضل اقعد هنا واحكيلي كل حاحة بالتفصيل 

يوسف عدل نظارة طبية بتاعته بس استاذ بيجاد قبل كل حاجة اختك من اكتر البنات المحترمة اللي قبلتها في حياتي 

بيجاد/ عارف طبعا هو انت حاتيجي تعرفني علي اختي واللي يقول عكس كده ليلته مش معديه اصلا 

يوسف/ تمام تمام أنا معيد في كليه بتاعتها بقالي 3سنين متابعا من بعيد لبعيد بس السنة دي بصراحة ما قدرتش وكنت ملاحظ أنها كمان بتبادلني نفس شعور رحت من شهر وصارحتها بالي جوايا اعترضت في الاول بس حبها كان باين عليها ماقدرتش تقام وتصدني اكتر من كده

احنا معملناش حاجة غلط يا استاذ ببجاد احنا حبنا بعض واظن أن الحب لا عيب ولا حرام انا بجد بحبها 

بيجاد /انا مقولتش أن الحب عيب بس من ورا اهلها هو ده العيب 

يوسف /اقسم لك اني ما قبلتهاش ولا مرة برا كل كان في إطار جامعة مش اكتر ولما عرفت انها رايحة اسكندرية قلت فرصة اشوفها

بيجاد/انت منين انت نزلت من البلد مخصوص علشان تشوفها هنا

يوسف هههههههههههه لاء طبعا مش لدرجة انا اصلا من اسكندرية وبروح كليه عندها انتداب 3ايام في الاسبوع 

انا الحمد لله متيسر الحال عندي شقتي و مستوي اجتماعي كويس و معيد في جامعة وطالب الاقرب منك 

بيجاد / ده كلام سابق لأوانه لان كلام مش حيكون معايا كلام مع الحاج هو اللي ليه كلمة أنا بس اللي اقدر اعمله اني ارشحك ليه وحتطر اكدب و اقول انك واحد صاحبي علشان مينفعش اروح أقوله بنتك بتحب يا حاج يطب ساكت مننا الراجل والجوازة تبوظ

يوسف /انا بجد اتشرفت بمعرفتك مروة حاكتلي كتير عنك بس موافتكش حقك بصراحة راجل بجد

بيجاد /شرف ليا أنا يا دكتور

يوسف بيحسس علي رقبته لاء دكتور ايه بقي هو بقا فيها دكتور خالي البوساط احمدي اسمي يوسف

بيجاد وخبط علي كتفة جامد ماشي يا يوسف اديني رقمك ولا علي ايه ما هو مع مفعوصة ماشي سلام ورجع بضهره. تاني لورا . اه بلحق احنا رايحين بكرة المنتزه يقولك بدل ما هي تقولك وانا اعلقكم انتم الاتنين تعالي قدي اليوم معانا واهو تحت عنينا 

يوسف قرب عليه وحاضنه و باسه يا سلام انت اجمل بيجاد في دنيا 

بيجاد طايب اجري امشي احسن اغير راي 

يوسف لاء وعلي ايه سلام 

ماشي بيجاد راجع عندهم وغير ملامح وشه و واصتنع العصبية وكشر وبص لمروة بغضب شديد قدامي يلا علي فوق من غير ولا كلمة 

مسك /بيجاد نتكلم بالعقل تعالي بس اقعد ةاستهدي بالله

قطع كلامها بيجاد مسك مش عاوز حد يدخل والتفت لمروة اتفضلي قدامي علي فوق حالا 

انتظروني في حلقة قادمة من قلوب ارهقها نبضها ملكة القلم نرمين قدري

/

عشرون

مسك :

بيجاد نتكلم بالعقل تعالي بس اقعد كده استهدي بالله وبلاش العصبية دي 

قطع كلامها بيجاد مسك مش عاوز حد يدخل والتفت لمروة اتفضلي قدامي علي فوق حالا وبصوت حاد بسرعة

ارتعبت مروة من شكل بيجاد اول مرة تشوف علي وشه الجدية دي طلعت معاه علي فوق دخلو الاوضة

نظر لها  وقال بحده:

اتفضلي اقعدي كده واحكيلي كل حاجة من الاول و بالتفصيل

مروة بتلجلج:

بيجاد افهم بس انا واللهي ما عملت حاجة غلط اقسم لك بالله

قطعها بيجاد وبصوت عالي

من غير ما تحلفي انا عارف انك لايمكن تغلطي انتي تربيتي و انا عارفك كويس يا مروة مش مروة اللي ترخص نفسها 

غلطتك الوحيده انك خابيتي عليا وما جتيش تقوليلي علي حصل 

مروة 

/انا مش قاصدي اخبي عليك انا فكرت الف مرة اقولك بس اقسم بالله انكسفت منك بيجاد مهما كانت صحبيتنا في حاجه ما ينفعش تتحكي

بيجاد /

مروة انتي حتستعبطي اتكسفتي من ايه انتي بلذات ليكي عندي معامله خاصة انا عامل عيل صغير معاكي عذر اقبح من ذنب يا مروة انتي خليتيني أفقد الثقة فيكي

مروة  ببكاء:

لاء لاء يا بيحاد انت بالذات لا انت عارف غلاوتك انت بلذات عندي واللهي ما كنش قاصدي انا كنت خايقة احسن تعارض الحب ده وانا بحبه قوي وكنت خايفة اي حاجة تفرقنا عن بعض والله هو ده كان كل همي 

بيجاد و قد بدأت ملامحة تلين 

قولي بقي وهو يستاهل الحب ده كله ولا ايه

مروه /

قوي قوي والله صدقتي يا بيجاد يوسف حد محترم قوي وكويس جدااا لما تعرفه حتكتشف ده بنفسك 

بيجاد 

/طايب سؤال هو ليه مجاش أتقدم من الباب

مروة

/احنا ملاحقناش هو لسة مصارحني يحبه مع بداية سنه دراسية مافيش شهرين تلاته بس ملحقناش والله هو كانت بيحاول يلفت نظري له من ٣سنين لحد ما فجاءة لقيتوا داخل عليا مدرج و بيقولي 

فلاش باااااك

يوسف

ممكن يا انسه مروة نتكلم عندي كلمتين حابب تسمعيهم مني لو سمحتي 

مروة. /اتلجلجت و نظرت  لصديقتها ووجها  جاب الوان 

يوسف

/في ايه بس يا آنسة هو انا حا خطفك انا بس حتكلم معاكي بعيد شوية عن الطلبه 

مروة/ 

بس جوا الكليه مش طالعة منها في اي حتة

يوسف/ 

وانا صدر مني أن قلتلك تعالي نطلع برا كليه انا عارف كويس انا بكلم مين وأخلاقها ايه انا مش صغير يا آنسة و بعرف اميز كويس 

مروة 

/ تمام تعالي نقعد في الكافتيريا 

يوسف/ 

مروة انا بصراحة و بدون مقدمات بايخة وطويله وملهاش عازه انا بلمختصر المفيد جدا ب ح ب ك قالها ببطيء شديد وعاوز اكمل حياتي معاكي ومش حقدر علي بعدك تاني بجد بحبك 

مروة وشها ازداد احمرار من كتر الخجل ولسنها اتلجم مش عارفه ترد

يوسف /

بحبك مش من انهارده. بس انا بحبك من اول يوم وقعت عيني عليكي يعني بحبك من 3سنين ودي السنة الرابعة 

بااااك

مروة 

/هي دي كل الحكاية ومنها بدأت علاقتنا واللهي كلها في إطار جامعة مخرجناش منها

بيجاد ابتسم وفتح دراعته ليها اترمت مروة في حضنه تبكي 

مروة 

/ علشان خاطري يا بيجاد بلاش حكاية الثقة اللي اتهزت انا ما غلطتش 

بيجاد /

والله يا مفعوصة كبرتي وبتحبي وحتتجوزي بصراحة صعبان عليا الراجل الله يكون في عونه 

مروة /اتجوز ايه مين قال كده لسة بدري 

بيجاد أخرجها من حضنة يوسف طلب ايدك مني يا مفعوصة بس انا ما عتطهوش كلمه غير لما نشوف راي الحاج ولا ايه

مروة / اده بتتكلم جد بس صح كده اللي انت قلته بس تفتكر بابا حيوافق طايب حنقوله عرفني ازاي 

بيجاد /هنا بقي يجي دور بيجو حبيبك علشان تعرفي قمتي عارفة لو زعلتني أو طلبت منك طلب وما تعملشي 

مروة /يووووو علي رخامتك قول بقي حتقول ايه لبابا عنه 

حقوله صاحبي وشافك لما كنا في اسكندريه بس لما اشوفه بكره واقعد أرتب معاه حنعمل ايه

مروة /

اده اده انتم حتتاقبلوا بكرة فين و امتي ها ها قول بقي 

بيجاد

/هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هو انا ما قولتكيش

مروة /

بنفاد صبر لا ما قولتش علي فكرة وقول واخلص بدل ما حشتغل عض و لا ناسيي 

بيجاد /

وعلي ايه الطيب احسن معاكي انتي بلذات بس فاكريني ابقي اقوله انك سعرانه وممكن تاكليه وهو نايم

ماسكت مروة مخده من علي السرير و حدفتها عليه لكن كانت من نصيب مسك بتفتح باب الاوضة لبست مخده في و شها 

مسك /

اه يا سلام يا سلام هو ده اللي اسكتي يا مسك محدش يدخل انا قلت حطلع الاقيك كسرلها رجل رقبه مش هي كمان اللي بتحدفك بلمخده

مروة 

اوبا اوبا يا ست مسك انتي معايا ولا عليا 

مسك

معاكي طبعا يا غاليا هو انا اقدر بس ايه حكاية بلظبط

مروة 

يوسف طلب ايدي من بيجاد انهاردة 

مسك

احلفي الله احلي خبر الف الف مبروووك 

مروة

الله يبارك فيكي انا فرحانه قوي عاوزاكي بقي كده نقعد أنا وانتي نختار فستان علشان….

بيجاد/

ااااااايه حيلك حيلك انتي و هيه خلاص نوزع شربات .

ايه الاوفر ده هو مش لسة حيروح الحاج وراي الحاج اللي حيمشي خير استهدوا بالله كده منك ليها وعملي حسابك يا مروة انا عزمتة بكره معانا يجي المنتزه 

مروة

/ياهو وو انت اجمل اخ في دنيا 

بيجاد/

الا صحيح يا مسك فين ماجد مطلعش معاكي ليه 

مسك /

ماجد هند لحسة مخه خالص ما بطلش كلام عليها من ساعة ما طلعتوا لما لقاني خلاص زهقت قالي يلا نطلع ودخل اوضته

بيجاد تمام يلا بينا احنا كمان علي اوضتنا والتفت لمروة وانتي نامي علطول يا مفعوصة بلاش لك في التليفون كتير 

مروة /

عيب عليك ودي تيجي 

بيجاد /

ماشي يا ختي لما نشوف اخرتها معاكي ايه 

مروة اخرتها عنب ان شاء الله 

خرج بيجاد و مسك ماسكين أدين بعض. باشتياق ولهفة كبيرة دخلوا اوضتهم كانت جانب أوضتة مروة علطول 

بيجاد

/ شد مسك لحضنه و بحنان شديد تعرفي انك وحشتيني انهاردة قوي مش عارف اتلم عليكي والنصيبة اسمة شهر عسل معرفش انا شهر عسل ايه اللي ملموم في الإخوة و الصحاب ده 

مسك /

هههههههههههه صيح وانت كمان وحشتني قوي قوي يا بيجاد 

بيجاد

/بحبك قوي يا مسك بصراحة أنا مش عارف حياتي كانت ازاي من قبل ما قبلك يا روحي قلبي ونبض حبي 

مسك /

و انا حياتي اكتملت لما عرفتك اصلا ما كانش عندي حياة علشان اعشها 

بيجاد /مسك هو انا قلتك إن بحبك قبل كده 

مسك /ايون لسة قايلي حالا علي فكرة 

بيجاد/رخمة قوي علي فكرة 

مسك /هههههههههههه عارفة علي فكرة

بيجاد/بحبك وبعشقك يا حببتي و يا عمري و يا قلبي بجد انا بحبك قوي يا مسك بحبك بجد بحب كل حاجة فيكي نفسك حركتك كلامك همسك بحبك قوووي. ماسكها حضنها و وطي علي ودنها وغني براحة 

سنين ومرات زي الثواني في حبك انت ونا لو حفكر احب تاني ححبك انت 

وضمها جامد و شلها ورقص بيها وبصوت عالي بحببببببببك يا حياتي قلبي 

مسك /عينيها دمعت من كتر الاحساس بيجاد انا نفسي اجيب منك عيال كتير نفسي قوي يطلعوا كلهم شبهك 

بيجاد /هههههههههههه هههههههههههه لا حرام عليكي لو البنات طلعت شبهي حيقعدوا جمبنا انا عاوزهم يطلعوا شبه اجمل ملاك عندي شبه حبيبة قلبي وروحي مسك 

وشدها من أيدها بقولك ايه تعالي بقي علشان عاوزين نقول احلي كلام بقا وذهبوا في عالمهم الخاص 

وفي الصباح اتجمع الكل علي فطار 

بيجاد ومروة و مسك و ماجد 

ماجد/مسك كلمتي هند وسالتيها علي اللي حصل 

مسك/لا يا ماجد لسة بدري واحنا اصلا حنشوفها أنهارده اصبر شوية 

ماجد /اديني صابر اهو 

بيجاد /يلا بقي علشان لسة عاوزين ننزل السوق علشان نشتري اللي حاحات اللي حنشويها و الشاوية 

ماجد /انت تعرف سوق ده فين و لا حنتوه 

بيجاد /لاء. انا كلمت يوسف و زمانه جاي 

ماجد/مين يوسف ده 

بيجاد/أن شاء الله خطيب اختك المستقبلي 

ماجد /صحيح انت ما قلتليش عملت ايه معاه وبص لمروة 

بيجاد /خلاص يا ماجد حلتها واختك ما غلطتش الحمد لله بس خالي بالك حنقول لبابا أنه صاحبي وشافها معايا 

ماجد تمام يلا بقي علشان نمشي 

بيجاد/ما تهدي بقي روشتني احنا مستنين يوسف علشان نمشي 

دخل يوسف السلام عليكم يا جماعة 

بيجاد / وعليكم السلام ايه يا عم انا قلت حا تنفد بجلد و تخلع وتبقي امك دعايلك يا بني اسمع مني انا ادري منك 

يوسف/ و انا اقدر اخلع بردو وبص لمروة ده انا لما صدقت قربت تقولي ونولت الرضا 

مروة وشها احمر جداا من الكسوف 

يوسف /معلش اتاخرت عليكم شوية اصل عديت علي سوق واشتريت شوية حاجا 

بيجاد./اشتريت ايه انا كنت مستنيك علشان نروح سوا 

يوسف انا قلت نوفر وقت وجبت كل حاجة 

ماجد /اهلا يوسف انا ماجد اخو مروة الكبير 

يوسف/اهلا استاذ ماجد طبعا حضرتك غني عن التعريف 

ماجد /بس احنا كنا عاوزين نعمل حفلة شوي كده صغيرة فا كنا عاوزبن نجيب حاجات الشوي 

يوسف /حصل يا كبير وكل حاجة جاهزة في عربية يلا بقي علشان متتاخرش 

سبقهم يوسف العربية 

قرب بيجاد من مروة هو انا مش قلتلك بلاش لك وتنامي 

مروة /وانا قلتلك تمام يا كبير 

بيحاد /وحيات اخوكي ماشي يابت وهو عرف أننا عاوزين تشوي من نفسة مخاوي وعفاريت صح

مروة /الله اعلم تفتكر 

بيحاد/اجري ابت من قدامي اجري 

ركبوا عربيتهم واتصلت مسك لعطر

مسك /صباحو جنة يا قلب اختك 

عطر/صباحك ورد يا ريحة المسك 

مسك /جاهزتوا ولا ايه 

عطر/اه خلاص وهند عندي بس في مشكلة 

مسك /عرفتها من غير ما تقولي ومتوقعها طنط زيزي صح 

عطر /فعلا هي موافقتش علي جوازه

مسك /متوقعة طبعا يلا نتكلم لما نتقابل المهم طمنيني عليكي ايه الاخبار 

عطر/ضحكت 

مسك /ايوووان ضحكت يبقي قلبها مال صح يا قلب اختك

عطر/صح يا قلبي 

مسك /الف مبروووك يا حببتي 

قفلت مسك مع عطر 

بيجاد/مبروووك علي ايه هي والدت هند وافقت 

مسك /لا طبعا موافقتش ومش عارفه اقول ايه لماجد

بيجاد/هي هند مش جاية سبيها هي اللي تبلغة بلاش احنا مبرو ك بقي علي ايه 

مسك /هههههههههههه خلاص بقي يا بيجو متبقاش رزل ولازم تعرف كل حاجة

بيحاد/لا يكون اللي في بالي صح هو صح 

مسك / بس بقي عيب الله

بيجاد / حبيبي اللي بيتكسف بس اختك دي قادره سايبة محمد كل ده يا قلب امه زمانه استوي

مسك/بيجو بس بقي عيب حد قالك انك قليل الادب قبل كده

بيجاد /اه حبيبت قلبي قالتلي 

اتجمعوا جميعهم  ووصلوا المنتزة نزلوا من عربيات وتبادلوا السلامات  علي بعض وماجد مش علي بعضه  هيتجنن ويسأل هند 

تكملة الرواية من هناااااا

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *