التخطي إلى المحتوى

 رواية شيطان في بيتي الفصل الخامس والثلاثون 35 – بقلم زهرة الربيع 

الخامس_والثلاثون اتسعت عنيه بزهول شديد لما لقاها في البيت.. حرفيا مش مصدق اللي هو فيه معقوله بجد هي هنا 

اسيا قربت منه وقالت برقه…..لقيتك مش بتيجي قلت اجي انا 

اكمل بصلها بزهول اشد وقال….انتي وصلتي هنا ازاي عرفتي مكاني منين

و بصلها باستغراب من لبسها كانت لابسه عبايه سودا طويله مقفوله بازرار قال…و ايه اللي انتي لابساه ده

 اسيا قربت منه اكتر وقالت بابتسامه…. عبايه سمراء… حلوه عليا 

اكمل اتنهد بضيق وقال…. جايه ليه يا اسيا 

اسيا قالت بسرعه وحزن بتحاول تخبيه بابتسامتها …جايه اتكلم معاك …انا ….انا عرفت حاجات كتير قوي عرفت انك بريء في كذا حاجه وكمان معاك حق في حاجات كتير وشفت نتيجة التحليل…عرفت انك ابن عمي وجيت اقول لك خلاص ما فيش حاجه هتضايقنا تاني باذن الله وطبعا تقدر ترجع بيتك و

بس قاطعها لما ضحك بسخريه والم وقال ….بجد والله …مش عارف اطير من السعاده ولا أولع في نفسي ولا اعمل ايه…..بجد عرفتي اني ابن عمك واني كان معايا حق يا سعدي وهنايا لا وكمان اقدر ارجع البيت شكرا والله بجد شكرا …تمام انتي وصلتي رسالتك تقدري تتفضلي لان انا مستعجل

 ولسه هيروح على اوضته مسكت ايده وقالت بحزن وحرج… انا عارفه انك زعلان ومقدره اللي انت فيه…بس انا والله عمري ما اتخيلت ان عمي ممكن يكون بيضحك علينا بالشكل ده ظلمتك وكنت شيفاك شيطان… والشيطان اصلا ساكن بيتنا ومش حاسه ..بس خلاص… من هنا ورايح …من هنا ورايح هسمعك واصدقك في اي حاجه والله …ممكن بقى ترجع

 اكمل اتنهد وقال …لا مش هرجع يا اسيا ….مش هرجع ابدا مش بس هبعد عن البيت …لا هبعد عن البلد دي كلها.. لانها بقت تخنقني

بقلم….زهرة الربيع

اسيا اتسعت عنيها بزهول وهيه بتبصله بصدمه شديده وقالت…ايه تبعد ازاي

 عند منتصر اول ما اخد اقوال عليه مشي علشان يوصل سهيله لانها كانت في العربيه وكان لازم يوصلها البيت بعد كده يرجع يكمل التحقيقات ويحاول مع علي يمكن يعترف 

اول ما وصلها البيت سهيله قعدت على الكرسي بتعب ورفعت نقابها وبقت تشرب ميه بتوتر 

 منتصر اتنهد وقرب منها واول ما لمسها انتفضت بخوف

اتنهد بحزن وقال…. اهدي يا حبيبتي انا جنبك…. انا اسف على يوم النهارده اسف جدا ان الحيوان ده خوفك بالطريقه دي ..واسف اني مكنتش جنبك

 سهيله حطت ايدها على خده بحنيه وقالت ….ده كان غصب عنك… وبعدين الحمد لله ربنا ستر ووقف معايا لما بعت اكمل

بس مقدرتش تكمل وبقت تبكي بشده وقالت…..بس انا خفت قوي قوي ….وكمان قال انه بوظ عربيتك وخفت عليك لا مش خوفت انا اترعبت كنت هموت فيها

منتصر مسح دموعها وضمها ليه بقوه وقال …حقك على قلبي ما كانش ينفع امشي واسيبك في البيت اصلا ….ما كنتش متخيل انه مراقبنا من يوم ما خرجنا

 سهيله حاولت تهدى وقالت بابتسامه….. الحمد لله حصل خير كابوس وانزاح من على قلوبنا… الحمد لله انه جيه علشان يتمسك..بس انا مش عايزاه يشوف النور تاني… مش علشان اللي عمله فيا لا علشان ما يفكرش يعمل كده تاني في اي واحده 

منتصر ابتسم وقال…. وحياه عيونك انا ما هسيبه وهتابع الموضوع ده بنفسي مش هيفلت مني المره دي

سهيله قالت بحزن… طب وفرحه هيحصل معها ايه…والله دي بنت طيبه قوي وساعدتني جدا قبل كده

منتصر. اتنهد وقال ..عارف والله ..و كمان لؤي منهار عليها قوي.. ما كنتش اعرف ان الحب مولع في الدره للدرجه دي واحنا مش حاسين

سهيله ضحكت برقه وقالت… معاك حق صعب عليا قوي هي هتطلع مش كده 

منتصر اتنهد بحزن وقعد جنبها وقال ….للاسف لا …انا بقول له بسيطه علشان اهديه… بس الحيوان مش راضي يعترف ده كمان شهد ضدها انها قتلتو بدون اسباب عايز يشيلها القضيه ابن الجز..مه 

سهيله قالت بدموع ..ايه …طب هو هيستفيد ايه من كده 

منتصر قال بضيق….اهو غلاسه وبرود ان لم تستطع اسعاد نفسك فعكر مزاج الاخرين 

سهيله قالت بحزن…..ربنا يعدي الايام دي على خير 

منتصر ابتسم وقال…. هتعدي باذن الله …..انا هروح لهم وهعمل كل اللي اقدر عليه انا قابلت عمرو ووصيتو …ودلوقت زمان عزه كمان جات وهنشوف الموضوع سوا

سهيله اتغيرت ملامحها وقالت باستفهام …عزه..عزه مين

منتصر قال بلا مبالاه…دي الرائد اللي بتشتغل معايا..احنا فريق وشغلها حلو

قالت بدهشه وغضب بتحاول تداريه…والله…شغلها حلو ..حلو في ايه يعني معلش

منتصر بصلها بستغراب وقال ..في التحقيقات عادي …فيه ايه

سهيله حاولت تبتسم بالعافيه وقالت…امم. ..ابدا بسأل

ولسه هتمشي شدها من ايدها بقوه بقت في حضنو وبص لعيونها بدهشه وقال…هو اللي انا فاهمه صح ولا دي احلام العصاري…دي غيره دي

قالت بغيظ واندفاع….معرفش بس مش عاجبني الموضوع….تشتغل مع ست ليه ما تشتغل مع راجل…وطبعا اكيد الست عزه دي مش منقبه

منتصر قال بزهول..ولا محجبه حتى 

سهيله بصتلو بغضب وقالت….انت قاصد تضايقني

بس شهقت بدهشه لما شالها من وسطها وبقى يلف بيها بسعاده وهو مش مصدق اللي بيسمعه

سهيله مسكت فيه جامد وقالت..يا مجنون نزلني فيه ايه

وقف وضمها ليه اكتر وقال بسعاده بتلمع في عيونه…فيه اني عديت لبر الامان ووصلت وجهتي…واخيرا لقيت ترحيب فيها

سهيله نزلت عيونها بتوتر من نظراتو وقالت…انا يعني…بس مش عيزاك تعمل حاجه حرام وتتكلم وتشتغل مع واحده اجنبيه عنك 

لسه هيتكلم قاطعتو وقالت بسرعه. …هيه متجوزه…متجوزه صح

منتصر كان عايز يضحك ومبسوط جدا هز راسو بالرفض وقال…ولا مخطوبه حتى

سهيله ضربتو في صدره بغيظ شديد وقالت…انت قاصد… قاصد وربنا وبتقول كل ده علشان تضايقني وانا مخنوقه لوحدي حرام عليك و

بس قطع جملتها لما قرب منها في لحظه جميله جدا كلها شغف وسعاده

بعد عنها ولقاها مش عارفه ترفع عيونها من شدة الكسوف رفع وشها ليه وقال بسعاده….منتصر بيحب سهيله…منتصر بيعشق سهيله وبس….منتصر عايش ليكي وعاشق نظرة عنيكي يا غزالي

لمعت عيونها بالسعاده وضمتو وقالت …انت حقي من الدنيا…انت عوضي عن كل حاجه ..اوعى تشارك واحده تانيه فيك حتى لو بنظرة اعجاب ..متقساش عليا انت كمان انا متعودتش على قسوتك 

ضمها لقلبو بقوه وقال..انا كنت كاتب القلب ده على اسمك وانا فاقد الامل فيكي…. دلوقتي لما اتاكدت اني اهمك مستحيل يدق دقه واحده لغيرك اطمني

سهيله قالت بابتسامه..تمام مطمنه …بس برضة اشتغل مع عمرو احسن…صدقني اصلا هيفيدك اكتر انتو الرجاله مخكم شغال وبتفهمو اكتر مننا

منتصر ضحك جامد وقال..دلوقتي بقى مخنا شعال وبنفهم اكتر منكم..ده انتو تودو الواحد البحر وترجعوه عطشان…قولتلك متقلقيش تحبي افتحلك لايف هناك

ابتسمت بدلال وقالت..مش ضروري انا واثقه فيك

منتصر اتنهد وقال..قولي واثقه فيك دي تاني

سهيله قربت اكتر وقالت بدلال اكبر..واثقه فيييك

منتصر اتنهد وقال..انا مش واثق في نفسي اني همشي اصلا .. انا ممكن ما امشيش يعني هم هناك يولعوا قصدي يتصرفو انا حاسس ان الجو انهارده امان وهنجيب اجوان

 

سهيله ضحكت جامد وقالت…يالهوي على الماتش اللي شاغل دماغك ده…بطل كل حاجه اعملها تترجمها غلط …وروح شوف شغلك

 منتصر ضحك بخفه وقال…ده انا احسن واحد يترجم… ولما اجي هثبت لك 

سهيله ضحكت دفعتو بخفه وقالت ….يلا على شغلك 

اتنهد وقال….اممم طيب عايزه حاجه ..انا هعدي على نيره اشوفها واروح على القسم على طول …تحبي تيجي معايا تسلمي على باباكي

 سهيله قالت….. نفسي قوي والله بس تعبانه ومصدعه جدا ووعايزه انام مش عايزاه يشوفني بالحاله دي عشان ما يسالنيش مالك واضطر اكذب

منتصر ابتسم وباس جبينها وقال …خلاص انا هطمنوا عليكي

 ولسه هيمشي مسكت ايده وقالت…شكرا على كل حاجه يا منتصر

ابتسم وباس كفة ايدها وقال….الشكر لله على نعمة وجودك في حياتي

 عند اسيا كانت مصدومه من كلام اكمل وقالت…..قصدك ايه هتبعد عن البلد كلها مفهمتش

 اكمل راح على الاوضه هو بيقول بضيق ….ما اقصدش حاجه 

اسيا دخلت وراه بسرعه ولقته بيفتش في الادراج باستعجال 

قالت باستغراب… انت بتعمل ايه بتدور على ايه

نفخ بخنقه وقال….وانتي مالك انت حشريه ليه قلت لك امشي 

اسيا قالت بضيق من طريقته…انت بتعاملني كده ليه ما قلنالك خلاص ما كنتش اقصد

اكمل اتنهد بارتياح لما لقى فلاشه صغيره حطها في جيبه والتفت لاسيا وقال باستفهام….معلش عيدي الجمله الاخيره ما كنتش فاضي ما سمعتهاش كويس… ما كنتيش تقصدي…مكنتيش تقصدي ايه بالظبط ….ما كنتيش تقصدي اهاناتك ليا كل دقيقه… ما كنتش تقصدي استحقارك وقله ادبك عليا …..ما كنتيش تقصدي تكديبك ليا واني مش ابن عمكم وجاي اتبلى عليكم ..مكنتيش تقصدي اني سكرتك واعتديت عليكي ما كنتيش تقصدي ايه بالظبط يا اسيا حددي معلش

اسيا نزلت عيونها وقالت بجزن…. انت السبب في كل ده…من ساعة ما دخلت حياتنا وكل مصيبه بلاقيك وراها اعمل ايه ده اللي جيه في دماغي

اكمل مسك علبه فيها حبوب اللي بياخد منها على الكمود وشرب كميه كبيره بغضب و ابتسم بسخريه وقال…اه طبعا ده اللي لازم يجي في دماغك…. عارفه ليه يا اسيا عشان دي الصوره اللي انتي رسماها في دماغك عني …وانا مش بلومك بالعكس انا لما جيت البيت كنت ناوي اخلي الجميع ياخدوا الفكره دي عني وارهبهم طول الوقت

 ولمعت الدموع في عنيه وقال ….بس اللي وجعني اني كنت بببين لكل الناس الوش ده الا انتي… كنت ممكن اذي اي حد الا انتي يا اسيا…اتجاهلت كلامك واهناتك ووجعك ليا وحبك لشخص ثاني قدام عيوني وفضلت اتجاهل واتجاهل لحد ما اتجاهلت نفسي ونسيت اني بشر عندي دم….و انتي ما قدرتيش تتجاهلي حاجه واحده بس…الماضي بتاعي اللي انتوا رمتوني فيه مبقتش خلاص اقدر اتجاهل تاني يا بنت عمي

و لسه هيخرج من الاوضه مسكت ايده وقالت بدموع…. اديني فرصه اخيره اخر مره 

اكمل قال بسرعه ودموع ..مش هقدر يا ريت اقدر…ما كنتش استنيتك تطلبي من امتى بستناكي تطلبي اصلا

اسيا قالت بسرعه ودموع….لا لا يكمل لا هتقدر ما تمشيش ارجوك..انا مش عارفه اعيش مش عارفه افكر غير فيك من امبارح قلبي بيتحرق خلينا ننسى اللي حصل خلينا ننسى كل حاجه 

وبدات تقلع العبايه وتفك الزراير بتاعتها بسرعه قدامو 

اكمل اتفاجأ باللي بتعمله واتصدم بشده لما لقاها لابسه تحتها بدلة الرقص اللي جابها لها ولفت وقالت بدموع ..انا لبستها اهو عشانك…. انت كسبت الرهان و بقول لك اهو انت كسبت يا ابن عمي

عند منتصر راح البيت علشان يشوف نيره وبعت لها الخدامه علشان تنادي لها 

نيره كانت نازله جري بسعاده بس وقف قدامها عدي وقال 

….فاضيه انهارده بالليل نخرج سوا

نيره بصتلو باستغراب وقالت…نخرج….ليه 

عدي قال بسرعه وبساطه …عايز اعمل زي ما قولتيلي …احاول اغير المود وانساها اكيد مش هفضل متعلق بيها العمر كله 

نيره اتسعت عنيها بدهشه وضحكت وقالت…. ده ايه الصراحه الجامده دي.. وبتقولها في وشي….هو حد قلك اني مرهم جروح … وبديل للي يروح 

عدي ضحك وقال …..جروح ايه ومرهم ايه…هو انا لو عايز بديل عن اسيا هاخدك انتي….اكيد هاخد حاجه في نفس مستواها عشان اقدر انساها

 نيره بصتلو بغيظ و قالت …اممم فهماك بتردلي اللي قولتو

عدي قال …لا ابدا بس احنا اتفقنا على الصراحه ..انتي شايفه اكمل احسن مني وانا ما زعلتش يبقى انتي كمان تتقبلي انك صفر على الشمال بالنسبه لاسيا ومتزعليش

نيره بصتلو بغيظ وقالت ….صفر على الشمال اه … طب روح من وشي لخبطك بحاجه على دماغك اجيب اجلك انا خلقي ضيق

ولسه هتمشي مسك ايدها وقال…على فين

سحبت ايدها بحرج وقالت..احم… اخويا مستنيني تحت 

ومشيت هو قال بصوت عالي….. الليله هستناكي.

 نيره قالت بصوت عالي…. بتحلم 

ومشيت هي بتبتسم على كلامه ولسه هتنزل من عند السلم اتفاجأت بصوت عصران بيزعق جامد وبيقول…ما يطول جوه ولا يبات حتى انت هتاخد فلوسك على داير مليم …متتحركش من عندك انهارده غير لما تجيبلي اجله

 قربت ناحيه الباب بحذر بس اتصدمت اكتر لما قال…. لو اكمل ما ماتش انهارده انت اللي هتموت بداله سمعتني …مستني منك خبره 

نيره حطت ايدها على بقها بزهول شديد ونزلت جري عند اخوها وهيه مرعوبه

 منتصر وقف اول ما شافها جايه جري عليه وقال بابتسامه.. عيون بابي اللي وحشاني

 بس نيره قالت بزهول ودموع….هيقتلوه يا منتصر هيقتلوه 

منتصر اتصدم باللي بتقوله وقال…. اهدي اهدي في ايه مين هيقتل مين خدي نفسك

نيره قالت بدموع ….عمي عصران هيقتل اكمل 

منتصر اتسعت عينيه بزهول ولسه هيرد عدي جيه من وراها وقال بصدمه…. انتي بتقولي مين… قصدك بابا ..اتجننتي ولا ايه

 منتصر قال بغضب….اهدى يا عدي خلينا نفهم في ايه

 عدي قال بغضب… نفهم ايه ما انتاش سامع اختك بتقول ايه 

نيره قالت بدموع ورعب …. والله العظيم انا سمعته و انا نازله هنا….. كان بيكلم واحد وقال له لازم النهارده تقت اكمل او هموتك انت 

عدي بصلها بصدمه وقال…. لا..لا طبعا اكيد بابا ما يعملش كده …..انا هروح اشوف الموضوع ده واسأله اكيد سمعتي غلط

بس منتصر مسك ايده بقوه وقال …استنى هنا لو كان الموضوع ده صحيح مش لازم تقوله والا مش هنلحق نعمل حاجه…. يلا نشوف اكمل الاول

نيره قالت بخوف…انتو تعرفو مكانو

منتصر قال ….هو مشي من القسم قال رايح شقته بس معرفهاش فين …ومش بيرد على تليفونه انا وجاي كلمتو كتير ومش بيرد

 عدي قال بسرعه…انا اعرف شقته هو ما عندوش غير شقته القديمه كنا لعبنا فيها برتيتا قبل كده 

منتصر قال بسرعه…..طب يلا بينا ..وانتي يا نيره ما تجيبيش سيره باللي سمعتيه لحد خصوصا عمي عصران سامعه  

نيره هزت راسها بالموافقه بخوف ومنتصر وعدي مشيو بسرعه علشان يلحقوا اكمل

 عند اكمل اتصدم بشكل اسيا ولبسها وقال…ايه اللي عملاه في نفسك ده

بقلم…زهرة الربيع

اسيا قربت منو قوي وقالت….عجباك

اكمل ابتسم بسخريه عكس الشوق اللي جواه ليها ووطى جاب العبايه لبسهالها تاني وقال….لا مش عجباني…. كان معاكي حق يا بنت البشوات..الحاجات دي ليها ناسها …وفعلا مش لايقه لك 

ولسه هيمشي قالت بغضب شديد و زعيق….. ايه الغرور اللي انت فيه ده ….بقى لي ساعه بتحايل عليك اعمل ايه اكتر من كده يعني… طب امشي بقى مش عايزه اشوفك 

اكمل ابتسم بسخريه وخرج من الاوضه بلامبالاه بس جريت وراه وقالت….. طب اكمل ما تعملش كده كل حاجه ليها حل ممكن ترجع على البيت وبلاش تكلمني تمام

اكمل ارجوك اقف كلمني

بس اكمل ما وقفش وفضل مكمل ولسه هيطلع من البيت كلو قالت بسرعه…. اكمل انا حبيتك ما بتعملش فيا كده 

اكمل اتسعت عنيه بصدمه شديده والتفت لها وقال ….قولتي ايه

 اسيا ابتسمت بدموع وقالت…قولت حبيبتك… ما تضيعش مني حبي للمره الثانيه 

اكمل ابتسم بدموع سعاده مقدرش يخبيها و قرب منها وضمها بقوه وقربها ليه برقه شديده وشغف واشتياق

 اسيا حاوطت رقبتو باديه وبادلتو بنفس المشاعر

بعد عنها وسند جبينه على جبينها ووقعت دمعه على خده وقال…. وانا عشقتك مش بس حبيتك يا بنت البشوات…. بس هدوس على قلبي يا اسيا احسن ما ادوس على كرامتي وباس جبينها بحنيه وقال….. اشوف وشك بخير

و طلع من البيت بسرعه قبل ما يضعف قدامها

وهي اتصدمت بشده ازاي بعد كل اللي عملته وبعد ما اعترفت بحبها وبرده مقدرتش تحافظ عليه 

 قفلت الزراير بتاعتها وطلعت جري وراه وهي بتقول بغضب….اكمل استنى عندك …والله لو على العند انا اعند منك مش هخليك تمشي مهما حصل

اكمل اتجاهلها ولسه بيفتح باب العربيه وقفت قدامو بتمنعه وهي بتقول…. قلت لك لا …..قلت لك مش هتروح مكان

 اكمل قال بضيق….اسيا بس بلاش جنان يلا روحي 

بس اسيا كانت بتسحب المفاتيح منه بعند وقالت…. مش همشي انا قلت لك بحبك…. هقول لك ايه اكتر من كده مش بمزاجك تمشي

اكمل بصلها بغيظ لما قالت كده وقال…اه طبعا حتى دي بمزاجك انتي يا برنسيسه  

اسيا مسكته من هدومه بغضب وقالت و هي بتبص لعيونه….. ايوه بمزاجي مش هتخلى عنك سمعت

اكمل اتسعت عنيه وبص لعيونها بحب وحنين واضح وضعف جدا قدامها وكان هيستسلم بس افتكر كلامها وكان قلبه مجروح جدا منها دفعها وقال…. بس المره دي شوفي حد غيري يسمع كلامك

 ولسه هيركب اسيا منعته بغضب شديد ووقفت قدامه وهي بتقول ….بقول لك مش هتطلع و

 بس قطعت كلامها وانتفضت بين اديه بشده واتسعت عنيها على اخرهم 

 اكمل استغرب وقال …. في ايه مالك

ولسه بيسندها من ضهرها حس بسائل على ايده بص لايده وكان هيقع من طوله لما لقاها غرقانه دم

ولقاها مصابه في ضهرها ا تسعت عينيه وزعق بزهول شديد ورعب…… اسيااااااااا

بس اسيا وقعت بين ايديه في الحال وووووو

شوفتو المسكينه طلع عينها ازاي …ايه رأيكم تستاهل علشان طولة لسانها من اول الروايه ..ولا كتير عليها يلا فاضلين بارتين بس يا غاليين عايزه اروع تفاعل علشان نكمل حبيباتي ونودع الحلوين تفاعل حلو علشان النهايه تبقى حلوه لان اللي في دماغي يخوف

•تابع الفصل التالي “رواية شيطان في بيتي” اضغط على اسم الرواية 

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *