التخطي إلى المحتوى

 رواية شيطان في بيتي الفصل الرابع والثلاثون 34 – بقلم زهرة الربيع 

الرابع_والثلاثون في واحد عايزين نريحه خالص بس من غير شوشره مش عايز اي حد يعرف هبعت لك كل حاجه عنو وتخلصني منه على الاخر 

وقفل معاه وبعتلو صوره اكمل ومعلومات عنه 

وقعد على الكرسي وقال….. اول ما اخلص منك هرجع كل حاجه تحت سيطرتي زي ما كانت …طول ما انت موجود مش هعرف اسيطر على حد

عند علي اتصدم لما سمعه بيقول من وراه…. والقمر كمان نفسه اوي يشوفك يا علوه يا ابن الست الحلوه 

علي وقف بصدمه وقال ….اكمل بيه… انت ايه اللي جابك هنا 

اكمل ابتسم بسخريه وقال…. تصدق كنت هسالك نفس السؤال 

وقرب على سهيله وقفها وقعدها على اقرب كرسي واتنهد بحزن من منظرها كانت مرعوبه وبترتعش وبتبصله بزهول شديد قال بهدوء … حاولي تهدي وتاخدي نفسك …خلاص انا هنا 

سهيله هزت راسها بالموافقه بسرعه 

وعلي بصله بغضب وقال….. بقى يعني معقوله دلوقتي بعد كل اللي حصل لي بسببك عايز تقف ضدي بدل ما تقف في ظهري وتاخد لي حقي

 اكمل ضحك بسخريه وقال…. اقف في ضهرك ازاي لا مؤاخذه مش فاهم 

علي بصله بغيظ وهو قال ببرود.. اسمع يا علوش انا اكتر حاجتين بكرهم في حياتي الاولى ان كلامي ما يتسمعش والتانيه ان كلامي ما يتسمعش برده و انت عملت الاثنين وانا حذرتك 1000 مره قولتلك ما تقربلهاش ما لكش دخل بيها لكن طول عمرك عيل تافه مش بتتشطر غير على الحريم …سايب الظابط اللي علم عليك وجاي لها هي برده

 سهيله قالت ببكا ..انا…انا كلمت منتصر بس اخذ مني التليفون زمانه قلقان كلمه طمنوا لو سمحت

 اكمل اتنهد وقال… اطمني كلمته زمانه على وصول

 اتسعت عيون علي بزهول شديد وقال… زمان على وصول ازاي كلمته امتى

 اكمل ضحك وقرب عليه وقال ….زي الناس يا علوه.. كلها دقايق وتلاقيه هنا على دماغك …حركه حلوه منك انك تسيبه يروح المول وتأجر حد يبوظ الفرامل وبكده تضمن انه ما يوصلش البيت

بقلم..زهرة الربيع

 سهيله شهقت بزهول ووقفت وقالت… انت بتقول ايه… منتصر حصل له حاجه 

اكمل قال بسرعه…. ما تخافيش مركبش العربيه اصلا …اصل علوش حتى اصحابه اندال زيه …رميت لصاحبه قرشين باعه وحكالي على خطته كلها …وانا اتصلت عليه وحذرتو وهو حاليا جاي في تاكس

 علي اترعب جدا لما عرف ان منتصر جاي لانه مش هيرحموا بلع ريقه بصعوبه وقال….. انا طول عمري راجلك اكيد مش هتسلمني ليه…. سيبني امشي قبل ما يوصل وانا مش هاجي هنا تاني ابدا ولا هقرب لها اوعدك

 اكمل ضحك وقال ….لا ما اعتقدش الحق اسيبك تمشي الصراحه ….حتى جرب كده الباب قدامك اهوه انت حبيبي يا علوش لو في ايدي حاجه كنت عملتها 

علي خاف اكتر وجري ناحيه الباب بس لسه هيطلع اتصدم بمنتصر في وشه

 بلع ريقه وهو بيرجع لورا برعب ووقع على الارض وبقى يزحف لورا برعب شديد بنفس الطريقه اللي كان مخوف بيها سهيله 

عند لؤي كان في مكتب الظابط عايز يشوف فرحه اول ما دخلت الظابط قال….. لؤي انا لو اي حد غيرك ما كنتش وافقت عشان انت لسه الصبح كنت عندها هخرج شويه وتكلمها بسرعه لوسمحت

 لؤي ابتسم وقال …. شكرا يا عمرو شكرا جدا 

عمرو خرج 

وفرحه و دخلت بحزن وقعدت قصاده على الكرسي وقالت… جيت تاني ليه يا لؤي…. ما فيش داعي لتعبك ده 

لؤي قرب منها وبص لعيونها وقال…. جيت لاني محتاج لك…محتاجلك اوي ..انا ..انا اتكلمت يا فرحه كلمت عمي الموصوع اللي شايله جوايه واجهتو بيه واخيرا الهم اللي في قلبي طلعتو قلت كل جاجه صحيح مقولتوش لحبيب زي ما قولتيلي لان حبيبي بعيد عن عيوني… بس على الاقل اتكلمت 

فرحه ابتسمت بسعاده من جواها وحطت ايدها على خده بحنيه وقالت …ايوه كده كنت متاكده انك اقوى من كل الحاجات دي …ولسه هتنسى كل ده وهتكمل حياتك واحده واحده هتلاقي حمدي ده راح خالص و يمكن يوحشك كمان

 مسك ايديها وقال بحزن شديد …انتي اللي وحشتيني من دلوقت…حاسس بيني وبينك اميال.. انا مش عايز حمدي يروح مني انا حبيته في وجودك… خليكم معايا انا هخرجك من هنا مش عايزك تيأسي 

فرحه سحبت ايدها وقالت بدموع ..يالؤي قولت لك ما فيش فايده صدقني لو اتطبقت السما دي على الارض علي مستحيل يتكلم ويشهد لصالحي ده لو اتمسك اصلا… لو سمحت انساني ولو فعلا عايزني ابقى مرتاحه ما تطلبش تقابلني تاني لان المره الجايه انا هرفض 

ولسه هتمشي مسك ايدها وقال بسرعه…. انا بحبك يا فرحه …اول دقات قلبي كانت معاكي انتي

 فرحه اتسعت عينيها بزهول شديد والتفتتلو بدموع 

عند اسيا كلمت الشركه واخدت رقم موبايل اكمل من ملفه وكانت قاعده على السرير متوتره والدموع في عنيها مش عارفه هتقول له ايه …قررت اخيرا تبعت له رساله باللي مش هتقدر تقولو وهيه قدامو…. كتبت 

 انا اسفه ممكن لو سمحت ترجع البيت…. يعني خلينا نتكلم بعقل بلاش شغل العيال ده

 بس حذفتها بسرعه واتنهدت وقالت…. يعني وبعدين فيكي… مش عارفه تكتبي كلمتين كويسين على بعض

و رجعت كتبت تاني ….اكمل انا قررت اننا لازم نتكلم

و حذفتها مره ثانيه ونفخت بغضب من نفسها وقالت…. قررت اننا لازم نتكلم… ايه الغرور ده لا طبعا 

وحولت تكتب تانب وكتبت

 انا لازم اشوفك يا اكمل

بس برده حذفتها وحطت التليفون على السرير بغضب ووقفت وهيه بتلف حوالين نفسها وقالت بدموع…. ليه عملت فيه كده ما كانش لازم اجرحو بالشكل ده

وافتكرت اللي اتقال بين عمها ولؤي قالت بغضب و سخريه…لا وكنت اقولو انت شيطان داخل بيتنا…وانا اصلا الشيطان بنفسو ساكن معايا…اتصرف ازاي دلوقت الاقيك فين

بس ابتسمت فجأه لما افتكرت حاجه مهمه ومسكت التليفون بسرعه واتصلت على الشركه تاني وقالت….. بقول لك ايه هو اكمل بيه سايب عنوان شقته القديمه… عايزه العنوان بتاعها 

عند منتصر كان لسه هيهجم على علي بس جريت عليه سهيله وحضنته بقوه وبقت تبكي بشده… واخيرا حست بامان بعد ما رجع وقالت من بين شهقاتها …..اوعى تسيبني تاني…. ما تسيبنيش ابدا مش بعرف اعيش من غيرك …انا خفت …خفت قوي 

وبقت تبكي بشده

منتصر ضمها لقابه بقوه واخد نفس بارتياح كأنه غريق خرج للشط من تاني حاول يهديها وقال…. اهدي يا عمري انا جنبك اهدي يا حبيبتي 

اكمل قعد و قال بسخريه…. انا رأيي نهدى كلنا في القعده دي لان في ناس قاعده و مش لاقيه حنان ولا ايمان حتى ….ناشفه زي المستشفى بقى لها فتره والله

 سهيله بعدت عنه بكسوف شديد واخدت بالها للي عملته 

منتصر اتنهد بضيق منو وقال ….سهيله ادخلي الاوضه واقفلي عليكي الباب واسمعي لك حاجه تروق اعصابك ومهما تسمعي رزع هنا متطلعيش

قال جملته الاخيره وهو بيبص لعلي بغضب شديد يخوف 

سهيله قالت بارتباك من نظراته …انت…انت هتعمل ايه 

منتصر قال بحده…. قلت لك ادخلي

 اكمل اتنهد وقال… اسمعي الكلام وادخلي هيعمل ايه يعني هيعمل كفته اكيد واضحه مش محتاجه 

سهيله اتنهدت و دخلت الاوضه وقفلت الباب

 واكمل وقف وقال… هاخطف سيجاره بره على بال ما تخلص..بس خد بالك محتاجينه في موضوع هحكيهولك لما تخلص

منتصر كان بيبص لعلي بغل وعلي بقى ينادي لاكمل بس ولا كانه سامعه وطلع بره البيت

 معتصر هجم على علي وبقى يضربوا بشده وعنف وطريقه مؤذيه جدا حرفيا اخد الواجب اللي يستاهلو من البدايه

اما اكمل طلع بره وولع سيجاره بقى يشربها هو بيفتكر اسيا والليله اللي عدت عليه في حضنها ومش قادر ينسى قد ايه كانت رقيقه وبسيطه ومتحرره من اي قيود مفيش بينهم اي فوارق ولا تحفظ ولا غرور كانت بريئه زي الاطفال

 ابتسم وهو بيفتكر حركاتها وضحكها بس احتل الحزن والغضب ملامحه لما افتكر كلامها واهانتها ليه وصدمتها من قربهم اللي حسستو قد ايه بتستحقره

فاق من شروده على صوت تليفونه ابتسم بمكر لما شاف اسم المتصل ورد وقال… عملت ايه….بشرني الاوراق بقت معاك 

وسمعه شويه وقال…ممتاز جدا اسمع اللي جاي

 عند فرحه كانت واقفه بزهول من جملة لؤي اللي مكانتش تتمنى تسمعها دلوقت نهائي بصتلو وقالت بتوتر…. ده مش حب ده انا بس صعبانه عليك… لو انت حاسس بالذنب علشان انا كنت في بيتك لازم تعرف ان اللي حصل ده ممكن يحصل في اي مكان اكيد مش هفضل هربانه عمري كله و

 بس قاطعها وقال ….انا مش طفل يا فرحه.. انا عارف مشاعري كويس ….بحبك قوي من اول ما دخلتي على حياتي وكل حاجه فيها احلوت…. تعرفي حتى وجعي ومرضي وحزني مش بحس بيهم معاكي بشوف نفسي بدون عيوب في عيونك وده بيكفيني …و متاكد كمان ان مشاعرنا واحده …متاكد ان انتي…

 بس قاطعته وقالت ببكا… لا لا مش بحبك …ومش هحبك قلت لك ما ينفعش انساني بقى انا خلاص ضعت ضعت… مسمعتش كلام المحامي ..لو ليا غلاوه عندك سيبني وما تجيش تاني ابعد عني كفايه عليا وجع القلب اللي انا فيه

 قالت كده وجريت من قدامه وطلعت عند باب المكتب ونادت للعساكر اخذوها تاني على الحجز

 لؤي كان باصص لطيفها بدموع وقعد على الكرسي بتعب وحزن وبقى يدعي ربنا انو يساعدها

 عند منتصر كان ضرب علي لحد ما تعب من كتر ضربه …حرفيا ما بقاش فيه حته سليمه بصلو باستحقار وقال وهو بينهج…نفسي افضي سلاحي في نص راسك بس اللي مانعني ان الموت راحه انت متستاهلهاش 

وخرج بغضب وسابو مغمى عليه في الارض

 

اول ما خرج وقف جمب اكمل بضيق وابتسم بسخريه وقال… غريب القدر…كنت متخيل اني يوم ما هقابلك هخنقك باديا…بس بعد االي عملتو معانا انهارده حتى كلمة شكرا بقت قليله قوي

 اكمل اتنهد وقال….هيه كده الحياه ديما بتجبرنا على حاجات ما نتخيلهاش يا حضره الظابط …اما نفسي عمري ما اتخيلت في حياتي اني ممكن اساعد بنت عصران

 منتصر اتنهد وقال ….انا ما شوفتش من عصران غير كل خير …وعلشان كده مش هستوعب احساسك…يمكن انت ليك اسبابك بس اللي انا مستوعبه متاكد منه ان سهيله دي مش زي ابوها نهائي و مش زي اي حد عموما صدقني لو عرفتها كويس مستحيل يجي لك قلب تأذيها 

اكمل ابتسم بسخريه وقال…فاهم من معرفتي السطحيه بيها عرفت على طول انها هبله 

منتصر قال بضيق…هي طيبه مش هبله 

اكمل ضحك وقال….. عارف وعشان كده بقولك هبله …اي حد يبقى طيب في الزمن ده يبقى اهبل….ده زمن الذئاب يا عزيزي… بس اللي مستغربه بقى ازاي واحده زي سهيله تقدر توقع واحد زيك 

منتصر ابتسم وقال…..بس هيه موقعتنيش …سهيله وقفتني وقوتني… عمر الحب ما كان وقوع انا بستقوى على الدنيا كلها بيها 

اكمل بان الحزن على ملامحه اول ما قال كده وشرد في اسيا وقد ايه الوضع مختلف تماما وانه بيستقوى على الدنيا كلها ومبيحسش بضعفه الا قدامها هيه وبس

 

منتصر قطع شروده وقال… روحت فين

 اكمل حاول ميبينش حزنه وقال..احم معاك …كنا بنقول ايه 

منتصر قال بسخريه…بنقول ايه…بنقول حصل خير كويس انك لحقت الموقف انهارده…اي نعم انت السبب في الحوار ده من الاول بس برده قدرت تسيطر عليه …. سيبك من الرغي ده بقى وقلي ايه الموضوع اللي عايز الحيوان ده فيه.

 اكمل قال …. فرحه

منتصر بصلو باستغراب وقال….فرحه مين …تقريبا سمعت الاسم ده

 اكمل اتنهد و قال….ده موضوع يطول شرحه….هات مراتك والحيوان اللي جوه ده ولازم نرجع على مصر ونسلمه وانا هحكي لك الموضوع كله على الطريق

 عند عدي كان قاعد في الجنينه بضيق شديد وطلعت نيره وقعدت جنبه وقالت….. انت لسه بتفكر فيها 

لؤي اتنهد بضيق وقال…. انتي مركزه معاها ليه…ولا افتكرتي صفات تانيه في اكمل باشا جايه تغظيني بيها

نيره ضحكت وقالت…. انت ليه فاكر اني بغيظك… انا كنت بتكلم جد على فكره

عدي بصلها بدهشه وقال…. لا حول ولا قوه الا بالله يا بنتي انتي حد مسلطك عليا

نيىه ضحكت وقالت….والله انا بس بهون عليك… عايزاك تفرفش كده وتخرج من اللي انت فيه

عدي قال بضيق..لا كتر خيرك سيبيني في اللي انا فيه احسن

نيره اتنهدت وقالت….اللي انت فيه ده ضعف..لازم الانسان يقوى ويتعلم بتخطى …وينضج شويه ويحاول ينسى 

عدي قال بحزن…انسى…انسى ازاي انا من اول ما عرفت يعني ايه جواز وانا عارف اني هتجوز اسيا ….كانت كل احلامي… مش عارف اتخيل ان في حد جيه واخدها مني فجاه كده بسبب غلطه غبيه مني… حاسس ان انا اللي سلمتها له بايديا

 نيره قالت ببساطه… يعني كل اللي انت عامله ده علشان انت كبرت واتربيت على انك هتتجوزها….. يعني ما بتحبهاش 

عدي بص لها بدهشه وقال…ايه اللي بتقوليه ده… لا طبعا بحبها ما هو انا طول الوقت ده بحبها 

نيره قالت …اممم يمكن انت ادرى بنفسك… يلا تصبح على خير

 قالت كده ومشيت وهو بص لطيفها وقال…. ايه الهبله دي ما هو طبعا بحبها يعني كنت هتجوزها من غير ما احبها 

بعد ساعات كان لؤي لسه في القسم قاعد قدامه ومش راضي يمشي الضابط طلع واتنهد وقال…يا لؤي ايه اللي بتعمله في نفسك ده…. بقالك ساعات هنا يعني هتفضل قاعد كده قدام القسم لامتى

لؤي قال بحزن…. يا عمرو ما انا قاعد بره اهو مضايقكم في ايه بس

 عمرو ضحك وقال…يابني هو انا بقولك اانك مضايقني انا زعلان عليك…. طب تعالي اقعد معايا جوه في مكتبي بدل ما انت قاعد كده و المجرمين طالعين داخلين عليك 

لؤي قال بحزن …. يا عم سيبني انا مرتاح كده و

 بس قطع كلامه بزهول لما شاف منتصر نازل ما العربيه هو واكمل ومعاهم علي مضروب جدا 

منتصر دفع علي لواحد من العساكر وقال …عينك عليه 

لؤي جري عليهم وقال بزهول وسعاده….انتو..انوو جبتوه منين

 اكمل ابتسم وقال بغرور… عيب عليك ده لو في بطن امك كنت جبته و

بس اتصدم بشده لما لؤي حضنه بكل قوته وقال بسعاده….شكرا شكرا جدا… ربنا يخليك ليا انت اخويا بجد 

بقلم..زهرة الرببع

اكمل اتصدم والكلمه حركت قلبه جدا حضنو بتردد ومردش

لؤي سلم على منتصر كمان 

ومنتصر قال …. انا اكمل حكى لي على حكايه فرحه …فرحه ساعدتني قبل كده وهيه اللي قالتلي على حكايه علي يوم الفرح لولاها ما كنتش لحقت سهيله ..واوعدك هتابع الموضوع بنفسي و باذن الله يعترف

 لؤي قال بسعاده….ربنا يخليكم بجد والله فرحه دي غلبانه جدا وبريئه معملتش حاجه

 اكمل قال بثقه….متقلقش…انا هحلها

لؤي ابتسم بسعاده وحس بامل كبير 

فضلو يتكلمو شويه ولؤي قال….صحيح سهيله فين انا عايز اشوفها قلقان عليها جدا من ساعة اللي عرفناه ومش عارفين نوصلها

منتصر قال….هيه بخير…سبتها في العربيه مش عايزها تيجي هنا علشان القسم وكده …تقدر تروح تشوفها هناك وانا هتكلم مع عمرو واروحها وارجعلك تاني 

 اكمل قال طيب انا كمان هرجع البيت في موضوع مهم لازم اخلصه وهبقى اجي اشوفكم تاني 

وسابهم ورجع على البيت 

عند عصران كان قاعد في المكتب بتوتر مستني اتصال الراجل بتاعه

اول ما اتصل رد بسرعه وقال…. ها عملت ايه.. عرفت مكانه

وسمعه سويه وقال….طب تمام يعني هو دلوقتي رجع على شقته القديمه …اوعى يغيب عن عينك

 وقفل منه واتصل بشخص وقال….اسمع هو في شقته اللي بعتلك عنوانها روحلو هناك شكلو مش هيجي القصر ….تنفذ اول ما يخرج انهارده تخلصني منو

عند اكمل راح شقته لانو قرر مش هيرجع القصر تاني عشان ما يشوفش اسيا بس اتفاجئ بالشقه مفتوحه

نادى للبواب وقال….عم منصور انت اللي فتحت الباب

 منصور قال …..ايوه يا بيه انا فتحته ….مرات حضرتك جات وقالت عايزه تدخل الشقه 

اكمل بصلو بزهول وقال…. مرات مين… وسحب سلاحه ودخل بحذر وقال…. مين هنا…. مين جوه 

اسيا طلعت من الاوضه وقالت …. ما قال لك مراتك..هيكون مين يعني هو انت هتتجوز عليا ولا ايه 

اكمل اتسعت عنيه بزهول شديد ووووووو

نزلتو بدري انهارده لاني مريضه منشنو لبعض واعملو مشاركات وارجو منكم تفاعل عالي علشان النهايات يا غالين وانتظرو المواجهه الكبرى ببن اسيا واكمل بكره ارفعوووووو البوست علشان استمر

•تابع الفصل التالي “رواية شيطان في بيتي” اضغط على اسم الرواية 

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *