التخطي إلى المحتوى

 

رواية شظايا العشق الفصل الثلاثون 30الاخير بقلم ميفو السلطان (حصريه وجديده في مدونة الشروق للروايات)



رواية شظايا العشق الفصل الثلاثون 30الاخير بقلم ميفو السلطان (حصريه وجديده في مدونة الشروق للروايات)

#شظايا_العشق

#حكايات_mevo

كانت ديمه تقبل زوجها وتناجيه بعشق تلمسه بحنان وتقبل شفتيه وتهمس له بكلمات العشق .. لتنشل فجاه عندما تحرك زوجها مسرعا يشدها بقوه و ويقبلها وينهال عليها  بقوه وشوق تجمدت مكانها ولم تتحرك وهو يجتاحها بقوه يصب عليها رغبته ومشاعره التي الهبتها …احست بقلبها يضخ دما لتستجيب له فورا ويهيما معا لفتره وفترات من العشق وكلما ابتعد عاد واخذها يسقيها من عشقه مره اخري …. ليتجلد هو ويبتعد فهو كبت نفسه من أجلها ولكنه لم يستطع  ان يسمع ذلك الكلام ولا يتحرك فهو قد عاد للحياه يوم ان أتت ابنته للحياه لتهبه حياه من نوع آخر . عاد مع صرخات زوجته طالبه منه ان يعود لابنته قبل ان تاتي للدنيا .

ابتعد ونظر اليها بعشق ليهمس ….وحشتيني يا قلب رائف …صرخت وتعلقت به بشده كانت تنتفض وتبكي وتكلبش فيه وهو يحتضنها ويمسد عليها …. كانت تبتعد وتنظر اليه تتلمس وجهه تحاول ان تتأكد انها لا تحلم لتعود وتكلبش فيه ..

همس …اهدي يا قلب رائف انا اهوه بين ايديكي .

لتهتف.. بجد انت رجعت انت فوقت امتي انت انت لتحتضنه وتبكي ظلا هكذا فتره لتهدا وتبتعد…رائف حبيبي انت فوقت انا مش مصدقه يا قلبي ..كانت تبكي ..

ابتسم ومسح دموعها … … انا فوقت يوم ماسمعتك بتكلميني حسيت بيكي وانت بتلمسيني انا ليا فتره بسمعك وحاسس فيكي كتير كل اما تلمسيني كنت بحس بروحي بتشدني من مكان بعيد لحد ماسمعتك بتصوتي وقولتيلي محتجاك …فتحت لقيتهم بياخدوكي مغمي عليكي قمت وحاولت اكون جنبك…رغم تعبي حاولت سندوني ورحت معاكي .

.

قالت مبتسمه ….. يعني صح انت كنت جنبي في الولاده.

ليقبل يديها …وماسبتكيش دقيقه.

تنهدت… طب اخص عليك ليه ماجيتش وبقيت جنبي.

تنهد ….انا الأسبوع ده عملت المستحيل مع الدكتور عشان اتعافي وابقي زي الاول..كان لازم اقوم كويس مش تقعدي تطببي فيا كفايه عليكي كده … انت يا قلبي ماسبتيش الدكتور يبعد عني وده سهل في رجوعي بسرعه.

لتهمس.. انت وحش طب ليه ماقولتش اول ما دخلت.

ابتسم وقبلها قبلات رقيقه.. يعني ماسمعش حبيبي وهو بيغنيلي ماسمعش وهو بيقولي كلام قلبي كان هيموت من فرحته. لتخجل هيا بشده ليهتف.. لا لا هنتكسف لا يا قلبي دانا محتاج اسمع قلبي جواه ايه يقول ويقول ويقول حبيبك كان هيموت لما بعدتي عننه.

تنهدت …. الله مانت اللي وجعتني وقولت عليا جربوعه يا وحش.

قبلها ….مين دي دانا اللي جربوع انا وعيلتي كلها دا حبيبي ماطولوش جنه يا ناس والله.

تنهدت….. يعني انت كويس والا لسه تعبان.

شدها يداعبها ….. لا تعبان ايه دا حبيبك وحش كده مستني يهجم علي القمر يفرتكه.

داعب جسدها.. لتهتف… اوعي بطل عيب الله ماينفعش اوعي كده انت تبطل وتقعد تحب فيا لما تفطسني عايزه حب افلاطوني.

ضحك… ماشي. يا قلب رائف مانا هغرقك حب وحاجات تانيه بس تعالي اقولك الا انا كنت هفطس من شويه …اه كان حبيبي بيقول ايه …نظر اليها بهيام…عايز يدوب فيا ويكون ليا عايزني اخده وافرحه بيه …نظرت اليه بعشق …همست ..رائف ..

همس بهيام ..لا كتير والله وشدها اليه لفتره وهيا سعيده بقربه ….تنهدت وتململت تبعده فهس …سيبيلي نفسك بقه كفايه مرمطه فيا كده ..

دفعته … بطل اوعي انت عبيط وقوم يلا نشوف ؤوفه الصغيره..

تنهد بغلب وقبلها و قام يري ابنته …اقترب وحملها كانت طفله جميله تشبهه ….همست … شوف قمر شكلك ازاي.

قبل طفلته ودمعت عيناه….. انا دي بنتي القمر دي داعب وجهها وجلس لتجلس ديمه بجواره هتسميها ايه.

تنهد وفكر.. …. هسميها حياة القلوب…

قالت ديمه ….ايه الاسم الغريب ده.

ليقول بحب ….. لا هو مش غريب هو حقيقه حصلت .حياه جت حيت قلبي من جديد رجعتني لحبيبي ربنا أراد أن هيا تبقي حياه جديده لينا .عارفه يا ديمه رغم ان عمتي اجرمت في حقك بس بحمد ربنا انها عملت كده كنت هفضل طول عمري جاحد وكان ممكن عمي يسمني او يقتلني …داعب ابنته وقبلها …وكان ممكن القمر دي اللي خد قلبي مايجيش دانا اموت.

قالت ممازحه.. ليه ده بقي خد قلبك كده مره واحده وانا فين..

ابتسم ونظر اليها بعشق.. انت روحي انت انا يا ديمه انت النفس اللي بتنفسه انت النور اللي بيضوي طريقي انت دنيتي انا وولادي.. وضع ابنته في الفراش وشدها يجلسها علي قدمه ..

.. عارفه لما شفتك اول مره كنت بحاول أقرب منك واغمض احس بيكي كنت بحسك لما تدخلي اول ماتدخل بغمض لاني حاسك وانا مغمض اما حسيت اني هتجنن لما قربت منك وبوستك لمستك كانت هيا القشة اللي خلصت عليا حسيت نفسي مجنون واحده بتنفسها وماعرفهاش لما لقيت يوسف حطك في دماغه وعمر بيلف حواليكي قلبي انحرق قولتلك عايزك لقيتك بتبعدي بجنون ساعتها قولت مالهاش حل تاني انت بتاعتي يا اموتك واموت روحي.

كنت وصلت لحاله مابنامش بفكر فيكي بجنون لحد ماتجوزتك لما شفت سليم قلبي دق ليه صوته كان جوايا بس انا متربي غلط عمي لعب علي امي وابويا.. وامي طفشت وابويا زرع جوايا كره الستات وأنهم كلهم خاينين كنت اقعد اعيط واقوله ماما يضربني ويقولي أفظع الألفاظ عليها طلعت لوحدي بطولي حتي عمتي كانت شديده. اه بتحبني بس احنا عيله جاحده مابتعرفش في المشاعر.. شوكت كان شيطان وكان لازم ابقي زيه وافظع ماكنتش عارف الغرزه هتيجي منين وفين .

بس دخولك حياتي غيرني لما فقت لقيت داليا بتقولي انها كانت تحت رجلي كنت بتخنق لما اقعد معاها لحد ماحصل اللي حصل وجابلي مجدي وقال اللي قاله وصحياني عند عمي واللي قاله عن علي  وطلمه ليه وشخصيتي الزباله عمو عيني.. وجعتك يا عمري وانا والله غصب عني شخصيه زباله ليكي حق تكرهيها ساعتها ماقدرتش اللي عملتيه عشاني.. انا لو منك اقرف والله فعلا.. واحده انحطت تحافظ على واحد سنين وتجيب عيال وتحافظ علي فلوسه واول مايقوم يقهرها ويعيبها.. لتدمع عيناه ويحني راسه … لتحتضنها وتقبله … … لما بقيتي مراتي دي كانت الحاجه اللي بردت قلبي عرفت انك لسه بتاعتي بس برضه الغباوة مكمله لحد ماحبي طغي وقولت تعمل مابدالها انا بحبها في كل أوضاعه حتي لو كانت عفريت وكنت ناوي احببك فيا رغم انك ساعتها كنتي كارهاني وليكي حق.

لما عم شكري جه وقالي.. الدنيا اسودت حواليا وشوكت خطفك حسيت اني الموت أهون عليا لما قولتيلي مش عايزاك عرفت ان دي النهايه واتمنيت فعلا اموت .. ماعرفش ابقي غير ليكي ماعرفش الا اكون عاشق لديمه انا طول عمري جاحد بس قلبي كان ليه رلي تاني وراي تاني جابني علي بوزي عاشق مجنون.

اتمنيت اموت وكتبت كل حاجه ليكي  ماهمني الفلوس اللي فرقت بينا والله كرهتها .اللعنه اللي هدمت حياتي قعدت اسبوع ادعي اني اموت ا ترجعلي اما خصل ونمت كنت حاسس بيكي وسامعك كان نفسي ..لحد ماخصل اللي حصل دخلت دنا تاني لاني حسيتك كان نفسي اقوم اخدك في حضني اشبعك حب كنت بسمعك ارجعلي يا ؤفه كنت هموت وارجع بس مش عارف ايه اللي كان مانع .بس لما حسيت بوجعك وانت بتصرخي لقيت نفسي بفتح ولقيتك مغمي عليكي في حضني ساعتها قولت ربنا خرجني من وجعك عشان اداوي قلبي ونقفل علي كل الوجع اللي مابينا وان حياه هيا اللي رجعتلنا حياتنا.

لتحاوطه وتهمس… انا مش مصدقه اني بين ايديك انا بحبك قوي يا رائف.

قبل عيونها … يعني قلب حبيبي خلاص مسامحين.. 

لتبتسم وتنظر لعيونه بحب.. …مسامحتك يا نور عين ديمه مسامحتك وراضيه وسعيده وبحمد ربنا اني مراتك وحبيبتك..لما غبت عني حسيتي اني مقسومه ماليش ضهر وقلبي مات كنت بقعد اناحيك وانا عارفه انك سامعتي ومقهوره انك مابترجعش  ..وجعتني صحيح بس قلبك ده وقف وقرر يكون عاشق عن حق.. قرار القلب هو اللي غلب هو اللي زاح كل حاجه توجع وطلعلي احلي قلب في الدنيا قلب حبيبي. عارف يا رائف الحب كبير رغم وجعه ساعات زي النار بيبقي ليها شظايا تلسع وتوجع وتحرق بس برضه بتدفي القلب …انا كت في نار خدت منها وجعها والشظايا اللي فيها كانت محوطاني.كت في نار من الكل .. لحد مانت قررت او قلبك قررر يقلبها دفا يحاوطني ويبقالي حبيب يملس عليا . انت اللي ملست علي وجعي لما العشق غيرك وخلاك حد تاني .

همس بعشق …انا دخلت نار وحرقتك بيها دخلتك نار ودخلت معاكي فيها انا ناري كانت اكبر كنت بحارب رائف .كنت بحارب واحد عديم المشاعر واحد الشرار جواه يموت اي حد يقرب منه. لانه جواه نار الغل والخوف والاحساس بعدم الامان والغدر .لما دخلتي انت كل النار دي اتحولت لنار عشق رمت كل حاجه وحشه جوايا رمت الغل وجابت مكانه رغبه في الحياه والحب .،رمت الكره وجابت مكانه عشق مالوش حدود ..شالت شظايا الغدر والوجع وجابت شظايا عشق تكوي القلب لو ما عاشتش العشق ده ..انت السبب وقلبك السبب في اني بقيت بني ادم اصلا يتبص ليه بني ادم بيحس بقيت بحس يا ديمه انا ماكتش بحس خالص ودي توجع لوحدها ..

نظرت اليه دامعه مسكت وجهه بعشق …وانا من هنا ورايح عايزه حب وبس عشق وبس مافيش وجع مافيش غيرنا انا وانت وولادنا حياتنا اللي هنعيشها بسعاده ودا مش هتنازل عنه لاني عاشقه لحبيبي .

ليشدها وينهال عليها بعشق وهيام وهيا تحاوطه وتعطيه جمال الحب الذي يختبره معها لاول مره برضا وسعاده .

مر الوقت ونزلا لابنهما ويسود جو من الراحه بالبيت ليقترب من أمه يقبل يدها لتربت علي راسه ….نورت الدنيا يا حبيبي.

ابتسم.. منوره بيكي يا أمي.

لتدمع عيناها فهو اول مره يناديها بامه … صحيح يا رائف انا امك.

ابتسم .. امي وست الكل وست الدنيا بحالها ربنا يخليكي ليا.

ليقفز سليم.. بتعيطي ليه يا تيته بابا انت كل شويه تزعلهم انت وحش بقه.

ضحكت ديمه.. لا يا حبيبي دي تيته فرحانه ولما بتقرح بتعيط. اقترب سليم وقبل جدته فهو مرتبط بها بشده يحتضنها ويسود الحب في تلك العائله التي افتقدت الامان وعشش الخوف ايام وسنين.

مرت الايام ورائف يستعيد وعيه وجسده اصبح علي افضل حال لتدخل عليه ديمه….. اسمع بقه انا خلاص عليا كده اتفضل بقه بقالنا شهر ونص اهو وانت في جلسات علاج انا كفايه عليا كده استلم شركاتك.

ليبتسم هو فكان لا يريد أن يفعل ذلك الا عندما تقول له لم يكن ليذهب ويأخذ منها شيئا ….قال بحب … ايه يا قلبي مش حاجتك دي.

لتقف هيا….. لا بقولك ايه انا كفايه عليا كده دي حاجتك تشيلها بقه انا من هنا ورايح عايزه ادلع فاهم تدلعني وبس.

ضحك.. ايه ده مش كل اما اجي ادلعك تقولي لسه اعملك ايه يا قلبي.

نظرت اليه  حانقه….. هو كل دماغك قله ادب.

ضحك… اه وربنا ده اللي في دماغي حاليا بلا دلع بلا بتاع انت هبله باين. يا بت انا قايم من غيبوبه عندي طاقه مكبوته لازم تخرج …وبعدين هدلعك ازاي وانا حاسس انك نشفتي من كتر الشغل.

نظرت اليه بغضب.. لا والله بقي انا بقيت ناشفه يا سي رائف ومانفعش ادلع.. طب ماشي انا بقه مش عايزه منك حاجه وروح شوف بقه هتقل أدبك مع مين انا مش هقل أدبي من غير دلع وطالما انا بقيت نشفه يبقي روح بقه دور عالطريه. اوعي ايه ده مستنيه شهور يدلعني ودا عايز قله ادب واخرتها نشفه . لتدفعه وتدخل غرفه الملابس تاخذ ملابسها لتهتف بغيظ …بقي انا ناشفه طيب يا رائف انت باين قايم عقلك خفيف انا بقه هلوحهولك. 

دخلت حمامها ليتنهد ويهتف هو.. حبيبي والله بهزر يا غلبك يا رائف جاموسه مابتعرفش تهزر. انكتم انت دمك ثقيل اصلا بتهزر ليه. طب حبيبي وحشني هقل أدبي امتي هموت وأقل أدبي اقسم بالله. ليمر الوقت خرجت هيا ليفتح عينه عن اخرها كانت تلبس قميصا رائعا يبرز جمالها وقد صففت شعرها بعنايه ووضعت بعض اللمسات الخفيفه التي جعلتها فينوس الجمال ..

همس وقلبه يدق من انفعاله ورغبته .. ليلتك نار يا رائف ايه القمر ده حبيبي دخل عليا هيهبلني والا ايه.. قلبو يا ناس قمر ولابس قمر وهو موت نار ليجدها تعدل الفراش وتتجه اليه ….. نهار طين دا هتنام وتسيبني يمين بالله مايحصل انا هتجوز امتي هو يوم يتيم طولته وماحصلش. ليقوم ويقترب يندس بجوارها بهدوء ليلمس ذراعها 

فقالت بتحذير …. ايدك بعيد عن الناشفه ماشي وعدي ليلتك.

ليديرها عنوه .. لا يا قلب رائف دانتي اللي تعدي ليلتك انت فاكراني طوبه بقره مابتحسش تنامي جنبي قمر كده وتقولي ابعد.

قالت بتذمر .. اه عشان انت بتقول عليا ناشفه خلاص ابعد.

ابتسم بعشق …. هيا مين اللي ناشفه دا انا وعيلتي وايامي الطين والله ناشفه علي الاخر وعايز المز الطري يطريها ..نظر اليها برغبه يتاملها 

همست … بطل اوعى اوعى ايدك دي ماشي عشان انا مستنياك تقوم عشان تدلعني وندلع بعض .. جاي تقول لي يا ناشفه .

لينحني عليها بهيام ويهتف …يا لهوي على الدلع اللي جاي ده هيجي دلع ما حدش شافه ده انا هدلع حبيبي لما افطسه . وحبيبي هيدلعني ..ياني انا عيل اهبل مابيعرفش يتكلم .

تنهدت بهيام … لا خلاص مش عايزه دلع انت زعلتني .

داعب جسدها وهتف…. انا اقدر برده ما ادلعش حبيبي ده انا هموت وادلعه هموت واخده بتقولي لي ما ادلعكيش ازاي امال انا عايش عشان اعمل ايه انا هعيش بس عشان ادلع حبيبي واشوف عينيه  مليانه فرح وسعاده .

تلمسها بحنان وداعب وجهها لتلين له وتشع عيونها حبا وعشقا لذلك المحب لتهمس…. هتدلعني كثير .

همس بالقرب من شفتيها يجتاحه احساس ومشاعر مهلكه …اقول اللي حبيبي بس يقولوا و اعمله ومن غير ما يقولوا انا عايش بس عشان اراضي حبيبي وعشانه هعمل كل اللي هو عايزه 

تنهدت تحاوطه بيديها ..نظرت اليه وظلت تنظر اليه بعشق وهيام ..تريد ان تصدق تلك النظرات وتشبع منها لمست وجهه بهيام ….خلاص انا مش عايزه غير انك على طول تديني مشاعر تديني حب مش عايزه حاجه ثانيه من الدنيا غير كده 

ابتسم وقبلها بهيام … مش عايزه حاجه خالص خالص خالص لتخجل هي وتهمس… بطل بقى هو ده اللي في دماغك وبس .

لتصدح ضحكته … يا بت ده انا شققت والله عايز حاجه تطري عليا سيبيني بقى سيبيني سيبيني افرح بحبيبي اخيرا سيبيني اخذه واطير بيه واعيش في دنيا الحب اللي ما كانتش مكتوبه ليا سيبيني اشبع منك سيبي قلبي يشبع ويفرح عشان  قلبي ده مليان حب ليكي وهيصب عليك كل الحب وكل العشق…هو اتعلم ازاي يحب واتعلم ازاي يعيش واتعلم ازاي يعشق ولما اتعلم كان له كلام وكلام وكلام وكان له راي غير كل حياتي وغير كل دنيتي غيرني خلاني العاشق ولهان خلاني روميو التايه في جمال حبيبه.

انا رائف الا ما يوم دق قلبي ولا شفت ولا حسيت بمشاعر.. قلبي دق ودق ودق وعايش حاله عمره ما حس بيها عايش الجمال كله عايش العشق كله عشان كده انا عايزك الف مره اتوه فيك الف مره احبك الف مره سيبي قلبي يفرح بحبيبه.

لتبتسم هي وتقول… وانا كلي ليك يا قلب حبيبك انا كلي ليك ليقترب منها ويتوها معا في دنيا الجمال دنيا الحب والعشق لتتوالى ايامهم بسعاده اسره رائعه محبه اب عاشق عرف العشق وعرف الحب وقدره وابتعد عن كل قسوه وعنفوان وكبر .

مرت الايام والشهور والسنين والعائله تزداد عمرا ولكن العمر يختلف عمر المحب للحبيب عائله كانت في اصلها الجحود عديمه المشاعر لتتحول بعشق المحبين عائله يملؤها الدفى عائله رائف الصباغ . الذي من عليه رب العباد بلين القلب ودفا الحب ذهب رائف بعنفوانه وغروره واندعس ذلك الغرور تحت قدمي تلك الجميله التي صبرت وصبرت وصبرت احبت وعشقت وانطعنت الف مره ولكن المحب العاشق عندما يحب عن حق يصبر على حبيبه حتى اتاه المحب ملبيا اتاه المحب عاشقا اتاه محبا ليس كاي محب محبا من قلبه محبا للروح فقط والروح للروح امان والروح للروح دنيا.. فروحهما تلاقت وهام كل بالاخر لي خلا دنيا الواقع بقوتها يحولوها دنيا العشق والغرام… فالانسان عندما تتلاقى الارواح وتصبح واحده يتلاشى كل شيء تتلاشى الدنيا ويتلاشى كل شيء الا الحب .الحب هو فقط ليقف القلب ينظر لحبيبه بعد ان قال وقال وقرر ان يكون قلبا نابضا عن حق قلب المحب قرر القلب ان يعيش دنيا باختياره  روض عقله ودعس على كل عنفوان العقل ليقف القلب محبا ينظر للعشيقين في دنياهم ..سعيد بالقرار الذي توصل له سعيد ان أخيرانتهت قسوه رائف وتاهت شظايا عشقه لتحل محلها شظايا الدفيء شظايا تدخل القلب تلهبه وتزيده غرام ..الحب دوا الحب قلب حاني في وسط عتمه نعيشها فهنيئا لمن دق قلبه وخلع عنه شظاياه ليكون القلب هو ذات نفسه شظايا تنثر من فوق القلوب دفا ……انه ……دفا الحب والعشق  …

دمتم سعداء …

تمت 

لمتابعة الروايه الجديده زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *