رواية ضحية عنيد الجزء الثاني للكاتبة ماهي أحمد الفصل الحادي عشر
داليدا: ابو فراج
ابو فراج بص لرجالته كده وشاورلهم بصباعه مسكوا داليدا بسرعه وربطوا ايديها وبوقها داليدا بقت تقاوم بس طبعا مافيش فايده
ابو فراج: اقعدي كده واهدي يادكتوره انتي مطوله معانا شويه فعايزك تبقي هاديه كده عشان نقدر نكمل مع بعض لحد ما طليقك يييجي ولا نقول جوزك ييجي ولا ابو ابنك اللي لسه عايش يييجي ولا نقول داوود بيه ييجي تحبي نقول عليه ايه بس.
داليدا بقت تزوووم كده عشان حد يشيلها الشريطه اللي على بوقها
ابو فراج شاور للراجل بتاعه أنه يشيل اللازقه اللي على بوقها
ابو فراج: اي يادكتوره داليدا عايزه تقولي حاجه
داليدا: عايزه اقول الراجل اللي هيقتلك هيييجي داوود مش هيسيبك ولو خايف على عمرك امشي من هنا بس لو حتى روحت لآخر الدنيا داوود هيقتلك مش هيخليك تعيش لحظه واحده.
ابو فراج: (بقي بيصقف) لا والله يادكتوره داليدا طلعتي شجاعه. اي داوود علمك الشجاعه دي أمتي
تعالي افرجك على حاجه كده
ابو فراج فتح اللاب بتاعه وخلي داليدا تتفرج على داوود وهو في المستشفي مع جميله وهما مع بعض في كل حاجه بيروحوا وييجوا سوا دايما
ابو فراج: انا حاطت كاميرات في كل حته في المستشفي وليا عيون في كل حته
داوود سفرك عشان يبقي معاها بصراحه هي البت جميله وتستاهل يبقي معاها.
لاء وعليها ماسكه مسدس ايه تثير وهي واقفه جنبه انا مش فاهم هما بيحاربونا ليه قوليلي ياداليدا هو جوزك بيحاربنا ليه؟
داليدا: عشان انت ارهابي مثلا
ابو فراج: ارهابي
استغفر الله ياشيخه ماتقوليش كده
انا بقول انتوا اللي كفره عشان كده بتحاربوا دين الحق
داليدا: بقت تبص لداوود في الكاميرا وهو مع جميله لحظه بلحظه في المستشفي ومره واحده داوود قرب اوي من الكاميرا وابتسم وقال لابو فراج شكلي حلو.
جميله كلمته وقالتله مش هيسمعك هو بيشوفنا بس
جاب ورقه كبيره ورسم عليها شكل smile وكتب عليها شكلي حلو يا ابو فراج
داليدا بصت لابو فراج وقعدت تضحك على ابو فراج
ابو فراج: اسكتي. بقولك اسكتي
داليدا: بقت تعلي صوت ضحكتها اكتر
ابو فراج: ازاي عرف ازاي وبقي يكسر كل حاجه حواليه وأهل داليدا كانوا خايفين جدا من ابو فراج وأمها بقت تعيط
وصوت التكسير وضحك داليدا بس هو اللي مسموعين.
ابو فراج من غيظه من داليدا راح ضربها حته قلم على وشها وقلها بقولك اخرسي وقعها في الارض
داليدا والدموع نازله من خدها وواقعه على جنبها بقت تضحك برضوا
ابو فراج: (عدل داليدا وقلها)يعني ايه مافيش فايده فيكي
داليدا: اخيرا سكتت وقالتله
لو كنت تحت الارض داوود برضوا هيجيبك
ابو فراج: انا هخليكي تعرفي تضحكي انتي وهو كويس
ابو فراج اتصل بداوود:
داوود: كنت مستني مكالمتك.
ابو فراج: ومستني برضوا اني يبقي معايا مراتك وأهلها كلهم
داوود: يا ابن الكلب
ابو فراج: لا لا كده غلط ياداوود باشا انت ناسي أن معايا داليدا ولا ايه
داوود: مش هتقدر تعملهم حاجه عشان يوم ماتلمس شعره منهم هجيبك
انت خيبت اوي يا ابو فراج مابقيتش ابو فراج بتاع زمان رايح تحمي نفسك بشويه ولايه اي اللي جرالك ياراجل مكنتش كده.
ابو فراج: مش يمكن مابتجيش غير عشان الولايه ياداوود ما انت ما بتتحركش غير عشان النسوان وبس نسيت ولا افكرك
داوود: اول مره تقول كلمه صح عشان كده انا بتحرك عشانك انت وبس
ابو فراج: الكلام خلص ياداوود عاوز مراتك وأهلها تيجي تركيا ولوحدك انت فاهم
داوود: فاهم يا ابو فراج بس خللي بالك على نفسك بقي لحد ما اجيلك عشان انت تلزمني
داوود قفل الفون وكسر الكاميرا اللي كانت وراه.
وبقي يضرب في كل حاجه قدامه وبقي مش عارف يعمل ايه
جميله: في ايه ياداوود مالك اهدي شويه مش كده
داوود: اطلعي بره ياداليدا دلوقتي
جميله: انا جميله ياداوود
داوود: انا اسف بس معلش سبيني لوحدي
جميله: لا مش هسيبك ما تفهمني في ايه يمكن اعرف اساعدك ونلاقي حل سوا
دااوود: وانا من أمتي بستني حلول من حد ياجميله
جميله: طول عمرك بتخطط وتنفذ لوحدك خليني ابقي جنبك
داوود: كل اللي جنبي بيتأذوا ابعدي عشان ماتتأذيش ياجميله.
جميله: بس الاذيه لو هتيجي وانا جنبك يبقي يامرحب بيها ياداوود
داوود: تقصدي ايه يا جميله مش فاهم
جميله: اقصد. اقصد طبعا انك ظابط شاطر جدا في عملك وكل ما اكون قريبه منك هاخد خبره اكتر وهتعلم اكتر خصوصا اني اذكي منك بكتير
داوود: ابتسم وقال مشاكلي كترت مش عايز اتحمل همك انتي كمان.
جميله: داوود انا جميله مش داليدا يعني مش هتبقى شايل هم مسؤوليتي أو حمايتي انا اقدر احمي نفسي كويس اوي انا مدربه على اعلي مستوي صدقني خليني جنبك وقولي مشكلتك مع اني عرفاهه
داوود: عارفه. عارفه ايه
جميله: أن داليدا في خطر صح ياداوود
داوود: وعرفتي منين
جميله: القلق اللي في عنيك ده مش بتقلقه غير على داليدا وبس ربنا يخليهالك
داوود: تسلمي
جميله: مش هتقولي بقي
داوود: وقت ابقي محتاجك اكيد هقولك.
داوود ساب جميله وطلع بره
القائد دخل على جميله وقلها
القائد: ابعدي عن داوود ياجميله
جميله: اتعدلت في وقفتها وقدمت التحيه للقائد بتاعها
جميله: مش فاهمه حاجه يافندم
القائد: انا بكلمك كأب مش كقائد دلوقتي
جميله: برضوا مش فاهمه تقصد ايه
القائد: لا انتي فهماني كويس انا بنتي ذكيه وعارف انها فهمتني من نظره عنيا من قبل ما تكلم كمان. داوود مش ليكي بلاش تعلقي نفسك بيه ياجميله القرب من داوود كله مشاكل.
جميله بصيتله وقالتله ساعات المشاكل هي اللي بتخلينا عايشين ونقدر نتنفس يافندم
جميله سابت باباها ومشيت وطلعت بره الاوضه
داوود ابتدي يحضر شنطته للسفر
راح استأذن القائد بتاعه أنه لازم يسافر وان داليدا تعبانه جدا ولازم ياخد اجازه عشان يبقي معاها
القائد: انت بتقول ايه معقول هتسيبنا في الظروف دي لمجرد أن مراتك تعبانه
داوود: انا اسف بس لازم اسيبكم
داوود ساب القائد بتاعه ومشي.
القائد: لو سيبت مهمتك العسكريه ومشيت دلوقتي انت هتتحول لمحاكمه عسكريه انت فاهم
داوود فضل واقف على الباب ومدي ضهره للقائد وقاله وانا موافق يافندم وسابه ومشي
جميله استغربت جدا من اللي حصل معقول داوود يسيبهم في اكتر وقت هما محتاجينله فيه مش معقول اكيد في حاجه غلط كده اتأكدت أن مراته في خطر.
داوود سافر بسرعه لداليدا وراحلها الفيلا بتاعتهم بس مالقيهاش ولا لقي حد في الفيلا بتاعتهم
تليفون داوود رن: الووووو
ابو فراج: قرب من الكرسي اللي جنب الباب هتلاقي كاميرا قرب منها و طلع الشريحه اللي معاك دي وأكسرها 100 حته وارميها بسرعه
داوود عمل كده فعلا زي ما ابو فراج قاله
وبعد ما كسر الشريحه لقي فون بيرن جنب الطرابيزه
فتح الفون
داوود: انا معاك
ابو فراج: حلو اوي بس انت بقي ماتعرفش مين معايا.
داوود: لا عارف كويس
ابو فراج: طيب قرب كده تاني ياداوود من الشاشه
داوود قرب من الشاشه مره تانيه ولقي ابو فراج ماسك يونس ابنه وشايله وبقي بيضحك ضحك هستيري.
ابو فراج: شفت مين رجع من الموت ياداوود
داوود: اول ما شاف يونس في ايد ابو فراج قاله
داوود: انا هقتلك وقسما بربي هقتلك انت فاهم ماتلمسهوش ابعد عنه اوعي تلمسه.
ابو فراج: لا ما خلاص انا مابقيتش عايزه ياداوود انا عايز رقبتك انت. انت السبب في موت ابو ياسر اخويا وعشان كده هقتلك وهيتم ابنك عليك ولا اقولك انا هاخده واربيه مع بنتي ما بنتي نفس سن ابنك كده واطلعه زيي ومعايا وفي ضهري
داوود: انت لو هنا قدامي كنت دفنتك حي
ابو فراج: ماتستعجلش هتبقي قدامي قريب اول ما اتصل بيك اعرف ان الرجاله جت عشان تاخدك وتجيبك ليا عشان اموتك بأيدي.
وعلي فكره كل ركن في الفيلا دي فيها كاميرا انا مراقبك بيها يعني لو حبيت تطلع من الفيلا ولو لدقيقه واحده هعرف ووقتها قول عيلتك كلها يارحمن يارحيم.
داوود: فضل يتصل ببثينه يتصل بس ماحدش رد ولا هي ولا محسن عرف أن اكيد ابو فراج عرف مكانهم واكيد عملهم حاجه
والليل ليل والفون مرنش ولا حد اتصل داوود استني تاني يوم مافيش برضوا حد اتصل
داوود: وبعدين هو ما بيتصلش ليه؟
ابو فراج: كان بيلعب مع داوود حرب اعصاب
ابو فراج كان حاطط في كل ركن في الفيلا كاميرا يعني داوود لو اتحرك كده ولا كده من الفيلا ابو فراج هيعرف على طول وممكن يأذي ابنه أو يأذي داليدا.
داوود دخل اوضه النوم عشان ينام الساعه عدت 12 بالليل تاني يوم وبقاله يومين ما نامش داوود اخيرا تعب و دخل عشان ينام.
التعليقات