رواية غصون الورد الفصل الثامن 8 – بقلم يارا احمد
Part8
ضرب المكتب بايده بعصبيه لدرجه انها خافت وقال بحده و عصبيه
-فكري بس يغصون مجرد فكره انك تقولي كده تاني وهتبقي تشوفي هعمل ايـــــــه..كمل بضيق..انا الهكون مسؤل منك لانو حالتك ميؤوس منها اصلا فمفيش داعي نسيب حد يعاني ويقول البنت ماتت على أيدي
غصون بصت عليه
-ماشي بقدر اروح؟؟
اتكلم وهو بجز على اسنانه
-اسبوع مش اكثر ولو معملتيش الطلبته هروح اعمله انا
غصون بصت عليه ودموعها كانت هتنزل
-هو انت لـيــه بتعاملني بالقسوه دي وبتعمل معايا كده مش ممكن تسيبني في حالي!!
يزيد بص عليها وقال بحزن
-وانا لو عايز اسيب الناس يتعذبو كنت هبقى دكتور؟!اتفضلي يغصون و ياريت تلتزمي بعلاجك
غصون قامت وهزت راسها بياس بص عليها
-لو احتجتيني اتصلي باي وقت
غصون اتنهدت بحزن
-هقولهم ازي!
-هتلاقي طريقه
بصت عليه وراحت
عند مؤيد بص على فدوه و فارس وتالين معاهم
-انتو هتروحو؟
فارس باستفزاز
-اه رايحين نتمشى شويا يلا وصلتك لميترو عايز ايـــــــه تاني
بص عليه بغيظ
-اتفضلو..راحو وهو بص على الميترو..يلا
تالين راحت وراه وهي حاسه بالذنب من الحصل الصباح لقت مؤيد واقف وحاطط شنطته على كرسي قربت وهو شال الشنطه وحطها على ضهره وكان واقف وأشارلها بايده تقعد قعدت من غير كلام اتنهد براحه لانه مش عايز يسمع صوتها ولا يكلمها قرب منه شاب كان بيان عليه انه صايع طلع سيجاره وبدا يسجر مؤيد كتم نفسه وبص على الجهه التانيه بعدها بدا يكحح تالين بصت عليه بقلق وخرجت كمامه من شنطتها ومدتها ليه
-خد دي
كان هيرفض بس الدخان زاد فلبسها وخرج شريط من شنطته وبلع منه ولبس الكمامه تاني في ست كبيره بصت عليه
-انت كويس يابني
ابتسم وقال بلطف
-كويس يا حجه متقلقيش بس عندي حساسيه من الدخان بص على على تالين ونزل عينه..شكرا لحضرتك..رجع بص على الست وشافها مش مرتاحه في القعده وفي حاجه قلقها بص على الشاب الجنبها بعدها على بنت واقفه جنبه بص على الشاب..قوم ياخي و وسع لاخت دي ربنا يرضى عليك و يوسعلك ابواب الرزق
الشاب من فرحته بالدعوه قام على طول و ساب البنت تقعد مكانه البنت إبتسمت وبصت على مؤيد
-شكرا
مؤيد ابتسم
-الشكر لله
الست إبتسمت
-قليل الشباب الزيك في الزمن ده يابني
مؤيد ابتسم
-لا يخالتي انا مش مميز بس الناس نسيت تعاليم دينها للأسف ربنا يهدي عباده..بص على البنت المنقبه السابها تقعد ابتسم..ربنا يثبتك اختي و ان شاء الله الكل يكونو شبهك كده ويتعلمو منك..بص على الست بمرح..انا عايز اوصلك يخالتو اصل شكلك جيتي جديد هنا وعايزه حد يدلك على الطريق
الست ضحكت
-ماشي يابني انا هنبسط بده اصلي جيت من الإسكندرية لقاهره ومش عارفه الاماكن كويس
مؤيد باستغراب
-رايحه لمكان معين؟
-اه بيت اخويا
-طب هاتي العنوان
مدتله الورقه قراها
-هاه دي العماره الجنبنا طب على كده نحن طريقنا واحد
البنت المنقبه قربت من الست
-ماما انا قولتلك بلاش تسالي وانا هتصرف
-يبنتي الود باين عليه محترم
-مش هنقدر نثق بالناس بسهوله
مؤيد ضحك
-ليه هو انا شكلي بخوف ولا حاجه..متقلقيش انا بعرف كل الناس الهناك فمش هخطفكم بص على الطريق.. تالين بصت عليه وكانت بتامله خرجها من ده صوت الشاب بتاع السيجاره
-ايـــــــه رايك نتعرف يحلوه!
مؤيد عيونه برقت وهي ببص عليها وهي بصت على الشاب بضيق
-انا مش عايزه اتعرف على حد
حط ايده على الكرسي بتاعها
-لا ما بلاش تعملي فيها صعبه المنال يبنتي وسيبلي طريق المشقه ده
كانت هتزعق بس مؤيد بعد ايد الشاب وحط ايده على الكرسي
-هي معايا عندك مشكله!
الشاب لما شاف عيون مؤيد المعصبه حمحم
-لا لا طبعا..راح مؤيد بص عليها بضيق
-مترديش لحد وانا هنا انا البرد وانتِ سيبك ساكته فاهمه
بعد ايده ورجع مكانه وتالين كانت مضايقه منه لانه مش ذنبها
بعد شويا الميترو وقف في محتطهم بص على الست
-يلا دي دي المحطه..اخد أغراضهم ونزل وهما نزلو وراه بص ملقاش تالين نزلت غمض عيونه بعصبيه وحاول يهدي نفسه
-لحظه بس لو سمحتو..حط الأغراض و راح لجوه لقاها قاعده ودموعها بتنزل اتنهد بضيق
-يلا على البيت
تالين بعياط
-مش عايزه اروح معاك
-انزلي ويلا على البيت
الميترو كان هيتحرك بص عليها بضيق وهي قامت ونزلو راح جنب الست واخد الأغراض وقال بحده
-والله العظيم يتالين تروحي مكان قبل ما تصلي البيت هتشوفي وش مش هيعجبك
تالين بصت عليه بضيق وراحت قدامه على البيت الست بصت عليه
-ما براحه يابني
مؤيد بابتسامه
-متقلقيش يخالتي اصلا هي بنت اخت جاري مش اكثر اصل هي كانت برا البلد ورجعت امس وطلعنا في نفس الكليه فدبست معاها معندهاش حق تزعل اصلا
الست بحزن
-ليهه كده يابني عيب عليك انت واعي اكثر منها للازم متجرحهاش كده وفهمها براحه براحه تعليم دينها و سيبها تحب تسمع الدين من لسانك متكرهاش فيك كده
#بقلمي_يارا_احمد
مؤيد بص عليها وقلع الكمامه
-يمكن انتِ معاكي حق يخالتي..طب يلا..دخل وراح على رقم الشقه فتحله راجل بدقن طويل والست وبنتها كانو وراه
-يهلا بالشيخ ازيك يابني
مؤيد ابتسم
-انا بخير ي عمي ابو عبدالله انت عامل ايـــــــه!
-الحمد لله..بص على الاغراض بعدها بص على اخته وابتسم وفتح دراعه ليهم ومؤيد بعد وهما جرو و حضنـوه مؤيد كان هيروح بس ابو عبدالله وقفه
-رايح فين يابني اتفضل على العشا
مؤيد باسف
-لا يعمي سيبهم ياخدو راحتهم وان شاء الله يوم تاني هلبي دعوتك سلملي على المدام وعبدالله..راح
الست إبتسمت
-ابن أصول فعلا
ابو عبدالله
-اه والله
مؤيد راح ودخل العماره وراح لطابقهم اتفاجا بتالين قاعده قدام الباب
-في ايـــــــه مالك!
تالين مبصتش عليه وسكتت بص عليها بضيق
-خلاص انا اسف ارتحتي كده؟؟!
تالين قامت
-مش عايزه اسفك ممكن تتصل على خالو وتعرف هو فين اصلي نسيت المفتاح جوه والفون تقريبا نسيته في شنطه فدوه
مؤيد اتنهد بياس واتصل على حسن وهو رد
-الو عمي عامل ايـــــــه!
-كويس وانت ازيك
-الحمد لله بقلك يعمي تالين قاعده قدام الباب وقالت ناسيه المفتاح بتاعها انت فين؟
-تلاته ساعات وهرجع البيت
-طب وساره هترجع امتى
-النهارده عندها فرح صاحبتها هترجع بعد ساعتين..بص سيبها تروح تتسوق او تعمل اي حاجه عقبال ما اخلص شغل
-تتسوق ساعتين؟؟وبعدين هي ناسيه فونها في الكليه هيكون خطر عليها هخدها معايا البيت بعد اذن حضرتك
-وجودها مش هيزعجكم؟؟!
-لا مفيش ازعاج..مدلها الفون..خذي عمي عايز يكلمك
اخدته وقالت بحزن
-خالو انت مش جاي!
حسن بحنينه
-تلاته ساعات بصي روحي مع ميدو البيت وانا اول ما اجي او ساره اول ما تجي هجي اخدك البيت
تالين باعتراض
-بس..
حسن بمقاطعه
-يلا يحبيبتي بلاش اعتراضات
تالين اتنهدت بضيق
-ماشي يخالو انتبه على نفسك..قفلت ومدت لمؤيد الفون وهو اخده راح جنب الباب فتح الباب وأشارلها تدخل دخلت وقفل الباب
-ماما يماما
بسمله من المطبخ
-اهو الناقص شرف خير يشبيه اختك
غصون خرجت من المطبخ
-ايـــــــهه بقا شبهي النهارده..بصت عليه وجرت وحضنته..حبيبي العسل ميدو
مؤيد بحب
-قلب ميدو انتِ..وبعدين يغصون عايزه ايـــــــه يقلبي
غصون ضحكت
-لا مفيش قولت اعبرك شويه..بصت على تالين وابتسمت
-يومك كان عامل ازي
تالين استغربت هي ليـــــــه مش سالتها هي ليـــــــه هنا بس قالت بمرح
-حلو زيك كده
غصون بصت على مؤيد باستغراب
-هو انا حلوه!؟
مؤيد ضحك
-بتهزري اومال مين الحلو بيسو يعني!!
بيسان جات وحدفته بالمخده
-أخرس يزفت ده انت جاي ولسه مخلص نفس جايي تبدا فيني وبساولك ليـــــــه بكره ميدو
مسك المخده بغيظ و جرا وراها ومسكها وحطها فوق راسها
-انا هخلص منك وارتاح
بيسان بصراخ
-مااااماااا اللحقينييي ابنك عايز يموتني
بسمله طلعت من المطبخ وقال بعصبيه
-نفسي يوم تعقلو انت وهي..بصت على تالين البتبص عليهم باستغراب بصت عليهم بضيق
-فضحتونا
مؤيد بص على امه ببراءه
-انا يماما!!
غصون ضحكت
-اومال مين يشيخنا روح خد شاور وروح الجامع
-حاضر يقلبي..خدي راحتك انا مش هرجع غير لما تروحي
قام وراح غرفته
تالين اتنهدت بضيق بعدها اتعرفت على بيسان و بسمله غصون بصت على امها
-ماما ممكن اخد تالين غرفتي
-اه طبعا يحبيبتي روحو عقبال ما اجهز العشا
بيسان بصت على غصون
-انا جايه
-يلا..راحو لغرفتهم تالين بصت على غصون
-غصون ممكن اكلم فدوه بفونك؟
-اه..لحظه فدوه مين انتو امتى عرفتو بعض!!ما تقوليش بقيتو صحاب بسرعه دي!!
ضحكت
-اه مش سابتني لحظه..ممكن فونك اكلمها اصل مش عارفه فوني راح فين وفيه حاجات مهمه بتمنى يكون عندها
غصون مسكت فونها
-اه دقيقه بس..اتصلت على فدوه مدت ايدها..اتفضلي
-شكرا..مسكت الفون فدوه ردت..الو
فدوه ردت
-الو
-معاكِ تالين
-عرفتك يشيخه عايزه ايـــــــه!
-بت اتعدلي محسساني عملت جريمه
فدوه ضحكت
-مش على اساس عايشه برا مصر ازي بتعرفي مصري اوي كده!!
تالين بمرح
-تعالي اعلمك
-بصي يختي انا على اخري عايزه ايـــــــه
-يبنتي انتِ عندك أنفصام
-لا بس في واحده كانت بتغزل في فارس
ضحكت
-جبتيها من شعرها!!
-لا انا عاقله
-عملتي ايـــــــه قتلتيها!
-لا ضربتها قلمين بس
-ربنا يهديك..بصي هو فوني معاكِ؟!
-اه تقريبا لحظه بس..فتشت شنطتها..اه اهو
تالين بفرحه
-بجد هو معاكِ يعني مش ضاع
-هو فيه حاجه مهمه؟
-اه صور مامي و بايي..المهم يلا انا هقفل تصبحي على خير
-وانتِ من اهلو
تالين قفلت ومدت لغصون الفون
-شكرا
-يعني عندها؟؟
-اه
بيسان وهي نايمه على رجلين غصون
-البنت طلعت لاخوها
غصون ضحكت و ضربتها على راسها
-نفسي يوم تبطلي كرهك الملهوش مبرر لاخويا السكر ده
تالين برفعه حاجب
-مين السكر ده!!
-ميدو
تالين بضيق من مؤيد
-انتِ بس الشايفه كده يغصون..بيسان نطت لسرير التاني
وقالت بفرحه
-اخيرا حد يفهمني
تالين ضحكت وغصون قالت بعدم فهم
-ليـــــــهه هو مؤيد عمل حاجه
تالين هزت راسها بلا
-لا معملش بس شايفاه وهو بخنق بيسو فقولت انه شرير
بيسان بحماس
-انا بحب تالين اوي
غصون ضحكت
-انتِ بتحبي اي حد بكرهه ميدو
تالين باستغراب
-بس انا مقولتش اني بكرهه
غصون ضحكت وتالين بصتلها بغيظ
-احسن ميروحش تفكيرك لبعيد يغصون
غصون بمشاكسه
-اوبااا وانتِ ايـــــــه العرفك انا بفكر في ايـــــــه!!
•تابع الفصل التالي “رواية غصون الورد” اضغط على اسم الرواية
التعليقات