رواية غصون الورد الفصل الثاني 2 – بقلم يارا احمد
Part2
مصطفى بضيق
-لا مش هجوزك محدش هيعرف يخد باله منك ي غصون
غصون اتنهدت بياس
-خلاص يشيخنا روحني البيت انا تعبانه
رغد بصت لغصون
-صحيح هو انتو تعرفو ساره دي منين يعني علاقتكم بيها ايـــــــه بالضبط!
غصون ردت
-هي جارتنا
رغد بصتلهم
-ماشي انا وصلت مع السلامه..كلميني يوش النحس اول ما توصلي
غصون هزت راسها
-حاضر..ادخلي اول..رغد دخلت وراحو بعد شويا رغد كانت بتجري وراهم
-استنوني
مصطفى بص عليها بزهول
-انتِ جيتي ليـه تاني!
رغد وقفت وهي بتسحب نفسها بصعوبه
-ب..بابا زعلان مني وقالي للازم اروح اعتذر..انا جايه معكم
مصطفى و غصون بصو عليها
-وانتِ غلطتي بايه علشان تعتذري!
رغد بصت عليهم
-واو منسجمين اوي..بصو هو سؤالكم ده يعتبر اغبى سؤال مر عليا يوم..مش انا ضربتها قلم!؟هزو راسهم..طب مكنش مفروض اضربها قلم واساسا البنت اكبر مني
مصطفى هز راسه
-معاها حق ي غصون احسن تعتذر..بس هي لو مقبلتش الاعتذار
رغد وهي يتضغط على ايدها
-هفضل احاول المهم بابا ميزعلش
غصون اتنهدت بياس
-طب يلا..مسكت ايد رغد وبصت على مصطفى وهو كان بحاو يوقف تاكسي وهي كانت بتبصلهم بحاجب مرفوع قربت منهم عربيه واتفتح القزاز و الشاب بص على مصطفى
-ايهه ي حضره الملازم عايز توصيله يفندم؟
مصطفى بضيق
-كمل طريقك يبدر مش ناقصني غيرك
بدر ضحك
-طب ادخل اوصلكم بطريقي
مصطفى بضيق
-مش محتاجين توصيله روح لاني مش عايز اكسر حاجه فيك
بدر بص على غصون وهي كانت بتبص على الأرض مصطفى اضايق منه وراح شد ايد غصون وهي شدت ايد رغد وراحو مصطفى بضيق
-حقك عليا يغصون صدقيني هندمه وتاني لو شافك في الشارع يعدي من غير ما يبص عليك
غصون بحب
-خلاص ي مصطفى سيبه علشان خاطر خالتو وابقا فهمهم براحه اني مش هكون من نصيبه واحسن يدورله على واحده
رغد بصت عليها
-هو ده بدر البتحكي عنه دائما!غصون هزت راسها..ليه مقولتيش ده انا كان ممكن اقتله علشانك
غصون ضحكت
-و ابيه بعمل هنا ايه؟!
رغد هزت كتافها
-شايفه وجوده زي عدمه
-ايهه القسوه دي يرغد!طب يلا..فضلو يمشو اتنهد بياس
-لو كنا جينا بالعربيه مكنش احسن؟
غصون إبتسمت
-لا انا اصلا رفضت علشان نمشي شويا مع بعض بس رغد خربتها
رغد برفعه حاجب
-افندم!
مصطفى بص على غصون
-انتِ عايزه حاجه انا فاهم ده فقوليلي عايزه ايـــــــه يغصون!
ردت بابتسامه
-تروح تشتريلي حاجات الكيكه وهات شوكولاته لبيسو اصلها هتصدعني
مصطفى هز راسه وكان هيروح بس مسكت ايده ومدلته فلوس
-خد انا عايزهم بمصروفي مش فلوسك
مصطفى بتعجب
-وفلوسي وفلوسك واحد يغصون
غصون هزت راسها بـرفض
-لا انا عايزه من مصروفي
مصطفى بياس
-ماشي..اخدهم..لو مش عارفك عنيده كنت مش هخدهم..راح جاب الحاجات وراحو وصلو قدام العماره و وصلو بصت على رغد
-ادخلي معايا الاول بعدها هروح معاك لبيت عمو حسن
رغد هزت راسها
-ماشي..الباب اتفتح الشاب بص عليهم غصون باستغراب
-ميدو رايح فين؟؟
مصطفى ضحك
-يخساره السنه البينكم ي مؤيد ااا قصدي ميدو
مؤيد بص عليه بضيق بعدها بص على غصون وقال بغيظ
-وسعي كده انا عايز اروح الجامع
بصت على الساعه وقالت باستغراب
-بس ده لسه على ميعاد العيال ساعه
مؤيد بنفاذ صبر
-يبنتي بعدي انا عايز ارجع الدرس قبل ما ادرسهم
بصو عليه برفعه حاجب
-لا والله عملت مصيبه وعايز تهرب
مصطفى بياس
-شيخ ايـــــــه ده وهو بهرب من البيت كل ثانيتين
مؤيد بضيق
-خلاص انا رايح ومش راجع تاني..كان هيروح بس غصون مسكت ايده وقالت باستغراب
-بابا و ماما فين؟؟وبيسو فين؟؟ماله البيت هادي كده
بجي صوت من جوه
=مؤووووويد
مؤيد بفزع
-خلاص انا انتهيت دي صحيت امتى
#بقلمي_يارا_احمد
غصون عيونها اتوسعت
-انت عملتلها ايـــــــه!
مصطفى ضحك
-ي نهارك اسود لعبت مع الحد الغلط
مؤيد سمع صوت غرفتها وجرا ورا غصون و حضنها من ورا
-مش هتسيبي اخوك حبيبك صح
مصطفى برفعه حاجب
-حبيب مين يلا..وبعدين انت عملت ايـــــــه لبيسان
جات بنت بعمر ال18 سنه
بيسان جات واندفعت عليه بعصبيه
-بقااا انا تعمل فياااا كده والله مش سايبك
مؤيد بمرح وخوف
-القتل حرام شرعا يبيسو يحبيبتي
بيسان كورت ايدها بعصبيه وبصت عليه بغيظ
-طب نشوف رايي بابا لما اقله
مؤيد بفزع
-لا لا والله مستعد لاي تعويض بس بابا لا يبيسان ده هيقتلني
بيسان بمرح
-لا ما هو القتل حرام يبقا بابا هيشوفلك علقه كده تسيبك متلعبش معايا تاني
مؤيد بقلق
-لا هروح فيها صدقيني هاتي طلباتك انا اصلا كنت رايح الجامع وهجبهملك لما ارجع
بيسان إبتسمت
-اه فعلا دي الطريقه الصح..بصت على مصطفى و غصون ورغد قربت وحصنت غصون وقالت ببراءه..غصون شوفي ميدو عمل فيا ايهه
غصون بتساؤل
-عمل ايـــــــه
بيسان مسكت فونها و جابتهم صور شافو مؤيد وهو راسملها شنب ودقن ومتصور جنبها وهو بضحك ضحكوا كلهم مصطفى بضحك
-عظيمه دي يشيخ ميدو
غصون ضحكت
-فعلا لو بابا شافك كان موتك
مؤيد بغيظ
-تف يغصون وانا الفكرتك في صفي..بعد عنها وبيسان بصت عليه
-تؤ غصون حبيبتي انا
مصطفى برفعه حاجب
-انا شايف انك بتحطو لنفسكم قيمه اكثر من اللازم غصون ملكي انا
غصون ضحكت
-طب لما تتخنقو عليا كده متسلونيش ليهه اتحولت لمغروره
بيسان بمرح
-حصل..بصت على رغد..هو انتو ناسين انو معكم ضيفه؟؟
مؤيد غض البصر
-هي دي صحبتك رغد؟
غصون هزت راسها
-اه..انت عرفت ازي؟
مؤيد بابتسامه
-لا بس شايف انك مبسوطه وهي هنا
مصطفى ضحك
-خلاص يحج ميدو..كنت عايز اقلكم خبر بما انو بابا وماما مش موجودين صحيح هما راحو فين؟
بيسان بصت عليه
-عند عمي هو عزمهم عشاء النهارده
هز راسه
-المهم غصون هتنقب..غصون اللتفت عليه
مؤيد بفرحه
-بجد ي غصون
غصون إبتسمت تلقائيا
-لو كنت عارفه انك هتنبسط كده كنت عملت كده من زمان
مؤيد باسها على راسها وقال بحب
-حبيبتي كل يوم بتكبر انا مش مصدق انك بجد هتنقبي
غصون إبتسمت و حضنته مؤيد بص على بيسان
-وانتِ
بيسان بتفكير
-هممم
مصطفى برفعه حاجب
-هو ده محتاج تفكير ما طبعا هتنقبي
بيسان ضحكت
-طب خلاص وعد اول ما ادخل الكليه هتنقب..ابتسمو وهي قالت بغيظ..مش عدل طب سيب غصون علشان تحضني
ضحكوا عليها مصطفى
-انا خارج وهرجع بعد شويا..بمد لغضون الكيس وهي بتخده
-ماشي متتاخرش..بصت على مؤيد..هو انا ممكن اخرج وانتو مش موجودين!اصل رغد..
مصطفى قاطعها
-لا استني لما ارجع ومتسبيش بيسان لوحدها
غصون هزت راسها مؤيد بص على مصطفى
-يلا..روحو وقفلو الباب بيسان بصت على رغد وسلمت عليها وقعدو و غصون راحت غيرت ملابسها لبيجاما وسابت شعرها البني الطويل بحريه وراحت المطبخ
-اسفه اصل الاغبيه دول مش بسيبو الواحد يشوف الحولينه
رغد ضحكت
-لا عادي..انتِ عندك كم سنه ي بيسان!
غصون حطت لرغد عصير
-18سنه
بيسان برفعه حاجب
-18 ونص
غصون ضحكت ومسحت على شعرها
-ما هو النص مش محسوب يبيسو
بيسان برفض وطفوليه
-لا طالما عيشت مع ميدو ليوم هيبقا محسوب
انفجرو ضحك غصون ضربت جبهه بيسان باصبعها وقالت
-عيب ي صغنن ده اخوك الكبير
بيسان بصتلها بغيظ وقالت برفعه حاجب
-اومال انتِ مش شايفه بتعامليه ازي وهو الكبير؟
غصون رجعت بضهرها لورا
-ما البينا سنه انما انتِ بينك وبينه اربعه سنين
بيسان بغيظ
-ماشي انا اصلا غلطانه اني بحبكم..دا انتو بتنمرو عليا
غصون بصت عليها وضحكت
-وربنا تنفعي ممثله ده انا زماني صدقت
رغد بصت على بيسان
-انا صدقت انك مظلومه كفايه عليك بتحملي غصون
غصون بصتلها بغيظ وبيسان ضحكت
-ده انا بحب رغد
غصون برفعه حاجب
-وانا
بيسان حضنتها وقالت بحب
-بموت فيك
غصون إبتسمت وضمت بيسان لحضنها بيسان رفعت عيونها وسالت بقلق
-غصون انتِ كويسه!انتِ مش من عادتك تستكتي في..
غصون قاطعتها لما قامت بفزع
-يخبر نسيت الكيكه..وانا اقول نسيت ايـــــــه..جرت لجوه بيسان و رغد قعدو يضحكوا بيسان بصوت عالي
-طميني اتحرقت!
غصون براحه
-لااا متحرقتش..اتنهدت براحه وبصت على الكيكه وملامحها اتبدلت لحزن كملت بهمس..قدرت اطلع نفسي المرادي طب المره الجايه هعمل ايـــــــه لما تسالني؟!بصت على رغد و بيسان البضحكوا مع بعض..للازم اخبي وأفضل اخبي
قطعت الكيكه وحطت منها في صحن وراحت عندهم وحطت الصحن
-يلا الكيكه جهزت
رغد بصتلها
-مبحبش الكيك
غصون باستغراب
-ايه بس انتِ بتاكليه عادي لما نكون في الكليه!
رغد بسخريه
-الكيك هناك حاجه وهنا حاجه انا مش عايزه اموت
غصون حدفتها بالمخده وهجمت عليها
-لا ده انا ممكن اروحك فيها كل حاجه الا انك تتريقي على طبخي يرغد
رغد ضحكت
-خلاص خلاص ي بنتي..يبيسان ابعدي عني المجنونه دي
غصون عيونها برقت
-مين المجنونه لا ده انتِ نهارك اسود..ضربتها تاني الباب اتفتحت وامها دخلت وقفلت الباب شافت غصون بتضرب رغد
-في ايـــــــه!
غصون لما سمع صوتها عدلت قعدتها بفزع
-م..ماما حبيبتي رجعتي امتى؟
امها قربت منها ومسكت اودنها وجرتها جامد وهي صرخت بالم
-ااااااا
بيسان و رغد ضحكوا عليها رغد عدلت حجابها وبصت على ام غصون
-ازيك يخالتو
ام غصون بابتسامه
-الحمد لله ي بنتي وانتِ عامله ايه
رغد بابتسامه
-الحمد لله..بصت على غصون
غصون بصت عليها بغيظ
-لما اشوفك بكره في الكليه ما تزعليش لما اقتلك
رغد بصت عليها بطرف عينها
-عايزاك تحاولي
ام غصون
-دي رغد البتحكيلي عنها دائما ي غصون؟
غصون هزت راسها و رغد سالت بفضول
-بتحكيلك عني!بصت على غصون برفعه حاجب..ويترا بتقول ايـــــــه
غصون بغيظ
-تفكيرك دائما رايح لاتجاه المعاكس
-اعذريني اصل في حد مش مقصر معايا
غصون مسكت المخده وكانت هتحدفها بس بعد نظرات امها غيرت رايها علشان تعيش وضمت المخده وقالت باستياء
-وربنا انا المظلومه..بصت على بيسان الكانت هتاكل الكيكه ضربت ايدها..عيب يبيسو مش شايفه رغد هنا
بيسان بصت على رغد
-بس انتِ مش عندك مشكله صح!كملت ببراءه..انا هاكلها علشانك علشان متموتيش مسمومه
رغد و مامتها ضحكوا وغصون بصت عليها بضيق
-ماشي يبيسان
بيسان اكلت الكيكه وقالت بانبهار
-اا تجنن..مامتها اكلت
-طعمها حلو اوي
رغد اتنهدت بياس واكلت واتفاجات بطعمها
-ده انتِ بتعرفي تطبخي
•تابع الفصل التالي “رواية غصون الورد” اضغط على اسم الرواية
التعليقات