رواية غصون الورد الفصل السادس 6 – بقلم يارا احمد
Part6
مؤيد هز راسه
-متخفش عليها يا عمي هي في الفرقه كم؟؟
-هي بنفس سنك ونفس السنه معاك يا حبيبي
-طب تمام هعرفها على زميله ليا وهتخد بالها منها
تالين كانت بتبص عليه واتغاظت لما قال انه هيعرفها على زميلته ردت بضيق
-شكرا هتعرف على الناس لوحدي انا مش عيله
مؤيد بهدؤ بدون ما يبص عليها
-على راحتك يلا ي مصطفى هنتاخر
مصطفى بهدؤ
-يلا..عمي خد بالك من نفسك
غصون بصت على حسن
-خد الدواء معاك
بيسان بصت عليه
-للازم يكون معاك دواء الحساسيه
مؤيد بص عليه
-اه خده معاك
حسن ضحك
-شوف بتكلمو ازي اتذكرو انا الربيتكم جايين تعملولي فيها الكبار
-يا عمي نحن فعلا كبرنا
بيسان بمرح
-وانت عجزت
حسن بص عليها برفعه حاجب
-والله
مؤيد ضحك وخبط راس بيسان
-بيسو عيب كده..المهم خد بالك من نفسك ولو احتجت اي حاجه رن عليا او على مصطفى
-ربنا يخليكم ليا يولاد انا محستش في حياتي اني معنديش ولاد وانتو موجودين
مصطفى ابتسم
-ونحن محسناش اننا محتاجين عم غيرك يعمي..نزلو و روحو مؤيد كان راكب قدام مع مصطفى وغصون و تالين ورا بعد ما وصلو بيسان مدرستها مصطفى بص على غصون فهي بصت على تالين
-تالين دراعك بوجعك؟؟انتِ هتقدري ترسمي وانتِ كده!كان تستني شويا
تالين بابتسامه
-لا عادي اصلي برسم بايدي اليسار..اه هو صعب بس بقدر عليه متخافيش عليا
-طب خدي بالك من نفسك كويس..هاتي تلفونك اسجلك نمرتي علشان لو احتجتيني ترني عليا على طول
تالين وهي بتمدلها الفون
-معرفش اقلك ايه يغصون بجد شكرا
غصون إبتسمت واخدت الفون
-عفوا ده واجبي..كتبت نمرتها و رنت على فونها بعدها سجلته باسمها وسجلت عندها نمره تالين..كده كلو تمام اتفضلي دخلت الفون الشنطه
تالين بفضول
-انتِ بتدرسي ايه يغصون
غصون بتذمر
-طب غلطه عمري لما دخلت طب
مصطفى ومؤيد ضحكوا مؤيد بمرح
-ياااه اومال انا ليه فاكر انو في حد كده كان هيتجنن ويدخل طب مش صح يمصطفى!
مصطفى بمرح
-اه فاكر وكان بصرخ يومين ورا بعد ومصدعنا انه هيدخل طب ده مين يترااا
غصون بصت عليهم بغيظ
-ارجعو لعدم التفاهم بتاعكم لو سمحتوا
ضحكوا عليها كلهم و مصطفى وقف العربيه قدام كليه مؤيد وتالين
-يلا يشيخنا روح ويارب تتخرج بسرعه وتجبلك عربيه
مؤيد وهو بنزل
-امين صدقني عايز اخلص منك
غصون نزلت وفتحت لتالين باب العربيه ومسكت ايدها ونزلتها بحزر تالين ضحكت
-بجد انا كويسه يغصون هي ايدي مش جسمي كله
غصون بتذمر طفولي
-غلطانه انا البساعد..طب يلا خدي بالك من نفسك
-حاضر..وانتِ كمان خدي بالك من نفسك
غصون إبتسمت وهزت راسها وراحت لمؤيد وابتسمت وهو ابتسلمها دخلت لوح لها وهي بتروح دخل وتالين دخلت وراه وهي بتذكر كلام حسن امس
-خالو هو مين ميدو ده وبقرب لغصون ايـــــــه؟؟
حسن ضحك
-اسمه مؤيد وهو اخوها الكبير اقولك عنه ايـــــــه ي بنتي لو وصفته بكل صفه حلوه مبتوصفش هو شيخ وحافظ قران وما شاء الله عليه داخل كليه هندسه ولد جدع وابن اصول ما بكلمش بنات واكيد شفتي ده هو يلي حط شنطتك على الباب وراح؟؟
ردت باستغراب
-اه عرفت ازي؟؟
ضحك
-انا حافظ العيال دول زي اسمي..بجد هم ونعمه الذريه الصالحه عايزك تقربي من غصون وتبقو صحاب هي بنت مفيش منها اتنين طيبه وقلبها حنين
فاقت من شرودها على صوت بنت بتكلم مؤيد بضيق
-زفت اتاخرت ليــه!
مؤيد بغيظ
-مين الزفت ده!!وبعدين انتِ مالك هو صحيح فين الاستاذ فارس!!
البنت برفعه حاجب
-وانت عايز ايـــــــه بفارس
ابتسم
-كله لخير
ضربته على راسه بالكتاب بغيظ
-مفيش خير وانت في الموضوع..بصت على تالين الباصه عليهم باستغراب بعدها رجعت بصت عليه بصدمه..ميدو انت جايب معاك بنت استغفرالله
مؤيد بص عليها بدهشه
-بنت مين..هو في واحده ماشه ورايا؟؟تالين بصت عليه بغيظ
-لا فهمتي غلط انا مش جايه معاه
مؤيد ركز مع صوتها
-هاه اتذكرت دي تبقا بنت اخت عم حسن جارنا اكيد فكراه يدودو
تالين بصت عليه بصدمه وقالت في نفسها”هو ده الشيخ البحكو عنه”
بجي شاب وقال بمرح
-ابو الصحاب جا..قرب من مؤيد..بتعمل ايـــــــه يابو النسب
مؤيد بتنهد بياس
-طب والله انا نفسي اسيب الكليه علشانك وعلشان ابو النسب دي
فارس بمرح
-ياسطى ما تتفرش كده
مؤيد بصدمه
-استغفرالله اسطى انا يتقالي اسطى طب شوف اما اقول لخالتي تطلقك من فدوه
#بقلمي_يارا_احمد
فدوه ضحكت
-لا انا ممكن اسيبك وما اسيب فارس
مؤيد برفعه حاجب
-وانا الميت عليك يحبيبتي
تالين مش قدرت تمسك نفسها اكثر وقالت بضيق
-هو ممكن حد يفهمني ايـــــــه بحصل هنا!!
فارس باستغراب
-هي دي مين؟؟
تالين بضيق
-محدش بس ممكن اعرف الاستاذ ده بتجاهلني ليه وبكلمها كده عادي
مؤيد بص عليها بضيق
-هو ايـــــــه العادي انتِ شايفه ده عادي يعني عادي الواحد يقلك كده..معليش ده عندك هناك في بلاد الكفره مش هنا ياستاذه دي بلاد مسلمين والحاجات دي مش محلله غير لمحارم وبس فاهمه لو عايزه درس في الدين روحي شوفيه في مكان تاني بس بلاش تغلطي وتظني بالناس خصوصا اخواتي..راح وهو مضايق وتالين باصه عليه بصدمه ومش فاهمه حاجه فدوه بصت عليها باسف
-انا اسفه هو مقصدش يقول كده..بس مبشوفش قدامه لما الموضوع بخصني انا او واحده من اخواته..على فكره انا بنت خالته واخته من الرضاعه..اسمي فدوه
تالين باحراج
-ا..انا اسفه مقصدش اقول كده بجد اسفه
فدوه إبتسمت
-لا عادي هو مبكلمش بنت غيري هنا فاغلب الناس هنا بفكرو ابشع منك ما علينا المهم ده فارس ابن عمي ونحن كاتبين كتابينا قبل يومين
فارس ابتسم
-اسف على كلامه اتمنى متزعليش
-لا عادي مبروك ربنا يسعدكو
فدوه إبتسمت
-ربنا يبارك فيك مقولتش اسمك ايه؟
تالين بابتسامه
-تالين اسمي تالين
-اتشرفنا يتالين..بصت على دراعها..تعالي انا هخدك علشان نلحق اول محاضره فارس روح شوف شغلك
فارس ضحك
-حاضر يكابتن هروح..راح
فدوه بغيظ
-هو ليــه انا اتجوزت دكتور حلو والكل هيموت عليه ليــه مكنش جوزي عادي!
تالين ضحكت
-لو قولنا الحق تبقي غلطانه
فدوه ضحكت
-ما هو ادبسنا انتِ هتجي الفرح لو عزمتك!
-طبعا اكيد هو قريب؟
-شهر كده
-طب هجي
وفضلو يتكلمو غصون نزلت من عربيه مصطفى بعد ما ودعته دخلت وراحت المدرج قعدت فونها رن بوصول رساله بصت عليه وشافت الرساله من يزيد”تعالي المستشفى النهارده للازم نبدأ الكيماوي نهايه الاسبوع”ردت عليه”ماشي”اتغاظ من ردها و رد”غصون نفسي تعقلي بقا وتسيبي مشاعرك دي على جنب انتِ ليــــه فاكره حياتك لعبه دي مرحله خطيره للازم يكونو موجودين جنبك ويدعموك”كان هيرسلها بس اتنهد بضيق ومسحها ورما الفون على المكتب غصون كانت بتبص على صورها مع اخوانها باشتياق رغد قعدت جنبها وقالت بضيق
-صباح الخير
غصون بصت عليها باستغراب وقفلت الفون
-صباح النور في ايـــــــه مالك!!
-بابا يغصون
-ماله؟!
-قالي ايـــــــه اروح مع بهاء بيه واعتذر من ساره شخصيا لانها لسه زعلانه كله من الاستاذ بهاء وامه لاعبين في عقله بجد بخنقوني
غصون مسكت ايدها
-حبيبتي اهدئي ومتوتريش أعصابك انا هحل كل حاجه
رغد بصت عليها بعدم فهم غصون مسكت فونها واتصلت على حد بعد شويا جالها الرد
-الو غصون بنتي عايزه حاجه؟
-سلامتك بس يعمي..هو ممكن اسالك انت على علم بالموضوع!
-موضوع ايـــــــه!
-ساره بنت حضرتك لسه زعلانه و مصره خطيبها يجيب رغد وتعتذر منها شخصيا نحن مش قفلنا الموضوع ده امس!
حسن بضيق
-قولي لرغد متجيش وانا الهتصرف مع ساره واسيبها ترجع في كلمتها اعتذريلي منها يغصون ماشي
غصون إبتسمت
-لا ي عمي انت مغلطتش ويا ريت تفهمها غلطها براحه بلاش انفعالات علشان صحتك
-ماشي يغصون خدي بالك من نفسك..قفل واتصل على ساره وهي ردت
-الو ي بابا
حسن بضيق
-ساره سمعت خبر انو خطيبك وبنت خاله جايين عندنا يعتذرو
ساره بضيق
-اه صح
حسن بتحذير
-لو جو النهارده يعتذرو الموضوع ده هيتنهي
ساره بقلق
-ي..يعني ايـــــــه ي بابا؟؟
حسن بضيق
-يعني هفركش زفت الخطوبه دي وانتِ بتصرفاتك الطفوليه هتكوني السبب البنت جات واعتذرت امس وانا قبلت اعتذارها عايزه تصغريني قدام الجماعه من اولها وترجعي في قرارتي احسن بلاش خطوبه و الموضوع انتهى
ساره بخوف
-لا لا يبابا ماشي هتصل على بهاء واسيبه ينهي الموضوع وانا مش زعلانه خلاص بس بالله عليك متفركش الخطوبه
-ماشي يساره ودي اخر مره احذرك..قفل
غصون مسكت ايد رغد وقالت بحب
-كله اتحل
رغد قبل ما ترد فونها رن برقم باباها ردت
-نعم!
ابوها اتنهد بياس
-زعلانه مني ي رغد!!
-لا مين قال كده
-المهم سوا كنتي زعلانه او لا هقلك انو مفيش روحه اصل ابن عمتك اتصلي وقالي انو خطيبته اتقبلت اعتذارك ومبقاش في حاجه وممكن تتعاملو عادي
رغد بضيق
-كتر خيرهم..قفلت المكالمه وبصت على غصون وضربتها
تعرفي لاول مره في حياتي احس عندك فائده رديتلي اعتباري
غصون كانت بتبص عليها بنظرات متضايقه رغد لعبت بوشها
-متقلبيش خلقتك في وشي
غصون بنفاذ صبر
-لا كده كثير روحي شوفيلك مكان تاني
رغد بابتسامه
-تؤ قاعده هنا ولا حابه انتِ روحي مع الف سلامه
غصون بعدت عنها وحطت مسافه بينهم رغد ضحكت وقربت منها غصون كانت هتبعد بس رغد مسكت ايدها
-كفايه تصرفات عيال
غصون برفعه حاجب
-تصرفات عيال..اتنهدت بضيق..طالما تصرفاتي كده يلا فركشي الصحبه دي وخلاص
رغد برفعه حاجب
-بت انتِ فاكره اني خطباك ما تروحي الباب يفوت جمل
غصون بعدت ايدها عن ايد رغد وكانت هتقوم بس يزيد دخل قعدت وبصت على رغد بقلق
-هو ده بعمل ايـــــــه هنا مش ده الكان معاك امس!!
رغد بصت على يزيد بدهشه وملاحظتش لتوتر غصون من شوفت يزيد
-ده ابن خالتي يزيد ده بعمل ايـــــــه هنا؟
البنت الوراهم بهمس
-مزززز بخمسه نجوم هو ده بطل مسلسل تركي ونحن عندنا الكاميرا الخفيه هنا
غصون كتمت ضحكتها وبصت على يزيد الباصص عليها بضيق في واحد جا وكان هيقعد جنب غصون وهي بعدت بسرعه و اللتصقت برغد
الولد بسخريه
-مش هاكلك والله
غصون مكنتش بتبص عليه بصت على رغد وقالت بهمس
-رغد تعالي نروح مكان تاني
•تابع الفصل التالي “رواية غصون الورد” اضغط على اسم الرواية
التعليقات