التخطي إلى المحتوى

رواية حين تحديت قدري هي رواية رومانسية والرواية من تأليف شيماء صلاح في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية حين اغواني نقاؤها لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية حين اغواني نقاؤها هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية حين اغواني نقاؤها تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية حين تحديت قدري من الفصل الاول للاخير بقلم شيماء صلاح

انتي مطلوب القبض عليكي
ماسه بصدمه….. علي مين حضرتك
الظابط….. لا هتصتعبتي بقي خدها ي عسكري
ماسه بدمـ.ـو.ع…… انا مش فاهمه حاجه يخد مين هو في اي
الظابط بزعيق…… خدها يلاا هت عـ.ـر.في في قسم
هو في اي 
ماسه بصدمه….. قسم اييي ي مامه الحقيني ي مامه 
مامتها بعـ.ـيا.ط….. بنتي هو في اي حضرتك 
الظابط….. بتك مهتمه في قاضيه آداب 
مامتها بعـ.ـيا.ط وصويت….. آداب ي ماسه يلهووي
ماسه ووقفه مش مستوعبه الي بيحصل دا وازي 
في القسم 
ماسه وقفه قدام الظابط 
الظابط….. قوليلي مين الي مدور*ك 
ماسه بصدمه بعـ.ـيا.ط….. مدو*رني؟؟يعني مش فاهمه
الظابط بزعيق….. انتي هتستعـ.ـبـ.ـطي ي بت اومال ايي فديوهاتك علي النت 
ماسه بعـ.ـيا.ط….. معرفش والله انت بتحكي علي اييي 
الظابط….. اه مت عـ.ـر.فيش طب بصي كدا مش انتي دي 
ماسه بصدمه…… 
الظابط بزعيق ….. ما تردي 
ماسه بخضه…… ايوه انااا بس ازي 
الظابط….. ازي اي هو انا هشحت منك الكلام 
خدها ي عسكري الحجز خدها 
وخرجت من المكتب 
مامتها…… آداب ي ماسه ازي 
ماسه بعـ.ـيا.ط….. مش عارفه ي مامه مش عارفه 
واخدها العسكري 
دخلت ماسه الحجز وكانت واقفه في ركن لوحدها و بتبكي 
_ بت ايي هتفضلي تعيطي كدا يامه مش ناقصين وجع دماغ 
ماسه بخضه وهي بتسمح دومعها 
_بضحك _اقعدي هتفضلي وقفه ليه عليكي زنب ولا اي جايه في ي بت 
ماسه؟؟؟ 
_ بت متردي مش بكلمك 
ماسه بخضه…… الظابط بيقولي آداب 
_ بيقولك آداب هههههه 
ماسه بخوف….. انتي عايزه ايييي 
العسكري تعالي ي ماسه يلا 
_ماسه اسمك حلو مستناكي ي ماسه 
واخدها العسكري 
دخلت ماسه المكتب 
الظابط…… هااا الذاكره رجعتلك ولا الزهايمر عامل شغل 
ماسه بعصبيه…… ذاكره اييي و زهايمر والله ما اعرف انت بتكلم عن ايي صدقيني حضرتك انا معرفش حاجه والله العظيم
الظابط بخقنه……. اكتب ي ابني حبس المتهمه اربع ايام……………….. 
ماسه بدمـ.ـو.ع…….. اربع ايام 
الظابط….. وبعدها تروحي النيابه 
ماسه بصدمه……. نيابه

ياسين كنت عارفه انك مش هتسيبني و هتجيلي والله مظلومة ومعرفش الي حصل دا
ياسين بقرف….. ماسه ابعدي وبعدين انا جاي اقولك كلمتين
ماسه بدمـ.ـو.ع….. قول يا ياسين
ياسين هو بيخلع الدبله من ايدو……. انا مش هقبل على نفسي وحده زيك 
ماسه وهي ماسكه من هدومه وبعصبيه….. 
وحده زي انا معملتش حاجه والله ومعرفش مين الي صورني ومعرفش فديوهات ايييي 
ياسين….. متعرفنيش ازي دا انتي وخده سنه سجن وانا ما  اخدش وحده رد سجون زيك 
ماسه بزعيق…… انا مش رد سجون ي ياسين وخاليك عارف انت بتقول اي وحاسب علي كلمك 
ياسين بتريقه ….. احسب علي كلمي انتي ي بت ليكي عين تتكلمي انت بنت شم*ال 
ماسه بصدمه…… امشي ومش عايزه اشوفك امشي 
 ############
بعد ساعات
ساره…… اي ي بنتي انتي ما من ساعه ما جيتي من الزياره الي جتلك وانتي بتعيطي ومنهاره الي حصل دا كلو
ماسه ببكاء….. ممكن تخليكي في حالك و تسيبني ونبي
ساره….. بصي انا هسيبك تهدي كدا ولو عاوزه تتكلمي انا موجوده تمام
ماسه هو بتمسح دومعها…….. هو انتي اسمك اي
ساره……. اسمي ساره وانتي
ماسه…… ماسه
ساره……. اسمك حلو اوووي مالك بقي
ماسه….. هو انتي جايه في اييي
ساره….. انا قضيه نصب
ماسه بصدمه…… نصب ليه
ساره…….. هقولك ليه بس مش لما تحكيلي حكايتك
ماسه بضحك ……. حكايتي انا حكايتي اتقلتب في يوم وليلة
ساره بستغراب…… ازي
ماسه……. انا متهمه في قضية آداب ومعرفش ازي وبيقولوا ليك فديوهات وقرف علي النت وانا معرفش والله حاجه 
ساره….. طيب اهدي متعرفش مين عمل فيكي كدا من شاكه في حد 
ماسه بدمـ.ـو.ع….. لا و خطيبي جالي ورمه الدبله بتاعته في وشي و قالي كلام يوجـ.ـع اووووي 
ساره بزعل…… طيب خالص فكك من دا كلو وان شاء الله خير 
ماسه…….. وانتي بقي حكايتك اي
ساره…… انا جوزي دخلني في حوار جاب فلوس من البنك كتير وانا كنت معاها والضمان كمان وفجأه اخد الفلوس وهرب وطلقيني واترميت 2ستنين وفضلي سنه 
ماسه…… انتي وخده 3سنين 
ساره…… اه وانتي 
ماسه بزعل…… سنه
ساره…… مش كتيرو متزعليش وبكرا هت عـ.ـر.في مين الي عمل كدا
يلا نامي وبكر ا نتكلم 
ماسه فضلت قاعده ومش جايلها نوم مصدومه من الي حصل 
تاني يوم 
ساره…. نمتي كويس 
ماسه بتعب….. انا منا مننتش اصلا 
ساره….. هي بتبقي اول مره كدا 
ت عـ.ـر.في ي ماسه انا مصمت ازياء 
ماسه …….. بجد وانا مهندسه ديكور 
ساره……. خالص ي ستي لما نخرج تجي تعملي شغل حلو كدا 
ماسه بزعل…. ان شاء الله 
ساره…… فكي كدا 
بيقولو ليكي زيارة قومي يلا 
ماسه قامت وخرجت 
ماسه بفرح……. ريتال 
ريتال بتمثيل…… حلو السجن 
ماسه بتستغراب…… هو السجن بيقي حلو ي رتيال 
ريتال بتمثل……. ت عـ.ـر.في ي ماسه انا السبب في الي انتي فيه 
ماسه بصدمه….. انتي الي عملتي كدا 
ريتال بضحك…… وجايه اشمت فيكي ي حلوه 
ماسه بصدمه ……… ي حيو*انة 

السجن حلو ي ماسه انا جايه بس علشان اشمت فيكي بس اوعي تفكري اني جايه اسال عليكي لا اطمني
ماسه بصدمه ووجع….. انتي وحده حيو*انه 
وز*باله ورخ*يصه
ريتال بسخريه….. شوف مين بيتكلم على الر*خص انتي هبله ولا اي
ماسه بضحك….. برافو لا برافو مش انتي السبب ولا اي امشي ومش عايزه اشوف شكلك الزب*اله دا
ريتال…. همشي وهستناكي علشان خطوبتي انا و ياسين
ماسه بتستغراب….. اه قولي كدا بقي انتي عمله دا كلو علشان ياسين صح
ريتال….. الله ينور عليكى ي ماسه انا الى صورتك وانتي بيتغير هدومك فاكره المحل هاا افتكرتي
ماسه بصدمه …… مش بقولك ز*باله وياسين دا كل*ب وراح
ي عسكري تعالي خدني من هنا علشان في ز*باله هنا و اتخـ.ـنـ.ـقت 
ريتال بضحك…… هتشوفي 
*************************
ساره….. مالك في اي تاني بتعيطي ليه 
ماسه بدمـ.ـو.ع….. مفيش انا كويسه 
ساره….. لا فيه حاجه 
ماسه ببكاء….. صحبتي هيا الي عملت فيا كدا هيا الي دمرت حياتي انا مش هسيب حقي ي سارة انا اطلع من هنا ومش هسبها 
ساره….. طب اهدي كدا وكل حاجه هتبقي تمام 
ماسه قعدت وفي دينا تانيه خالص لحد منامت
##################
انتي تأخرتي اوووي 
ريتال….. معلش كنت في مشوار 
ياسين….. انتي كنتي عايزني في اي ريتال 
ريتال بتمثيل….. ياسين انت عارف ان ماسه 
ياسين مقاطعه…… انتي جيبني علشان نتكلم على ماسه معطلكيش سلام 
ريتال وهي بتمسك ايدو…… استني بس 
ياسين….. ايي جيب من الاخر ي ريتال
ريتال….. نتجوز 
ياسين….. اييي

نتجوز؟
ياسين بتستغراب….. نتجوز انتي مجنو*نه ولا ايي 
ريتال بدلع…. مـ.ـجـ.ـنو.نه بي حبك ي ياسين انت متعرفش انا بحبك قد اي 
ياسين بزعيق…. مش عايزه اعرف انتي اكيد زي صحبتك كذابه ومنفقه وغيره 
ريتال بدمـ.ـو.ع….. انت بتقول عليه كدا و انت علشان جربت تجربه وفشلت فيها يبقي البنات تبقي زي الست ماسه لا ياسين انت فاهم غلط انت كد كدا هتجوز حد مش لازم انا بس انا بحبك والله ياسين 
ياسين….. ريتال انا هعتبر نفسي مسمعتش حاجه 
ريتال….. هو في اي ي ياسين انت بتعمل معايا كدا دا مفيش بنت تعمل كدا انا بقولك بحبك وعايزك ي ياسين فكر مش هتخسر حاجه فكر 
ومشي ياسين وسبها 
ريتال لي نفسها….. وافق ي ياسين دانا عملت الي متعمليش عشانك 
************************
ساره….. وحـ.ـشـ.ـتني اوووي ي أثر 
أثر….. وانتي كمان ي ساره عامله اييي في الحبس دا واي اخبـ.ـار 
ساره بحزن….. اهو كله بيعدي ي أثر 
أثر بزعل…. المهم الي انتي كويسه 
ساره…. ايوه ي حبيبي 
أثر…. طيب انا همشي اناا 
ساره….. انت ديما مشغول كدا
أثر….. انتي عارفه ي قلب اخوكي 
ساره….. ايوه طيب هتوحشيني 
أثر بحـ.ـضـ.ـن….. وانتي كمان خالي بالك من نفسك 
ساره….. حاضر 
***********************
ماسه اصحي بقي هتفضلي نايمه كدا كتير 
ساره بتستغراب….. ي ماسه قومي 
يالهوي انتي سوخنه اووي ماسه 
ساره بخوف….. اعملها ايي 
ي ماسه قومي 
ساره فضلت تعملها كمادات طول الوقت 
ماسه بدمـ.ـو.ع وعي….. ي ياسين متسبنش انا مظلومه ياسين 
ساره بزعل….. ي حبيتي فوقي 
ماسه….. ياسين ااااه متسنيش 
وفضلت ماسه لحد الصبح كدا وساره فضلت نايمه جمبها لحد الصبح
تاني يوووم 
ساره بفرح….. اخير فوقتي والحرارة نزلت 
ماسه بتعب….. اااه مش قادره
ساره…… انتي لو فضلتي كدا هتموتي نفسك حـ.ـر.ام عليكي نفسك 
ماسه ببكاء…. ومش حـ.ـر.ام الي بيتعمل فيا انا تعبت والله وذنب اهلي اييي انا جبتهم الفضخيه دي مامه كمان مش بتجي تشوفني عايزني اعمل اي 
ساره اخذتها في حـ.ـضـ.ـنها….. بس اهدي كدا وارتاحي انتي تعبانه بس 
***********************
ياسين بيرن 
ريتال بفرح…. الو ي ياسين 
ياسين…. انا فكرت ي ريتال 
ريتال بفرح….. ها وفقت 
ياسين….. ايوه 
ريتال بفرح 
… كنت عارفه انك هتحن عليه وهتوافق
ياسين….. بس هنعمل خطوبه 
ريتال….. ومالو خطوبه خطوبة انا بحبك ي ياسين اوووي 
ياسين….. تمام امتي نتقابل علشان نتفق هنعمل اي 
ريتال…. اي وقت بكرا مثلا 
ياسين….. تمام بكرا سلام 
ريتال….. بااي 
ريتال بفرح….. ايوه كدا الدينا بتدات تضحكلك ي بت ي ريتال ههههه ايوه كدا 
************************ 
وفعلا عملو الخطوبه وياسين بدا يهتم بي ريتال ريتال مـ.ـجـ.ـنو.نه بي وقرور يتجوز بعد سنه 
اما ماسه بين أربع حيطان محبوسه بتفكر تاخد حقها ازي 
############
بعد سنه 
طلعت ماسه من السجن 
ماسه….. مبروك ي ياسين 
ياسين بتستغراب…… الله يبـ.ـارك فيكي 
ماسه….. مش تبـ.ـاركلي انا كمان 
ياسين….. علي ايي 
ماسه بدلع….. خطيبي 
ياسين بصدمه……….. 

خطيبك ومين اصلا هيبص لي وحده ش*مال انتي بتهزري صح والله ي ماسه انتي طيبه اووي شوفيلك لعبه والعبيي بيها بعيد عننا ان وياسين جوزي حبيبي
ماسه وهي ماسكه من رقبتها وبشر….. لا انا هعلب العبه هنا ي ريتال وغصب عنك ي رو*ح ام*ك ومفيش ش*مال غيرك انتي و الكل*ب الي جانبك
ياسين وبعصبيه….. انتي زبال’ه وحي*وانه
أثر بزعيق…. انا سكت كتير واضح انك دو*دول المدا*م
ياسين لسه هيض*رب أثر ماسه مسكت ايدو….. اوعي تفكر تمد ايدك علي حاجه تخوصيني
ريتال بتمثيل…. عجبك كدا ي ياسين الهانم جايه تبوظ فرحنا وفرحتنا بل اليوم دا
ماسه بسخريه….. فرحتكو الي انا السبب فيها دا انا حتي جايه اعمل الواجب ومش جايه اتخناق ولا الكلام الهبل دا دا انتو غالين عليا وعشان كذا عملتلك فقره صغيره بسيطه اووي استنو كدا 
وراحت ماسه لي الديجه 
ماسه….. لو سمحت ممكن المايك 
ريتال…. هيا تعمل ايي ي ياسين 
ياسين ساكت ومصدوم ومش بيرد 
ريتال بزعيق…. مترد ي ياسين 
ياسين…. اسكتي بقي دي انتي  نحس كل دا منك 
ماسه بتكلم في المايك لي المعازيم…… احم احم انا اسفه على الدخله الي عملتها دي بس احبيت اقولكم حاجه بسيطه على العرسان 
العروسه المحترمه الجميله اكمل ي أثر 
أثر بضحك…. انا لو منك اكمل 
ريتال بخوف…. هيا هتقول ايي 
ماسه بضحك…. هسمع كلامك ي خطيبي و ي حبيبي 
عروستنا الجميلة صور*تني وحبس*تني ظلم سنه وانا معملتش حاجه 
ماسه بدمـ.ـو.ع….. واعملي قضيه آد*اب وبقيت لبا سابقه والي كان خطيبي جاه و اهني بي كلمو وجرحني بدل ما يقف جمي ويخد حقي من الي الهانم الي بقت مراتو وسبني علشانها وهيا عملت كدا علشان بتاخدو مني
ماسه بسخريه….. انت نسيت ي ياسين لما كنت بتزليلي علشان اردا بيك نسيت 
ريتال بغيظ…. منك لله بوظتي الدينا 
ماسه…. والسينوره الي جنبك المعف*نة والي كانت بتجي وتاخد كل حاجه مني واقول ي بت احنا اخوات نسيت ي ست ريتال 
ماسه بتعب….. خالص كفايه انا فضحتكو ولا اي أثر هو انا تقلت في الكلام 
أثر بضحك….. الصراحه لا 
ماسه…. بضحك طب تعالا لبسني الدبله 
أثر بضحك…. معلش ي ياسين هعمل خطوبتي في فرحك 
وفعلا لبسها الدبله 
وياسين ريتال وقفين مصدومين من الي حصل والمعزيم بتدات تمشي والقاعة بقت فاضيه 
ماسه بفرح…. اه ي أثر قد اي القاعه حلو وهي فاضيه 
ريتال بشر…. انا مش هسيبك ي ماسه هبوظ حياتك اكتر زي مبوظتي ليلتي 
ماسه بتحدي…. دي البدايه يا ي عروستنا يلا بينا ي قلبي 
أثر بضحك…… صعبوتو عليه 
مشيت ماسه هي وأثر ورمبوا العربيه 
ماسه….. اسفه جدا علي الي حصل جوا بسببي 
أثر…. ولا يهمك 
ماسه….. انت عارف انا فرحنا اوووي ولسه هنفرح كتير 
فلاااش 
ساره….. أثر انا عايزك تساعد ماسه صحبتي دي مظلومه والل وطيبه اوووي 
أثر….. مالها يعني 
ساره حكتله كل حاجة عن ماسه 
أثر….. اممم هفكر ي ساره 
باااك 
ماسه….. بس انت الي خالك تسعدني وكدا 
أثر….. عادي حبيت اعرفك اكتر واشوف هتخدي حقك ازي 
ماسه بستغراب… بس كدا 
أثر….. بس كدا طيب الخطه الجايه اييي 
ماسه بفرح…. خطة الساحل 
أثر بستغراب…… الساحل 

هاا عملتي الي في دماغك
ماسه بتحدي…. لسا ي ساره بدري اووي انا هخليها تشوف الم*وت بعينها
ساره….. جدعه اوعي تسيبي حقك 
أثر… انت بتشجعيها ي ساره 
ساره…. اه لان فعلا مظلومة ولازم تاخد حقها بيديها 
أثر….. امممم 
ماسه…. اممم اي ي استاذ أثر 
أثر…. خليها تسكت انا مش بحب
 حد يقولي ي استاذ 
ساره بضحك….. متقولهوش ي استاذ 
ماسه بضحك …. مش هقول 
أثر….. طيب يلا نطلع ننام علشان عندنا مهمه بكرا في الساحل 
ساره….. يلا بينا 
ماسه بضحك….. يلااا 
############
تاني يوم 
في الساحل الشمالي 
ماسه…. اي اخبـ.ـار العرسان ووصلو 
أثر…. اه ووصلو وحجزت سويت لكي انتي وساره جبهم وانا في الأوضه الي عالي اليمين 
ماسه…. حلو اوووي يلا ي ساره نطلع 
أثر…. استني هتبدي بليل صح 
ماسه…. ايوه زي متفقنا
ساره….. اتفقتو على اي 
ماسه…. تعالي هحيكلك 
وحكتلها 
بليل 
هي فين ي أثر مجتش الهانم يعني وبعدين شفاتها ماسه وهيا جايه طيب اختفي انت دلوقتي 
أثر…. ماسه اوعي تعملي فيها حاجه 
ماسه طلعت في وشها علي طول 
ريتال بخوف…. انتي الي جابك هنا جايه تعملي فيها دور البنت الغلبانه الشريفه 
ماسه بسخريه….. لا جايه ارزيكي و كمان مش يمكن نكون نهايتك هنا انت ليه ي ريتال عملتي كدا فيا عايزه افهم بس 
ريتال بضحك…. ومن امتا بتفهمي ي ماسه 
ماسه…. اتكلمي جد بقي 
ريتال….. عملت كدا فيكي علشان اخذتي كل حاجه حلو قدامي اخذتي حب الناس وانا لا اخذتي ي ياسين وانا لا واخدتي كل حاجه مني ومن يوم معرفتك وانا بكرهك و بحقد عليك علشان انتي متستهليش اصلا وياما قولتك ان بحب ياسين وانتي تقولي بس يهبله دا اخوكي 
ماسه بوجع قلب…. واي كمان ي صحبت عمري 
ريتال مسكتها من ايدها جـ.ـا.مد….. في كتير اووي انا بكرهك ي ماسه حتى لما خطبتي تخادى واحد مشهور زي أثر ليه يعني انتي مش حلوه اصلا ولا جمالك حلو وغرت اوووي مع ان معايا ي ياسين بس زي معملت كدا هعمل كدا هخلي يشوفك زبال، ه 
ماسه بسخريه….. من يومك وانتي خاظفت رجاله 
ريتال بضحك….. والله انتي هبله اوووي 
ماسه بشر…..انا هوريكي الهبلة هتعمل اي 
ومسكتها من رقبتها ونزلتها المايه علشان تغرها 
انا هغرقك ي خاطفة الرجاله وفضلت مسكها من رقبتها تغرها 
ريتال بخقنه…… اوعي سبيني 
أثر استغرب من تصرفاتها ومكنوش متفقين علي كدا 
أثر…… سيبها هتموتيها 
ماسه وهي ماسكه رقبتها….. اوعي ي أثر ومالكش دعوه انا هغرها 
أثر بصعوبه….. اوعي اي اتجنتي هدودي نفسك في داهيه 
ماسه….. وانت مالك بتدخل ليه دا حقي 
وافتكري ان النهايه قربت و مش هسيبك وهمتوتك حظك أثر لحقك مني بس المره الجاي مفيش حد هيلحقك 
ومشيت ماسه 
ريتال بتمثل….. اه كنت هموت انا معملتش حاجه فيها 
أثر بكرهه….. اهم حاجه تكوني كويسه 
ريتال بتمثيل ….. اه كويسه ممكن توصلني
 الأوضه 
أثر….. اه تعالي 
ووصلها 
#########
ساره الي غرقك مايه كدا 
ماسه وبعصبيه…… انا كنت لا زم اخلص عليه بس أثر بقي 
ساره بتستغراب… تخلصي عليها ازي 
أثر من ورها….. الهانم عايزه تموتها وتضيع حايتها تاني في السجن 
ماسه بدمـ.ـو.ع….. ولا عملتو دا فيا يستهل اكتر من كدا 
أثر….. كل حاجه بل العقل 
ساره بحنيه….. طب اهدي وادخلي غيري هتاخدي برد كدا 
اثر….. المره الجايه تملكي أعصابك كوبس 
ساره…….. معلش ي أثر انت تعبت اوووي 
أثر….. لا عادي انا بس هروح اغير وارتاح شويه 
ساره….. ماشي ي حبيبي 
أثر….. خالي بالك عليها 
ساره…. تمام 
###############
الي عمل فيكي كدا ونزلت ليه من غير تقولي وكنتي فين ي هانم
ريتال………. 
ياسين بزعيق….. متردي ي نحس 
ريتال بصويت….. عايز اي تعرف كنت فين كنت علي البحر وماسة حاولت تغرقني و تموتني 
ياسين….. ياريتها كانت موتتك دا انتي نحس 
ريتال بزعيق…… بس دو*دول المدام يلا كل راجـ.ـل بيهنك وساكت ونبي تسكت 
ياسين قام مسكها وض*ربها بل القلم……. انا بتقولي عليه كدا دا انا هوريكي………….. 
ياسين فضل يض، رب فيها جـ.ـا.مد 
ريتال بعـ.ـيا.ط…… انت هوريك ي ياسين 
اه ي جـ.ـسمي منك لله ي ياسين والله لي اوريك 
عند ماسه 
اه انا شكلي اخدت برد ي ساره
ساره… احسن علشان اتصرفتي غلط جدا 
ماسه….. مش مهم بقي بس كنت مخـ.ـنـ.ـوقه منها وكان نفسي امو، تها بس حظها بقي 
ساره…….. طب يلا علشان رن كتير علينا علشان نزل نفطر معاه 
ماسه…. طب يلا 
ونزلو 
أثر….. والله انتو مش عارفه اقول اي ماسه 
ماسه… متقولش وفر
أثر… طب يلا طلبتلكو فطار 
وقعدة يفطرو 
فجأه ماسه لقت ياسين واقف قدامها 
ماسه بخقنه….. اي سد النفس دي علي الصبح 
ياسين…. انتي بتعملي كدا ليه هاا تعالي ننساه الي فات ونبدأ صفحه جديده مع بعض انا لسا بحبك والله ي ماسه كل سبب ريتال هي السبب انا مش بحبها انا هطلقها ونرجع زي الاول 
ريتال من ورها…. طلقيني صدق الي قال عليك دود، ول المدام 
أثر بضحك… انا الي قولت 
ساره بضحك… بس ي أثر يخربيتك 
ماسه بضحك…. أثر اسكت 
ياسين….. قولتي اي 
أثر….. انا اقولك ان فرحتا قريب جدا وانت هتكون اول المعازيم ي ي ياسين 
ماسه بتـ.ـو.تر…. اه هتجوز أثر 
ياسين…… بلاش كدا بين اوي انكو مش مخطوبين 
ماسه بضحك…. اومال الدبله دي اي معلش الي يتجوز ريتال بنثطل 
ريتال….. انا هوريك ياسين تعالي معايا 
ماسه….. امشي ي دو،دول المدام
ومشاه ياسين وريتال 
ماسه بضحك….. انا جعانه ي أثر منك لله ي ياسين وفضلو ياكلو ويصخكو ماسه كانت سعيده اوووي ومبسوطه 
عند ريتال 
رايح تتزلل ي لي ماسه انت مش راجـ.ـل 
ياسين وبعصبيه…. مش انتي السبب 
ريتال بزعيق…… انا السبب هو انا ضـ.ـر.بتك علي ايدك ولا هو انت عيل صغير 
ياسين وبعصبيه ومسكه من شعرها…… خالي بالك ايامك معايا هتبقي سودا علي دماغك 

انتي رايح تزلل لي الست ماسه وتشمتها فينا وكمان تقولها تطلقني دا بعينك ي ياسين مش هتلقطني
ياسين بزعيق…. انتي السبب فكل الي احنا في دا
ريتال بزعيق….. انا السبب ليه هو كنت ضـ.ـر.بتك علي ايدك علشان توافق
ياسين بعصبيه….. لو مسكتيش هخليي ايامك سودا معايه ي ريتال
ريتال بزعيق…. ياسين انت الي ايامك هتبقى سودا معايا
ياسين مسكها من شعرها…. لسانك طويل وهعطعوهلك ي ريتال علشان تبطلي كلام زفت زيك
ريتال بصويت….. سيبني ي ياسين مش عارف تخد حقك من هزقك وضحك عليك الناس وجاي تشطر عليا انا دانا هنـ.ـد.مك ي ياسين علي اليوم الي اتجوزت فيه
ياسين بزعيق…. كان يوم اسود على دماغك
وزقها ياسين وسبها ومشي
ريتال…. انا هوريكي ي ماسه
#############
مش خالص ولا اي ي ماسه كفايه عليهم كدا
ماسه…. لا مش كفايه هنتدهم علي السنه الي خدتها ظلم وحبستي ظلم في وسط المجرمين ي أثر انت عمرك مـ.ـا.تحس لما الي بحسه لما بشوف ريتال وياسين وخصوصا مع بعض بتجنن ازي حبي عمري يروح لي صحبت عمري ويعني وفي الاخر جاي يتأسف ونرجع لي بعض
أثر بحزن علي حاله ماسه….. انسي ي ماسه وان شاء الله ربنا هيعوضك
ماسه…. تعرف ي أثر انا بحس معاك كدا بل امان بحس انك حنينه معا انك مغرور
أثر…. اناا
ماسه… اسمع بقي وكمان متكبرا وشايف نفسك بس اختك ساره مش كدا بس تعرف بجد انت شخص كويس ومش عارفه اعملك اي انت ساعدتني كتير اووي 
أثر…. واي كمان 
ماسه بخقنه….. ومامه زعلانه اووي انها مش عايزه تشوفني تاني وبقيت تكرهني 
أثر بزعل…. طب متجي نروحلها 
ماسه بفرح….. بجد طب هقولها اي
أثر… يلا بس
وفعلا روحو عند مامتها
انتو سلامكو طويل كدا ليه
ماسه بضحك…. اي عجزت بدري ي أثر لسا فاضل دور 
واخيرا خبط ي أثر 
وفتحت مامت ماسه 
ماسه بدمـ.ـو.ع وحـ.ـضـ.ـنتها…. مامه وحـ.ـشـ.ـتني كدا ي مامه متجيش تشوفني والله مظلومة 
مامتها…. اي جابك هنا ي ماسه 
ماسه بصدمه….. الي جبني انتي مش عايزه تشوفي بنتك 
مامتها بحزن…. بنتي الي جبتلنا الفضحيه 
أثر…. انا مقدر الي حصل بس ميصحش نفضل وقفين كدا قدام الباب 
مامتها…. اتفضل 
أثر…. والله مامتك كويسه اسمعني بقي حضرتك انا هتكلم بدل ماسه بس متفكريش اني بدافع عنها وكذا لا لاني انا يسعدها انها تاخد حقها من الي عملو فيها ودول كانوا أقرب ناس ليها 
مامتها بتستغراب… أقرب ناس ازي يعني ي ماسه 
ماسه بحزن….. ريتال صحبتي هيا الي عملت فيا كدا وجات قالتي كدا وانا في السجن و ياسين سبني 
مامتها….. سابك ازي وهو يسالني عليكي كل يوم 
أثر وماسة في صوت واحد…. بيسأل علي مين 
مامتها بتستغراب…… مالكو هو بيرن عليه كل يوم ويطمن عليه بيسأل انها جات البيت ولا لاء
ماسه…. ازي دا هو كان معانا في الساحل وشفني دي لعبه من ياسين علشان ياكدالي ان هو كويس 
أثر…. ايوه لعبه انتي الي عملتي في مش قليل برضو 
مامتها… انا مش فاهمه حاجه 
ماسه بحزن…. اصلا بعد دخلت السجن ريتال وياسين اتجوز وانا قررت انا لما اطلع انتقم منو طب هو كان بيكلمك علي طول 
مامتها…  لا بس هي الأيام دي 
أثر…. ي ابن الكل* 
ماسه…. أثر انسي دلوقتي ورن علي ساره تنزل القاهره دلوقتي وهنشوف هنعمل اي 
مامتها….  انتي كويسه ي ماسه والله كل الي بعملو فيكي من ورا قلبي حقك عليه 
ماسه بدمـ.ـو.ع…. متقوليش كدا ي حبيبتي انا عارفه انو غصب عنك تقولي كدا بس خالص هخد حقي وهرفع راسك قدام الناس كلها 
وبعدين فضلو وقت كتير مع بعض 
********************
أثر….. ساره نزلت القاهره وانا همشي دلوقتي هسيبك مع مامتك 
ماسه….. طب هنعمل اي 
أثر….. اكيد ياسين هيرن علي مامتك وخليها تحكيلو انك جيت البيت وكدا وهو اكيد هيزل القاهرة صح ولا اي 
ماسه بخبث….. صح 
أثر…. طيب همشي لو في جديد كلمني اوك 
ماسه…. اوك 
ومشي أثر 
وماسه بصوت عالي…. وحـ.ـشـ.ـتني ي امي 
***********************
احنا لازم نزل القاهره 
ريتال….. ليه أن شاء الله هو احنا لسا خلصنا شهر عسل احنا مكلمناش اسبوع 
ياسين بسخريه….. شهر عسل ي نحس اي بتكلمي عليه انتي نحس ي بت 
ريتال بزعيق…. انا نحس ي دود*ول المدام 
ياسين مسكها من شعرها…. اخلصي يلا تقومي لمي حاجتك 
ريتال….. مش هلم هو انت لما عرفت ان ماسه مشيت تقوم تمشي انت كمان ورها هيا وضحه اووي 
ياسين….. اه انتي كلامك صح 
ريتال بغيظ……. ومالو ننزل ويا انا ي هي 
ونزلو 
********************** يوم جديد
ماسه لقت باب الشقه بيخبط جـ.ـا.مد 
ماسه بزعيق ….. اي خبط علي الصبح دا 
ماسه بصدمه….. ياسين 
ياسين… ممكن نتكلم 
ماسه….. الي جابك هنا وعايز ايي وفين النحس مرتك 
ياسين….. انا جاي لي مامتك 
ماسه…. ومامه نايمه اتفضل من غير مترود 
ياسين زهقها ودخل…… انا عايز اكلم مامتك دلوقتي 
مامتها….. اي الزعيق دا في اي عايز اي ي ياسين 
ياسين….. انا جاي اطلب أيدي ماسه من تاني وهنبدا صفحه جديده 
ماسه بصدمه…. نعم دا بعينك 
ياسين هو رافع علي مامتها المسدس……. هتوفقي ولو موفتقيش هتخسري امك 
ماسه بصدمه……….
############# 

انت اتجننت نزل المسد*س وهتفاهم بهدوء كدا
ياسين هو رافع المسد*س علي مامتها….. نتفاهم اي مفيش تفهم ي ماسه انا اتسفتلك خالص مش ناقص حاجه تانيه اي عايزني ابوس ايدك كمان
ماسه بعـ.ـيا.ط…. ونبي نزل المسدس علشان خاطري ي ياسين هعمل الي انت عاوزه
مامتها…. لا ي بنتي متفقويش هو مش هعمل حاجه دا جبان
ماسه…. بس ي مامه ونبي
ياسين…. جبان انا مش جبان ي طنط وانا بموت في بنتك عايزها
ماسه بدمـ.ـو.ع…. ولما كنت في السجن اي مش كنت شم*ال ي زبال*ه
ياسين…. انا اتسفتلك موافقه صح
مامتها…. لا ي بنتي
ماسه بخوف وقليت حيره….. موافقه
ونزل المسد*س
تعالي يلا اقعدي علشان نتفق
ماسه…. مفيش اتفاق كتب الكتاب الاسبوع الجاي
ياسين بجنون…. موافق
ومشي
ماسه فضلت تبكي مامتها
معلش ي بنتي دا حـ.ـيو.ان بس انتي ممكن تشوفي حل
ماسه بفكر…. أثر الموبيل فين
ماسه رنت علي أثر
أثر بنوم…. الو 
ماسه بعـ.ـيا.ط…. أثر تعالي بسرعه 
أثر بخضه…. في اي 
ماسه….. تعالي وهقولك كل حاجه 
ساره….. مالك ي أثر بزعيق ليه 
أثر…. ماسه بتعيط وبتقول الحقني انا هروح اشوفها 
ساره….. استني جايه معاك هلبس بسرعه 
**********************
انا العريس انا العريس انا العريس هتجوز هتجوز 
ريتال بتريقه…. منتا اتجوزت 
ياسين بضحك…. لا منا هتجوز عليكي 
ريتال بزعيق…. ي نهارك اسود تتجوز مين انطق 
ياسين…. براحه على نفسك ي ريتال هتجوز ماسه عارفه ماسه 
ريتال بصدمه….. ماسه ي واط*ي ي زبال*ه اه بأن علي اصلك الزبال*ه 
ياسين مسكها من شعرها….. اصل مين الزبال’ه ي بت دا انتي جايه من منطقه معف*نه وانا الي عملتلك قيمه ي زبال*ه و نضفتك من الحواري والقرف 
ريتال…. مش هسيبك ي ياسين انت عارف همو*ت ماسه اه هم*وتها وهبقي اخليك  ارمله و اطلق منك واخد كل حاجه واصتنضف راجـ.ـل عليه القيمه مش دود*ول 
ياسين مسكها خـ.ـنـ.ـقه جـ.ـا.مد….. تتم*وتي مين ي فاج*ره انا الي هموتك 
ريتال بخنفه…… اوعي ي حي*وان 
وفضل مسكها من رقبتها لحد ما قطعت النفس واترمت علي الارض 
ياسين بدون وعي….. اي الي انا عملتو دا هعمل اي دلوقتي 
لفها في سجادة وشلها ورمها في شنطه العربيه ورمها في حته مقطوعه 
ياسين بريتاح…… اخخخ الواحد أكنو كان نفسو مقطوع ورجعتلو تاني دا انتي نحس انتي حلك تدفني في التراب 
وحفرلها حفره ودفنها 
**********************
رفع المس*دس علي مامه وقالي تتجوزيني وانا مش عايزها ي أثر انا هم*وت نفسي لو حصل لي مامه حاجه 
أثر….. اهدي بس وكل حاجه هتتحل احنا نكتب كتبنا و بعدين مش هينفع يتجوزك 
ماسه….. بجد 
أثر….. بجد 
وفلا بعد اسبوع كتبو كتب الكتاب بقت مراتو 
ساره بفرح….. مبروك ي قلبي 
ماسه….. مبروك اي دي لعبه بس وهنطلق 
ساره بزعل….. يعني مش بجد دا فرحتلكو حتى 
ماسه…. نصيب ي ماسه 
أثر…… طيب هنمشي بقي 
أثر لقاه ياسين واقف قدامو 
أثر…… جاي تبـ.ـاركلنا ولا اييي ي ياسين 
ياسين بشر….. ماسه مش انت وعدتني انك تتجوزيني انهاردة 
ماسه…… انا مش بحبك بكرهك ي ي ياسين يريت تمشي بقي وبلاش فضيح 
ياسين…. انتي لسا شوفتي فاضيح 
وطلع المسد*س ياسين وضـ.ـر.ب أثر بي 
ماسه بصدمه وصويت….. اثرررر

ياسين ضـ.ـر.ب أثر بل المسد*س ووقع علي الارض
ساره بصويت….. أثر ي حبيبي قوم ونبي فتح عينك
أثر بوجع….. انا كويس
ماسه واقفه مصدومه وراحت ضـ.ـر.بها ي ياسين قلم…. ي كل*ب عملت اي دا هوديكي في ستين داهية 
ياسين بسخريه… ها كان غيرك اشطر 
في المستشفى 
ماسه بخوف…. دكتور اخبـ.ـار أثر اي
دكتور…. دا كويس الرصا*ص كانت في كتفه وطلعنها بس هو دلوقتي لسا مفقش بس حالته مستقرة 
ماسه….. طب هدخل بس اشوف مش هتكلم والله 
دكتور…. مش هينفع 
ماسه…. ونبي ي دكتور والله هبص علية بس اطمن عليه بس 
دكتور…. تمام بس تطلعي علي طول 
دخلت ماسه 
ماسه بدمـ.ـو.ع….. أثر انا اسفه انا السبب والله سامحيني مكتش اعرف ان دا كلو هيحصل 
أثر فاق وحرك صبعو….. 
ماسه…. انت سمعيني صح 
أثر بوجع ….. انتي ملكيش ذنب ي ماسه 
قطعم ظابط ممكن تجي القسم ي ماسه علشان الي عمل كدا جبنا 
ماسه بتستغراب…. ازي دا مشي 
ساره….. انا الي جبتو ي ماسه علشان اخد حق اخويا من الح*يوان دا 
ماسه…. طب ساره خالي بالك من أثر 
أثر بوجع….. ماسه 
ماسه….. ايوه 
أثر بوجع….. خليكي قوية 
ماسه بصتله وكلها دوعها…… حاضر 
في القسم 
احكي بقا الي حصل 
ماسه….. ايلي حصل ان هو كان عاوز بيتجوزني غصب وجاه هددني ورفع المسد*س علي امي علشان اتجوز ونا مكتوب كتابي علي أثر الي ضر*بو بي النار ولما عرف ان انا متجوزها قام ضر*بو بل المس*دس انا عايزه حقو 
ياسين بجنون…. حق مين انتي السبب انتي الي عملتي كدا ونص كلامك كدب اي متقولي الحقيقه 
الظابط…. حقيقه اي 
ماسه….. معرفش والله بيتكلم على اي متقول اي الحقيقه 
ياسين بجنون….. انا هقت*لك ي ماسه مش هخلي حد يلمس شعره منك غيري 
ماسه….. اه منتا بقيت اتقال قت*له و لا اي 
ياسين بضحك…..اه قتال قت*له وت عـ.ـر.في حاجه قت’لت ريتال ودف’ تها علشانك بس وبحبك ي ماسه وهفضل اق”تل الناس كلها علشانك 
الظابط… ومين ريتال الي انت قـ.ـتـ.ـلتها 
ياسين….. مراتي قـ.ـتـ.ـلتها علشان ماسه ومحدش هيخدها مني و كمان لو اخدت اعدام هموت ماسه برضو حتى شوف 
وجري علي ماسه وخـ.ـنـ.ـقاه…… همو’تك 
الظابط بزعيق…. ي عسكري امسكو الحـ.ـيو.ان دا وفعلا مسكو 
ماسه بخـ.ـنـ.ـقه…… منك لله ي شيخ انا مش هسيبك هفضل وراك لحد متاخد اعدام وهجيبك حق ريتال منك مع ان الي عملتو فيا مش شويه بس انت اخرك عشماوي 
وسبتاه ومشيت 
ياسين بجنون وزعيق….. لا مش هسيبك لي ي ماسه انتي ليا فاهمه ي ماسه 
ماسه مشيت وهي بتفكر في الي حصل وبتقول لي نفسها 
انت الي عملت كدا او كنت صدقتني كنا زمنا في بيت واحد بس انت طول عمرك دو، دول وربنا جبلي حقي من غير د*م ومش زعلانه انك قـ.ـتـ.ـلت ريتال لأنها تستهل و انت هتحكم استفدت اي من ريتال غير الضمار بس تستهولو ومن انهارده اعيش براحتي وحياه جديده مع أثر
في المستشفى 
ساره… الي حصل 
ماسه حكيت لي ساره وأثر كل حاجه 
ماسه بكسوف…. انا عايزه اقولك حاجه ي أثر 
أثر بوجع….. قولي 
ماسه…. اقول 
ساره… متقولي ي بنتي 
ماسه…. انا بحبك ي أثر والله بجد لانك حنين و طيب ومتكبر و مغرور ورهم وكل حاجه حلو فيك 
أثر بضحك….. مـ.ـجـ.ـنو.نه 
ماسه…. مـ.ـجـ.ـنو.نه بس 
أثر….. بحبك كمان 
ساره بفرح…. والله كنت عارفه انكو هبتقو اي بعض ي أثر قوم بس بسلامه واهنعمل فرحكو قريب 
ماسه بضخك…….. تعملو هنا في المستشفى 
وفضل يضخكو وربنا عوض علي ماسه ونسيت الي حصل وبتدا حياه جديده 

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *