رواية حماة بطعم العذاب كاملة جميع الفصول بقلم شهد محمد موسي
رواية حماة بطعم العذاب كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة شهد محمد موسي رواية حماة بطعم العذاب كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية حماة بطعم العذاب كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية حماة بطعم العذاب كاملة جميع الفصول
رواية حماة بطعم العذاب كاملة جميع الفصول
ممكن أعرف بتعاملي ماما كدة ليه يا مريم
إتكملت ببرود من غير ما أبصله مش فاهمه تقصد إي
مسح بإيده علي وشه و كمل وهو بيجز علي سنانه لاء إنت فاهمة قصدي كويس أوي يا مريم وياريت بلاش البرود والإستعباط د
سيبت السکينة من إيدي إل كنت بقطع بيها البطاطس و لو إني كان هاين عليا أحدفه بيها أه والله زي ما بقولكم كد بس قلبي المهزء بقي نعمل إي فيه و قربت منه و إبتسمت إبتسامة صفرا حاولت أرسمها كدة لاء أنا مبستعبطش يا حبيبي والله وبعدين هدي أعصابك كدة العصبية مش حلوة عشانك إتنهدت و كملت بتهكم هاتلي من الآخر كدة وقولي الست الوالدة قالتلك إي عني خليتك مش طايقني
إتنهد جامد وكمل بلوم و نبرة نوعا ما حادة إزاي تبقي بتكلمك و تسيبها وتدخلي الأوضة
ضحكت جامد وإتكلمت بتعجب تصدق بالله أمك دي حكاية!! بقي حكيتلك رد فعلي ونسيت تقولك فعلها بس ملحوقة أحكيلك أنا إللي حصل الست تعبت بردوا في حكي رد فعليكملت بصوت عالي ونبرة غاضبة أنا كنت نايمة وصحيت علي صوت أكياس بتتحرك في المطبخ فقومت مڤزوعة وخرجت بره أشوف في إيه لقيت مامتك فاتحة الثلاجة وعمالة تتطلع أكياس فراخ من الفريزر إضايقت إنها فتحت الباب عليا من غير ما تخبط حتي الأول!! ومع ذلك إبتسمتلها وقولتلها صباح الخير يا حماتي حضرتك بتعملي إي راحت قايلالي بكل برود بأخد فراخ من الفريزر عشان أعمل أكل لبناتي وإجوازهم أصلهم جاين النهاردة إضايقت أكتر إنه حاجة بيتي بتتاخد من غير إذني والله لو كانت قالتلي كنت هديهوملها وأنا فرحانة إنها قدرت وجودي وكنت هنزل أطبخلها بنفسي بس لاء إزاي ومع ذلك بردوا فضلت مبتسمة في وشها و قولتلها ينوروا يا حماتي بس مش تقوليلي وتعرفيني وأنا كنت نزلتلك إللي عايزاه راحت لوت بؤها وقالتلي هو لازم أخد الاذن من ست الحسن والجمال عشان أخد حاجة من ثلاجة إبني جايبها بفلوسه هنا بقي وبجد كنت هنفخر فيها خلاص كانت طاقة تحملي خلصت يا يوسف وعشان منفجرش وأضايقها بكلامي سبتها ودخلت الأوضةكملت بصوت مخټنق ودموعي بتنزل ها يا حبيبي عرفت بقي دخلت وسيبتها ليه
↚
سكت وفضل باصصلي كتير من غير ما ينطق ولا كلمة بس صح هينطق يقول إيهو معندوش كلام يقوله أصلا وإن فتح بؤه وإتكلم أكيد مش هيغلط أمه وهيحطلها ألف عزر
إبتسمت بسخرية من وسط دموعي وكملت ساكت يعني معندكش كلام تقوله ولا بتدور علي عزر ولا صح هتقولي معلش هي أكيد متقصدش متعشمة فيكي وبتتعامل معاكي زي بناتها ولا يمكن هتقولي وفيها إي لما تأخد من الثلاجة حاجة من غير ما تستأذن ولا تقولك حتي مهي أمي وتعمل إللي هي عايزاه
فضل ساكت شوية وبعدين مد إيده لخدي مسح دموعي و إتنهد مش هقول حاجة
سابني و خرج من المطبخ ودخل الاوضة !!! هو دة إللي ربنا قدره عليه طب أروح أتخانق معاه دلوقت يعني أنا هروح أتخانق وأطين عيشته دة دة حتي متطايبش خاطري!!
دخلت وراه الأوضة كان لسة هيبدا يغير هدومه
خدت نفس طويل يوسف أنا هروح أقعد عند بابا كام يوم ممكن محتاجة أبعد عن جو البيت وأصفي ذهني شوية
شوفتوا الخناقة عيب مش قولتلكم هتخانق معاه أنا مرجعش في كلمتي أبدا
بصلي بتعب حاضر هأخد دش وأودي…..
قطعت كلمته مأنا أصلي عارفة هيقول إي دة جوزي بردوا لاء متتعبش نفسك
أنا هطلب أوبر يوصنلي
↚
ولو سمحت متقوليش لاء إتنهدت و كملت هحطلك الغدا عقبال ما تأخد دش وهحط باقي الأكل في الثلاجة وكمان في جبن ولانشون في الثلاجة وفي كمان بانية متبلاه يعني علي القلي علي طول عشان تأكل وأنا مش موجودة
هز دماغه بهدوء وخد هدومه وكان هيخرج من الاوضة بس وقف وبصلي أطلبلك أنا أوبر ولا هتطلبيه إنت
إيدا أيدا هو هيسيبني أمشي بجد إيه الندالة دي يعني مش هيمسك فيا ويقولي خليك مش هعرف أقعد من غيرك لاء دة طلع نوتي خالص خالص!! فوقي يا مريم دة إنتوا لسة كنتم بتتخانقوا عايزاة يمسك فيكي إزاي يعني!
كملت بهدوءهطلبه أنا متشغلش بالك
هز دماغه و خرج
قوليلي بقي يا ستي في إي
إتنهدت وإتكلمت بمرحإنت ليه مصممة إنه في حاجة يا يا بنتي
إبتسمت إبتسامة عريضة وكملت عشان أنا رحمة صاحبتك وعشرة عمرك وضيفي عليهم مرات أخوكي كمان يعني من الآخر بفهمك من نظرة عين يا مريوم
إتنهدت وكملت بإبتسامة وعشان كده مريوم بتحب رحوم قد الدنيا
إبتسمت وكملتطب ها بقي في إي وقافلة فونك ليه
إستغربتعرفتي منين إني قافلاه
إتنهدت لقيت رقم غريب باعتلي علي الواتس أب وعرفت إنه يوسف سألني إذا كنت وصلتي ولا لاء وقالي أقولك تفتحي تليفونك عشان هو عايز يتطمن عليكي
إبتسمت إنه سأل عليا بس بعدين كشرت لاء ثواني كدة هو جاب رقمك منين أصلا
عضت علي شفايفها وكملت بغيظ وأنا إيش عرف أهلي يا مريم وبعدين إنت سايبة إنه سأل عليكي وماسكة في إنه جاب رقمي منين يمكن كلم أخوكي
كملت وأنا بفكر لاء مش هيكلم عماد لانه عارف إنه مسافر ولو كلمه عماد أكيد هيتصل بيكي مش هيديلوه رقمك يا غبية عليت صوتي فجأةايوة صح ممكن يكون خده من النوتة بتاعة الأرقام بتاعتي أنا نسيت أجيبها معايا
نوتة!! إنت كاتبة ارقامنا ليه في نوتة أصلا
↚
عشان لو لقدر الله يعني تليفوني ضاع مثلا يكون معايا ارقامكم إحتياطي عشان يعني لو حصل حاجة متسوحش وألاقي حد أكمله لاني ناصحة ومش حافظة ارقام حد
ضحكت ناصحة يا مريوم والله طلع عندك مخ و بتفكري كملت بجدية بس بردوا في إي إخلصي
إتنهدت تعبت من تصرفات حماتي يا رحمة بجد تعبت ومبقتش قادرة أتحمل أكتر من كدة كنت فاكرة إنها بعد ما أتجوز أنا ويوسف وتشوف معاملتي ليها هتحبني بس إظاهر إني كنت غلطانة دي بتحاول تعمل أي شئ عشان تضاقني وتخلي يوسف يضايق مني وأنا بجد مبعملهاش حاجة أنا والله يا رحمة شايلاها فوق رأسي أنا بنزل أروقفها وأطبخلها وأشوفها لو محتاجة حاجة علي الرغم إني ببقي جاية من الشغل بجد مش قادرة أرفع عيني بس بقول كله لله وربنا أكيد هيجازيني خير وهيباركلي في جوازي ودي بتستني اي فرصة عشان تزعق أو تضايقني و يوسف مبيعملش حاجة حرفيا مبيغلطهاش علي الرغم إنها غلطانة بيحاول يلم الموضوع وخلاص وبتدخل شقتي من غير ما تخبط علي الباب حتي لاء دي بتفتح وتدخل معلش فين خصوصيتي إفترضنا أنا قاعدة في شقتي علي راحتي و بلبس مريح هي إزاي ټقتحم خصوصيتي بالشكل البشع دة ولو قاعدة أنا ويوسف براحتنا هي إزاي تسمح لنفسها تدخل كدة أنا معنديش مشاكل أبدا إنها تطلع وتقعد معانا وتأكل وتشرب وتنام لو حابة بس أبقي عارفة إنها داخلة بيتي لكن شغل الغفلة دة مبحبوش ولا بقيت مستحملاه أصلا وبتاخك حاجات من شقتي من غير ما تقولي ولا تستأذيني
حتي ولا حتي تأخدها وترجع
↚
تقولي لاء دي بتاخد ومبتتكلمش وأنا بكتشف بعدين والنهاردة صحيت علي خبط لقيتها هي في المطبخ بتاخد فراخ من الفريزر ولما بقولها كنت قولتيلي وأنا نزلتلم إللي عايزاه راحت بصتلي بقرف وقالتلي حاولت أقلد طريقتها وصوتها هو لازم أخد الإذن من ست لحسن والجمال عشان أخد حاجة من ثلاجة إبني جايبها بفلوسه دمي فار بجد من اسلوبها وعشان متخانقش معاها مشيت بمبدأ إبعد عن الشړ وغنيله وسيبتها ودخلت الاوضة راحت إستلمت يوسف أول ما جه مراتك سابتين وأنا بكلمها ومعرفش إي وهو طلع يزعق من غير ما يفهم!! للأمانة مزعقش بس كان متعصب عليا بس قوليلي يا رحمة أنا كدة غلطانة بطلب حاجة مش من حقي مثلا طب هل ماما بتعمل معاكي كدة
بصتلي بحزن إتكلمت للأمانة مامتك مبتعملش معايا كدة و لو محتاجة حاجة بترن عليا أصلا مش بتطلعلي وخصوصا لو عماد هنا ولو طلعت بتخبط عليا الأول وبترن الجرس ومبتفتحش الباب أصلا غير لو سمعت صوتي وأنا بقولها إدخلي بمفتاحك يا ماما انا في الحمام أو إيدي مش فاضية إني أفتح
كملت بحزنأهو يعني أنا صح ومن غير ما تقوليلي أنا عارفة إنه ماما هتعمل كدة لإنها هي إللي عاودتني علي كدة وعلمتني إنه نحترم الخصوصية بتاعه غيرنا إتنهدت وكملت بحزن أنا حاولت استحمل عشان يوسف عشان عارفة إنه بيحبني وأنا كمان بحبه والله وللأمانة أنا مشوفتش منه أي حاجة وحشة بيعاملني بإحترام وحب بس دول مش كفاية بالنسبالي يا رحمة أنا عاوزاه يدافع عني وأنا مظلومة حتي لو قدام مامته طالما أنا مش غلطانة يدافع عني يا ستي ميغلطهاش قدامي بس يكملها ويفهمها غلطها بس عارفة مش هنكر إنه حاول وكانت النتيجة إنها قالتله إنت هتقف مع مراتك عليا!! د أنا ربيتك وكبرتك دي أخرتها روح قلبي ڠضبان عليك فاضطر إنه يرجع في كل شئ عشان ربنا ميزعلش منه طب وأنا فين يا رحمة أنا بجد تايهه ومش عارفة أعمل إي أنا فكرت أطلق بجد وأريحها بس كل ما بفكر كدة بيجي في وشي صورة يوسف وحبه أنا بجد مش عارفة أعمل إي
رحمة خدتني في حضنها من غير أي كلام وأنا أطلقت العنان لعنيا إنها تبكي وتعبر عن كل إللي جوايا
↚
أنا نفسي أفهم ليه بعض الحموات بتبقي مستكتره عيالها علي جوازتهم أو مراتت عيالها إي إللي هيجري لو عاملتي مرات إبنك كويس وإحترمتيها كأنها بنتك مش هيجري حاجة والله غير كل خير هتشيلك فوق رأسها كأنك أمها بالضبط بل يمكن اكتر لأنك أم جوزها يعني رضاكي من رضاه وحياة إبنك هتكون زي الفل والله مع مراته ومعاكي والحياة هتبقي ماشية زي السکينة في الحلاوة ليه بنحب نصعب الأمور علي نفسنا! ليييه
كنت قاعدة صاحية بحاول اعمل شوية تعديلات في البرنامج إللي عملته عشان اسلمه للشركة ولقيت تليفوني بيرن
إتنهدت لما شوفت الإسم كان هو السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
وصلني صوته المرهق وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة صحيتك
قفلت اللاب وكملت بقلق لاء أبدا كنت صاحية بعمل شغل مال صوتك فيك إي
إتنهد وكمل بإرهاق مفي….
قاطعته بقلق وحده متقوليش مفيش أنا مش لسة عارفاك إمبارح يا يوسف أنا عارفة صوتك كويس مالك
إتنهدأنا تحت بيتك
إستغربت وقومت بسرعة علي البلكونة وأنا بكلمه وإي إللي موقفك تحت إطلع طيب
بصيت عليه كان شكله مرهق وباين عليه التعب حقيقي قلبي وجعني علي منظره
أنا مبحبش أشوفه تعبان
بإرهاقلاء خلاص أنا
↚
همشي
كملت بحدة ونوعا ما صوتي علي يوسف إطلع ومتناقشنيش إنت مش شايف نفسك عامل إزاي إطلع بسرعة وإلا والله العظيم هنزلك أنا بالبجامة إللي لبساها دي كملت بنبرة تحذيرية مرحةوخد بالك عليها كتكوت يعني ممكن ينقرك إنت حر بقي يا حبيبي
ضحك يعني قلبه مال يا جماعة خلاص طالع يا مج نونة بس هقول لباباكي إي
رديت بمرح وأنا بضحك إطلع بس والدار أمان كله في غيبوبة أصلا وبعدين حتي لو صاحين يعني هو إنت نسيت إنك جوزي يا بني ولا إنت شاقطني ولا إي نظامك
ضحك جامد وخطڤني بغمزاته الواد أبو غمزات ده يختتييي هحبه إيه تاني إبن تحية ده
إتنهدتأكيد مكلتش طبعا سيادتك لغاية دلوقت
بصلي بعيونه القمر الخضرة د إللي بدوب فيها حقيقي وإتنهد وقال بحب إنت عارفة إني مبعرفش أكل من غيرك
بيثبتي إبن تحية ده صح أنا حاسة بكده يا جماعة
إتنهدت وأنا بشيل الكمادة من علي دماغة وبحط واحده تاني بس كان لازم تأكل شوف عشان مكلتش حصل إي جسمك سخن وتعبت أهو
مسك إيدي وشدني عليه أكتر وكمل بهمس قدام وشي إنت عارفة كويس إني تعبان مش عشان الأكل
مش قولتلكم بيثبتني!
لفيت وشي بعيد عنه وعضيت علي شفايفي عارفة إنك لما بتزعل جامد بتتعب كدة عدلت وشي ليه وبصتلهبس تقدر تقولي مين فينا إللي المفروض يكون زعلان يا يوسف
باس جبيني وعيوني وبنبرة كلها ندمحقك علي قلبي والله يا نور عيني أنا عارف إنك إستحملتي ماما كتير وبتعملي معاها كل حاجة حلوة وهي في المقابل بتقابلك بالجفا وقلة الذوق بس قوليلي أنا أعمل إي بجد مش عارف أعمل إي معاها حاولت علي يدك وشوفتي كانت النتيجة إي! مريم أنا بحبك وإنت عارفة ده كويس مش كده وعارفة إني مش هعرف أستغني عنك صح
إتنهدت وقربت منه بوسته في خده وبإبتسامة ممكن منتكلمش دلوقت عشان خاطري وترتاح شوية عقبال ما أروح أجيب حاجة تأكلها
إبتسم بلطف وكمل بمرحقصدك ناكلها انا عارف إنك أكيد مكلتيش إنت كمان
ضحكت يا ولا يا واثق إنت
↚
غمزاي بعنيه الحلوة إللي غالبا هتخليني أتنازل عن أي شي ده عيب عليكي يا مريومة قلبي ده انا يوسف يا حبيبي يعني عارف كل حاجة عن مريومة وعارف إنه مريومة مبتأكلش من غير يوسفها
ضحكت وأنا بقوم من جمبه والله بيعجبني فيك يا أخ يوسف ثقتك الزايدة ده
غمزلي تاني إللي مش محترم ده وكمل بمشاكسة والله الأخ يوسف كله بيعجبك بس إنت مش عايزة تعترفي
ضحكت وخرجت
بس بردوا ولو ولو مش هضعف لشوية حب أنا ده تحية قرشانة
خدني في حضنه وإتكلم بحب هو أنا إزاي قدرت أبعد عن حضڼ مريومه اليومين إللي فاتوا!!
ضحكتده علي أساس إنك كنت سايب مريومة يعني!!! ده إنت كنت معايا معظم الوقت
كشربس مكنتش بنام في حضنك كنت بنام لوحدي ودي أكتر حاجة كانت مضيقاني!
شديت مناخيره بإيدي وكملت بإبتسامة ربنا ما يبعدنا عن حضڼ بعض أبدا إتنهدت وكملتهتقول إي لمامتك عن الشقة دي
إتنهد بقلة حيلة مش عارف بفكر مقولهاش أصلا
بعدت عن حضنه شوية ومسكت إيده بإيد وحطيت إيدي التانية علي وشه وكملت بإبتسامة حبيبي إحنا مبنعملش حاجة غلط فلازم تقولها لأنها عاجلا أم آجلا كده كده هي هتعرف فتعرف منك أحسن ما تعرف من غيرك ولا أي
باس إيدي وإبتسم بحبحاضر هقولها يا ست مريومة ولو إني مش مطمنكمل وغمزلي وهو بيشدني عليه وبعدين تعالي هنا كدة إنت كل شوية تزدادي
جمال جن نتيني
پغضب بقي حته مفعوصة
↚
زي دي تخليك تأجرلها شقة بره هي فاكرة نفسها مينوكانت بتشاور عليا بإحتقار
يوسف إتنرفز ودي أول مره يعلي صوته عليها ماما ياريت تتكلمي معاها بأسلوب أحسن من كدة هي معملتلكيش حاجة وحشة لكل الكره ده أنا عايز أفهم إنت بتكرهيها كده ليه مش عجباكي في إي شايلاكي علي كفوف الراحة بتعملك كل حاجة ليه يا أمي بتظلميها كده وبتظلميني معاها وعلي فكرة مش هي إللي قالتلي هات شقة أنا إللي عملت كده عشان أتجنب المشاكل والخناق إللي كل شوية بتعمليها معاها قرب منها ومسك إيدها وكمل أرجوكي يا أمي أنا بحبها وراحتي معاها بلاش الكره ده كله عشان خاطر إبنك وقلبه
دموعها نزلت وإتكلمت پصدمة إنت بتزعقلي يا يوسف عشانها للدرجادي سيطرت علي مخك وطلعتني أنا الۏحشة طالما أنا وحشة أوي كدة وهي الملاك كملت بجمود قدامك أختيارين دلوقت يا أنا وتطلقها دلوقت يا تختارها هي وتاخدها وتمشي من هنا وتنسي إنه ليك أم أصلا
شوفت دموع يوسف بتنزل قدامي حقيقي كنت عايزة الأرض تنشق وتبلعني يوسف بيبكي قدامي معقوله دموعه كانت بتقطع قلبي زي السكاكين فضل واقف پصدمة وذهول مش عارف يعمل إي ولا يقول إي أخر حاجة كان يتوقعها إنه أمه تخيره بينها وبيني دموعه بتنزل وحاول يتكلمإنت بتقولي إي..
تحيه بجمودبقول إللي سمعته يا إبن بطني وإنت وإختيارك بقي ومتحاولش معايا بأي شكل لاني مش هتنازل يا أنا يا هي واختيارك دلوقت
بيبص عليا شوية وعليها شوية بس أنا خلاص شوفت إختيار يوسف في عنيه إبتسمت بسخرية يا للقدر الغريب د في لحظة بيخلينا قراب وفي لحظة بيخلينا أغراب
لقيته بيقرب مني وبياخدني في حضنه جامد بادلته الحضن بنفس الحرارة واللهفة لإني عارفة إني هتحرم من الحضن د خلاص
تحية وقفت مصډومة لما لقيت إبنها بيحضني هاه إفتكرته إختارني المغفلة مقدرتش تفهم إبنها متعرفش إنه بيودعني لأخر مره وأخيرا نزلت الكلمة علي ودني زي الصاعقة
أنا أسف بجد أسف أوي أنا بحبك فوق ما تتخيلي وصدقيني مش هقدر أحب حد زي ما حبيبتك ولا هقدر أقرب من أي واحده بعدك أبدا بس هي أمي إللي ربتني وكبرتني وليها أفضال عليا مقدرش أنكرها أبدا سكت ونطقها بدموع وقهره إنت طالق يا مريم طالق
↚
عارفة إنكوا هتقولوا عليا مجن ونة بس إللي عملته إني إبتسمت ليه ودموعي بتنزل متتأسفش هي أصلا كانت دي نهايتها بس إحنا إللي كنا بنقاوح وأنا حقيقي فخورة بإختيارك جدا وفخورة إني حبيتك يا يوسف لو كنت إخترتني أنا مكنتش هعرف آمن علي حياتي معاك تاني بصيت لتحيه وكملت وأنا لسة مبتسمة عرفتي تربي والله يا طنط تحية أحيكي علي التربية دي علي الرغم إنك دوستي علي قلب إبنك بس هو إختارك بردوا أحيي تربيتك حقيقي وسقفتلها و بصيت ليوسف لآخر مره مليت عيني بملامحه وهيئته إللي هتحرم منها طول عمري وسيبت البيت ومشيت وسيبت قلبي هناك…..
لقد هزمتنا الأزمات يا رفيق الفؤاد وبقيت أنا وإنت أغراب بعد ما كنا أحباب
للأسف كمية حالات الطلا ق إللي حصلت بسبب تدخل الأم في حياة إبنها ومراته كتيييره جدا وكل دا ليه عشان مستكتراه علي مراته أو بتخبه لدؤجة انها مش عايزة حد يشاركها فيه فياريت لو عندنا إبن أو بنت وناوين نجوزهم يعني بلاش نتدخل في حياتهم ولادك مش أغلي من ولاد الناس يا بيه زي ما بتحافظ علي ولادك
حط في حسبانك ولاد الناس إللي بتجوزهم
عيالك وياريت تسيب مساحة للحياة ومش كل كبيرة او صغيرة نتحشر فيها دي حياتهم هما مش حياتنا إحنا وإحنا ملناش حق في خرابها
التعليقات