التخطي إلى المحتوى

رواية نضج الجسد طفولة القلب هي رواية رومانسية والرواية من تأليف اوشا مصطفي في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية نضج الجسد طفولة القلب لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية نضج الجسد طفولة القلب هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية نضج الجسد طفولة القلب تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية نضج الجسد طفولة القلب من الفصل الاول للاخير بقلم اوشا مصطفي

مريـ.ـض؟ دا مريـ.ـض يابوي؟ 
_المرض يابنتي عمره م كان عيب…وبعدين هتتجوزيه شهرين وخلاص
_انت كدا بتبعني يابوي….حـ.ـر.ام عليك انا بنتك الوحيده..
_اسمعي يابت انتي الناس خلاص دفعوا الفلوس وكتب كتابك الليله بليل تجهزي ومش عايز إعتراض 
وخرج وسابها 
ملك اتصـ.ـد.مت من الي ابوها قاله دا!!!
ملك بدمـ.ـو.ع:طفل هتجوز رجل عنده ٣٠ سنه بعقل طفل عنده خمس سنين 
وقعدت تبكي علي حالها…
وجه الليل وبالنسبه لملك كدا حياتها انتهت…
قعدوا وابتدوا يكتبوا الكتاب….وهي دمـ.ـو.عها مغرقه وشها…
وفاقت علي..{ب الرفاء والبانين..بـ.ـارك الله لكما وبـ.ـارك عليكما وجمع بينكما في خير}…
أم العريس زغرطت وحـ.ـضـ.ـنت ملك 
وأهل الصعيد ابتدوا يحيوا ب النا’ر…
واخيراً ملك روحت علي بيت الكيلاني….
أم العريس طلعتها الاوضه وخرجت…
_وفجأه ملك حست ان حد ضـ.ـر.بها علي دمغها بصتله قبل م يغمي عليها ووقعت ع الارض..
_بعصبيه،حـ.ـر.اميه ريحتها حلوه ودبدب برجله ف الارض زاي الأطفال وابتدي يعـ.ـيط…
اكمل…؟؟

فتحت ملك عيونها ولقت نفسها نايمه ع السرير
وام مالك قاعده جنبيها وعلامـ.ـا.ت الحزن علي وشها
ملك بدمـ.ـو.ع:انا أيه الي حصل معايا دا انا لا يمكن اكمل هنا لحظه واحده تاني 
أم مالك:معلش يابنتي حقك علي راسي والله…
مالك:اصلا شكلك بتاكلي العيال بصي سنانك كبيره اوي وانا خايف منك قرب منها وبصلها ف عيونها
_وقال بصوت وا.طـ.ـي،قولي قولي السر وانا مش هقول لحد…انتي الي قـ.ـا.تلت..ي..صح
ملك بصدمه قـ.ـتـ.ـل..ت مين..
مالك بصلها وضيق عيونه
انا شايف نظره الشر ف عيونك زايك زايه انتي الي قـ.ـا.تلت…ي موفسا؟؟؟
ملك هنا مستحملتش واغم عليها تاني
مالك:ماما اللعبه دي بطريتها بتفصل كل شويه مشيها
 مش عاوزها شكلها وحش اوي دي لونها ابيض وانا
 مرعوب والله ….
أم مالك كتمت ضحكتها ب العافيه واخدت مالك وخرجوا علشان ملك ترتاح شويه..
****
تاني يوم الصبح صحيت ملك واخدت شاور…وخرجت تشوفهم
فاطمه:صباح الخير يامرات ابني
ملك:صباح النور ياحمـ.ـا.تي تحبي اساعدك ف حاجه 
فاطمه:معلش ودي الفطار دا ل اوضه مالك وخليه ياخد الدوا بتاعه وانا هخرج السوق هجيب طلبات 
ملك بتـ.ـو.تر:حاضر ياحمـ.ـا.تي..
ودخلت علشان تصحي مالك 
لكنها ضحكت علي طريقه نومته المتلخبطه دي …وبصت ل ملمحه وقد أيه هو وسيم وبرئ وهو نايم 
قربت منه علشان تصحيه
مالك:يلهوي عروسه عايزه تبوسني عيب وزقها 
ملك:ابوسك؟
مالك:عاوزه اي ياطنط ياشريره
ملك:طنط؟ انا طنط؟
مالك:احسن م اقول أم رجل مسلوقه 
ملك:ياولي الصابرين 
لوكا ياحبيبي لازم تاكل علشان تكبر وتبقا شاطر
مالك بغضب:انا مش صغير علشان تقوليلي كدا
ورفع صوابعه وعمل رقم اربعه وقال انا عندي ٧ سنوات 
شايفه ولا لاء..
ملك ضحكت وقالت:انت راجـ.ـل قد الدنيا بس لو كلت واخدت العلاج هتكبر وتبقا ظابط كمان
مالك:بجد واقبض علي الحـ.ـر.امي 
ملك:اه بجد
مالك بحماس:طيب هاكل وهاخد العلاج واول م ابقا ظابط هقبض علي الحـ.ـر.اميه وهقبض عليكي كمان 
ملك بعد م كانت بتبتسم بصتله بقرف
مالك ابتدي ياكل وخلص اكل
وكان لسه هياخد العلاج وقفته ملك لما لحظت الاسم 
وقالت بصوت عالي لاء استنا
مالك خاف لما زعقت
وهي اخدت الدواء دا بخوف وقرأت الاسم واتصـ.ـد.مت
“الدوا دا عكس الحاله ازاي الدكتور كاتبله عليه ف حاجه غلط”
ملك:مالك اهدا انا مش قصدي 
مالك؛انتي بتزعقي سنانك كبيره بخاف منك ولونك ابيض انتي ملونه كدا وانا مش مرتاح …
ملك:عيل بومه اقسم بالله طب ايه رأيك نبقا صحاب؟
مالك؛لما تعضي قفاكي يابومه
وسابها وخرج يجري
ملك بدبدبه ف الارض:اقسم بالله طفل اكتر من عدي أبن اخويا 
********
ف اوضه جاسر اخو مالك …
دخل مالك وهو بيتسحب وكان ف ايديه علبه صواريخ
ورمي ٣ صواريخ ف ٣ أماكن مختلفه 
وطلع يجري
صحيت كوثر مرات جاسر بفزع
وقالت بصوت عالي سمعه كل الي ف السرايا…
جااااااااااسرررر…
مالك سقف وجري علي اوضته تاني
جريت ملك والخدم علي اوضه كوثر
وجاسر جه من بره مفزوع من الصوت ومش فاهم ف اي
طلعوا الاوضه 
ولقوا كوثر مرسوم علي وشها بطريقه مضحكه جدا…
وشعرها محروق…
جاسر:انصرف انصرف…لاء استنا متنصرفش طلع كوثر فين كوثر…؟
كوثر؛انا كوثر
الكل بصوت واحد:كوثر؟
مالك بضحك:احسن علشان بتزعقلي وبتقولي اني فاشل وعيان 
جاسر كتم ضحكته ب العافيه 
كوثر:شايف شايف اخوك المـ.ـجـ.ـنو.ن عمل فيا اي
ملك:بقولك اي ياحربايه ونص انتي احترمي نفسك
 والي انتي بتتكلمي عليه دا جوزي ولو اخوه متكلمش
 انا فيا لسان ينفضك ويغسلك وينشرك يرد عليكي كمان 
ومسكت ايد مالك ومشيت بغضب
والكل مشي وسابها
جاسر بغضب:كوثر الزمي حدودك وا عـ.ـر.في انتي
 بتتكلمي عن مين دا مالك الكيلاني واقسم بالله لو
 غلطتي فيه تاني أو وصفتيه ب المـ.ـجـ.ـنو.ن ل رده فعلي هتفجأنا احنا الاتنين وسابها وخرج…
****
مالك:سيبي ايدي اوعي
ملك:تعرف ان انت شطور ومش زاي م هي بتقول 
ملك لحظت لمعه ف عيون مالك…
مالك:انا قوي انا عارف اخرجي بقا علشان هنام
وطلع علي السرير وحط البطنيه عليه
وعدا وقت ومشلش البطنيه حتي..
ملك قربت وشالتها لقيته بيعـ.ـيط ف صمت ودمـ.ـو.عه نازله 
ملك مسحت دمـ.ـو.عه وقالت بحماس
من انهارده هنعمل مقالب ف كوثر بنت المركوب دي …
وكمان كل يوم هجبلك ايس كريم من ورا طنط فاطمه …
وهنلعب ب التلفون ساعه كمان زياده 
وهنسهر سوا نتفرج ع الفار الطباخ وهنلعب كتير كتير اوي 
مالك بحماس سقف وتلقئ حـ.ـضـ.ـن ملك وقال علي فكره سنانك مش كبيره وشكلك حلو انا بحبك اوي..
ملك ب ابتسامه متعرفش سببها اي:وانا كمان بحبك اوي
وشويه ومالك نام ….
وأول. م خرجت من.الاوضه كلمت صحبتها هنا ف الكليه ….
هناء:الوا.طـ.ـيه الي مش بتيجي الكليه
ملك:مش وقته يا هناء هبعتلك اسم دواء عايزاكي ت عـ.ـر.في.هو بيعمل اي ب الظبط ماشي
هناء:طيب ابعتي 
*ملحوظه ملك بتدرس ف كليه الطب وهي ف سنه رابعه كمان…*
ملك بعتت وبعد شويه وصلتلها مسدج من هناء والي اتصـ.ـد.مت اول ما…..يتبعععععع…

الاقصر كله اتجمع علي صوت كوثر العالي
وملك رمت التلفون ونزلت بسرعه 
مالك:جاسر طنط كوثر عايزه تقرب مني وبتعمل
 حاجات غريبه انا مش فاهم في اي روحت زقتها 
وقعت ودمغها مـ.ـا.تت منها  
ملك قربت منها وقالت هاتولي الحاجات دي…
وبعد شويه ملك قدرت تخيط الجر’ح بتاع كوثر وادتلها علاج
جاسر:غريبه يا ملك انتي ازاي بت عـ.ـر.في تعملي كل دا
ملك؛انا بدرس طب ودي أساسيات لازم نتعلمها…
جاسر:اتخرجتي؟
ملك:لاء انا لسه في سنه رابعه…
مالك بحزن:اشمعنا انا كمان مش بروح المدرسه زايك
ملك وجاسر معرفوش يردوا يقولوا ايه..
وهنا وصلت فاطمه…
ملك طنط انا عاوزاكي ضروري ف حاجه 
فاطمه؛طيب ياحببتي هرتاح وبعدين نتكلم
ملك:ماشي…
واخدت مالك وطلعوا اوضتهم
مالك:أنتي هتعملي اي
ملك؛هنام
مالك؛جنبي؟ عيب عيب يا استاذه …ماما قالتلي مينفعش بنت تنام جنبك يالوكا… قومي من هنا يله
ملك:يبني ابوس ايدك ارحمني هموت وانام
مالك:نامي ف الارض 
ملك اخدت مخده ونامت
وصحيت بعد شويه استغربت من هدؤ مالك
ملك:والله مش مطمنه 
نزلت وكل الي يشوفها يضحك عليها
ملك راحت اوضه فاطمه وخبطت علي الباب
فاطمه:ادخل.  
ملك دخلت وفاطمه بضحك 
اي ياملك ياحببتي انتي مخك شكله فوت زاي مالك ابني
ملك:في اي ياطنط
فاطمه ضحكت اكتر 
وملك بصت لنفسها ف المرايا واتصـ.ـد.مت..
*****
مالك كان ماسك دبدوبه وقال بضحك 
قدرنا نخلص من ام سنان كبيره دمها سم بجد…
جه الليل وملك ومالك كانوا لبسين شربات ع شكل كرتون …
وشغلوا فيلم الجميله والوحش 
وجابوا فشار وحاجات حلوه كتير…
مالك:اسمعي انا بس وافقت علشان هتخليني بعد كل دا هلعب بتلفونك كتير كتير غير كدا ابصروتلي مش هتنامي جنبي تاني ماشي
ملك بضحك:ماشي 
قعدوا يتفرجوا ويتخانقوا وضـ.ـر.بوا بعض ب المخدات …
ملك ااااه حاسب هنقع
مالك جه يقع شـ.ـد ملك وقعت فوقيه .
ملك قعدت تضحك ومالك بصلها بغضب
مالك:أنتي كام كيلوا انتي فطستيني اوعي 
ملك اتحرجت :شكلها مكنتش لحظه رومنسيه خالص
مالك؛يعني اي رومنسيه دي تبقا خالتك؟
ملك؛خالتي اه 
مالك:طب يله بقا هاتي….وفجأه بص للتلفزيون بخوف
ملك:في اي
مالك:الوحش الوحش اخد بابا بتاع بيل وحبسه انا خايف منه 
ملك:خلاص خلاص هنطفي التلفزيون 
مالك:لاء يابـ.ـارده عاوز اتفرج 
ملك بغيظ انت بـ.ـارد موت طفل سئيل اوي
مالك طلعلها لسانه وفضلوا ينائروا ف بعض 
ومن التعب ناموا اليوم دا سوا 
…….
جه تاني يوم صحيت كوثر ومن التعب مكنتش قادره تفتح عيونها
جاسر خرج وكان بيلبس ابنه سراج وبيلعبوا…
جاسر:حبيب بابا ماما عيانه مش عايز شقاوه ماشي
سراج:بابا هو مين حازم 
جاسر ب استغراب:حازم حازم مين
سراج:ماما بتقوله وحـ.ـشـ.ـتني علي طول 
جاسر بصدمه…..يتبعععععع…

جاسر:حبيبي انت سمعت الكلام دا فين
سراج:لما كلوا بيخرج ماما بتحبسني ف الحمام 
وبتتكلم وبتتضحك كتير 
بابا هو يعني اي…قت..ل اصل سمعت ان عمو حازم 
قال لماما تقطع فرامل…عربيه عمو…مالك بابا انا مش فاهم حاجة 
وماما بتخوفني جـ.ـا.مد …علشان كدا بروح ابات عند جدو ابو ماما هو طيب اوي وهي شريره مش بحبها
جاسر بغضب:سراج ياحبيبي الكلام دا ميطلعش بره تمام..
سراج:حاضر يا بابا…
جاسر اتصل ب ملك وقالها تقابله بليل ف مكان…..
وانه فعلا صدق كلمها…دلوقتي واتأكد انها مش بتكدب..
فلاش….
ملك :اسمعي يا أمي اسمع ياجاسر 
الدوا دا عكس حاله مالك تماماً 
ب العكس دا عمره ميقدم الحاله قدام دا بيأخر الحاله
 اكتر ونتجته السلبيه الي ممكن تأثر عليه انه يبقا كدا
 علي طول وأوحش كمان 
جاسر:ازاي والدكتور هو الي كاتبله عليه؟
ملك طلعت علبه العلاج الحقيقه…
ملك:مالك بقاله يومين بياخد من دا 
لكن مش من دا*الدواء المزيف يعني*
فاطمه:طب ومين ليه مصلحه ف دا
ملك بغضب:كوثر…
جاسر بصدمه…
ملك:لما مالك عمل فيها المقلب وانا اتخانقت معاها…
لقيت علبه برشام واقعه واسمها لفت نظري…لانها تبع حاله مالك
وأما قارنت العلبتين ببعض اكتشفت دا
جاسر مكنش مصدق ملك وزعق معاها ومشي 
باك
جت ملك تقوم لكنها اتصـ.ـد.مت لما مالك مسك ايديها وهو نايم وقالها متسبنيش
ملك:٣ ايام لغبطتلي حالي بجد… انا مش عارفه انا لي بتعلق بيك كل يوم عن قبله بس خايفه اني احبك بجد 
…… 
راحت علشان تقابل جاسر…
جاسر :اسمعي يا ملك انا ف الاول مصدقتكيش لكن لما سراج…
وابتدي يحكيلها كل حاجه 
ملك:بص اخويا ظابط هيساعدنا نعرف نجيب حازم دا
 واي علاقته بكوثر ولو هما فعلا السبب ف حادثه مالك
 اليوم دا واقسم بالله ولا قانون هيرحم ولا ملك
 الشافعي بتسيب حق الي يخصها
جاسر وملك ابتدوا يعملوا خطه..والي هتوقع كوثر ف شر أعمالها….
****
تاني يوم الصبح 
ملك:طب يامالك اتكلم قول اي حاجه 
قاعد زعلان ليه
مالك :علشان انا مـ.ـجـ.ـنو.ن وعيان
ملك :طب مين قالك كدا
مالك:طنط كوثر
ملك مسكت مالك من ايديه بغضب ونزلوا تحت
وكوثر كانت قاعده وبتوع البديكير بيشتغلوا
ملك:طنط كوثر قالتلك ايه بقا يالوكا
مالك:اني مـ.ـجـ.ـنو.ن وعيان
ملك:لوكا تعرف اني اجن منك
كوثر:عاوزه اي يام…
لكن مكملتش كلمها من الكف الي نزل علي وشها
ملك اتحولت ١٨٠ درجه 
ملك:قالتلك اي يالوكا تاني…؟
مالك بفرحه:اني عيان 
ملك؛تعرف ياحبيبي اني بتعالج ومخي عليه كهربا زياده والفولت مفوت ع الاخر يعني مـ.ـجـ.ـنو.نه وممكن اجيب اي حد من شعره زاي طنط كوثر كدة.
مسكتها من شعرها ونزلت وشها ف المايه الي كانت بتعمل فيها رجليها
ملك؛مرضي يالوكا..
مالك:ايوا يا ملوكا….
كوثر بغضب:انتي ازاي تتجرئ ولسه هترفع ايديها
ملك ربعت ايديها وبصت بثقه :قسما ب بجلال الله ياكوثر فكري بس ترفعي
 ايديكي وهكسرها’لك ومالك لو فكرتي تزعليه لو لحظت
 صدفه شوفي صدفهه ان في نظره حزن ف عيون مالك
 قسماً بالله ساعتها هنزعل كلنا سوا 
يله يالوكا هنخرج نتفسح 
وقربت من بتوع البديكير وادتهم فلوسهم ومشتهم
وتفت ف الارض وسابت كوثر متغاظه منها اوي اوي بجد…
كوثر بغضب:هقت…لك ياملك والله لهقت..لك وطلعت تلفونها وعملت مكالمه….
سراج:طنط ملك استني
ملك؛اي ياحبيبي
سراج؛ممكن اخرج معاكم
ملك؛والله فكره نعملها خروجه كبيره…
واتصلت بجاسر وفاطمه واتصلت بمرات اخوها تجهز عدي 
وطلعت تغير لبسها هي ومالك
وف اليوم دا العيله كلها روحت البيت الساعه ١ بليل
 وكانوا بيضحكوا وبيهزروا وفاطمه وجاسر اول مره
 يشوفوا مالك فرحان كدا ومبسوط من كل قلبه…
ملك بصت ل جاسر وجاسر فهم بصتها..
“بكره ب الكتير كل حاجه هتتكشف..”
طلعت هي ومالك الاوضه
مالك وهو بيجري انا هسبقك وهدخل اخد شاور
ملك:انت خمام احنا لعبنا توبه ورقه مقص ٣ مرات وانا الي كسبت
مالك بصلها بصه بريئه خالص 
ملك؛يا اخي ارحم امي الميته…خلاص ادخل بس متتأخرش
مالك باس ملك من خدها وقال بحبك ياملوكه 
ملك بصدمه مكنتش مستوعبه كل دا…
وقالت بهمس..وأنا بحبك يا ابن الكيلاني…
يتبعععع…

خرج مالك من الحمام وهو لابس بنطلون ومن فوق
 مش لابس حاجه وعضلاته بـ.ـارزه بشكل جذاب 
ملك اتصـ.ـد.مت واتكسفت اوي
قرب مالك وادالها بوسه من خدها…
مالك:ملوكه اوعديني متمشيش وتسبيني انا خلاص حبيتك
ملك ب حنيه:اوعدك طول م ملك ف الدنيا مالك قد الدنيا 
مالك حـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد وقال انا قد الدنيا وبحبك علشان ضـ.ـر.بتي طنط كوثر جـ.ـا.مد جـ.ـا.مد 
ملك بضحك:وانا بحبك علشان انت فرحت ومبقتش تعيط اي حد يزعلك انا هزعلهولك ويله ألبس هتاخد برد
مالك:ممكن اخد برد ف قلبي
ملك ب استغراب وضحك:اه ياحبيبي
مالك:طب لو خدت برد ف قلبي كدا مش هعرف احبك كتير هروح البس التيشيرت بتاعي بسرعه
ملك ضحكت ودخلت تاخد شاور…
ومالك سمحلها تنام جنبه….
عدا اليوم ونزلت ملك وفطرت واستأذنت انها تروح الجامعه علشان عليها امتحان نظري 
مالك بدمـ.ـو.ع:خديني معاكي ياملك متسبنيش 
ملك:ياحبيبي والله مش هتأخر عليك 
مالك كانت فاطمه وجاسر واقفين بيقعنوه انه يقعد ف البيت
ملك:ياحبيبي والله العظيم ساعه ب الظبط وارجع
مالك:ملك انا مخصمك ومش بحبك ماشي
وطلع وسابها……
ملك زعلت جدا من كلامه 
ملك:امي فاطمه والله مش هتأخر وانا هعرف ارضيه 
وبصت لجاسر…
وجاسر فهم بصتها وبصلها ب متخافيش انا هفضل هنا لحد م ترجعي وهاخد بالي منه…
لكن تلفونه رن وكان أدهم اخو ملك…
واستأذن علشان يكلمه
أدهم:الوا يا جاسر تعالا بسرعه علي مكتبي دا الحوار كبير اوي
جاسر؛طيب اقفل انا جاي بسرعه أهو….
وفعلا راح جاسر ودخل ل أدهم 
أدهم:ها كوثر حست ب اي حاجه 
جاسر:لاء متقلقش المهم عرفت ايه
جاسر؛اسمع دي طلع وراها كوارث  
الواد حازم دا كان زميل كوثر ف الكليه واتقدملها لكن
 ابوها رفض وفضلت ماشيه معاه واتجوزها  عـ.ـر.في 
وبعدين ابوها اكتشف دا وموتها من الضـ.ـر.ب وحبسها شهرين وانت يعين امك الي لبست اللبسه واتجوزتها…
ومن خمس شهور رجع الواد دا يكلمها تاني وكوثر اصلا
 مبتحبش مالك والي اكتشفته ان ابوك كاتب لمالك
 املاك اكتر ف هما كانوا عاوزين يقـ.ـتـ.ـلو..ه علشان انت
 وابنك الي تورثوا كل حاجه وتبقا هي سيده الاقصر بمعني الكلمه…
جاسر بصدمه:وانت عرفت كل دا منين
أدهم يبني عيب عليك….ياعسكرييي
دخل العسكري وهو ماسك حازم ومكـ.ـلـ.ـبشه وملامحه مش باينه من كتر الضر..ب
جاسر قام بغضب ومسكه وفضل يضـ.ـر.ب فيه اكتر…
حازم بضحك وهو خلاص مش قادر…
طب حتي الحق مرات اخوك لحسن زمانها عند ربنا دلوقتي…
ووقع اغما عليه
أدهم وجاسر اتنفضوا من الخضه….وطلعوا يجروا وهما بيتصلوا ب ملك…
****
ملك:اي يالوكا عارف جبت ايه معايا
مالك؛مش عايز اعرف بس جبتي اي
ملك؛ايس كريم كتير ل مالك وجبتلك كوره علشان نلعب بيها وتيشيرت عليه بتمان….
مالك:الله بجد ياملك 
ملك بحب:بجد ياقلب ملك 
مالك؛طب انتي فين
ملك؛انا في…وفجأه لقت العربيه قاطعه فرامل…
والصوت اختفا
مالك:ملك ملك ردي عليا في اي اي الصوت دا…وفجأه دماغه ابتدت تشوش ويجيله صور ف دماغه
واخر حاجه شافها قبل م يفقد الوعي العربيه وهي
 بتتقلب بيه وهو اتنطر ووقع ف النهر..والعربيه ولع.ت واستسلم للسحابه السودا خلاص…
يتبعععععع….

جاسر روح علي الاقصر ولقي كوثر ماشيه وف ايديها سراج وشطنه هدومها 
مسك سراج ورا ضهره ونزل فيها ضر..ب
جاسر بغصب تف عليها وقال:انتي طالق ياخا*ينه طالق.
والحكومه جت وقبضت عليها بتهمه..شروع ف..قت..ل 
وقضيه شرف…
أدهم والقوات راحوا علي المكان الي فيه ملك بعد م قدروا يتعقبوا التلفون بتاعها عن طريق ال GPS.. 
جاسر اتصـ.ـد.م لما لقي مالك راسه بتن..زف وبيجري علي السلم
جاسر؛مالك في اي
مالك بغضب:ملك هي فين ملك انا لازم الحقها
ومكنش قادر ياخد نفسه…
جاسر طب تعالا تعالا معايا…
وفعلا راحوا وكانت القوات قافله المكان
مالك:هي فين فين ملك 
ادهم بحزن؛العربيه وقعت ف النهر والفريق بيدور عليها لسه
مالك بص للمكان وابتدت الخيالات دي ترجعله تاني
وابتدت الصور توضح قصاده 
جاسر اتصـ.ـد.م من حاله اخوه 
لكن الي صدم الكل اكتر 
ان مالك نط ف النهر…فوراً
جاسر :مااااااااااااالك……
الكل واقف مصدوم لمده وبعدين الكل فاق…
وبعد مده لقوا ملك ومالك علي الشط ومالك حاضنها ومغمي عليه…
……….
بعد مرور أسبوع 
فتحت ملك عيونها وأول اسم قالتله مالك
الاب:ملك ياحبيبه بابا انتي كويسه..
ملك :مالك هو فين مالك
أدهم:مالك ف العنايه المركزه…
ملك بصدمه:ليه انا عايزه اروحله
أدهم:لما حصلت معاكي الحاد..ثه ابتدي يفتكر وضغط
 علي دماغها جـ.ـا.مد ودا سببله خطوره غير انه نط وراكي
 علشان يدور عليكي وقدر ينقذك لكن دخله مايه كتير ف الرئه ودا قصر علي التنفس ….
ملك:وديني وديني عنده عايزه اروحله…
فاطمه:ياحببتي انتي لسه تعبانه 
ملك:لاء لازم اشوف مالك …
الدكتور دخل وادهم كلمه والدكتور وافق وفعلا عقموها..
ودخلت الغرفه…
ولقته نايم ومتوصل ب اجهزه كتير..
ملك بدمـ.ـو.ع:مالك اصحا يامالك انا ملوكتك صحيت اهو
 مش عايز تلعب معايا وتتخانق معايا وتقولي يا ام
 سنان كبيره امشي ياملونه انا مرعوب منك  
قوم يامالك لازم تقوم علشان انا منغيرك ولا حاجه 
ومسكت ايديه وقالت بهمس انا بحبك…
ضغط مالك علي ايديها..وفتح عيونه ببطء..وقال بهمس
ملك…..انتي كويسه انتي..
ملك:ايوا ياعيون ملك انا كويسه 
مالك غمض عيونه وكأنه ارتاح 
وملك ندهت للدكتور
وهو طمنها ان دا حاجه كويسه ومؤشرات جـ.ـسمه ابتدت ترجع طبيعي…..
يتبعععععععع…

سراج:بابا مش هنرجع مصر تاني
جاسر بحب:بص يا سراج احنا هنستقر ف لندن هنا
 خلاص وانا اوعدك اني هكون ليك الاب والأخ
 والصديق كمان ومش هسيبك خالص خالص بس انت توعدني تبطل تسأل عنها
سراج بحزن:حاضر يابابا……
************
عدا شهرين ومالك وملك بيتعلقوا ببعض اكتر واكتر لكن لسه مالك مخفش لكنه ابتدا يتحسن 
مالك:لوكا يالوكا بص رسمت ايه رسمتك
ملك اتصـ.ـد.مت من انه بيعرف يرسم حلو اوي كدا
وقالت بفرحه:الله يامالك دي جميله اوي 
مالك:انا لما اكبر هتجوزك ماشي
ملك بضحك؛وانا هستناك تيجي علي حصانك الأبيض يا فارس أحلامي
وضحكوا 
ملك؛تعالا نعلق الرسمه دي ف الاوضه هنا
وابتدوا يعلقوا الرسمه لكن وهما بيعلقوا الرسمه وقع مالك واتخبط ف دماغه جـ.ـا.مد….
واغمي عليه
ملك بخضه…:مالك
وبعد شويه فتح مالك عيونه وابتدا يبص للكل ب استغراب….
مالك:ماما 
ملك :نعم يالوكا انت كويس
مالك تجاهلها:ماما فاطمه هو في اي وانا بعمل اي هنا
وفين جاسر وسراج 
فاطمه:دكتور هو في اي
الدكتور بدأ يتفحص مالك ويسأله عن اسأله كتير
الدكتور لو سمحتوا عاوزكم
خرجوا والدكتور قال 
المريـ.ـض ناسي اخر ٤ شهور عاشهم ف حياته 
يعني شهور التعب كلها لكنه فاكر اليوم الي هو عمل فيه الحادثه…وبعد اليوم دا مش فاكر اي حاجه تاني 
ملك وفاطمه بصوا لبعض بصدمه…..وووو…..

ملك بدمـ.ـو.ع:يعني اي يادكتور مالك كدا مش هيفتكرني 
الدكتور:لاء للأسف بس في حل 
انكم تقلولوا لو تقبل يبقا شئ كويس وهيفتكر لوحده 
شويه ب شويه 
لكن لو اتضغط عليه هنرجع لنقطه الصفر….
فاطمه:شكرا يادكتور تعبناك معانا 
دخلت فاطمه لكن ملقتش مالك وسمعت صوت الدوش بيتقفل
بعد مده خرج ولبس بدلته السودا ولبس ساعته الماركه…ورش من برفانه المفضل ورجع شعره ع ورا…
وبص لنفسه واخد مفاتيح العربيه والفلوس ونزل..
مالك باس علي ايد فاطمه وقال:امي انا رايح الشركه عاوزه حاجه 
فاطمه:بصدمه لاء ياولدي انت لسه تعبان
مالك:مش حادثه امبـ.ـارح الي هتأثر عليا ولدك حديد ياما..
فاطمه؛في رعايه الله يابني
خرجت ملك من المطبخ بعد م مالك خرج
ملك بدمـ.ـو.ع:انا كدا لازم امشي وجودي خطر علي مالك
فاطمه:انتي بتقولي اي يابنتي
ملك:والله يا أمي اول م مالك يتفكرني علي طول هرجع
 لكن مقدرش اقعد كدا حالته النفسيه هتتأثر …هبقا
 ازورك علي طول
وطلعت علشان تلم هدومها من الاوضه وكانت دمـ.ـو.عها مغرقه وشها…..واتصلت ب أدهم علشان تقعد عنده
وبعد مرور سنتين ونص كانت حاجات كتير اوي إتغيرت 
ملك اتخرجت من الكليه وبقت دكتوره جر..احه مخ واعصاب 
ومالك اتغير جدا وكان بيكبر اكتر واكتر والصحف والجرايد مبتتكلمش غير عن اعماله
جاسر سافر بره وقرر يشتغل ويفتح شركه من الصفر
 خالص ويكبرها  ويبعد عند اي حاجه تفكره ب كوثر
 حتي …..
اما سراج كان كل مدا بيكبر كان بيكره الستات كلهم ومبقاش بيحب يتعامل مع بنات خالص….
******
ف بيت أدهم كانت قاعده ملك بكل ملل وهي بتسمع لكلام اخوها ومرات اخوها كالعادة 
أدهم:ياملك ياحببتي مالك خلاص طلقك علشان هو اصلا مش فاكرك ولا حاول هتوقفي حياتك عليه لحد امتا
نادين:وانتي لسه صغيره وجميله والف مين يتمناكي
عدي؛وانا يا عمتو بتمناكي 
أدهم:اجري يابكاش اعمل الواجب 
نادين:طالع ل ابوه
ملك خلصت اكل وقالت:سوري لو قطعت عنكم أجمل
 لحظات ف يومكم المشرق وإنكم تقنعوني بس ورايا شغل مهم والمهم اكتر إني متأخرش يله سلام 
وقامت واخدت مفاتيح عربيتها ونزلت علشان تروح المستشفى 
وكالعاده اول واحد بتقابله هو دكتور مازن
مازن:صباح الخير يا دكتورة ملك
ملك؛صباح الخير يا دكتور مازن 
مازن:ها فكرتي
ملك:بص يادكتور مازن انت بصراحه راجـ.ـل مسؤل
 ويعتمد عليه والف بنت غيري تتمناك وانت تستاهل
 تقابل حد شبهك وطيب اتمنالك السعاده مع بنت الحلال 
مازن:يعني بطريقه كلامك دي افهم انك رافضه صح
ملك:عن اذنك يا دكتور مازن عاوزه الحق اشوف المرضى بتوعي…
ومشيت وسابته…
دخلت ملك وقعدت تكشف وف اخر اليوم دخل عليها اخر شخص كانت تتوقع انها هتشوفه
مالك بتعب:دكتوره ملك؟
ملك بصدمه………
يتبعععععععع
..

دخل مالك بكل شموخ وثقه 
وقال:دي غرفه الكشف بتاعت الدكتوره ملك؟
ملك بصدمه وتـ.ـو.تر:أيوا اتفضل اقعد
*مالك لما طلق ملك محاولش حتي يعرف شكلها اي*
*ولا قعد معاها حتي مره واحده*
ملك:تقدر تقول ايه الي بتشتكي منه
مالك:لو مثلا بيحصل موقف قصادي بيقعد يجي ف
 دماغي خيالات ومواقف مع شخص بس انا مش بقدر
 اشوفه خالص وبحس اني عشت الموقف دا قبل كدا 
وعلي طول بيجيلي صداع مستمر بشكل غريب لدرجه انه بيزيد مش بيقل 
ملك:بتاخد العلاج؟؟
مالك سكت ومردش عليها
ملك:لازم تاخد علاجك ب استمرار وبالنسبه الخيالات
 الي بتشوفها ف هي مؤشرات كويسه انت بتقدر تفتكر
 ايه الي كان بيحصل معاك قبل كدا وانت مش فاكره…
مالك :قصدك اني …ناسي حاجه من الماضي؟
ملك بصتله بحزن وقالت :الماضي بتاعك هو أساس مستقبلك زاي كدا
مالك:وانتي بقا عايشه علي الماضي؟
ملك هزت راسها بحزن 
مالك:بس كدا حياتك هتفضل واقفه
ملك؛مش مهم مش عايزه حاجه من الدنيا اكتر من كدا
مالك:أنتي غريبه يادكتوره بس انا اتشرفت بيكي جدا الصراحه 
ملك؛وانا اكتر يا استاذ؟وعملت نفسها متعرفش اسمه
مالك:أسمي مالك ومد ايديه ليها
ملك؛وانا اسمي…
مالك نطق اسمها وقالها: ملك الدكتوره ملك
ملك مدت ايديها وسلمت عليه وقلبها كان طاير بمجرد فكره انه نطق إسمها…..
مالك اخد منها الروشته علشان يجيب العلاج بتاعه..
*******
ملك خلصت الشغل وكانت مروحه علي البيت 
لكن عربيتها فجأه عطلت ف نص الطريق والجو كان متأخر 
طلعت تلفونها علشان تتصل ب ادهم لكن كان فاصل شحن
ملك؛هو دا وقته تفصل ياربي اعمل اي دلوقتي
ملقتش حل غير انها تفضل واقف لحد الصبح م يطلع وتتصرف…
لكن فجأه ظهر ٣ شباب 
وهي خافت وركبت العربيه 
لكنهم فضلوا يضيقوها ب الكلام وهي كانت مرعوبه..
وفجأه شخص منهم فتح باب العربيه ومسك ملك من دراعها 
وهي خافت وصوتت 
الشاب؛متخافيش مني ياقمر انا مقدرش علي دمـ.ـو.عك دي 
الشاب التاني:بقا الاقمر دا يعـ.ـيط اخس علينا وحشين 
الشاب التالت:اوعا يبني يمكن بتهدا ب الاحضان مثلا؟
جه صوت من وراهم وقاله انا الي هحـ.ـضـ.ـنك ياروح
 امك…
ملك بصدمة”انت…؟؟؟؟؟”.

ملك بصدمه:أنت
مالك مسك الشباب وضر’بهم كلهم 
لكن جه شاب من وراه وضـ.ـر.به علي دماغه وهرب…
ملك بخوف:مالك يامالك
مالك حس انه شاف نفس المشهد دا 
وابتدي يجي ف دماغه صور وخيالات لشخص وهما بيعلقوا صوره وهو بيقع ….
واغمي عليه….
وبعد يومين كان مالك ف المستشفى وملك هي الي بتابع حالته
وفجأه فتح مالك عيونه وهو بيقول بصوت عالي ملك…
دخلت الممرضه وحاولت تهديه عقبال م ملك توصل المستشفى 
*****
عدي:خالتوا ملك
ملك:ياحبيبي انا عمتك والله عمتك
عدي:يعني حربوقه؟
ملك:نادين شيلي ابنك من قدامي عايزه اكل اللقمه…وانزل 
ادهم:جايلك عريس…..!!
ملك:مرفوض
نادين:شاب وسيم
ملك:يارب يتوسم اكتر بس مرفوض
ادهم ونادين بقوا ماشين ورا ملك وهي ماشيه بملل وبتلم حاجاتها
وسابتهم وهي بتقفلل الباب وبتقول مرفوض…
عدي بضحك:هي فين الهيبه فين الشرطه 
ادهم بغيظ:هو فين الحزام….
****
الممرضه اتصلت بملك لكن تلفونها كان صامت
وأول م وصلت المستشفى لقيتها مقلوبه ومالك هادد الدنيا ب المعني الحرفي…
وفجأه اول م شاف ملك جري حـ.ـضـ.ـنها
وقالها حشـ.ـتـ.ـيني و  حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي ياملك
ملك بصدمه…..
********
أما..ف لندن وخصوصا ف المدرسه 
كان قاعد سراج بشموخ ك العاده 
خلود ب اللغه الاجنبيه لكننا هنترجم ب اللغه العربيه الفصحه..
خلود:ماذا بك يافتي الن تبتسم؟
سراج بغرور:وعد لو جعلتيني ابتسم سوف نكون اصدقاء
خلود حاولت كتير تضحكه وهو مبتسمش خالص 
سراج:انسي يافتاه انا اكرهكم بشـ.ـده أي صله ب تاء
 التأنيث هي مجرد كذب وخداع وهذا دوركم يا بنات
 حواء الخيا*نه.
وسابها لما جرز المدرسه اعلن عن خروج الطلاب…
******
ملك:انت انت
مالك:انا فاكرك ياملك وفاكر كل حاجه عملتيها معايا
ملك ضـ.ـر.بته ف صدره وقالت:وحـ.ـشـ.ـتني يامالك 
حـ.ـضـ.ـنها بشـ.ـده وشالها وقال فين المأذون
ملك بضحك:الشهود يابني…
مالك خدها وطلع علي قسم الشرطه يطلب ايديها من ادهم 
وادهم حب يمرمطه شويه
لكن مالك فجأه دخل المأذون وجابوا اتنين شهود وكتبوا الكتاب
ادهم:مبروك عليك ملك بس بعد سنه 
ملك؛م كفايه وقت بيعدي عايزه الحق اكون اسره يناس
الكل ضحك وفاطمه وجاسر عرفوا ب الخبر وجاسر نزل مصر فوراً بعد م عرف ب الخبر..
علشان جواز مالك وملك بعد أسبوع…
الكل اتجمع اخيرا ف الاقصر بعد تعب وحزن وفراق 
فاطمه حـ.ـضـ.ـنت نادين وملك وقالت:انتوا ماليين عليا حياتي يابنات بطلتكم عليا كل شويه 
والولا  البكاش عدي الي مش مبطل غزل ف البنات هنا
عدي:البنات الطف الكائنات ياتيتا
الكل اتفاجي من رده وضحك عليه
فاطمه:فين سراج يا حبيبي
جاسر:نايم من تعب السفر سراج اتغير جـ.ـا.مد ومش عارف اعمل معاه اي
مالك:متسافرش تاني يا جاسر خليك هنا عايش وسطينا وسط اهلك وناسك 
جاسر:مش مرتاح ف البعد بس مرتاح وانا بعيد فاهمني يا مالك
مالك حـ.ـضـ.ـن اخوه وقال:فاهمك ياجاسر
وفجأه سمعوا صوت بنت داخله وهي بتزعق
ليلي:هي فين الانسانيه وفين الديموقراطيه يناس وفين ملك صحبتي
الكل كان مصدوم منها
ليلي:الحـ.ـر.اميه اهي فين يابت الخمسه وسبعين قرش بتوعي ها بقا ياليفه تخلي بيا بعد م بعتلك اعز م املك
جاسر بصدمه:شرفك.؟؟؟
ليلي:لاء طبعا ايه الهبل دا استلفت مني جنيه الا خمسه وسبعين قرش
الكل بصلها وقعد يضحك
ملك:فضحاني منك لله
ليلي؛خليكي استربش كدا  يالوكا 
مالك؛كانت استريتش علي أيامنا 
ليلي:الواحد مبقاش ضامن…حتي لب…….
وهنا ملك حطت ايديها علي بقها قبل م تهلفت ف الكلام اكتر من كدا…
جاسر :لاء شكلي مقيم هنا ف الصعيد وضحك
ومالك بصله وضحك اكتر…
يتبعععع ….

عدا الاسبوع بسرعه جداً 
وجه يوم جواز مالك وملك
وليلي وجاسر..
م ليلي خطفت قلب جاسر وقرر انه يكلم ابوها وفعلا
*ملك حبت تدخل الفرحه علي قلب جاسر علشان كدا ليلي صابحتهاا كانت أولي بيه وهو وسيم وسنه صغيره وقمور ويتحب بصراحه *
 طلب ايديها وخلي فرحهم مع فرح ملك ومالك
كانت ملك زاي الاقمر ولبسه فستان ابيض سمبيل
وفارده شعرها وحاطه ميكب خفيف
ليلي كانت لبسه فستان ابيض جميل جدا وفارده شعرها وحاطه ميكب سمبل برضوا ومعرفتش تلبس كعب
ملك ضحكت اول م ليلي لبست الجزمه الكعب وجت تمشي راحت واقعه
ملك:لاء خلاص مش قادره فصلت ضحك حـ.ـر.ام عليكي 
ليلي:اخرسي يا ملك لحسن يمين بعظيم اوكلك الجزمه يا واكله ناسك
ملك بصتلها وضحكت اكتر
اما مالك لبس بدتله وراح ل جاسر علشان يربطله الجرفطه…
جاسر:اتحايل عليا شويه كدا
مالك؛جاسر اخلص الوقت بيتاخر 
جاسر:خلاص خليك هنا وانا هروح اتجوز
مالك ضـ.ـر.به بوكس ف وشه 
جاسر؛ايديك طرش تسلم ياحبيب اخوك تعالا بقا
 اربطلك الجرفطه…
مالك:وليه العنف….؟…..
وفعلا عملوا الفرح وكان يوم تاريخي الكل حكي واتحكا بيه وبعد مرور تسع سنين
دخلت بنت صغيره اوضه سراج الي بقا عنده ١٦ سنه وهي عندها ٥ سنين …
بشرتها لونها أبيض وعيونها لونها ازرق فاتح وشعرها
 طويل لونه بني 
وحاولت تطلع علي السرير 
وفعلا نجحت وجت عند ودنه وصرخت بقوه
سراج قام مفزوع جدا وبصلها بغضب وقال مليكه 
مليكه:اصحا يله ياسراج الباص هيروح عليك 
وهتضطر تاخدها جري زاي كل يوم
سراج:اهو دا اخر من يعتمد علي اطفال
مليكه ضـ.ـر.بته ف صدره وقالت بغضب:انا مش اطفال
 ولما تكبر هخطفك وهتجوزك يله شيلني ونزلني علشان
 انا لسه اطفال يدوب بطلع السرير ومش بعرف انزل
سراج ضحك عليها وشالها ونزلها….
نزل ولقي عدي قاعد وجنبيه ملوك تؤام مليكه 
سراج؛انا مش عارف الواد دا هيكبر امتا والله 
عدي:سروجي 
سراج قعد ومردش عليه
عدي؛خلي بالك دا قدام الأجانب كدا لكن هو اصلا رغاي
 وبيحبني خمس مرات 
ملوك:عدي عيب لما تبقا كبير وتكدب ماما قالتلي الي بيكـ.ـدب هيروح النا’ر 
سراج؛جت من العيله ومجتش منك ياكبير
الكل اتجمع وقعدوا يفطروا ويبصوا لسراج 
سراج وهو بياكل بشموخ بصلهم ورفع حواجبه 
في اي
ليلي:ليه بنخاف منك
جاسر؛وبنحسك انت الكبير مش احنا
مالك؛ليه متحكم ف قرارات العيله 
ملك ؛والأهم والمهم ليه مش بتخلينا احنا ياكبـ.ـار نخرج حتي بره البيت جوزي نفسه مش معترض 
فاطمه:يابني انت ممشينا علي العجين منلخبطوش 
سراج:الا انت يابطوط تلخبط وتشغبط وتطير كمان
الكل:هو حلو لناس ووحش للناس التانيه
سراج بغضب؛اه وكلمه كمان و….
سراج مكملش كلامه والكل كان ماشي علي روتين يومه
سراج قام ونفض ايديه وقال نحن أبناء الكيلاني نمتلك 
 الشموخ والثقه وعزه النفس ….
وبص بتحدي وقال نحن نملك القوه وليست هي من تمتلكنا….وعنـ.ـد.ما نعشق نعشق أميرات عيله الكيلاني..♡..
“تمت بنجاح ياحبايب قلبي”

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *