التخطي إلى المحتوى

 

رواية صعيدى معكى للنهايه الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر بقلم مايا رمح



رواية صعيدى معكى للنهايه الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر بقلم مايا رمح

رواية صعيدي معكي للنهايه الحلقه 11

المأذون..يلا يبنات تعالو امضو…قلقو البنات شويه لأنهم اتاخرو عليهم لكن فجأه سمعو صوت زعيق جامد تحت….

زين بزعيق شديد..اطلعلي يحسن…جه وقت الحساب 

احمد بزعيق شديد..جينلكم بطولنا منغير رجاله زي ما انتو بتعملو…سامعين يعيلة الشريف…..

سمعو البنات الصوت ومسكوه في ايد بعض واطمنو اوي

زيدان بعصبيه..انزل انت وهو يلا ليهم..انا عاوزكم تدف.نوهم..ومتنسوش ان انتم 3 وهما 2 بس….يلا

ثروت..هو دا وقتو يعني….مش عارفين يستنو شويه لحد ما نكتب الكتاب 

احمد من تحت..متيجو…ولا معندكوش رجاله في عيلتكم…هتنزلولنا النسوان….

حسن بقلق..يلا بينا يجماعه مينفعش يتحط علينا….

ايمن بزعيق..خشي انتي وهي وجوه الاوضه….

ليله..حاضر..يلا يمريم…واخدتها ودخلو الاوضه لكن وقفو في الشباك يتفرجو عشان نا.رهم تبرد…..

خرج حسن وثروت وايمن وادامهم زيدان….

زيدان..مش عيب اللي بتعملوه دا يزين انت واخوك….

زين..لا والله..ولما ابنك النطع دا جه وضر.بني غدر وسط رجالته……

كان احمد عمال يفرك في ايدو وايدو بتاكلو اوي عاوز يجيب رقبة زيدان…..

زيدان..طيب انتو اللي اختارتو..خشو عليهم يرجاله عيلة الشريف…..

فجأه اتحول احمد وزين لاتنين بيض.ربو بيد من حديد مسك احمد ايمن وفضل يض.رب فيه بغلل شديد ورقدو في الأرض ونزل فيه ضر.ب

وزين مسك ثروت لانو متغاظ منو جدا انو كان خاطب حبيبتو ايوه زين وقع ومحدش سما عليه..حبها اوي..فضل يضر.ب فيه جامد اوي اما حسن واقف خايف يقرب اصلا لأنهم بيض.ربو جامد اوي وخلصو ضر.ب……

زين..سيبلي انا حسن يا احمد…

احمد..ماشي ونا هعلم عمي زيدان درس خفيف….

مسكو زين من دراعه..مينفعش دا راجل كبير….

زق ايدو احمد ..متقلقش…قرب زين من حسن واخد بتارو منو وهزقوهم وسط البلد إنما احمد قرب من زيدان اللي كان خايف يمد ايدو عليه يقلل من هيبتو في البلد …وقف احمد ادامو وفي نار طالعه من عينه وبص لمريم اللي كانت واقفه في الشباك جنب ليله وفرحانين لكن مش مبينين ورفع ايدو ضر.بو نفس القلم اللي هو ضربو لمريم وافتكر مريم كانت منهاره ازاي مقدرش يتمالك اعصابو ونزل فوقو يض.ربو لكن زين جري عليه وشدو

زين..اهدي يا احمد اهدي

احمد بعدم وعي وعصبيه..لازم يدوق من اللي بيعملو فيها…بيضربها لي هااا..ابقي مد ايدك عليها تاني

حط زين ايدو علي بقو وشدو وهدي احمد وبص لمريم وهي بصتلو بفخر شديد..وماهتمش حد لكلام احمد لأنهم فيهم اللي مكفيهم ومشيو…

نزلت الام وفضلت تصرخ علي رجالتها وكمان ومرات عمهم وندهو علي ليله عشان تعالجهم لأنها دكتوره…….

وصل احمد وزين بيتهم وهما مبسوطين وحاسين بالنصر

الاب..ايوه كدا رفعتو راسنا 

زين..دا أقل حاجه يبوي..معاش ولا كان اللي يعمل كدا في عيلة رضوان 

الاب..ونت يا احمد كنت بت.ضرب بغلل اوي

احمد..اه طبعا مش اخويا ولازم اجيب بتا. رو 

ضحك زين وخبط علي كتفو..اه طبعا طبعا…….وسابهم ابوهم ومشي….

احمد..المهم انا لازم اشوف حبيبتي دلوقتي…

زين..ونا كمان لازم اشوف حبيبتي دلوقتي 

احمد..الكلام خادنا ومقولتليش….هو نت حبيت ليله 

زين بتهرب..اي يبني اللي انت بتقولو دا…يلا بينا نمشي

مسكو احمد من كتفو..انت جبان…..

زين بغضب..انت بتقول اي يبني….

احمد..انت جبااااان

زين بغصب اكتر..طب اقطم بقا عشان بجد هرقدك زي ثروت وحسن 

احمد..طب لو مش جبان بجد..قول انا بحب ليله 

زين..احمد..اسكت دلوقتي 

احمد..اهو ..انت جبان…انا بحب مريم وبعترف….انا بعشق مريم…انا مدمن لمريم…اهو كدا انا راجل بعترف 

زين..انت قصدك اني مش راجل

احمد..اه مش راجل

زين..احمد اسكت

احمد..قول بحبك يليله 

زين..احمد…اسسسكت

احمد..قولها يلا قولها

زين بسرعه..بحبك يليله اوي….اوي…..واخدو في حضنه

احمد بهزار..لا انت فهمت غلط ..انا مش ليله يلا الحضن دا ليها هي

بعد عنو زين..وربنا انت ابن كل.ب….وضحكو سوا…..

في بيت عيله الشريف…

كانت ليله ومريم قاعدين جنبهم بيطهرولهم الجر.وح

زيدان بعصبيه شديده جداا..انا..حتت عيل زي دا يضر.بني انا….

حسن..وديني ما هسيبهم يبوي واخد حقنا كلنا

ثروت..بقا الاتنين دول يقدرو علينا احنا…واحنا ٣ لا لا…..

ايمن..وكتب الكتاب يعمي

زيدان..انت حيو.ان يلا انت..كتب زفت اي دلوقتي منغير ما ناخد حقنا….ابتسمو لبعض البنات وقامو وقفو

ايمن..طب ما نبلغ الحكومه

زيدان بعصبيه..شيلو الحيو.ان دا من ادامي…احنا مبندخلش بينا حكومه من زمان يبني…هو دي أصول العيلتين 

ليله..خلصنا يبوي

زيدان..غوري فداهيه انتي وهي ومش عاوز اشوف خلقت حد فيكم 

ودخلو هما الاتنين ومريم مبسوطه اوي وليله كمان…..جهه الليل ونامو العيله كلها وكالعاده اتسحبو البنات وراحو لبيت احمد اللي تحت الارض 

ونزلو لقوهم تحت نزلت مريم في حضن احمد اوي حضنته بحب وفخر وحاسه راسها مرفوعة 

مريم بحب شديد ولسه في حضنه..بحبك اوي 

احمد..ونا بعشقك اوي ….وشالها فحضنو…احنا هندخل الاوضه كدا نتكلم في موضوع مهم هااا..مش عاوز اسمع نفسكم بقا….

زين..يلا يو.سخ من هنا

ليله..اختي ياض…اتظبط معها….وضحكو…

زين..متيجي كدا نقعد في المطبخ

ليله بابتسامه..ماشي….ودخلو هما الاتنين عملو شاي وبيشربووهما بيتكلموا……..

زين..ليله..هو نتي عمرك حبيتي ابن عمك….

ليله..عاوز الصراحه….

زين..اتمني …..

ليله هزت راسها بلا..عمري ما حبيتو…انا حبيت واحد بس في حياتي 

زين..انا كمان حبيت واحده بس….

ليله..طب ممكن اعرفها…اصلا انت كنت هتقولها في اللعبه لولا اللي حصل 

زين..اه ممكن طبعا تعرفيها..هي قريبه منك اوي

ليله..قول يزين..مين هيا

بصلها زين في عيونها اوي..بحبك يليله 

ليله بفرحه شديده..انا……يعني عمرك ما هتسيبني زي احمد كدا

زين بضحكه.. اسيبك….اسيبك انتي…مظنش اني هقدر….انا بجد بحبك اوي 

ليله بابتسامه..ونا كمان يزين……بحبك اوي وحبيتك اكتر لما اخدت حقي انا واختي..حتي لو من عيلتي…..

وفضلو فضفضو مع بعض كتير اوي ورجعو البنات لبيتهم ورجع الرجاله لبيتهم

احمد..يعني قولت لليله انا بحبك وهتتجوزها زي انا ومريم 

زين..اه قولتلها….ومش عارف الخطوه الجايه اي

احمد..زين..مفيش غير حل واحد ..عشان نقدر ناخد مريم وليله 

زين..اي هو

احمد..هبقا اقولك لما اظبطو عالاخر…….

في الوقت دا كانت سماح خطيبه زين سمعت كل كلامهم وخرجت من البيت تتسحب وراحت تقابل شخص

سماح..اخواتك البنات الاتنين بيقابلو ولاد عمي ..ومريم اختك متجوزه احمد

حسن بصدمه شديده..بتقولي اي………..

يتبع………….

رواية صعيدي معكي للنهايه الحلقه 12

سماح..اخواتك الاتنين بيكلمو ولاد عمي واختك مريم متجوزه احمد ابن عمي

حسن بصدمه شديده..انتي بتقولي اي يبت انتي..انتي جايه تهجصي ولا اي 

سماح..حسن..انا معرفكش عشان اهجص معاك..والله العظيم انا سامعه ولاد عمي بودني 

حسن..اه…انتي بقا اهلك باعتينك عشان تشككونا في بناتنا ونقعد نقت.ل في بعض

سماح..وربنا ابدا….

حسن..بت..متتكلميش معايا تاني بدل والله هقول لولاد عمك…فاهمه….وسابها ومشي وهي وقفت كانت مو.لعه من الغيظ وروحت وهي داخله شافها احمد..كنتي فين…..

سماح بتوتر شديد..انا…ك…كنت بشم شويه هوا

احمد بزعيق..بتشمي هوا..ومن امتا والحريم بيخرجو من باب البيت في ساعه زي دي وكمان منغير اذن

سماح..بالله عليك ياحمد..بلاش تقول لبوي..مش هعملها تاني

احمد..اطلعي علي اوضتك يسماح…وبكرا نتكلم..وحسابك معنا كلنا

سماح..احمد انا…

احمد..اطلعي اخلصي……وطلعت وهي مرعوبه من ابوها والل هيحصلها بكرا….

طلع النهار في بيت الشريف…..

ليله.. صباح الفل يمريومه

مريم بتعب..صباح النور..

ليله..مالك يبت…

مريم..مش عارفه بطني بتوجعني من الصبح وعاوزه اجيب اللي فبطني 

ليله بهزار..ابو قرفك عالصبح..انا ناقصه وجع بطن

مريم بتوجع..لا لا…مش قادره بجد

ليله بقلق..هو بجد ولا

مريم جريت عالحمام وفضلت ترجع  وليله جريت وراها…..

ليله بقلق شديد..مالك يبت اي حصلك

مريم بتعب ودوخه..مش عارفه يليله…مش قادره 

ليله..طب تعالي يحبيبتي تعالي…..وسندتها لحد السرير ونيمتها وغطتها كويس….

ليله..استني هجيبلك علاج واجي ……

مريم..طب هو ممكن يكون عندي اي….

ليله..اكيد اخدتي برد في معدتك…عشان خرجنا باليل ف البرد وكدا…

مريم بقلق شديد..انا خايفه يطلع اللي فبالي 

ليله بقلق وفهم..لا …انشاءالله لا..هو نتي مش كنتي بتاخدي حبوب منع الحمل…..

مريم..مش ديما…انا اللي قالقني ان البير.يود بقالها شهرين مجاتش……

ليله..انتي هتقلقيني لي……لازم نتأكد

مريم..ازاي …هنتاكد ازاي……

ليله..استني ..انا معايا فمعدات الاسعافات اختبار الحمل…..

مريم.. طب هاتيه بسرعه……..

في بيت رضوان….

صحي احمد وقاعد مع اعمامه واخوه وأبوه….

عمو جابر ابو سماح..بس البلد كلها ملهاش سيره غير الخنا.قه بتاع امبارح…

احمد..الحمدلله اخدنا بتارنا يعمي

زين..مهو مينفعش هما يكونو معلمين علينا اخر مره…

جابر..الشاي يبت يسماح للرجاله……

وجات سماح وفي ايديها الشاي وبصلها احمد كدا فشورتلو دخلت هي عالمطبخ وقام دخل وراها….

احمد..انا هقول لابوكي بس لما يكون لوحده ..عشان العيله مينفعش تسمع

سماح..قولو..

احمد..للدرجه دي مش هامك…..

سماح..اه مش هاممني….بصلها احمد بتوعد وجاي يخرج

سماح.. انا كمان هقولهم علي مريم

اتجمد احمد مكانو واتخض لما سمع اسم مريم ورجعلها تاني.. قصدك اي

سماح..احمد…انا سمعتك ونت بتقول لاخوك امبارح انك متجوزها وان اخوك بيحب ليله وياعالم هو كمان متجوزها ولا لا

مسكها احمد من دراعها اوي..اقسم بالله لو الكلام دا طلع لحد …هدف.نك مكانك…فاهمه

سماح..متقلقش..طول ما انت حافظ سري انا كمان هحفظ سرك….حافظ عالاموره بتاعتك…بدل ما أهلها يقت.لوها وهي اللي تد.فن…مش انا

ساب احمد ايديها وسابها وخرج وهو في منتهي غضبه…..وابتسمت هي ابتسامة نصر……..

في بيت عيله الشريف…

مريم برعب..انا حامل يليله الحقيني 

ليله برعب..ينهار اسود….هنعمل اي في المصيبه دي

مريم..مش عارفه…هنعمل اي…..

ليله..لازم تتكلمي مع احمد انهارده

مريم بعياط..انا خايفه يليله…هيقت.لوني 

ليله اخدتها في حضنها..متخافيش يبت…كلو هيبقا كويس…متخافيش..وحاولت تهديها لكنها عارفه حجم المصيبه دي…

في الليل فضل يفكر حسن ف الكلام اللي قالتو سماح لكن قال لنفسو اخواتي عمرهم ما يعملو كدا وواقف في الشباك بيشرب شاي لقا مريم بتتسحب وخارجه برا الدوار بتاعهم وقف شرب الشاي واتخض جدا ونزل من الدوار وفضل ماشي وراها و……

نزلت مريم لأحمد وقعدت معاه……

مريم..احمد ..انا عندي ليك خبر

احمد..خير..مالك

مريم..انا فمصيبه يا احمد ومش عارفه اي الحل….

احمد بقلق..انطقي يبت قلقتيني 

مريم..انا حامل………….

يتبع………….

رواية صعيدي معكي للنهايه الحلقه 13

كان ماشي وراها اخوها حسن لكن حصل ظروف عطلتو شويه وملحقهاش فضل يبص حواليه شويه ملقهاش فروح البيت ومتوعدلها جدا

مريم..في مصيبه…

احمد..انتي هتقلقيني لي…في اي

مريم..انا حامل……اتصدم احمد وقلق لكن مبينش ليها خالص وابتسم…

احمد..ودي مصيبه يهبله نتي…مالك خايفه كدا لي

مريم اطمنت لما لقيته هادي كدا..يعني عادي ي احمد

احمد بهدوء شديد..ايوه يبنتي…لي القلق دا كلو…ومسك ايديها..مريم ايدك متلجه كدا لي

مريم..خايفه اوي اهلي يعرفو..انزلو….

احمد ..لا طبعا…اوعي تقولي كدا…حرام يبنتي..هنخليه طبعا..بس عاوز اطلب منك طلبين 

مريم..اي هما…

احمد..محدش يعرف خالص يمريم ..عشان خاطري

مريم..هي ليله بس …مفيش حد عارف ولا هيعرف تاني

احمد..تمم.. والطلب التاني…انا مش عاوزك تشدي مع اي حد في البيت ..عشان خاطري يمريم اسمعي الكلام في اي حاجه..اوعي تردي على ابوكي او اخوكي ويمدو ايديهم عليكم..ماشي يحبيبي 

مريم..حاضر يحبيبي…هحاول والله

احمد حط ايده علي بطنها بفرحه..هيبقي عندنا طفل صغنن…دي اول حاجه احنا لسه عاوزين تسعه

مريم بضحكه ونسيت خوفها..دا يجي الدنيا بس…

احمد..هيجي يحبيبتي..متقلقيش..اللي فدماغي خلاص قربت اعملو 

مريم..طب اي اللي فدماغك فهمني

احمد..انتي ملكيش دعوه انتي…انتي هنا عشان تيجي فحضني وبس واشم ريحتك عشان اعرف ابدا اليوم …تعالي هنا 

ابتسمت مريم اوي وراحت في حضنه وكل مره بيحضنو بعض كانها اول مره وبا.س راسها وحضنها اوي….بعدها بشويه خرجت مريم من البيت وفضلت تمشي لحد ما روحت البيت وراحه تفتح الاوضه لقت اخوها حسن قاعد وماسك ليله من شعرها

اتجمدت مريم ومبقتش قادره تعمل اي حاجه ومنطقتش بحرف

حسن..هتقولي يليله ..اختك كانت فين ولا اق.تلك معاها

بصو لبعض مريم وليله…..

ليله..حسن..عشان خاطري…اهدي

راح حسن مسك مريم من دراعها جامد كان هيتك.سر في ايده

حسن بزعيق شديد..كنتي فين يبت انتي 

مريم مردتش ومخضوضه جدا ومش قادره حتي تنطق 

حسن بعصبيه شديده..خلاص انتي الجانيه علي روحك…وجاي يجرها للاوضه ليله جريت عليه وشدت مريم ورا ضهرها

ليله بزعيق..متمدش ايدك عليها….عاوز تضرب اضربني انا ..خشي جوه يبت

حسن بزعيق..لا والله…طيب ..انا هضرب.ك انتي وهي…..

ليله..طب ابقي اعملها كدا…كنتو تحت ايد عيلة رضوان زي الخفرفان بالظبط ونا اللي لحقتكو بعد ما ربوكم 

حسن اتعصب اوي ورفع ايده ضر.بها علي وشها اوي وكانت هتقع بس تماسكت وحطت ايديها علي خدها وبكامل وعيها وارادتها رفعت ايديها وضر.بتو قلم يمكن اقوي من ما هو ضربها لانو كان فيه كمية كره وغلل كبيره….مصدقش حسن اللي هي عملتو وانصب كل غضبه علي ليله ونجحت ليله انو ميضربش مريم لأنها حامل وشد هو ليله ونزل فيها ضر.ب وجاب الحزام وضر.بها جامد وهي كانت مستحمله بس عشان اختها 

إنما مريم كانت واقفه مفحومه من العياط مش قادره حتي تدافع عن اختها وصحي زيدان من النوم عالصوت دا ….

زيدان بصوت عالي..في اي يحسن..بتضرب اختك لي

حسن..بناتك الاتنين ماشيين مع ولاد عيلة رضوان وبنتك الفا.جره مريم متجوزه الواد أحمد

اتصدمو البنات انو عرف وكانو مرعوبين قرب زيدان علي مريم وهي ترجع لورا برعب

زيدان..الكلام دا حقيقي 

مريم فضلت مرعوبه مش عارفه تعمل اي من كتر الضغط عليها وقعت واغم عليها..جريت عليها ليله برعب 

زيدان..صحيها بنت الكل.ب دي بسرعه…..واد يحسن روح هات دكتوره من الوحده الصحيه نشوف البت دي لسه بنت ولا لا

ليله برعب..لا يبوي عشان خاطري…مريم فعلا متجوزه احمد…..الكل بص مصدوم وجري عليها زيدان كان هيضر.ب مريم

ليله..لا يبوي مريم حامل…ومتجوزه علي سنة الله ورسوله والله العظيم 

وقف زيدان وحس انو مشلول مش قادر حتي يتحرك ولا يضربها …شالتها ليله بكل قوتها دخلتها الاوضه وقفلت الباب بسرعه من جوه

حسن بصدمه شديده وعصبيه..وبعدين….هنسيب ولاد الكل.ب دول يعلمو علينا كدا

زيدان..ششششششش….اسكت…..بكرا جهز نفسك هنروح لبيت عيلة رضوان 

حسن..هدخل اقتل.ها الاول

زيدان بحده..ايدك متتمدش علي واحده من اخواتك….فاهم…..وسابو ودخل الاوضه 

فاقت مريم وكانت مرعوبه ومفحومه من العياط…..

مريم.. اعمل اي…اعمل اي

ليله بعياط شديد..اهدي يمريم…مش عارفه الموضوع اتعقد اوي

مريم..انا خايفه اوي يليله…هيعملو فيا اي…

ليله..متخافيش يبت…كلو هعيدي…وحضنو بعض اوي وبيحاولو يهونو علي بعض…….

روح احمد وهو قلقان شويه وبيقول لنفسو..حملتي بدري يمريم..مكنتيش عارفه تستني شهرين بس….انشاءالله خير وبيبص لقا سماح واقفه مستنياه……..

احمد..واقفه كدا لي….

سماح..كنت فين……..

احمد..ونتي مالك…….

سماح..اومال سالتني امبارح لي…

احمد..بت انتي….انا مش ناقص اي كلمه دلوقتي…فاهمه 

سماح..فاهمه فاهمه……ادخل يلا والمره الجايه سلملي علي مريومه 

جري عليها وخنقه.ها من رقبتها..هو نا مش قولتلك متجيبيش سيرة مريم تاني……

سماح بتاخد نفسها بصعوبه..خلااص خلاص..همو.ت سيبني

بعد عنها احمد..انا قولتلك اهو …اسمها ان جهه علي لسانك تاني….هقت.لك يسماح..فاهمه

اترعبت منو سماح وكان في نا.ر خارجه من عينو..حاضر..حاضر …وجريت علي اوضتها

جهه اليوم التاني وقامو جهزو عيلة الشريف وراح زيدان وحسن وبس وراحو لبيت عيلة رضوان والبلد كلها كانت مستغربه…..

زيدان..عاوزين نقابل فتحي…….

زين..قصدك المعلم فتحي…فاهم يا….معلم زيدان 

زيدان..فين اخوك احمد

زين قلق شويه..ونت عاوزو في اي

زيدان..عاوز اخوك احمد وابوك فتحي..قصدي المعلم فتحي……

بعدها بشويه نزلو وكانو قاعدين واحمد قلقان مش علي نفسو خالص إنما علي مريم جدااااا

زيدان بعصبيه..ابنك الزفت احمد….متجوز بنتي 

فتحي بصدمه وبص لأحمد اللي كان باصص لزيدان ونفسو يقت.لو..صحيح الكلام دا يا احمد

احمد ..انت عملت فيها حاجه يزيدان

زيدان..رد علي ابوك يلا…..

احمد قام وقف واتكلم بزعيق شديد..عملت فيها حاجه يزيدان 

قام وقف زين..احمد…اسكت

احمد جري علي زيدان مسكه من جلبيته..عملت فيها اي..انطق 

قام فتحي وشدوه..اسكت يا احمد…زين خد احمد وتدخلو جوه

احمد..مش همشي..لازم اعرف مراتي حصل فيها اي

فتحي..مراتك…….غور يا احمد مكانك

شدو زين..يلا يا احمد يلا…..وشدو علي الاوضه 

وبعد شويه كلام اتفقوا انهم لازم يطلقوهم ولما تخلف الواد او البنت هيروح لعيله رضوان…….

دخل فتحي بشموخه وماسك عصايته واحمد قام وقف وباصصلو في عينه اوي وزين واقف جنبو

فتحي..اتجوزت من ورانا….وحسابك بعدين…بس بكرا هتيجي معايا عشان تطلقها 

احمد بدون ذرة خوف..مش هطلقها

وفتحي فرك في ايده وعيلة رضوان عندهم الفرك في الايد بعدو ضر.ب علطول..هتطلقها يا احمد

احمد قرب عليه وباصص في عينه..ونا بقولك لو اجتمع البلد كلها عشان اطلقها….مش هطلقها فاهم……

رفع ايده فتحي وضر.بو علي وشه بالقلم….وبعدها رفع احمد وشو ليه بصدمه من اللي ابوه عملو ووووووو………

يتبع……………….

تكملة الرواية بعد قليل 

جاري كتابة الفصل الجديد  للروايه حصريا لقصر الروايات اترك تعليق ليصلك كل جديد أو عاود زيارتنا الليله

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *