التخطي إلى المحتوى

 

رواية صعيدى معكى للنهايه الفصل السادس عشر والسابع عشر الأخير بقلم مايا رمح



رواية صعيدى معكى للنهايه الفصل السادس عشر والسابع عشر الأخير بقلم مايا رمح

رواية صعيدي معكي للنهايه الحلقه 16

مريم بدموع شديده..نفسي تاخذني فحضنك زي الاول يا احمد..وتقولي مسامحك 

احمد ..حضني دا..كنتي زمان بتتحامي فيه من اي وكنتي فعلا تستاهليه..إنما دلوقتي خلاص يمريم…مبقيتيش تستاهليه

مريم بدموع اكتر..هتطلقني يا احمد 

احمد..اه…يلا اتفضلي اطلعي برا يمريم…..

مريم ..احمد…….

احمد..برااااا يمريم برااااا……لفت ضهرها مريم وهي في منتهي حزنها وزعلها دموعها شلالات وفقدت الأمل ان احمد يرجعلها ..مقدرتش تتمالك نفسها داخت جدا ووقعت في الأرض 

احمد بخضه عليها شديده..مريييم….مريم……قرب عليها جري وشالها من الأرض حطها عالسرير وجاب ميه حطها علي رقبتها ووشها براحه وبدأت ترجع لوعيها وهي راسها علي رجلو……فضلت تعيط اوي اول ما فتحت عينيها

احمد بهدوء..طب اهدي….اهدي يمريم…..فضلت تعيط مريم اكتر مش قادره تسكت رفعها هو ليه وقعدها عالسرير وهي فضلت باصه في الأرض بتعب….رفعلها وشها بصوابعه بهدوء وحنيه…..

احمد..متعيطش يمريم……

مريم بعياط وانهيار..عاوز تسيبني لمين ياأحمد

احمد..انتي اللي سيبتيني الاول…..

مريم سكتت وبصت في الأرض تاني.. انا اسفه….رفعلها احمد وشها بردو

احمد..متنزليش وشك تاني يمريم..بصيلي في عيني واتكلمي 

مريم رفعت وشها ليه وبصتله في عينه ..انا مقدرش اعيش منغيرك يا احمد….انت في حياتي النور اللي منور حياتي..ووالله العظيم خفت عليك عشان كدا قولت كدا….خوفت عليك يا احمد…انا بحبك ومش عاوزه غيرك لو طلبت مني اي حاجه هعملها

ابتسم احمد فاطمنت مريم جدا وضحكت هي كمان وضرب.ته في صدرو 

مريم.. يا رخم انت……

احمد..اه…اول ما انا ابتسمت هتسوقي فيها بقا

مريم مسكته من ياقة لبسه..متسيبنيش يا احمد…عشان خاطري ..انا منغيرك ضعي……

مكملتش كلامها ولقيته با.سها من شفايفها بادمان منها اوي وحب شديد كانها كانت واحشاه اوي وطبق ايده عليها اوي كأنه بيقولها وبيقول لنفسو انتي ملكي انا وبس..محدش يقدر يقرب منك غيري..بتاعتي مش هسيبك مهما حصل…وهي كانت مستجابه ليه اوي لأنها بتعشقه وما صدقت انو رجعلها تاني…..وبعد عنها شويه صغيرين….

احمد..كنتي هتقولي ضعيفه صح…..اوعي تقولي الكلمه دي تاني يمريم…أوعي 

مريم..احمد…انا…

احمد..شششش…متتكلميش سيبني ابصلك براحتي…عارفه لو عملتيها تاني هعمل فيكي اي

مريم بتوهان..اعمل فيا اللي انت عاوزه….احضني يا احمد…حسسني بالأمان..وحشني حضنك اوي

شدها احمد لحضنو اوي وغمضو هما الاتنين عينيهم باستمتاع من بعض شديد…….

روحت ليله البيت ودموعها نازله علي خدها وكانت بتقول ياريتني ما حبيتك ولا شوفتك بجد…ياريتني 

عدي اليوم ورجعت مريم من بيت احمد ودخلت نامت جنب اختها….

ليله..يعني خلاص رجعتو

مريم بفرحه شديده..اه ..الحمدلله…..المهم انتي عملتي اي مع زين

ليله بحزن..متجيبليش سيرته يمريم لو سمحتي…عشان خاطري انا فعلا مش طايقاه 

مريم..هو بردو…متكلمش معاكي في حاجه

ليله..مريم….زين مش شكل احمد…زين جبان يمريم….احمد لما اتأكد انو بيحبك قالك ولا لا

مريم..احمد قبل ما يحبني اصلا…كنت انا عاجباه….كان بيعاكسني مثلا ونا ماشيه واخويا يشوفه فيعملو خناقة…كدا يعني وكان عجبتني رجولته اوي وبصراحه انا اصلا كنت معجبه بيه ولما كلمني فشارع وقالي عاوز اقابلك..رضيت فثانيه وروحتلو ولما قالي انو بيحبني الدنيا مكانتش سايعاني…يعني بصراحه كان اجرأ كتير من زين

ليله..مش بقولك…..المهم..اتقفتي علي اي انتي وأحمد..هتطلقو 

مريم..متجيبيش سيرة الطلاق احسن اق.تلك….احمد قالي انو هيتصرف وقالي ملكيش دعوه وحافظي ع  الجنين وخلاص…..

ليله..ونا..خلاص هتجوز ثروت…..

مريم بحزن علي اختها..انتي اللي اتهورتي يليله..ونتي بتدفعي تمن تهورك وتسرعك  وهو تمن جبنه……

ليله عيطت اوي واخدتها مريم في حضنها اوي

في بيت رضوان….

احمد بفرحه..انا كنت عارف انها هتيجي وتعتذر..بتحبني يعم عمرها ما تبعد عني

زين..وناويت تعمل اي……..

احمد..بص يزين….انا خلاص…الشركه اللي بقالي اكتر من خمس سنين بابنيها اتبنت واشتغلت كمان…وكمان اشتريت بيت ليا لوحدي برا البلد دي

زين..انت بتقول اي….هتسيب البلد…….

احمد..اه….هاخد مراتي وهسيب البلد كلها..لخناقتكو وقرفكو….هبتد انا ومراتي وابني 

زين..هتهرب

احمد..مش انا اللي اهرب..انا هخرج بمريم أدام البلد كلها..ولا حد هيقدر يقرب مني…واللي هيقرب..وربي لاقت.لو

زين..طب ومستني اي….

احمد..مستنيك يزين…نحط ايدينا في ايد بعض…ونخرج من هنا ونبني عيله جديده نربيها عالحب وبس….أهلنا لو قعدنا طول عمرنا مش هنقدر نغيرهم…ولا حتي اهل الشريف…..فهمت بزين

زبن..بس هاجي معاكو لوحدي 

احمد خب.طو في كته..هو نت ناوي تسيب ليله بعد ما وعدتها

زين..اتجوزت يا احمد……

احمد بخضه..ثروت د.خل عليها

زين بغلل.لا طبعا…لسه……مش عارف اعمل اي يا احمد…حاسس لو دا حصل همو.ت

احمد..وتمو.ت لي وتموتها…..اجمد يزين كدا……ونا هقولك تعمل اي…بس انت اللي هتعملو بنفسك ولوحدك وتدافع عن حبك..فاهم

زين بحماس شديد..فاهم………….

كانت مريم وليله قاعدين مع بعض وليله جالها رساله من زين…..(عاوز اشوفك حالا اخرجي حتي لو أدام ابوكي ومتخافيش..ثقي فيا يليله)

مريم..مالك…..

ليله..بصي………اعمل اي

مريم..ودي عاوزه كلام..قومي روحيلو 

ليله..البيت كلو صاحي برا……..

مريم..بتثقي فيه ولا لا……..بتحبيه ولا لا…..قومي اخلصي

قامت وقفت ليله وخرجت من البيت ادامهم كلهم….

زيدان..راحه فين يبت……

ليله بخوف…راحه…..استني…وراحت لأمها قالتلها في ودنها انها راحه تجيب حاجه خاصه ليها

الام..سيبها يزيدان..روحي يليله………وخرجت ليله تقابلو

ليله بحده..عاوز مني اي تاني

زين بغضب..لو كنتي فاكراني هسيبك تتجوزي الواد دا تبقي بتحلمي..انتي بتاعتي انا

ليله..ونت بقا مناديني عشان الكلمتين دول…انا ماشيه…مسكها من ايديها

زين..انا بكلمك…..

ليله..ونا مش عاوزه اكلمك..سيب ايدي…….زين شدها بالعافيه عالعربيه بتعتو وطلعها غصب عنها

ليله..بتعمل اي يمجنون انت واخدها وخرج بيها برا البلد خالص وراح مكان بيت كبير وجميل ودا بتاع زين

نزلت ليله من العربيه………ودخلت وراه البيت

ليله..انت خاطفني يا زين

زين..انا بحبك………….سكتت ليله وفضلت باصه ليه وسرحانه 

ليله..ونا كمان بحبك…والله بحبك..ومش عاوزه اكون لغيرك بس انت سيبتني 

زين..انتي هتبقي مراتي دلوقتي……….

ليله..ازاي بس………..

زين..ليله…اوعديني هتخليكي هنا ومش هتخرجي خالص..واوعدك هتبقي مراتي كمان ساعتين بس

ليله..مع اني مش فاهمه..بس حاضر يزين………..سابها زين ورجع البلد تاني لاخوه احمد

احمد..بص بقا اهو خرج من البيت اهو يلا روح هاتو ونا هطلع بالعربيه……

زين..ماشي…استني…..ونزل من العربيه لثروت اللي كان ماشي في الشارع

زين برجوله.. رايح فين ياض

ثروت..رايح بيت عمي وبنتو اللي هي مراتي

زين..طلبتها ونولتها……..وضر.بو في وشه جامد لحد ما داخ وشدو عالعربيه

احمد..يلا يزين..والشاهد التاني جاي مع المأذون……

زين..طب البطاقات……

احمد..مريم جابتلي بطاقة ليله..عيب عليك…….

زين..اخويا…اخويا ياض..يلا بينا……….ومشيو هما الاتنين وصلو لحد البيت ووصل المأذون والشاهد التاني

زين بتهديد وبمنتهي الهدوء..بص بقا يثروت..وطلع من جيبه مسد.س ..المأذون دلوقتي هيسالك…عاوز تطلقها..هتقول اه..منغير تفكير فاهم

ثروت برعب..حاضر..حاضر يزين……

وجه المأذون فعلا وسالهم هما الاتنين وتم الطلاق وكانت باصه ليه ليله بمنتهي الفخر وو……

في البلد…….دخل حسن لمريم ومعاه سكي.نه

حسن حطها علي رقبتها..عارفه يبت لو منطقتيش ليله فين وربي هقت.لك….ووووووو…..

يتبع………………..

رواية صعيدي معكي الحلقه 17 والاخيرة 

دخل حسن علي اخته ومعاه سكي.نه 

حسن بزعيق شديد..عارفه يمريم لو مقولتليش اختك ليله فين..انا هقت.لك

اترعبت مريم وبقتش عارفه تعمل اي..انا…معرفش

حسن حط الس.كينه علي رقبتها وهي اترعبت اكتر..انطقي يمريم وربنا هق.تلك عادي

مريم حركت ايديها عالترابيزه جنبها وكانت( القله اللي بيشربو فيها ميه)محطوطه جنبها شالتها براحه منغير ما هو يحس وخب.طتو علي دماغو 

وقع هو عالارض  من الدوخه بس فايق….جريت هي من ادامو وخرجت بسرعه لقت ابوها…

زيدان..راحه فين يحبيبتي……

مريم بتوتر شديد…ليله اختي وقعت في الشارع هروح الحقها …وجريت من ادامو ومستنتش حتي تسمع ردو….خرج حسن بسرعه من الاوضه وايدو علي راسه..هي راحت فين يابا

زيدان..بتقول اختها وقعت برا…مين عمل فيك كدا

حسن..انا لازم الحقها ..ثروت بعتلي رساله قالي ان زين خلاه يطلق ليله بالعافيه…

زيدان..بتقول اي…..

حسن..وهما كان مغطيين وشو وهما رايحين وكمان وهما جايبنو كانو بردو مغطين وشو وهو ماش عارف المكان ..مفيش غير بنتك مريم هي اللي عارفه هما فين يابا

زيدان بعصبيه..ومستني اي…اجري وراها هاتها من شعرها..بسرعه…..

فضلت مريم تجري وحست بوجع في بطنها خافت علي الجنين….قعدت ورا نخله في البلد مستخبيه وراها بتاخد نفسها .فتحت التليفون بترن عليهم لكنهم مش بيردو لأنهم مش سامعين أصوات التليفونات

مريم بتعب شديد وخوف..ردو بقا…..هيق.تلوني………

في بيت زين 

زين..يلا يا مولانا اكتب الكتاب 

المأذون..ازاي يبني دي لسه متطلقه…لازم شهور عده 

زين..بس هو ملم.سهاش يشيخنا….ودا عادي 

المأذون..ماشي يا ابني بس دا أدام ربنا…..أدام القانون بقا لازم ٣ شهور العده..

احمد..خلاص بزين …مش لازم دلوقتي ٦ شهور واتجوزها عشان تكون مريم خلفت وتبقا الفرحه فرحتين

المأذون..هستاذن انا بقا…ومشي

احمد..هسيبكم مع بعض شويه..هصب انا الشاي بدل ليله……..

زين..وفيت بنص وعدي ليكي

ابتسمت ليله..شكرا….بس نا خايفه من اهلي

زين..اهلك دول لا هنشوهم ولا هيشوفونا غير بعد ال٦ شهور…اكون اتجوزتك ولا اهلي ولا اهلك ولا اي مخلوق يقدر ياخدك مني ولا حد عارف البيت دا….هتفضلي هنا انتي ومريم معايا انا واحمد….

ليله بفرحه شديده..بجد…يعني مش هروح عيلة الشريف دي تاني 

زين بفرحه لفرحتها..لا….ومتخافيش من اي حاجه تاني

ليله..بحبك اوي 

زين..ونا بموت فيكي………..

خرج احمد ومعاه الشاي عالصنيه..ها…..ارتاحتي يليله

ليله..جدت…ارتحت جدااا

احمد..هي مريم عامله اي صحيح…استني لما ارن عليها كدا…..مسك التليفون لقاها رنت عليه اكتر من 10 مرات

قام احمد وقف بقلق شديد..ينهار اسود…..مريم رنت اكتر من عشر مرات…اكيد حصل حاجه

ليله بقلق عليها جدا..يالهوي طب كلمها…..

احمد..اهي بترن اهي….الو ….مالك يمريم

مريم بتعب شديد ودوخه..الحقني يا احمد….اهلي بيلفو عليا في البلد ..عاوزين ي.قتلوني عشان انا عارفه مكانكم ومش راضيه اقول

احمد..انتي فين دلوقتي…….

مريم.. انا عند النخله ال*****…تعالي بسرعه يا احمد.. انا مش قادره اتحرك بطني بتوجعني اوي 

احمد حاول يطمنها لكنو من جواه مرعوب..متقلقيش خالص.،.انا جاي حالا..حاولي متخليش حد يشوفك..فاهمه..سلام

زين بقلق..في اي يا احمد…..

احمد بقلق اكتر..مش وقتو..المهم ..هاتو دكتوره لمريم بسرعه ونا هجيبها وهاجي …سلام…وسابهم واخد العربيه وجري بيها باعلي سرعه 

ليله بقلق شديد..نا خايفه علي مريم

زين..متخافيش مدام هتكون مع احمد متخافيش……..

كانت قاعده مريم ومش قادره تتحرك وأهلها بيدورو عليها في البلد كلها لكنها مستخبيه في مكان مقدروش يعرفوه…لكن كانت معديه سماح من المكان دا وشافتها عالارض وبتحاول تداري نفسها من اي حد …راحت بسرعه سماح تقول لاخوها حسن وفضلت تدور عليه…..

وصل احمد للمكان وبص لقاها قاعده في الأرض وماسكه بطنها اوي

احمد برعب عليها..انتي كويسه….

مريم هزت راسها بأه….شالها احمد بسرعة وحطها في العربيه واخدها ومشي بيها بسرعه………..

وصلت سماح لبيت الشريف لكن لقت ايمن وثروت بس…..

سماح..بقولك انا عرفت مكانها…تعالو ورايا 

ايمن..بت…اقسم بالله لو طلعتي بتكدبي هقت.لك…وبتكلم بجد…ماشي

سماح..ونا موافقه…..وراحو للمكان دا وملقوش حد هناك

طلع ايمن المسد. س من جيبه..هو نا مش قولتلك هقت.لك…

ثروت..انت فعلا تستاهلي..انتي السبب في كل دا اكيد انتي اللي حردتي ولاد عمك يتجوزهم زي ما بتحردينا دلوقتي 

سماح برعب..اهدي بس والله العظيم انا…..مكملتش الكلمه وضر،بها ايمن منغير اي شعور منو

ثروت..اي اللي انت هببتو دا يمتخلف 

ايمن..مش عارف بجد ..طلعت غصب عني…..

ثروت..لازم نخفيها حالا …يلا ندفنها في اي حته……وشالوها هما الاتنين عشان يدفنوها ومن سوء حظهم كان الشاويش معدي وشاف كل دا وبلغ عنهم البوليس وجهه اخدهم…….

كان احمد محاوطها بدراعه طول الطريق لحد ما روحو البيت ونزل شالها نزلها من العربيه وحطها عالسرير والدكتوره قامت بالواجب معاها وخففتها ..لازم تفضل نايمه علي ضهرها اسبوع

احمد.. هي حامل في كام شهر…..

الدكتوره..التالت…خلو بالكم منها ولازم تاكل كويس….عن اذنكم……

قرب منها احمد..كنت هموت من القلق عليكي…مكنتش اعرف اني بخاف عليكي اوي كدا

مريم بتعب وابتسامه..ونا مكنت اعرف اني ببقا مطمنه ونا معاك اوي كدا

قرب عليها با.س راسها بعمق..بحبك اوي

مريم..ونا بموت فيك………

زين..براحه علينا يجماعه..مش هنعرف نعمل اللي انتو بتعملوه دا..لسه متجوزناش

ضحكو كلهم…..

احمد..ونا مالي بعم …دي مراتي…حلااالي هااا

فضلو يهزرو مع بعض شويه وعاشو مع بعض بمنتهي الحب وكانو احلي ايام عاشوها في حياتهم إنما في البلد بعد س.جن ثروت وأيمن وموت سماح العيلتيتن مبقاش فيهم اي فرحه خالص وطبعا عارفين ان ولادهم الاربعه مع بعض ….قررو يحطو ايديهم في ايد بعض ويصفو الخلاف اللي بينهم عشان ولادهم يرجعو وعشان مبقاش غير الناس الكبيره اللي هما زيدان وفتحي وحسن والجد الكبير..فقررو يداو خلافهم

عدي ال٦ شهور وجه يوم كتب كتاب زين وليله……وتم كتب الكتاب 

زين..اي…مفيش حضن كتب الكتاب 

ليله بابتسامه وجريت في حضنه حضنها اوي وهي كمان حضنتو اوي باستمتاع كبير منهم هما الاتنين

مريم بدموع فرحه..الله…..احمد انا عاوزه اتحضن كدا

احمد..ببطنك دي….ازاي بس يحبيبتي

مريم..اه…قصدك اني تخنت وبقيت مش حلوه و…..جايه تكمل كلامها با.سها من شفايفها بهدوء وحنيه

مريم بتوهان..هو نا كل ما اجي اتكلم تسكتني كدا

احمد..هي دي الطريقه اللي بتسكتك وكمان..ممتعه اوي…وحاوطها بدراعه 

زين..هنعمل اللي قولنا عليه يا احمد…….

احمد..لما مراتي تولد…..غير كدا احنا مش هنعيش معاهم عمرنا…هنسلم عليهم وبس

ليله..انا اصلا مش عارفه هقدر اسامح بابا ولا لا

مريم.. ونا كمان…احنا اتبهدلنا معاه كتير اوي

زين..عشان كدا هنحرمهم مننا ومش هنعيش معاهم خالص……..

عدي كام يوم ومريم ولدت ولد سموه مالك وقعدت شويه لحد ما بقت قادره تقوم وتتحرك واخدوه ووصلوا البلد

كل اهل البلد بقم بيبصو عليهم مستغربين جدا …وراحو لبيت عيلة الشريف الاول لقو كمان عيلة رضوان معاهم

زين..كويس انكم مع بعض عشان تقصرو علينا

احمد..احنا جينالكم عشان تشوفو حفيدكم وتشوفونا ..لكننا هنمشي تاني 

زيدان اول ماشاف الطفل الصغير هو وفتحي وكل العيلتين اتحولو هما كمان لاطفال نفسهم ولادهم يفضلو معاهم وفي حضنهم 

زيدان..متحروموناش منكم تاني..احنا خلاص اتصالحنا

زبن..بناتكم معانا وفي حمانا…واحنا بقي مش عاوزين نعيش في البلد دي تاني

احمد..فتحنا شركه انا واخويا زين..وعندنا بيت كبير …هنربي فيه ولادنا عالحب وبس….كفايه كره بقا

زين..ودا مش معناه اننا هننساكم…كل فتره هنيجي نسلم عليكم ونشوفكم وتشفونا

وفضلو معاهم شويه وبعدها اخدو بعض وروحو بيتهم اللي قررو انهم يبنوه بالحب وبس ….عدت السنين ووفو بوعدهم لاهلهم وفعلا بقم يزوروهم من وقت للتاني…….ولدت بردو ليله بنت وسميتها نور ……ومالك عندو ٣ سنين وبيحب نور اوي …….

وقرورو مع بعض ان نور لمالك ومالك لنور…………

خلصت روايه صعيدي معكي للنهايه…..

لمتابعة  الروايه الجديده زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *