رواية متخافيش الفصل الرابع 4 بقلم منة محمد
رواية متخافيش الجزء الرابع
رواية متخافيش البارت الرابع
رواية متخافيش الحلقة الرابعة
قامت بدري غسلت الفستان وكوته وعطرته ودخلت حطته ع الشماعه لحد ما تمارا قلقت وبصتلها
حياه ابتسمتلها…….: شكرا ع فستان امبارح
تمارا …….بس انتي ليه جايه وايدك فاضيه ولا جوز امك مكنش بيلبسك
حياه اتقهرت وقالت …….كل الحاجات الي جبهالي مكنتش ليا اعلقلك الفستان فين
تمارا: خلاص الفستان خديه ليكي اصلا انا لبسته مرة واحده بس اعتبريه هديه
حياه: هديه ليه
تمارا: عشان ساعدتيني
حياه: امتي ساعدتك
تمارا مبتسمه: بفضلك قاسم ملحقش يضربني لولاكي الله اعلم كان عمل فيا ايه انتي لسه ايدك بتوجعك
حياه:لاء
تمارا: تحبي اجبلك كيس تلج
حياه: صدقيني انا تمام يا تمارا
تمارا: زي ماتقولي انت ادري بحالك
حياه ابتمستلها وخرجت ومشت في الطرقه
الجده شافتها: الله ليه صاحيه بدري
حياه لفت وبصتلها بأجمل ابتسامه: يا صباح الخير
الجده: صباح الفل انت منمتيش
حياه: لاء يا جدتي بس انا كده بحب اصحا اصلي الفجر ومش بعرف ارجع انام
الجده بأعجاب: ماشاء الله انك مواظبه ع الصلاه
حياه شاورت لها ع صوره: هي مين دي يا جدتي
الجده بحزن: دي عمتك الكبيره صفاء
حياه: وهي فين؟
الجده: هي في بيتها
حياه: بس انتي كنتي رايحه فين
الجده……: المطبخ اعمل كوبايتين شاي ليا ولجدك
حياه: بتعرفي
الجده ضحكت: ليه هو انا صغيره لدرجه معرفش اعمل كوبايتين شاي باللبن اصل هنا بيقومه متأخر وسيده الشغاله بتجلنا بعد الدهر فبروح انا اعمل وخلاص
حياه…….: ممكن اعمله انا بعمله حلو كنت دايما بعمله ماكانت ما كنت عايشه وبحبه
الجده…….: تمام يا بنتي
حياه……: روحي حضرتك وانا هعمله
الجده…….: تسلمي
حياه دخلت عملت الشاي وبعدها دخلتلهم بالصنيه وصبحت
الجد……. صباح الورد معقول يا وداد صحتيها تعملنا الشاي
حياه……: لا انا صاحيه من بدري
الجد……: وليه تصحي بدري نامي براحتك
حياه…….: انا لان طبيعتي تحبي اعملكم اي حاجه تانيه يا جدتي
الجده……: شكرا يا بنتي
سالي……: ياسلام يا ماما عملتي الشاي باللبن
الجد……: ايوه بس حياه الي عملته و
سالي……..: وشكلها شاطره في كل حاجه
الجده……..: ساااالي
سالي بصت لحياه بسؤال……: هي امك ماتت ازاي
حياه كشرت وردت…….: ماتت في حادثه عربيه
سالي بشماته: دي نتيجه افعالها المخزيه اصل الناس الي مشيها بطال نهايتها بتبقي بشعه وياتري طلعت جثتها سليمه ولا حتته
حياه بصتلها اوي واخدت بعضها ومشت
الجده زعقت فيها……: وبعدين معاكي فيه حد يقول كده دي مهما عملت امها
سالي…….: وانا كنت في سنها لما امها ضربتني في دهري وعملت فيا كده فاكره فاليه احاسب ع بنتها
الجد………: انا مش عارف جايبه كل السم الي جواكي ده منين
اما حياه رجعت مكسوره واعدت ع الكرسي وتمارا سابت فرشاه شعرها وسألتها: رجعتي كنتي فين
حياه ………كنت هنا هروح فين. وانتي بتلبسي كده ورايحه ع فين
تمارا: الكليه ولا هروح باللبس الواسع الدهول ده ع فين
حياه بصتلها بتعجب: كليه
تمارا………: اه كليه اظن انتي كمان في كليه مش المفروض تروحي
حياه……..: اه طبعا المفروض اروح
تمارا……….: انتي في اي قسم
حياه…………: قسم اداب
تمارا…….: بس دي كليه بعيد عن هنا
حياه………: كانت قريبه لما كنت عايشه جنبها
قاسم خبط ع الباب ودخل: هاي انا اسف جدا ياحياه لاني دفعتك في خناقتنا ووقعتك مكنش قصدي اؤذيكي والي حصل اعتبريه سوء تفاهم رجاء واتمني تقبلي اعتذاري انا اسف جدا
حياه ………..خلاص محصلش حاجه
قاسم……… انتي كويسه
حياه ………ايوه
قاسم …………….عن اذنك
تمارا بتعجب: انتي عملتي ايه خليتي قاسم بجلاله قدره يعتذر ده مش بيعتذر لـ اي حد سواء غلطان ولا صاحب حق انتي اول حد يعتذرله وينول الشرف بس انتي هتفضلي قاعده كده مش هتروحي كليتك
حياه………: المفروض اروح بس محدش قالي
تمارا……..: وانتي المفروض حد يقولك روحي
حياه……….: طبعا امال امشي مع نفسي
تمارا……….: وليه حد يسالك هو انتي عيله صغيره
حياه …………:امال اعمل ايه
تمارا………: تعملي ايه تروحي لـ ابوكي الي جابك هنا انتي مسؤليته
حياه…..: يعني لازم اسأله ازاي
تمارا بسخريه: من بؤك زي ما بتتكلمي مع الغير اتكلمي معاه وقوليله تخسري سنه من عمرك ومن فضلك غيري هدومك بجد بقالك اسبوع بنفس اللبس لما اكتئبت واعملي حسابك مش هديكي لبس تاني من عندي اتاخرت همشي يله سلام
حياه في سرها…… ده مش بيرضا حتي يبصلي ازاي اروح اقوله احتياجاتي ليه اصلا يهتم بدرستي بس تمارا عندها حق لازم اتكلم معاه عشان نفسي
حياه اخدت بعضها بدون تفكير وراحت ع اوضه ناصر ودخلت لما لقت الباب مفتوح: صباح الخير
حليمه بعصبيه…….: ايه ده ان شاء الله
ناصر بصلها بتكشيره……: عايزه ايه
حياه……..: كنت عايزه اتكلم معاك في كليتي بقالي كتير واخده اجازه
ناصر بحزم……: الي عايزه تطلبيه او تقوليه كنتي تقوليه لجدتك
حياه……..: ايوه لكن
ناصر قطعها بصرامه شديده…….: قلت لك اتكلمي مع امي
حياه طلعت وحرفيا دمها محروق جد وتايهه لحد ما اتخبطت فيه
حياه بأحراج……: انا اسفه
قاسم مسك كتفه…….: انا الي اسف بس انتي ليه بتبتسمي
حياه……….: اصل افتكرت موقف امبارح فأبتسمت بس انت بقي ليه ابتسمت
قاسم بابتسامه……..: نفس الشئ افتكرت موقف امبارح وشكلي وانا منفعل انا بجد زعلان جدا من نفسي وبقولك انا اسف
حياه……..: عايزه اقولك بلاش تتعصب كده ع اختك ممكن تتكلم معاها بدون انفعال ع فكره وده هيجيب نتيجه هايله
قاسم ……….تعرفي انا هاخد بنصيحتك وهحاول اتكلم بهدوء رايحه لجدتك
حياه ………اه
قاسم ………طيب ممكن تناوليها كيسه العلاج دي اصلها طلبتها مني
…………….قصص منه محمد كاتب………….
وهي داخله المول مع حياه شافته قاعد جوه عربيته اتغاظت جدا وراحت عليه ورنت ع رقمه : اه يعني انت الي عمال ترن عليا من رقم غريب معرفوش
يونس بأبتسامه واسعه……: ماشاء الله ذكيه جدا اكتشفتي بسرعه
تمارا…….: هو انت مجنون ايه الرسايل دي الي عمال تبعتهالي لو اهلي عرفوا هيعملوا ايه
يونس…….: انا ابن عمتك ومعجب بيكي هي مش جريمه اني اعجب ببنت
تمارا…..: انت فيه مشاكل في عقلك ولا سكران
يونس………: انا في كامل قوايا العقليه ومش بشرب بس الحقيقه اني بحبك من واحنا صغيرين
تمارا: انت شكلك ناسي بس انا هفكرك اخويا قاسم مره غير ديكور وشك لما بس مسكت ايدي ومره تانيه بعتك السجن لو شافك واقف معايا المره دي بقي هيبعتك ع القبر عدل
يونس بغيظ……..: انتي بتهدديني بأخوكي
تمارا……..: انا مش بهددك انا بنقذ حياتك
يونس ابتسم بغرور وثقه………: يعني مهتميه بحياتي كتير وشكلك انتي كمان معجبه
تمارا: متعملش نفسك كرمبو ولو مشيت تاني ورايا هقول لقاسم وهقوله عن اعجابك بيا
يوس بتحدي ………وانا هقول اني بحبك قصاد الدنيا قاسم ده في نظري ولا اي حاجه
حياه …………تمارا في ايه ومين ده
تمارا بتسحبها لبعيد……….:شكله غلط في العنوان وانا وضحتله
………………………………
قاعده تذاكر وكل شويه رقمه يرن عليها قفلت الكتب بضجر ونفخت وقالت قسم بالله لو قاسم شم ريحه رسايل منه لياخد مني الموبيل ويروح يغسله ويدفنه
حياه بصتلها في ايه لسه الشخص ده بيكتبلك رسايل تاني
تمارا تعرفي طلع مين
حياه بفضول مين
تمارا يونس
حياه ضمت حواجبها ……مين يونس
تمارا ……..فاكره الشاب الي قبلناه في المول ده يونس ابن عمتك صفاء
حياه بلهفه وفضول هي اكنه فين
تمارا …………….دي ساكنه جنبنا وجارتنا
حياه بصدمه ……….ايه جرتنا بجد
تمار حركت دماغها……. ايوه
حياه …….بس غريبه ليه مش بشوفها هنا
تمارا……. ممنوع تدحل البيت
حياه بحيره ……..يعني ايه
تمارا بئت تحكلها عن الخلاف والمشاكل بينهم وبين الي عمله حافظ
حياه بعد فهم: ……….وليه ابنها بيبعتلك في رسايل
تمارا……..: معرفش
حياه ……..عايزه راي انتي تتجاهلي خالص رسايله دي لو حد من هنا عرف هيزعلوا منك جامد
تمارا……………: ايوه بس اياك انتي تقولي لحد ابدا
حياه………: معقول ده مستحيل اقول اي حاجه
اسعاد…………: :تمارا
تمارا قامت وبخضه…….: نعم يا ماما
اسعاد……: ايه الي حصل ليه وقفتي مخضوضه كده
تمارا بلعت ريقها……: ولا حاجه كنتي عايزه ايه
اسعاد…….: تتأسفي لـ اخوكي زي ما قلت لك
تمارا…….: بس انا خايفه منه
اسعاد……..: مش هيقولك حاجه اعتذري وقوليله مش هعمل كده تاني وخلاص
تمارا……..: هو مش بيتكلم معايا خالص
اسعاد………: هيتكلم لما تتأسفي يله روحي دلوقت
تمارا…….: حاضر هتطر اسمع كتير منه حتي بعد ما اعتذرله حياه انتي تيجي معايا
حياه…….: ليه اجي معاكي
تمارا………: لو كنتي معايا مش هيهزقني حياه من فضلك هو انا مش وافقت اشاركك اوضتي وعطيتك هدومي مش قادره تعملي ده عشاني يله
حياه حست انها بتستغلها وبتذلها انها اتكرمت وشاركتها غرفتها وشحتتها هدومها هبدت اللاب توب وقامت وتمارا خبطت ع الباب ودخلت لما اذن لها
قاسم شافها: انتي جايه ليه
حياه دخلت ووقفت وراها وقاسم بصلها
تمارا قربت منه: ابيه انا اسفه وده مش هيحصل مره تانيه من فضلك سامحني
قاسم بص لحياه ورجع بصلها وقال بكل هدوء: امشي انا سامحتك
تمارا طلعت من عنده بسعاده ولفت لحياه…….: الحمد لله اتخلصت من عبئ كبير يا ساتر مش قلت لك مش هيقول حرف قدامك هيبقي مراعي وهادي
حياه: بس انا معملتش حاجه
تمار: ايا كان المهم خلصت منه
…………………………………………………………..
في المطبخ يوم جديد
حليمه دخلت بنفعال ………….: بتعملي ايه هنا
حياه………..: بعمل فطار لجدتي
حليمه…….: انا مش مهتمه بالي بتعمليه لجدتك اسمعيني كويس
حياه: افندم
حليمه……….: اياك تجرؤي تستغلي تكتياتك ع ناصر والغلطه الي عملتيها امبارح لما جيتي اوضتي واتكلمتي مع ناصر متتكررش الغلطه دي تاني
حياه………: بس انا
حليمه قطعتها بنفعال: مترديش ع كلامي واسمعيني وانتي ساكته افتكري انك هنا في البيت ده بفضل جدك وجدتك وبس جابوكي هنا والا ناصر مكنش مهتم بوجودك اصلا وانا مش هسمح ان ده يحصل عايله ناصر كامله هو انا وابننا وناصر قال ده بنفسه ملكيش مكان بينا متحاوليش حتي لان انا مش هسمحلك اصل كل ما يبيصلك بيفتكر خيانه الي امك عملتها فيه وانتي الي هتضطري تتحملي العقوبه عشان كده افضلي في حدودك وابعدي عن عايلتي
حليمه قالت كلامها المهين وخرجت ودخلت سالي تكمل وقالت……….: كان لازم ده يحصل كله بسبب افعال امك ماتت وسابتك تعاني من افعالها الواطيه لو فكرت قبل ما تقع في حب خطيبي كان الوضع مختلف انا مندهشه وحزينه لاني مقدرتيش تخلقي مكان في قلب الدكتور بهاء واتضح انه راجل اخلاقه واطيه
حياه اخدت بعضها وراحت غرفه تمارا لقتها مكركبه والهدوم مرميه فضلت تلم وتنظم
حياه: انتي ليه اوضتك ع طول مكركبه وكل حاجه مرميه في كل حته
تمارا……..: هروقها بعد شويه طلبت من مقصوفه الرقبه سيده الف مره بس ولا بتسمع
حياه………..: ليه متعملهاش بنفسك
تمارا بغرور……..: مستحيل انا نفر مقدرش
حياه……..: انا هعملها
تمارا……..: ياريت انا بضايق وهي مش مترتبه وانتي خفيفه وهتنجزي في ثواني
حياه…….: اه منا مقدرش اقعد في مكان مش منظم بحس بالانزعاج ومقدرش اقعد ومكتفه ايدي
تمارا: انتي عامله بالظبط زي قاسم
حياه بصتلها اوي……….: قاسم
تمارا………: اه هو زيك بيعمل كل حاجه بنفسه حتي قبل ما يخلص تلاقيه بيفكر في حاجه تانيه ده مش بيفوت الهفوه
حياه: هو بيحب النظام والمفروض الانسان يكون كده
تمارا…………..: انتم الاتنين شبه بعض
حياه بستغراب…….: قاسم وانا شبه بعض
تمارا………: اه والله بالظبط
حياه……….: مين الي عمال يتصل
تمارا بستياء: هو
حياه: انتي ممنعتوش
تمارا………: همنعه
حياه: تمارا ليه محظرتهوش هيفضل يتصل بيكي بستمرار ولو حد عرف هتحصل مشاكل ناويه ع ايه
تمار………: ولا حاجه لحد دلوقت
حياه بعقلانيه………: ولا حتي تفكري يابنتي هتدخلي في مشكل ملهاش داعي
تمارا………..: هو فين الغلط هو غلط احب واحد
حياه………: لاء مش غلط بس بعد الي حكتهولي والي استشفيته محدش هنا يقدر ينطق اسم عمتك صفاء وكونك تعجبي بأبنها في نظرهم هتبقي اكبر جريمه
تمارا………..: مش يمكن الظروف تتغير
خياه……………..: متحطيش نفسك في مشكله وانا رآي الظروف مش هتتغير او العداوه هتتنهي بعد الي عمله يونس فيهم انا خايفه تتأذي ارجوكي خدي بالك
تمارا طلعت الفراند وقفلت الباب وفتحت الخط وزعقت فيه: فيه ايه ليه عمال تتصل بيا كل شويه
يونس اتنهد………: الحمد لله اخيرا رديتي
تمارا…………: لو كنت غلس وكل شويه تتصل عمال ع بطال مضطره ارد عليك
يونس………: سواء بارد او مش معقول او عنيد اي شئ في نظرك مش مهم بالنسبه لي غير اني المهم اتكلم معاكي
تمارا………: لو قاسم عرف انك بتتصل بيا ولا بتتكلم معايا ده هيكون اخر يوم في حياتك
يونس…….. قبل ما اخوكي القاسي يقول كلمته هكون قضيت عليه
تمارا بتحذر شديد………يونس اياك تقرب عليه لايمكن تأذيه اخويا اغلي من حياتي
يونس…….: اوكيه لو كنتي بتقولي كده اوعدك مش هقرب منه اخوكي غاليا عندك يبقي غالي عندي
تمارا: هو انت مجنون صح
يونس……..: اه انا مجنون هو انا لو طبيعي كنت حنيت ع اعدائي بس انتي المسؤله عن حالتي
تمارا …………انا
يونس………… ايوه اجبرتيني ع الجنون انا قررت اعمل حاجه واحده عشان تبقي فخوره بيا
تمارا بفضول ……….: ناوي تعمل ايه
يونس………..: انجاز كبير جدا
تمارا………..: انجاز ايه
يونس……………: هقولك عليه المره الجايه
تمارا………..: مش يمكن مردش المره الجايه
يونس……….: انا واثق هتردي عليا
تمارا: مش يمكن ابلكك
يونس: لاء بس لو عايزه تبلكيني كنتي هتعملي ده من اول ما اكتشفتي فيه ان انا الي عطاكي قلبه ماهو مش معقول اغرق في حبك وانتي متحسيش حني بنر عواطفي كل الطرق بتؤدي ليا يا توتو
………………..قصص منه محمد كاتب………………..
يونس للاسف دخل منافس ع صفقه ضد قاسم بورق الارض وطبعا ده جنن كل العايله وضافت العداوه الجده راحت بغضبها واتصلت بيها
صفاء بعدم تصديق………: معقول امي بتتصل انا والله ما قادره اصدق تعرفي مهما اوقلك طول السنين دي كل لحظه كل يوم وكل دقيقه كنت بعيط من غيرك انا عانيت كتر عشانك انتي وبابا واول ما لقيت اسمك ع الشاشه عرف الدم عمره مايبقي ميه منا بنتك حته منك ومن وجودك عامله….: ايه اتكلمي يا ماما عايزه اسمع صوتك ليه مش بتتكلمي
الجده…….: هو انتي خلتيني قادره حتي اتكلم
صفاء…….: ليه عملت ايه
الجده…….: قوليلي بصراحه انتي عايزه ايه كام مرة هتحرجينا انا وابوكي قدام نعمان بسببك وسبب جوزك ودلوقت بسبب ابنك
صفاء عقدت حواجبها………: ابني انتي بتتكلمي عن ايه
الجده ……….زرعتي الكره والحقد في قلب ابنك الاول كان جوزك بينافس اخواتك دلوقت ابنك بيكمل في ايتنا
صفاء برجاء………..اسمعيني
الجده بحده………: اسمع ايه وزفت ايه قصه عجزك شويه جوزك وشويه ابنك وبدئت العداوه من تاني وانتم سبب في عداوه اللاولاد افتكري اصفاء العداوه بدئت تاني ليه مش عايزنا نعيش في هدوء في سننا سيبونا نعيش راسنا مرفوعه قدام احفادنا وولادنا
صفاء ببكاء لما الجده قفلت في وشها الخط وقالت بقهر…:يا ماما اسمعيني لازم حد يسمعني لازم اتكلم مره واحده
حافظ بأشاده: شاطر شاطر عملت شغل هايل انت كيفتني بعد ما شوفتك دايما خسران ها قولي ايه مشاعر اعدائنا
يونس……..: متسألش كان وش قاسم ميتفسرش لما اكتشف اني داخل قصاده العطا ولا لما عرف اني عملت ضده مؤامؤه كان متعصب وشايط
حافظ ضحك ……..ده الي لازم يحصل ومتخيل شكله ومتخيل الي بيحصل في بيتهم دلوقت اكيد بيعيطو
صفاء دخلت ليونس بغضب ………عملت مشاكل جديده مع اهلي
يونس ……..ماما
صفاء بصراخ ……..اخرس انت مش ابني ابعد عني وابعد بحبك المزعوم
يونس……… انتي بتعيطي
صفاء ببكاء ………لو كان يهمك دموعي مكنتش عملت كده
حافظ صفاء سيطري ع عواطفك يونس كبر ووبقي شاب قادر يفكر في الخير والشر بنفسه واول مره يعمل حاجه نافعه في حياته
صفاء……… انت بتشجعه يعمل كده الناس الي واخدهم اعداء دول يبقوا اهلي واهل يونس
حافظ …….يونس ابني ومهما كان الي عمله هو ع حق
صفاء ………معملش حاجه صح لو قولتلي يا يونس ع الي هتعمله مكنتش سمحتلك
حافظ……. للسبب ده مقلكيش
يونس……. ماما اسمعيني كنت هقولك
صفاء ……..هتقولي ايه انك هتقفل اخر باب اقدر ادخل منه بيت ابويا وامي
حافظ …….اوزني الامور دي حاجه ودي حاجه تانيه
صفاء…بالنسبه لك انت اما انا غير
يونس ……:اهدي يا ماما
صفاء دفعت ايد يونس وبصتله بوجع وسابته ومشت وهي بتعيط
حافظ مسد ع كتف يونس وقاله……..: مفيش داعي تقلق هتعيط وتزعل يومين وبعدها هتبقي كويسه انا عارفها كويس دي مش اول مره
يونس .مقدرش يتحمل وجع امه وجري دخل لقاها مفلوقه من العياط
يونس ……..: ماما متزعلبيش مني انتي عارفه مقدرش اشوفم حزينه
صفاء…….: والي انا حساه تعرف عنه ايه انت قهرتني نفس نفس ابوك
يونس……..: انا مستحيل افكر اضرك انتي اكتر حد عارفني في الدنيا مقدرش اذي اي انسان ده طبعي
صفاء……..: امال المشكله الي عملتها مع قاسم
يونس…………: مفيش مشاكل مع قاسم انا حبيت ايدء شغلي الخاص واخدت ورق الارض اخد قرض عليها ده جننهم بس انا محتاج فلوس ومليش اي كره ناحيه قاسم اه كنت مضايق منه شويه لانه دخلني القسم ومش قادر انسي ده ابدا لكن صدقيني الامرين ملهمش علاقه ببيعض الناس بتتحرك لقدام ليه انا افضل وري وعارف انك مش قابله الي بقوله
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية متخافيش)
التعليقات