التخطي إلى المحتوى

الدكتوره: مبرووك انتي حاامل

: ايييييه بتهزري صح

الدكتوره: لا والله يامدام انتي حاامل وفي شهر ونص كمان

: انا مش مصدقه الله بجد انا فرحاانه اووي مش معقووول انا حااامل الله انا حااامل

الدكتوره بإبتساامه: الف مبرووك

: الله يبارك فيكي داا جووزي هيفرح اووي دا احلي خبر في حيااتي عن اذنك يادكتووره

خرجت وانا طايره من الفرحه معقول انا حاامل بعد ٥ سنين جواز انا كنت فقدت الامل بجد…

انا رهف ٢٨ سنه عيوني خضره شعري بني طويل بشرتي بيضه مش طويله اوي متجوزه من خمس سنين بحب جوزي جداا وهو كمان بيحبني اووي كنا في نفس الكليه هو اكبر بسنتين اسمو زيااد عينو عسلي بشرتو بيضه شعرو اسمر مش طويل جسمو رياضي وطويل هو كل حاجه لياا اهلي منفصلين معرفش عنهم حاجه كل واحد في حته كنت عايشه في امريكاا ليا صحاب كتير هناك كنا قاعدين في بيت مشترك انا و٤ صحابي ونزلت مصر لشغل من ٧ سنين واتعرفت ع زياد وكملت جامعتي هناا ومسافرتش امريكاا تاني انا وصحابي علي تواصل دايماا وبنتكلم كتير

زيااد اهلو كانو رافضين علاقتنا ببعض ولحد الان مش حابيني احنا اتجوزنا وهما كانو رافضين عشان كانو عاوزين يجوزه بنت خالتو وهو رفض واخدنا شقه بعيد عنهم ومش بيجو عندنا خاالص ومليش اي علاقه معااهم

خرجت من عند الدكتوره فرحانه جداا وركبت عربيتي ووصلت علي شقتي بسرعه جداا وعماله افكر هقول لزياد ع الخبر داا ازاي

ياترا اعمل سهره حلوه في البيت وبليل اقولو

ولا نخرج نتعشي في مطعم واقولو هنااك

ولا اعمل حفله صغيره كداا واقولوو

ولا ابعتلو مسچ وهو في الشغل وافرحو

ولا اتفق مع صحابو واجبلو هديه وافاجئو

كميه افكار كتيره مش عارفه اعمل اي فتحت باب شقتي ودخلت اتفاجئت+

حمااتي وبناتهاا غريبه بس دول عمرهم ما جم عندناا استر ياارب

دخلت وانا مستغربه جداا الزياره اي المفاجئه دي لقيت زياد قاعد وباين انو مضايق ياتراا في اي

رهف: السلام عليكم

الكل: عليكم السلام ورحمه الله وبركااته

رهف: منورين يجمااعه والله

نوال مامت زياد: بنورك ياختي

رهف: احم خير انتو كويسين

نوال: هو اي داا المفروض ناخد اذن ولا يبقا فيه حاجه عشان اجي ازور ابني حبيبي

رهف لنفسها اممممم ابني حبيبي يبقا في إن في الموضوع دي قاطعه علاقتها بينا من ٥ سنين اي اللي فكرها بينا فاجئه انا مش مرتاحه خاصتآ ان حماتي شديده والكل بيخاف منهاا وبيعملولها حساب تقريبا عارفه الناس كلهاا

رديت بهدوء: البيت بيتك يا ماما وتنوري في اي وقت

نوال: اممممم

قعدت بهدوء ع الكرسي انا حاسه ان في حاجه بس مبينتش كنت مستنيه تتكلم وافهم في اي واي السبب اللي مضايق زياد كداا

بعد سكووت ربع ساعه من القلق اخيراا اتكلمت

نوال: بصي بقاا من الاخر كداا انتي تبعدي عن ابني وتنسيه خاالص

رهف وبعد ما استوعبت الصدمه:  انتي بتقولي اي ابعد ازاي يعني دي نكته صح

نوال: نكته اي وزفت اي انا ههزر معاكي الي سمعتيه صح وداا اخر كلام عندي

رهف: بصيت لزياد لقيت وشو في الارض اي الهزار التقيل داا قومت من مكاني وروحت جري عليه وقعدت ع ركبتي ومسكت ايدوو

زياااد

…………

رهف: زياااد رد علياا بصلي كلمني قول انكو بتهزروو

…………

رهف بنبره صوت اعلي رد علياا بصلي

نوال وبتشد رهف من  قداام زيااد

مش هيرد عليكي هو وافق ع القرار داا زياد اخيرا فاق وحس ان جوازو منك غلطه ووافق يتجوز حياه بنت خالتو

رهف: لاااااا مستحيل داا جوزي انااا انتي فاهمه جوزي اناا

نوال: انتي تلمي هدومك وتخرجي من هناا وتغوري من وشناا مش كفايه مبتخلفيش واستحملناكي ٥ سنين ابني هيتجوز حيااه وتجبلنا عياال اد كداا

رهف بدموع: زيااااد بالله عليك توقف المسرحيه دي انا رهف حبيبتك معقول تسيبني

زيااد: ماما سيبينا لوحدنا شويه

نوال: لا يازياد دي هتضحك عليك بكلامهاا

رهف: زيااد متسبنيش متبعدش عني انا مليش غيرك انت ازاي توافق ع الكلام داا

زيااد: انا استحملت كتير ماما معاها حق انا لازم افرح بعيالي ياارهف انتي بتكبري والامل بيضعف

رهف: انا حااامل

زيااد: …………

نوال: كدب انتي كداابه انتي بتقولي كداا عشان ميطلقكيش

رهف: والله العظيم انا حاامل زيااد اسمعني بس بص بص دا التحليل شوف انا حامل

زياد وبيقرأ الي مكتوب

رهف حاامل

نوال: كدب البت دي كداابه ومزوره الورقه دي

رهف: انتي بتقولي اي اكدب ازااي في الموضوع دا زياد انا لسه جايه من عند الدكتوره وقالتلي حاامل في شهر ونص والله مابكدب صدقني

نوال: بنبره حاده زياااد انت هتتجوز حياه غصب عنك والا والله ماهطول مليم واحد من ورث ابوك انت فااهم

زياد: رهف سامحيني

رهف بصوت عالي: انت غبي بقولك حاامل هتسيبني وهتسيب ابنك عشان الفلوس

نوال: الولد داا لازم ينزل

رهف: ايييه

نوال: امشي معايا

رهف: مستحيل ابعدي عني زياااد

نوال قربت منها وبتشد فيهاا وبناتها بيساعدوها

رهف: ابعدوو عني ابعدوو زيااد متسبنيش بالله عليك

وبعد مقاومات كتيره من رهف قدرو يركبوها العربيه

نوال: زيااد اركب العربيه ووصلنا عند الدكتوره رحمه

رهف: زياد متسمعش كلامها عشان خاطري انا مراتك

زياد ركب عربيتو واخد رهف ومامتو واخواتو عند الدكتوره رحمه

رهف بعيااط انا استنيتو كتير حرام عليكم مش انتو عاوزين تفرحو بعيالو انا حامل اهو سيبوني معااه بقاا حراام عليكم

حماتها وبناتها كانو ماسكين رهف وبيشدوها لجوا العياده

نوال: لو سمحتي انا عاوزه الدكتوره رحمه

السكرتيره: ثانيه واحده

وبعد ثواني

الدكتوره رحمه: اهلا يامدام اتفضلي

نوال: بقولك اي انا عاوزاكي تنزلي الطفل اللي في بطنها داا

الدكتوره: يا مدام الاجهاض بقا خطر وممكن تموت مني

نوال: انشاله تروح في داهيه اعملي اللي قلتلك عليه فااهمه

الدكتوره بإستسلام حااضر

دخلو رهف الاوضه والدكتوره ادتها مهدأ عشان تهداا

الدكتوره: متقلقيش مش هتحسي بحاجه

بعد شويه من الوقت خرجت الدكتوره

العمليه تمت بخير الطفل نزل والمدام كويسه

نوال: تسلم ايدك يادكتوره

الدكتوره: تقدرو تشوفوها

قام زياد من مكانو ومتجه ع اوضه رهف وقفو صوت امو

نوال: زيااد خليك هناا

زياد: هطمن عليهاا

نوال: لا الاحسن انك متشوفهاش وتاخد علي كداا واخدت مجموعه ورق من ع الكرسي ودخلت لرهف حمدالله ع سلامتك ياختي

رهف بدموع خلاص ارتاحتي عملتي اللي يريحك

نوال: لا لسه امسكي امضي ع الورق داا

رهف: ورق اي

نوال: ورقه طلاقك وتنازل عن حقك

رهف: بتبص للورق وبتشوف توقيع زيااد عليهم

عاوزه اشوف زياد

نوال: داا بعينك

رهف: مش همضي غير لما اشوفو

نوال: امضي احسنلك

رهف بصوت عالي: ناديلي زيااااد

نوال: هندمك بس استني وفتحت الباب زياد تعالا

زيااد دخل لرهف وكان باصص في الارض

رهف: اخرجي بره

نوال: انا مستحملا

رهف: اخرجيييي

زيااد: لو سمحتي اخرجي

نوال: ماشي يارهف وخرجت وقفلت الباب وراها

زياد كان واقف مبيتكلمش

رهف: هونت عليك

زياد: انا اسف

رهف: اسف هترجعلي ابني

ولا هترجعني ليك

ولا هتصحيني من الكابوس داا

زياد: مكانش قدامي غير الحل داا

رهف: من امتاا وانت بتخاف منهاا دا انت كسرت كلمتها واتجوزتني من امتاا والخوف دا كلو بان

زيااد: مش خوف بس هي معاها حق

رهف: مناا كنت حااامل مش دي الحجه بتاعتكو سقطوني لييه

زيااد: رهف بصي انا مستعد مطلقكيش ونقول اننا اطلقناا وتعيشي معايا في السر واتجوز حيااه واكون معاكي بردو

رهف: انا بكرهك حقيقي بكرهك مستحيل تكون الشخص اللي حبيتوو انا مستحيل اسامحك يازيااد بس تعرف انا هرجع تاني وهندمك علي كل دمعه نزلت من عيوني هندمك انت وامك واخليكم تبوسو رجلي

زياد: انا اسف يارهف انا والله بحبك بس غصب عني

رهف بنظره حاده اطلع بره مش طايقه ابص في وشك استني خود الورق داا معاك خلي امك تفرح بيه ومضت علي كل الورق اتفضل مش عاوزه من وشكوو حاجه

زياد اخد الورق وخرج واداه ل اموو وسابهم ومشي

نوال: اخيراا خلصت منك يارهف

بتفتح نوال الباب وبتدخل عند رهف بتلاقيها بتحدف الديكورات اللي جمبهاا وبتصرخ اخرجييي بره منك لله انتي السبب في كل اللي انا فيه اخرجييي

نوال: ياختاااي دي اتجننت يالا يابت انتي وهي اخدت بناتها وجريو برا العياده

الدكتوره: اهدي يامداام رهف

رهف بعياط حسبي الله ونعم الوكيل اخدت مني جوزي وكل حاجه

الدكتوره ربناا معاكي ياحبيبتي

رهف خرجت من العياده لقت شنطه هدومهاا عند السكرتيره وقررت ترجع امريكاا بعد غياب ٧ سنين

رهف: لازم اكون قد المسئوليه دي لازم اندم زياد وامو علي اللي عملوه فياا لازم ارجع اقوي من الاول

حجزت تذكرتهاا وسافرت علي امريكاا

نزلت علي مطار امريكاا وكانت حاسه ان الدنياا سوده في وشهاا وانها لازم تقوي بس اللي حصل صعب عليها

كانت ماشيه وباصه في تليفونها وخبطت في شااب وقعت عليه القهوه

الشاب: ااااي

رهف بعصبيه انت متخلف ماتفتح عينك

الشاب: انا اسف بس حضرتك اللي غلطانه

رهف: انت قليل الذوق

الشاب: بس انا مغلطش فيكي علفكرا

رهف: انت تخرس خاالص

الشاب: يادي النيله هو انا كلمتك دلوقتي

رهف: انت كمان بتعلي صوتك علياا

الشاب بصدمه انا معليتش صوتي اصلا

رهف: انا ممكن اوديك في ستين دااهيه

الشاب اخد شنطتو ومشي من غير ولا كلمه

رهف: انت جباان ومتخلف اي التخلف داا

وحست انها اڤورت شويتين ف اخدت شنطتها ومشيت

رهف: ألوو هايدي انا وصلت

هايدي: ايواا انا مستنياكي بعربيتي اهوو انتي فين

رهف: خلاص شوفتك شوفتك

هايدي: ياروحي

رهف: عااااااااااا انا تعبانه اووي

هايدي: بتحضن رهف بس بس ياروحي متعيطيش اهدي

رهف: اااه ياهايدي ع اللي حصلي زيااد باعني وسمع كلام امو

هايدي: ششششش اهدي بس تعالي نركب العربيه واحكيلي واحنا ماشيين

وبعد كلام كتير بينهم وصلو ع شقتهم واول مادخلوو

البنات صحاب رهف: نورتيييي ياروحي

رهف: عاااااااااااا

هديل: لا بليز دموعك غاليه علياا اوي وحشتيني اووي ياروحي

رهف: وانتي كماان

سوزان: ماي لاڤ وحشتيني اووي

رهف: وانتي اكتر

تياا: رهوووف My heart نورتي الشقه وحشتيني جداا

رهف: وانا بحبكو اووي ووحشتوني اوي

البنات: اي اللي حصل ياروحي احكيلناا

رهف: عااااااااااا

هايدي: نو نو نو بليز متعيطيش

حكت رهف كل اللي حصل للبنات والكل كان متعاطف معاها جداا

تياا: احنا معاكي ياروحي وهنربيه كلناا

رهف: عارفه ياحبيبتي

بعد يومين من وصول رهف ع امريكاا كانت قاعده في كافيه ولقت حد حط فنجان قهوه قدامهاا

تقبلي القهوه دي ك اعتذار

رهف بصت ع صاحب الصووت واتكسفت جداا انت

الشاب: ايواا اناا لو هتشتمي تاني ف همشي احسن

رهف: انا اسفه جداا

الشاب: ولا يهمك سامحتك انا نديم

وانا رهف

نديم: انتي مصريه صح

رهف: لا انا اتولدت في امريكا وقعدت فتره طويله هناا وبعدين اتنقلت للعيش في مصر من ٧ سنين

نديم: انا مصري اتولدت في مصر بس بسافر كتير

رهف: انا بجد اسفه علي اللي حصل من كام يوم انا بس كنت متوتره وتعبانه شويه

نديم: ولا يهمك انا مشيت عشان منتخانقش اكتر وكداا

رهف: ايواا

نديم: اممم اي السبب من زياره امريكاا

رهف: مش فاهمه

نديم: يعني شغل ولا زياره

رهف: للعيش باقي عمري هنا

نديم: ااااه انا جاي لشغل بس شغل طويل شويه لمده سنتين هشووفك كتير بقاا

رهف: احم معتقدش

نديم: هنتقابل انا واثق

رهف: عن اذنك لازم امشي

نديم: طبعاا اتفضلي

رهف مكانتش حابه تتعرف علي حد جديد الفتره دي ولا تعرف شباب بس نديم كان عندو رائيي تاني وانو حابب يتعرف عليها اكتر ويتصاحبو

عدي كام يوم ورهف بتشوف نديم في كل مكان تروحو وبدأو يتكلمو ويهزرو بس رهف قررت تبعد عنو

رهف: انا مش عارفه اصلا ازااي قربنا من بعض كداا

هايدي: طب وفيهاا اي ياروو مش يمكن يحبك وتتجوزو

رهف: انا مستحيل افكر في الجواز تاني انا كرهت الجواز والرجاله

هايدي: وهو ذنبو اي بس هو كان هو اللي خذلك

رهف: كلهم زي بعض ياهايدي

هايدي: هو حلوو

رهف: اووي

هايدي: اوصفهولي كداا

رهف: عيونو خضرا غامق وطويل وعندو عضلات حلوه اووي بشرتو قمحي وشعرو نااعم وطويل ولونو اسمر وعندو غمازات

هايدي: امممممم

رهف: تك اوه انا بقول اي وانتي بتقولي اي

هايدي: انا غلطانه اني بفضفض معاكي طب هتعملي اي

رهف: مش هخرج تاني بحيث مقابلوش واهو ينساني

هايدي: اللي يريحك اعمليه

وفعلا رهف قررت متخرجش خاالص عشان متقابلش نديم

وبعد ٣ شهور

الباب بيخبط

رهف: One second (ثانيه واحده)

بتفتح رهف الباب بتتفاجئ بنديم ع الباب بتحس ان مايه سقعه وقعت عليهاا وبتبلع ريقها بصعوبه احم ندييم

نديم بصدمه رهف انتي حاامل..

نديم بصدمه: رهف انتي حاامل..

رهف: هاااا

نديم: ااا ااا انتي متجوزه

رهف: لا

نديم: هااا

رهف: مطلقه

نديم: طيب مقولتليش ليه انك حامل

رهف بتوتر بص هحكيلك اتفضل ادخل

نديم دخل ومستغرب او متفاجئ اكتر

رهف: اناا عارفه انك مستغرب وحاسس ان في حاجه غلط هو الحقيقه انا كنت افضل متكلمش عن الموضوع داا بس طالما شوفتني ف هحكيلك

نديم: ساامعك

رهف: انا كنت متجوزه من ٥ سنين كنت بحب جوزي جداا وكنا مبسوطين بس اهلو مكنوش موافقين علي علاقتنا وكانت حماتي دايماا عاوزاني ابعد عن ابنهاا وعاوزه تجوزو لبنت اختهاا بس هو كان رافض مكنتش خلفت لحد مافقدنا الامل واقتنعت اني مبخلفش وفجأه روحت كشفت لقيتني حاامل ولما قررت افرحو بالخبر لقيت حماتي وبناتها وجوزي في شقتناا انا كنت حاسه ان في حاجه بس متوقعتش اللي حصل

نديم بتركيز: كملي

رهف: قالتلي ابعد عنو ومقربش منو تاني قالت انو وافق يتجوز بنت خالتو واني مبخلفش وهي عاوزه تفرح بعيال ابنها

نديم: وهو فعلا كان وافق

رهف: كنت مفكراها بتكدب بس طلع فعلا وافق واتخلي عني

نديم: وهو عارف انك حامل

رهف: لا كاان عارف

نديم: ازااي

رهف: لما قلتلهم اني حاامل حماتي صممت انزل البيبي وهو موقفهاش انا مش فاهمه البرود اللي كان عندو اي سببو وازاي من يوم وليله يتغير كداا ويوافق اني اجهض ابنوو

نديم: وافق

رهف: ايواا واخدوني غصب عند الدكتوره

فلاش بااك

الدكتوره: متخافيش مش هتحسي بحاجه

رهف بدموع: بالله عليكي متنزلوش

الدكتوره بتقرب من رهف هما جايبينك غصب

رهف: ايواا

الدكتوره: وجوزك

رهف: باعني

الدكتوره: انا مقدرش اساعدك حماتك ممكن تقتلني

رهف: مش هعرفهم والله انتي قولي انك نزلتيه وانا همشي من هناا ومحدش هيعرفلي مكان

الدكتوره: انتي عارفه لو حماتك شمت خبر انا هيحصلي اي

رهف بدموع اكتر: بالله عليكي داا اللي باقيلي انا استنيتو كتير مقدرش اخسرو

الدكتوره بحيره: طيب توعديني ان محدش يعرف

رهف: وعد والله ماهعرفهم هبعد من هناا هساافر

الدكتوره: ربناا معانا

بااك

وبعد شويه وقت خرجت وقاالت الطفل نزل والكل صدق

نديم: يعني جوزك ميعرفش ان ابنو لسه عايش

رهف: لا ميعرفش ان عيالو لسه عايشين

نديم: توأم

رهف: ايواا ولدين

نديم: وااااو

رهف بإبتسامه انا وثقت فيك وحكتلك الموضوع داا مهم جداا

نديم: وعد مني محدش هيعرف داا سر بيناا

رهف: شكراا

هايدي: رهووف انا جيت اوباااا

بغمزه مين المز

رهف بتبريقه نديم

هايدي: وااو اي القمر داا

نديم: مرسيي

رهف: هههههههههه

هايدي: اا طب انا هعمل حاجه اشربها تشرب نسكافيه

نديم: اشطاا

هايدي: اشطاا جداا

نديم: عسل البنت دي

رهف: اممم واي كمان

نديم: احم والله دي لو غيره ف اشطاا اووي

رهف: غيره اي دا انا لسه عارفاك من يومين

نديم: اااه صحيح بقا كداا تختفي يامفتريه وادور عليكي ٣ شهور

رهف: غصب عني

نديم: انا خلاص لقيتك ومش هبعد عنك تاني

رهف: يااريت

نديم بإبتسامه: طب اي

رهف: هااا ماتلم نفسك

نديم: هو انتي لسانك داا لازم يشتم

رهف بضحك حظك كداا

عدي كام يوم ونديم بيجي عندي كتير وبصراحه قدر يخليني اتعلق بيه

نديم: رهف انتي في الشهر الخامس صح

رهف: اهاا

نديم: هتروحي متابعه عند الدكتوره امتاا

رهف: بكره

نديم: هاجي معاكي

رهف: مش عاوزه اتعبك

نديم: هااجي معاكي

رهف: اوكااي

نديم: اي رائيك نخرج نتمشي شويه

رهف: يااريت هموت من الخنقه

نديم: طيب يلا

رهف: نديم كان مهتم بياا جداا وبيقرب مني جامد واخد عليا بسرعه جداا كان دايما جمبي في الوقت اللي جوزي اتخلي عني فيه

كنا واقفين ع البحر كنت سرحانه في اللي حصل زمان واني ياترا هنتقم منهم بجد ولا هنسي عشان ولادي خايفه عليهم من الزمن

نديم: رهف تتجوزيني

رهف: اييه

نديم بيمسك ايد رهف ويبوسها انا عاوز اكمل معاكي باقي حياتي

رهف: مينفعش 

نديم: انا موافق بكل شروطك موافق بكل ظروفك

رهف: نديم انا حامل من راجل تاني ليه تتجوز واحده كانت متجوزه

نديم: انا حبيتك ومستعد اضحي بأي حاجه عشان خاطرك

رهف: بس دول مش عيالك هتتقبلهم ازاي

نديم: انا موافق ومعنديش مشكله طيب قوليلي لما تولدي هتسميهم علي اسم مين

رهف: امم مش عارفه مفكرتش بصراحه

نديم: تقبلي تكتبي اسم عيالك ع اسمي تقبلي تكوني مراتي تقبلي عيالك تكون عيالي

رهف: مش هتخذلني في يوم من الايام

نديم: اقتل نفسي قبل ما اعملها

رهف بعد تفكير شويه وقت مواافقه

نديم بيبوس ايد رهف وبيدمع

رهف: انت بتعيط

نديم: متوقعتش في يوم اني هحب حد بالطريقه دي

رهف: بتمني اقدر اعيشك مبسووط

تاني يووم

نديم: المئذوون وصل

رهف كانت لابسه فستان موڤ وبطنها شكلها حلو اووي ولابسه حزام فيونكه ابيض وجذمه بيضه وكانت قمر

نديم: ربناا يحميكي ياملاكي

رهف بإبتسامه شكلي حلوو

نديم: اووي

المئذون تقبلي تكوني زوجه لنديم

رهف بتبص لعيون نديم وبتشوف فيهم الحب وبتبتسم مواافقه

المئذون تقبل تتجوز رهف

نديم: اواافق

المئذون باارك الله لكما وبار

البنات: لولولولولولولوي

نديم حضن رهف وفضل مقربها منو جداا ومش عاوز يسيبها

رهف حست بدموع نديم وعيطت معااه

تياا: نوووو دمووع بقشعر

نديم ورهف بيبتسموو وبتشتغل اغنيه هاديه جداا

نديم بيقرب من رهف وبيحضنها من دهرها وبيرقصو ع الاغنيه وبيبوسها من خدهاا ويحضن فيهاا اكتر

رهف لنفسهاا ازاي في حد يحب حد بالطريقه دي في الوقت الصغير داا هو عوض ربناا لتعبي اكيد

ربنا بعتلي نديم يكون لياا ضهر وسند

خلص اليوم ونديم اخد رهف ع شقتو

رهف كانت اول مره تدخل الشقه كان نديم مختار كل حاجه ع ذوقو

رهف: الله الشقه شيك اووي ديكورات سيمبل وتجنن

نديم: انا كنت مستعجل ف طلعت كداا لسه هنظبطها انا وانتي

رهف: انا مبسوطه اووي

بيقرب منها وبيبوس كف ايديهاا وبيغمض عيونو وبيفتحها وبيبص لعيونهاا بحب بتسرح جوا عنيه وبتشوف دنياا احلي بكتير معااه بيقرب وبيطبع قبله ع شفايفها

بتغمض رهف عيونها وبتفتكر اليوم اللي زياد كسرها فيه بتدمع من الوجع بيمسح نديم دموعها ويبوسها من خدهاا

نديم: رهف انا عاوزك تنسي اللي حصل مش عاوز اي حاجه تفكرك باليوم داا انتي بخير وبيحط ايدو ع بطنهاا واطفالنا بخير ف انا مش عاوز حاجه غير كداا

رهف: هنسي وعد مني هنسي الي حصل وابدأ معاك صفحه جديده

في بيت ذيااد

حيااه: عدي ٣ شهوور وانت مش ناسيهاا انا قلتلك ياذياد بلاش نتجوز قلتلك رهف بتحبك دور عليها ورجعها

ذياد: فكرك امي كانت هتوافق

حياه: انت عمرك ماكنت بتسمع كلامها كنت دايما بتعمل اللي في دماغك بس

ذياد: انا موت ابني بإيدي كنت متكتف مقولتش لا انا كسرتها ياترا هي بخير دلوقتي

حيااه: انا حاولت كتير ادور عليها بس رهف قفلت كل حاجه تخصها الفيس والانستا والواتس زي ماتكون مكانتش موجوده

ذياد: وحشتني

حياه بتحس بنغزه في قلبها من الكلمه وتقول لنفسها كنت عارفه ان جوازنا غصب وكنت رفضاه لولا خالتي فضلت تزن علياا انا كنت عارفه ان دي اخرتها

الباب بيخبط

حياه بتفتح: خاالتي

نوال: اي ياانور عيني عامله اي

حيااه: الحمدالله كويسه

نوال: امال ذياد فين

حياه: في الاوضه بيلبس وجاي

نوال: طب تعالي كداا اي ياختي مش عارفه تجيبي حتت عيل

حياه بكسوف: انا بقالي ٣ شهور ياخالتي لسه بدري

نوال: بدري من عمرك ياحبيبتي الكلام دا مش ناافع انا وانتي هنروح للدكتوره النهارده

حياه: بس

نوال: مبسش ادخلي البسي

حياه بتدخل بس حاسه بخنقه ومش عاجبها طريقه خالتها

ذياد: في اي

حياه: دي خالتي عاوزاني اروح معاها عند الدكتوره

زياد: تمام روحي

حيااه: كنت عاوزاه يسئلني انا عاوزه اروح ولالا كنت عاوزه يقول ل امو دي حاجه بيني وبين مراتي بس اللي كسر مراتو حبيتو وحب السنين دي كلها مش هيكسرني اناا

لبست وخرجت ومشيت مع حماتي وصلنا عند الدكتوره وانا خايفه اووي

الدكتوره: اتفضلي يامداام

حياه: حااضر

نوال بتدخل معاها

حياه: ممكن تستني هنا ياخالتي

نوال: شششش وسعي كداا وذقتها ودخلت

حيااه: ياارب

الدكتوره: اتفضلي اكشف عليكي

حياه: حااضر

بعد شويه خرجت الدكتوره للأسف المداام متقدرش تحمل الرحم بتاعها ضعيف جداا وميستحملش حمل

نواال: نعاااام

حياه: بتسمع الكلام وبتعيط

نوال: يعني اي شوفي حل يادكتوره

الدكتوره: للأسف ملهاش علاج انا بقول تعمل استئصال رحم افضل

نوال: امشي قداامي يافقر

حياه بتخرج قداام حماتها ولسه بتعيط

نوال: ياقليله البخت يانوال ملكيش حظ تشوفي عيال ابنك بيتنططو قدامك بس عاادي انا اصلا مش هسكت والنبي لجوزو

حيااه: جوزيه ياخالتي يارب داا يريح بالك

نوال: هيريح ياختي هيريح

حياه: رجعت ع شقتي وانا بمووت من وجع قلبي معقول مش هقدر اكون ام

ذياد: اي عملتو اي

حيااه: متستعجلش امك علي وصول وهتقولك

ذياد: هي راحت فين

حياه: بتفضحني عند الجيران وجايه متقلقش مش هتتأخر

ذياد بعدم فهم: هااا

نوال: اااه ياحبيبي يالي ملكش نصيب تفرح

ذياد: في اي

نوال: مبتخلفش ياحبيبي مراتك الرحم بتاعها تعبان

‏ذياد: تعبان ازاي

‏نوال: يعني ميستحملش حمل ياخوياا بس متقلقش بكره اجوزك ست ستها

‏ذيااد: بس بقااااا جواز جواز جواز انا مش متجوز تااني

‏نوال بدموع مصطنعه عاوزه افرح بيك ياحبيبي

‏ذياد: مش مكتوبلك ياما عارفه ليه عشان جبروتك داا عشان الي عملتيه ف رهف ياك تستريحي

‏نوال: انا بقاا دا ذنبي اني عاوزه اشوفك مبسوط

‏ذيااد: ماكانت رهف حاامل لكن انتي ازااي تسيبيهاا انا مش عارف ازااي طاوعتك اصلا

‏نوال: علفكرا اكيد الواد دا مكانش ابنك اكيد كانت بتخونك وانت زي الاهبل وكانت هتلبسهولك

‏ذيااد: بس بقااااا انا زهقت وسابهاا وخرج

‏نواال: بقاا بعد كل اللي عملتو عشانو طلعت وحشه

‏حيااه: انتي عملتي اي حلو يااخالتي دانتي موتي روح لسه مشافتش دنياا وكسرتي رهف وبعدتيها عن ابنك وانتي عارفه ان ذياد بيحبهاا فين الحلو اللي عملتيه

‏نوال: انتي ااه بنت اختي بس والله لو ماحطيتي لسانك في بوقك لوريكي هعمل اي

‏حيااه: سبتها ودخلت اوضتي وفضلت اعيط انا مش هبقاا ام خلاص حلم ان يكون عندي اطفال رااح مش هفرح بيهم

‏عند رهف

‏نديم: يالا يااروحي عشان ميعاد الدكتوره

‏رهف بتلبس الكوتش جيت اهووو

‏نديم بيضحك علي شكلهاا ااه يا اوزعه

‏رهف بتبريقه انا اوزعه

‏نديم: لا لا

‏رهف: بتضحك طيب يالا

‏عند الدكتوره

‏رهف نايمه علي السرير والدكتوره بتعملها سونار ونديم واقف ورا الدكتوره مش فااهم حاجه من جهاز العرض اللي قدامهاا ورهف بتضحك عليه

‏الدكتوره: مشااء الله حجمهم كويس والنبض تمام

‏نديم: هما فين يادكتوره

‏الدكتوره: اهم هما في الجزء داا

‏نديم بيقرب اكتر من الجهاز ويقول هو انتي شيفااهم

‏الدكتوره بتضحك وتقول ايواا هما هناا

‏نديم بيبص لرهف انتي شايفااهم

‏رهف بضحك جامد ايواا شيفاهم

‏نديم: مش هما كويسين

‏الدكتوره: جداا وطبعاا طول ماحضرتك مفرحهاا ومش مزعلها هما هيكونو بخير

‏نديم: شكراا جداا يادكتوره وبيساعد رهف تقوم وبيظبط هدومهاا

‏الدكتوره: اتفضلو دي الصور

‏رهف: شكراا

‏خرجو من عند الدكتوره ونديم ماسك رهف جاامد وخايف عليها تقع او تتخبط

‏رهف: مش هطير يانديم

‏نديم: السيراميك بيزحلق وانا خايف عليكي تقعي

‏رهف: انا عاوزه ايس كريم

‏نديم: انا عيووني ليكي

‏بيتفسحو شويه بالعربيه وبيجيبلها ايس كريم وبيتمشو في الشاارع وبيضحكو سواا

‏عدي عليهم كذاا شهر ونديم مستحمل تقلبات رهف ومزاجها وتعبها ومبسوط بيهاا وعمرو مازعلها ولا صوتو عليي عليها كان بيحاول يبسطهاا بكل الطرق وبيهون عليها تعبها

‏رهف صحيت لقت نديم نايم فضلت تبص لوشو وسرحانه فيه وبتحمد ربناا انو عوضها خير وتقول

‏كنت فكرت ان الدنياا قفلت في وشي واني خلاص مستحيل افرح تاني كنت مفكرا اني مستحيل اتجوز ولا احب وان قلبي عمرو ماهيحب تاني صحيح جوازي من نديم كان فاجئه بس انا فعلا كنت محتاجه حد جمبي حد يسندني انا كنت في اشد وقت صعب كنت خايفه علي عيالي يتولدو من غير اب ويعيشو في المجتمع داا لوحدهم كنت خايفه اموت واسيبهم وحقيقي مبسوطه جداا ان اطفالي هيكون ليهم اب زي نديم انا واثقه انو هيشيلهم في عينيه

‏بيفتح نديم عيونو بيلاقي رهف مركزه في ملامحو بيبتسم وبيبوسهاا صبااح الخير

‏رهف: صبااح النور ياروحي

‏نديم: اوعي تكوني تعباانه في حااجه بتوجعك

‏رهف: لا انا الحمدالله كويسه

‏نديم بيقرب من بطنها ويبوسهاا صبااح الخير ياروحي هاانت اهي وتيجو تنورو الدنياا وحشتووني اووي بيلاقي بطن رهف بتتحرك بيضحك جاامد ويقول رهف دول سامعني الحقي

‏رهف بتبتسم ااه لو تعرف الوجع اللي بحسو لما بيتحركو كداا بس كلو بيهون لما بلاقيهم كويسين

‏نديم بيحضنها هتولدي وتقوميلي بألف سلامه وهنفرح بعيالناا ونربيهم احلي تربيه

‏رهف: يااارب

‏نديم بيمسك ورقه من ع الكرسي اللي جمبو وبيكتب اليوم ال١٣ في الشهر التامن

في بيت ذيااد

حياه: ذيااد لو عاوز تتجوز انا معنديش مشكله

ذيااد: تاني قلتلك مش متجوز انا خلاص اكتفيت بكداا انا عارف ان عمري ماهيكون ليا عيال الحمدالله راضي

حياه: اكيد كنت بتتمني تكون مع رهف دلوقتي

ذياد: بصي انا حبيت رهف بجد وكانت كل حاجه لياا وكنت مستعد اعيش معاها عمري كلو من غير ماتخلف عاادي انا اصلا كل ما افتكر اليووم داا اكره نفسي مش عارف ازاي قلبي طاوعني اعمل فيها كداا دي طفلتي مش هنسي شكلها وهي بتترجاني ولا هنسي كلمه بكرهك وهي طالعه منهاا انا جبان هي مكدبتش

حياه: عارف ياذياد انا حبيتك اووي فوق ماتتخيل بس لما عرفت انك بتحب رهف خبيت مشاعري وقولت مش هقولك مقدرش اكسر قلبها واخدك منهاا ولما عرفت اللي حصل والله كنت رافضه اتجوزك بس خالتي غصبتني

ذياد: بيبوس ايد حياه خير كل حاجه خير مش عاوزك تزعلي انا ممكن مكونش عارف اعوضك او مش عارف ابينلك حبي بس انا

حياه: اوع تقولها ياذياد وانت مش حاسسها هتبقي ملهاش قيمه

ذياد: سامحيني ياحياه

في بيت نديم

نديم: رهووووف

رهف: خارجه من المطبخ رابطه الطرحه ع شعرها ولابسه ترنج اسمر وكلو دقيق

نديم: يالهووي انتي كنتي في شكاره دقيق

رهف لا ياحبيبي بعملك بيتزاا وبتقرب منو تحضنو

نديم: استني بس وحط الهدوم اللي في ايدو ع الكرسي وحضنهاا

رهف: ااا القميص بتاعك كلو دقيق

نديم: بيبص ع هدومو ويضحك فداكي ياحبيبتي

رهف: انا خلصت اهوو هدخل اروق المطبخ واجيلك

نديم: لا لا تعالي كداا بيشدها ع الحمام انتي تاخدي شاور عسل كداا ع ما اروق انا المطبخ وتشوفي الهدوم اللي اشتريتها للبيبيهات بتوعناا

رهف: بس

نديم: شششش بيقفل الباب ويروح ع المطبخ ويتصدم ياختااي

الدقيق في كل مكاان ع الحوض والبوتوجاز والرخامه وع الارض

نديم: اكيد كانت قاعده جواا الشيكاره بيبدأ ينضف المطبخ وبعد نص سااعه كان خلص

رهف: خلصت ياحبيبي

نديم: اخيراا ياروحي اوعديني ان مهما يحصل متعمليش بيتزاا هنا تاني مهما يحصل

رهف: ههههههههههههههههههههه

نديم: بيبوسهاا من خدهاا هاخد شاور واجيلك

بعد شويه بيخرج وبياكلو سواا ويسهرو يتفرجو ع فيلم

تاني يوم

بيصحي نديم وبيمسك الورقه ويكتب اليوم ال٣١ في الشهر التامن وبيشد خط لبدايه شهر جديد

نديم: بيقرب ع رهف وبيبوس خدهاا ويقول متنسيش ميعاد الدكتوره النهارده ياحبيبتي هخلص شغل واعدي عليكي

رهف بترد وهي قافله عيونهاا اوكااي

بيروح نديم ع شغلو وبعد ٦ ساعات بيرن ع رهف ويقولها انو جااي

رهف: بتجهز وتستني نديم

بيب بيب بيب بيب بيب

رهف: بس بس الجيران هتشتمناا

نديم: مراتي قربت تولد وعيالنا هتنور الدنياا بيب بيب

رهف: هههههههههههه بس كفايه

بيوصلو عند الدكتوره

نديم: هاا يادكتوره

الدكتوره بتركيز ثانيه واحده

نديم بيبص لرهف وباين عليه القلق

رهف بتبدأ تقلق وقلبها بيدق

الدكتوره بتعمل سونار تاني وعلي وشها علامات الاستغرااب

رهف: خير يادكتوره

الدكتوره: في حاجه غريبه ظااهره مش واضحه اووي

نديم: حاجت اي

الدكتوره مش عارفه في رجل تانيه باينه

رهف: رجل يالهوي هو في واحد فيهم مشوه ولا ايه طالعلو تلت رجول

الدكتوره: ثانيه واحده

نديم بيمسك ايد رهف وقلبو بيدق ورهف خلاص هتعيط

وبعد ثواني الدكتوره بتضحك بصوت عاالي مش معقوول

نديم ورهف: خير يادكتووره

الدكتوره: في ٣ اطفاال في كيس واحد يامدام رهف

رهف بتتصدم من الجمله وتبص لنديم الي كاد يغمي عليه

ويقولو في صوت واحد ٣ اطفااااال

الدكتوره: ايواا ولدين وبنت..

الدكتوره: ايواا ولدين وبنت..

رهف بتبص لنديم والاتنين في حااله ذهول

نديم: جبتي البت دي منين

رهف بضحك معرفش

نديم: انتي متأكده يادكتوره

الدكتوره: ايواا متأكده البنت مكانتش ظاهره خاالص ولسه ظاهره دلوقتي

نديم: احم طيب دوري كداا يمكن تلاقي كمان واحده مستخبيه

رهف والدكتوره بيضحكوو بصوت عاالي

بتخلص رهف جلستها و الدكتوره بتحدد ميعاد الولاده

الدكتوره: بإذن الله تجيلي الاسبوع الجاي الولاده هتكون قيصري

رهف بخوف ممكن نستني شويه

الدكتوره: لا منقدرش نستني اكتر من اسبوع لان احتمال كبيره مايه الجنين تنزل

رهف: تماام

نديم: بيساعدها وبيخرجو

رهف بتحط ايديها ع بطنهاا انا مش مصدقه

نديم: انا اللي مش مصدق وحاسس اني بحلم الله تلاته

رهف: ناقص اسبوع ومجبناش اي هدوم للبنت

نديم: يالا دلوقتي ننزل نشتري باقي الهدوم

وبعد شوبنج طويل خلصو وروحو ع البيت وجهزو كل هدوم البيبيهات التلاته

رهف بوجع ااااه بطني بتتقطع

نديم بيجري عليهاا انتي كويسه

رهف: حاسه بوجع فظييع

نديم: طيب تنامي شويه ولا تتمشي ولا اي

رهف: لا هناام

نديم: بيفضل صاحي جمب رهف خايف تصحي او تتعب

بيعدي الاسبوع دا ع رهف بتعب جداا ونديم كان خايف عليها جداا

يوم الولاده نديم وصحابها حواليهاا

رهف: نديم انا خايفه اووي خلي بالك من عيالنا متسبهمش لوحدهم خليك ليهم اب وام اوعدني باالله عليك

نديم بهدوء وبدموع رهف متقوليش كداا انتي هتبقي كويسه وانتي اللي هتربي عيالنا

رهف: خاايفه

سوزان بتقرب منها رهف حبيبتي احنا معاكي انتي قويه وهتبقي كويسه فكري في حياتك لما تقومي بالسلامه وانتي بتلعبي مع اولادك متفكريش في الوحش

هايدي وتياا بيبوسوها من جبينهاا وبيخففو عليها بالكلام

الممرضه: مدام رهف اتفضلي معايا

رهف بترتعش وايديها بتسقع وبتنزل منها دمووع

نديم بيقرب منها ويحضنهاا متخافيش انا معاكي

رهف: متسبنيش

نديم: مش هسيبك وبيستأذن من الدكتوره وبعد إلحاح منو بتوافق انو يدخل معاهم العمليات

رهف كانت خايفه وحاسه بقلق وانها مش هتقوم من الولاده

نديم ماسك ايديها وبيمسح ع شعرهاا والدكتوره بتعمل العمليه ورهف مش حاسه بحاجه غير انها خاايفه

نديم: رهف فااكره اول يوم اتقابلنا فيه

بتبنسم رهف بهدوء فاكره

نديم: اول ماشوفتك بعيداا عن كميه الشتايم اللي قولتيها بس خطفتي قلبي بجد

رهف: كنت قليله الذوق معاك

نديم: كنتي قمر لما بصيت في عيونك الخضره سرحت فيها وشعرك وهو طاير بعشوائيه ع وشك وعصبيتك اللي كانت محمره خدودك حسيت اني عاوز اتكلم معاكي بس مدتنيش فرصه

رهف: كمل

نديم: لما شوفتك تاني مره قولت لازم اقرب منك

رهف: انا كنت خايفه اتعلق بيك

نديم وسامع صوت عيااط جامد

تعرفي اكيد الزنانه دي البنت

رهف بضحكه اشمعناا

نديم: عشاان البنات بيحبو العياط اووي

رهف: ههههههههههه

بتقرب الدكتوره علي رهف وتقول شوفي مشاء الله بنتك زي القمر

رهف: الله واكبر

نديم: مشااء الله شبهك اوي يارهف

رهف: بذمتك باين ليها ملامح

الدكتوره بتضحك وبتكمل عمليتها والممرضه اخدت البنت تلبسها

بيمسك نديم تليفونو

وبيطلع الطفل التاني

نديم: البنت اكبر ب دقيقه فكريني يوم عيد ميلادهم اقولها كل سنه وانتي طيبه قبلهم بدقيقه

رهف: انت خلاص نويت تفرق مبينهم

نديم بضحك بهزر والله

بتنتهي العمليه واصحاب رهف قاعدين ع اعصابهم

نديم حضن البنت وباسها من جبينها وشال الولدين وبيسمي عليهم وبيكبرلهم في ودانهم

الممرضه ربناا يبارك التلاته احلي من بعض

نديم والممرضه بيقربو الاطفال لرهف وبتبوس فيهم وتعيط ونديم بيبوسها من خدهاا

وبعد شويه الممرضين بيخرجو الاطفال لاصحاب رهف ونديم فضل مع رهف جواا

البنات وااااو هاتيهم هاتيهم وفضلو يبوسو فيهم ومبسوطين جداا

تيا: رهف عامله اي كويسه

الممرضه: زي الفل هتخرج كمان شويه

نديم: ها يا أم التلاته تحبي تسميهم اي

رهف: انا هسمي الولدين

نديم: وانا هسمي البنت رهف طبعاا لو معندكيش مانع

رهف: بجد

نديم: دورت علي احلي اسم ممكن اسميهولها ملقتش احلي من اسمك

رهف: انا بحبك اووي

نديم: وانا بموت فيكي

هتسميهم اي

رهف: هسميهم مروان وعمران بحب الاسمين دول اوي

نديم: حلوين اوي ربنا يباركلنا فيهم

بتخرج رهف من اوضه العمليات واصحابها جمبهاا ومبسوطين

في ركن الاوضه واقف نديم سرحان وهل ليه الحق انو يسمي الاولاد ع اسمو

نديم: دي انانيه ازاي اسميهم علي اسمي انا مليش الحق في كداا لازم يتسمو علي اسم ابوهم طيب اعمل اي

رهف: ندييم

نديم: نعم ياروحي

رهف: اوعدني انك هتكتبهم علي اسمك

نديم بهدوء رهف تفتكري صح اني اكتبهم علي اسمي

اصلا المفروض ابوهم يعرف ان عندو اولاد

رهف: مستحييل ام ذياد لو عرفت كداا مش هتسيبهم دي ممكن تحرمني منهم

نديم: بس يارهف

رهف: انت نسيت اتفاقناا انا مقدرش اضحي واعرفو انا معنديش ثقه فيه هما كانو هيحرقو قلبي عليهم عاوزني بعد مابقو قدام عيني اروح اقولهم عيالكو اهم

نديم: خلاص اهدي لما تخرجي نتكلم في الموضوع داا

تاني يوم

رهف: روح سجلهم يانديم بالله عليك تكتبهم علي اسمك

نديم: حااضر اهدي انتي بس

خرج نديم و هو في حيره وحاسس ان غلط اللي بيعملو

وصل علي مكان التسجيل وقلبو بيدق وبعد تفكير طويل كتب الاولاد ع اسمو

رهف كانت تعبانه بسبب الولاده بس كانت واقفه ع الباب وخايفه يكون نديم مكتبش الاولاد بإسمو

هايدي: يارهف غلط وقفتك دي استنيه في الاوضه

رهف: سيبيني

نديم وصل ع البيت لقي رهف واقفه ع الباب نزل من العربيه وجري عليها رهف انتي كويسه

رهف: سجلتهم صح

نديم بإبتسامه ايواا سجلتهم

رهف: احلف

نديم وطلع شهاده الميلاد اهو والله

رهف: كنت مرعوبه

نديم: تعالي ارتاحي جوا نيمها ع السرير وقرب من الاطفال وباسهم

عدي ٦ شهور ونديم متعلق بالاطفال جداا ورهف بتموت فيهم ولسه بتفكر هل هتنتقم ولا هتنسي عشان خاطر ولادها

نديم: تعرفي عيون رهف نفس لون عيوني

رهف: وريني كداا لا دي زي عيوني

نديم: لا مروان وعمران نفس عيونك لكن رهف شكل عيوني

رهف: شكل عيونك ازااي هيا بنتك… وبتحس انهاا عجنت الدنياا

نديم: اممم معاكي حق

رهف: والله ماكان قصدي

نديم: عادي انتي مغلطيش

رهف: بالله عليك ماتزعل مني مكنش قصدي

نديم بيبتسم بهدوء مزعلتش ياحبيبتي

رهف لنفسهاا انتي غبيه يارهف دايماا كدا مبتفكريش في اللي بتقوليه

تاني يوم

عند نديم في الشغل

المدير: نديم عاوزك ترجع مصر لشغل في شركتنا هناك

نديم: بس ياباشا مراتي والده من ٦ شهور مقدرش اسيبهم لوحدهم ولا اقدر اخودهم هبهدلهم معايا

المدير: انت عارف ان الشغل دا ضروري يانديم

نديم: مفيش اي حل

المدير: خلاص هشوف شادي لو يرجع هو

نديم: تماام وااه لو ينفع افضل هنا كام سنه هبقاا مشكور لحضرتك

المدير: هشوف الموضوع داا لو امدد اقامتك ٥ سنين انا محتاجك هناا بردو

نديم: شكراا جداا

بيروح نديم ع بيتهم بيفتح الباب بيلاقي رهف عماله تعيط والاولاد كلهم بيعيطو

نديم: رهف في اي

رهف بعيااط مش عاوزين يسكتوو

نديم: اكيد جعانين

رهف: بقالي سااعه برضعهم ومش راضيين يسكتو خاالص

بيبص نديم عليهم بيلاقي اثار لبن علي طفل واحد

نديم: رهف هو انتي من ساعتها بترضعي في واحد بس

رهف: هاااا ازااي

نديم بيضحك بصوت عالي انتي مش عارفه تفرقي بينهم

رهف: ماكلهم زي بعض وبسبب عياطهم موترني

نديم بضحك طيب خلاص متعيطيش هاتي الرضعه وبيشيل واحد يرضعو ورهف بترضع واحد

وبعد شويه وقت بيسكتو وبينامو

رهف: تعبت جدااا اخيراا نامو

نديم: سرحان وبيبص علي الاطفال

رهف: سرحان في اي

نديم: اني واحد فيهم مروان

رهف بتبص عليهم داا

نديم: طيب مايمكن داا اي الفرق

رهف: ممكن بردو

نديم: البنت ومعروفه هما اي نعم التلاته نفس الشكل بس اهو معروفه

رهف بتضحك طيب الولدين لما يكبرو وقالولي مين فينا مروان ومين عمران هقولهم اي

نديم: يالهووي هنعمل اي صحيح

رهف هههههههههههههههه اي الحيره دي

نديم: هاتي قلم اكتب علي واحد فيهم مروان

رهف: الله عليك ياترعه المفهوميه

نديم: ترعه

رهف: هههههههههههههههههههههه

نديم: دا انتي السبع سنين اللي قعدتيهم في مصر خلوكي مصريه اصيله

رهف: همووت ههههههههههه

نديم: طيب يالا ننام عشان فااصل

رهف: يالا

تاني يوم

المدير: ألوو

نديم: الو يباشا

المدير: خلاص يانديم انا قولت ل شادي يرجع مصر وهو وافق ومددت اقامتك كمان

نديم: شكراا جداا مش عارف اقول لحضرتك اي

المدير: ولا يهمك ياحبيبي سلملي ع المدام وبوسلي الاولاد

نديم: من عنياا ياباشا

في اوضه رهف

بتمسك رهف اللاب توب الخاص بيهاا وبتفتح الفيس بوك الجديد اللي عملاه وبتكتب في البحث زياد الهواري

بعد ثواني بيظهر كذا اكونت بنفس الاسم بتدور علي بروفايل زياد وبتدخل عليه كانت بتحاول تشوف وصل ل اي وهل خلف ولا لسه هل في بوست عن طلاقهم بس بتتصدم ان لسه مكتوب متزوج من رهف

رهف: غريبه ازاي ممسحش العلاقه دي من ع الفيس وازاي مراتو سيباها كداا فضلت تدور علي اي حاجه او تفتكر اكونت حياه بس ملقتش اي حااجه ولا لقت بوستات جديده لدرجه انهاا حست ان الاكونت داا قديم قفلت اللاب توب وخرجت تشوف نديم لقتو بيلاعب الاطفال وبيضحكولو بتراقبهم من بعيد وبتبتسم

بعد ٤ سنين

رهف: ااااااااااه بس بقااااا جننتوني

الاولاد هييه هييه هييه

رهف: والله لو مانمتو لكون جيبالكم ام رجل مسلوخه

الطفله رهف: مامي ام رجل مسلوخه دي شبهك

رهف: انا برجل مسلوخه يااجذمه تعالي هناا

الطفله: ههههههههههههه

رهف: عاوزه اقولكو حاجه اني الحمدالله قدرت افرق بين مروان وعمران وحقيقي الموضوع صعب اووي

عمراان تعالا هنااا

عمران: لا

رهف: جننتووووناااي

نديم بيدخل علي صوت رهف  في ايييه

رهف: بقولك ايه طلقني وخود عيالك دول وامشي

نديم بضحك: صعبتي علياا

الاولاد: بابا حبيبي جه بابا حبيبي جه

نديم: يااروحي تعالو وحشتوووني

رهف: ااه انا ام رجل مسلوخه وهو بابا حبيبي

نديم بضحك كداا تجننو مامي

الطفله رهف: بابي انت عارف ماما بتقلب وحش وهتاكولنا

نديم بيضحك بصووت عالي مش قاادر

رهف: ااه يازبااله انا وحش

مروان بيفتح بوق رهف شوف يا بابا سنانها وحش

رهف: بتمسكو وبتضرب فيه بهزار وعمران بيحوش عن اخوه ويفضلو يضحكو

بيقطع هزارهم صوت رنه تليفون نديم

نديم: ألو ياريس

المدير: نديم الشركه في مصر محتاجاك جداا في لغبطه في الشغل ولازم تنزل

نديم: طيب حااضر هجهز نفسي

المدير: تماام مع السلامه

نديم: مع السلامه وبيقفل

رهف: خير ياحبيبي

نديم: لازم انزل مصر ضروري

رهف بتحس بخوف وقلبها بيدق خلاص حان وقت اللقاء

نديم: رهف خليكي هناا

رهف: انت هتقعد قد اي في مصر

نديم: في لغبطه في الشغل مش اقل من سنه

رهف: نديم انا مقدرش اقعد هناا لوحدي من غيرك انا هنزل معاك

نديم: افرضي ذياد عرف كل حااجه

رهف: مش هسمح بكداا

نديم: اللي تشوفيه

رهف لنفسها انا لازم اندمهم علي الي عملوه لازم زياد وامو يندمو اشد ندم

بيجهزو للسفر وبيودعو اصحابهم وبعد يومين كانو حاجزين التذكره وسافرو علي مصر

في مطار مصر وصلت الطياره اللي فيها نديم ورهف والاولاد

نديم: كان خايف يخسر عيلتو اللي حبها وميقدرش يستغني عنهم

ورهف كانت خايفه ياخدو منها عيالها بس قررت انها هتخبيهم والاولاد بإسم نديم يعني محدش هيشك

نديم بيركن عربيتو قدام بيت باين عليه انو مقفول من فتره

داا بيتي مقفول من ساعت مسافرت امريكاا

رهف بتنزل وبتفتح الباب الخلفي و بينزل منو التلات قرود بتوعهاا

بيدخلو ع البيت وبيبدئو يروقو الشقه وبعد ساعات بيخلصو

نديم: تعبت

رهف: همووت

بيترمو الاولاد جمبهم ويقولو ااه تعبناا

بيضحك عليهم نديم ورهف

بيطلبو اكل وبياكلو وبيلعبو مع الاطفال شويه وبعدين بينامو

تاني يوم

بيصحي نديم ويبوس رهف والاولاد وبيروح ع الشركه وبيبدأ يشوف اللغبطه اللي حصلت وبيظبط الوضع

رهف: تعالو يالا عشان تاكلو

عمراان: مامي انا عاوز ديناصور

رهف: وماالو ياحبيبي عنيا حااضر

مروان: وانا عاوز ابو سن

رهف: مين ياروحي

مروان: ابو سن صاحب حاذوقه يا مامي

رهف: ياحبيبي حاضر ياختي

الطفله رهف: مامي انا عاوزه اعيش مع سبونچ بوب في البانيو

رهف: ااه يادماغي حاضر ياحبيبتي لما بابي يجي هجبلكو كل اللي انتو عاوزينو

عند زياد

زياد بيصحي من النوم متأخر علي شغلو بيقوم مخضوض يانهر ابيض انا اتأخرت اووي

حياه: طيب اهدي فيها اي

زياد: داا مساعد المدير جااي النهارده من امريكا عشان اللغبطه بتاع الشغل لازم اكون هنااك

حياه: طيب براحتك

زياد بيلبس هدومو بسرعه وياخد عربيتو ويوصل ع الشغل بسرعه بيدخل يلاقي الكل في اجتماع بيبلع ريقو وبيخبط علي الباب وبيفتح

بيشاور نديم بإنو يتفضل يدخل

بيدخل زياد وبيعتذر عن التأخير وبيتناقشو في حل المشكله

نديم: تعاالو نقترح اسم للمجله بتاعتنا

واحد من الموظفين: حضرتك اقترح علينا اسم

نديم بعد تفكير رهف

بيدق قلب زياد ويبص لنديم وبيفتكر رهف

نديم: مجله رهف اي رائيكو

بيبص زياد قدامو وبيحس بندم واشتياق لرهف

الموظفين: تماام اسم كويس

بيخلص نديم شغل وبيروح ع بيتو ومعااه علب كتير بيرن الجرس بتفتح رهف

رهف: حبيبي اي كل داا

زياد بيبوسها وحشتيني

رهف: وانت كماان

بينزل نديم العلب وبيحضن اولادو وحشتوني وحشتوني شوفو جبتلكم اي

بيفتحو العلب وبيلاقو لعب كتير بيفرحو بيها جداا

رهف كانت واقفه علي جمب ورافعه حاجب

بيقرب منها نديم وبيطلع علبه من جيبو وبيفتحها بتلاقي رهف انسيال دهب شيك جداا

رهف: واااااو تحفه اووي

نديم: مقدرش انسااكي

رهف: بحبك

نديم بيبوس ايديها

الطفله رهف: بابي انا عاوزه زي مامي

بيضحك نديم وبيشيلها انا عنياا ليكي اجبلك احلي انسيال

بعد اسبوع من وصولهم علي مصر

رهف: نديم انا عاوزه انزل الشركه معااك

نديم: طيب والاولاد

رهف: المساعده بتاعتي كويسه جداا وبتحبهم اووي هسيبهم معاها

نديم: بلاش خليكي انتي معااهم احسن

رهف: ياحبيبي متقلقش عليهم انا زهقت من البيت عاوزه ارجع لحياتي القديمه تاني

نديم: حاضر ياحبيبتي انزلي معايا من بكره

رهف: شكراا ياروحي

تاني يوم بتجهز رهف بتلبس طقم شيك وشوز بكعب عاالي بتفرد شعرهاا ع ضهرهاا وبتخرج مع نديم بيبوسو الاولاد ويودعوهم بيركبو العربيه وبيروحو ع الشركه

بتدخل رهف وهي ماسكه ايد نديم

كل الموظفين البنات والرجاله بيبوصو عليهم

البنات الموظفين اي داا اي القمراات دول

موظفه: قمر اووي ومراتو شيك اووي

زياد كان واقف ماسك شويه ورق وبيقراه

رهف دخلت الشركه مع نديم وبتسلم ع الموظفين وبتتعرف عليهم

نديم: اعرفكم مرااتي رهف

زياد: سمعت اسم رهف حسيت بانفاسي بتتسارع وقلبي بيدق بسرعه جداا بصيت ع الصوت لقيت نديم بيه وواقف جمبو بنت مدياني ضهرها رهف

هي انا واثق كنت مصدوم ومش مصدق نفسي معقول تكون دي رهف حبيبتي قربت منها وانا بتحرك بالعافيه بصوت مهزوز رهف

بتبص رهف لمصدر الصوت بابتسامه وفجأه بتختفي الابتسامه من علي وشهاا بيراقب نديم الوضع باستغراب وبيقرب من رهف في حاجه يازياد بيه بيبص لعيون رهف بيلاقي فيهاا دموع بيفتكر الاسم زياد معقول داا زياد طليق رهف

زياد: ااا انا

نديم وبيحاول ينقذ الموقف اعرفك رهف مراتي

زياد: بذهول اا اهلا وبيروح علي مكتوبو بسرعه

رهف بهمس هوو

نديم: اهدي تحبي تمشي

رهف: لا عاوزه اروح علي مكتبك

نديم بياخودها ويدخلو المكتب ويجبلها ماايه

رهف بتفكر الي حصل بتفتكر نفسها وهي بتترجي زياد انو ميسبهاش بتفتكر كل الاذي اللي حصلها بينزل منها دموع غصب عنهاا

نديم بيقرب منها وبيمسك ايديها رهف لازم تكوني اقوي انتي هتواجهي زياد كتير وكان لازم تكوني مستعده

رهف: غصب عني افتكرت….

رهف: غصب عني افتكرت..

في مكتب زياد

زياد: دي دي رهف دي اتجوزت ومبسووطه وكان حاسس بضيق نفس  وبيخرج براا الشركه بتهور

رهف بتستجمع نفسهاا وبتخرج وبتبدأ تفهم الشغل وتتأقلم معااهم

نديم: فين زياد

موظف: خرج يافندم

نديم: خرج ازااي هو لعب عيال

موظف هرن عليه

نديم: رن عليه وقولو يجي احنا شغل مش بنهزر

موظف: حااضر

زياد: الو

_انت فين يابني

زياد: عاوز اي

_تعالي حالا نديم بيه مضايق وبيسئل عليك

زياد: جااي

بعد شويه وصل زياد دخل الشركه لقي نديم واقف مع كبير الموظفين وبيتناقشو في موضوع ونديم مش واخد بالو زياد فضل يدور عليها بعيونو لحد ملقاها واقفه قدام مكتب موظفه وبتقرأ ملف راحلها وبهدوء رهف

رهف سمعت صوتو تمالكت نفسها وبثقه بصتلو وقالت نعم

زياد: رهف انتي كويسه

رهف: افندم

زياد: طمنيني عليكي

رهف: وانت ماالك اتفضل علي شغلك

زياد: متعمليش فيا كداا انا كنت قلقان عليكي ممكن تديني فرصه اشرحلك

رهف: احنا هناا في مكان شغل وانا ابقا مرات مساعد المدير مفيش اي علاقه بتربطنا ببعض ولا ليك حق تتكلم معايا وسابتو ومشيت

زياد لنفسو اتغيرت اووي مش دي رهف اللي كانت بتموت فياا

خلص اليوم والكل رجع علي بيتو

عند زياد راجع متعصب ومش طايق نفسوو

حياه: حبيبي انت كويس

زياد: رجعت

حياه: هي مين

زياد: رهف

حياه: انت بتقول اي رهف في مصر طيب كانت فين ورجعالك

زياد: رهف مرات نديم مساعد المدير اللي كان جاي من امريكا

حياه: اتجوزت

زياد: رجعت قويه ومش هاممها حاجه عاملتني بكل جمود وكأني ولا حااجه نظرات عيونها كان فيها استحقار

حياه: لسه بتحبهاا

زياد تمالك اعصابو مش عارف بس انا كنت عاوز افهمها واعتذر

حياه: تفتكر هتسامحك بعد اللي عملتو

زياد بيبص في عيون حياه وبيحس بإن غلطتو كبيره

انا انا عاوزها مبسوطه هي اتجوزت بس انا مش عارف ليه لما شوفتها مع واحد تاني قلبي واجعني وحسيت اني عاوز اشدها من جمبو واخودها معايا حيااه انا مش عاوزك تزعلي انا بفضفض معاكي عشان عارف انك بتفهميني

حياه بخذل ولا يهمك فهماك

عند رهف

نديم: رهف كانت بتتعامل معايا عادي جداا والاغرب انها محسستنيش انها مضايقه او زعلانه بالعكس كانت بتهزر معايا ولا كأنها شاافت زياد مش عارف دي قوه ولا تظاهر بالقوه

وصلنا ع البيت

رهف: الاولاد وحشووني بطريقه

نديم: واناا جداا

بتفتح رهف الباب بتلاقي التلاته بيتسابقو ع اللي هيروحلها الاول

رهف: ياعمري اناا

بيحضنوها جاامد

مااامي

نديم: اهلا اهلا بيبوسهم ويحضونهم

رهف: بتكلم المساعده اللي بتساعدها في البيت قوليلي تعبوكي

ريناد: لا والله يامدام رهف دول عسل جداا هما اشقيه شويه بس دمهم خفيف اوي

رهف: ربنا يخليكي يااقمر

ريناد: بس بصراحه لسه مخلصتش الغدا اصل كنت خايفه اسيبهم يوقعو حاجه عليهم

نديم: لا ولا يهمك اي رائيكو نخرج نتغدي بره

رهف: يااريت

ريناد: تمام وانا هخلص شغل البيت الي ناقص

رهف: لا طبعا انتي هتيجي معانا

ريناد: لا لا

نديم: يالا اجهزي هتيجي معانا

ريناد: شكراا يا استاذ نديم

رهف: يالا هلبس الاولاد ونلبس ونخرج علطول

عند زياد

نوال بتخبط ع الباب

حياه: اتفضلي ياخالتي

نوال: بتدخل من غير ماتتكلم

حياه: عامله اي ياخالتي

نوال: زياد فين

حياه: بياخد شاور

نوال: طيب

بتقلع نوال الطرحه وتاخد راحتها

‏حياه: اي داا ياخالتي شعرك عامل كدا لي

‏نوال: ماالو

‏حياه: دا خف اووي

‏نوال: خف اي شعري حلو ومفيهوش حاجه

‏حياه: انا مش هكدب عليكي انا بس قلقت ف قلتلك لو تكشفي عشان تطمني

‏نوال: اسكتي انا كويسه مفنيش حاجه انتي هتصدعيني

‏حياه: سكت ودخلت علي المطبخ عشان اجهز الغداا بس كان محروق دمي وانا بقطع الخضار السكينه عورتني جامد ااااااه

‏زياد: سمعت صوت حياه بتصرخ جريت ع المطبخ لقيت ايديها متعوره وفي دم كتير نازل انتي كويسه

‏حياه: ايدي بتوجعني اووي

‏زياد: طيب تعالي

‏نوال: اي يامتخلفه انتي بتصرخي ليه

‏زياد: في اي ياماما ايديها اتعورت

‏نوال: ياختي عليكي وعلي دلعك

‏زياد بنفاذ صبر: ماما اخرجي استريحي برا

‏نوال: انت بتطردني

‏زياد: انا قولتلك حاجه دلوقتي بقولك استريحي في الصاله

‏نوال: ااه يانوال ابنك بيطردك من بيتو انا ماشيه ياخوياا ناقص تشدني وتحدفني في الشارع

‏زياد: كنت واقف مصدوم من كلامها بصيت علي حيااه لقيتها هتموت من الضحك نسيتي وجع ايدك دلوقتي

‏حيااه: مش قادره بصراحه

‏زياد: هو انا طردتها

‏حيااه: هههههههههههههه

‏زياد بضحك تعالي الفلك ايدك

‏اهو ياستي خلصت بتوجعك

‏حياه: لا

‏زياد: طيب متجبيش عليها مايه بقاا

‏حياه: هحاول هدخل اجهز الغداا

‏زياد: لالا متتعبيش ايدك تعالي نتغدا بره

‏حياه: بجد

‏زياد: ايواا

‏حياه: طيب هلبس

‏زياد: تماام

‏عند نديم

‏نديم: يالا ياعمري

‏رهف: ياالا ياروحي

‏وخرجو هما والاولاد وريناد وراحو علي مطعم كويس

‏زياد: يالا ياحبيبتي

‏حياه: يالا ياحبيبي

‏نديم: تحبو تطلبو اي

‏وبعد شويه طلبو الاكل

‏زياد: عجبك المطعم

‏حياه: تحفه

‏زياد: تطلبي اي

‏حياه: هطلب بيتزا

‏زياد: تماام وطلب الاكل

‏علي ترابيزه نديم كان وصل الاكل وابتدو ياكلو ورهف بتأكل الاولاد وريناد بتساعدها

‏وعلي تربيزه زياد وصل الاكل

‏رهف: عمران اقعد علي الكرسي بتاعك حبيبي

‏نديم: سيبيهم يلعبو المكان امن

‏رهف: تماام عمران متروحش بعيد

‏عمران: اوكاي

‏نديم ورهف وريناد بيتكلمو وبيهزرو والاولاد بيلعبو جمب الترابيزه بتاعتهم

‏بتيجي بلونه قدام عمران وبتطير وبيجري وراها

‏حياه: الله بلونه وبتمسكها بتاعت مين دي

‏زياد: في طفل جاي وراها اكيد بتاعتو

‏حياه بتلف للطفل ياروحي الله واكبر عليه

‏عمران بيقرب من حياه عشان ياخد البلونه

‏حياه بتشيلو علي رجليها وتبوسو شوف يازياد قمر اووي

‏زياد بيقرب منو ويمسك ايدو ااه عسل اووي

‏رهف: عمراان فين

‏ريناد بتلتفت تدور عليه اهو عند الترابيزه دي هروح اجيبو

‏رهف بتبص علي الترابيزه بس مش شايفه مين قاعد عليها لا خليكي هروح انا وبتقوم عشان تجيبو

‏زياد: بيقرب من عمران وبياخدو في حضنو ويبوسو ربنا يحميه ل اهلو

‏حياه: فين ماما حبيبي

‏عمران: ماما هناك

‏حياه: اسمك اي

‏رهف: عمراان

‏بيبص زياد وحياه علي الصوت وبتتفاجئ رهف

‏زياد: رهف

‏رهف بتبلع ريقها وتبص لعمران اللي في حضن زياد

‏حيااه: رهف

‏رهف: بتقرب من زياد بسرعه وتشد عمران

‏حياه: داا ابنك

‏ رهف بتحاول تستجمع نفسهاا ايواا ابني

‏زياد: ابنك

‏نديم: هي رهف اتأخرت ليه بصيت علي الترابيزه اللي رهف راحت عليها لقيت زيااد

‏رينااد خودي مروان ورهف علي العربيه بسرعه

‏ريناد: حااضر يابيه

‏نديم: قومت بسرعه وروحتلهم حبيبي واخدت عمران من رهف وحطيت ايدي حوالين وسط رهف اهلا زياد بيه

‏زياد: اهلا وسهلا يانديم بيه

‏نديم: اي المفاجأه الجميله دي انا والمدام وابني كنا بنتغدي هناا لو كنا نعرف انك هنا كنا قعدنا سواا

‏زياد: امم مره تانيه

‏نديم: انشاء الله عن اذنك

‏زياد: اتفضلو

‏نديم: مشيت انا ورهف حاسبت علي الاكل وخرجنا علطول

‏رهف: شكراا جداا يانديم انقذتني مكنتش عارفه اعمل اي

‏نديم: ولا يهمك ياحبيبتي اهم حاجه انتي كويسه

‏رهف: ايواا مكنتش عاوزاه يشوفهم

‏نديم: هو مشافش غير عمران انا خليت ريناد تاخد رهف ومروان وتخرج مشافهمش

‏رهف: كويس

‏نديم: نحاول بعد كداا في اي مكان معرض اننا نشوف زياد فيه يكون معانا عمران بس لما يكونو طفل واحد مش هيشك غير لما يشوف تلاته

‏رهف: صح صح

‏حيااه: رهف خلفت من جوزها داا

‏زياد: مش عارف اتفاجئت

‏حياه: بس غريبه انها لحقت خلفت والطفل مش اقل من ٤ او ٥ سنين وانتو اصلا مطلقين بقالو خمس سنين

‏زياد: ايواا فعلا

‏حياه: دي تقريبا اتجوزت علطول وحملت علطول كمان

‏زياد بحيره انا لازم افهم

‏بعد كام يوم

‏رهف:بتروح الشركه كل يوم مع نديم ومبتديش فرصه لزياد انو يتكلم معاها

‏وزياد بيحاول يعرف نديم ورهف متجوزين من امتاا

‏عند نوال في البيت

‏نوال قدام مرايتها يالهوي شعري وقع بجد اي اللي حصل وكل ماتسرح شعرها يقع اكتر اكيد حياه ضربتني عين منهاا لله طيب اروح اكشف ولا اعمل اي

‏ساره بنتها: ماما انا عاوزه اشتري هدوم

‏نوال: انتي مبتزهقيش شرا

‏ساره: الكليه بتحتاج لبس كتير مليش دعوه

‏نوال: طيب ياختي بس هنزل معاكي وانا اللي هدفع عشان انتي نصابه

‏ساره: طيب يالا

‏نوال: يالا

‏رهف: ريناد انا هاخد مروان اشتريلو شويه هدوم ليه ولعمران

‏ريناد: مش هتاخدي عمران

‏رهف: لا مش مشكله هجيب نفس المقاس ليهم الاتنين عشان مدوخش بيهم

‏ريناد: خلاص تماام

‏رهف: يالا مع السلامه

‏ريناد: مع السلامه

‏نوال: بتفتح باب الشقه لقت حياه في وشهاا

‏حياه: انتو خارجين ولا اي

‏ساره: ااه هنشتري هدوم

‏حياه: طيب حلو هاجي معاكو

‏ساره: يااريت يالا

‏نوال: يالا ياختي انتي وهي

‏رهف: بتوصل عالمول وبتروح علي قسم الاطفال

بتراقبهم عيون ست غريبه بتفضل ماشيه ورا رهف

‏رهف: لو سمحتي هاتيلي الطقم داا

‏البنت: حاضر

‏رهف بتقيس الهدوم علي مروان تماام هاتيلي منو نفس المقاس اتنين

‏البنت: حاضر يامدام اتفضلي

‏رهف: شكراا

‏البنت: بسبس اسمك اي ياعسل انت

‏رهف بابتسامه مرواان

‏البنت: مش بيتكلم

‏رهف: لا بيتكلم ولسانو مترين  بس طول ماهو بره البيت مبيتكلمش

‏البنت بضحك ايواا ربناا يخليهولك

‏رهف: في من الطقم دا مقاسو

‏بتقرب الست من مروان وتتفرج علي الهدوم وفي اللحظه المناسبه ورهف عنيها بتروح من علي مروان بيختفي فجأه

‏رهف: مرواااان

‏البنت: مرواان

‏رهف: اي دااا راح فين مرواااااان

‏مروان: بعياط ماما بس رهف مسمعتوش من الزحمه

‏رهف بتتصدم وبتفضل تلف حوالين نفسها وبتعلي صوتهاا مروااااان

‏البنت الي واقفه في المحل بتروح بسرعه علي الميكرفون وبتنادي في طفل مفقود في طفل مفقود اسمو مرواان اللي يلاقيه يجيبو في قسم الاطفال

‏رهف: مرواان

‏واحده ست: اهدي يابنتي ممكن يكون راح هنا ولا هناا

رهف بتعيط وبتدور علي مروان

تليفون رهف بيرن

نديم: الو ياحبيبتي انا خلاص قربت اوصل ع المول اهو خلصتي

رهف بعيااط مروااان

نديم: في ايييي

رهف: مش لاقيه مرواان مش لاقياه

نديم: انا جايلك حالا

‏الست بتجري بسرعه بمروان وهو بيعيط وبتخبط في حيااه

‏حيااه: انا اسفـ  اي داا استني هناا وبتمسك الست

‏الست بتحاول تشد ايديها منها

‏حيااه: انتي خطفاه داا عمران هاتي الولد

‏الست ابعدي عني

‏نوال: الحقونااااااي حرااااااميه يالاهواااااي

‏الناس بتتجمع بسرعه وياخدو مروان منها وحياه مفكراه عمران والامن بيمسك الست

‏حياه: انا عارفه مامتو انا عارفاها بتاخد مروان من الناس وبتطبطب عليه بس بس ياروحي

‏رهف: مروااان انت فين

‏البنت في طفل مفقود اسمو مروان الي يلاقيه يجيبو قسم الاطفال

‏ساره: بينادو عليه ياحياه تعالي نوديه قسم الاطفال

‏نوال: هاتيه هاتيه ياحبيبي بس متعيطش

‏حياه: اه ياخالتي لو عرفتي ان امو رهف هترميه من حضنك

‏واخدو مروان علي قسم الاطفال

‏رهف عماله تعيط والكل بيهدو فيها وبيدورو معاها

‏البنت اهوو يامدام اهوو

‏رهف بتجري عليه بسرعه ومبتاخودش بالها من نوال

رهف: ‏مرواان حبيبي مروااان وبتحضن فيه وتبوسو

نوال: انتي

رهف بتبص لنوال وتتصدم

حياه: مرواان هو مش اسمو عمراان

رهف: اااا ااااا

نوال: مين الواد داا انتي جايباه منين

رهف: ابعدي عني داا ابني

نوال: ابنك منين وبتحاول تشد منها مروان

نديم بيشيل ايد نوال من ع مروان انتي بتعملي اي

نوال: انت مين

نديم: انتي اللي مين وعاوزه اي من ابني

نوال: ابنك

نديم: ااه ابني

نوال: انتو متستاهلهوش ومراتك مش عارفه تاخد بالها منو وكان في واحده خاطفاه كان ممكن تقتلو وتاخد اعضائو تبيعها

رهف: بتعيط اكتر لما سمعت الكلام داا

نديم: بيهدي رهف وبياخودها ويمشي من غير ولا كلمه

نوال: كتكو نيله

حياه لنفسها انا فاكره ان اسمو عمران مش مروان تكون هي اتلغبطت غريبه

في العربيه

رهف: ياروحي ياروحي انت كويس وبتطمن عليه

نديم: ممكن اعرف اتخطف منك ازاي

رهف: والله انا كانت عيني عليه فجأه ملقتوش

نديم: رهف لما انتي واخده واحد ومش عارفه تخلي بالك منو امال لو اخدتي التلاته كنتي هتعملي اي

رهف بدموع: قلتلك كنت واخده بالي منو فجأه اختفي

نديم بصوت عالي: لو كان حصلو حاااجه انا كنت هعمل اي

رهف انت بتزعقلي لي انا من غير حاجه كنت هموت عليه

مروان بيعيط من صوتهم

رهف: بس ياحبيبي خلاص

نديم بيتمالك اعصابو وبيفضل ساكت لحد مايروحو

وصلو ع البيت بتنزل رهف ومعاها مروان وتدخل ع البيت بتدي مروان لريناد وتطلع علي اوضتها ونديم بيطلع وراها

نديم: رهف

رهف: لو سمحت انا تعبانه ومش قادره اتكلم

نديم: بتقولك كان في ست خاطفااه انتي متخيله لو مكانش حد لحقو كان هيحصل اي

رهف بصوت عالي فكرك انا مكنتش خايفه انا كنت خايفة عليه اكتر منك ومهما تعمل مش هتخاف عليه قدي انت فااهم دول عيالي وانا اكتر واحده بحبهم وبخاف عليهم

نديم: عياالك دلوقتي بقو عيالك من امتا واحنا فيه فرق بينا وعيال مين ومين بيخاف اكتر انتي دايما بتقولي كلام غلط وفي الوقت الغلط بس هما مش عيالك لوحدك لا زي ماهما عيالك هما عيالي

رهف: انا تعبانه بجد ومش قادره اتكلم

نديم: تماام سبتها ونزلت تحت انا عارف رهف مش بتبقا قاصده كلامها بس لازم تعرف اني مش جماد وان كلامها بيأثر علياا واني مش مجبور دايما افهمها صح

رهف: ليه دايما باجي عليه بالكلام ليه بجرحو ليه كل ماقول مستحيل ازعلو بنيل الدنياا اكتر انا لازم اصالحو خرجت من اوضتي ونزلت ملقتوش رينااد نديم فين

ريناد: خرج ياهانم

رهف: تمام ياترا راح فين قعدت ع الكنبه واخدتهم في حضني مش متخيله حياتي من غير واحد فيهم انا كنت اموت لو مروان حصلو حاجه النهارده

الباب بيخبط ريناد بتفتح

نديم: السلام عليكم

ريناد: عليكم السلام ورحمه الله وبركاته

نديم: دخلت لقيت رهف قاعده وواخده الاولاد في حضنها وهما نايمين

رهف: ندييم انت كنت فين 

نديم: قربت منها واخدت رهف دخلتها اوضتها ورجعت خدت مروان وهي جابت عمران ونيمناهم وخرجنا

رهف: انا اسفه اووي بجد انا عارفه اني غلطانه واني كل مره بجرحك انا انا عارفه اني مستاهلش انك تسامحني

نديم: شششش تعالي اقعدي 

رهف: هتسامحني صح

نديم: رهف هو انتي ممكن ترجعي لزياد

رهف: مستحيل

نديم: يعني عاوزه تكملي معايا

رهف: طبعاا

نديم: طيب ليه دايما بتحطي مابينا كلمه عيالي هو انا في يوم حسستك انهم عيالك لوحدك

رهف بدموع: لا

نديم مسحت دموعها وكملت انا بحبك وهفضل احبك ومستحيل اسيبك او اسيب عيالنا احنا واحد

رهف: عارفه

نديم: طيب اهدي بقا وشوفي جبت اي طلعت من الكيس ٣ ماسك للأطفال

رهف: اي داا

نديم: دي عشان وانتي معاكي الاولاد تحطيها في ايدو وفي ايدك وبقفل ومفتاح يعني محدش يقدر يخطفهم او يفتح القفل او يقطعها

رهف بتحضنو ربناا يخليك لينا ومنتحرمش منك

عند زياد

حياه: تعرف قابلنا رهف النهارده

زياد: انتو مين

حياه: انا وامك وساره

زياد: امي ورهف اتقابلو

حياه: ايواا

زياد: قالو اي

حياه: رهف مقالتش لان ابنها كان مخطوف وانا شوفتو مع ست بتجري بيه ف مسكت فيها وخالتي صرخت والناس اتلمت

زياد: اااه

حياه: وعرفنا مكانها وروحنالها وامك كانت شيلاه في حضنها ورهف اخدتو منها وفضلت تعيط بس الغريب ان رهف قاالت مروان

زياد: تقريبا كان اسمو عمران

حياه: بالظبط ف استغربت اووي

زياد: كملي

حياه: وبعدين خالتي مكانتش مصدقه انو ابنها وكانت عاوزه تاخدو منها معرفش ليه

زياد: وهي تاخدو ليه

حياه: معرفش وبعدين جه جوز رهف وكان هيتخانق مع خالتي بس امك مسكتتش وقعدت تقولهم كلام يحرق دمهم

زياد: ااه

حياه: بس جوزها اخدها ومشيي ومردش علي خالتي

زياد: حياه انا حاسس ان في حاجه غلط في علاقتهم مش عارف ليه

حياه: ازاي يعني

زياد: مش عارف

عند رهف

نديم: رهف بكره شركتنا عامله حفله بتدعم الاطباء وعامله تبرعات للمستشفي تحبي تيجي

رهف: ااه طبعا هاجي

نديم: تمام

ريناد: رهف هانم عمراان ورهف حرارتهم مرتفعه

رهف: ازااي وخرجت جري علي اوضتهم

ريناد: مش عارفه انا قستلهم الحراره لقيتها ٣٨

رهف: طيب هاتيلي الكمادات الحراره مش مرتفعه اووي

وبعد شويه الحراره نزلت

ريناد: الحمدالله

رهف: اخدو دور برد هاتي مروان اقسيلو حرارتو

ريناد: حااضر

رهف: تعالي ياحبيبي ارفع ايدك وبعد ثواني لا حرارتو طبيعيه

نديم: اي كويسين

رهف: اخدو دور برد بس مش تقيل ونامو هخليهم هما الاتنين في اوضه وناخد مروان معانا في اوضتنا عشان مياخودش منهم البرد

نديم: تعالا يابطل

رهف بتبوس عمراان ورهف وتغطيهم وتخرج

تاني يوم

رهف: حبايب مامي عاملين اي النهارده

الطفله رهف: مامي زوري بيوجعني اووي

عمراان: وانا كمان

الباب بيخبط

رهف: ريناد افتحي اكيد الدكتور

ريناد: حاضر

الدكتور: خير الحلوين بيشتكو من اي

رهف: زوري بيوجعني

الدكتور: افتحي بوقك ااه عسل اووي وانت كمان افتح بوقك اوي اووي جدع التهاب بسيط في الزور مش محتاج قلق

رهف: يعني مش محتاج نروح المستشفي

الدكتور: لالا انا هكتبلهم علي شويه علاج وبكره هيبقو كويسين جداا

رهف: تمام يادكتور شكراا لحضرتك

نديم: خير

رهف: الدكتور قال التهاب بسيط في الزور بكره هيبقو تمام

نديم: ياروحي زورك بيوجعك

رهف بتمسكن ايواا شوف بيوجعني ازااي

نديم بيبوسها من بوقها طيب خف كداا

رهف: ايواا خف اووي

نديم بيضحك ورهف بتضحك عليهم

نديم: وانت كمان هاات بوسه اللله

عمراان: لسه مخفتش

نديم: طيب هات كمان واحده

عمران: لسه بيوجعني

رهف: طيب بوسه لمامي

عمراان: خف اووي

نديم: ياجزمه

الكل بيضحك

نديم: انا هروح الشركه خليكي معااهم وهعدي اخدك بليل ونروح الحفله سواا

رهف: اوكاي

زياد: حياه تيجي معايا حفله النهارده

حياه: ياريت

زياد: خلاص هاجي بليل اخدك

حياه: تمام

بليل

رهف بتجهز وتلبس مروان وتاخدو معاها عشان ميتعبش من اخواتو

وحياه بتجهز وتستني زياد

نديم: يالا ياروحي

رهف: يالا

رهف كانت لابسه فستان اسمر طويل ولابسه شوز اسمر بكعب عالي وعامله شعرها فورمه بسيطه وحاطه ميكب سيمبل تجنن

ومروان كان لابس بنطلون اسمر وقميص اسمر وشعرو قمر وعيونو الخضرا عسل

ونديم كان لابس بدله سمرا وقميص اسمر وساعه سمرا وجذمه سمرا وشكلو حلو

زياد: خلصتي ياحبيبتي

حياه: ايواا

حياه كانت لابسه فستان موڤ غامق طويل وشوز ابيض بكعب وفارده شعرها وحاطه ميكب بسيط وكانت قمر

زياد كان لابس بدله كحلي وجذمه كحلي وحلو

بيوصلو ع الحفله

زياد وحياه بيوصلو الاول ويسلمو ع الموظفين ومراتتهم ويقفو في جمب

بيوصل نديم ورهف ماسكه ايدو وماسكه ايد مروان وماشي جمبهاا وشكلهم قمر

بيسلمو علي الموجودين والكل بيبص عليهم

زياد كان باصص لرهف ومش عارف يشيل عينو من عليها

لكن حياه كانت باصه لمروان وبتتمني لو كان ابنها وعاوزه تروح تاخدو وتفضل تحضن فيه

نديم: تعالي نسلم علي زياد ومراتو

رهف: تمام

نديم: اهلا

زياد: اهلا يانديم بيه

نديم: لا احنا مش في الشركه بلاش رسميات خليها نديم

زياد: تماام جداا

رهف بتبوس حياه وتحضنها

وحياه بتنزل لمستوي مروان وتبوسو عمران حبيبي

رهف: احم

حياه: عمران بردو صح

نديم: بصراحه انا كنت حابب اسم عمران ورهف حابه مروان ف سميناه عمران بس بنقولو مروان

رهف: ايواا

حيااه: ااه تماام

زياد: ربناا يباركلكم فيه

حياه: انا اسفه لكلام خالتي

رهف: انا وانتي عارفينها كويس مفيش داعي تعتذري

بتبتسم حياه: لسه فاكره مواقفها

بتبتسم رهف: وهي نوال هانم تتنسي بردو

حياه: معاكي حق

نديم: طيب عن اذنكم

حياه: بتمسك ايد مروان معلش خليه شويه لو ينفع يعني

رهف بتحاول تمسك اعصابها بلاش عشان ميزعجكيش

حياه: متخافيش شويه بس وهجبهولك

رهف بتردد امم طيب حبيبي اوع تضايق طنط ماشي

مروان: ماشي

حياه بتشيلو وتفضل تحضن فيه

ورهف بتمشي وكل شويه تبص عليه

زياد: مكانش ينفع تزني عليها كان باين اووي انها مش عاوزه تسيبو

حياه: غصب عني متعلقه بيه اووي

زياد: انا عارف بس مينفعش الزن

حياه: خلاص بقا متتعصبش

زياد: تمام

حياه بتمسك الكاس ولسه هتشرب البيبس بيرفع مروان ايدو بيقع علي حيااه

زياد: خلي بالك

حياه: مش مشكله مش مشكله حصل خير

زياد: هاتيه وروحي الحمام

حياه: اوكااي

بياخد زياد مروان ويبوسو ويفضل يبصلو ويحضنو انا مش عارف انا متعلق بيك اووي كدا ليه وكل ما اشوفك ابقا عاوز احضن فيك

رهف: كنت واقفه جمب نديم وببص علي مروان لقيتو في حضن زياد اتجننت وجريت عليه لما بشوف زياد ماسكهم بحس انو هياخودهم مني واني هتحرم منهم

رهف: لو سمحت هاتو

زياد: مش هاكلو علفكرا

رهف: مقولتش انك هتاكلو بس انا عاوزاه

زياد: بيبعد مروان عن رهف ولسه شايلو ليه كل ماتشوفيني شايل ابنك تتجنني كدا

رهف: بتحاول تتمالك اعصابها اتجنن ليه يعني

زياد: مش عارف بس اكيد في حاجه هو انتي خايفه اخدو منك

رهف: متقدرش تاخدو فكرك نديم هيسيبك

زياد: لو كان ابني مكنتش اسيبو يروح لحد ابداا

رهف: هه طيب ولما كان هيبقا عندك ابن وديتو فين

زياد بيضايق رهف قلتلك اديني فرصه اشرحلك

رهف ولا كلمه هاات ابني

زياد: رهف اسمعيني بس

رهف: مش عاوزه اسمع اي حااجه انا بكرهك انت سامع هاات ابني والا هعلي صوتي

وفجأه

دكتوره رحمه بتقرب منهم مش معقول انا كنت عارفه ان الخلاف اللي بينكم هينحل وترجعو لبعض الحمدالله اني منزلتش البيبي

بتقف رهف بجموود

والكلمه بتنزل علي زياد كالصاعقه

زيااد: ايييه

دكتوره رحمه ومأخدتش بالها من الصدمه اللي علي وشهم

مشااء الله دا ابنكم

رهف باصه في عيون زياد وضربات قلبها بتزيد اكتر ف اكتر

وزياد واقف في صدمه وباصص لرهف وبيبص لمروان

زياد: ابني…

زياد: ابني..

رهف: سمعت الكلمه وحسيت ان قلبي بينسحب مني هاات مرواان

زياد: لقيتها بتشد مني الطفل مسكت فيه اكتر سيبيه داا ابني صح

رهف: لا ابنك مات

الدكتوره: اا شكلي بوظت الدنياا عن اذنكم

زياد: انتي كداابه الدكتوره قالت انها منزلتش الطفل دا ابني

رهف: هي ااه منزلتوش بس لما سافرت سقطت

زياد: انتي كداابه

نديم: كنت بمضي الشيكات سمعت صوت رهف وزياد ماسك مروان جامد ورهف بتحاول تاخدو وهو رافض قومت بسرعه وانا هتجنن

زياد: سيبيه داا ابني اناا

نديم: قربت منو بسرعه وشديت منو مروان

زياد: داا ابني هاتو

نديم: حضنت مروان وانا حاسس انو هيتاخد مني وان خلاص هتحرم منو لاا دا مش ابنك

زياد: كدب انا هوريكو مش هسيبهولك يارهف هاخدو منك ومش هتعرفيلو مكان

رهف كانت حاضنه مروان وهو في حضن نديم وقلبها بيدق بسرعه وخايفه من تهديدات زياد

حياه: خرجت من الحمام لقيت في خناقه والكل واقف حوالين زياد ورهف ونديم وسمعت زياد بيقول مش هسيبهولك يارهف هاخدو منك ومش هتعرفيلو مكان  اتفاجئت جداا زياد هياخد مين  وبعدين لقيتو خرج علي برا ف جريت ورااه

حياه: زيااد زيااد

زيااد: سمعت صوت حياه ف افتكرت اني كنت ناسيها وقفت قدام العربيه وفضلت اخبط فيهاا بهستيرياا

حياه: زياد في اي كنت بتتخانق مع رهف ليه

زياد: مرواان يبقا ابني رهف كدبت علياا وقالت ان الطفل نزل وخدت ابني وهربت وراجعه بجوزها ومعاهم ابني انا

حياه: انت بتقول اي

زياد: انا كنت عارف ان في حاجه غلط نظره رهف لما كانت بتشوفو في حضني مش طبيعيه خوفها لما بقرب منو مش طبيعيه بس والله ماهسيب ابني معاهم دقيقه

حياه: طيب اهدي طيب

زياد: كنت متعصب جداا وروحت ع البيت لقيت امي هنااك

نوال: ياختي علي طعامتكم وانتو متشيكين كداا الله يرحم ابوكي ياختي

حياه: مكنش ليا خلق اتجادل معاها ف دخلت علي اوضتي علطول

نوال: شايف مراتك وعمايلها

زياد: سيبيني في حالي دلوقتي انا مش طايق نفسي

نوال بنظره تفحص في اي ياواد ماالك

زيااد: احنا نايمين علي ودانا هنا كل السنين دي ورهف وجوزها فرحانين بابني هناك

نوال: اييه

زياد: منزلتوش اتفقت مع الدكتوره وكدبو عليناا

نوال: يكونش الواد الي كان هيتخطف هو داا ابنك

زياد: هو هو

نوال: انا كنت حاسه لما خدتو في حضني حسيتو حفيدي

زياد: انا هتجنن عندي ابن عندو يجي ٤ سنين وانا معرفش

نوال: وانت ازاي واقف هناا وابنك هناك امشي هااتو ومترجعش غير بيه

زياد: جوزها مرديش يدهولي بس انا مش هسيبو مش هسيبو ودخلت علي اوضتي

نوال لنفسها مش راضي يدهولك مبقاش نوال لو مجبتوش

عند رهف في البيت

رهف بعيااط: انا مستحيل ابعد عيالي عني انا لازم ارجع امريكاا لازم اسافر قبل ماياخودهم وطلعت علي اوضتي الم هدومنا

نديم: رهف استني الي بتعمليه داا غلط

رهف: عاوزني اسيبو ياخودهم

نديم: لا هو مش هياخودهم بصي لازم نفكر في حل مينفعش تهربي لازم تحلي الموضوع داا

رهف: اعمل اي

نديم: تعالي اقعدي بصي انا بقترح اننا نفهمو ونعرفو ان عندو ٣ اطفال مش طفل واحد ونحل الموضوع داا بالمعقول انا معنديش مانع يشوفهم كل فتره بس مياخودهمش

رهف: هو ميستحقش يكون ابوهم

نديم: ماهو لازم ندور علي حل

رهف: كلام نديم اقنعني وبعد ساعات وافقت اني اعرف زياد كل حاجه ونتفاهم بالعقل رغم اني متأكده ان زياد معندوش عقل وان مكان عقلو في عقل امو

تاني يوم

رهف: صحيت من النوم ملقتش نديم قومت مفزوعه وخايفه ليكون زياد اخدهم جريت علي اوضه الاولاد لقيت نديم نايم جمبهم واخدهم في حضنوو صعب علياا اوي وخايفه جداا لو نتحرم منهم

نديم: صبااح الخير

رهف: صباح النور ياحبيبي انت نايم هنا من امتاا

نديم: معرفتش انام امبارح ف جيت هناا

رهف: تمام هنزل اشوف الفطار

نديم: رهف لسه علي قرارك نتصل علي زياد النهارده ونخليه يجي ونتكلم بالعقل

رهف بتردد: تمام

نديم: تمام وباسها من خدها هاخد شاور واجي

رهف: تمام

نزلت اشوف الفطار وانا قلبي مش مطمن وخايفه

الباب بيخبط

رهف: خليكي هفتح انا

ايواا

راجل: مداام رهف موجوده

رهف بتوتر: ايوا اناا

راجل: اتفضلي دا جواب من المحكمه

رهف: ااي قلبي محكمه يالهووي

ط ط طيب في ايه

راجل: معرفش اتفضلي امضي هناا

رهف: مسكت القلم ودي كانت اصعب مره اكتب فيها اسمي مش قادره اضغط علي اعصابي حاسه ان هيغمي علياا قفلت الباب ودخلت وبفتح الجواب برعشه

نديم: كنت بلبس هدومي سمعت رهف بتصرخ خرجت جري لقيتها بتجري علي اوضه الاولاد

نديم: رهف رهف

رهف بعيااط عملها وقدم فيا محضر هياخودهم يانديم

نديم: وقفت في صدمه محضر رهف كانت بتحضن العيال وتعيط وهما بيعيطو علي عياطها وانا مش فيا حيل اهدي فيهاا انا عاوز حد يهديني هعمل اي لو بعدو عني يعني بعد السنين دي خلاص هيروحو كدا بالسهوله دي زياد هياخودهم علي الجاهز طيب وانا انا عارف ان لو زياد اخدهم رهف هترجع لزياد عشان خاطر عيالها وانها تبقا معاهم يعني خلاص يانديم انت الغريب دلوقتي

عند زياد

نوال بتخبط علي الباب جامد

زياد: اي في اي يا ماما

نوال: هجبلك ابنك يالا بوس ايدي

زياد: مش فااهم

نوال: روحت قدمت في رهف بلاغ وعملت محضر

زياد: لييه يا امي لييه مانتي عارفه ان حضانه الطفل مع الام

نوال: هي فعلا مع الام بس هي خطفت ابنك وانت معندكش علم بكداا يعني القضيه في صاالحك

زياد: بجد

نوال: طبعاا افرح ابنك هينام في حضنك قريب

زياد بفرحه ياارب

حياه: كنت واقفه بسمعهم من بعيد بس مكنتش فرحانه دي هتبقي المره التانيه الي يكسرو فيها قلب رهف حقيقي صعبانه علياا اوي بس للحظه فوقت لو زياد اخد ابنو رهف مستحيل تبعد عن ابنها يعني ممكن ترجع لزياد يعني انا اللي هيتكسر قلبي ليه كداا بس

عند رهف

نديم: امتا الجلسه

رهف: بعد بكره

نديم: تمام

رهف: قلتلك نرجع امريكاا

نديم: فكرك مكانش هيعرف يجيبك داا قانون يارهف يعني احنا اللي هنتأذي مش زياد

رهف: لا انا مش غلطانه زياد كان عاوز ينزل الطفل وانا هربت يعني كنت اسيبو ينزلو

نديم: اي اللي يثبت للمحكمه ان زياد كان هينزلو فكرك هما مش مفكرين في كداا وزمانهم خفو اي حاجه ضدهم ومتنسيش يارهف ان سمينا الاولاد بإسمي وداا غلط شرعا وقانونا

رهف: يعني اي يعني هتحرم من عياالي

نديم: ربنا يستر

انا هحاول اكلم زياد واتفاهم معاه يمكن يسحب المحضر

في الشركه

نديم: زياد فين

موظف: مجاش ياباشا

نديم: طيب تعرف عنوانو

موظف: ايوا اتفضل

نديم: شكراا

خرجت من الشركه وروحت ع العنوان خبطت ع الباب

زياد: الباب خبط فتحت اهلا نديم بيه

نديم: عاوز اتكلم معاك شويه

زياد: لا انا معنديش كلام كلامنا في المحكمه

نديم: دا مش حل يازياد

زياد: لا حل انتو الي عاوزين كداا

نديم: طيب نشوف حل يرضي الطرفين رهف مش هتقدر علي كداا

زياد: متقلقش انا هطيب خاطرها لما ترجعلي اطلع منها انت

نديم: الكلمه عصبتني بطريقه كبيره لقتني فجأه بضرب زياد بوكس في وشو وقع علي الارض

زيااد: ااااه والله ماهسيبك هاخد ابني منك يانديم وهاخد رهف كمان

الناس كانت اتلمت وبتشد نديم تبعدو عن زياد

نديم: بعينك انا مستحيل اسبهملك

زياد: المحكمه تقرر ياحبيبي

يوم الجلسه

رهف: كنت متوتره جداا وجهزت انا ونديم بس لما شوفت نديم اكتشفت ان خوفي ولا حاجه جمب خوفو واد ايه عرفت انو بيحبهم اكتر مني بمراحل كنا قاعدين برا صاله المحكمه ونديم بيعض ضوافرو من التوتر وشكلو فعلا خايف

رهف: نديم اهدي

نديم: خايف يارهف خايف لو القاضي قال ان زياد ياخودهم هعمل اي

رهف: نديم قداام الكل احنا عندنا مروان بس

نديم: ازاي يعني ماهيعرفو كل حاجه

رهف: متجبش سيره بس بالله عليك

محامي رهف: اتفضلو الجلسه هتبدأ

دخلنا قعدنا وقلبي بيدق مع كل خطوه نديم كان باين عليه القلق وبيعرق بعد شويه لقيت زياد وامو واخواتو وحياه جم

نوال: اهلا بالحلوه اللي اخدت الواد وهربت

رهف: شوفي حقيقي انا متعصبه لدرجه اني ممكن اتصرف تصرف مش هيعجبك اقعدي احسن

نوال: انتي يابت فكراني اي

نديم بنظره حاده اتفضلي اقعدي وملقيش دعوه برهف

نوال بخوف مبينتهوش راحت قعدت مكانها

بيخرج شاب يعلن عن دخول القاضي

القاضي: سكووت اتفضلو ابدأو

محامي زياد: حضرتك موكلي قدم في طليقتو المدام رهف بانها ولدت ابنو من غير علم منو بانها حامل اصلا وزوج مدام رهف الاستاذ نديم نسب الطفل ليه وسجلو بإسمو

محامي رهف: بعد اذن حضرتك يا سياده القاضي

موكلتي كانت في ضغط وهي مهربتش بمزاجها طليق موكلتي الاستاذ زياد ووالدتو حاولو يسقطو موكلتي والتعدي عليها هي وبناتها واخذوها جبراا للدكتوره

محامي زياد: اعترض يا سياده القاضي الكلام دا كدب وملوش اي اساس من الصحه بدليل ان مدام رهف مكانش عليها اي اثار ضرب وان هي الي طلبت الطلاق ومضت بكامل ارادتها علي ورقه طلاقها وكمان اتنازلت عن كل حاجه تخصها لموكلي ودا بإرادتها

رهف: كدب

القاضي: بعد اذنك اتكلمي في دورك

محامي رهف: كل الكلام الي قالو محامي الاستاذ زياد مش صح وهو تبرير ليهم والصح ان هما حاولو يسقطوها وطلقوها غصب عنها وموكلتي ترجت زوجها الاستاذ زياد اكثر من مره ولكن رفض وسمع كلام والدتو

محامي زياد: موكلي فضل مستحمل زوجتو كثيراا وهي بتعاني من امراض عقليه مما ادي لتأخر حملهاا ٥ سنين

نديم: الكلام داا مش صح رهف معندهاش اي مشااكل داا افترا

القاضي: سكووت لو سمحت متتكلمش

محامي رهف: حضرتك معانا الدكتوره الي كانت المفروض مسئوله عن اجهاضها ومستعده تقول شهادتها

القاضي: اتفضل

بتدخل الدكتوره رحمه وتطلع علي منصه الشهود

محامي رهف: اتفضلي احكي اللي حصل

دكتوره رحمه: من خمس سنين تقريبا جتلي مدام نوال وابنها وبناتها برهف وان هما عاوزين ينزلو البيبي وانا عرفتهم ان الاجهاض خطر وانها ممكن تموت مني ولكنها اثرت انها تنزلو وكنت فعلا هعمل العمليه لكن مدام رهف اترجتني منزلوش وانهم جايبينها غصب وانا تعاطفت معاها وقولت ان الطفل نزل وانا معملتش العمليه ووعدتني انها مش هتعملي مشاكل وبعدها معرفتش عنها حاجه

محامي زياد: حضرتك دا كدب والدكتوره متفقه معاهم واطلب بالتحقيق معاها

القاضي اتفضل

محامي زياد: حضرتك عندك اي اثبات للكلام دا

الدكتوره: ازاي

المحامي: عندك شهود

الدكتوره: لا لاني كنت خايفه ان زياد واهلو يعرفو ف كان سر بينا

المحامي: عندك كاميرات تثبت انهم جابوها غصب

الدكتوره: دا بقالها خمس سنين اني كاميرا بتسجل لخمس سنين

المحامي: عندك شهود شافو ان مدام رهف جايه غصب

الدكتوره: لا

المحامي: زي ماسمعت ياحضره القاضي الموضوع سر بينهم ومفيش اي شهود علي الكلام داا

القاضي شهاده الدكتوره باطله

محامي رهف: والدت الاستاذ زياد كانت مقاطعاهم تماما لمده خمس سنين ومش بتزورهم نهائي واول زياره راحت فيها عندهم كان عشان تطلقهم ولما عرفت انها حامل اصرت تنزل الطفل والجيران يشهدو انها مكانتش بتزورهم

محامي زياد: حابب اتكلم مع ابنها الاستاذ زياد

زياد بيطلع علي المنصه

المحامي: فعلا والدتك كانت مقطعاكم

زياد: لا كنت بروح عندهم كل يومين تقريبا

المحامي: زي ماسمعت ياحضره القاضي كان بيروح عندها معني كدا ان مدام رهف هي الي كانت مقاطعه حماتها

محامي رهف: سياده القاضي اسمحلي اتكلم مع الاستاذ زياد

القاضي: اتفضل

المحامي: اي سبب جوازك من رهف

زياد: كنت بحبها

المحامي: والدتك هي اختارتها ليك ولا انت اختارتها

زياد: انا اخترتها

المحامي: والدتك كانت موافقه بيها

زياد بتنهيده: لا

المحامي: ليه اي السبب الي يخليها ترفض جوازكم

زياد: كانت عاوزاني اتجوز بنت خالتي وانا رفضت

المحامي: يعني ياحضرت القاضي مدام نوال هي الي مكانتش حابه مدام رهف مش العكس وبالتالي مكانتش بتروح عندها

يكمل المحامي: كنت عارف ان مراتك حامل

زياد: لا

المحامي: مكانش عندك اي فكره عن حملها

زياد: لا

المحامي: امتا عرفت ان مروان ابنك

زياد: من يومين

المحامي: عرفت ازاي

زياد: الدكتوره رحمه شافتنا سوا وانا شايل مروان فكرت اننا رجعنا لبعض

المحامي: قالت اي الدكتوره رحمه

زياد: مش فاكر

المحامي: فاكر اللي حصل من خمس سنين ومش فاكر اللي حصل من يومين

زياد بعصبيه: قالت كنت عارفه انكو هترجعو لبعض

المحامي: بس

ذياد: ايواا

المحامي: بس الكلمتين دول مفهمش ان مروان ابنك

زياد: قالت كويس اني منزلتش الطفل

المحامي: طيب ليه قالتلك كداا

زياد: الي فهمتو ان رهف كانت عاوزه تنزل الطفل من غير ماتعرفني

المحامي: واي اللي خلاها ترجع في كلامها

زياد: معرفش

المحامي: يعني رهف الي مكانتش عاوزه الطفل

زياد: ايواا

المحامي: طيب لو هي مكانتش عاوزه الطفل بتتراجع ليه

زياد: معرفش

المحامي ياحضره القاضي لو كانت مدام رهف مش عاوزه الطفل كانت نزلتو لكن الدكتوره قالت كنت عارفه انكم هترجعو لبعض الحمدالله اني منزلتش الطفل معاناها ان مدام رهف ترجتها متنزلوش

القاضي: كمل

محامي زياد: طيب نقول ان مدام رهف ترجتها متنزلوش ليه تهرب وتخبي عن موكلي احب اتكلم مع مدام رهف

القاضي: اتفضل

بتطلع رهف ع المنصه

المحامي: ليه هربتي علي امريكا

رهف: خوفا علي ابني

المحامي: ولا عشان تروحي لحبيبك الي هو جوزك دلوقتي

رهف: انت بتقول اي

المحامي: ايوا خبيتي علي جوزك حملك وكنتي عاوزه تنزليه عشان كنتي علي علاقه بنديم

رهف: كدب

المحامي: ازاي تسجلو الطفل بإسم نديم

رهف: كنت خايفه اسجلو بإسم زياد لياخدو ويحرمني منو

المحامي: بس داا جوزك

رهف: طليقي

المحامي: ياحضره القاضي اي قانون يثبت انو ينفع يتسمي الطفل علي اسم غير ابوه لو سمحت عاوز اتكلم مع جوزها

بيطلع نديم

المحامي: مين اداك الحق تسمي الطفل علي اسمك

نديم: عارف انو غلط بس كان غصب عني كنت خايف زياد ياخدو او يئذيه زي محاول ينزلو

المحامي: وانت هتكون احن عليه من ابوه

نديم: ابوه كان عاوز ينزلو مكانش عاوزو

وبعد كلام كتير بينهم كانت القاضيه في طرف زياد وامو لانهم زورو معظم الحقائق

القاضي: بعد السماع من الطرفين وبإن نديم ورهف مخطئين في حق زياد وفي حق الشرع والقانون

استني

بيقاطع القاضي الصوت دا بيلتفت الكل للصوت

حياه: انا عاوزه اقول شهادتي

زياد: حيااه

القاضي: اتفضلي

نوال: تعالي هناا يازفته

بتطلع حياه وبتدي امل لرهف الي كان قلبها مكسور وخايفه من الحكم

حياه: انا مرات زياد وبنت خالتو وعارفه كل الحكايه دي

القاضي اتفضلي احكي

حياه: رهف معاها حق وكل كلمه قالتها صادقه زياد وخالتي كدابين

نوال: يابنت الكلب

حياه: رهف كانت مستحمله وراضيه لكن خالتي مكانتش سيباها في حالها ولما قررو يبعدوها عن زياد ويطلقوها كانت رهف حامل وخالتي صممت تنزل الطفل واخدتها غصب عنها للدكتوره وبعدين معرفش اي اللي حصل بعد كدا الي عرفتو ان رهف نزلت الطفل واختفت

رهف: الحمدالله الحمدالله

نديم بيغمض عينوو الحمدالله ياارب

زياد كااد ينفجر هو وامو

محامي زياد بهمس اي الي مراتك نيلتو داا

زياد: بقولك اي اتصرف أجل الجلسه انا لو خسرتها هقتلك

المحامي طيب طيب

بعد اذن حضره القاضي اتمني تأجيل الجلسه لتجهيز الادله اللازمه

وفعلا اجل القاضي الحكم اسبوعين

رهف: ياارب خير وراحت لحياه شكراا جداا يا حياه مش عارفه اقولك اي

حياه: متشكرنيش انا قولت الحق

نديم: شكراا

زياد بتبريقه لحياه قدامي

نوال بتشدها من ايديهاا قداامي يابنت الكلب

حياه: علي قد ماكنت خايفه من زياد وخالتي بس كنت فرحانه اني قولت الحقيقه

عند زياد في البيت

نوال: انتي اتجننتي يابنت الكلب اي الي انتي عملتيه داا انتي ازاي تفتحي بوقك اصلا

حياه: اللي انتو عملتوه داا حرام بتكدبو وتتبلو عليها كمان

نوال بعصبيه وانتي مااالك بتدخلي ليه كان الحكم هيتقال لصفنا لكن بسببك ياوسخه القضيه بقت صفهم اكتر

وسط عصبيه نوال وصوتها العالي بتقع مغمي عليها

زياد: ماماااا

بينقلوها ع المستشفي وبعد شويه بيطلع الدكتور

زياد: خير يادكتور

الدكتور: انا عملتلها اشعه وبصراحه مش خير خالص

زياد: في اي

الدكتور: الحاجه عندها كانسر في المخ وحاله متأخره جداا

زياد: انت بتقول اي

الدكتور: اصلا كانت الاعراض ظهرت بس واضح انها مدتهاش اهميه وشعرها كلو واقع وقرب علي صلع كان لازك تلحق نفسها

حياه: انا قولتلها والله بس هي مصدقتنيش

الدكتور: انا اسف جداا بس الحاجه حالتها متأخره ومش هتكمل ٣ شهور

بيقعد زياد علي الكرسي في صدمه وحاسس انو عاجز ف مهما كانت امو اللي ربتو

الدكتور: هي فاقت تقدرو تشوفوها

نوال: اي يابني مالك حزين كدا ليه

زياد: مفيش زعلان ع القضيه

نوال: ماهي لو كانت البومه دي تسكت مكنش حصل اللي حصل

زياد: اهدي بقاا ومتفكريش

نوال: الدكتور قالك اي

زياد: ضغطك عليي

نوال: الضغط وسنينو انا كنت عارفه انو هيجيب اجلي طيب يالا نخرج مبحبش المستشفيات

زياد: حااضر

عند رهف

نديم: وصلنا ع البيت وانا بردو خايف معرفش اي الادله الي اجلو عشانها الجلسه بس خايف من اللي جاي طلعت علي اوضه الاولاد وفضلت احضن فيهم

رهف: نديم انت بتعيط

نديم: خايف اووي قلبي مش مطمن

رهف بتحضنو ربناا يستر ياحبيبي

بعد كام يوم

زياد لنفسو ياترا نديم ورهف اتجوزو امتاا معني انو يكتب الاولاد علي اسمو انو كان معاها ساعه الولاده وكانو متعرفين علي بعض انا لازم اعرف

عند رهف

اخد نديم رهف والاولاد وريناد وخرجو يتفسحو ويغيرو جو

في الشركه

زياد: امال نديم بيه فين

موظف: اجازه النهارده

زياد: ليه

موظفه جمبهم: اخد مراتو ياخويا وراح يتفسح عقبالنا ياارب

بتيجي فكره شيطانيه علي بال زياد

في بيت رهف

بلكونه اوضه النوم بتتفتح ويدخل شخص وشو متغطي

زياد: لازم اعرف كل حااجه قبل مايجو

وبيبدأ يدور علي اي حاجه لحد مابيلاقي جواز السفر وقسيمه الجواز بس مبياخودش بالو من ال ٣ شهادات ميلاد اللي في الدرج

زياد: الله الله متجوزين وهي حامل كماان طيب كنتو استنو لما تخلصي شهور العده والله كويس وبياخد قسيمه الجواز وبيخرج زي مادخل

يوم الجلسه التانيه

المحامي معاه قسيمه الجواز

متقلقش يازياد بيه القضيه دي معانا

زياد: يارب

بيدخل القاضي

نديم ماسك ايد رهف وبيبص علي المحامي وقلقان

المحامي: سياده القاضي مدام رهف مش بس نسبت ابنها لغير ابوهم لا دا كماان متجوزه وهي حامل ومكملتش شهور العده الجوازه بااطل

نديم: اول ماقال الكلمه دي انا حسيت بضيق تنفس لحظه واحده باطل ازاي ماهي قعدت ٣ شهور

محامي رهف بيبصلها اتجوزتو قبل ماتولدي

رهف بتبص لنديم بااطل

القاضي: مدام رهف الكلام دا مظبوط

رهف بدموع بريئه: ياحضره القاضي منا استنيت ٣ شهور

بيبتسم القاضي يامداام رهف عده الحامل عندما تضع طفلهاا

رهف بدموع اكتر والله ماكنت اعرف

وبعد اثبات ان نديم ورهف فعلا مكانوش يعرفو

القاضي: بعد ماشاف قسيمه الجواز اني مئذون وافق يكتب الكتاب داا

نديم: واحد صاحبي في امريكاا

القاضي: وازاي كتبو وهي حامل

نديم: مش عارف 

رهف: يعني اي يعني كل المده دي جوازنا مش محلل

نديم: بس انا مكنتش اعرف لو كنت عارف كنت استنيت لما تولدي

القاضي تؤجل الجلسه ل اسبوع لحين يجي المئذون داا

زياد: يووووه

يكمل القاضي: ويحق لزياد رؤيه ابنو في اي وقت يشاء وان يأخذوه في اي وقت لحين الحكم

زياد: الله بقاا

رهف: لا ياحضره القاضي ممكن ياخدو ويهرب

القاضي: يابنتي في قضيه مينفعش يسافر ولا يروح في مكان

رهف بكسره ماشي

نديم: خرجت وانا متعصب جداا ومش عارف ازاي هقدر ادي مروان لزياد او اني اشوفو معاه اصلا

زياد: رهف

رهف: نعم

زياد: عاوز ابني يقعد معايا لحد الجلسه الجايه

رهف: اييه لا انت خدو كل يوم وتجيبو يبات معايا

زياد: انا استحملت بعيد عنو ٤ سنين استحملي انتي اسبوع

نديم: داا علي اساس انك كنت عاوزو اصلا انت نسيت نفسك

زياد: والله دا قرار المحكمه هاجي معاكو اخدو

نديم بتوتر انا هجبهولك

زياد: لا انا

نديم: قولت هجبهوولك

زياد: تماام

رهف: هتودهولو بنفسك يانديم

نديم: مش احسن مايجي علي البيت ويشوف التلاته

رهف: ايوا صح

بياخد نديم مروان

رهف: اشمعنا مروان يانديم

نديم: عشان مروان مش اجتماعي مع حد غريب ومش هيتكلم كتير لكن عمران بياخد علي الناس بسرعه وممكن يجيب سيره رهف ومروان

رهف: بتقرب من مروان

حبيبي انت هتروح دلوقتي مع عمو زياد الي كنت معاهم في الحفله هتقعد معاهم شويه وتيجي خليك عسول تمام

مروان: تعالي معايا

رهف: مش هينفع ياروحي بس عاوزاك توعدني متتكلمش علي رهف وعمران خاالص اوكاي عشان الوحش ميعرفش طريقهم ويجي ياخودهم

مروان: اوكاي

نديم: يالا يا اسدي

مروان: يالا

رهف بتحضنوو اووي هتوحشني ياحبيبي وبتمسك دموعها غصب

نديم بياخود مروان وشنطه هدومو وبيركبو العربيه

نديم: صعب علياا اوي اديلو مروان بنفسي يارب المحكمه تكون لصالحنا ومتحرمش منهم انا اتعلقت بيهم اووي

بيوصل عند زياد

زياد: حبيبي

نديم: خلي بالك منو

زياد: انت هتوصيني علي ابني

نديم: ماهو عشان انت ابوه بوصيك عليه

زياد بيتمالك اعصابو تمام اوي

نديم بيحضن مروان ويركب عربيتو ويمشي

مروان: بابي عااااااااا

زياد: بس بس ياحبيبي انا هنا اهوو بابا زياد معااك

مروان: عااااااااااا

بيحاول زياد يهديه لكن مبطلش عياط لحد مانام

حياه: رجعو ل امو يازياد الطفل صغير وصعب عليه يبقا بعيد عنهم

زياد: انا ابوه فااهمه وهاخدو معايا علطول

حياه: لسه المحكمه محددتش

زياد: انا هكسب القضيه

عدي يوم واتنين وتلاته ومروان قليل لما يبطل عياط وزياد مش عارف يسكتو وكان بياخدو لستو نوال وكانت فرحانه بيه وتحضن فيه بس لانها اتحجزت في المستشفي ف قليل لما بيروحلهاا

حياه: انا هروح ازور خالتي

زياد: هاجي معاكي

زياد: تمام

حياه: خالتي اتحجزت في المستشفي لسوء حالتها وعرفت ان عندها كانسر واتصدمت وبصراحه صعبانه علياا

بيدخل زياد ومروان وحياه بتجيب حجات من السوبر ماركت

زياد: اي يا امي عامله

نوال: كويسه

زياد: حفيدك اهوو بيقريو منها تبوسو

نوال: خودو واهرب يابني ومتعرفش رهف مكانو اكسر قلبهاا عليه زي ماكسرت قلبك

زياد: مقدرش لو اخدتو وهربت هتسجن

بتدخل حياه

حياه: عامله اي النهارده ياخالتي

نوال: تعباانه

حياه: ربناا يشفيكي يارب

نوال بتتكلم بصعوبه حاسه ان خلاص هموت

حياه: متقوليش كدا ياخالتي هتبقي كويسه

نوال: حياه انا عارفه اني كنت وحشه معاكي بس سامحيني يابنتي انا هموت وعارفه اني مش هلاقي حد يدعيلي

حياه: متقلقيش ياخالتي كل متابعين يارا بيدعولك اووي

نوال: منا خايفه عشان كداا بس اعمل اي يارا اللي مطلعاني وحشه

فرفشو كدا يجماعه الست بتموت

نرجع تاني

نديم اتصل علي صاحبو الي كتب الكتاب ووصل مصر قبل الجلسه بيومين

رهف: الكام يوم دول كانو اصعب ايام علينا نديم مكانش بيتكلم خاالص دايما بلاقيه قاعد في البلكونه بيعيط يا اما في اوضه الاولاد حاضن فيهم قلبي كان بيتقطع عليه مكنتش اعرف انو بيحبهم كداا

رهف: نديم مش كفايه بقاا شوف خسيت ازاي انت مبقتش تاكل

نديم بدموع: رهف انا ممكن اخسركم

رهف: متقولش كداا انا مقدرش ابعد عنك

نديم: انا طول عمري محستش بطعم العيله يارهف اهلي ماتو وانا صغير اووي ومرات عمي اللي ربتني ومكانتش حنينه علياا انا طول عمري حاسس اني مش هقدر احب حد ولا حد يحبني لما لقيتك مسكت فيكي زي ماكون مصدقت ولما بعدتي عني ال٣ شهور دول كنت زي المجنون فضلت ادور عليكي ومش لاقيكي انتي متخيله كنت حاسس اني فعلا محدش جمبي ولما لقيتك تاني قولت مش هضيعك واني اتجوزتك وانتي حامل انا فعلا مكنتش اعرف انو حرام والا كنت استنيت انا خايف اووي اخسركو

رهف: عارفه انا كمان مكنتش اعرف فكرتهم ٣ شهور بس بس متقلقش اكيد في حل وكل حاجه هتتصلح+

يوم الجلسه…

نديم ورهف وصاحبوو المئذون وصلو

حياه: وصلنا علي المحكمه وشوفت رهف ونديم ولاحظت الفرق الواضح علي نديم عيون دبلانه وكأن الدموع مكانتش بتنشف منها جسم خاسس هدوء غير طبيعي منو ورهف كمان كانت ساكته ودبلانه حسيت اني زعلانه عليهم بجد واتمنيت الحكم يبقا لصالحهم

القاضي موجه كلامو للمئذون عندك كام سنه

المئذون: ٣٥

القاضي: ازاي تكتب الكتاب وهي في شهور العده

المئذون لا هي كانت بعد ٣ شهور والله

القاضي: عده الحامل كام شهر

المئذون عندما تضع طفلها

القاضي: طيب ومستنتش ليه لما مدام رهف تضع طفلها

المئذون: بصدمه هي كاانت حااامل

بيضحك الموجودين

القاضي: ايواا كانت في الشهر الخامس وبطنها كانت باينه

المئذون: والله بحسبها بكرش

بيضحك القاضي ويضحك نديم ورهف ويضحك كل الموجودين

القاضي: سكووت

انت مين خلاك مئذون

المئذون: ابوياا خلاني ابقا مئذون غصب عني انا اصلا فوتوغرافر

بيضحك الكل للمره التالته

القاضي: انا مش عارف اخد الموضوع بجد وانكو مذنبين في حق الشرع والقانون ولازم تتحاسبو

المئذون: والله دول غلابه متزعلهمش

بيضحك الكل

المئذون: وكمان احنا في بلد اجنبي ومحدش هناك يفهمنا لو في حاجه سقطت مننا

القاضي: سقطت انا مش عارف انا طلبت انك تيجي ليه انت امريكي يابني

المئذون: لا والله انا مصري

القاضي: انا قولت كداا

وبعد كلام كتير في القضيه والقاضي كان متعاطف معاهم وكان طيب القلب وفرفوش

القاضي: تؤجل الجلسه لبكره والحكم الاخير بكره بإذن الله

في حاله حضور الطفل للمحكمه

بيخرج الكل من المحكمه

بتلاقي رهف مروان مع عمتو ساره بيجري عليه نديم

نديم: وحشتني اووي اووي

مروان: وانت كمان وحشتني اووي يابابي

زياد: دلوقتي اتكلم وساكت

حياه: ماهو اللي مربيه يازياد لازم يبقا واخد عليه

تاني يوم

نديم كان في الشركه

ألو رهف

رهف: الو ياحبيبي

نديم: انا رايح علي المحكمه اهو انتي فين

رهف: انا جايبه مروان وجايه

نديم: تماام

بيوصل نديم ع المحكمه بتبدأ الجلسه ورهف لسه مجاتش نديم قلقان وبيتصل عليها

بس مبتردش عليه

القاضي:  فين مدام رهف والطفل

نديم: علي وصول انشاء الله

ويحاول يرن عليها بس تليفونهاا بيتقفل فجأه ف بيقلق عليهم

بعد شويه بتوصل رهف علي المحكمه بيتفتح الباب

بتدخل رهف بأولادها التلاته

نديم: اهي وصل… بيبصلها بصدمه

زياد: بصيت علي صوت الباب اللي اتفتح عرفت ان رهف جت اي داااا لقيت معاها ٣ اطفال ولدين وبنت نفس الشكل كنت حاسس اني بحلم انا مش فااهم حاجه

حياه: بصيت علي الصوت لقيت رهف ومعاهاو٣ اطفال احلي من بعض كلهم نفس الشكل انا كنت مذهووله

محامي رهف ومحامي زياد بيبصو بصدمه

القاضي: شوفت رهف داخله القاعه معاها ٣ اطفال مفيش فرق بينهم تقريبا استغربت جداا ومش عارف اي داا

زياد: قومت وقفت اييه دول عيالي بصيت لرهف لقيتها باصه قدامها وباين عليها انها مفكرا كويس اووي انا عارف شكل رهف لما تاخد قرار بعد تفكير طويل

رهف لنفسهاا انا عارفه انو قرار صعب بس طالما هنبتدي حيااتنا من غير خوف وعلي حق يبقا كل حاجه تبان بقاا ونبتدي علي نضافه

وقفت في نص القاعه قدام القاضي

اسمحلي اوضح اللي قدامكم دول

دول اطفالي التلاته

رهف مروان عمران وبصيت لحياه

حياه: ضحكت حقيقي مش مصدقه المفاجأه دي

زياد: انا كان بين ايدي اطفالي الاتنين مروان وعمران وانا بحسبهم واحد

رهف: لما سافرت امريكا وتابعت مع دكتوره قدرت اعرف اني حامل في توأم ولدين وكنت مبسوطه جداا ولما نديم دخل حياتي كان احلي حاجه فيها بجد محسسنيش يوم اني غلطت لما اتجوزتو وفعلا لو كنت اعرف ان جوازنا حرام مكناش اتجوزنا الا لما اولد نديم شالني طول فتره الحمل واستحملني كتير كان جمبي في الفتره الي كان المفروض زياد بيه يقوم بيها بس هو كان فين

نديم: كان مستني اطفالنا بلهفه اكتر مني وزياد مكانش يعرف اصلا ان عندو اولاد

نديم حبني بجد واتخطي العالم كلو ومهموش يتجوز واحده مطلقه وحامل في الوقت الي زياد كان عاوز ينزل طفلو وطلقني وخلاني امضي علي تنازل وسابني مرميه في المستشفي انا كنت مقرره انتقم منو ومن امو بس خوفت خوفت علي عيالي

حضره القاضي لو كان حد يستحق التلاته دول فهو نديم مش زياد ولا انا

لان قدرت اعرف ان نديم حبو ليهم اكبر بكتيير من حبي انا ليهم الابوه مش ب هما من مين لا ب مين رباهم ومين حبهم

زياد لما عرف ان ليه ابن عمل مشكله وقالي هاخودهم مش هسيبهملك مفكرش حتي يصلح اي حاجه عملها

القرار ليك واتمني تفكر مليا في الموضوع وتبص نظره عليهم الاتنين وتشوف بجد مين متوتر فيهم ومين خاسس ومين باين عليه البهدله ومين اصلا بيعيط دلوقتي

بيمسح نديم دموعه وصوت شهقاتو بتعلي

زياد: قاعد حزين وحاسس انو فعلا ميستهلش عيالو بس لسه عندو امل

رهف: انا خلصت

القاضي بيقلع نضارتو وبيمسح دموعو تعالو هناا

رهف:  روحوو

بيطلع التلاته عند القاضي

القاضي: بتحبو مين اكتر ماما ولا بابا

التلاته في صوت واحد بابي

بيضحك رهف ونديم

القاضي: بابا زياد ولا بابا نديم

التلاته: بابي نديم

القاضي: شايفين الي قاعد هناك داا تحبو تعيشو معاه

بيبص التلاته ع المكان الي شاور عليه وبيحرقو راسهم بالنفي

القاضي: ماما قالتلكم اي قبل ماتيجو

رهف: مامي قالت القاضي هيسئلكم اسئله جاوبو عليها بصدق ومتكدبوش

القاضي: اووه توقعت غير كداا تماما

بيضحك الكل

القاضي بيبص علي نديم الي احمر وجهو من العياط والخوف طيب شايفين الي هناك دا تحبو تعيشو معاه

التلاته: طبعااااا

القاضي: ليه بتحبوه

مروان: عشان بيحضني كتير

عمران: عشان بيحبني اوي

رهف: عشان بيبوسني وبيحضني

القاضي: مشاء الله باين عليك بتحبهم بجد دول مقالوش عشان بيجيب لعب بيدينا فلوس

بيضحك نديم ورهف تاني

القاضي بيلبس نضارتو ويصدر الحكم

… الاولاد في حضانه الام وعندما يبلغو سن الرشد لهم حريه الاختيار بان يبقو مع والدتهم او والدهم زياد

بشرط ان يسجلو بإسم ابوهم ويعلمو ان زياد ابوهم الحقيقي حسب الشرع اما رؤيه زياد للأولاد ف تحددها رهف ولها حريه الاختيار

رفعت الجلسه

نديم: الحمدالله بيقوم من مكانو ويحضن اطفالو

رهف: صحيح مكنتش اتمني يتسجلو بإسم زياد بس مش مشكله الخوف اتشال واولادنا في حضننا ويقابلني زياد لو ورتهوملو

زياد: بيقرب من اطفالو في حاله حزن

رهف بتقف قدامو: متستحقش يازياد اسفه

زياد: بالله عليكي متكسرنيش

رهف: وانت كسرتني ليه فاكر لما قولت هاخد مروان منك ومش هخليكي تعرفي مكانو لو كنت اتعاملت برجوله كان زمانك كسبان لكن انتا جباان

زياد: رهف نفسي احضنهم امي بتموت نفسي افرحها بيهم عسان خاطري

رهف: لا يازياد لا وبتاخد نديم و الاولاد وتخرج برا المحكمه

زياد: لااا

حياه: اهدا يازياد

زياد: دي اخدتهم بعدتهم عني تاني

حياه: اهدي

بيجري زياد ورا رهف

رهف ابوس ايدك خليهم معايا شويه

‏رهف بجمود مستحيل

‏زياد: ابوس رجلك عشان خاطري

‏رهف: قلتلك هتندم مصدقتنيش انا كمان كنت بترجاك كداا وانت مسمعتنيش كنت هموت وانت مهانش عليك تسمعني قلتلك عشان خاطري متنزلوش بس انت عملت اي

‏قلتلك هرجع وهندمك واخليك تبوس رجلي واديك ندمان قدامي لكن مش هضعف انت متستحقش ولادك عن اذنك بتقفل باب العربيه وبيمشو

‏نديم: علي قد مازياد صعب علياا بس مكانش ليا حق اتدخل رهف هي اللي اتكسرت وهي اللي اتألمت وهي اللي عيطت ف كان لازم هيا الي تاخد القرار

‏رهف: حاسه اني مبسووطه بطريقه

‏نديم بيبوس ايد رهف مش مصدق انهم معايا

‏رهف: الحمدالله

حياه: خرجت من المحكمه تعبانه وبطني وجعاني اووي روحت كشفت عند دكتوره قريبه وزياد راح ل امو

الدكتوره بتعمل سونار

بعد شويه مبرووك يامداام انتي حامل

حياه بصدمه: افندم

الدكتوره: انتي حامل في شهر ونص وقربتي تخلصي التاني كمان

حياه: بس بس في دكتوره قالتلي ان مينفعش اخلف

الدكتوره: ليه اي اللي يمنعك من الخلفه

حياه: قالت ان الرحم ضعيف

الدكتوره: لا مش ضعيف ولا حاجه هو بس حملك فيه قلق شويه وهكتبلك علي علاج وبإذن الله خير

حياه: خرجت من عندها وانا متنحه حرفياا حامل لا لحظه كداا انا حاااامل الله ياارب الحمدالله كنت طايره من الفرح ومش قادره استوعب اي حاجه حوالياا

‏في المستشفي بيدخل زياد غرفه نوال

‏نوال: اي مالك ياواد

‏زياد بعياط خسرت القضيه خسرتهااا

‏نوال: انا عارفه ان دا عقاب ربناا ع الي عملتو في حياتي

‏بيفتح الباب

‏رهف بتدخل

‏زياد: رهف

‏رهف: مجتش عشانك جيت عشانها بتقرب من نوال

‏نوال: رهف

‏رهف: انا عرفت انك تعبانه اووي متخافيش انا مش جايه شمتانه فيكي اللهم لا شماته في المرض

‏نوال: جايه ليه

‏رهف: جايه اقولك اني قدام ربناا مسمحاكي ميرضنيش تتحاسبي عشاني مهما كان انتي كنتي في مقام امي

‏نوال: رجعيلو عيالو

‏رهف: بعينوو ابنك سمع كلامك ولازم يكون قد اختيارو خليه راجل مره في حياتو ويستحمل عواقب قراراتو

‏نوال: انتي غلط

رهف: انتو الي دورتو ع القانون انتو الي قدمتو فيا محضر ورفعتو عليا قضيه اهو القانون حكملي انا وجوزي

نوال: هتندمي

رهف: بدل كلامك داا استغفري ربناا وتوبي الله واعلم مين فينا هيروحلو الاول توبي واعملي ل اخرتك بدل مانتي بتهدديني اعتذري مثلا

نوال: اموت ومنحنيش قدامك ابداا

رهف: لتاني مره اندم اني اديتك الامان

اللي زيك ملوش امان ابداا عن اذنك

وااه انا راجعه امريكاا كمان يومين ومش هاجي مصر هناا ابداا ولا هتشوفو عيالكم الا لما يكبرو بقاا ويحددو عاوزين يجولكم ولا لا

زياد: رهف استني عشان خاطري وبيمسك ايديها

رهف: ابعد ايدك عني لقطعهالك

زياد بعياط سيبيلي عيالي او اقولك متسافريش خليكي هناا

رهف: اوعي

زياد: رهف رهف عشان خاطر عياالنا

بتقف رهف مكانها وتبص لزيااد عيااالي انا ونديم انت مجرد اسم هيتكتب علي الورق اوع تنسي كداا

زيااد: رهف رهف

‏نوال بتعيط علي شكل ابنها وبتندم علي اللي عملتو

زياد: يارتني ماكنت طلقتها يارتني ماوافقت انها تنزلو

يارتني كنت رفضت كلامك حرااام عليكي انتي السبب

نوال: بعيااط انا اسفه سامحني عشان خاطري يابني

زياد: انا مش عاوز اشوفك وبيخرج متعصب

في العربيه

نديم: عملتي اي

رهف: قلبي ارتااح اووي اووي

نديم: ربنا يريحك دايماا

زياد: خرج من عند امو وفضل يعيط ويكسر اي حاجه تقابلو 

نديم: رهف تتجوزيني في الحلال

رهف: هو احنا كنا متجوزين في الحرام يابني

نديم: ماهو طلع جواز باطل يخربيتك

رهف بتضحك جامد

وبيكتبو الكتاب من اول وجديد وبيستغفرو ربهم

وبيدعو بان جوازهم يتقبل وان ريناا يسامحهم ف هما كانو ميعرفوش

‏بيرجعو امريكاا ويستقرو هناك وحياتهم بترجع جميله تاني

‏دكتوره: مبرووك انتي حاامل

‏رهف: احلفييييي

‏نديم: بجد والله كام واحد

‏الدكتوره بضحك لسه مش باين

‏نديم: الله

‏بعد ٤ سنين

عند حياه

حياه: عدي ٤ سنين ربناا رزقني ببنت سمتها حنين بسبب المشاكل الي كانت موجوده وخبر وفاه حماتي وتعب زياد وانهيارو خلوني معرفش اقولو اني كنت حامل الا في الشهر التالت لما حسيت انو بقي كويس نوعا ماا لما قلتلو فرح بس مكانتش نفس فرحتو لما عرف ان مروان ابنوو بس مهتمتش كان كل اهتمامي بطفلتي وكنت خايفه ل اخسرهاا

عند رهف

‏رهف: بس بقاااااا حراااام عليكم انا تعبت

‏نديم: رهف طلقيني وخودي عيالك دي وامشي

‏رهف: هههههههههههههههه

‏ااه ربناا رزقني بكمان قردتين اصل انا ارنبه

بنوتين زي القمر نسخه مصغره من نديم

داارين دارلين

ونديم بيعشقهم الخمسه

وكمان عرفت ان حياه ولدت وجابت بنت ووعدتها اني هقابلها مره عشان عيالنا يتعرفو علي بعض ويعرفو انهم اخوات

وكمان عرفت قرودي التلاته ان ابوهم زياد ومفيش اي سؤال منهم عليه كانو مكتفيين بنديم وبس..

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *