التخطي إلى المحتوى

 رواية غرام نمر الصعيد يونس وغرام الفصل الحادى وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون  بقلم نرمين حمدي


رواية غرام نمر الصعيد يونس وغرام الفصل الحادى وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون  بقلم نرمين حمدي

#غرام_نمر_الصعيد

يونس: دي حجيجه من هنيه ورايح كل الي بينا الولد وبس لما يجي انتي من طريج وانا من طريج

غرام: علفكره انا مش هضحي بإبني وانت لو عملت كدا يايونس والله ماهسامحك طول عمري 

يونس بجمود: مش مهم تسامحيني انتي متستحجيش تكوني ام ابني ابدا

غرام قلبها وجعها: رجعت تخوفني منك تاني يايونس بعد مخلاص بقيت الراجل الوحيد الي بحس معاه بالامان… الامان الي محستهوش حتي مع بابا

يونس بحده: دا بدل متشكريني اني سايبك علي ذمتي لدلوجتي 

غرام بزعل: شكرا شكرا يايونس ممكن توديني عند بابا انا نفسيتي تعبانه وعايزه ارتاح 

يونس قلبه بيتقطع عليها ونفسه ياخدها في حضنه ويفضل يطمنها ذي الاول خاصه لما سمع نبره صوتها الي مليانه زعل وخزلان بس الي عملته واقف حاجز مبينهم: مفيش مرواح في حته هتفضلي هنيه تحت عيني 

غرام عيطت: طيب وديني عند بابا ووقف حراسه علي البيت 

يونس بغضب بيمسكها من درعاتها: انتيييي مش عايزه تفهمي لي جولت لا وسابها وخرج

غرام مش فاهمه انه ميقدرش يصحي من نومه وميشوفهاش مش متخيل البيت من غيرها ساعه واحده 

****

بعد مرور أسبوع

زين نازل من السلم  وورد طالعه بالقهوه خبطوا في بعض والقهوه وقعت علي دراعها: اااااااااه 

زين بقلق: تعالي تعالي بسرعه

زين اخدها وحط ايدها تحت الميه 

ورد بتبصله وبتبتسم وبتوهان: ياريتها كانت وقعت عليا من زمان

في اللحظه دي فريده شافتهم وصورتهم وهما باصين لبعض وهو ماسك ايدها

فريده بشر: دي باينلها هتحلو اوي

زين ساب ايدها: ملهوش لازمه الكلام ديه 

ورد بتحط ايدها علي كتفه: لا يازين انا لسه عايزاك انت من حقي انا مش هي انا لسه عندي امل اني اتجوزك

زين بحده: ايه الي بتعمليه ديه انا دلوجتي متجوز وهمس متستحجش اني اخونها

ورد: تخونها!!!  انت بتخوني انا معاها يازين انت نسيت الي بينا

زين: جصدك الي كان بينا انما دلوجتي مفيش اي حاجه بينا من ناحيتي  وبيسبها ويمشي

ورد بتخبط علي الحيطه بغضب كل دا وفريده بتصور الي بيحصل

****

في غرفه زين وهمس

زين بيدخل مضايق

همس: في اي مالك

زين: مفيش

همس: تبقي مضايق مني

زين بعصبيه: ياستي مش مضايق منك هو حد كلمك ولا جيه جنبك

همس: بتزعقلي ليه الحق عليا اني بسألك اصلا

زين: خليكي في حالك ياهمس وعدي ليلتك دي

همس باستفزاز: مش هعديها

زين قاملها بس هي جريت علي الحمام وقفلته وقعده ورا الباب: افتحيي ووريني جرائتك 

همس: طيب اقعد تاني وانا هطلع متفقناش انك تقوم

زين: طيب خليكي باتي في الحمام بجي 

همس: زين خلاص بقي انا جعانه 

زين: طيب اطلعي

همس: نتفاهم 

زين يبتسم: نتفاهم

همس بتفتح الباب ببطئ: امان ياكابتن؟ 

زين بضحك فهمس بخفه دمها غيره مزاجه وفجأه سحبها ليه: في واحده تكلم جوزها كديه

همس بتتوتر: ااا مهو ماما كانت بتقول لبابا كدا

زين بضحك: ماما بتجول لبابا كديه يبجي ربنا يسترها علي 

همس: ماانت طلعت حلو وبتهزر اهو

زين باستغراب: ليه جالولك عني كئيب ولا ايه

همس: بصراحه كدا انا كنت كل مشوفك راكب الحصان بتاعك وبتتمشي في البلد كنت بخاف منك جدا بحسك مبتضحكش وكل صدفه بشوفك فيها كنت بتزعق وبس

زين ركز في ملامحها الجذابه وهي بتتكلم وفضل متنح فيها لحد ملقي نفسه بينجذب ليها وبيقرب من شفايفها الورديه وطبع قبله قويه وهمس قلبها وقع في رجليها هي اه كانت معجبه بيه بس مش لدرجه انها تبقي مراته عقلها لسه مستوعبش 

همس بكسوف: انت عملت ايه يازين

زين وهو جاذبها بينه وبين الحيطه وبتوهان في ملامحها: عملت ايه

همس مشيت بس هو جذبها تاني ليمشي باصبعه علي وجهها ثم علي شفتيها 

همس بعفويه: زين انت اه حليوه ومفيش منك بس مش هسلمك نفسي طبعا

زين: مكنا حلوين اتظبطي ياهمس بدل مظبطك

همس بغزل: لو انت الي هتظبطني فاأنا موافقه 

يالهووووي انا خربت الدنيا لو فضلت باصصلي كدا مش ضامنه هقول ايه تاني

زين فضل يضحك: انتي مشكله ثم جذبها ليه اكتر: وبعدين يعني متخربيها دا انا ذي جوزك يعني

همس بتوتر: طيب سيبني انزل اساعدهم في الاكل لحسن مرات عمك صباح تخربها ويبقي اخر يوم ليا في البيت دا

زين: انا نفسي في مكرونه بشاميل اعمليها بجي

همس: حاضر من عنيا 

زين: بس اوعي تطلعي فاشله في الطبخ واضطر اكلها غصب عني

همس بثقه: ولو طلعت جامده هتدفع كام

زين بضحك: الي انتي عايزاه بس ادوج الاول

همس: طيب قد بدأ التحدي بالسلامه ياحلو

****

ورد: هي فين السنيوره ولا الاكل هيروحلها لحد فوق كمان

غرام: سبيها دا معداش علي جوازها غير اسبوع

فريده باستفزاز: زمانه زين مش قادر علي بعدها ومش عايزها تنزل

ورد الدم بيغلي في عروقها 

جليله: متعرفوش تشتغلو وانتو ساكتين لازم سيرت خلج الله دي

غرام: عندك حق ياعمه مهو الشياطين كتير في البيت ده

ورد كتمت الضحكه لان الكلام علي فريده

فريده: تقصدي مين بالشياطين يابنت الجنايني مبقاش غير الخدامين الي يتكلموا

يونس كان جاي يشرب في نفس اللحظه

يونس بغضب لما لقي غرام زعلت واضايقت: اطلعي فوج ومتنزليش تاني

فريده: بس 

ليقاطعها: كلامي مش هتنيه لما تتعلمي تحترمي الناس تبجي تنزلي يلاااااااا

فريده خبطت برجليها علي الارض: مااااااشي مااااااشي 

فريده طلعت وغرام ابتسمت في الخباثه وورد فرحت بالبهدله الي خدتها 

جليله: ارتحتوا كديه لما زعجلها

ورد: اسكتي ياماما والنبي متبقيش طيبه كدا دي تستاهل اكتر من كدا كمان

غرام: يابت عيب دي بنت عمك برضو

ورد: بس ياست خباثه وانا اقول هو واقع فيكي كدا ليه ومبيستحملش عليكي كلمه 

غرام: اتعلمي بقي

جليله: بجولكم ايه اطلعوا انتو الاتنين برا 

ليقاطعهم دخول همس

همس بعفويه: اي الروايح الحلوه دي

غرام: يابكاشه هو احنا لسه عملنا حاجه وبعدين يلا تعالي عشان شكلنا هنتطرد برا

ورد شافتها وملامحها قلبت وبتبصلها بقرف

*****

في غرفه فريده

فريده بعصبيه: انا يزعقلي قدامهم الز*باله دول يفرحوا فيا انا طيب والله لاوريكم واحده واحده اما ضمرت العيله دي مبقاش انا فريده النمر

لتخبط عليها صباح

فريده: اي ياماما

صباح وهي بتتلفت حواليها: امسكي دي حبوب عشان غرام تسجط ونخلص حطيهالها في اي عصير او حاجه 

فريده بفرحه

 اخدتها وشالتها تحت الهدوم في دولابهاوبحقد: مااشي ياغرام

#غرام_نمر_الصعيد

فريده اخدت شريط الحبوب وحطته في دولابها تحت هدومها

***

في الاسفل الكل متجمعين وبيهزرو

همس بتهمس لزين: هااا مقولتليش اي رأيك

زين: طلعتي شاطره وانا خسرت الرهان ها بجي عايزه كام

همس:انا مش طالبه كتير هما مليون جنيه بس

زين: بس وجايه علي نفسك كديه ليه

همس: عشان تعرف انك متجوز واحده قنوعه 

زين بضحك: ايوا جوي هههه

******

غرام حست بألم: طيب عن اذنكم ياجماعه

يونس فضل باصصلها وحاسس بحاجه غلط

وبعد خمس دقايق طلعلها

غرام كان المها بسيط فأخدت مسكن من الي الدكتور قال عليه فالالم هدي شويه بس مش بسبب المسكنات دا هدوء ما قبل العاصفه

ليدخل يونس: انتي كويسه

غرام بدون اي كلمه حضنته خوفه عليها في كل مره بيخليها تتعلق بيه اكتر حتي لو بيقولها كلام محدش يستحمله

يونس بيقف متصلب وقلبه بيدق بسرعه هي وحشته جدا ووحشه حضنها وحشته كل حاجه فيها 

غرام بتعيط وهي حضناه: انت وحشتني اوي كفايه بعد يايونس حرام عليك هو انا مبصعبش عليك 

يونس نفسه يحضنها هو كمان بس القدر ليه رأي تاني

يونس بيخرجها من حضنه: اااا تعالي كملي أكلك انتي مكلتيش حاجه

غرام: ودا عشان ابنك مش كدا لكن انا اولع

يونس: يلا

غرام: مش واكله حاجه  

يونس مسكها من دراعها: اسمعي الكلام وكفايه عند

غرام بتحس بألم فظيع مره واحد وقعت في الارض وتصرخ بأعلي صوت ويونس بقي واقف مش عارف في اي 

غرام: ااااااااه الحقنننننني والنبييييي بمووووووووت 

من شده صراخها العيله كلها اتجمعت

يونس قعد جنبها: في ايه ماااالك ياغرام

جليله: يامري مالك يابتي كتي زينه جرالك ايه

عتمان: اتصل بالدكتور ياسيف بسرعه

سيف: حاضر  حاضر ياجدي

غرام: اااااااااااه ياناااااااس يارب خدني بقيييييي انا مش قادرررره استحمل بتقطععععع ياربيييي ارحمنننننني 

يونس بقي محتار وقام بسرعه جاب المسكنات واداها منهم

يونس بخوف وقلق: خدي خدي ياغرام

غرام بصريخ: مش عامليييييين حاجه يايونس الحقني ابوسسسس ايدك ااااااااه اعملواااا حاجه 

همس بقلق: اهدي ياغرام الدكتور علي وصول معقول اكلت حاجه مسمومه

صباح وفريده جم

صباح بقيت تبص عليها وهي بتصرخ وبتتقطع وبتبتسم بخبث وحقد

وفريده نفسها مستحملتش صراخها وألمها بالطريق دي 

يونس: لا دي مش اول مره يحصلها كديه  وفجأه بيزعق: فيننننننن مي***ام الدكتووووور ديه

سيف: مسافه السكه وجاي

صباح بتمثيل: ياعيني عليكي يابنتي ربنا يقويكي

غرام: ااااااه يايونننننس بمووووووت مش قادره

يونس مسك ايدها: لا لا متجوليش كديه انا معاكي اها والدكتور جاي استحملي ياغرام استحملي عشان خاطري 

معداش دقايق والدكتور كان جيه وكشف عليها

يونس بقلق: هااااا يادكتور فيها ايه

الدكتور: والله هي تمام مفيش اي حاجه هي بس بتدلع

يونس مسكه من قميصه وكان هيضربه: البت كانت هتموووووووت من الوجع وتجولييييي بتدلع برو*ح مي***الي خلفو*ك

يونس قعد يشتم كتير وزين وسيف خلصو الدكتور من تحت ايده بالعافيه

زين بعصبيه: خلاص يايونس سيبه ليه العصبيه دي مهي خلاص بجت كويسه ياراجل

يونس بغضب شديد: انتتتتتت مش سامع هيجول ايه 

الدكتور: يايونس بيه المدام والله كويسه بس يمكن الحمل تاعبها مش اكتر انما هي مفهاش حاجه عشان اقولها

سيف: خلاص روح انت يادكتور شكرا

يونس بيرجع شعره لورا بحيره

عتمان: هو الدكتور معاه حج يمكن الحمل فعلا تاعبها

ورد: الحمل ميخليهاش تصرخ بالطريقه دي ياجدو

يونس يتنهد: سيبونا ياجماعه 

زين بيخبط علي ضهر يونس: اهدي كديه 

الكل نزل وساب يونس مع غرام 

يونس قعد علي الكنبه بتعب حاطط ايده علي راسه 

غرام: يونس انا والله بتوجع بجد مره واحده بحس ان سكاكين بتقطع فيا صدقني والله انا مش بكدب

يونس قام وقعد جنبها وحط ايدها علي وجهها: عارف.. المهم انتي دلوجتي كويسه؟ 

غرام اترمت في حضنه: كويسه طول ماانت معايا متسبنيش يايونس انا هموت من غيرك

يونس: لااااا موت لا ياغرام دا انا اموت بعدك علطول يانعيش سوا يانموت سوا

غرام عيطت: حاسه اني مش هكمل يايونس لو حصلي حاجه خلي بالك من ابننا ولو حصلي حاجه قبل ميجي اتجوز تاني عشان انت لازم يبقالك ولد يشيل اسمك 

يونس شدها لحضنه جامد: متجوليش كديه انتي هتفضلي معايا طول العمر وهنربي ابننا سوا

اه بس لو اعرف الي بيحصلك ديه سببه ايه

غرام: خليك معايا متروحش عندها

يونس: حتي وانتي تعبانه بتغيري

غرام حطت راسها علي رجله: انا عارفه اني طاقه ودماغي مهويه بس المفروض انك جوزي وتستحملني

يونس: مهو مفيش واحده بتعمل عمايلك دي ياغرام دا انتي مش بتسيبي حاجه الا وتكسريها

غرام: انا نفسي مش عارفه بعمل كدا ازاي مش بكون في وعي اصلا…. تعبانه يايونس

يونس جذبها اليه حتي اصبح جسد*ها اعلي جسد*ه:سلامتك ياروح جلب يونس من اي تعب

غرام اقتربت من شفتيه وبادرت هي بتقبيله بقبله تعبر عن مدي اشتياقها له ليبادلها هو بقبله اقوي  

*****

بعد مرور عدة ايام دون اي احداث تذكر

فريده نزلت المطبخ

فريده: بتعملي ايه يانعيمه

نعيمه: بعمل عصير للست غرام

فريده: ااه طيب تقريبا كان في حد برا بينادي عليكي 

نعيمه: حاضر هروح اشوف مين

فريده استغلت الفرصه وحطت الحبوب في العصير وخرجت

نعيمه جات وكملت تقليب وطلعت العصير لغرام

نعيمه: العصير ياست غرام

غرام خدته: شكرا يانعيمه

نعيمه: علي ايه ياست هانم بالهنا 

نعيمه بتنزل ويونس بيخرج من الحمام وعو عاري الصدر وبينشف شعره بالفوطه وجسمه بينقط مايه

غرام: تشرب عصير

يونس: لا اشربي انتي

غرام شربت العصير كله

*****

في غرفه همس وزين

زين كان بياخد شاور وهمس بتطبق الهدوم

زين: همسسس

همس: اي يازين

زين: هاتيلي هدوم من عندك

همس: حاضر

همس جابتله الهدوم وبتخبط علي الباب زين بفتح وبيفضل باصصلها 

همس: هتفضل باصصلي كدا خد الهدوم 

زين: انا مش عايز الهدوم

همس: ماانت لسه قايل

مكملتش الجمله ولقت نفسها محبوسه بين زراعيه والحيطه في الحمام

همس بتصرخ وبتغمض عينها: ااااااي اي الحركات دي يازين بقي خرجني 

زين اقترب من شفايها وقبلها بقوه وشغف من شده تأثيرها اوقعت همس الملابس واستسلمت له 

حتي فتحت عينيها ببطئ ووجدتها يرتدي ملابسه لكن دون التيشرت

لتضربه علي صدره بخفه: مانت لابس اهو

#غرام_نمر_الصعيد

لتضربه علي صدره بخفه: مانت

 لابس اهو 

زين: انتي لسه بتتكسفي دا احنا بجالنا شهر متجوزين ياهمس

همس: انا اسفه يازين والله انا عارفه اني زودتها بس اعزرني مهو دي اول جوازه ليا

زين بضحك: يعني هو انا الي اتجوزت عشرين مره ثم بغزل: مهي اول مره برضو…. طيب ما علينا انا نفسي في حاجه

همس: طيب خرجني الاول باب الاوضه مفتوح لو حد دخل وشافني معاك هنا هيفهمونا غلط

زين: غلط ايه يابت انتي مرتي يعني عادي

همس: طيب عايز اي بسرعه

زين: عايز اشوف العود ديه وهو بيرجص

همس حطت ايدها علي بوقها: انت عايزني اشتغل رقاصه يافضحتي

زين: وماله بس هتشتغلي عندي انا بس

همس: بس انا بتكسف

زين بضحك: هبجي اغمض عنيا

همس بضحك: حاضر

زين وهمس خرجو وزين قعد علي السرير ومولع سجاره وهمس شغلت اغنيتها المفضله وبدأت ترقص كانت مكسوفه جدا في البدايه بس لما شافت الاعجاب علي ملامح زين تقلت قلبها وبدأت تظهر مهارتها بقت بترقص بطريقه تجنن لدرجه خلت زين هيموت عليها همس كانت بتقرب علي زين وبترقص جنبه لحد مزين جذبها ليه وبدأ يقبلها بجنون وشغف وهمس مستسلمه له تماما 

*****

تاني يوم 

يونس بيصحي علي صوت صراخ غرام في الحمام

ليجري اليها ولقيها قاعده غرقانه في د*مها وبتعيط وتصرخ

غرام بعياط:الحق ابننننننني يايونس ابنيييييييي

يونس جري عليها وشالها وجري بيها علي العربيه وهو عاري الصدر العيله كلها اتخضت من المنظر وراحو  وراهم علي المستشفي

غرام بعياط: ابني يايووووونس الحقهه والنبيييي 

يونس بقي مش عارف يعمل ايه كل خوفه عليها هي  ليضع يده ويمسح علي شعرها: متخافيش متخافيش كله هيبجي تمام اهدي ياغرام اهدي 

وبعد دقايق يونس وصل ونزل وشالها بسرعه وفضل يقول: دكتووووووووووره 

الدكتوره بخضه من منظر غرام والد*م الي ملي هدومها وهي مغمي عليه علي دراع يونس: طوارئ بسرعه

جم المرضين اخدو غرام بسرعه علي الطوارئ 

ويونس فضل رايح جاي قدام غرفه الطورائ وهو متوتر لحد مجم باقي العيله 

عتمان بخوف: الواد جراله حاجه

فريده بتمثيل: اوعي تقولي انه جراله حاجه يايونس دا انا بقالي كتير مستنيه يجي والنبي رد عليا قولي انه كويس

سيف: ياجماعه في ايه كل الي هاممكم الواد ومش فارجه معاكم غرام

جليله بتطبطب علي كتف يونس: متجلجش ياولدي مرتك وولدك هيبجو بخير ان شاء الله

يونس كان باين عليه التعب ومش راضي يتكلم ولا كلمه قعد علي الكرسي وايده علي وجهه 

لحد مالدكتوره خرجت

فريده بداخله بتتنطط من الفرحه 

ورد خرجت برا الغرفه مستحملتش تشوف غرام في الحاله دي وسيف شافها وخرج وراها لقاها قاعده في وبتعيط 

سيف: في ايه ياورد

ورد بتمسح دموعها بسرعه: هاا مفيش حاجه

سيف: مفيش ازاي 

ورد: بصراحه انا غرام صعبانه عليا اوي ويونس ميستاهلش كل دا 

سيف:  الله يكون في عونهم  ويصبرهم 

ورد: انا مش قادره اقعد هنا بجد ممكن تروحني

سيف: ماشي يلا

*****

الدكتوره دخلت: انا متأسفه جدا ليكي يامدام غرام مقدرناش نلحق ابنك بس ان شاء الله مشكلتك مطولش وتقدري تجيبي غيره

يونس حط ايده علي راسه بتعب فهو مكانش عايز يقولها انها مش هتقدر تخلف تاني

غرام باستغراب: تتحل مشكلتي!!  مشكله اي يادكتوره

عتمان: مفيش مفيش يابتي هي بس الدكتوره جصدها ربنا يعوض عليكم

غرام بتبصلهم كلهم: هو انا هقدر اخلف تاني

الدكتوره باستغراب ازاي مقلولهاش بس سكتت وخرجت

يونس بينزل ايده: ايوا هتجدري ان شاء الله

غرام: طيب بصلي وقولي كدا يايونس انت مبتبصليش ليه

يونس: خلاص بجي ياغرام انا مش عارف اتلم علي اعصابي

غرام بعياط: يعني اي انا خلاص كدا عمري مهبقي ام لييييييي ياربي انا عملت اي استاهل عليه كل دا 

همس: اهدي ياغرام كل مشكله وليها حل ياحبيبتي

غرام بزعل: الحمدلله علي كل حال 

بعد حوالي نص ساعه اخدو غرام وروحو وغرام طول الطريق باصه للشباك ومتكلمتش 

يونس: غرام انا مش هاممني تخلفي او لا المهم انك تفضلي معايا

غرام مبتكلمش بتعيط بس

يونس: انا عارف ان الموضوع صعب عليكي انك تستحمليه بس دا جدر ومكتوب وانا راضي والله 

غرام بصتله وعنيها مليانه دموع وارتمت برأسها في حضنه ومتكلمتش يونس عرف انها مش محتاجه تتكلم علي قد ممحتاجه تفضل في حضنه وهي ساكته وبتعيط فسكت وركز في الطريق

****

عدت ايام كتير وغرام مش قادره تتخطي الموضوع ويونس فضل جنبها وبيواسي ويمثل الجمود قدامها لدرجه انها حست انه مش فارق معاه ابنه وهو اصلا من جواه بيموت في الدقيقه ميت مره

فريده: كدا بقي خلصنا من المحروس ابنهم وهي بقي هتموت بالبطئ وبكدا يونس هيبقي ليا لوحدي دورك بقي ياورد انتي وزين

صباح:  دول حكايتهم حكايه 

فريده: ورد دي حسابها معايا تقيل اوي كانت طول الوقت تعايرني اني مبخلفش وتلقح عليا كلام انا بقي هفضحها فضيحه محصلتش وياعيني علي الي هيحصلها

فريده وصباح فضلوا يضحكوا 

****

في تجمع عائلي الكل كان موجود وبيهزوا ويضحكوا 

بما فيهم غرام ويونس 

عتمان: انت ياد ياسيف هتفضل كديه من غير جواز 

سيف: جواز ايه ياجدي انا كفايه عليا دارين 

يونس: اممم شكله كديه الدور عليك

زين: يبجي يابختك لو جدك هو الي جبلك العروسه هههه مش كديه يايونس

عتمان: الحمدلله ابن المر*كوب ديه مكانش عايز يسمع كلامي ودلوجتي بيشكرني سبحان الله

يونس بخبث: هو صح مذ انت مكنتش مبسوط اي الي خلاك مبسوط كديه

زين: نفس الي خلاك مبسوط تخيل هههه

سيف: الله يسهلوواااا 

يونس: عجبالك ياسيف لما تتبسط زينا هههه

عتمان: طلا*ج انتو التلاته  معدي عليكم تربيه ياولاد النمر اتلموا

 البنات جاين

غرام جات وماسكه صنيه القهوه والشاي: مين عايز قهوه ومين عايز شاي عشان والله منا عامله حاجه تاني

عتمان: ههه هاتيلي شاي يابتي

غرام: احلي شاي

غرام ليونس: طبعا قهوه

يونس: دا اكيد

وفجأه وهما قاعدين بتوصل علي موبيلاتهم كلهم الصور بتعت ورد وزين الكل بقي متنح في الموبايل ومصدومم

#غرام_نمر_الصعيد

الصور وصلت علي موبايلاتهم كلهم الكل بقي باصص في الصور ومصدوم 

ليقف يونس وبغضب شديد بيمسك ورد من شعرها وبيحط الموبايل قدامها: ااااااااي دييييي اااااي الجرف ديه يابنت ال****

ورد بعياط وصريخ: يايونس والله انتو فاهمين غلط

يونس مبيستنهاش تخلص جملتها وبتلاقي قلم نازل علي وشها خلاها تقع في الارض: انتتتتتي مش متر*بيه 

زين بقلق: يايونس افهم بس

ليذهب يونس اليه ويضربه قلم تلو الاخر وبيمسكه من قميصه: انتتتتتتت تكتم  خالص يالي كنت معتبرك اخوي مش بس واد عمي ياو*سخ ياوا*طي

جليله نزلت في ورد ضرب لحد مغرام لحقتها من تحت ايدها بالعافيه: يامررررك ياجليله دي اخرت تربيتي فيكي 

عتمان ضرب زين بالقلم: طيب هي وصغيره وطايشه وانت اي ياكبير ياعاجل

زين: ياجدي والله

لم يكمل جملته لتقاطعه جليله: زنبها ايه المسكينه مرتك تشوف قذار”تكم انتو الاتنين

عتمان: بس في الاول وفي الاخر انا الي غلطان لو كنت اعرف انكم هتحبوا بعض كنت وافجت علي جوازكم 

سيف: خلاص ايه المشكله انه يتجوزها 

عتمان: لاه طبعا كلامي مش معناه انهم مغلطوش المفروض اني رفضت الجوازه وهو اتجوز واحده تاني يبجي الموضوع يتجفل مش يحصل الو*ساخه دي

وعقابا ليكم لو انتو اخر اتنين علي وجه الارض مش هجوزكم لبعض 

وبالنسبالك اعتبري انك مش هتكملي جامعتك وهتتجوزي الي اجول عليه انا وانت هتكمل مع مرتك حبيتها محبتهاش هتكمل غصب عنك 

زين: انا موافج 

همس بعياط: بس انا مش موافقه  … انا مش ر*خيصه للدرجادي عشان اعيش مع راجل بيحب واحده تانيه

زين قرب عليها: ياهمس انتي فاهمه غلط والله انا

لتقاطعه همس: انت الله يسامحك عايشه معاك ذي المغفله… انا هروح اجهز شنطتي ياريت ورقتي توصلي 

زين بقي يرجع شعره لورا بحيره وبيبص لورد بلوم وطلعلها فوق

ورد: ياجدو ابوس ايدك انا عايزه اكمل جامعتي 

عتمان: واثق فيكي كيف ياعالم بتعملي ايه في الجامعه 

كلامي نهائي انتي كتب كتابك الليله علي سيف 

سيف سمع اسمه اتصدم: سيف!!  مالي انا ومال الموضوع ديه

عتمان: وانت عايز حد برانا يعرف بالي حصل وبعدين دي بت عمك وانت اولي بيها اهي ادبا ليها تعيش خد*امه ليك ولبنتك

سيف: انا مش عاوز اتجوز انا 

ورد: ياجدو لا مش عايزه اتجوز والنبي

عتمان: هو ديه الي عندي خلص الكلام 

ورد فضلت تعيط وغرام اخدتها لاوضتها

ورد بعياط: مش عايزه اتجوز انا ياغرام مش عايزه

غرام: مهو الي عملتوه ميصحش برضو ياورد

ورد: هو انا عملت اي يعني 

غرام: ايدك محاطه رقبته عايزه اي تاني سيبتي لمراته ايه

ورد: انا بحبه ياغرام وهو اتخلي عني

غرام: ياورد دا خلاص بقي راجل متجوز علي الاقل كنتؤ تفكري في مراته عارفه لو مكانش اتجوز كان جدو عتمان هيجوزكم لبعض بس زنبها اي همس 

ورد: همس همس همس هي دي الي اخدته مني 

غرام: سبيها في حالها كفايه صدمتها في زين

******

همس وهي بتلم هدومها وبتعيط

زين: ياهمس والله انا بحبك والي حصل كله كان سوء تفاهم

همس: سوء تفاهم!!  دي كانت ناقص تحضنك وتقولي سوء تفاهم

زين: والله هي الي عملت كدا انا معملتش حاجه

همس: زين مش محتاج تبرر انا مش عايزه اصعب علي حد المكان الي مش هلاقي فيه قيمتي هسيبه وامشي بهدوء من غير اي مشاكل فلو سمحت طلقني وكل واحد يروح لحاله وانت بقي تتجوزها متتجوزهاش انت حر

زين مسكها من درعاتها بقوه: انا مش هطلجك انتي عايزه تبجي لحد غيري انسي ياهمس 

همس بزعل: لا متقلقش صدمتي فيك تخليني متجوزش طول عمري

زين: طيب اديني فرصه اخيره والله انا بحبك انتي وعاوز اكمل معاكي بجيت حياتي عشان خاطري اديني فرصه انا عارف اني ظلمتك اني مجولتلكيش من الاول بس ورد دي صفحه واتجفلت ومش هفتحها تاني سواء كملت معاكي او لا

همس: وانا مليش اني احاسبك علي حاجه قبل جوازنا ومزعلتش انك مقولتليش انا ليا بالي شوفته في الصوره ودا كان بعد جوازنا للاسف يازين انت بتحاول تنساها بيا لكن انت لسه بتحبها 

همس اخدت شنطتها وكانت نازله

زين قفل الباب بالمفتاح: مفيش مرواح لحته 

همس بعياط: زين لو سمحت كفايه لحد كدا

زين: جولت مفيش مرواح في حته 

همس: يعني هتجبرني اعيش معاك غصب عني

زين: ايوا هجبرك

******

في المساء حضر المؤذون عشان كتب كتاب سيف علي ورد 

فريده الفرحه مش سيعاها اخيرا هتبعد ورد عن زين ومش هيبقوا لبعض ابدا

المؤذون: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

سيف مضايق جدا لانه بيتجوز واحده في قلبها واحد تاني وهو مكانش عايز يتجوز من الاساس

بس بيوافق احتراما لجدو وليونس

عتمان: تعالي ياسيف عايزك

سيف بضيق: ايه ياجدي

عتمان: انا عارف انك مضايق ومش زنبك تتجوز واحده مش بتحبك ولا بتحبها بس ياولدي دي بت عمك وانا مش هلاجي حد يخاف عليها كدك وغير كديه بتك دارين متعلجه بورد وانت هتبجي مطمن عليها وانت في شغلك

سيف: الي تشوفه 

********

سيف وورد طلعوا لاوضتهم ومعاهم دارين 

ورد بخجل: انا اسفه

سيف وهو يعطيها ظهره: وهيعمل ايه الاسف

ورد: انا عارفه انك اتورطت فيا وانت مش طايق تبص في وشي بعد الي شوفته وحقك علفكره انا مش هلومك بصراحه انا استاهل كل الي يجرالي انا كنت انانيه مفكرتش غير في نفسي وبس 

سيف بضيق: ممنهوش فايده الكلام ده انتي هتعيشي معايا معززه مكرمه بس نلغي اي حجوج بينا 

ورد: الي تشوفه 

سيف: تصبحي علي خير نامي انتي علي السرير

ورد راحت نامت علي السرير ودارين سابت بباها وراحت جنب ورد 

وورد اخدتها في حضنها ونامت سيف بقي باصص عليهم ومبتسم 

******

عند يونس وغرام

يونس قاعد علي الكنبه متعصب وبيحرق في سجا*ير

غرام بتاخد منه السجا*ره وتطفيها: كفايه مش كدا

يونس:  الاتنين دول حرجوا دمي

غرام: معلش والحمدلله اهو الموضوع اتحل وسيف طيب وهيحافظ علي ورد 

يونس: بس هو مين الي بعت الصور دي وجاب ارقامنا كلنا منين

غرام:  الصور متصوره في البيت يعني هيطلع حد مننا مش غريب 

غرام بمناسبه الارقام وكدا بتفتكر ادهم: يونس هو ادهم جاب رقمك منين

يونس: مهو الي وصل رقمي لادهم نفسه الي صور ورد وزين دا احنا بيتلعب بينا الكوره 

غرام: انا مش مطمنه 

يونس: اطمني هعرف مين وساعتها مش هرحم الي خلفو*ه

ادعو لفريده عشان هتتنفخ قريب

#غرام_نمر_الصعيد

عدت الايام وزين بيحاول يصالح همس بس هي منشفه دماغها

وورد وسيف بيحاولو يتأقلموا مع الوضع الجديد وغرام ويونس في دنيا ما يعلم بيها إلا ربنا

****

همس كانت في المطبخ بتعمل قهوه فدخلت عليها فريده 

فريده بخبث: والله انا ياهمس كل يوم بتعلم منك حاجه جديده

همس: حاجه اي دي يافريده

فريده: اصل يعني ما شاء الله عليكي جوزك لسه خاينك اقصد يعني كدب عليكي وانتي واقفه تعمليله قهوه يوووه بقي انا همشي لحسن لو قعدت لساني هيقول حاجات كتير

همس: استني يافريده قولي كل الي عندك

فريده بخبث: لا لا انا مش عايزاكي تكرهي زين خلاص الي فات مات 

همس: يافريده قولي بقي انا مش مستحمله

فريده: يوه ياهمس يارتني مجيت ياربي… بصراحه كدا ورد وزين بيحبوا بعض من زمان اوي حتي بعد متجوزك لسه بيحبها اصل بصراحه كدا بشوفه يبصلها وعينه هتطلع عليها بس يلا معلش نصيبك كدا ياهمس

همس سابت القهوه واتضايقت جدا وكانت طالعه علي فوق فوق بس فريده مسكتها: انا مقولتلكيش حاجه تمام عشان انا مبحبش المشاكل ياهمس

همس سابتها وطلعت

فريده بضحك: هههههه وديني مخلي واحد فيكم يتهني وذي ميونس فضل بنت الجنايني الحقير*ه دي عليا لازم كلكم يتخرب بيتكم 

همس دخلت الاوضه وهي بتعيط وزين كان قاعد علي الكنبه وماسك اللابتوب 

همس مسكت سكينه ووقفت قدامه: طلقني وإلا وربنا هموت نفسي دلوقتي حالا

زين ساب اللابتوب ووقف: ايه الجنان ديه سيبي الي في يدك دي

همس: طلقننننننننني بقوووولك طلقني يازيننننن

زين بيحاول يقرب منها ببطئ عشان خايف تعور نفسها: طيب اهدي وانا هعملك الي انتي عايزاه

همس: اياااااك تقرب وطلقني

زين بحده: همسسس اسمعي الكلام وهاتي السكينه دي

همس: يعني انتي مش هطلقني طيب اهوووو

همس وجهت السكينه علي شراينها بس زين سحبها منها قبل متعمل في نفسها حاجه ورماها علي الارض بغضب ثم اتجه ناحيتها: اجدر افهم في ايه 

همس: انا مقدرش اعيش مع واحد خاين زيك 

زين يمسح علي شعرها بهدوء: انا هسيبك تجولي الي انتي عايزاه ومش هتكلم واصل طلعي كل الي جواكي 

همس فضلت تعيط من غير متتكلم وزين مستنيها تخلص وحط ايده في جيوبه وباصصلها 

همس بتعيط وتشنق ذي الاطفال وزين صعبت عليه: هاااا لسه في بكي كمان 

همس بصتلها ولفت الناحيه التانيه

زين: انا منكرش ان اني اتجوزتك عشان انساها بس والله حبيتك ويمكن اكتر مالحب الي حبتهولها همس عشان خاطري  نفتح صفحه جديده مع بعض

همس بتتعصب وبتلفله: انت كداااااب انت لحد دلوقتي بتحبها وبتبصلها كمان وهتموت عليها 

زين:لو بحبها مكنتش وافجت اني اكمل معاكي

همس بدأت تحس بدوخه 

زين بقلق: في ايه مالك

همس سندت علي ايده: د

وقبل متتكلم اغمي عليها 

زين بقلق: همس همسسسس واتصل بدكتور بسرعه 

وبعد دقايق الدكتور وصل وكشف علي همس

الدكتور: الف مبروك المدام حامل

زين عيونه بتتسع من الفرحه وهمس بتنسي اي حاجه وبتفرح بحملها

زين: الله يبارك فيك يادكتور الف شكر

زين قعد جنب همس: مبروك ياأحلي همس

همس بابتسامه: الله يبارك فيك

جليله بتزغرت: مبروك يابتي اخيرا هنفرح 

عتمان: الف الف مبروك يازين ياولدي 

زين: الله يبارك فيك ياجدي

ورد دخلت والكل سكت وقلق قعدت جنب همس: ااا الف مبروك ياهمس ربنا يخليكم لبعض وسامحيني علي اي حاجه عملتها ضايقتك وعايزاكي تعرفي ان زين مفيش منه وعمره مفكر يخونك بعد جوازكم ابدا انا السبب في كل الي حصل انا الي حاولت اتكلم معاه اننا نرجع وهو رفض وقلي انه مش هيخونك ابدا

كان لازم اقول الكلام دا قدامكم كلكم عشان ننهي الموضوع من جذوره ونحافظ علي صله القرابه الي بيني وبين زين ويلا بقي خلفي بسرعه عايزه ابقي عمتو الحربايه ههههه

الكل ضحك واتبسطوا بكلام ورد وانها خلاص نسيت زين

اما عن سيف فكان علي قد مهو مضايق انها هي الي كانت بتقرب من زين علي قد ممبسوط ان ورد نسيت زين خلاص 

همس بصت لزين وفرحت انه طلع مظلوم 

زين: وانتي ياورد هتفضلي بت عمي وعمه عيالي كمان

ليخبط سيف علي ظهر زين بقوه

زين: ااااه ومرت اخوي كمان

في اللحظه دي ورد بصت لسيف الي كان مشغول في الضحك واتمنت لو يدي فرصه لعلاقتهم 

اما عن غرام فكانت قاعده جنب همس: مبروووووووك يابت ياهمس 

همس: الله يبارك فيكي ياروحي وربنا يعوضك ياحبيبتي 

غرام بزعل: يارب… يارب

يونس ضرب علي كتف زين: الف مبروووك ياوحش طلع يجي منك والله

زين ويونس حضنوا بعض: ربنا يعوض عليك ياخوي

يونس: إن شاء الله

اما عن فريده فكانت هتولع في نفسها من الغيظ كل متحاول تبعدهم بيقربوا اكتر 

*******

في غرفه غرام ويونس

غرام دخلت تاخد شاور وخرجت وهي لافه المنشفه علي جسم*ها ويونس قاعد علي السرير فارد رجله و مشغول علي اللابتوب

غرام وقفت قدام المرايه بتحك مرطبات ومعطرات للجس*م ويونس قفل اللابتوب وفضل يراقبها 

غرام: بتبصلي كدا لي خليك في شغلك لو سمحت

يونس: وهو العرض الي جدامي ديه افوته ازاي 

غرام: ههههه 

يونس قربلها وحضنها من الخلف وفضل يقبلها من رقبتها وهي ماسكه في المنشفه

يونس بضحك: ماسكه فيها كديه ليه متخافيش مش هغدر  

غرام: دا انت الغدر نفسه يانمر

يونس بخبث: مهو انتي تحت يدي دلوجتي ياتسيبيها بارادتك ياهتسبيها غصب ياروح النمر

غرام لفتله وحاوطت رقبته بإيدها ووقفت علي اطراف صوابعها وبدلع: عمري مهعمل حاجه غصب عني طول منا معاك

يونس بيمسكها من خصرها وبيشلها ويقف يفك زراير قميصه ويعتل*يها: مياصتك دي هي الي جيبالك 

*****

في غرفه سيف وورد

سيف كان خارج من الحمام عادي الصدر والميه بتنقط من جسم*ه 

ورد بتبصله وهو وجهه تحت المنشفه 

 ورد: سيف 

سيف: اممم

ورد: ممكن اعمل حاجه

سيف بيبعد المنشفه وبيحطها علي السرير: حاجه ايه دي

ورد قربتله وبدون اي مقدمات وقفت علي اطراف صوابعها وحضنته سيف قلبه وقع في رجليه من الصدمه دي اول مره بنت تقربله من بعد وفاه مراته حس انه مشاعره وقلبه وكل حاجه فيه اتحركت من تاني بعد مكان خلاص فقد الامل في ان مشاعره تتحرك ناحيه بنت غير مراته

سيف فضل مصدوم وورد خرجت من حضنه وهي مبسوطه اول مره تحس بالدفا الي حسته في حضن سيف وقالت في نفسها يابختها دارين بتنام كل يوم في حضنه 

ورد: انا اسفه اني عملت كدا

تكملة الرواية من هناااااااا 

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *