رواية المجنونة الفصل الخامس 5 – بقلم اليا
الفصل الخامس
الاربعة قاعدين كـل وحدة بتبص للثـانية متوترين مستنيين يدخل عليهم من البـاب بعدما وحدة منهـم شافت عـربيته بتركن بص في وجوهم مريحوش وضعهم ، نفس البصة لما يكـونو عاملين مصيبة
معـاذ افتكر بنته المفـروض تكون وسطهم بيدور ملقهاش اتخض عليها _ ” هي فين ؟.. ”
مـريم نطت واقفة مكانـها بترجف و حاسة بشدة بسمة لفستانـها بتحاول تمنعها متفضحهمش _ ” هي مين ديه لو تقـصد البنت للي لابسة جاكيتك مشفنـاهاش .. ”
بسـمة بغيظ _ ” الاهي تبلعـي لسانك .. ”
معـاذ اتعصب _ ” وديتو البنت فين ؟ ما تنطقـو .. ”
سمـية لطمت _ ” هننطق ياخويا هننطق بس كـله من تحت راس فـريدة و بسـمة معملنـاش حاجة ، بريئين من ذنبهـم متطلقنـاش يا معـاذ .. ”
معـاذ زعق _ ” فـريدة .. ”
فـريدة بدلع _ ‘” نعـم يا حبيب فريدة .. ”
معـاذ _ ” يا رب صبرنـي ، قولولي الـبنت فين ؟.. ”
” انا هنـا يا حبيبـي .. ”
فـريدة برقت ، همـست في وذن بسمـة لما شافتها نـازلة من على الدرج _ ” ازاي ديه طلعـت من اوضة مقفـولة ، بالمفـتاح ، هيطلقنـا خلاص .. ”
بسمـة بغل _ ” و بتندهله حبيبي قدامنـا .. ”
لـين جريت حضنته ، بدلال _ ” انت رجعت ، تأخرت عليـا .. ”
معـاذ بحنية _ ” اسف ، انت كـويسة ؟.. ”
بسمـة مرارتها هتفـقع ، من قلقـه و حنيته عليها _ ” كـده كـثير يا معـاذ اتجوزت علينـا على سنة الله و رسوله ، قلنا ماشي شرع ربنـا إنما تجيب وحده لا انت حلالـها ولا هي حلالك تحضنها فنص بيتنا و قدامنا منقبلهاش على نفسنـا .. ”
معـاذ مستغـرب _ ” انت بتقـولي إيه لـين معـرفتيهمش انت مين بالنسبالي .. ”
لـين ضحكت _ ” الصراحة لا ، هـما فالبداية مسابولـيش مجال و بعدما استوعبت سوء الفـهم ، ردات فعلهم ضحكتني حبيت اتسلى معاهم ، انـا غلطانة ؟.. ”
معـاذ ضحك _ ” شقـية يا لـين ، ديه لـين بنتـي .. ”
الاربعـة بصوت واحد _ ” بنتك .. ”
معـاذ برفعـة حاجب _ ” ايوه بنتـي ، لين اعرفك مراتـي الاولانية مـريم ، مراتي الثـانية فريدة ، مراتي بسمـة و الرابعـة مراتي سمية اعتبريهم في مقـام مامتك .. ”
لـين ابتسمت _ ” أربـع أمهات مـرة وحده .. ”
بعـثها مع مريم تدلها على اوضتها تديها من هدومـها بيجامة تلبسها لـبين ما تشتري اللي يلزمـها ، معـاذ ريح على الكـنبة و طلب قهـوته من فريدة ..
معـاذ بيشرب القهـوة و بعد رجعة مريم ، الاربعـة قاعدين حولينه مستنيينه ينطق _ ” بتبصولي كـده لـيه حد عنده اعتراض في اللي قلته قبل شوية .. ”
بسمـة ابتسمت _ ” مفيش اعتراض يا حبيبـي بس عايزين نفـهم زاي فجأة بقـيت مخلف بنت طولك .. “
سمـية ببلاهة _ ” لا ديه أقصر منـه .. ”
فـريدة بغـيظ _ ” تعرفي تسكتي يا سمـية .. ”
معـاذ كشر _ ” شايفك بتسكتيها ليها الحق تقـول اللي هي عايزاه زيك زيها .. ”
فـريدة بدلـع _ ” مش قصدي يا حبيبـي بس مستعجلين عـايزين نفهم ، بعد العمر ده كله ، طلع عـندك بنت و ازاي مفيش وحدة مننـا تعرف عنـها حاجة .. ”
معـاذ بهداوة _ ” بنتـي و بنت رقـية الله يرحمـها ، مراتـي قبل ما اتجوز مـريم ازاي ، و هي كانت فين ؟ لـيه محدش عـنده خبر مش مهم ، المهم تاخدو بالكو منـها .. ”
الاربعة ساكـتين ..
معـاذ _ ” مش سامـع منكو كلمة حاضر يا معـاذ .. ”
مـريم بلعت ريقـها _ ” حاضر يا حبيبـي متخفـش .. ”
بسمـة بمجرد ما معـاذ مشي _ ” سامعة بيقـول بنته ، بنتـه زاي و هو على أساس مبيخلفـش خلفها زاي ديه و كـانت فين في السنين اللي فاتو .. “
فـريدة بغـيظ _ ” مش شايفاه مهـتم بيها زيادة ، البنت لازم تطلع من البيت ده .. ”
سمـية بلعت ريقـها _ ” بس معـاذ قال .. ”
بسمـة قاطعتها _ ” لو البنت ديه فضلت هنا هتنسي معـاذ خالص حلنـا الوحيد نمشيها و إلا مش هيحصل خير ، مش بنته متأكـده و هتبثلكو .. ”
يتبـع ..
•تابع الفصل التالي “رواية المجنونة” اضغط على اسم الرواية
التعليقات