رواية الخادمة التي الفصل السادس 6 بقلم اسماعيل موسى
رواية الخادمة التي البارت السادس
رواية الخادمة التي الجزء السادس
رواية الخادمة التي الحلقة السادسة
فى طريق العوده فكرت بتول ان تخبر تيمور بالحقيقه
كل ما حدث كانت تظنه مزحه، كانت تظن ان تيمور من ارسل لها الرساله.
عادت بتول من الخارج وعندما دخلت القصر كان تيمور فى انتظارها
القت التحيه كعادتها وقصدت غرفتها، صرخ تيمور استنى عندك!!
وقفت بتول واستدارت خير فيه حاجه؟
بصراخ قال تميور ايه البرود إلى انتى فيه ده؟
احترم نفسك قالتها بتول لأول مره، انا معملتش حاجه غلط
كل إلى عملتيه ده ومعملتيش حاجه غلط؟ كان ناقص ايه كمان؟
لو عايزه زيادة فى المرتب كنتى اطلبيها وانا كنت هلبى طلبك
ابتسمت بتول من غيرة تيمور
الصراحه الموضوع مش كده يا تيمور
امال الموضوع ايه يا هانم؟
تحلت بتول بالصبر، انا وصلتنى رساله وافتكرت إنك بعتها ليه
انا ابعت رساله ليكى انتى؟ صرخ تيمور بسخريه، انتى خدامه عندى
ملقتيش غير فهد؟ ايه، علاقتك بيه؟
ملكش دعوه بحياتي الشخصيه يا تيمور بيه
انا خدت اذن وخرجت ورجعت فى ميعادى اكتر من كده ملكش حاجه عندى
الله الله وكمان بقالك لسان وبتردى؟
ايوه بقالى لسان وبكره هسيب القصر واشتغل فى الوظيفه الجديده !!
قرب تيمور من بتول وصرخ ابقى جربى تخرجى من اوضتك وانا هكسرلك رجلك
يلا أجرى على غرفتك غيرى هدومك وتعالى شوفى شغلك
انا مسمحلكش تكلمنى بالطريقه دى يا تيمور انا مش عبده عندك
انا قررت اسيب الشغل خلاص استقالتى هتكون قدامك الليله
ودخلت غرفتها واغلقت الباب على نفسها.
فى الرواق كان تيمور يسأل نفسه كيف تواصلت بتول مع فهد؟ كيف وصل إليها؟ وكيف يعرفها اصلا
بتول لا تخرج من القصر الا مره كل زمن وفجأه تحصل على وظيفه؟
لاما بتول كدابه لاما فى حاجه غامضه فى الموضوع
وكان يريد أن يسأل بتول متى وصلتك رسالة فهد؟
لكن كرامته نقحت عليه
وكان يعرف ان الامور ستعود إلى مجاريها مع بتول فقد سأت بينهم الأمور أكثر من مره
وليس بجديد عراك بينهم، ثم قصد غرفته فى قمة الغضب
فى الصباح اعدت بتول حقيبتها الكبيره وجرت على الرخام نحو الحديقه فركضت عنايات كبيرة الخدم خلفها
انتى رايحه فين يا بتول؟
ماشيه يا عنايات ساييالك القصر بالى فيه
همست عنايات، تيمور بيه يعرف كده؟
قالت بتول ان تيمور غير مسؤل عنها وعن حياتها وانها مجرد خادمه فى القصر انهت خدمتها
روحى قولى لتيمور انى مشيت
ثم جرت حقيبتها ببطيء وهى تتلكاء كانت تعرف ان عنايات عندما تخبر تيمور برحيلها سيركض خلفها ولن يسمح لها ان تغادر القصر
لكن عنايات لك تخبر تيمور ووجدت راحه فى رحيل بتول عن القصر
بعد وقوفها لأكثر من عشرة دقائق على باب القصر شعرت بتول بالحرج، تيمور لم يركض خلفها
ولم يرسل واحده من الخدم لتوقفها فأحذت سيارة أجره وتركت المكان
عندما ذهب تيمور إلى الشركه كان باب غرفة بتول مغلق
وظن انها غاضبه كعادتها
وعندما عاد من العمل كان باب الغرفه مغلق فلم يسأل عن بتول فقد كان غاضب منها هو الآخر
لكن فى صبيحة اليوم الثالث سأل تيمور عنايات فين الخادمه بتول؟
قالت عنايات بتول اخذت حقيبتها ورحلت
امتى حصل دا وازاى محدش بلغنى؟
من تلت ايام يا تيمور بيه وبتول طلبت من حدش يجيب خبر قدامك، فأنت غير مسؤل عنها ولا عن حياتها وقد قررت أن تترك القصر إلى الأبد
وترجوك ان لا تبحث خلفها.
اسماعيل موسى
٧ س ·
#خادمة_القصر
31
ماجى / انا جبتك هنا عشان ادم، تقوليلى قطه؟… عرض المزيد
آمہل آلعہمہر
جميله جدا
٤ س
رد
اسماعيل موسى
٧ س ·
#غرام_فى_قلب_الصعيد
٣٣
مش قادر يا باشا، مش قادر، ازاى هبص فى وشوش اخواتى إلى ماتو ازاى؟… عرض المزيد
Malika Mohamed Khaled
روعه
٥ س
رد
اسماعيل موسى
1ي ·
#الخادمه_التى
٥
لا تعرف بتول عنوان شركة تيمور، ولم تخرج للشارع منذ مده طويله، وظنت انه دعوه مبطنه من تيمور حيث كبريائه منعه من دعوتها لزيارة الشركه التى كان يملكها والده فرغم كل شيء كان تيمور صديقها فى الطفوله
طلبت اذن من عنايات، ففى قصر صقر لابد أن تسير الأمور بشكل رسمى، تخاطب عنايات عنايات تخاطب صقر ثم تحصل على الموافقه
ولأن عنايات لا تطيق بتول فعندما سمعت الطلب ركضت إلى تيمور
منذ أكثر من عامين ومنذ وصول عنايات لم تخرج بتول من القصر ماالذى اخرجها يا ترى؟
تيمور بيه بتول قدمت طلب أجازه
اجازة؟ همس تيمور بأنزعاج، هى تعبانه ولا ايه؟
معرفش حضرتك بتقول وراها مشوار مهم
سمع تيمور كلمة مشوار وشعر بالتعاسه، لكن لابد أن يكون صارم امام عنايات فقال مفيش مانع
لكن بينه وبين نفسه فكر فى سره اكيد رايحه تقابل حبيب القلب، الولد إلى بتكلمه ليل نهار على الفيس ويجعلها تغلق على نفسها غرفتها وتكتفى به عن العالم
لم تتأخر بتول خرجت مرتديه ملابس محتشمه تشق الطريق وسط الحديقه
سحب تيمور نفسه وتسلل خلفها ركب سيارته وراقب التاكسى الى وقف قدام شركة الد اعدائة مراد السلحدار
هو فيه ايه؟ سأل تيمور نفسه بقلق
بتول جايه تعمل ايه هنا؟
أوقف تيمور سيارته ودخل مقر الشركه خلف بتول متحجج بلقاء مراد السلحدار
وفى طريقه كان يبحث عن بتول فى كل ركن لكنه لم يجدها
دخل مكتب مراد السلحدار وتحدث معه عن صفقه شائكه بينه وبين شركته ثم غادر المكتب وفى طريق خروجه
لمح بتول تجلس فى مكتب نائب الشركه فهد مراد السلحدار
شعر تيمور ان قلبه توقف
بتول قاعده مع فهد وقدامها كوباية قهوة وفهد بيتكلم معاها بكل ارتياحيه
ولم يتمكن من كبح جماح نفسه، اقتحم المكتب وصرخ فى بتول انتى بتعملى ايه هنا؟
نهض فهد، انت متعصب ليه يا تيمور بيه؟
اسكت انت صرخ تيمور انا بكلم بتول
وكدت بتول ان تبكى،راحت تحاول أن تشرح لتيمور الحكايه كلها لكن لسانها توقف
انت بتصرخ فيها ليه كده؟ هى عبده عندك؟
بتول انسانه كبيره وراشد وتقدر تدافع وتقرر مصيرها بنفسها ومتنساش انك فى شركتنا
شعرت بتول ب الآهانه والاحراج وصرخ تيمور وهو يجذب ب
يدها يلا قدامى على القصر
وقف فهد بينه وبين بتول، انا مسمحلكش تجبرها على اى حاجه، احنا قاعدين بناقش عقد عمل لو عندك مشكله شخصيه مع الانسه بتول تقدر تحلها فى القصر عندك
يلا يا بتول صرخ تيمور
همست بتول انا مش هروح وبلاش تصرخ فى بالطريقه المهينه دى
بقا كده صرخ تيمور بكل غضبه وهمس ماشى ثم غادر الشركه
على فكره ملوش اى حق يعاملك كده، مش معنى انك شغاله عنده فى القصر انه اشتراكى بفلوسه
اذا كانت دى معاملته ليكى قدام الناس فأنا مش قادر اتخيل بيعاملك ازاى داخل القصر
وتذكرت بتول كل الإهانات التى وجهها تيمور لها وتعمده ازلالها فى كل أسبوع
وكان فهد عرض عليها تشتغل فى القصر عنده بمرتب مرتفع
لكنه قال شوفى انسة بتول بعد إلى شوفته بعينى انا بقدملك فرصة عمل تانيه
لو عايزه تشتغلى سكرتيره هنا فى الشركه انا موافق
همست بتول سكريتره منقبة؟
وايه المشكله انسه بتول احنا على فكره مسلمين زيك
وبعدين انتى قولتى انك بتعرفى تتكلمى انجلش
همست بتول وبكتب كويس كمان
طيب خلاص بصى يا ستى انتى هتروحى تقابلى شؤن العاملين وهيختبروكى لو نجحتى منصب السكرتيره بتاعك وبكده تبقى كل حاجه بمجهودك من غير واسطه ولا يحزنون
راحت بتول الاختبار وهناك تفاجيء الموظف ان بتول بتكلم انجلش زى الأجانب وبكتب بخط جميل وحروف صحيحه
لدرجة انه سألها انتى خريجة جامعه أمريكية؟
لأول مره تشعر بتول بالفخر، الدروس إلى كانت بتاخدها على اليويتوب جابت فايده
منحها فهد حرية الاختيار والتفكير وانصرفت بتول من الشركه بعقل مضطرب وقلب حالم
وصل تيمور الفيلا ودون سابق كلام هشم فنجان القهوه وضم قبضته وضرب الحائط حتى جرحت يده
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الخادمة التي)
التعليقات