رواية عشقه المستحيل الفصل الثاني 2 بقلم شروق خالد
رواية عشقه المستحيل الجزء الثاني
رواية عشقه المستحيل البارت الثاني
رواية عشقه المستحيل الحلقة الثانية
عوض ..وان مش هجوز بنتي لواحد متجوز
حمدان …وانا مش هاخد بتك الجاهله لابني اللي بنات البلد كلياتي بتتمنى بس نظره منه
عوض…وهو يصرخ عليه خلاص خلي كل بنات البلد تاخدوا لابنه اللي فرحان بيه بس انا بنت مستحيل اجوزها الواحد من عيلتك واذا كان على التار خليه زي ما هو ومش عايزينه انا مش هضحي بولدي وجوزي واحده متخلفه وجاهله زي بنتك
بقوم حمدان ويمسك فيه جلباب عوض ويكونوا عايزين يضربوا بعض وينظرون الى بعضهما وهما في كره وغل سنين بينهم وكل من هو يجز على اسنانه للاخر جميع الناس اللي في المندره تقوم وتشيل منهم
وتبعد حمدان عن عوض ايه اللي انتم بتعملوه ده انتم مش عيال صغيره ونحن مش عيال صغيره نحن جايين نفوض مشكله حرام عليكم الشباب اللي بيضيع بينكم دي عشان خاطر التار ولا هو عنده وكبر راس وخلاص عاد
عوض وحمدان ينظرون الى بعضهما وياربد كل من هو يقتل الاخر
عند فيروز وهي تجري هي واروى ويذهبون الى ساحه البلد ويرون حميد وهو يركب الحصان ويرقص عليه هو وصديقه على الحصان الاخر فيروز وهي تنظر اليه بهيام وحب
فيروز ..تتنهد تنهيده طويله شايفه يا بت عامل ازاي يابوي ده حلم عالي عليا اوي نفسي اكون معاه
اروي…ده في المشمش تعرفيه يا قلبي ده بينكم بحر دم يعني مستحيل
اروي تنظر الي زين بصدمه بيت يا فيروز مين المز اللي علي الحصان الاسود ده
فيروز…تنظر الي حميد ولا تري احد غيره
فجاه يقع الشال من على وش فيروز تنزل الى الارض وتمسك الشال وتضعه على وشها مره اخرى يراها زين
زين وهو ينظر الى جميع الناس ويرى فيروز وتخطف قلبه من النظره الاولى فجاه الحصان يرتفع به ويقع على الارض
حميد وهو يضحك عليه ويقول له ايه اللي وقعك كده
زين وهو يضحك ويقول مش عارف بس النظره منها خلتني مش شايف قدامه ويشاور على فيروز فجاه فيروز تغطي وشها بالشال وتختفي من المكان
فيروز واروى وهم يجروا الى الدار وهم خايفين جدا ليكون حد شافه من اهل البلد
اروى وهي تصرخ فيها عاجبك اللي انت عملتيه ده لو حد كان شافنا وبلغ الحاج الحاج هيقتلنا انت عارفاه انه محرج علينا انا ما اطلعش من الدوار اعاجبك كده اهو
فيروز وهي تجري وتبتسم ولا ترى احد قدامها سواء حميد وهو يرقص على الحصان
زين. يقوم بسرعه من على الارض ويترك الجميع ويترك حمدان الذي يصرخ عليه بعلو صوته ويجري بيدور على فيروز في المكان ويبعد الناس بيده وينظر وسط الناس كلها مثل المجنون على البنت اللي خطفت قلبه
حميد وهو يذهب اليه ويمسكه من كتفه ويشده ويقول له انت بتعمل ايه ايه اللي حصل ايه اللي قوامه كده زي الطور الهايج ايه فيه
زين ينظر الى الجميع ويقول مش عارف مش عارف ايه يحصل ولا ايه فيه ولا امتى ده ولا اي حاجه
بس انا شفت ملاك يا حميد مش معقول دي تكون انسانه مش معقول
حميد ..اكيد شوفت الجنيه بتاعت الساحه صح
ياسر…ينظر اليه بصدمه يعني ايه جنيه الساحه دي
حميد…انا بشوفها علي طول هنا لمه بكون علي الحصان أو برقص بلعصا وفجاه بتختفي الناس بتقول جنيه الساحه
حميد يلا بينا خلينا نرجع على الدوار اكيد الحاج استعوقنا
زين …ينظر حول بصدمه معقول دي جنيه بس انا شفتها
اروي….تعالي يا اخر صبري ندخل من الباب بتاع الحوش من وره ولا عايزه حد يشوفنا
فيروز…تمشي وهي ساكته دون كلام
اروي …منك الله هتودينا في داهيا منك الله يا بعيده
الحجه… سعديه. يعني ايه يا عوض
عوض…يعني بما انا مش موافق على قوانين العمده
سعديه…بس انا مواققه عايز يتجوزها علي شان نفض المواضيع دي ونعيش في سلام
عوض بس يما
الام … سعديه…اخر كلمه عندي هيتم الجوازه دي يعني هتم
عوض… يصرخ عايزه تضحي ببنتي علي شان عيال ولدك صح
سعديه…..اه هضخي بيها علي شان الكل يعيش وهي راحت ولا جان بت أخيرها ايه غير الجواز بوبه تتجوز ونفض الموضوع ده احسن
في منزل حمدان الام وهي تصرخ فيه وتقول بعلو صوتها انا مستحيل اتجوز ابني لواحده متخلفه وجهلي زي بيت عوض انا ابني لما اختار له بيت لازم تكون اميره البلد كلها
فجاه يخرج عليهم من الاعلى ابنه جميل وهو يلعب في بالعروسه
عوض وحسينه ينظرون الى بعضهم والى جميل ويبتسمون ابتسامه ماكر
جميل… يمسك عروسته وهو بيلعب بيها
حسينه…تذهب إليه وتجلس بجواره علي الكنبه
عوض يجلس بجوراه
جميل…في النصف ينظر اليهم ويضم عروسته
حسينه…ابني حبيبي عامل ايه يا بطل
جميل …ينظر اليهم دون كلام ويخاف من امه ويقوم بسرعه ويبكي عايزه تاخدي تاني عروستي مني
ويتخرك للكرسي بخوف علي الاوضه ويذهب الي الغرفه ويغلق علي نفسه وهو يبكي ويترمي علي الارض
ماتخافيش محدش هياخدك مني
في الاسفل عند حسينه وعوض عاجبك اللي انتي بتعمله ده اهو الواد خاف منك اقول ايه فيكي عاد منك الله
حسينه …ترجع بظهرها الي الخلف وتضحك مافيش حل غير ان الجوزازه دي تتم
يدخل عليهم حميد ويقول بصوت عالي يا ساتر
حمدان يقوم من علي الكنبه وحسينه تعدل الطرحه بتاعتنا علي رأسها
يدخل حميد وزين
حمدان. اهلا بيك يا غالي قولي عملت ايه
زين ..يعني عمل ايه ذي كل مره هو اللي فاز بلرقص
حميد…هههه وهو وقع من علي الحصان ذي الجرجل. هههههه
حمدان وحسينه وهم يضحكون عليهم هم الاتنين
زين… انت ما شوفتس اللي شوفته يا حميد ويجلس علي الكرسي دي حوريه البحر ولا اقولك ملاك من السما نظره منها مش عارف اذاي مش حسيت بنفسي غير وانا علي الارض
حميد…ده خظي انا علي شان افوز ههههه قال حوريه وملاك فول لنفسك احنا هنا في الصعيد فوق يا زين
حمدان…عايز في موضوع مهم يا ولدي
حميد..نعم يا بوي
حمدان. فرحك بكره علي بت عوض
حميد…
ينظر الي زين بصدمه
في بيت عوض
في يدخل الغرفه بتاعته وهو متعصب جدا من امه واللي هي بتعمله فيه وفي بنته اللي عايزه تضحي بيها باي طريقه عشان خاطر تنقذ اولاد ابنها من حكايه التار
مراته مروه وهي تنظر اليه مش قادره تتكلم ولا تقول اي حاجه ليه ولا توسيه ولا تقدر تكسر كلمه لحماتها تنظر اليه والدموع في عينيها ولسانها عاجز عن الكلام تبكي في صمت
تدخل فيروز واروى من الباب الخلفي للمنزل ويتصاحبوا بشويش قبل ما حد يشوفه من الدار
اروي يخرب بيتك هنودبنا في داهيه يا بعيده
فيروز تمشي وهي سرحانه
اروي .تجري بسرعه عليها وتمسكها من يدها انتي هتغوري فين تعالي من هنا
في صباح يوم جديد شاهين وهو يقوم من النوم وهو حزين جدا ويتذكر اميرته ويقوم من النوم بتاعه وهو غضب ويرمي اللحاف ويدخل الحمام ويستعد للذهاب الى للجامعه
فيروز وهي تنزل على السلم وتسمع جميع من في المنزل وهم يتكلمون على فرح عائله عوض وتسمع الكل وهو يصرخ بصوت عالي منهم يرفض هذا الجواز منهم يقبل هذا الجواز لفضل التار بين العلتيه
الجده سعديه وهي تقول بصوت عالي اخر كلام قلت عندي عوض الجوازه دي هتتم ولو كان ايه هيحصل عشان خاطر بنتك عايز تضيع شباب العيله
عوض وهو يصرخ ويقول بصوت عالي وانا ما ليش غير بنتي بس انا ما ليش صالح بالمشاكل اللي بينكم دي واذا كان على المشاكل دي وجواز بنت هتفضها ما عندكم بنات كثيره في العيله ليه عايزين تتجوزوا بنتي انا
سعديه بنتك اللي عليها الدور في الجواز ويتم اكبر بنات العيله
عوض وانا مش قابل الجوزازه دي وده اخر كلام عندي
وده اخر كلام عندي يا عوض بنتك هتتجوز يعني هتتجوز وانت اخر كلام عنديني عايزين نخفض موضوع التار واذا كانت الضحيه بنت انا بقى هضح بيكي والجواده دي هتتم يعني هتتم ما تكون على موت بنتك
عوض وانا مستحيل اضح بنتي انا هاخد بنت وهاخد عيلتي وهمشي من هنا واي حد معاه كلام ثاني ينفذه بعيد عني بنات العيله كثير
سعديه وهي تصرخ عليه وهم قالوا عايزين بنتك خلاص كده موضوع ونفذ
زين وهو يجلس بجوار حميد مالك يا حميد انا عايز افهم في ايه في دماغك
حميد وهو يقول بغضب انت مش شايف ابويا عايز ايه عايز يجوزني وانا اساسا متجوز انت ليه ما حدش فاهم
وانت ما سمعتش يا حميد بقيت كلام ابوك بيقولوا لك قدام الناس انت اللي هتبقى جوزها بس هم عايزين يجوزوها لاخوك مش ليك
حميد وهو ديت المرار الطافح هو دي الحزن اللي علي وعلى اللي خلفوني كيف عايزين يتجوزوها لاخويا العاجز انت فاهم انت بتقول ايه عايزين نجيبه بنت لسه ما كملتش 20 ثانيه وعايزين يجوزوها الواحد مشلول ومعاق ذهنيا انت متخيل عايزين بنت
هيصحو بالبنت عشان خاطر موضوع التار دي
نحن مالناش الحالح يا صاحبي خلي الليله دي تعدي وانت بكره بالكثير هتبقى في الليل فرح دي واحنا الصبح هنمشي من البلد وهم احرار مع بعض يعرفوا بنتهم جوزوها المشلول جوزها المعلول احنا مالنا خلينا نفضي الموضوع دي
حميد مش عارف قلبي واكلني ليه ومش مطمن للحكايه دي ابدا
قل لي بقى يا صاحبي انت مش مطمن ليه حكايه الجوازه دي وادي الحكايه البنت اللي بتجيك في احلامك
حميد وهو ينظر الى الترعه ويرمي اخر طوبه في يده مش عارف يا صاحبي البنت دي ابدا بتاجي في خيالي مش عارف اذا كنت انا في حلم ولا في حقيقي ملاك ونازل مش السما اول مره اشوف حد بالجمال دي سافرت قد ما سافرت وبعد ما بعدت اول مره اشوف حد بالجمال ده العيون ولا الشفايف ولا الخدود ولا الشعر ايه ده يا ربي سبحان من صورها بصراحه ملاك
زين وهو يقول اه يا صاحبي لو شفت البنت اللي انا شفتها ده كانك بتوصفها بس فجاه من اول ما وقعت من الحصان ما لقيتهاش اختفت
ياتي اليه الغفير من بعيد ويصرخ عليه ويقول يا حميد به يا حميد به به الكبير عايزك في البيت ضروري
حميد وزين يلا بينا خلينا نشوفه ايه النصيبه التانيه اللي مستنياني انا كان ايه اللي نزلني كان نزلني انا من مكاني ما كنت قاعد مرتاح جيت عشان خاطر اقع في النصيبه دي ربنا يعديها على خير
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقه المستحيل)
التعليقات