رواية امرأة في عصمة صعيدي الفصل الثاني عشر 12 بقلم سلسبيل كوبك
رواية امرأة في عصمة صعيدي الجزء الثاني عشر
رواية امرأة في عصمة صعيدي البارت الثاني عشر
رواية امرأة في عصمة صعيدي الحلقة الثانية عشر
شخص: جوي جوي..
سارة: وحشتني يا مازن..
مازن: و انتي اكتر يا قلب يا مازن، فاكرينه؟
مازن قام و حضنها و هي بادلته الحضن..
سارة: تعرف عمري ما حسيت بالامان مع حد غيرك من ساعة ما عرفتك..
مازن: طبعا يا بنتي انا الاصل..
سارة: ربنا يخليك ليا يا حبيبي..
مازن: الخطة ماشية تمام..
سارة: اه جاسر الاهبل فاكرني لسة بحبه..
مازن: محدش بيحبك غيري..
سارة: و انا مبحبش حد غيرك يا حبيبي…
عند ديما و جاسر…
جاسر: يلا..
ديما: تمام..
جاسر ركب الخيل و بعدها مد ايده لديما..
ديما: انت يعني بتقولي يا اوزعة مثلا..
جاسر: ليه؟
ديما: انت طويل اوي..
جاسر: يا رب، اعمل ايه طيب انتي اللي قصيرة..
ديما: متقولش الكلمة دي تاني…
جاسر: ديما انجزي الليل هيليل..
ديما: اوف تمام..
ديما مسكت ايد جاسر و من غير مجهود كانت قاعدة على الخيل قدام جاسر بفضل جاسر طبعا…
ديما: انا عايزة انام اوي..
جاسر: لما نوصل..
ديما: تمام…
جاسر بدأ يمشي بالخيل و ديما رجعت رأسها عليه و كانت مغمضة عنيها…
جاسر(لنفسه): محسساني انك بنتي مش مراتي الصبر يا رب، طفلة انا اتجوزت طفلة…
و بعد فترة جاسر وصل البيت و لقي ديما نامت، جاسر نزل براحة و شالها و دخل البيت..
فيروز: اه يا عم على الناس اللي بتخرج و تتأخر..
جاسر(بابتسامة): فين ناس هنا بتغير؟
ديما: جاسر..
جاسر: نعم..
ديما: عايزة اكل..
جاسر: تمام..
جاسر قعد ديما على الكنبة…
فيروز: احكي احكي حصل ايه؟
دعاء: ايه ده انتي جيتي احكي يا بنتي عملتوا ايه؟
ديما: و لا اي حاجة مستمتعتش خالص..
جاسر: تصدقي اني غلطان اني عبرتك و قولت اركبك حصان لا و مش اي حصان حصاني اللي مبخليش اختي تلمسه…
ديما: في ايه يا ابني روق، بهزر انا كنت مبسوطة اوي اوي لدرجة اني نفسي اجرب تاني…
خالد: اهلا بالناس اللي راجعة المغرب..
جاسر: تعالي معايا يا خالد..
خالد: تمام..
جاسر و خالد بعدوا عن البنات، و ديما حكت للبنات اللي حصل…
خالد: في ايه؟
جاسر: كانوا فين ناس ورانا راكبة احصنة بس انا هربت منهم علشان كان معايا ديما…
خالد: تفتكر نفس الاشخاص؟
جاسر: ليه لا؟
خالد: و ليه اه؟
جاسر: انت قاصد تتفلسف و خلاص..
خالد: انا واحد هيروح يجيب الاميرة من القاهرة قال ايه مينفعش تقعد لوحدها..
جاسر: متأكد انه هيبقي على قلبك زي العسل..
خالد: يا عم غور دي ماشية مع طوب الارض يا ابني..
جاسر: طب ما اختك كانت تعرف ولاد قد ايه، و مع ذلك تقبلتها عادي يعني..
خالد: ديما غير دنيا..
جاسر: هنشوف..
خالد: بس احكيلي عملتوا ايه؟
جاسر: اختك دي مسخرة يا ابني، تكون خايفة و بعدين تضحك و معاها مع كل حاجة ذكري وحشة..
خالد: اينعم انا معرفهاش كويس بس ممكن فعلا تكون عانت كتير…
جاسر: ممكن..
ديما(بصوت عالي): عموووووووووو جااااااااسر خااااااااالد…
جاسر: ايه صوتك عالي ليه؟
ديما: هتأكلوا..
حسن: في ايه يا مجنونة؟
ديما: انا غلطانة كنت بعمل خير…
خالد: بعد كدة تقومي و تيجي تندهينا..
ديما: و النبي؟ يا ابني ده انا و حازم كنا نأكل و نخلص الاكل و بعدين نفتكر ننادي على بابا و ماما…
جاسر(بهمس): يادي حازم يا شيخة اللي طالع في البخت…
ديما: تسلم ايديكوا الاكل حلو اوي..
اسماء: بالهنا و الشفاء يا روحي..
جملات: ده انتي اللي قمر..
دعاء: عن اذنكوا هروح الدرس..
سارة: و من امتي في بنت بتخرج في الوقت ده؟
ديما بصت على الساعة برفعة حاجب…
فيروز: ايه يا بنتي باصة كدة ليه؟
ديما: هو كدة وقت متأخر؟
فيروز: اه هنا…
ديما: على كدة انا مشفتش ساعة واحدة تربية، انا كنت برجع البيت الساعة واحدة اتنين بليل و مرة وصلت البيت الساعة 6 الصبح…
ايمن: كنتي بتعملي ايه؟
ديما: مرة كنت راجعة من رحلة بس العربية اتعطلت و دنيا كانت سكرانة و مش مركزة معايا و انا كنت واقفة في الشارع مستنية اي حد يعدي بس محدش عدى، و كان لازم حد يزق العربية و انا كنت خايفة، و بعدين على الساعة خمسة الفجر كان النهار بدأ يطلع، في عربيات بدأت تظهر و زقت معايا العربية و دنيا كانت في دنيا غير الدنيا، و انا وديت فلوس للناس و طلعت اجري بالعربية لغاية ما وصلت في ساعة و كنت بموت و اول ما دخلت بابا و ماما و عمو محمد و طنط اولفت قعدوا يزعقوا ليا و انا ساندة دنيا بين ايدي…
ديما(بضحك): رميت دنيا على الارض و طلعت جري على اوضتي و ققلت الباب و اترميت على السرير صحيت تاني يوم…
عبير: انتي بتشربي خمرة؟
ديما: لا عمري ما جربتها، بس…
جاسر: ايه؟
ديما: ها لا خلاص خلاص..
جاسر(بحدة): قولي كملي..
ديما: في واحد غصب عليا اشرب و ساعتها سكرت جامد و خدني لاوضة الديسكو بس امن المكان و دنيا لحقوني في اخر لحظة و اغمي عليا و عملولي غسيل معدة، و فضلت في المستشفي يومين..
جاسر: يا حلاوتك..
جاسر(بعصبية): و لو كان حصلك حاجة كنتي هترتاحي، ما تردي..
ديما: ده كان زمان و انا عندي 18 سنة..
جاسر: طفلة طول عمرك طفلة..
جاسر سابها و قام مشي…
حسن: انتي غلطانة برضو يا بنتي..
ديما: كنت صغيرة..
خالد: عنده حق طول عمرك هتفضلي طفلة..
كل الرجالة قامت كل واحد ورا التاني..
ديما(بدموع): هما بيحاسبوني على حاجة قديمة، ما انا كان ممكن محكيش اي حاجة..
دعاء: معلش يا حبيبتي..
فيروز: ميقصدوش هما خايفين عليكي..
ديما قامت بسرعة جري و طلعت على اوضتها..
سارة: مش متربية..
فتحية: سارة ابعدي عن ديما علشان انا هقفلك..
عبير: هي سارة عملت حاجة..
فتحية: واضح واضح..
ديما طلعت اوضتها غسلت وشها و خرجت لقت جاسر واقف في البلكونة، قربت منه و حضنته من ضهره..
جاسر: سارة..
ديما: انا ديما..
جاسر اتصدم جدا لانه قال سارة و لان ديما حضناه..
ديما: آسفة..
جاسر: و لا يهمك..
ديما: مسامحني؟عارفة انك شخص صعيدي و في حاجات ممكن تضايقك و انا مش واخدة بالي..
ديما: انا آسفة..
جاسر: خلاص و لا يهمك..
جاسر باسها من رأسها و ديما حضنته…
ديما(لنفسها): ايه الاحراج ده؟بس انا مبسوطة..
جاسر(لنفسه): حضنها دافئ زي الاطفال..
ديما: احم آسفة انفعلت، يعني اللي هو لما كنت بعتذر لحازم و كان يتقبل اعتذاري كنت بحضنه..
جاسر(بعصبية): رجعنا للزفت حازم تاني..
ديما: ده اخويا..
جاسر(بعصبية): مش اخوكي يا ديما هو بس متربي معاكي، انسي اي حاجة ليها علاقة بيه…
ديما: بس..
جاسر(بعصبية): اسمها ايه يا ديما؟
ديما: معرفش و مش هقول، انا بحب حازم و حازم اخويا..
جاسر قعد يقرب من ديما و ديما ترجع لورا بتوتر..
جاسر: قولت ايه يا ديما؟اسمها ايه؟ردي؟
ديما: معرفش..
جاسر: برضو..
ديما: كفاية بقي هقع..
ديما فعلا كانت هتقع بس مسكت في قميص جاسر جامد و مغمضة عنيها…
جاسر: افتحي عينك…
ديما: فتحتهم…
جاسر: طيب، اسمها ايه بقي؟
ديما: معرفش..
ديما بتجري علشان تهرب من قدامه مسكها جامد و قربها منه اكتر…
جاسر: مش هتعرفي تهربي..
ديما: اسمها حاضر خلاص اسمها حاضر..
جاسر: هو انا كنت بقول ايه اصلا..
ديما: انت مش عايزني اكلم حازم تاني، و انا بقولك اهو حاضر بس ابعد بليز..
جاسر يبعدها بعيد عنه، و يضحك باستفزاز…
ديما: يا مستفز يا رزل..
جاسر: متشكر…
ديما: ابقي قابلني لو سمعت كلامك…
ديما سابته و جريت على الحمام و هو ملحقهاش..
جاسر(بصوت عالي): ما انتي مش هتفضلي طول عمرك في الحمام يعني…
-عدي اليوم بدون احداث مهمة…
لما ديما خرجت ملقتش جاسر و نامت و جاسر جه و راح نام جمبها..
دعاء ذاكرت و نامت، و فيروز كانت قاعدة معاها…
و الباقي نام…
-في الصباح الباكر…
خالد: مش عارف انا اسافر القاهرة ليه الخدام بتاعها..
فيروز(بضحك): يا ابني انت قولت الجملة دي مية مرة…
خالد(بعصبية خفيفة): ابعدي عني يا فيروز ابعدي عني..
فيروز: خلاص خلاص، متزعلش..
فتحية: مالك متنرفز ليه؟
خالد: يا مرات عمي خليهم يبعدوا من وشي علشان مطلعش عصبيتي عليهم..
دعاء: انا عملتلك حاجة؟
فيروز(بضحك): خالد متنرفز علشان هيروح يجيب دنيا من القاهرة…
خالد(بعصبية): اه طبعا ما انا سواق الهانم…
جملات: علشان خاطر اختك يا خالد..
خالد: ما تتزفت تقعد لوحدها و لا متقعدش هي دي بتفهم في العيب اساسا..
اسماء: خالد عيب نتكلم في اعراض الناس ممكن تكون احسن من مية واحدة محجبة..
خالد: انا غاير في داهية..
خالد: يا رب اروح الاقيها ماتت..
دعاء(بضحك): ده اتجنن..
خالد مشي ركب عربيته و راح على القاهرة…
حسن: فتحية اسماء عبير جملات..
الكل: نعم يا حاج..
حسن: النهاردة في قعدة نشوف الرصاص اللي اضرب ده ايه…
فتحية: ماشي يا حاج…
حسن: و انتي يا سارة انتي و دعاء و فيروز تشتغلوا معاهم و تساعدوهم..
سارة: و يا تري السنيورة ديما هتشتغل معانا و لا ايه؟
حسن: لما يقوم جاسر و هي تشوف احتياجاته و تفطر لو قدرت تبقي تعمل…
عبير: هي دي اساسا ست بيت او تعرف تشوف احتياجات زوجها…
جملات: ملكيش فيه يا عبير طالما جاسر مرتاح خلاص…
حسن: مش فاضي لكلام الستات…
حسن: فين على و ايمن؟
اسماء: على راح هو و الحاج ايمن للارض…
حسن: ماشي، جهزوا نفسكوا..
حسن مشي…
فتحية: سمعتوا يلا كل واحدة تتولي حاجة تعملها، و خلوا الخدامين يعملوا معاكوا، يلا..
عند ديما و جاسر…
جاسر كان نايم و ديما نايمة على ايده..
ديما بدأت تفوق و قامت من جمب جاسر و دخلت الحمام، غسلت وشها و خرجت دخلت اوضة الملابس..
ديما لبست فستان ابيض قصير عند الركبة بحمالة عريضة و لبست صندل بكعب احمر و حطت روچ باللون الاحمر نفس لون الصندل و سيبت شعرها..
ديما لسة جاية تخرج من الاوضة لقت جاسر بيدخل..
ديما(بخضة): انت صحيت امتي؟
جاسر: مش وقته، وسعي يا ديما متأخر..
ديما: تمام ماشي..
ديما خرجت و جاسر لبس عباية باللون الزيتي و خرج…
جاسر: انتي ناوية تنزلي كدة؟
ديما: اه..
جاسر: ماشي، بس متخرجيش بيه بره البيت و لا حتى الجنينة..
ديما: اشمعنا؟
جاسر: في البيت علاء مش موجود اليومين دول، لكن بره البيت في الجنينة في غفر خلاص..
ديما: تمام ماشي…
جاسر نزل و ديما وراه..
جاسر: فين الفطار فين الحاج فين خالد؟
دعاء: ايه يا ابني نازل تسأل بس؟
جاسر: ملكيش دعوة يا لمضة…
اسماء: الفطار اهو كل انت و ديما، الحاج حسن راح الارض و خالد راح يجيب صاحبة ديما..
ديما: تمام، انا جعانة اوي..
جملات: جاسر الحاج بيقولك اجهز النهاردة القعدة..
جاسر: تمام…
كل واحد راح شاف شغله و جاسر و ديما بيأكلوا..
ديما: قعدة ايه؟
جاسر: بصي يا ستي الحاج حسن هو يعتبر شيخ البلد هنا و هو اللي بيحل الامور و المشاكل مبندخلش البوليس في الموضوع..
جاسر: لازم نعمل قعدة نشوف مين ضرب نار و لو لقيناه بيبقي في تعويض و طالما غلطوا في عائلة القاضي هتبقي العقوبة كبيرة شوية..
ديما: زي ايه مثالا؟
جاسر: ما تسيبيني اكل يا ديما..
ديما: اوف حاضر، بحاول اعرف معلومات عن البلد علشان لو طولت في العيشة هنا..
جاسر: بصي هبقي اقعد معاكي وقت ما افضي و احكيلك عن البلد بتاعتنا..
ديما(بفرحة): اشطا و انا هكلمك عن القاهرة..
جاسر: تمام سيبيني اكل بقي..
ديما: خلاص كل، شكرا…
جاسر خلص اكل و قام باس رأس ديما و خرج على شغله، و ديما اتصدمت من اللي هو عمله بس محطتش في دماغها..
فيروز: ناس تقعد تأكل و تتباس و سيبانا بنتزفت نروق البيت..
دعاء: اه لولا انك عروسة جديدة بس..
ديما(بضحك): ايوه اشتغلوا اشتغلوا…
سارة: قومي يا اختي اشتغلي شوية..
ديما قعدت و حطت رجل على رجل و بصت لسارة..
ديما(بتناكة): عروسة جديدة…
سارة: و ربي لاربيك يا بت انتي..
ديما: روحي اتربي انتي الاول..
سارة: مش دايمة يا ديما..
دميا: تصدقي النغم حلو مش دايمة يا ديما…
سارة بصت ليها بغضب و فيروز و دعاء بيضحكوا..
ديما: انا قايمة و جاية تاني..
ديما قامت و راحت على المطبخ..
ديما: يا اهلين اخباركوا؟
جملات: حبيبتي اخبارك انتي؟
ديما: فل، قوليلي بقي انا اعمل ايه؟
فتيحة: و لا اي حاجة روحي اقعدي انتي لسة جديدة، و صاحية كمان من النوم و كمان انتي لسة عروسة جديدة..
ديما: لا لا قولولي اعمل ايه؟
اسماء: ما تعملي بطة زي المرة اللي فااتت..
ديما: لا انا كفاية ايد محروقة و ايد مجروحة حرام…
جملات(بضحك): علشان كدة بنقولك روحي اقعدي..
ديما: اه قولولي بقي اعمل ايه؟
عبير: حد يلاقي دلع و ميتدلعش..
ديما: اه لاني مدلعة لوحدي..
عبير: مش انتي عايزة تعملي حاجة تعالي احشي انتي الحمام..
ديما: لا يععع انا ادخل ايدي في الحمام و كدة و هو كمان نئ لا لا، انا اروح اقعد بكرامتي احسن..
ديما سابتهم و طلعت اوضتها و قعدت على النت..
و الكل في البيت بيتشغل…
جاسر بيتشغل في الارض و تعبان و الكبار بيتكلموا..
-في مكان تاني..
عند خالد…
خالد وصل القاهرة بعد فترة و راح على بيت محسن..
خالد لقي محسن و تسنيم واقفين في الجنينة..
خالد: احم احم..
محسن: اهلا يا خالد..
خالد: اهلا يا ابوي..
تسنيم: ازيك يا خالد..
خالد: الحمد لله..
محسن: ثانية دنيا هتيجي..
محمد: جهزت يا محسن؟
محسن: اه فين دنيا؟
اولفت: بتظبط لبسها..
تسنيم: ماشي…
محمد: انت خالد؟
خالد: اه..
محمد: بنتي في عينك يا خالد..
خالد: اكيد يا عمي..
محمد: يلا ميعاد الطيارة هنتأخر…
تسنيم: هي ديما عاملة ايه يا خالد؟
خالد: كويسة الحمد لله..
تسنيم: يعني عارفة تعيش هناك؟
خالد: اه حتى جاسر خدها و ركبها الحصان بتاعه..
اولفت: ديما بتخاف من الاحصنة من ساعة ما وقعت اتكسرت…
محسن: البركة في جاسر، يلا احنا..
محمد: دنيا زمانها جاية..
خالد: تمام..
محسن و تسنيم و محمد و اولفت سافروا المانيا…
خالد واقف مستني دنيا و على اخره…
خالد: طبعا من حقها تتزفت و تتاخر مش انا السواق الخصوصي بتاع جنابها..
دنيا: خالد..
خالد: اه زفت..
دنيا: كنت بتكلم نفسك؟
خالد: اه كنت بكلم نفسي، عندك اعتراض؟
دنيا: مالك يا ابني بتكلمني كدة ليه هو انا عاملة عملة..
خالد: انتي مالك؟خشي العربية انجزي..
دنيا: و لو مدخلتش؟
خالد: هسيبك و امشي و انا اساسا مش عايز اخدك معايا…
دنيا: يا رزل..
خالد: هتركبي ولا امشي؟
دنيا: لولا انك اخو ديما بس، خد الشنطة..
خالد: مش الشيال بتاعك انا، شيليها ايه بسكوتة..
خالد سابها و راح ركب مكانه، و دنيا حاولت كتير تشيل الشنطة تحطها في العربية مش قادرة..
خالد نزل تاني و خد الشنطة حطها في العربية..
خالد: ايه جايبة برميل معاكي..
دنيا: افندم؟
خالد: مفيش..
خالد راح ركب و هي ركبت جمبه و طول الطريق ساكتين…
في الصعيد…
ديما لقت تليفونها رن، مسكته و استغربت..
الخط اتفتح..
ديما: الو..
جاسر: ديما انا جاي كمان خمس دقايق و متأخر اختاري اي طقم بسرعة عقبال ما اجي..
ديما(بصدمة): ها؟
جاسر: انجزي القعدة فاضل عليها عشر دقايق انجزي..
ديما: طيب طيب، هتلبس ايه بالظبط؟
جاسر: عباية انجزي انا قربت اوصل..
ديما: اوف ايه ده؟اختارله انا إيه بقي؟
ديما قامت و دخلت اوضة الملابس و قعدت تدور بين الهدوم لقت ان العبايات نوعها غالي و نضيفة و لقت ساعات و اطقمة شيك اوي و بدل و جذم و حاجات كتير…
ديما اختارت لجاسر عباية باللون الابيض و شال اسود فوقها{اللي هو بيبقي حاجة كدة طويلة زي الشال} و جذمة سوداء و ساعة شيك باللون الاسود..
ديما(بابتسامة): كدة تمام، الله عليا..
جاسر: اختارتي؟
ديما: اه اه..
ديما لقت جاسر بيبدأ يقلع عبايته..
ديما(بصدمة): ايه لا اهدي، لما اطلع..
جاسر: ما تخرجي انجزي متأخر..
ديما: ماشي..
ديما خرجت، و جاسر لبس الهدوم اللي ديما طلعتها و عجبه ذوقها و تنسيقها…
جاسر: عايزة حاجة؟
ديما: اي حاجة اي حاجة؟
جاسر: قولي انجزي متأخر..
ديما: كيس مارشيملو..
جاسر(بكدب): اسمه ايه؟
ديما: مارشيملو..
ديما: استني هكتبهولك في ورقة..
جاسر: هبقي ابعتلك الولد تقوليله اسمه باي..
جاسر سابها و نزل، و ديما قعدت على السرير..
ديما: يعني لو كان متعلم ده مش كنت حبيته..
ديما: انتي غبية تحبي صعيدي ليه اتجننتي..
ديما: هو انا اسااسا لما احبه هحبه علشان تعليمه ايه الهبل ده؟
ديما: انا اساساا مستحيل احبه لان عيشته غير عيشتي، عاداته غير عاداتي..
ديما نزلت للستات تحت…
دعاء: الله عليك يا جميل؟
ديما: في ايه؟
فيروز: ذوقك حلو يا قمر انتي..
ديما: حصل ايه؟حد يفهمني..
دعاء: يا بنتي ده اول ما جاسر نزل امي قالتله ايه الشياكة دي يا جاسر..
جاسر: قالها ذوق ديما..
ديما: اه طب فيها ايه؟
فيروز: عبير بقي قعدت تقول الطقم وحش اوي عليك ايه الذوق ده..
ديما: نفسي اعرف بتكرهني ليه؟
دعاء: سيبك منها، بس اخويا كان مز..
ديما: طب حلي عني انا هموت من الجوع..
طفل: ابلة ديما ابلة ديما…
ديما(بستغراب): ابلة!، ايه يا ابني؟
طفل: انتي ابلة ديما؟
ديما: اه..
طفل: ابيه جاسر بعتلك الشنطة دي..
ديما: ايه دي؟
طفل: خدي..
ديما مسكت منه الشنطة و الطفل طلع يجري..
دعاء: فيها ايه ها فيها ايه؟
ديما: هشوف..
ديما فتحت الشنطة لقت اكياس مارشيملو كتير..
ديما(بفرحة): ايه ده ده جابهم، الله..
فيروز: اه يا قلبي، يا رب جوزني واحد زي جاسر..
دعاء: ده انا اخته و معبرنيش..
دعاء: هاتي يا بت الكيس ده..
دعاء خدت الكيس من ديما و طلعت تجري..
ديما(بصوت عالي): دعاااااء و ربي لو مسكتك هنفخك، هاتي الكيس ده بتاعي..
دعاء: لا ابقي خليه يجيب تاني ليكي، باي انا بذاكر..
دعاء دخلت اوضتها و قفلت الباب..
ديما: انا عايزة المارشيملو بتاعي..
فيروز: ده دخل في حجر الحكومة باي اطلع اكل مع دعاء…
فيروز طلعت جري و ديما وراها…
فيروز: افتحي يا دعاء دي جاية..
دعاء فتحت بسرعة و فيروز و دعاء دخلوا الاوضة و قفلوا الباب..
ديما: و ربي لو مفتحتوش لتاخدوا مني علقة..
دعاء: الله المارشيملو طعمه جميل اوي..
فيروز: هاتي واحد كدة اللي اللي لونها ابيض حلوة اوي..
ديما: طب هاتوا واحدة طيب…
دعاء: ابدا..
ديما قعدت جمب الباب مستنياهم يفتحوا، و هما خايفين يخرجوا، و دعاء ذاكرت و فيروز قاعدة على السرير…
فتحية: يلا يا تهاني ودي الاكل للرجالة..
تهاني: حاضر يا ستي..
عند الرجالة..
محروس: انت كدة بتغلط يا حسن..
محروس: يعني ايه احنا اللي ممكن نكون عاملناها..
حسن: يعني انا شاكك فيك يا محروس..
محروس: اشهدوا يا رجالة الحاج حسن بيشك فيا..
جاسر: ايه هو انت ملاك يعني؟
مازن: لا مراتك هي اللي ملاك..
جاسر(بعصبية): انت بتقول ايه يا مازن؟انت اتجننت..
مازن: انا بقول الحقيقة هو في ايه؟
حسن(بحدة): خلاص، اي حد هنا يسمع الكلمتين دول مش عيلة القاضي اللي بتخاف و رجالتها تسد عين الشمس، و سواء كان اللي عمل كدة هعرفه و ساعتها ميلومش غير نفسه…
على: سمعتوا و اي شخص عارف حاجة و خايف يتكلم ميخافش هيبقي في حماية كبيرنا..
ايمن: و ليه فلوس، لان الموضوع مش هيعدي بسهولة…
حسن: خلاص كله على بيته..
و الكل كان قايم…
جاسر(بعصبية): مازن…
مازن: نعم خير؟
جاسر ضربه بوكس في وشه و مسكه من عبايته..
جاسر: قسما بربي تجيب سيرة مراتي على لسانك لاكون قاطعهولك، فاهم؟
مازن: ابعد…
على: خلاص يا جاسر…
حسن: خلاص يا ولدي..
جاسر زق مازن في الارض و مشي جمب ابوه و اعمامه…
و روحوا البيت و كل واحد طلع على اوضته و جاسر طلع لسة هيروح على اوضته..
جاسر: قاعدة عندك ليه؟
ديما(بحزن): دعاء و فيروز خدوا المارشيملو مني..
جاسر: طب انتي ليه زعلانة؟
ديما(بحزن): ما انا قولتلك اول ما فتحت الكيس و عرفوا انك جايب حاجة ليا خدوها و جريوا و قفلوا الباب عليهم و مش عايزين يودوها ليا..
جاسر: طب خلاص متزعليش هجبلك غيرهم…
ديما(بحزن): انت كنت جايب كتير انا عايزة دلوقتي بس..
جاسر: ديما خلاص بكرة هجبلك…
ديما(بحزن): لا..
جسار: عنك ما قومتي ده ايه القرف ده؟اتجوزت طفلة انا، بدل ما تبقي ست بيت تشيل مسئول..
جاسر ساب ديما و دخل اوضته و ديما دمعت..
سارة(بشماتة): ايه زهق منك و لا ايه؟
ديما: ابعدي عني يا سارة مش طيقاكي..
سارة: انتي مكانك في الارض زي ما انتي قاعدة..
ديما: ماشي شكرا..
سارة سابتها و مشيت، و بعدين ديما لقت اللي بيقعد جمبها في الارض..
ديما: خير؟
جاسر: عايزة ايه؟
ديما: شكرا مش عايزة منك حاجة..
ديما قامت و سابت جاسر قاعد مكانه في الارض..
عند خالد و دنيا..
دنيا: ما تشغل اي حاجة كدة..
خالد: بايظ..
دنيا: طب اعمل اي حاجة..
خالد: تحبي ارقصلك..
دنيا(بضحك): بتعرفي يا بيضة..
خالد: رزلة..
دنيا: يا ابني انا عملتلك ايه؟
خالد: اهو كيفي كدة..
دنيا: عيل رزل..
خالد من غير ما يأخد باله خبط في عمود..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اصغط على : (رواية امرأة في عصمة صعيدي)
التعليقات