رواية قسوة عاشق الجزء الأول للكاتبة ميمونة الحمد الفصل السادس والعشرون
بس دا أخر فصل لشغف
يقولون أن الظلم مهما امتد لا ينتهي هذا ما حدث لشغف بعد تخطيطها الكبير ستكشف نفسها بنفسها
اليوم سيكون بداية الحساب لشغف التي تصرفت وفقا لغضبها وليس لواقع
كانت مريم في الشركة وتفكر بعمها
حاتم: في ايه يا مريم
مريم: مفيش ياحاتم بيه، طمني حسام بيه عامل ايه
حاتم: كويس الحمد لله واخدين بالنا منه
مريم: الحمد لله، وشغف وادم بيه ازيهم بقالي كتير متكلمت مع حد.
حاتم: والله معرفش أدم قافل فونه ومنعرفش هم فين بس متخفيش أدم بحبها ومش هيتخلى عنها
مريم: حاتم بيه ممكن اسالك سؤال
حاتم: اتفضلي
مريم: انت قولت لشغف انها أختك بجد انت هتحميها وهدافع عنها ان كانت عاملة حاجة غلط هي اختك مش كده
حاتم: ايوة هي اختي وهاساعدها على قد ما اقدر ليه تسألي
مريم: مفيش هي هتوقع بمشاكل كبيرة ومش قدها وملهاش حد غيرك
حاتم: طب احكيلي وخلينا نمنعها من المشاكل دي.
مريم: والله مش هينفع لازم تسمع منها بس مفيش غيرك يساعدها
حاتم: اطمني يا مريم هبقى دايما جنبها
مريم اطمأنت قليلا على صديقتها فهي ستقع بمشاكل كبيرة وحاتم لن يتركها
شغف التي قررت أن تفتح هاتفها وتكلم مريم فيبدو أن عطلتها قد تمددت قليلا
رن هاتف مريم واذا هي بشغف ذهبت لأخر الممر في قسمهم.
مريم: انتي يا وطية يا جزمة انتي متخفيش من ربنا عملت اي هنا حسام بيه ميستهلش منك دا انتي تعديتي الحدود ونا معنتش قادرة اتحمل انتي متخفش من ربنا
شغف: اهدي شوية والله مكنت عارفة أدم هيعمل كده
مريم: أدم هو جمال الصغير وهتشوفي انت هتعاني زي امك وان مكانش اكتر
شغف: بصي انا مقدرش اتكلم دلوقتي كتير عشان أدم هيجي بالليل هاتصل واكلمك
مريم تبكي: شغف انا محتجالك
شغف بخوف: في ايه.
مريم: عمي جا وعايز يجوزني لسعيد وانتي عارفة ايه يعني سعيد شغل ستات وخمرة وقمار وعاطل كمان هاعمل ايه دلوقتي ومقدرش ارفض عشان هددني هياخد البيت والفلوس إلى علينا
شغف: ينهار ابيض بصي انا هاخد من أدم دين والله وهنرد له كل حاجة انا وانتي متخفيش يا ميرو هنحلها زي ماحلينا غيرها
مريم ببكاء: انا مضطرة اوافق عشان اهلي مقدرش اشوفهم يعانوا
شغف: بكرا هنرجع أنا وأدم وهنحل كل حاجة مخفيش ثقي بيا
مريم: انا خايفة.
شغف: خلاص يا ميرو انا هنا هنحل كل حاجة لو اضطريت اخطفك
مريم بضحكة: يخرب بيتك تقدري تضحكيني وانا بالحالة دي
شغف: عشان تعرفي قيمتي
مريم: بحبك يا شوشو
شغف: وانا كمان هسكر دلوقتي عشان أدم ميعرفش انو معايا فون وهكلمك بالليل
مريم: ان شالله سلام
اغلقت مريم الهاتف وسمعت صوت حركة خلفها ولكن لا وجود لاحد
بينما الشخص الذي سمع الحديث انصدم تماما مما حدث
الشخص: انا مش ممكن اسمح بكدا
في الجامعة.
نور: نهاية الاسبوع في بارتي يا نغم هتجي
نغم: معرفش
نور: تعالي عشان دي هعجبك وانتي عارفة مازن السيد هيكون هناك
نغم: بجد طب هاضبط نفسي واجي
نور: عايزك تبقي ابهى بالحفلة
نغم: طول عمري
لا تعلم نغم أن هذه الحفلة ستكون بدايه النهاية لحياتها الدنيئة
وبداية معاناتها
في الغردقة عاد أدم بعد أن احضر الخاتم لها والهاتف
أدم: شغفي فينك
شغف: اهو كنت فين
أدم: بصي اليلة ديا محضرلك مفاجأة
شغف بسعادة: مفاجأة ايه.
أدم: بالليل هتعرفي
لقد جهزت نفسها ارتدت فستان جميل باللون الاحمر طويل وتركت شعرها كما هو ولم تضع مساحيق تجميل كانت طبيعيةجدا جدا أخذها أدم للشاطئ الذي جهز عليه كل المفاجأة
شغف التي تفاجأت بالمنظر فهي لم تكن تعلم أن أدم رومانسي لهذه الدرجة
أدم نسي الخاتم بالشاليه
أدم: هروح لحظة واجيلك
ذهب مسرعا يبحث عن الخاتم ولكنه وجد شيئا غرييبا
أدم: اي الدفتر دا اول مرة اعرف انه هنا.
فتحته ومكتوب عليها ذكريات بين الحاضر والماضي
أدم وقد اصابه الفضول لمعرفة محتوى الدفتر فتح الصفحة الاولى وكان مكتوب بها
احلامي الجميلة بعد الهروب
أدم: هروب ايه، هاخدو الوقتي واشوفه بعدين واخفى الدفتر في حقيبيته
علي الشاطئ عاد ادم ويحمل بيده الخاتم
أدم: شغف انا مش حد روامنسي ولا حد كامل بس حبيتك بجد من بين كل الستات لي عرفتهم بحياتي وانا بجد عايز اكمل حياتي معاكي، تقبلي تتجوزيني.
كانت الشموع حولهم والموسيقا الهادئة الرومانسية والخاتم والحب الظاهر من عينيه جعلم شغف تبكي
شغف: ايوة موافقة
ماالذي نطقت به لقد وافقت عليه حقا
حضنها أدم وكأنه ملك ادنيا ومافيها لقد ملك الشخص الوحيد الذي أحبها بينما شغف التي بدأت تشعر بالذنب بدأت تبكي
أدم: مالي يا حببتي
شغف: اسفة يا أدم انت تستاهل حد احسن مني والله
أدم: بس انا مش عاوز الاحسن عاوزك انتي.
قضوا ليلتهم بكل رومانسية وهي لم تفكر بشيء فقط بالسعادة التي منحها اياها أدم
عادوا للشاليه وهم ممسكين ايديهم ببعض وهي تلبس خاتمها
أدم: شغف انا عايزك الليله
شغف بتوتر: أدم ممكن بس الليلة دي تديني حريتي
أدم: اشمعنى الليله دي
شغف: عشان السعادة كلها مسيطرة عليا
أدم: اخر ليله
شغف: اخر ليله.
اقترب منها أدم وقبلها ماذا سيفعل سيصبر قلبه ليله أخرى فقط قبلها بكل شغف كما اعتادت عليه قبلة اودع بها كل شغفه بها وحبه لها وهي بادلته القبلة كانت المرة الاولى التي تبادل معه القبلة عادة كانت تنتظر انتهاءه فقط وكن هذه المرة بادلته يبدو حقا أنها تحبه حتى لو لم تعترف له
وبالفعل انتهت أخر ليله بينهما أخر ليله حب فالباقي سيكون
مؤلما لهما وهي بالاخص.
في الصباح كان الجميع بحاله هلع فاليوم سيعرفون جواب مريم لاجل الزواج هناك شخص يحاول حل المشكلة لها
بينما شغف قررت قرارها الاخير لاجل انتقامها فهي ستأخد ورثها وتسبب مشكلة لنغم وحنين وقد وجدتها
عادوا للقاهرة وأدم لا يريد ان يواجه أحد لذلك دخل شقته بهدوء فهو يعلمأن حسام سيخرج اليوم من المستشفى والجميع عنده
شغف تريد ان تكلمه عن قصة مريم
شغف: ادم
أدم: عنيا
شغف: تسلم عينك. زز انا عاوزة اروح لمريم
أدم: ليه.
شغف: هي واقعة بمشكلة وعاوزة اساعدها
أدم باهتمام: مشكلة ايه
قصت عليه المشكلة كاملة
أدم: خلاص هنحلها
شغف بمكر: بس نحن مش عاوزين نتعبك
أدم: اولا مفيش حاجة اسمها مش عاوزين نتعبك انتي مراتي ودا حقك ثانيا هي طالما قريبة ليكي هتبقى مهمة عشان كدة هساعدها
شغف: متشكرة يادم
أدم: يالله تعالي اوصلك ليها
شغف: ثواني بس
وصلوا لبيت مريم ولم تسمح له بالصعود معها بحجة انهم فقط نساء وهي لا ريده أن يرى أمها فستقع بمشاكل كبيرة.
أدم: كده يعني هاتحرم منك اليوم كله
شغف: خلاص بقا هنفضل كتير مع بعض هتمل
امسك يدها: مستحيل امل منك
شغف: يالله هروح
أدم: بلاش والنبي نرجع لبيتنا احسن
شغف: هههه خلاص بقا دول وحشوني عفكرة
أدم: وانتي هتوحشيني
شغف: سلام
أدم: مينفعش تقولي وانت كمان، سلام يا حبيبتي
أدم يفكر لاي مستوى اصبح مراهق لا يتجاوز عمره العشرون بسبب الجنية الصغيرة
شغف بصوت عالي: انا جيت يا سوسو.
سهام التي بدأت تبكي لمجرد سماع صوتها: شغف حبيبتي انتي جيتي والله وحشتيني متبقيش تسبيني
شغف: خاص يا ماما هي يومين بس وهنخلص كل حاجة
سهام: يومين ايه
صعد الجميع لرؤية شغف التي غابت عنهم طوال هذه امدة فحقا المنزل لم يكن جميلا بدونها
ملك: والله البيت كان جمي بدونك جيتي ليه
شغف: بتصدقي وحشتني لماضتك
مريم: وحشتيني يا شوشو
شغف: وانتي كمان
بعد السلام والكلام.
مريم: تعالي بقا اتكلمي عملتي ايه عشان أدم بيه يعمل كده بحسام بيه
شغف: والله مكنتش قاصدة
ملك: مكنتي قاصدة ايه
شغف: ولا حاجة خلاص بكرا هقوكل يا مريم على كل حاجة بس اوعدك بكرا هيكون أخري يوم
اتصلت على أدم
شغف: بص يا أدم دي مريم وأهلها اجبروني انام عندهم الليلة
أدم: مستحيل اقبل بكده معاش ستات تنام برا
شغف: والنبي وحياتي عندك الليله دي بس والله
أدم لا يستطيع المقاومة: طيب بس الليلة دي
مريم: حصل ايه.
شغف: يعني دا بحبني يا بنتي واي حاجة اقولها ينفذها على طول
مريم: والله حرام إلى تعمليه
شغف: بلاش القصة دي
مريم: طيب انتي مش لازم تنتقمي من جمال ابوكي بس انتي انتقمتي من الكل وهو لأ
شغف: دول انتقمت منهم عشان عاشوا حياتهم برفاهية زي ما نسميها قرصة ودان بس جمال محضراله مفاجأة من العيار التقيل
مريم: ربنا يهديكي.
عند أدم عندما عاد لشقته صادف سليم ومروان عند شقة حسام الذي رفض العودة للمنزل وقرر البقاء هنا مع حنين
سليم: اووو سيد أدم اخيرا شفناك
أدم: عاوز ايه
سليم: وبكل بجاجة عايز ايه عايز اعرف عملت كده بحسام ليه دا مش اخوك ولا ات اتعميت خالص خالص
مروان: اهدي يا سليم خلاص وانت يأدم اتكلم حصل ايه
أدم: وبصفتكم ايه احكيلكم
سليم بصراخ: عملتلك ايه بنت، والله هاقتها
أدم هجم على سليم: كلمة تانية وهاقعدك جنب حسام.
سليم: لا راجل بجد
مروان: خلاص انت وهو بلاش الكلام دا ومحدش لو علاقة بيا
حسام: صح يا اخويا محدش لو علاقة فيك وانتب رضه من اللحظة دي مش هيبقى ليك اخ اسمه حسام
جاءت حنين من الخلف: ولا اخت ليك اسمها حنين
أدم: وبالناقص منك ليها وانا ميشرفنيش يكون ليا اخوات زيكم
ذهب وتركهم أدم فهو حقا متعب من مجادلات عقيمة معهم هم لا يشعرون أنهم يظلمون غجريته ولكم من الايام سيعرفون.
في الصباح ذهبت شغف لجامعة نغم وبقيت تبحث عنها لوم تجدها فقررت دخول الحمام حتى تكمل بحثها
فسمعت بالحمام الحديث بين فتاتين
الاولى: ها قولتيلي هي جاية
الثانية: ايوة جاية وهندمها على كل شوفت الحال والعذاب إلى عشتوا بسببها
الاولى: هتعمليلها ايه
الثانية: هحطلها حباية منوم بالعصير واخلي حسن يغتصبها
الاولى: بس كده كتير يا هنا
هنا: مش كتير ولسا انا ما قولتلك الشقة دي شقة دعارة يعني الشغل هيكون عالمضمون.
كانت شغف بحالة صدمة هل حقا سيدث هذا لاختها
ولكم خطرت على بالها فكرة اجمل
وعادت للبحث عن نغم حتى وجدتها
شغف: انسة نغم
نغم: خير في ايه مين حضرتك
شغف بقرف من معاملتها: بصي انا فاعلة خير وجاية اخبرك هعن مكيدة هتحصل ليكي بس عاوزة الكلام لوحدنا
نغم: في ايه
شغف: بصي انتي عندك بنت عم اسمها حنين مش كده
نغم باهتمامنغم باهتمام: ايوة.
شغف بمكر: هي عملتلك مكيدة والحفلة بالليل مش هتكون طبيعية دي هتاخدك وهتشربك حباية تنامي وتصورك مع شب هناك
نغم: الحقيرة الواطية بينت، انا هربيها
شغف: لا بلاش الكلام دا اي رأيك انتي تتغدي بيها قبل
نغم: تقصدي ايه
شغف: هي مش بتروح على أماكن دي على اساس متربية فانتي تجبيها وتشربيها الحباية قبل ما تشربك وتصوريها وانتي عارفة أخوها أدم مش بيرحم
نغم وقد أعجدبتها الفكرة: اي والله مضبوط الكلام دا.
شغف: انا هساعدك المسا الساعة خمسة هلتقي بيكم واخدك للشقة انتي عارفاها مش كده
نغم: ايوةكده خلاص اتفقنا والله هربيها للواطية دي
شغف: انا هروح دلوقتي والكلام يفضل بينا
نغم: تمام بس مقولتي اسمك اسه
شغف بخبث: سهام
نغم: تسلمي يا سهام
شغف: الله يسلمك
تركتها شغف وقد انهت اولى خطتها بقي الجزء الاصعب
هي واعدت أدم ليأخذها على الساعة الثامنة وخلال هذه المدة ستنهي نغم وحنين.
التعليقات