رواية ريتال الفصل الثالث عشر 13 بقلم رودي
الفصل الثالث عشر
♕♕♕♕♕♕♕♕
…….في المشفي الحكومي ……….
في مكتب دكتور نجيب
تجلس ريتال وامامها ريان وخلف المكتب يجلس د نجيب
ريان . طب هيا فين اختي دلوقتي و حضرتك طلقتها ليه
د نجيب . اولا اختك جت هنا كان فضلها شعرة وتموت
وكمان مضروبة لما طالع عنيها وكان عندها نزيف داخلي وقفناه بالعافية و بعد ده كلو بتقولو طلقتها ليه
ما اكيد هطلقها وهيا لما فاقت حكتلي اني هوا اجبرها تحت تهديد الضرب انها تبعد عنكو و انهي هيا بتكرهكو
وبعد ما عملت كده خوف منو برده ضربها وكل يوم بيضربها وبيهنها وهوا وامه طلعو عنيها دا غير اني بعد كل ده اختك انس** ومتلمس** وكان كل ما بيقرب منها بيعدمها العافية
من الضرب وبعد كده يوهمها انو لمسه** واني حصل حاجة وهذا لعدم خبرتها كانت بتصدق الوهم ده
ريان ب دموع في عينيه: يا حبيبتي يا رنا كنت حاسس والله
ريتال ودموعها علي خدها كثرت حلمت بيها بتستنجد بيا حسيت انها في محنة يا حبيبتي يا رنا
طب هيا فين دلوقتي عايشة ازاي
ريان . انا هضور عليها وهجبها معززة مكرمة
وهجبلها حقها و هوريه ابن امه ده
د نجيب مفيش داعي تدور رنا عندي في الفيلا معززة مكرمة زي بنتي بالظبط
ريان . ازاي يعني في الفيلا عندك وهي ازاي وافقت علي كده
د نجيب . هيا مع مراتي وعيالي متقلقش انا خوفت عليها من طليقها لانها كانت عايزة تروح البيت عندكو وانا خوفت يتعرضلها ب اي حاجة لانو طلقتها بالاكراه وانا هددته ب ابني
الظابط فا خاف وطلق وبعت الورقة علي العيادة بتاعتي
ريان . طب احنا عايزين نشوفها ونطمن عليها
د نجيب طب يلا بينا انا كده كده مروح
ريان . طيب معلش هنتعبك يا دكتور
نجيب لا ولا يهمك انت زي عيالي تعالي معايا يلا
ريان وريتال يلا بينا
……………في الشارع ………..
تقود مريم سيارتها وتقود ب سرعة عالية وفجأة تظهر سيارة امامها وهي تقود السيارة الاخري تفادت مريم بصعوبة
فكانو علي وشك الاصتدام ببعض
نزل صاحب السيارة الاخري ووجد مريم تجلس في السيارة ب صدمة مما حدث
نظر لها بصدمة قائلا
ياسين . انتي تاني
مريم . نظرت له ونسيت الحادث وقالت بحدة
انت تاني اخيييييه ع ام اليووووم
ياسين .يعني سايقة بسرعة وكنتي هتشوطيني وكمان بتبجحي يا بت اتلمي كتك القر*
مريم . قر* يقرف* يا شيخ
ياسين . طب هيا كبرت في دماغي وهخدك علي القسم دلوقتي بقا ها
مريم . تودي مين ع القسم يا عم انت دا انا بتليفون واحد بس اخدك لفة ورا الشمس ب نص جنيه
ياسين . نص جنيه مرة واحدة لا يا بت غنية ومقتدرة علي نص جنيه كتك خيبة قال وانا الي كنت فاكرك غنية وقادرة
مريم . انا اه غنية وبنت نااس بس انت اخرك معايا ربع جنيه مخروم كمان الي هوا معتش بيتشري بيه حاجة ده عارفو
ياسين . انا اخري كده طب شكررررا انا هسيبك المرادي مش لاجلك.لي اجل اخوكي الي واكل معاه عيش وملح
مريم . ولا لاجل انك خايف من اخويا
ياسين ب حدة حقيقية . لا عندك انا اذا كنت بهزر وبتساير معاكي فا ده مش معناه اني خايف من اخوكي لاني انا مبخفش غير من الي خلقني وانا بحترم اخوكي والعيش والملح الي بينا مش علشانك انتي خالص
ويلا انا رايح في داهية
وتركها وغادر المكان باكمله
مريم بندم حقيقي انا ايه الي هببته ده انا كده دايما دبش اوف بقا وركبت سيارتها ورحلت
……….في فيلا نجيب المنشاوي ………..
وصل نجيب ومعه ريان وريتال ونزلو من السيارة ذاهبين إلي الفيلا من الداخل
دخل نجيب ومن ثم اخبر الخادمة بان تعطي خبر ل رنا بوجود ضيوف يريدونها
رحلت الخادمة ونفزت المطلوب منها
ادخل نجيب ريتال وريان إلي داخل الصالون واجلسهم لحضور رنا
بعد قليل اتت رنا وعندما دخلت وراتهم ركضت لهم وهم وقفو واخدوها في احضانهم وصلت ريتال ورنا يبكون داخل احضان ريان
ريان محاولا تهدئتهم اهدي يا روحي اهدي والله ما ينفع كده انا هعيط وهيبقا منظري زبالة قدام الدكتور
رنا وريتال توقفو فجأة عن البكاء ونظرو له وانفجرو ضاحكين عليه
بعد ان هداو تماما وجلسو بجوار بعضهم علي الاريكة
رنا . انتو عرفتو مكاني ازاي
ريتال . حلمت بيكي وقصت لها كل ما حدث
ريان . يلا يا عمري علشان هنخدك معانا
في هذه اللحظة دخل ادم إلي الغرفة ورئ رنا في احضان ريان
ادم . اه قلبي بتخونيني يا رنا اهئ اهئ طب اودي العيال فين منو انتي هترميني في الشارع بالعيال يا خرابيتك يا ادم
يا حزن الحزن يا شتات الشتوت
رنا ب ضحك ده اخويا ريان
ادم وقد اعتدل في وقفته . طب مش تقولي خليتي منظري عرة هيقول عليا ايه دلوقتي خطيب اختي مجنون
ريتال . لا لحظة خطيب مين حضرتك
ادم انا ادم نجيب المنشاوي
دكتور امراض نفسية وعصبية ومتابع حالة رنا من اول ما جت لانها كان عندها رهبة من الرجالة عمتن بس الحمد لله بقت احسن شوية وزي الفل و الياسمين وكل حاجة حلوة
ريان . ما تهدا يا عم الدكتور انت دا انا واقف حتي عيب عليك
ادم . معلش با ابو نسب نسيتك
ريان . نعم
ادم معلش انا اسف
ريان . يلا يا رنا علشان نمشي كفاية قعدتك هنا بقا
ادم.. ليه بس كده علي فكرة علجها لسه مخلصش
ريان هتبقا بتابع معاك برده انا مش هقطعها منكم بس خلاص مينفعش قعدتها هنا
ادم تمام ولا يهمك وانا لسه عند كلمتي اني هخطبها بس حالتها تتحسن خالص علشان تقدر تتقبلني في حياتها
ريان . انا مش هضغط عليك في حاجة زي دي انت وراحتك والنصيب في الاول و الاخر
ادم اكيد طبعا عمان هيا نورتنا وهتوحشني اوي
احم قصدي هتوحشنا كلنا يعني
ريان ماشي يا دوك سلام احنا بقا وبلغ سلامي للوالد وبلغو شكري علي الي عملو
ادم حاضر يا ريان
يلا يا رنا
رنا يلا يا ريان
وخرجو من الفيلا بصحبت بعضهم ريان ورنا وريتال
وذهبو إلي منزلهم وجدو مالك ينتظرهم في الخارج وهوا يستند علي سيارته
ذهبت إليه ريتال
ريتال . مالك انت بتعمل ايه هنا
مالك اخيرا جيتي دا انا زهقت ريان وهوا يقترب هوا ورنا
ريان اهلان وسهلان بيك اتفضل يا مالك
مالك . اكيد انت ريان صح
ريان اكيد يا ابن عمتي
وياخذه مالك إلي احضانة ك سلام بينهم
رريتال ها يا مالك جاي ليه
مالك . جاي اخدكم علي فيلتكم
رنا ببحلقة . نعم فيلا مين وانت مين معلش
ريتال . هفهمك بعدين
مالك . ورثكو من ابوكو ويلا امشو ادامي علشان انا تعبان بجد
ريتال بلهفة فيك ايه ايه الي بيوجعك طب شاورلي علي مكان الالم
مالك اهدي مفيش حاجة دا مجرد تعبير مش اكتر
ريتال . ماشي يا زفت اتفضل قدامي
وصعدو إلي السيارة الاربعة رنا وريتال بالخلف ومالك علي كرسي القياده وريان بجواره
وقاد مالك السيارة إلي فيلتهم اولا
الفصل الرابع عشر من هنا
التعليقات