التخطي إلى المحتوى

 رواية غرام السلطان الفصل العاشر 10 بقلم عادل عبدالله

#رواية_غرام_السلطان

#للكاتب_عادل_عبد_الله

الحلقة   ١٠

سلطان : انا مش عايز اتعبك ، كفاية عليكي تربية نور .

شهد : متشغلش بالك انت بالتربية ، المهم لازم تجيب البنت تتربي هنا مع اخوها قدام عينيا .

سلطان : حاضر يا حبيبتي .

بعد عدة ايام …..

تستيقظ شهد علي صوت نغمة هاتفها في الثانية بعد منتصف الليل !!!!

سلطان : خير يارب ، مين يا شهد ؟

شهد : دي شيماء!!!!!

      الو ايوه يا شيمو فيه ايه ؟؟

شيماء : انا اتطلقت يا شهد .

شهد : انتي بتهزري !!

شيماء : والله ابن ال… طلقني .

يلتقط زوجها الهاتف من يديها ويقول : شوفتي قلة ادبها !!! والنعمة ما هتبات فيها ، انا عشان اسكندراني جدع مش هتطرها في الشارع ، بس قدامكوا ساعتين اي حد ييجي ياخدها والا هتستلموها من المشر.حة .

يلتقط سلطان الهاتف : مسافة السكة هكون عندك .

في السابعة صباحا 

يعود سلطان الي منزله و معه شيماء ، وما ان تدخل حتي تنهمر دموعها…..

شهد : حبيبتي يا شيمو ، بطلي عياط يا روحي .

شيماء : طلقني ابن ال…

سلطان : ماهي طولة لسانك دي هي السبب انه يطلقك .

تنظر له شيماء بحدة بينما تعاتبه شهد : ايه يا حبيبي اللي بتقوله ده !!! عمره عمره لو لف الدنيا كلها يلاقي شعره منها !!

سلطان : جوز اختك ، قصدي طليق اختك هو اللي قال كده ، انا مش بجيب حاجة من عندي .

شهد : طيب خلاص اللي حصل حصل ، اسبوع ولا اتنين لما يهدوا هما الاتنين وهيتصالحوا ويرجعوا لبعض تاني .

شيماء : مش هينفع يا شهد دي ثالث طالقة …

شهد : يخربيتتتته !!!

شيماء :  هو نفسه قالي ان دي اخر مرة اشوف وشه فيها وهيبعتلي ورقة الطلاق علي المحكمة ، بس والنعمة يبعت بس ورقة الطلاق وانا هاخد الشقة والعفش واللي قدامه واللي وراه وانيمه في الشارع .

شهد : لا يا روحي انتي بعد كده ملكيش عيشة تاني في اسكندرية ، هتقعدي هنا جنبي وحقك هيجيلك وانتي حطة رجل علي رجل .

بعد مرور اسبوع 

وقد صار طلاق شيماء بصفة رسمية…

شهد : ناوية تعملي ايه يا شيمو ؟

شيماء : انا رتبت نفسي خلاص ، اول حاجة عايزة محامي كويس علشان يجيب لي كل حقوقي من حباب عينيه ، ثانيا عايزة سلطان يشوفلي شقة تمليك تكون قريبة من هنا .

شهد : وليه شقة ما تعيشي معايا هنا .

شيماء : لا يا قلبي انا عايزة مكان استقر فيه ولما تكون قريبة منك هتلاقيني كل يوم عندك .

شهد : انتي مش ناوية تتجوزي تاني ؟

شيماء : لا لا لا ، بلا رجالة بلا وجع قلب ، انا هقعد اربي باسل وبسام والحمد لله علي كده .

شهد : مش هنسبق الاحداث ، المهم دلوقتي يا سلطان شوف محامي كويس لشيمو وشقة تكون جنبنا هنا في نفس الشارع .

بعد ايام ….

يجلس سلطان علي السفرة يتناول طعام الافطار و علي ذراعه ابنه نور  وبجواره شهد وامهما شيماء وابنائها .

شهد : دراعك كده هيوجعك يا حبيبي ، هات نور علي ماتفطر .

سلطان : لا خليه كده يفتح نفسي .

شهد : ربنا يخلهولك ويخليك له .

شيماء : بتحبه هو اكتر ولا شهد يا سلطان ؟

سلطان : حبي له من حبي لشهد ثم يضحك ويقول : اطلعي انتي منها مش هتعرفي توقعينا في بعض .

يضحكون جميعا ثم تسأله شيماء : طيب بتحب نور اكتر ولا غرام ؟؟

يقف سلطان عن تناول الطعام من مفاجئة السؤال !!!!!

ثم يقول : اكيد بحبهم هما الاتنين .

شيماء : قصدي بتحب مين اكتر نور ولا غرام ؟

سلطان : هما لحد دلوقتي مفيش مواقف بينا علشان احب حد فيهم اكتر من التاني ، فاكيد بحب الاتنين قد بعض .

للكاتب عادل عبد الله

شيماء : هي فين غرام صحيح ؟ مش كنت بتقول هتاخدها من امها علشان تتربي هنا مع اخوها ؟

سلطان : انا قولت لامها ورفضت .

شهد ” بعصبية ” : هي مين دي اللي رفضت ؟!!!

سلطان : جميلة .

شيماء : البنت نسيت نفسها !!وهي الخدامة دي هتعرف تربي البنت زي ما تتربي هنا مع شهد اختي ؟!!!

سلطان : انا كلمتها وهي متمسكة بالبنت وبصراحة انا مش هيجيلي قلب اخد البنت من امها غص.ب عنها .

شهد : لا يا سلطان مينفعش تاخدها منها الا لو هي وافقت .

سلطان : انا كمان رأيي كده ، انا رايح الشركة يا روحي ، باي .

بعد انصراف سلطان 

شيماء : انتي ايه رأيك في كلام جوزك ؟

شهد : مش مرتاحة له .

شيماء : وانا كمان مش مرتاحة له .

شهد : قصدك ايه ؟

شيماء : قصدي ان سلطان مخبي حاجة .

شهد : انا كمان حاسة بكده .

شيماء : سبيلي سلطان انا بطريقتي هعرف هو مخبي ايه .

شهد : انا خايفة ليكون سلطان ….

شيماء : من غير ما تكملي انا كمان نفس الاحساس .

شهد : يارب ما يطلع اللي في دماغي ، علشان لو طلع اللي في دماغي هيبقي اخر اللي بيني وبينك يا سلطان !!

تبدأ شيماء في مراقبة ومتابعة خطوات سلطان حتي تجده يدخل شقة جميلة فتتصل بشهد وتقول : سيبي اللي في ايدك وتعالي حالا .

شهد : فيه ايه شيماء ؟ واجيلك فين ؟

شيماء : سلطان رجع لجميلة وواخدلها شقة وهو دلوقتي عندها ، تعالي علي العنوان اللي هقولك عليه …..

بعد نصف ساعة 

تصل شهد الي حيث توجد شيماء !!

شهد : انتي متأكدة يا شيماء انه عند جميلة ؟!

شيماء : تعالي نطلع وانتي تشوفي بنفسك ، بس خليكي جامدة واوعي تنزل منك دمعة .

تصعد شهد وشيماء الي شقة جميلة التي تصد.م حين تراهم من خلف الباب !!

جميلة : ألحقني يا سلطان !! شهد وشيماء بره !!!!!

سلطان : اييييه !!! وعرفوا ازاي ؟؟

جميلة : معرفش ، المهم اعمل ايه انا دلوقتي ؟؟

صوت رنات متتابعة ودقات متتالية علي باب الشقة !!!!!

سلطان : طيب ادخلي انتي جوه  .

#للكاتب_عادل_عبد_الله

يفتح سلطان باب الشقة ليجد شهد وشيماء في مقابلته !!!!

شهد : هي فين الست هانم ؟؟؟ فين خدامتي اللي انت واخدلها الشقة دي وعملتها هانم !!! اطلعي يا خدامة !!!!

سلطان : اهدي طيب يا شهد وانا هفهمك كل حاجة .

شيماء : لو البت دي مطلعتش انا هدخف اجيبها من شعرها .

سلطان : اسكتي يا شيماء من فضلك .

تخرج جميلة وتواجههم ….

جميلة : فيه ايه يا شهد هانم ؟

شهد : فيه انك حرباية عرفتي تضحكي علي العب.يط ده وتخليه ……..

سلطان : انا مسمحلكيش ، اسكتي يا شهد بعد اذنك .

شهد : انت دلوقتي حالا قدامك حل من الاتنين لتطلقني لتطلقها و حالا .

سلطان : طيب تعالي نروح البيت وبعدين نتفاهم .

شهد : مفيش تفاهم ، لازم تطلقها دلوقتي يا سلطان لترمي عليا يمين الطلاق ومش هتشوفني ولا هتشوف ابنك تاني !!!

سلطان : انتي كده هتعقدي الموقف اكتر ما هو معقد !!!

شهد : لو نزلت من هنا يا سلطان من غير ما تطلق البنت دي مش هتشوفني ولا هتشوف ابنك تاني .

سلطان : هطلقها يا شهد بس مش دلوقتي .

شهد : دلوقتي وحالا والا …….

سلطان : طيب نرجع البيت ووو…..

شهد : دلوقتي حالا ، طلقها يا سلطان والا اقسم بالله هتخسرني وتخسر ابنك  للابد !!

سلطان ينظر لجميلة ” في الم ” : اتتي …

شهد : يلا انطق .

سلطان : انتي طالق يا جميلة .

تنهمر دموع جميلة علي وجهها وتجري اليها شيماء وتأخذها وتطردها خارج الشقة !!!

سلطان : ميصحش كده يا شيماء ، سبيها في شقتها وانا ……

شيماء : شقة مين ؟ الجربوعة دي بقي ليها شقة وبيت !!!

سلطان : يا شيماء استني ….

تأخذها شيماء وتلقي بها و تحاول نزع طفلتها منها فتبكي جميلة وتتوسل اليها ترك الطفلة معها !!! حتي يصر.خ سلطان في وجهها : سيبلها البنت حرام عليكي 

شهد : سيبيلها البنت يا شيماء .

تترك شيماء الطفلة لجميلة ثم تنتزع منها مصوغاتها الذهبية وهاتفها المحمول !!

سلطان : ايه اللي بتعمليه ده يا شيماء ، حرام عليكي .

شيماء : من امتي كان عندها دهب وتليفون الخدامة دي ، والله ما تنزل من هنا ومعاها حاجة منهم !!!!

             الفصل الحادي عشر من هنا 

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *