التخطي إلى المحتوى

 رواية عهد بحب كاذب الفصل السادس 6 بقلم مريم احمد

6

رجعت سارة البيت بعد م خلصت الجامعة بس برضو مروحتش على طول خرجت مع صحابها و دا خلاها تتأخر 

اتصدمت لما لاقيت يوسف ف البيت و شكله مضايق و من الواضح انه كان مستنيها 

يوسف…رجعتي اخيرا ؟

استغربت سارة و بصت لأمها و هي مش فاهمه حاجة بس اتنفضت بخوف لما سمعته بيزعقلها و هو. بيقولها

يوسف….انااا اللي بكلمك مش امك!!

دمعت عيونها و قالتله

سارة…الوقت متأخرش ..الساعة 9 !

رد عليها بسخرية و هو بيقولها 

يوسف…و كليتك المفروض كانت هتخلص امتى انهاردة

سارة…4 العصر

رفع حواجبه بسخرية و هي قالتله 

سارة…انا خرجت مع صحابي

رد عليها بحدة و هو بيقولها

يوسف…اللي هما مييين

اتوترت سارة لأنه قالها متتكلمش مع عهد و ردت عليه بتهتهه و هي بتقوله

سارة…شمس و..و..

يوسف…و ميين

ردت عليه بخوف و هي بتقوله 

سارة….عـ..عهد

اتحولت ملامح وشه لغضب شديد لدرجة انها كانت حسه انهم سامعين ضربات قلبها من كتر خوفها من غضب اخوها 

صرخت بخضة لما زعقلها و هو بيقول

يوسف….انااا مش قووولت البنت دييي متكلميهااااش 

هزت راسها بمعنى ايوا و هي دموعها نازلة و قالتله بحزن

سارة….بس انا مبقتش صغيرة عشان تختارولي صحابي 

بصت لأمها و قالتلها

سارة….انا مبقتش صغيرة يا ماما عشان تقولولي كلمي دي و متكلميش دي انا بعرف اختار صحابي كويس مش محتاجاكوا تحذروني عشان لو خالفت تعليماتكوا تزعقولي كأني طفلة لسه ف الحضانة انا تعبت سيبوني اختار اللي انا عايزه اصاحبهم و اللي انا شايفاهم شبهي!!

بصتلها امها بحزن و قالتلها

رقية…اخوكي خايف عليكي يا حبيبتي

رد عليها يوسف بسخرية و هو بيقولها

يوسف… ما هي شمس كويسة اهي و بتحبك و من نفس مستوانا الاجتماعي ملقيتيش غير دي و تصاحبيها

ردت عليه و هي عيونها مليانة دموع و هي بتقوله 

سارة…شمس اللي انتوا شايفينها شبهي دي مبتحبينيش اصلا و انا عارفة دا كويس و ديما تسأل عن علاقتي بيكوا و تقارن بيني و بينها و ديما تحكيلي عن اخوها انه مش بيكلمها و امها اللي سايباها و ابوها اللي ديما مشغول ف شغله و انا فاهمه انها بتحقد عليا و بتكرهني و ساكتة عشانكوا …عشان عارفة انكوا لما هاجي و اقولكوا اني مش عايزة اتكلم معاها تاني ماما هتقولي مامتها صاحبتي و هتزعل و يوسف هيقولي اصلها من نفس مستوانا الاجتماعي و شبهك و جدو هيقولي في شغل بين شركتنا و شركة ابوها ف بسكت و مبتكلمش لكن انتوا ولا مرة فكرتوا فيا اناا ولا مرة سألتوني انا عايزة ايه لأ ديما تختارولي اللي انتوا شايفينه من وطهة نظركوا كويس و خلاص مش مهم رأيي…

قال يوسف لأمه بسخرية على كلام اخته

يوسف…و البت اللي راحة تصاحبها دي اللي اصلا من منطقة شعبية و في فرق ف المستوى زي الفرق بين السما و الأرض مش هتحقد عليها صح 

ضحك بسخرية و بص لأخته و قال

يوسف….ساذجة و غبية 

اتكبم فاروق بغضب و هو بيقول

فاروق…يووووسف

نزلت دموع سارة بصدمة من كلمته و هو مهتمش لحد فيهم و خد مفاتيح عربيته و خرج من القصر كله 

و سارة كل دا واقفة مكانها باصة للفراغ و هي دموعها بتنزل و سرحانة ف كلمته ليها 

كانت ندى هتروحلها بس مروة منعتها لما قبضت على ايدها جامد لدرجة ان ندى ملامح وشها كرمشت بألم

اتكلمت رقية بحزن على بنتها و هي بتقولها

رقية…سارة حبيبتي متزعليش من يوسف يوسف خايف عليكي بجد 

هزت سارة راسها بمعنى ماشي و هي مبتسمة لأمها بحزن و خيبة امل و طلعت على اوضتها بسرعة و هي صوت شهقاتها مالي المكان 

في الوقت دا دخل محمد اللي كان لسه راجع من القسم و حس ان في حاجة من سكوتهم و شكلهم

سألهم باستغراب و هو بيقولهم

محمد…في ايه؟

بصتله ندى و متكلمتش و محدش رد

وجه كلامه لندى و هو بيقولها

محمد…ايه اللي حصل يا ندى 

ندى…يوسف اتخانق هو و سارة 

ساب مفاتيحه على الطربيزة بضيق لأنه عارف ان سارة بتزعل على طول و اقل حاجة بتخليها تعيط و عارف يوسف لما بيتعصب ف قالها

محمد…اطلعي شوفيها اكيد بتعيط 

بصت لأمها بقلق بس رجعت بصت لأخوها تاني اما قالها

محمد…سمعتي انا قولتلك ايه

هزت راسها بطاعة و راحت لسارة و طبعا مروة كانت مضايقة جداا

…سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

كانت قاعدة ف اوضتها منهارة من العياط لدرجة انها مكنتش قادرة تاخد نفسها من كتر شهقاتها

خبط الباب اتكلمت بغضب و حزن و هي بتقول

سارة…مشش عاااايزة اتكلم مع حد

فتحت ندى الباب و قالتلها 

ندى…دي انا يا سارة 

بصتلها سارة و رجعت بصت قدامها تاني و هي بتعيط

صعبت على ندى جدا و رحاتلها و فضلت تطبطب عليها و هي بتقولها

ندى…حقك عليا انا متزعليش

بس دا طبعا خلى سارة تعيط اكتر و هي زعلانة 

…استغفر الله الغظيم و اتوب اليه

اما عند عهد ف اول م دخلت من باب الشقة دورت ب عيونها على داليا و لما ملقتهاش ندهت عليها 

عهد…داليااا ..دودووو

جت داليا و اتفاجئت من الشنط اللي عهد كانت شايلاها

داليا…ايه دا يا عهد!!

ابتسمتلها عهد و قالتلها

عهد…تعالي معايا 

و دخلت اوضتها و داليا راحتلها 

ادتلها عهد شنطة و قالتلها

عهد…خدي 

خدت داليا الشنطة و هي مستغربة و عهد مبتسمالها بس اتفاجئت لما لاقيته دريس شكله جميل اوويي

بصت لعهد بفرحة و قالتلها

داليا…دا ليا !!!

هزت عهد راسها بابتسامة و قالتلها

عهد…ايوا عشان بعد بكرة ان شاء الله لما الناس تيجي 

حضنتها داليا بفرحة و هي بتقولها

داليا…شكرا اوي يا عهد

ضحكت عهد و قالتلها 

عهد…مفيش شكر بين الاخوات يا هبله انتي 

ابتسنتلها داليا و عهد قالتلها بحب 

عهد…مبارك يا حبيبتي 

ابتسمت داليا بفرحة كبيرة و قالتلها

داليا…الله يبارك فيكي يا عهودة

بصتلها باستغراب و سألتها و هي بتقولها

داليا…طب و انتي !!

هزت عهد راسها بعدم اهتمام و قالتلها 

عهد…مش مشكلة هشوف اي دريس من اللي هنا انتي اولى

ابتسمتلها داليا بامتنان و سكتت

…لا اله الا الله محمد رسول الله

تاني يوم ف قصر فاروق الحديدي

 كانت الكل متجمع على السفرة عشان الفطار ماعادا سارة اللي منزلتش و مخرجتش من اوضتها من امبارح 

اتكلمت رقية و هي بتقولهم 

رقية…هي سارة منزلتش تفطر ليه 

مردش يوسف و كمل اكله عادي ولا كأن امه سألت عن حاجة و ولا كأن اللي زعلانة دي تبقى اخته 

بصله فاروق بضيق و حزن ف نفس الوقت لأنه عمره م زعل اخته كدا و سابها و ديما بيحاول يراضيها بأي شكل 

اتكلمت مروة بلامبالاه و هي بتقولها

مروة…شوية و هتلاقيها نازلة رايحة الكلية و يوسف هيقولها تقعد تفطر و هتفطر متقلقيش كفاية دلع ليها بقى خليتوها من اقل نقاش بينها و بين اخوها تتقمص و تعيط و تخاصمنا كمان ايه اصله دا

بص يوسف لمحمد بضيق هو بالرغم من انه متضايق من سارة انها كسرت كلمته الا انه ميقبلش ان حد يقول عليها كلمة متعجبهوش ابدا و محمد اتحرج من كلام امه خصوصا بعد نظرة يوسف ليه 

و رقية بصتلها بضيق و كانت لسه هترد عليها و تعرفها مقامها و انها متتكلمش على بنتها كدا بس فاروق سبقها لما زعق لبنته بغضب و قالها بحدة 

فاروق…مروووة!

بصت مروة لأبوها اللي كان بيبصلها بنظرات غاضبة و رقية قامت و سابت الأكل

اتكلم يوسف و هو بيقولها

يوسف….رايحة فين يا ماما

ردت علية بضيق و هي بتقوله

رقية…رايحة اشوف اختك اللي لو مكنتش عايزة تنزل تفطر معانا على الأقل كانت نزلت راحة كليتها اللي مبتحبش تفوت يوم من غير م تروحها 

بص يوسف ف ساعة ايده و لاقى ان فعلا اخته اتأخرت جدا على معاد كليتها بس مظهرش قلقه عليها و قال انها بتعمل كل دا عشان اللي حصل امبارح 

بس اتنفض هو و الكل بخوف و طلعوا بسرعة على اوضة سارة لما سمعوا صوت رقية اللي بيصرخ و هي بتقول بانهيار بان ف نبرة صوتها

رقية…ســـااااااااااااارةةة!!! وووو

يتبععععع

عهد بحب كاذب

البارت السادس

بقلمي مريم أحمد

استغفر الله العلي العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه عدد خاقه و رضى نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته

                    الفصل السابع من هنا 

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *