رواية توكيل زواج الفصل الثامن 8 بقلم هبه منصور
الحلقه الثامنه .
علي مائده العشاء .
محمود. ندي فين ياهناء؟.
هناء. شكلهابتذاكر ياحاج منزلتش لسا.
محمود .اطلع خليهاتنزل يايوسف هيا متغدتش معانا .
يوسف .حاضر يابابا هنزلها وبالمره اصالحها لزعلانه مني بس انا جبتلها حاجه بتحبها اوي هتخليها تصالحني علطول اناعارفهاكويس تبيع اعضائهاعلشان الشيكولاته .هههههههههه.
هناء .بتتمألس عليها ياواد طب اني هجولها.
يوسف .لا الله يخليكي بلاش انا مقدرش علي زعلها الا ندي .هههههههههه.
محمود وقد انتبه علي رد فعل كامل وهو يضغط علي عضلات فكه بعصبيه وكفه يقبض علي كوب الماء كاد ينكسر من الغضب فتأكد من حبه لندي .
محمود .يلا ياواد انتا اخلص اطلع هاتها من فوج .
يوسف .مسرعا في صعود السلم ندي ندددددي .
ندي وهي تفتح باب الغرفه وتخرج منها .
ندي خير عايز ايه .
يوسف. خلاص بقا ياندوش انتي الي بدأتي وكبيتي عليا المياء وكمان انا ببدأ بالصلح ياستي اتفضلي وهوا يخرج من جيب جاكته الشكولاته المفضله لها.
ندي وهيا تخطفها من يده .ازا كان كدا خلاص مسمحاك .
يوسف .مديه حقيره اوي ويضربهاعلي راسهامن الخلف .لتركض خلفه السلم وهي تصرخ به .
ندي.والله منا سيباك يايوسف انتا اصلا رخم .
يوسف .مش ارخم منك ياحبيبتي .
ندي .طيب والله منا سيباك وظلو يركضون خلف بعض ولاكن اوقفهم صوت تحطيم كاس علي الارض.
محمود .مالك ياكامل في ايه .
كامل مفيش ياحاج الكاس فلت من ايدي بس مخدتش بالي .
محمود.الي شاخل بالك ياولدي .
كامل .مفيش ياحاج انا رايح اوضتي ارتاح تصبحوا علي خير .
وقبل صعوده التفت لندي ونظر لهابعض الوقت ثم. ذهب سريعا.
ندي لنفسها.مالو ده بيبص كدا ليه شكله عايز يضربني .
يوسف .مالك يابنتي يلا نروح ناكل .
ندي . ها ماشي ماشي يلا .وفي نفسها معقول غيران من يوسف ومدايق من هزاري معاه زي ماعمي قال انا هعرف اتأكد بنفسي من وهوريك ياكامل مين الصغيره الي كنت بتتكلم عليها دي .
اما كامل بعد ان صعد غرفته ظل يجوب الغرفه ذهابا وإيابا وهوا يتحدث بغضب .
ايه الي بيعملوه ده مش عملينلي اي اعتبار ولا كأني موجود .ازاي تهزر معاك كدا دانا جوزها من ساعه ماجيت مكلمتنيش كلمتين علي بعض .ايه الي بقولو ده جوزها هوا انا خلاص صدقت اني جوزها بصحيح ولا ايه انامالي شكلي زي ماقال الحاج هيا عجباني لا عجباني ايه اكيد لا هوا بس علشان بقت علي اسمي لازم تحترمني مينفعش الي بيحصل ده .
في الصباح.لأول مره يستيقزيوسف قبل ندي ويجلس مع والده وامه وخالته واخوه بنتظرها حتي تأتي ويذهبو سويا للجامعه .
يوسف .في ايه النهارده ياهنون بنتك مالها مش من عوايدها تتأخر كدا بقالها ساعه بتقول نازله اهو خير .
هناء .والله معرفاش ياولدي اكيد بتجهز نفسها .
يوسف .جايز بردو واو ايه ده مين الموزه دي .قال يوسف هذه الكلمات وهوا ينظر لندي التي تنزل السلالم ترتدي فستان باللون الابيض وبه بعض الورود الزهريه قصير بعض الشي يصل لبعد الركبه بقليل بنصف كم وشعرها تركت له العنان علي ظهرها ليصل لأسفل ظهرها وتضع الكحل الاسود الذي اظهر جمال وزرقه عيناها وملمع الشفاه فكانت ايه في الجمال فهي منذ وفاه والدها وهيا ترتدي الملابس الكاجول الغامقه اللون .
هناء .ايه الي انتي لبساه ده ياندي انتي هتروحي الجامعه كدا .
راجيه سبيها ياهناء تلبس الي هيا عايزاه والله امر يابنتي .
محمود .لم يعجبه مظهر ندي ولاكن ظل صامتا حين رأي ابنه الذي يوشك علي الفتك بها وفضل الصمت حتي يري ماسيفعله كامل .
ندي .عادي ياماما مالو الفستان ماهوا طول اهو.
يوسف .لا ياخالتو مالكيش حق دي قمر قمر قمر وهوا يمسك يد ندي ويلفها حول نفسها .
ندي وهي تهم بالمغادره مرسي يايوسف يلا بقا علشان منتأخرش .
يوسف .يلا بينا .
انتي رايحه فين بالمنظر ده كان هذا صوت كامل .
ندي وهي تنظر له بإستغراب .انتا بتكلمني انا .
كامل وانتي شايفه حد غيرم خارج من البيت .
ندي .ببرود لا .
كامل .اطلعي غيري الزفت الي انتي لبساه ده وميتلبسش تاني .
ندي .اغير ايه انتا اكيد مش في وعيك مين اداك الحق تكلمني كدا .وانتا مالك بيا اصلا يااستاذ انتا.
كامل .وهوا يتجه ناحيتها .اولا اتكلمي بإحترام وصوتك ميعلاش عليا .ثانيا الي اداني الحق هوا اني جوزك ياهانم ولا انتي ناسيه .
ندي .انتا بتهزر صح جوزي مين ده احنا مش نهينا الحوار ده امبارح.سلام انا متأخره.والتفتت لتغادر
كامل وهوا يمسكها من يدها ويديرها له . لمااكلمك متسيبنيش وتمشي وموضوعنا منتهاش ولا حاجه الجواز هيتم وفي ميعاده والوقتي تطلعي بالزوق تغيري وتلبسي حاجه محترمه لإما مفيش خروج من البيت مفهوم وقال كلمته الأخيره بصوت عالي ارتعبت منه ندي .
محمود. اطلعي ياندي غيري الي انتي لبساه جوزك معاه حق وانتا ياكامل سيب يدها وتعالي وراي المكتب .
كامل حاضر ياحاج وترك يدها لتصعد وتبدل ملابسها .
التعليقات