رواية خيانة الروح الفصل الثالث 3 بقلم دينا رافت
ندى لما عرفت بخطة امها فضلت تتنطط من الفرحة ،اد ايه شمتت في عمر ،ياه معقول كل حاجه اتعكست في لحظة وبقت هي اللي تستاهل الشفقة ،اتمنت من كل قلبها الأذى ليه الف مرة وهمست لنفسها بارتياح ،يعني خلاص محدش هيضايقني تاني ،محدش هيعاير امي بيا ،راحت حضنت رقية وباستها على تنفيذ خطة جهنمية زي دي ، .
قلبها كله سواد وحقد ،وربنا هيعاقبها على كل الشر اللي ماليها ،ومكرهم هيتقلب عليهم لأن الله خير الماكرين .
،وزي ما في ناس صدقت اللي اتقال ،في ناس محترمة وبتحب عمر جدا دافعوا عنه في غيابه باستماته ،وده لانه معملش معاهم غير كل خير ،كان بيساهم في جهاز اي بنت مشقادرة تجهز نفسها لأن أهلها على اد حالهم ،طول الوقت بيطلع مبالغ ويديها لكبير القرية يساعد بيها اي حد محتاج ،عمره ما رد اي ايد احتاجت له ،عاملهم بكل طيبه وحب ،.
وفي المقابل ربنا اكيد هيرد اعتباره ،.
وبعد فترة مش كبيرة وصل الكلام كله لاهل عمر ،.
كان الكل مذهول من اللي سمعوه ،.
امه فضلت تتحسبن عليهم بقلب كله حر-قه وانه-ارت وحاولو يهدوها رغم أنهم كانو عايزين يروحو يهدمو البلد كلها على دماغ ندى وامها ،.
اما عمر فكان حاسس ان روحه انقسمت نصين ،مكنش مصدق أن في ناس ممكن يكون جواها كل الشر ده ،معقول قلوبهم متهزتش وهما بيالفو ويحكو قصة ملهاش اي اساس من الصحة عليه،.
فضل يلف حوالين نفسه وهو هيتجنن من اللي سمعه ،وسال نفسه كتير ،هو اذاها في ايه عشان تعمل معاه كدا؟.
،دي هانته وقللت من قيمته ،طلعته خسيس وندل وكان غاصبها على العيشه معاه ،اتهمته بمنتهى الجبروت أنه ضربها وحبسها وهانها ،.
ظهرته ادام الكل أنه مبيخلفش وضحك عليهم وكان عايز يشتري بنتهم بالفلوس ،.
كان موجوع اوي وحاسس أن قلبه اتكسر الف حتة من حزنه والغدر والظلم اللي وقعو عليه ،.
صر-خ بصوته كله وفضل يد-مر اي حاجه اصاده ،وقال بوعيد ووجع ،والله مهسامحك على كل اللي عملتيه يا ندى .
،هفضل ادعي عليكي تشوفي الذل اضعاف ،هبقى خصيمك يوم القيامة وهقتص منك ادام ربنا ،انا عمري مكرهت حد اد ما كرهتك ،ربنا ينتقم منك بعدله ،همس لنفسه بحسرة ،يارب بحق ذمهم في سيرتي بالباطل وريني يوم فيهم .
،عمر شخص قوي جدا وعمره ما كان ضعيف بالعكس هو قادر أنه ياخد حقه بكذا طريقه ،عنده كفاءة يخليهم يعيشو في جحيم ،بس العنف ده وسيلة الجبان ولو اتصرف معاهم بهمجية هياكد عليه كل كلمة قالوها ،وناس زي دول مشفارق لهم الناس هتشوفهم ازاي عادي ممكن يتهموه بتهم ابشع من كدا مليون مرة ،وهو دلوقتي كل اللي بيفكر فيه ازاي يخلص من وكر الشياطين ده باي شكل .
،كان حاسس انه لوث نفسه بارتباطه بنسب قظر زي ده وأصبح كل اللي فارقله في اللحظة دي انه لازم ينضف اسمه وعيلته من وجودهم حتى لو هيدفع اضعاف اللي ليهم عنده ،،،هو ساب حقه لربنا يجيبه ،فوض امره لللي لا بيغفل ولا بينام ،.
حاول يستعيد نفسه وأقسم أن الليلة مشهتنتهي غير لما يطلق الحية دي ،قام واستعاذ بالله ودخل يتوضى وصلى وفضل يعيط كتير بين ايدين ربنا وأشتكاله كل وجعه وهمه والحمل التقيل اللي كاتم على روحه ودموع قلبه اللي بيصرخ من الشعور اللي ماليه ،دعا برجاء وضعف أن ربنا يطبطب على روحه المجروحة ،وبعد ما خلص لبس هدومه وكلم المحامي عشان يخلص كل إجراءات الطلاق ويجي وينهو كل حاجه انهارده
.
محدش رضي يقرب من اوضته خالص في الوقت ده ،مشخوف منه بس عشان هما عارفين انه محتاج يخرج طاقة الغضب اللي استحوذت عليه ،.
واطمنو شويا لما شافوه خارج بس اخوه استغرب أنه لابس ومفيش اي تعبير على وشه غير الجمود ،عمر لقى أمه بتعيط ضمها اوي واستكان شويا وبعدها مسح دموعها وحاول يبتسم وقال بتنهيدة ،انا كويس يا ماما متقلقيش ،بصلهم وكمل بحزن ،محصلش حاجه ،مجرد سم وانتشر في جسمي وهحاول اخف منه بس أعراض الانسحاب هتبقى تقيلة شويا والعلاج مر علقم بس لازم هاخده للاخر ،وبخصوص الكلام اللي اتقال فانسوه تماما ،وصدقوني انا هبقى كويس بمرور الوقت .
،اخد نفس طويل وقال بجمود يلا انت وهو عشان المحامي مستني عشان نخلص بقى ،.
عمار بغضب اقسم بالله لهوريهم النجوم في عز الظهر ،الناس دي انا سكتلهم كتير ودلوقتي جه وقت الحساب ،.
عدي بعد ما هدي واستوعب أن الهمجية ابدا مش هي الحل المناسب قال بحكمة بقولك ايه بلاش اسلوب العنف ده ،احنا هنروح نخلص في هدوء ونرجع ،كمل بحزم خلينا نقفل الصفحة دي بقى ،.
عمار بغيظ خليك هنا عشان صدقني الزبالة دول مش عايزين غير واحد زيي قلبه تحت رجليه يسففهم التراب ويعرفهم أن الله حق ، ويعلمهم الادب على أصوله،.
عدي بضيق عمار مشعايزين مشاكل مشهكرر كلامي تاني يا كدا يا متجيش معانا ،.عمار بتذمر جرى ايه يا دكتور هو انت شايفني عيل في الكلاس ولا طالب من طلبة الجامعة عندك في كلية الهندسة وبتهددني؟ ،.
كمل بمرح عشان يفك عمر ،بقولك ياسطا انا مبخافش خلي بالك وانت عارف يا عمنا أن عمار قلبه ميت ومبيتهددش لا مؤاخذة ،.
عدي بنفاذ صبر اسكت بقى ويلا خلينا نلحق اليوم ،.
عمار بضحك ماشي يا دكترة اتفضل يا برنس وانا وراك على طول ،.
فعلا عمر و عدي طلعو برى وهو ابتسامته اختفت وحل مكانها الحزن ،.
راح لامه وحضنها وقال برجاء ،من فضلك متزعليش يا حبيبتي وكفاية دموع انتي مشحمل الض-غط ده هتتعبي تاني وعمر مشناقص قلق والله عمر هيبقى كويس صدقيني واحنا هنفضل جانبه لحد ما يستعيد نفسه من جديد ،انسي اللي سمعتيه خالص وصدقيني هناخد حقنا منهم وانتي عارفاني مابسكتش لو حد جه على اللي يخصني وان كان على وجعه منها فمتخافيش من الناحية دي عشان ربك كريم وقادر يعوضه بكل الخير وفي يوم من الايام ربنا هيرزقه ببنت الحلال اللي هتبقى عوضه بجد من الدنيا وهفكرك ،وهي بحبها واحتوائها ليه هتعرف ازاي تنسيه بنت ال ،همس بطفولة مصطنعة لا مشهشتم عشان اونكل عدي هيعاقبني وهيحطني في النوتي كورنار ،.
ابنك ده عاقل بطريقة تنرفز بجد انا بكون هتجنن من هدوءه ومن برود أعصابه ،
كمل بنفور وغيظ مصطنع ،مشعارف ليه محبكها اوي كدا بس ده حبيبي بردو ،.
نجلاء ابتسمت غصب عنها والله انت ملكش حل ،مهندس ايه ده بس يارب ،.
عمار بغرور مصطنع بذمتك انتو تقدرو تعيشو من غيري ليوم واحد؟.
،قبل ما يكمل عمر زعق بعصبية وناداه ،رد بخوف مصطنع جاي يا كبيييير ،.
حدف بوسة في الهوا لامه اللي كانت بتضحك بياس من أسلوبه الهزلي ده،.
وقال بسرعه ومرح ،ابقي خلي البت فريدة لما تجيبلك العيال وتيجي تشتري زير وعشر قلل كبار عشان بعد ما نرجع اروح لبيت عمر وادشدشهم ورى البت ندى و.
غمز ليها بشقاوة وقال بحماس ،يلا سلام يا قمري انتي عشان اروح اربي الناس ال*** دول ،.
وكمان الحق نفسي من غضب عمر ،كمل بهزار وخوف مصطنع ،الا هو دلوقتي عامل زي الق-نبلة الموقوتة وممكن تن-فجر فيا انا لو مرحتش ليه حالا ،.
خرج وظهر كل الغضب اللي جواه ،ونجلاء رجعت تعيط من كتر الظلم اللي وقع على ابنها ،دخلت تصلي وتدعي ربنا يعدي اليوم ده على خير وينقذ ابنها من خ-بث ندى ورقية
.
في بيت ندى كانو كلهم متجمعين وفوزي باين عليه الضيق ،رقية باستغراب مالك يا راجل مكتوم من الصبح ومحدش سامعلك صوت ليه؟.،.
فوزي بغيظ انا مشطايق نفسي ،رقية بنفاذ صبر اخلص بقى وانطق ،فوزي بعصبية ،الحاج زفت فهمي من ساعة اللي حصل وهو كل ما بيشوفني بيبصلي بقرف وهو بيتحسبن عليا بصوت واطي ،ولما سألته رد عليا بضيق وفضل بقى يسمعني كلام من اللي مبحبهوش زي اتقو الله ،راجعو نفسكو ،الظلم ظلمات يوم القيامه ،كمان قعد يقولي عمر مش وحش واستحالة يعمل أو يقول كل اللي اتهمتوه بيه ده كله وانتو افتريتو عليه وربنا مشبيسامح في حق العباد وان حتى لو عمر شخص سيئ مكنتوش تفض-حوه ادام الناس ،رقية بفضول ها وبعدين انت قلتله ايه ،عشان اشوف اتصرفت صح ولا بهدلت الدنيا ،.
فوزي بغضب من تقليلها من شأنه باستمرار ،قلتله متدخلش وزعقتله جامد ،.
رقية عوجت بقها وقالت بسخرية وافترا ،معلش ماهو بيدفعله اد كدا للجامع والفقرا ،واكيد بيلهف نص الفلوس لنفسه .
،فوزي بتردد وغل ،انا بفكر اخلص منه هو كمان واطلع عليه أنه حرامي وسرق فلوس الصندوق ،رقية برفض لا سيبك منه مشفارق لينا المهم اننا هناخد من عمر اللي هيعيشنا ملوك في البلد دي كلها ،ندى بغضب ماما دي فلوسي لوحدي ومشهدي حد مليم منها ،بعدين انتي فكرتي في خطة ونفذتيها عشاني ولا عشان مصلحتك ،.
فوزي كان عايز يقوم يكسر عظمها بس رقية همست له بمكر ،اسكت خالص خلينا ناخدها على اد عقلها ولما تطلق انا مشهنولها جنيه واحد أهدى وسيبني اتكتك وصدقني هتنبسط اوي يا فوز ،.
رجعت بصت لبنتها بزعل مصطنع وقالت بزيف ،اخس عليكي يا ندى اكيد بعمل كل ده عشانك ياقلبي مشعايزه يبقى ناقصك اي حاجه يا بنتي ،دموعها المزيفه نزلت بكذب ،متخافيش مبقاش في ولا واحدة تقدر تزعلك بعد كدا ،واديكي شفتي معاملة معظم الناس ليكي اختلفت ازاي بقيتي في نظرهم البت المخدوعة اللي جوزها ضحك عليها واتجوزها ودارة عليها أنه معيوب ،.
كملت بغيظ دي حتى مرات عمك وكل العيله نفسهم تخلصي من الظالم ده في اسرع وقت عشان ربنا يرزقك بحد نفس اخلاقك ويبقى شبهك ،.
ندى بجمود خلاص مشقصدي وقالت باستفهام احنا هنعمل ايه دلوقتي؟.
،رقية بهدوء هنستنى الباشا يجي يخلص كل شيء عشان احقق هدفي من الخطة من البداية واقص ريشه براحة راحتي واخد منه كل الفلوس اللي لينا عنده وبزيادة كمان ،.
ندى بتوتر بس هو اكيد مشهيسكت على اللي حصل ،انا مرعوبة ،فوزي بعصبية اخرسي يا بت ولا يقدر يعمل حاجه ده انا كنت ابلغ عنه واوديه الس-جن ،رقية بشر طب ياريت يتهبل هو أو اي حد تبعه ويتصرف تصرف ميعجبنيش عشان انفذ الخطة التانية ويبقى هما اللي جابوه لنفسهم ،.ندى باستفهام هو انتي عندك خطط جديدة؟. ،فوزي بصلها وهمس لنفسه بغيظ منها ،دي حرباية وإبليس بيتعلم منها ،.
رقية بف-جور اه بس اللي في دماغي مش بس هتلففه حوالين نفسه ،.
كملت بشر دي هتخليه يم-وت نفسه بأبشع طريقه ،وساعتها بقى يبقى يوريني مين هيقف معاه ولا مين هيدافع عنه ادام الخلق ،.
فوزي بغيظ حظه اسود اللي بيقعد تحت ايدك رقية بطيبه مصطنعه عيب عليك ده انا اغلب من الغلب متقولش كدا ،ندى بترقب اديني مستنية عشان اخلص من الشخص ده بقى ،ياساتر ده زهقني في عيشتي هو وأهله ،.
رقية بيقين وخبث متقلقيش هيجي أن ماكانش انهارده هيبقى بكره ،.
كملت بشماتة اعذروه يا جماعه اكيد مصدوم أو أمه ماتت من الصدمة مثلا ،.
كلهم فضلو يضحكو وناسيين أن ربنا مطلع وشاهد على جحودهم والشر اللي ماسك في قلوبهم
.
عمر وصل البلد وقابل الحاج فهمي اللي كان زعلان عشانه جدا ،قال بحزن وهو بيطبطب على كتفه ،معلش يا عمر متزعلش يابني وعايزك تعرف اني دافعت عنك بكل قوتي ،خرست اي لسان اتكلم عنك بسوء ،عمر اتنهد بحزن انا عارف يا عمي انك رديت غيبتي ومستغربتش ابدا لانك طيب وعارف ربنا ،سكت شويا وقال بتأكيد لنفسه قبل الكل ،انا عندي يقين أن حقي هيرجع ليا بدون أدنى مجهود ،بص لعمار اللي كان على آخره ونفسه يقطع رقية وبنتها حتت ،.
قرب منه بغضب وقال بتحذير ،عمار انا بنبهك للمرة الألف مشعايز تهور سيبني انا والحاج فهمي نتكلم معاهم ،.
كمل بك-ره وصوته علي انا عايز انهي القصة دي بهدوء ،.
عمار بع-صبية يعني مشهتادبهم على اللي عملوه فيك ،انت ازاي كدا ،دول خلو سيرتك على كل لسان ،مسابوش كلمة زباله الا وقالووها عنك ،كان هيت-جنن ، منظر انه-يار امه لما سمعت اللي حصل مشقادر يطخطاه .
،صوت صر-اخ اخوه لسه في ودانه ،نظرات الناس الللي اخ-ترقت اخوه واللي كلها اشم-ئزاز ون-فور واتهام وج-عت قلبه ،.
اخد نفس طويل وقال بغ-ضب جح-يمي ،احنا لو ماخدناش حقنا منهم يبقى احنا ضع-اف والكل هيستقل بينا بعد كدا ،.
عدي مسك أيده وقال بهدوء ،بص يا عمار انت عارف كويس أننا لو عايزين ند-مرهم مشهياخدو في أيدنا غلوة سكوتنا على ناس زي دي صدقني معناه أن كل اللي عملوه ماثرش فينا نهائي ،عمر رغم أنه مشقادر يبرر لحد بس حب يطمن اخوه اللي عارف أن قلبه موجوع عشانه ،صدقني يا عمار الأذى مافيش اسهل منه بس لو انا مشيت بطريقتك يبقى بعمل اعتبار ليهم وبداري على خي-بتي ،انا لو سبت نفسي لهواها مستعد اق-تل ندى ورقية بطلق-ة واحدة بس لا مش دول ابدا اللي ال-وث ايدي بد-مهم ،عمار اتنهد باستسلام عشان ميزعلش أخوه وكل اللي عمله هو انه راح وحضنه بكل قوته وهمس بعدم اقتناع ماشي يا حبيبي براحتك اللي هتقوله هنفذه ومشهزعلك ،المهم أننا ننهيي المهزلة دي بقى ،.
عمر ابتسم ربنا يهديك وتفضل عاقل للاخر عمار ضمه اوي وهمس بشك مشعارف صراحه ممكن مقدرش اسيطر على نفسي لو شفتهم عمر خرجه من حضنه وبص له بياس بمعنى مافيش فايدة فيك ،.
وبعدها بص لفهمي وقال بنفور ،معلش يا عمي انا عايز المقابلة تتم في بيتك , ات-نهد با-لم ،مشقادر ادخل بيت الت-عابين ده تاني ،.
فهمي بتفهم انا توقعت بردو واتصرفت بناءا على كدا وبعت لهم وهما عندي دلوقتي عمار وعدي سبقوهم الاول كدا كدا المسافة كلها مشي كام دقيقة ،.
فهمي استغل أنهم بقو لوحدهم وقرب من عمر وقال بارتياح كويس أنهم مشيو عشان اتكلم معاك براحتي ،اخد نفس طويل واتكلم بحكمة ،شوف يابني انا اتعلمت كتير في حياتي وشفت اللي خلى شعري شاب ،رقية دي ست اعوذ بالله دي واحدة مش سهله ابدا ولازم تحذر منها ،سكت شويا وقال بوجع وخ-وف من ربنا ،دي ست بتعمل اعمال واستغفر الله ليها في الس-حر الا-سود وكمل بد-موع خشية من الله دي كمان بتعمل اعمال سف-لية ،تفتكر ست شبه الا-فعى زي دي الناس تقف اصادها؟. ،مسح دموعه وقاله بغ-ضب رقية دي ياما فرقت بين ازواج وياما دم-رت حياة بنات وشباب ،كانت عبارة عن كتلة أذ-ى متحركة كنت بدعي عليها من كل قلبي أن ربنا ينت-قم منها بعدله اخد نفس طويل وكمل بتفسير ،عشان كدا الكل خا-ف منها ومقدروش يغلطوها لما افترت عليك ،بس في ناس قوية ومبتخافش غير من ربنا دافعو عنك بكل شجاعه زيي وبردو بكل أسف في ناس صدقت كلامها وزودت عليه زيادة ،.
عمر قلبه أتهز من مكانه ،معقول هو للدرجة دي كان مغفل وحاطط أيده في ايد شيط-انة الكل بيستعيذ منها ،.
بصله وقال بعتاب طب ليه ماقلتليش بس ليه سبتني على عمايا؟.
،فهمي بنية طيبه ماكانش ينفع يابني اش-وه سمعة البنت اصادك ,افترضت حسن النية وقلت يمكن يخلق من ضهر الفاسد عالم ،.
والاهم من كدا انا عمري محد جه سألني على بنت عشان يتجوزها وقلتله كلمة وحشة عليها حتى لو فيها العبر ،انا عندي بنات يابني ومسمحش أني اوقف حالهم دول ولايا وربنا هيحاسبني على كل حرف ذميت بيه اي مخلوق ،ولو تفتكر انا ماكنتش متحمس اوي للموضوع وكتير غيري حذروك ،ابتسم ببشاشة مشعايزك تفضل تلوم حالك كتير ،ربنا ليه حكمة ،وكان لازم تخوض تجربة قا-سية زي دي عشان تستفيد منها كويسوتتعلم انك تفكر كتير وتدرس اي خطوة بتاني قبل ما تخطيها ،.
عمر باقتناع عندك حق بس ليه قلتلي دلوقتي تحديدا على الموضوع ده؟. ،.
فهمي بهدوء عشان افهمك انها ممكن تد-مر حياتك لو اتصرفت تصرف وحش معاها ،واعتقد انك عايز تخلص منهم باي شكل فحاول تهدى وتتحكم كويس في كل انفعالاتك ،.
عمر بك-ره متخافش اصلا انا لهعاتب ولا هفتح اي حوارات مشعشان مر-عوب منها ولا حاجه ،كدا كدا ربنا الحافظ وطالما انا محصن نفسي بالاذكار وبقرء قران بانتظام ومابسيبش فرض وبدعي ربنا انه يسلمني من اي اذى فأنا مطمن جدا ،كل ما هنالك اني كاره اسمي اللي مرطبط بناس زي دي وكل اللي بحلم بيه اني اخرج نفسي من مستنقع القظارة مهما كان التمن ،.
فهمي بدعم وانا معاك لحد ما ننهي كل شيء بهدوء .
وفعلا في اقل من ١٠ دقايق وصلو ودخلو وكانت الأجواء مشحونة بالغ-ضب والك-ره والش-ماتة والع-دائية بين كل الاطراف.،عمر وندى عيونهم اتقابلت في نظرات كره واح-تقار من طرفه وبرود وشماتة من طرفها ،فضل واقف اصادها من غير اي كلام ،دماغه كانت بتراجع حياته معاها بالتصوير البطيء ،بيحاول يشوف ايه اللي صدر منه وحش في حقها ،اتوجع اوي وغصب عنه مقدرش ما يفهمش منها سبب اللي عملته .
،اتنهد بحزن وما ظهرش على ملامحه غير الجمود واخيرا سال باستغراب ،ليه اذيتيني بالشكل ده؟. ،ليه خنتي العشرة والعيش والملح ،ده انا معملتش معاكي غير كل خير .
،كمل بغضب اوعي خيالك المريض يصورلك اني بلومك أو بعاتبك مثلا ،.
سكت شويا وبصلها اوي وكمل بكره ،انا بسالك عشان اسمع اللي يديني اسباب اكتر ومبررات لان-حطاطك ودنو اخلاقك ،.
على فكرة أنا عارف كويس انك موافقه على كل التصرفات القظرة اللي صدرت من امك ، ،ندى اضايقت منه جدا لانه أها-نها ادام الكل وقررت تنفذ اللي امها قالت عليه ،اخدت نفس طويل وحاولت تهدى وقالت بقوة ووق-احه ،طبعا كنت عارفه اكيد وفرحت فيك وانا بسمع الناس بي-شوهو في صورتك وانا يا عيني بيصبروني على ابتلاءي وبيهونو صد-متي فيك .
،كملت بف-جور كان لازم تفكر الف مرة قبل ما تسيبني أخرج من بيتك ،فوق يا عمر ده انا امي رقية واسال الكل عنها ،.
ضحكت بشدة ،وحاولت تسيطر على نفسها وقالت بتوضيح ،عايز تعرف ليه هقولك ،عشان مش انت اللي بحلم بيه ،انت شخص ضعيف ومش مالي عيني لانك طيب وعطوف وفي الزمن ده لازم تبقى جا-حد ومعندكش رحمة ولا شفقة على اي حد ،كملت بسخرية لكن انت بتتعامل مع الوزير زي الغفير عشان كدا هتخسر يا عمر لان الدنيا مبتسميش على اللي شبهك .
،كملت بشراسة ،كنت فاكر هتعرف تكذب عليا وتخليني مخدوعة وانت طلعت معيوب وعايز مني اخيب واقعد من غير عيال ،دي حاجه ،ضيف كمان انك بخيل وميت على القرش وحارمني من اني اشوف الدنيا واستمتع بفلوسك اللي باذن الله مش هتلاقي وريث من صلبك ياخدها ،كملت بتعالي بعدين مش انت الراجل اللي يستاهلني صراحه ،ضحكت باستهزاء وحست بانتصار كبير لما فضحته تاني ادام اخواته واهلها ،عمار قام وكان عايز يمد أيده عليها عشان إهانتها وكذبها وتلويث سمعة اخوه بالباطل ،وقبل ما يفكر يرفع دراعه لقى عمر قرب منه وهمس بضعف ورجاء لو بتحبني اقعد مكانك ،بصله بعتاب ،انا مش صغير عشان ترد بدالي ،هي عاملة خطة مع امها عشان يستفزوني ويجيبو الحق عليا وانا فاهم الاعيبهم دي كويس ومشهقع في فخهم تاني .
،كمل بحزن خليني اخلص منهم بقى ،،عمار رجع كام خطوة لورى بس فضل يبص لندى واهلها بنظرات لو كانت بت-حرق كانو دلوقتي ممكن يتحولو لرماد ،.
فهمي باستياء ،ميصحش كدا يا بنتي اقعدي وكفاية أذى لحد كدا ،ها طلباتكم ايه يا فوزي؟.
،رقية بصت لجوزها بتحذير عشان يفضل ساكت وهي اللي تتصرف وردت ببجاحة ،شوف يا حاج هو اللي كاره وعايز يطلق فأظن يبقى من حق البت تاخد كل حاجة .
،عمر بثبات ،ومالو يا حماتي اللي تحبيه خديه ،كمل وهو بيبص ل ندى بقرف وقال بجمود ،عايزة ايه يا ندى؟. ،دهب ،فلوس ،عفش البيت كله خديه ،خدي اضعاف اللي ليكي عندي ،بس السؤال بقى هل انتو كدا هتشبعو وهتبطلو حقد واذى في خلق الله؟. ،ياترى هتعرفو مسلك لطريق الخير؟ ،راح لرقية وهمس في ودنها بشر ،اوعي تفتكري أن جو عفراكوش وفتح المندل وجو جلى جلى ده هيخوفني؟.
،بصت ليه بصدمة لأنها مش معرفه حد خالص حتى جوزها وبتعمل كدا في السر طب ازاي عرف ،وشها بهت وخافت يبلغ عنها البوليس ،.
اما هو فكان في قمة استمتاعه بخوفها والذعر اللي مالي عيونها ،حاولت تستعيد نفسها وسألته بهمس وتوتر هو انت عرفت من مين؟.
،عمر ببرود وشر مش شغلك ،انا بس حبيت اعرفك اني مش سهل ابدا ولا بريالة زي ما غباءك صورلك ،ان كنت عديت اللي حصل فده بس عشان مفرقليش ومتهزتش ببساطة لاني مش على راسي بطحة ،.
ضحك بانتصار ورجع مكانه تاني ورقية حست بالدنيا كلها ضاقت عليها ،وفضلت تفكر ياترى مين راقبها وهي رايحه للشيخ ممدوح ،دي كانت بتتخفى كويس وبتلبس نقاب اسود وعباية سودة ،.
دماغها مسعفتهاش في الوقت ده ابدا وفاقت من سرحانها على صوت فوزي بيسالها ،ها يا ام ندى المحامي بيقولك تؤمري بايه؟.
،رفعت عينها وشافت توعد من عيون عمار وتحذير وشر ساكن في نظرات عمر وقرف واشمئزاز من عدي ،اخدت نفس طويل وقررت انها مشهتضعف ابدا دلوقتي ولازم تنتقم من عمر وأخواته وتلهف اللي تقدر عليه ،.
ردت ببجاحة ،المهر هاخد ضعفه اتنين ،وقبل ما تكمل خرج عمر وجاب شنطتين كبار ورماهم باحتقار ،وقال ببرود ،متتعبيش نفسك يا خالتي في الرغي الكتير ،.
فتح الشنط وفضاها كلها على الأرض بطريقة مهينة جدا ،قال بعصبية اهي الفلوس اللي طمعتو فيها ومستعدين ترتكبو الف جر-يمة عشانها ،بص ل ندى بكره ونفور ،قومي لميها وروحي حققي اللي بتحلمي بيه ،اتجوزي وخلفي وربي ولادك زي تربية امك ليكي ،بص ل رقية بغضب ،كنت مستغرب وبقول لنفسي كتير مين السبب في انحطاط اخلاق بنتك ،بس مع الوقت اكتشفت المنبع ،طلعتيها مش-وهة وحقودة وبتعض اي ايد بتتمد ليها بالخير ،.
قلبها كله سواد وحقد ،وربنا هيعاقبها على كل الشر اللي ماليها ،ومكرهم هيتقلب عليهم لأن الله خير الماكرين .
،وزي ما في ناس صدقت اللي اتقال ،في ناس محترمة وبتحب عمر جدا دافعوا عنه في غيابه باستماته ،وده لانه معملش معاهم غير كل خير ،كان بيساهم في جهاز اي بنت مشقادرة تجهز نفسها لأن أهلها على اد حالهم ،طول الوقت بيطلع مبالغ ويديها لكبير القرية يساعد بيها اي حد محتاج ،عمره ما رد اي ايد احتاجت له ،عاملهم بكل طيبه وحب ،.
وفي المقابل ربنا اكيد هيرد اعتباره ،.
وبعد فترة مش كبيرة وصل الكلام كله لاهل عمر ،.
كان الكل مذهول من اللي سمعوه ،.
امه فضلت تتحسبن عليهم بقلب كله حر-قه وانه-ارت وحاولو يهدوها رغم أنهم كانو عايزين يروحو يهدمو البلد كلها على دماغ ندى وامها ،.
اما عمر فكان حاسس ان روحه انقسمت نصين ،مكنش مصدق أن في ناس ممكن يكون جواها كل الشر ده ،معقول قلوبهم متهزتش وهما بيالفو ويحكو قصة ملهاش اي اساس من الصحة عليه،.
فضل يلف حوالين نفسه وهو هيتجنن من اللي سمعه ،وسال نفسه كتير ،هو اذاها في ايه عشان تعمل معاه كدا؟.
،دي هانته وقللت من قيمته ،طلعته خسيس وندل وكان غاصبها على العيشه معاه ،اتهمته بمنتهى الجبروت أنه ضربها وحبسها وهانها ،.
ظهرته ادام الكل أنه مبيخلفش وضحك عليهم وكان عايز يشتري بنتهم بالفلوس ،.
كان موجوع اوي وحاسس أن قلبه اتكسر الف حتة من حزنه والغدر والظلم اللي وقعو عليه ،.
صر-خ بصوته كله وفضل يد-مر اي حاجه اصاده ،وقال بوعيد ووجع ،والله مهسامحك على كل اللي عملتيه يا ندى .
،هفضل ادعي عليكي تشوفي الذل اضعاف ،هبقى خصيمك يوم القيامة وهقتص منك ادام ربنا ،انا عمري مكرهت حد اد ما كرهتك ،ربنا ينتقم منك بعدله ،همس لنفسه بحسرة ،يارب بحق ذمهم في سيرتي بالباطل وريني يوم فيهم .
،عمر شخص قوي جدا وعمره ما كان ضعيف بالعكس هو قادر أنه ياخد حقه بكذا طريقه ،عنده كفاءة يخليهم يعيشو في جحيم ،بس العنف ده وسيلة الجبان ولو اتصرف معاهم بهمجية هياكد عليه كل كلمة قالوها ،وناس زي دول مشفارق لهم الناس هتشوفهم ازاي عادي ممكن يتهموه بتهم ابشع من كدا مليون مرة ،وهو دلوقتي كل اللي بيفكر فيه ازاي يخلص من وكر الشياطين ده باي شكل .
،كان حاسس انه لوث نفسه بارتباطه بنسب قظر زي ده وأصبح كل اللي فارقله في اللحظة دي انه لازم ينضف اسمه وعيلته من وجودهم حتى لو هيدفع اضعاف اللي ليهم عنده ،،،هو ساب حقه لربنا يجيبه ،فوض امره لللي لا بيغفل ولا بينام ،.
حاول يستعيد نفسه وأقسم أن الليلة مشهتنتهي غير لما يطلق الحية دي ،قام واستعاذ بالله ودخل يتوضى وصلى وفضل يعيط كتير بين ايدين ربنا وأشتكاله كل وجعه وهمه والحمل التقيل اللي كاتم على روحه ودموع قلبه اللي بيصرخ من الشعور اللي ماليه ،دعا برجاء وضعف أن ربنا يطبطب على روحه المجروحة ،وبعد ما خلص لبس هدومه وكلم المحامي عشان يخلص كل إجراءات الطلاق ويجي وينهو كل حاجه انهارده

محدش رضي يقرب من اوضته خالص في الوقت ده ،مشخوف منه بس عشان هما عارفين انه محتاج يخرج طاقة الغضب اللي استحوذت عليه ،.
واطمنو شويا لما شافوه خارج بس اخوه استغرب أنه لابس ومفيش اي تعبير على وشه غير الجمود ،عمر لقى أمه بتعيط ضمها اوي واستكان شويا وبعدها مسح دموعها وحاول يبتسم وقال بتنهيدة ،انا كويس يا ماما متقلقيش ،بصلهم وكمل بحزن ،محصلش حاجه ،مجرد سم وانتشر في جسمي وهحاول اخف منه بس أعراض الانسحاب هتبقى تقيلة شويا والعلاج مر علقم بس لازم هاخده للاخر ،وبخصوص الكلام اللي اتقال فانسوه تماما ،وصدقوني انا هبقى كويس بمرور الوقت .
،اخد نفس طويل وقال بجمود يلا انت وهو عشان المحامي مستني عشان نخلص بقى ،.
عمار بغضب اقسم بالله لهوريهم النجوم في عز الظهر ،الناس دي انا سكتلهم كتير ودلوقتي جه وقت الحساب ،.
عدي بعد ما هدي واستوعب أن الهمجية ابدا مش هي الحل المناسب قال بحكمة بقولك ايه بلاش اسلوب العنف ده ،احنا هنروح نخلص في هدوء ونرجع ،كمل بحزم خلينا نقفل الصفحة دي بقى ،.
عمار بغيظ خليك هنا عشان صدقني الزبالة دول مش عايزين غير واحد زيي قلبه تحت رجليه يسففهم التراب ويعرفهم أن الله حق ، ويعلمهم الادب على أصوله،.
عدي بضيق عمار مشعايزين مشاكل مشهكرر كلامي تاني يا كدا يا متجيش معانا ،.عمار بتذمر جرى ايه يا دكتور هو انت شايفني عيل في الكلاس ولا طالب من طلبة الجامعة عندك في كلية الهندسة وبتهددني؟ ،.
كمل بمرح عشان يفك عمر ،بقولك ياسطا انا مبخافش خلي بالك وانت عارف يا عمنا أن عمار قلبه ميت ومبيتهددش لا مؤاخذة ،.
عدي بنفاذ صبر اسكت بقى ويلا خلينا نلحق اليوم ،.
عمار بضحك ماشي يا دكترة اتفضل يا برنس وانا وراك على طول ،.
فعلا عمر و عدي طلعو برى وهو ابتسامته اختفت وحل مكانها الحزن ،.
راح لامه وحضنها وقال برجاء ،من فضلك متزعليش يا حبيبتي وكفاية دموع انتي مشحمل الض-غط ده هتتعبي تاني وعمر مشناقص قلق والله عمر هيبقى كويس صدقيني واحنا هنفضل جانبه لحد ما يستعيد نفسه من جديد ،انسي اللي سمعتيه خالص وصدقيني هناخد حقنا منهم وانتي عارفاني مابسكتش لو حد جه على اللي يخصني وان كان على وجعه منها فمتخافيش من الناحية دي عشان ربك كريم وقادر يعوضه بكل الخير وفي يوم من الايام ربنا هيرزقه ببنت الحلال اللي هتبقى عوضه بجد من الدنيا وهفكرك ،وهي بحبها واحتوائها ليه هتعرف ازاي تنسيه بنت ال ،همس بطفولة مصطنعة لا مشهشتم عشان اونكل عدي هيعاقبني وهيحطني في النوتي كورنار ،.
ابنك ده عاقل بطريقة تنرفز بجد انا بكون هتجنن من هدوءه ومن برود أعصابه ،
كمل بنفور وغيظ مصطنع ،مشعارف ليه محبكها اوي كدا بس ده حبيبي بردو ،.
نجلاء ابتسمت غصب عنها والله انت ملكش حل ،مهندس ايه ده بس يارب ،.
عمار بغرور مصطنع بذمتك انتو تقدرو تعيشو من غيري ليوم واحد؟.
،قبل ما يكمل عمر زعق بعصبية وناداه ،رد بخوف مصطنع جاي يا كبيييير ،.
حدف بوسة في الهوا لامه اللي كانت بتضحك بياس من أسلوبه الهزلي ده،.
وقال بسرعه ومرح ،ابقي خلي البت فريدة لما تجيبلك العيال وتيجي تشتري زير وعشر قلل كبار عشان بعد ما نرجع اروح لبيت عمر وادشدشهم ورى البت ندى و.
غمز ليها بشقاوة وقال بحماس ،يلا سلام يا قمري انتي عشان اروح اربي الناس ال*** دول ،.
وكمان الحق نفسي من غضب عمر ،كمل بهزار وخوف مصطنع ،الا هو دلوقتي عامل زي الق-نبلة الموقوتة وممكن تن-فجر فيا انا لو مرحتش ليه حالا ،.
خرج وظهر كل الغضب اللي جواه ،ونجلاء رجعت تعيط من كتر الظلم اللي وقع على ابنها ،دخلت تصلي وتدعي ربنا يعدي اليوم ده على خير وينقذ ابنها من خ-بث ندى ورقية

في بيت ندى كانو كلهم متجمعين وفوزي باين عليه الضيق ،رقية باستغراب مالك يا راجل مكتوم من الصبح ومحدش سامعلك صوت ليه؟.،.
فوزي بغيظ انا مشطايق نفسي ،رقية بنفاذ صبر اخلص بقى وانطق ،فوزي بعصبية ،الحاج زفت فهمي من ساعة اللي حصل وهو كل ما بيشوفني بيبصلي بقرف وهو بيتحسبن عليا بصوت واطي ،ولما سألته رد عليا بضيق وفضل بقى يسمعني كلام من اللي مبحبهوش زي اتقو الله ،راجعو نفسكو ،الظلم ظلمات يوم القيامه ،كمان قعد يقولي عمر مش وحش واستحالة يعمل أو يقول كل اللي اتهمتوه بيه ده كله وانتو افتريتو عليه وربنا مشبيسامح في حق العباد وان حتى لو عمر شخص سيئ مكنتوش تفض-حوه ادام الناس ،رقية بفضول ها وبعدين انت قلتله ايه ،عشان اشوف اتصرفت صح ولا بهدلت الدنيا ،.
فوزي بغضب من تقليلها من شأنه باستمرار ،قلتله متدخلش وزعقتله جامد ،.
رقية عوجت بقها وقالت بسخرية وافترا ،معلش ماهو بيدفعله اد كدا للجامع والفقرا ،واكيد بيلهف نص الفلوس لنفسه .
،فوزي بتردد وغل ،انا بفكر اخلص منه هو كمان واطلع عليه أنه حرامي وسرق فلوس الصندوق ،رقية برفض لا سيبك منه مشفارق لينا المهم اننا هناخد من عمر اللي هيعيشنا ملوك في البلد دي كلها ،ندى بغضب ماما دي فلوسي لوحدي ومشهدي حد مليم منها ،بعدين انتي فكرتي في خطة ونفذتيها عشاني ولا عشان مصلحتك ،.
فوزي كان عايز يقوم يكسر عظمها بس رقية همست له بمكر ،اسكت خالص خلينا ناخدها على اد عقلها ولما تطلق انا مشهنولها جنيه واحد أهدى وسيبني اتكتك وصدقني هتنبسط اوي يا فوز ،.
رجعت بصت لبنتها بزعل مصطنع وقالت بزيف ،اخس عليكي يا ندى اكيد بعمل كل ده عشانك ياقلبي مشعايزه يبقى ناقصك اي حاجه يا بنتي ،دموعها المزيفه نزلت بكذب ،متخافيش مبقاش في ولا واحدة تقدر تزعلك بعد كدا ،واديكي شفتي معاملة معظم الناس ليكي اختلفت ازاي بقيتي في نظرهم البت المخدوعة اللي جوزها ضحك عليها واتجوزها ودارة عليها أنه معيوب ،.
كملت بغيظ دي حتى مرات عمك وكل العيله نفسهم تخلصي من الظالم ده في اسرع وقت عشان ربنا يرزقك بحد نفس اخلاقك ويبقى شبهك ،.
ندى بجمود خلاص مشقصدي وقالت باستفهام احنا هنعمل ايه دلوقتي؟.
،رقية بهدوء هنستنى الباشا يجي يخلص كل شيء عشان احقق هدفي من الخطة من البداية واقص ريشه براحة راحتي واخد منه كل الفلوس اللي لينا عنده وبزيادة كمان ،.
ندى بتوتر بس هو اكيد مشهيسكت على اللي حصل ،انا مرعوبة ،فوزي بعصبية اخرسي يا بت ولا يقدر يعمل حاجه ده انا كنت ابلغ عنه واوديه الس-جن ،رقية بشر طب ياريت يتهبل هو أو اي حد تبعه ويتصرف تصرف ميعجبنيش عشان انفذ الخطة التانية ويبقى هما اللي جابوه لنفسهم ،.ندى باستفهام هو انتي عندك خطط جديدة؟. ،فوزي بصلها وهمس لنفسه بغيظ منها ،دي حرباية وإبليس بيتعلم منها ،.
رقية بف-جور اه بس اللي في دماغي مش بس هتلففه حوالين نفسه ،.
كملت بشر دي هتخليه يم-وت نفسه بأبشع طريقه ،وساعتها بقى يبقى يوريني مين هيقف معاه ولا مين هيدافع عنه ادام الخلق ،.
فوزي بغيظ حظه اسود اللي بيقعد تحت ايدك رقية بطيبه مصطنعه عيب عليك ده انا اغلب من الغلب متقولش كدا ،ندى بترقب اديني مستنية عشان اخلص من الشخص ده بقى ،ياساتر ده زهقني في عيشتي هو وأهله ،.
رقية بيقين وخبث متقلقيش هيجي أن ماكانش انهارده هيبقى بكره ،.
كملت بشماتة اعذروه يا جماعه اكيد مصدوم أو أمه ماتت من الصدمة مثلا ،.
كلهم فضلو يضحكو وناسيين أن ربنا مطلع وشاهد على جحودهم والشر اللي ماسك في قلوبهم

عمر وصل البلد وقابل الحاج فهمي اللي كان زعلان عشانه جدا ،قال بحزن وهو بيطبطب على كتفه ،معلش يا عمر متزعلش يابني وعايزك تعرف اني دافعت عنك بكل قوتي ،خرست اي لسان اتكلم عنك بسوء ،عمر اتنهد بحزن انا عارف يا عمي انك رديت غيبتي ومستغربتش ابدا لانك طيب وعارف ربنا ،سكت شويا وقال بتأكيد لنفسه قبل الكل ،انا عندي يقين أن حقي هيرجع ليا بدون أدنى مجهود ،بص لعمار اللي كان على آخره ونفسه يقطع رقية وبنتها حتت ،.
قرب منه بغضب وقال بتحذير ،عمار انا بنبهك للمرة الألف مشعايز تهور سيبني انا والحاج فهمي نتكلم معاهم ،.
كمل بك-ره وصوته علي انا عايز انهي القصة دي بهدوء ،.
عمار بع-صبية يعني مشهتادبهم على اللي عملوه فيك ،انت ازاي كدا ،دول خلو سيرتك على كل لسان ،مسابوش كلمة زباله الا وقالووها عنك ،كان هيت-جنن ، منظر انه-يار امه لما سمعت اللي حصل مشقادر يطخطاه .
،صوت صر-اخ اخوه لسه في ودانه ،نظرات الناس الللي اخ-ترقت اخوه واللي كلها اشم-ئزاز ون-فور واتهام وج-عت قلبه ،.
اخد نفس طويل وقال بغ-ضب جح-يمي ،احنا لو ماخدناش حقنا منهم يبقى احنا ضع-اف والكل هيستقل بينا بعد كدا ،.
عدي مسك أيده وقال بهدوء ،بص يا عمار انت عارف كويس أننا لو عايزين ند-مرهم مشهياخدو في أيدنا غلوة سكوتنا على ناس زي دي صدقني معناه أن كل اللي عملوه ماثرش فينا نهائي ،عمر رغم أنه مشقادر يبرر لحد بس حب يطمن اخوه اللي عارف أن قلبه موجوع عشانه ،صدقني يا عمار الأذى مافيش اسهل منه بس لو انا مشيت بطريقتك يبقى بعمل اعتبار ليهم وبداري على خي-بتي ،انا لو سبت نفسي لهواها مستعد اق-تل ندى ورقية بطلق-ة واحدة بس لا مش دول ابدا اللي ال-وث ايدي بد-مهم ،عمار اتنهد باستسلام عشان ميزعلش أخوه وكل اللي عمله هو انه راح وحضنه بكل قوته وهمس بعدم اقتناع ماشي يا حبيبي براحتك اللي هتقوله هنفذه ومشهزعلك ،المهم أننا ننهيي المهزلة دي بقى ،.
عمر ابتسم ربنا يهديك وتفضل عاقل للاخر عمار ضمه اوي وهمس بشك مشعارف صراحه ممكن مقدرش اسيطر على نفسي لو شفتهم عمر خرجه من حضنه وبص له بياس بمعنى مافيش فايدة فيك ،.
وبعدها بص لفهمي وقال بنفور ،معلش يا عمي انا عايز المقابلة تتم في بيتك , ات-نهد با-لم ،مشقادر ادخل بيت الت-عابين ده تاني ،.
فهمي بتفهم انا توقعت بردو واتصرفت بناءا على كدا وبعت لهم وهما عندي دلوقتي عمار وعدي سبقوهم الاول كدا كدا المسافة كلها مشي كام دقيقة ،.
فهمي استغل أنهم بقو لوحدهم وقرب من عمر وقال بارتياح كويس أنهم مشيو عشان اتكلم معاك براحتي ،اخد نفس طويل واتكلم بحكمة ،شوف يابني انا اتعلمت كتير في حياتي وشفت اللي خلى شعري شاب ،رقية دي ست اعوذ بالله دي واحدة مش سهله ابدا ولازم تحذر منها ،سكت شويا وقال بوجع وخ-وف من ربنا ،دي ست بتعمل اعمال واستغفر الله ليها في الس-حر الا-سود وكمل بد-موع خشية من الله دي كمان بتعمل اعمال سف-لية ،تفتكر ست شبه الا-فعى زي دي الناس تقف اصادها؟. ،مسح دموعه وقاله بغ-ضب رقية دي ياما فرقت بين ازواج وياما دم-رت حياة بنات وشباب ،كانت عبارة عن كتلة أذ-ى متحركة كنت بدعي عليها من كل قلبي أن ربنا ينت-قم منها بعدله اخد نفس طويل وكمل بتفسير ،عشان كدا الكل خا-ف منها ومقدروش يغلطوها لما افترت عليك ،بس في ناس قوية ومبتخافش غير من ربنا دافعو عنك بكل شجاعه زيي وبردو بكل أسف في ناس صدقت كلامها وزودت عليه زيادة ،.
عمر قلبه أتهز من مكانه ،معقول هو للدرجة دي كان مغفل وحاطط أيده في ايد شيط-انة الكل بيستعيذ منها ،.
بصله وقال بعتاب طب ليه ماقلتليش بس ليه سبتني على عمايا؟.
،فهمي بنية طيبه ماكانش ينفع يابني اش-وه سمعة البنت اصادك ,افترضت حسن النية وقلت يمكن يخلق من ضهر الفاسد عالم ،.
والاهم من كدا انا عمري محد جه سألني على بنت عشان يتجوزها وقلتله كلمة وحشة عليها حتى لو فيها العبر ،انا عندي بنات يابني ومسمحش أني اوقف حالهم دول ولايا وربنا هيحاسبني على كل حرف ذميت بيه اي مخلوق ،ولو تفتكر انا ماكنتش متحمس اوي للموضوع وكتير غيري حذروك ،ابتسم ببشاشة مشعايزك تفضل تلوم حالك كتير ،ربنا ليه حكمة ،وكان لازم تخوض تجربة قا-سية زي دي عشان تستفيد منها كويسوتتعلم انك تفكر كتير وتدرس اي خطوة بتاني قبل ما تخطيها ،.
عمر باقتناع عندك حق بس ليه قلتلي دلوقتي تحديدا على الموضوع ده؟. ،.
فهمي بهدوء عشان افهمك انها ممكن تد-مر حياتك لو اتصرفت تصرف وحش معاها ،واعتقد انك عايز تخلص منهم باي شكل فحاول تهدى وتتحكم كويس في كل انفعالاتك ،.
عمر بك-ره متخافش اصلا انا لهعاتب ولا هفتح اي حوارات مشعشان مر-عوب منها ولا حاجه ،كدا كدا ربنا الحافظ وطالما انا محصن نفسي بالاذكار وبقرء قران بانتظام ومابسيبش فرض وبدعي ربنا انه يسلمني من اي اذى فأنا مطمن جدا ،كل ما هنالك اني كاره اسمي اللي مرطبط بناس زي دي وكل اللي بحلم بيه اني اخرج نفسي من مستنقع القظارة مهما كان التمن ،.
فهمي بدعم وانا معاك لحد ما ننهي كل شيء بهدوء .
وفعلا في اقل من ١٠ دقايق وصلو ودخلو وكانت الأجواء مشحونة بالغ-ضب والك-ره والش-ماتة والع-دائية بين كل الاطراف.،عمر وندى عيونهم اتقابلت في نظرات كره واح-تقار من طرفه وبرود وشماتة من طرفها ،فضل واقف اصادها من غير اي كلام ،دماغه كانت بتراجع حياته معاها بالتصوير البطيء ،بيحاول يشوف ايه اللي صدر منه وحش في حقها ،اتوجع اوي وغصب عنه مقدرش ما يفهمش منها سبب اللي عملته .
،اتنهد بحزن وما ظهرش على ملامحه غير الجمود واخيرا سال باستغراب ،ليه اذيتيني بالشكل ده؟. ،ليه خنتي العشرة والعيش والملح ،ده انا معملتش معاكي غير كل خير .
،كمل بغضب اوعي خيالك المريض يصورلك اني بلومك أو بعاتبك مثلا ،.
سكت شويا وبصلها اوي وكمل بكره ،انا بسالك عشان اسمع اللي يديني اسباب اكتر ومبررات لان-حطاطك ودنو اخلاقك ،.
على فكرة أنا عارف كويس انك موافقه على كل التصرفات القظرة اللي صدرت من امك ، ،ندى اضايقت منه جدا لانه أها-نها ادام الكل وقررت تنفذ اللي امها قالت عليه ،اخدت نفس طويل وحاولت تهدى وقالت بقوة ووق-احه ،طبعا كنت عارفه اكيد وفرحت فيك وانا بسمع الناس بي-شوهو في صورتك وانا يا عيني بيصبروني على ابتلاءي وبيهونو صد-متي فيك .
،كملت بف-جور كان لازم تفكر الف مرة قبل ما تسيبني أخرج من بيتك ،فوق يا عمر ده انا امي رقية واسال الكل عنها ،.
ضحكت بشدة ،وحاولت تسيطر على نفسها وقالت بتوضيح ،عايز تعرف ليه هقولك ،عشان مش انت اللي بحلم بيه ،انت شخص ضعيف ومش مالي عيني لانك طيب وعطوف وفي الزمن ده لازم تبقى جا-حد ومعندكش رحمة ولا شفقة على اي حد ،كملت بسخرية لكن انت بتتعامل مع الوزير زي الغفير عشان كدا هتخسر يا عمر لان الدنيا مبتسميش على اللي شبهك .
،كملت بشراسة ،كنت فاكر هتعرف تكذب عليا وتخليني مخدوعة وانت طلعت معيوب وعايز مني اخيب واقعد من غير عيال ،دي حاجه ،ضيف كمان انك بخيل وميت على القرش وحارمني من اني اشوف الدنيا واستمتع بفلوسك اللي باذن الله مش هتلاقي وريث من صلبك ياخدها ،كملت بتعالي بعدين مش انت الراجل اللي يستاهلني صراحه ،ضحكت باستهزاء وحست بانتصار كبير لما فضحته تاني ادام اخواته واهلها ،عمار قام وكان عايز يمد أيده عليها عشان إهانتها وكذبها وتلويث سمعة اخوه بالباطل ،وقبل ما يفكر يرفع دراعه لقى عمر قرب منه وهمس بضعف ورجاء لو بتحبني اقعد مكانك ،بصله بعتاب ،انا مش صغير عشان ترد بدالي ،هي عاملة خطة مع امها عشان يستفزوني ويجيبو الحق عليا وانا فاهم الاعيبهم دي كويس ومشهقع في فخهم تاني .
،كمل بحزن خليني اخلص منهم بقى ،،عمار رجع كام خطوة لورى بس فضل يبص لندى واهلها بنظرات لو كانت بت-حرق كانو دلوقتي ممكن يتحولو لرماد ،.
فهمي باستياء ،ميصحش كدا يا بنتي اقعدي وكفاية أذى لحد كدا ،ها طلباتكم ايه يا فوزي؟.
،رقية بصت لجوزها بتحذير عشان يفضل ساكت وهي اللي تتصرف وردت ببجاحة ،شوف يا حاج هو اللي كاره وعايز يطلق فأظن يبقى من حق البت تاخد كل حاجة .
،عمر بثبات ،ومالو يا حماتي اللي تحبيه خديه ،كمل وهو بيبص ل ندى بقرف وقال بجمود ،عايزة ايه يا ندى؟. ،دهب ،فلوس ،عفش البيت كله خديه ،خدي اضعاف اللي ليكي عندي ،بس السؤال بقى هل انتو كدا هتشبعو وهتبطلو حقد واذى في خلق الله؟. ،ياترى هتعرفو مسلك لطريق الخير؟ ،راح لرقية وهمس في ودنها بشر ،اوعي تفتكري أن جو عفراكوش وفتح المندل وجو جلى جلى ده هيخوفني؟.
،بصت ليه بصدمة لأنها مش معرفه حد خالص حتى جوزها وبتعمل كدا في السر طب ازاي عرف ،وشها بهت وخافت يبلغ عنها البوليس ،.
اما هو فكان في قمة استمتاعه بخوفها والذعر اللي مالي عيونها ،حاولت تستعيد نفسها وسألته بهمس وتوتر هو انت عرفت من مين؟.
،عمر ببرود وشر مش شغلك ،انا بس حبيت اعرفك اني مش سهل ابدا ولا بريالة زي ما غباءك صورلك ،ان كنت عديت اللي حصل فده بس عشان مفرقليش ومتهزتش ببساطة لاني مش على راسي بطحة ،.
ضحك بانتصار ورجع مكانه تاني ورقية حست بالدنيا كلها ضاقت عليها ،وفضلت تفكر ياترى مين راقبها وهي رايحه للشيخ ممدوح ،دي كانت بتتخفى كويس وبتلبس نقاب اسود وعباية سودة ،.
دماغها مسعفتهاش في الوقت ده ابدا وفاقت من سرحانها على صوت فوزي بيسالها ،ها يا ام ندى المحامي بيقولك تؤمري بايه؟.
،رفعت عينها وشافت توعد من عيون عمار وتحذير وشر ساكن في نظرات عمر وقرف واشمئزاز من عدي ،اخدت نفس طويل وقررت انها مشهتضعف ابدا دلوقتي ولازم تنتقم من عمر وأخواته وتلهف اللي تقدر عليه ،.
ردت ببجاحة ،المهر هاخد ضعفه اتنين ،وقبل ما تكمل خرج عمر وجاب شنطتين كبار ورماهم باحتقار ،وقال ببرود ،متتعبيش نفسك يا خالتي في الرغي الكتير ،.
فتح الشنط وفضاها كلها على الأرض بطريقة مهينة جدا ،قال بعصبية اهي الفلوس اللي طمعتو فيها ومستعدين ترتكبو الف جر-يمة عشانها ،بص ل ندى بكره ونفور ،قومي لميها وروحي حققي اللي بتحلمي بيه ،اتجوزي وخلفي وربي ولادك زي تربية امك ليكي ،بص ل رقية بغضب ،كنت مستغرب وبقول لنفسي كتير مين السبب في انحطاط اخلاق بنتك ،بس مع الوقت اكتشفت المنبع ،طلعتيها مش-وهة وحقودة وبتعض اي ايد بتتمد ليها بالخير ،.
الرابع من هنا
التعليقات