التخطي إلى المحتوى

الحلقة التاسعة

                                    

                                          

جنة الرسلان 

الحلقة التاسعة 

في جناح رسلان 

صحي رسلان و نظر علي الكنبة لم يجد زينة فغضب بشدة لانه اعتقد بأنها غادرت الجناح 

استمع لصوت همهمات فنظر علي الارض وجدها تنام علي الارض و تضم نفسها بشدة و تقول بعض الكلمات الغير مفهومة 

اسرع رسلان لها و وضع ايده علي رأسها وجدها سخنة بشدة 

رسلان : غبي غبي اذاي تخليها تنام بالشكل ده و مفيش غطا تقيل 

عقلة : انت عملت الصح رسلان ديه تستاهل كل حاجة 

قلبة : بس ديه زينة اذاي تسمح ان يوصل بيها الحال لكده

عقلة بحده : هي اللي عملت في نفسها كده لو كانت جت ليا وقالت إنها بتحب واحد و عوزة تتجوزة كنت وقفت معاها قدام الكل بس هي راحت عملت مصيبة و يستحيل اسامحها عليها 

قلبة بحزن : بس

عقلة بغضب : انت تخرس خالص و نتهي الكلام 

وقف رسلان و توجه الي الحمام و اخذ دش منعش و خرج يلف جسده باحدي الفوط و نظر عليها وجدها مازالت تنام علي الارض فتوجه الي غرفة الملابس و اخذ بدله و ارتداها و سرح شعره و تعطر و خرج 

وقف رسلان ينظر عليها و لكن اسرع بمغادرة الجناح و تركها تنام 

في الاسفل 

نزل رسلان و وجد امه و خالتة و شقيقتة يجلسون 

رسلان بابتسامة : صباح الخير 

هنا بحنان : صباح النور رسلان 

روتانا بابتسامة : صباح العسل ريسو 

رسلان بحنان : مالك لولي 

لميس : مفيش حبيبي انا كويسة بس دماغي بتوجعني 

رسلان بحنان : انسي لولي انسي انا موجود و مش هسكت لغاية معرف هو مين و هجيبة و هربية 

لميس بخوف : ماما سعاد اتصلت بيا الصبح و قالتلي انها هتيجي هنا عوزة تطمن على زينة و انا خايفة 

رسلان بجدية : مفيش حاجة تخافي منها انا هعرف اذاي اظبطها و مش هتنطق بكلمة واحدة اطمني

لميس بخوف : يا رب يا رسلان 

هنا : هي فين زينة 

رسلان ببرود : لسه نايمة 

هنا بزعل : ليه كده رسلان هي مكلتش من امبارح كنت صحيها علشان تفطر معانا 

روتانا : انا هقوم اصحيها و خليها تنزل معايا

رسلان بجمود : لا روتو خليها نايمة 

هنا : هو في ايه رسلان مش عاوز البت تاكل معانا ليه انت عملت فيها ايه 

رسلان ببرود : هعمل ايه يعني يالا علي الفطار علشان انا جعان و عندي شغل كتير 

روتانا : خلاص مامي خلينا نفطر دلوقتي و بعد كده نشوفها 

توجه الجميع إلى السفرة لتناول الطعام و لكن قطع ذلك صوت هاتف رسلان و كان رحيم الرفاعي 

 

                

رسلان : جدي رحيم بيتصل 

لميس بخوف : ربنا يستر رد عليه

رسلان : اهدي بقي لولي 

و بجدية : السلامة عليكم و رحمة رحمة الله و بركاته 

رحيم بابتسامة : و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته اذيك يا رسلان 

رسلان : الحمد لله يا جدو حضرتك اخبارك ايه و اخبار تيتة ايه 

رحيم : الحمد لله يا رسلان انا كنت عملت حاجه و قولت اعرفك و تقولي رايك

رسلان : خير يا جدو حضرتك كلام سيف علي رقبتنا احنا ننفذ و بس منقدش نعترض اي اي امر حضرتك تقول عليه

رحيم بحنان : ربنا يخليك يا ولدي انا امبارح كلمت رئيس الجامعة هنا و طلبت منه ينقل ورق زينة الجامعة عندكم بس هو سألني علي اسم الجامعة و انا معرفش قولت أسألك علشان ينقل الورق علي طول و حبيبتي زينة ميضعش عليها الترم و السنة 

رسلان : تمام يا جدو اسم الجامعة لحظة واحدة و هقولك عليه 

رحيم : ماشي يا ولدي 

فتح رسلان جوجل و سأل علي اقرب جامعة خاصة بالإعلام و بالفعل وجد جامعة ٦ أكتوبر 

رسلان : جامعة ٦ أكتوبر يا جدو 

رحيم : تمام يا ولدي هكلمة و بعدها هقولك 

رسلان : تمام يا جدو في اي وقت انا موجود 

رحيم : رسلان خلي بالك من زينة انا عارف انك بتخاف عليها من صغرها بس دلوقتي بقت مراتك خلي بالك منها و حبها فوق حبك ليها 

رسلان : حاضر يا جدو حضرتك عارف اني بجد بهتم زينة 

رحيم بحنان : ربنا يهدي حالكم يا ولدي 

رسلان : ربنا يخليك لينا يا جدو 

رحيم : يالا يا ولدي انا هقفل و هشوف الدنيا هنا و بإذن الله من بكرا خلي زينة تروح الجامعة و تدرس حلو 

رسلان : حاضر يا جدو 

رحيم : يالا يا ولدي سلامة عليكم

رسلان : و عليكم السلام 

اغلق رسلان مع رحيم و رمي الفون علي السفرة 

هنا : في ايه يا رسلان 

رسلان : مفيش ورق زينة بتاع الجامعة هيتنقل جامعة ٦ أكتوبر 

روتانا : كويس  

لميس : انت هتخليها تروح الجامعة تاني رسلان 

رسلان : اه لولي هخليها تروح و تكمل بس تحت حراسة مشددة مش هخليها تلف وراها هخليها ذي الالف انا مش هضيع مستقبلها و حياتها هي هتبقي من الجامعة للبيت و بس 

لميس : ماشي رسلان 

رسلان : طيب يالا انا هقوم عوزين حاجة 

هنا : لا حبيبي توصل بالسلامة 

روتانا : رسلان انا مش هروح الشركة النهاردة 

رسلان : تمام روتو براحتك 

هنا : انا هروح النادي و هاخد لميس معايا

لميس : لا مش عوزة اخرج

رسلان بحنان : لا هتروحي لولي اوعي تحني راسك أفضلي عارفة اني موجود و مش هقبل للميس المغربي تنكسر 

لميس بابتسامة : ربنا يخليك ليا يا حبيبي 

رسلان بابتسامة : حبيبتي يا لولي يالا يا حلوين انا ماشي 

غادر رسلان و صعدت روتانا الي جناح رسلان حتي تصحي زينة و توجهت هنا و لميس الي الخارج للتوجه الي النادي 

        

          

                

في جناح رسلان 

دخلت روتانا الي جناح رسلان و نصدمت عندما وجدت زينة تنام علي الارض فاسرعت لها و جلس بجوارها 

روتانا : زينة زينة حبيبتي اصحي 

زينة بنوم و تعب : امممممممم 

روتانا بحنان : زينة حبيبتي اصحي 

فتحت زينة عيونها الحزينة المكسورة و نظرت الي روتانا 

روتانا بحنان : انتى ليه نايمة علي الارض 

زينة بحزن : امال هنام فين

روتانا بحنان : نامي علي السرير 

زينة بحزن : مش عوزة انام عليه عوزة افضل بعيدة عن رسلان مش عوزة مشاكل 

روتانا بحنان : حبيبتي وحدي الله و طمني حقك هيظهر 

زينة بحزن : عادي هو مين تحت 

روتانا : مفيش حد نونا و لولي راحو النادي و ريسو في الشركة و انا و انتى اللي هنا

زينة : طيب انا جعانة اوي ممكن تخليهم يعملولي اكل 

روتانا بحنان : حاضر حبيبتي قومي خدي دش و انا هكلمهم يعملولك الاكل 

زينة : ماشي 

توجهت زينة الي الحمام و اخذ دش منعش و خرج تلف جسدها بإحدى الفوط و توجهت إلي غرفة الملابس و اخذ ملابس منزلية عبارة عن ترنج شتوي تقيل و ارتدت الاسدال و وقفت تصلي فروضها بخشوع تام 

اما روتانا فامرت الخدم بتجهيز الطعام و احضارة الي جناح رسلان 

بعد فترة صعدت احدي الخدم و هي تحمل صنية مليئة بالطعام و وضعتها و غادرت 

انهت زينة صلاتها و توجهت إلى روتانا و تناولت طعامها بجوع شديد 

كانت روتانا تمسح علي شعرها بحنان و حب 

انتهت زينة من تناول الطعام و نظرت لروتانا بكسوف 

روتانا بحنان : بالف هنا و شفا يا قلبي 

زينة بكسوف : انا كنت جعانة اوي 

روتانا بحنان : لسه جعانة زوزو

زينة بابتسامة : لا الحمد لله على كده 

روتانا : اسمعي بقي اخر الاخبار 

اولا : طنط سعاد هتيجي مصر 

ثانيا : عمو رحيم نقل ورق الجامعة لجامعة ٦ أكتوبر 

ثالثا و ده الأهم : عوزاكي تفوقي لنفسك و لمستقبلك و برنامجك اللي وقفتي حلقة الاسبوع ده 

زينة بابتسامة : انا فرحانة اوي ان تيتة هتيجي و كمان فرحانة ان جدو نقل الورق للجامعة بس خلاص البرنامج انسية 

روتانا بجدية : اسمعيني كويس البرنامج مش هيقف و هيستمر و انتى هتقفي علي رجلك خلاص اللي حصل حصل و انتى دلوقتي لازم تفكري في حياتك انا و انتى عارفين ان رسلان لم الموضوع و خلاص انتهي 

زينة : بس يا روتو

روتانا بجدية : انتهي الموضوع يا زينة انتى هتكملي البرنامج و هتنجحي و هتثبتي للكل انك قوية مفهوم 

زينة بحزن : طيب سبيني فترة 

روتانا بجدية : مفيش حاجة اسمها فترة اسمها هبدأ اجهز حلقة الاسبوع الجاي 

زينة بحزن : مخي مش هيساعدني خالص 

روتانا بجدية : لا لازم تفكري شوفي أراء المتابعين و فكري 

زينة : بس البث هنعمل فيه ايه

روتانا : و لا تشغلي بالك يا قلبي البث هيخرج عادي من جناحي انا هجهزلك كل حاجة كمان انتى عملتي فيزا علشان ينزلك عليها أرباح اليوتيوب و الصفحات التانية 

زينة : انا عندي فيزا 

روتانا : لا احنا هنبعد عن الفيزا ديه الكل عارف عنها و حنا مش عوزين مشاكل 

زينة : طيب هعملها اذاي و اكيد رسلان مش هيسمح ليا بالخروج 

روتانا بابتسامة خبيثة : عيب عليكي يا موزة الفيزا زمانها بتخلص بس كلها ساعة أو ساعتين و نتصل على اليوتيوب و نديهم رقم الحساب 

زينة بابتسامة : ربنا يخليكي ليا يا روتو 

روتانا بابتسامة شقية : عيب يا بت انا مرات عمك 

زينة بحزن : ماجد عمري مكنت متوقعة انه يضربني طول ١٩ سنة عمره مرفع ايده عليا كنت بعتبره اخويا الكبير قبل ميكون عمو بس خلاص الحمد لله على كل حاجة 

روتانا بصراخ : زوزو الفيزا اتعملت و تفعلت 

زينة بابتسامة : بجد طيب هنستلمها امتي

روتانا بابتسامة : بلاش تقلقي واحدة صحبتي هتجيها و هتيجي بعد شوية و دلوقتي هنتصل علي شباب اليوتيوب علشان نعرف اذاي الفلوس هتنزل 

زينة بفرحة : ماشي

روتانا : بسرعة هاتي الفون اللي كلموكي عليه

زينة بحزن : الفون كنت مخبياه في وسط الأجهزة 

روتانا بحنان : بلاش تقلقي الشباب جابو جهاز معاهم و انا بعتهم جابو الباقي و خلتهم يقلبو الجناح بتاعك عن أي حاجه تاني 

زينة بفرحة : ربنا يخليكي ليا يا روتو انتى احسن اخت في الدنيا 

روتانا بحنان : يالا تعالي نطلع الأجهزة و نظبطها و نطلع الفون و نبعت ليهم رقم الحساب 

زينة بابتسامة : يالا 

        

          

                

توجه البنات الي جناح روتانا 

بعد فترة وصلت صديقة روتانا و اعطتهم الفيزا و فضلت معاهم شوية تخبرهم بكيفية طريقة سحب الأموال و كيف تروج زينة للحلقات الخاصة بها و غادرت 

روتانا بجدية : دلوقتي بقي نشوف أراء المتابعين في الحلقة الاخيرة كمان نشوف اقراحاتهم في الحلقة الجديدة و عوزاكي تجهزي قايمة بالأغاني الجامدة 

زينة بتفكير : لا رد

روتانا : بت انا بكلمك 

زينة : معلش بس انا بفكر في حاجه 

روتانا : بتفكري في ايه يا قلبي

زينة : عوزة اخلي البرنامج في بلاد تانية 

روتانا : اذاي 

زينة : يعني كنت بفكر اعمل نفس البرنامج في روسيا و أوروبا 

روتانا : فكرة حلوة بس اذاي 

زينة : عادي انا هعمل حلقة و اذعها هناك و هظبط الدنيا 

روتانا : تمام انا معاكي و هساعدك 

زينة : ربنا يخليكي ليا يا روتو 

روتانا بحنان : حبيبتي يا زوزو 

و بجدية : دلوقتي بقي شوفي شغلك 

زينة : روتو ممكن تخلي طنط سارة تجيب سجادة تقيلة و تفرشها في اوضة الهدوم علشان انا هنام فيها و بعد عن رسلان خالص

روتانا : و ليه مش تنامي علي السرير 

زينة بجدية : روتانا من فضلك مش عوزة مشاكل مع رسلان الحكاية خلصت هو في حاله و انا في حالي 

روتانا : بس

زينة بجدية : من غير بس انا هجهز الحلقة 

جلست زينة تجهز قائمة الاغاني و تجهز كل شي للحلقة 

في المساء 

عاد رسلان الي القصر و صعد الي جناحة 

وجد رسلان زينة تجلس علي الكرسي امام البلكونة و تنظر للخارج بشرود فلم يهتم و توجه الي الحمام و اخذ دش منعش و خرج يلف جسده باحدي الفوط و توجه الي غرفة الملابس حتي يلبس و لكن صدم عندما وجد سجادة سميكة مفروشة علي الارض و يوجد مرتبة عليها و مخدة و بطانية تقيلة موجود علي المرتبة 

رسلان بذهول : هي هتعمل ايه مصيبة لتنام هنا اكيد هتنام هنا يعني فرشة كل ده و في الاخر هتنام علي الارض برا 

ارتدي رسلان ملابسه و خرج يصلي فروضه بخشوع تام و بعد ذلك توجه إليها و جلس علي الكرسي و وضع قدم علي اخري 

رسلان بجمود : من بكرا الصبح تجهزي نفسك علشان هتروحي الجامعة 

زينة : حاضر 

رسلان بجمود : و عزة و جلالة الله يا زينة لو عرفت انك اتكلمتي مع حد او صاحبتي حد لوريكي 

زينة : حاضر 

رسلان بجمود : هيروح معاكي حرس و هيفضلو معاكي و مش عاوز اي مشاكل هناك 

زينة : حاضر 

رسلان بجمود : ممنوع اي حد يعرف انك متجوزة مفهوم 

زينة : حاضر 

رسلان بجمود : الحجة سعاد هتيجي علي اخر الاسبوع ده 

زينة : تمام 

رسلان بجمود : الحرس جابو ليكي كل حاجة و اكيد الجامعة هنا ذي الجامعة هناك 

زينة : حاضر 

رسلان بجمود : لو اي شكوة وصلت ليا منك صدقيني مش هرحمك 

نظرت زينة لعيون رسلان و كأنها تبحث عن رسلان الطيب الذي كان يدللها باي شي و لكن لم تجد فيهم غير الجمود فتكونت الدموع في عيونها و اخفضت نظرها الي الارض

زينة بخنقة الدموع : حضرتك عاوز حاجه تاني مني

رسلان بجمود : لا 

زينة بخنقة الدموع : بعد اذنك هروح انام

توجهت زينة الي غرفة الملابس حتي تنام بها لحظة و نزلت دموعها بغزارة و اخذت تشهق بشدة من شدة الدموع 

كان رسلان يقف في الخارج يسمع صوت دموعها و شهقاتها و جاء ليدخل ليها و لكن وقف و قرر النزول للاسفل 

في الصباح 

في جناح رسلان 

صحيت زينة علي صوت المنبة و توجهت إلي الحمام و اخذت دش منعش و خرجت تصلي فروضها بخشوع تام و بعد ذلك اخذت البرشامة الخاصة بالانيميا وقفت امام ملابسها و اختارت بنطلون باللون الازرق الفاتح مع بدي باللون الأبيض و بوط باللون الاسود و بلطو باللون الوف وايت و شنطة باللون الاسود و رفعت شعرها إلى الأعلي و عملت مكياج هادي يداري اثار الضرب و حملت كشكول و نزلت الي الاسفل 

  

      صحيت زينة علي صوت المنبة و توجهت إلي الحمام و اخذت دش منعش و خرجت تصلي فروضها بخشوع تام و بعد ذلك اخذت البرشامة الخاصة بالانيميا وقفت امام ملابسها و اختارت بنطلون باللون الازرق الفاتح مع بدي باللون الأبيض و بوط باللون الاسود و بلطو باللون الوف واي…

  

    

 

في الاسفل 

كان الجميع يجلسون يتناولون الطعام و لحظة واحدة و كانت زينة تقف أمامهم 

زينة : صباح الخير 

هنا بابتسامة : صباح العسل زوزو يالا حبيبتي اقعدي علشان تفطري 

لميس بحده : انا هقوم

رسلان بجمود : اقعدي لولي و انتي الحرس مستنيكي برا يالا علي الجامعة 

زينة بكسرة : حاضر 

هنا : خليها تفطر الاول 

زينة بكسرة : شكرا يا خالتو انا مش جعانة بعد اذنكم 

نظرت زينة لأمها بكسرة و غادرت القصر 

 

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *