التخطي إلى المحتوى

الحلقة الثالثة

                                    

                                          

جنة الرسلان 

الحلقة الثالثة 

في قصر المغربي 

في الجنينة 

كان رسلان يجلس يشاهد البنات و هو يضحكون عليهم الي ان تعبو و جلسو أمامه علي الارض

رسلان بابتسامة : و الله العظيم انتم مجانين 

روتانا بضحك : ههههههههههه و مالو يا برنس الجنان

زينة بابتسامة : عارف ابية رسلان انا بفرح اوي لما باجي هنا 

رسلان باستغراب : ليه يعني 

زينة بحزن : هناك مينفعش كل حاجة 

رسلان باستغراب : يعني ايه 

زينة بحزن : يعني مينفعش تخرجي برا البيت بعد الساعة ٦ مينفعش تضحكي مينفعش تتكلمي مع حد مينفعش تعترضي علي اي حاجه مينفعش ترفضي ابن عمتك مينفعش ترفعي عينك في حد من الرجالة 

رسلان بحنان : و ليه ساكتة 

زينة بتنهيدة : اعمل ايه يعني 

رسلان : هو انتي عوزة تتخطبي لمازن يعني بتحبية

زينة بدموع : لا مش عوزة و اصلا مش بطيقة بس جدو رحيم امر و لازم يتنفذ اوامرة

رسلان بحنان : حبيبتي اهدي و بلاش دموع

روتانا بحنان : زوزو كلمي ماجد و هو يكلم عمي رحيم 

زينة بابتسامة : ماجد و لا مليون واحد يقدر يغير قرار رحيم الرفاعي اسكتي و نبي 

رسلان بحنان : انا ممكن اتكلم مع الحاج رحيم و انتي ملكيش دعوة 

زينة بابتسامة : سيبك مني انا فرحانة اوي ان جدو اجل الخطوبة لبعد السنة الدراسية متخلص 

رسلان بحنان : ماشي يا زينو

زينة بابتسامة : اشطا يا كنج هطلع شوية و هاجي 

روتانا : هتعملي ايه

زينة بابتسامة : ملكيش دعوة 

جريت زينة بسرعة الي الداخل و دخلت جناح روتانا 

في جناح روتانا 

دخلت زينة بسرعة الي الجناح و اغلقتة خلفها كويس و اخرجت هاتفها و فتحت الفيس الخاص بالبرنامج و عملت لايف و لبست السماعة و غيرت طبقة الصوت 

زينة بابتسامة : فين حبايبي و أصدقائي الكل يجمع ليكم عندي خبر مهم و خلينا نبدأ بأغنية بمناسبة العيد و طبعا مفيش أجمل من كوكب الشرق ام كلثوم خلونا نسمعها و نرجع تاني مع بعض و نقووووووول هواااا هوااااا 

           هواااااا هواااااااااا

مساء الورد مساء الياسمين مساء الفل مساء الانوار مسائي انا Z & R 

مساء العسل : كل سنة و انتم طيبين و بالف خير عيد سعيد عليكم طبعا انا اخر حلقة كانت معاكم يوم وقفة العيد و قولتلك إني اجازة في العيد و قولتلكم كمان اني محضرة مفاجأة كبيرة ليكم علشان كده انا النهاردة بالرغم اني اجازة بس حبيت افرحكم معايا طبعا الكل عارف ان البرنامج بتاعي موجود علي الفيس بوك و اليوتيوب علشان كده انا النهاردة بعلن ان البرنامج هيبقي يومين في الأسبوع يوم الاتنين و الخميس و هيبقي مباشر علي الهوا لمدة ساعتين كاملين و كل حلقة هنعرض مشكلة و هنفتح المكالمات و الرسايل للجميع و اجمد الاغاني العربية الجديدة و القديمة و الاجنية و الشعبية طبعا علشان كده انا النهاردة طلعت علشان ابلغكم بالقرار الجديد و بإذن الله هفتح الرسايل علي الفيس بوك و اليوتيوب و كمان علي رقم الواتس اب برقم 010********* و طبعا الرقم ده هيشتغل واتس اب بس علشان محدش يفكر يتكلم عليه عوزة اعرف من رسائلكم ايه اول حلقة نبدئها مع بعض و دلوقتي اودعكم في امان الله و رعايته و اتمني لكم عيد سعيد عليكم و علي اسرتكم الكريمة كان معكم Z & R من برنامجكم المفضل { الصراحة }

 

                

أغلقت زينة البث المباشر و أغلقت الصفحة و نزلت الي الاسفل بسرعة و توجهت إلي مكتب رسلان بعد ان سألت عليه الخادمة 

في مكتب رسلان

كان رسلان يجلس و علي وجه ابتسامة جميلة 

رسلان : وااااااااااو بجد روعة 

زينة : اوباااااااااا الكنج بيفكر في مين 

رسلان بابتسامتة : بس يا مجنونة 

زينة : لا بجد بتفكر في مين

رسلان : في برنامج الصراحة بجد المذيعة جامدة انا بتابعها من اول حلقة ليها اتمني تظهر في برنامج علي التلفزيون 

زينة : يا رب بص قدام الكنج قال عليها جامدة تبقي هتوصل 

رسلان بضحك : ههههههههههه يالا يا مجنونة ادخلي نامي علشان نصحي بدري و نخرج 

زينة بفرحة : اشطا سلام يا كنج

جريت الي الداخل و هي سعيدة و فرحانة لان رسلان يتابع البرنامج و يتنبأ لها مستقبل ناجح 

في جناح روتانا 

دخلت زينة و هي سعيدة و فرحانة بشدة من كلام رسلان 

روتانا بغمزة : مالك يا صغنن

زينة بابتسامة : رسلان فخور بيا و بيقولي ان البرنامج بتاعي هينجح و بيتمني أظهر علي التلفزيون 

روتانا بهدوء : بس رسلان يقصد Z & R مش انتى 

زينة بحزن : عارفة بس سبيني افرح شوية

روتانا بهدوء : زوزو انتي بتحبي رسلان

زينة بدموع : رسلان حلم و امنية بعيدة اوي هو شايفني الطفلة الصغيرة اللي اتولدت علي ايده في بريطانيا و عمره مهيشفني كبيرة و انثي كاملة غير كده انا هتخطب و تجوز لابن عمتو و انا اصلا مش بحبه و بكره

روتانا بحزن : بس اذاي هتتجوزي واحد و قلبك و عقلك مع واحد تاني 

زينة بدموع : يعني اعمل ايه روتو انتى شايفة اللي انا فيه و مقدرتش اعمل حاجة غير كده احب رسلان و اعيش مع مازن 

روتانا بحزن : بس مازن مش كويس

زينة بدموع غزيرة : خلاص صدر الحكم عليا بالإعدام ذي عزة بالظبط مستحملة ضرب و شتيمة و قلة اهتمام و سقطت مرتين بسبب منصور مهتمش بيها بالعكس ديه كانت مسقطة و دخل زعق فيها و خلها تقوم تنزل مع الستات تحت تجهز الغداء شفتي ظلم اكتر من كده هو انتي فاكرة ان عمتي بتحبني و لا بتخاف عليا اتا هشوف عذاب طويلة 

روتانا بحنان : اهدي حبيبتي اهدي و نسي 

زينة و هي تمسح دموعها : عندك حق انا هنسي دلوقتي و عيش الفترة ديه بمزاجي و براحتي 

روتانا بابتسامة : ايوة كده 

زينة بابتسامة : بقولك ايه تعالي نرقص 

روتانا بضحك : ههههههههههه نرقص تعالي نامي يا بت بكرا في خروجة من اول الصبح مع الكنج و هيبقي متاح لينا نعمل اللي احنا عوزينة

زينة بفرحة : صح عندك حق يالا 

        

          

                

رمت زينة نفسها علي السرير و اخذت تلعب فضحكت عليها روتانا و ضمتها لحضنها و نامو 

في صباح اليوم التالي 

صحي البنات علي صوت خبط علي الباب بشدة فنتفضو بسرعة و اسرعت روتانا الي الباب و فتحت 

روتانا بخضة : رسلان في ايه 

رسلان : معقولة لسه نايمين لغاية دلوقتي 

روتانا : ليه هي الساعة كام 

رسلان : الساعة ٦ الصبح 

روتانا بغيظ : و مصحينا من دلوقتي ليه 

رسلان و هو يمشي : صحي القردة التانية و نص ساعة و تكونو جاهزين و كمان جهزو شنطة هدوم صغيرة تكفيكم لباقي الاسبوع 

زينة بنوم : ليه هنروح فين

رسلان بجدية : فات ٥ دقايق و فاضل ٢٥ دقيقة بعدها هخدكم كده يالا 

زينة بابتسامة : فرييييييرة يا كنج

جريت زينة بسرعة الي الحمام و اخذ دش منعش و تؤضات و خرجت تصلي فروضها بخشوع تام و بعد ذلك توجهت إلي غرفة الملابس و اختارت شورت باللون الازرق مع حزام عريض باللون الازرق و بدي باللون الابيض و كوتش باللون الابيض و رفعت شعرها إلى الأعلي و عملت مكياج هادي و رشت عطرها و خرجت تجري 

  

      روتانا بتصفير : اوباااااااااا علي الموزة اللي هتخطف مننا زينة بابتسامة : بجد حلوة روتانا بحنان : ذي القمر يا قلبي زينة بسرعة : يالا بسرعة البسي يالا روتانا : اشطا جهزي هدوم لينا بقي بسرعة زينة : اشطا روتانا : زوزو هي الهدوم ديه انا بشبة عليها زينة…

  

 

روتانا بتصفير : اوباااااااااا علي الموزة اللي هتخطف مننا 

زينة بابتسامة : بجد حلوة 

روتانا بحنان : ذي القمر يا قلبي 

زينة بسرعة : يالا بسرعة البسي يالا 

روتانا : اشطا جهزي هدوم لينا بقي بسرعة 

زينة : اشطا 

روتانا : زوزو هي الهدوم ديه انا بشبة عليها 

زينة بابتسامة عبط : لا هما 

روتانا بغيظ : يعني ختي هدومي 

زينة بسماجة : علي فكرة التكت ده بتاعك 

روتانا بغيظ : كمان الهدوم جديدة حرام عليكي 

زينة بهدوء : طيب ايه رايك تروحي تجهزي علشان نلحق نخرج من اول اليوم

روتانا بتفكير : عندك حق و بعد كده اضربك 

زينة : انا هروح اجهز الهدوم 

توجهت روتانا الي غرفة الملابس و اختارت شورت باللون الابيض مع خطوط باللون الاسود و بدي باللون الابيض و كوتش باللون الاسود و توجهت إلي الحمام حتي تلبس 

  

      توجهت روتانا الي غرفة الملابس و اختارت شورت باللون الابيض مع خطوط باللون الاسود و بدي باللون الابيض و كوتش باللون الاسود و توجهت إلي الحمام حتي تلبس 

  

 

        

          

                

جهزت زينة شنطة ملابس لهم و جمعت بعض أدوات المكياج 

خرجت روتانا بسرعة و عملت مكياج هادي و رشت عطرها و خرجت تجري 

سحبت زينة الشنطة و خرجت بسرعة و نزلو الي الاسفل 

رسلان بغيظ : لسه بدري يا هوانم

روتانا بسماجة : انا قولت كده بردو 

رسلان بغيظ : ماشي ماشي ادلعو اوي

زينة بابتسامة : ربنا يخليك لينا يا ابية و تفضل تدلعنا

رسلان بصدمة : ايه اللي انتم لبسينة ده

روتانا بسرعة : يالا ريسو هنتاخر

رسلان : علي فكرة هنقابل ماجد هيشفكم كده 

زينة بحزن : حاضر هطلع ابدل هدومي 

رسلان بحنان : لا انتي هتركبي معايا و في مسئوليتي محدش يحكمك يالا 

رفع رسلان النظارة الشمسية علي عيونه و مسك ايد زينة و خرج و خلفة روتانا و شاور لاحدي الحرس بإحضار الشنط 

روتانا بغيظ : هو انا هركب لوحدي

رسلان : لا هتركبي معايا و في الطريق هنقابل ماجد و هتنزلي تركبي معاه

زينة : هو احنا هنروح فين

رسلان بابتسامة : الجونة و هنفضل هناك كام يوم 

زينة بفرحة : و انت اللي هتسوق يبقي نروح بالعربية الاسبور 

رسلان بابتسامة : طفلتي تامر و الكل ينفذ 

شاور رسلان لاحدي الحرس و طلب منه احضار السيارة الاسبور و ركبو فيها و نطلقت السيارات خلف بعضهم البعض بسرعة 

بعد فترة وقف رسلان في انتظار قدوم ماجد الذي اتي و سلم عليهم و حضن زينة و قبل خدها و لم يتكلم علي منظر لبسها و اخذ روتانا و نطلقو خلف بعضهم البعض 

زينة : هي ليه مامي و خالتي مجوش معانا 

رسلان بابتسامة : مين قالك كده هما زمانهم وصلو اصلهم راحو بالطيارة انتي عارفة ماما مش هتقدر تستحمل الطريق 

زينة بابتسامة : كويس علشان نستمتع كلنا 

رسلان : اخبار العلاج ايه

زينة بتذكير : كويس انك افتكرت عوزة اشتري مجموعة منه اللي عندي خلص و آخر علبة معايا 

رسلان بجدية : هي فين 

زينة بابتسامة : لحظة واحدة 

سحبت زينة الشنطة الظهر من الخلف و اخرجت منها علبة الدواء و اعطتها له

زينة بابتسامة : كده تمام يا كنج

رسلان بابتسامة : تمام يا بنوتة الكنج 

زينة بابتسامة : طيب يا كنج بنوتك جعانة اوي 

رسلان بابتسامة : حاضر زوزو هكلم ماجد و ندخل الاستراحة الجاية 

زينة : اشطا انا هكلم ميجو 

اتصلت زينة علي ماجد و أخبرته بالتوجه الي الاستراحة لتناول الطعام فوافق 

بعد مرور ساعة كانت السيارات تقف خلف بعضهم البعض و نزل الجميع و توجهو إلي المطعم لتناول الفطار 

ماجد بحنان : حبيبتي الصغننة 

زينة بابتسامة : ميجو العسل 

ماجد بغمزة : قوليلي بقي قلبتي الكنج فكام 

زينة بابتسامة : عيب عليك يا برنس 

رسلان بابتسامة : في ايه بتقولها ايه

ماجد : ابدا بسأل النصابة قلبتك في كام 

زينة : حرام عليك ميجو انا غلبانة 

رسلان بضحك : ههههههههههه فعلا لدرجة اني جبت لاب توب و فون جديد و بردو المحفظة اتساحبت مني و نفضتها خالص 

ماجد بضحك : ههههههههههه و الله العظيم انتي نصيبة يعني مش كفاية لاب توب و فون و بردو قلبتي المحفظة البت ديه حرامية علي فكرة 

زينة : علي فكرة مختش كتير و اصلا مكانش فيها غير ٥ آلاف 

ماجد بسخرية : بس لا عندك حق 

رسلان : بس يا معفن دول بالدولار مش بالمصري 

ماجد بصدمة : يخربيت فقرك يعني ٥ آلاف دولار

زينة بسماجة : بقولك ايه ابية رسلان ابقي خلي الفلوس بعد كده بالدينار الكويتي أصله اغلي من الدولار 

روتانا بضحك : ههههههههههه  و الله العظيم البت ديه بتفهم 

رسلان بابتسامة : حاضر زوزو المرة الجاية 

ماجد : زوزو ليا كام فيهم

زينة بسماجة : بقولك ايه ميجو اطلب الاكل 

ماجد بغيظ : واطية 

رسلان بجدية : خلاص بقي اطلبو الاكل اللي عوزينة خلينا نلحق نوصل 

        

          

                

طلب الجميع الطعام و تناولوه و غادرو و اعطي رسلان زجاجة مياة لزينة 

زينة : ليه 

رسلان : العلاج يا هانم

زينة بكلدمة : حاضر 

اخذت زينة العلاج و اخذت تصور فيديوهات للطريق و تنشرها علي التيك توك و الانستا و كوواي و علي صفحتها علي الفيس بوك 

بعد فترة وصلت السيارات إلى الجونة و توجهو إلى الفندق 

روتانا بفرحة : تعالي نروح البحر

زينة بفرحة : اشطا يالا 

رسلان : علي فوق استريحو شوية و بدلو هدومكم و ننزل كلنا 

روتانا : احنا اصلا هنروح نشتري مايوهات 

رسلان : اطلعو و انا هجيب ليكم 

روتانا : لا حبيبي احنا هنروح نجيب و نيجي بسرعة و هنروح نلبسهم في الحمام و نرحلكم علي البحر 

ماجد بجدية : طبعا المايوة شرعي علشان غير كده يبقي مفيش نزول مفهوم 

زينة : طبعا يا برنس 

رسلان : بلاش تتاخرو 

صعد رسلان و ماجد الي الأعلي و توجه البنات الي احدي المحلات لشراء مايوهات و خلفهم الحرس

اشترت روتانا مايوه باللون الاسود مع اللون الأبيض برمودا و التوب حمالات 

اشترت زينة مايوه باللون الاسود مع اللون الأحمر و ايضا برمودا و التوب حمالات 

زينة : ده عجبني 

روتانا : اشطا يالا 

توجه البنات الي البحر و أعطو للحرس الهاتف و الذهب و دخلو الي الحمام و بدلو ملابسهم و خرجو و اخذو متعلقاتهم من الحرس و توجهو إلى البحر و جلسو في انتظار قدوم ماجد و رسلان 

روتانا : مامي و لولي هناك اهم

زينة : يالا نرحلهم

روتانا : صباح الورد صبايا

هنا بابتسامة : صباح العسل 

لميس : وصلتم امتي 

زينة : من نص ساعة رحنا اشترينا مايوهات و جينا

روتانا : علي فكرة ماجد هنا 

هنا : عرفين 

زينة : انا جعانة مفيش اكل هنا

هنا : اذاي حبيبتي حالا اجبلك اكل

نظرت هنا في المكان حتي رات جرسونة فشاورت لها

الجرسونة : تحت امرك يا فندم 

هنا بابتسامة : معلش ممكن تجيبي اي معجنات 

رسلان : صباح الخير 

الكل : صباح النور 

رسلان : هاتي سلطة فواكه للانسات و اتنين قهوة مظبوطة و اتنين عصير و قولي للمطبخ ان الطلبات ديه لرسلان المغربي

الجرسونة : تحت امرك يا رسلان بيه

زينة بتزمر : انا مش بحب سلطة الفواكه 

رسلان بحنان : هتعجبك 

زينة بتزمر : اوف اوف اوف اوف اوف اوف 

ماجد بضحك : ههههههههههه احسن فرحان فيكي 

زينة بغيظ : شايفة خطيبك روتو

روتانا بضحك : ههههههههههه عمك يا قلب روتو 

لحظات و جاء موظف و خلفة الجرسونة تحمل طلبات رسلان 

الموظف : حمد لله على السلامة يا رسلان بيه

رسلان : الله يسلمك 

الموظف : طلبات حضرتك و الشيف بنفسه جهز الأطباق ذي مبتحبها

رسلان : تمام 

وضعت الجرسونة الأطباق امام البنات و القهوة امام الشباب و العصير امام النساء 

زينة بتزمر : مش عوزة 

روتانا باستمتاع : وااااااااااو طعمة جامد و الله جربية زوزو

زينة : لا 

لف رسلان الكرسي الخاص بزينة و حمل الطبق و ملئ المعلقة 

رسلان : يالا بنوتي كلي

زينة : مش بحب الفواكه

رسلان بحنان : يالا بنوتي 

تناولت زينة منه و بالفعل عجبها جدا 

زينة بفرحة : الله ديه طعمها حلو اوي 

رسلان بابتسامة : بالف هنا يالا كلي

زينة : خلاص انا هكمل 

رسلان : توتو خلاص صدر الأمر 

ماجد بضحك : ههههههههههه الله عليك يا كنج

رسلان : اخرس 

تناولت زينة محتويات الطبق و كانت تتمتع بيه بشدة حتي انهتة 

روتانا : يالا بقي ننزل البحر 

رسلان : يالا ماجد روتانا في ايدك مش تسبها 

ماجد : بلاش تقلق و انت خلي بالك من زوزو

رسلان : اكيد طبعا 

توجه الأربعة الي البحر حتي يعومه  

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *