التخطي إلى المحتوى

الحلقة الأخيرة

          

                

في لحظة كانت زينة تنام علي السرير و رسلان فوقها 

زينة : في ايه رسلان 

رسلان بحب : وحشني كلمة ريسو اوي منك 

زينة : ابعد رسلان 

رسلان بحزن : سامحيني جنتي سامحيني انا اسف 

زينة : عرفت امتي انك بتحبني

بعد رسلان عنها و سحبها و جعلها تجلس بين أحضانة 

رسلان بتنهيدة : من زمان اوي بس كنت خايف اخون الأمانة عمي منصور الله يرحمه قالي زينة اختك ذي روتانا كنتي بتكبري قدامي و مقدرتش محبكيش و عشقتك اكتر كنتي تيجي تجري عليا و تقعدي في حضني و تفضلي تبوسيني كنت بعشقك اكتر 

زينة : علشان كده كنت بتخني مع الستات

رسلان بحزن : عارف اني غلطان و ظالم و كنت حابب العيشة ديه البنات حوليا كتير الكل كان بيقول رسلان المغربي راح رسلان المغربي جيه الكل كان بيعملي الف حساب و البنات كانت بتترمي تحت رجلي اتصاحبت علي واحد فهمني انه عادي و عملت علاقات نسائية و تعرفت باسم الدنجوان  

زينة بدموع : انا مش هقدر امشي معاك و لاقي واحدة جاية تقولي انك كنت معاها في السرير و انا هقدر استحملك 

رسلان بحزن : بالله عليكي بلاش دموعك ديه بتقتلني يشهد عليا ربنا اني بعت الشقة و بعت عن كل الستات من ساعة مبعتي عني زينة انا بعشقك 

زينة بدموع : و انا كمان بحبك اوي بس 

رسلان بفرحة : زوزو حبيبتي من غير بس كل حاجة هتتصلح اطمني 

نظرت له زينة فنحني يقبل شفايفها بكل عشق و نعومة يعزف عليهم أجمل سنفونية عشق و هيام و كانت ايده تسير علي جسدها بحرية تامة و ايده الاخري علي رأسها يقربها منه بشدة 

رفعت زينة اديها علي شعره تلعب بيه 

ترك رسلان شفايفها و نزل علي صدرها يقبله و قام بنزع البدي الخاص بها و اصبحت عارية الصدر و اخذ يقبل بطنها و صدرها و هي تستقبل منه كل شي بمتعه 

في لحظة واحدة كان رسلان يبعد عنها و يضمها لحضنة 

رسلان بعشق : اعملي حسابك احنا هنجهز للفرح كفاية كده بعد انا عندي ٣٥ سنة نفسي في أطفال منك 

زينة بكسوف : ماشي ريسو بس شوية كده علشان لسه البرنامج في الاول استنا اربع او ست شهور و نعمل الفرح

رسلان بحنان : حاضر بس اعملي حسابك هترجعي تعيشي في القصر تاني

زينة بجدية : لا رسلان انا مش هسيب بيتي غير علي الفرح 

وقفت زينة و توجهت إلي الحمام و اخذت دش منعش و تؤضات و خرجت تلف جسدها بإحدى الفوط و توجهت إلي غرفة الملابس و اخذ ملابس لها و ارتدت الاسدال و صلت فروضها بخشوع تام و بعد ذلك توجهت إلي الملابس و اخذت سلوبتة باللون الاسود مع بليزر باللون الابيض و جذمة بكعب عالي باللون الاسود

  

      وقفت زينة و توجهت إلي الحمام و اخذت دش منعش و تؤضات و خرجت تلف جسدها بإحدى الفوط و توجهت إلي غرفة الملابس و اخذ ملابس لها و ارتدت الاسدال و صلت فروضها بخشوع تام و بعد ذلك توجهت إلي الملابس و اخذت سلوبتة باللون الاسود مع بليزر باللون الابيض و جذمة …

  

    

        

     

        

          

                

و عملت مكياج هادي و رشت عطرها و رفعت شعرها إلى الأعلي و نزلت و توجهت إلي جدها و جلست علي قدمه 

زينة بابتسامة : رحيمي صباح العسل 

رحيم بحنان : صباح الورد بنوتي

زينة بابتسامة : ممكن بلاش تزعل انت مش ذنبك حاجه كل واحد حر في حياتة و قلبة انا استكفيت بيك عن الكل 

رحيم بحنان : بحبك اوي يا قلبي 

رسلان بغيظ : ايه يا حبيبتي هو مفيش كراسي فاضية 

زينة : يعني ايه 

رسلان بغيظ : قومي يا بت و اترزعي علي الكرسي

زينة و هي تقبل جدها : لا هنا حلو و طعم 

رسلان بغيظ : كفاية بوس 

زينة بابتسامة : رحيمي انا ماشية راحة مكتب النائب العام 

سعاد بصراخ : قومي يا بت لميس من علي رجل جوزي

زينة بدلع : رحيمي مشي الست ديه 

سعاد بابتسامة شر : بس كده حاضر 

اقتربت سعاد و قامت بشد شعرها فصرخت بشدة 

زينة بصراخ : سعاد سيبي شعري 

رحيم : خلاص يا حجة سيبي شعر البت 

سعاد بغيظ : اخر مرة تقرب منك عندك جوزك حبي فيه براحتك

اقترب رسلان منهم و حرر شعر زينة و ضمها لحضنة و اخذ يمسح علي شعرها 

زينة بغيظ : و النعمة يا سعاد لوريكي 

سعاد بصراخ : تعالي هنا يا بت 

طلعت زينة تجري و خلفها رسلان يضحك عليها 

اسحاق بحنان : أميرتي صباح الورد 

زينة بابتسامة : صباح النور ايو 

اسحاق : يالا 

ركب الجميع السيارات و نطلقت خلف بعضهم البعض للتوجه الي مكتب النائب العام 

في مكتب النائب العام 

دخلت زينة و رسلان الي المكتب 

صقر : كل ده يا هانم

زينة بابتسامة : معلش بقي صقر خليها عليك 

صقر : اهلا و سهلا أستاذ رسلان

رسلان : اهلا بيك اتفضلو 

صقر : طبعا انتى عارفة اللي حصل امبارح قلب الدنيا غير مجموعة من المحامين رفعو قواضي عليها 

رسلان : ليه هي مشكلة زينة الباقي مالهم

صقر : للأسف الشديد كل واحد قدم بلاغ قال فيه انها خطر على حيات زينة و ان زينة مسلهم الأعلي و انهم بيحبوها غير أن سوائل التواصل الاجتماعي ولعو الدنيا و طالبو باعدامها لأنها السبب في اذيتها غير أن حقوق الإنسان ادخلو و رفعو قضية عليها و حقوق المرأة كمان القضية اتحولت لقضية رأى عام و الكل بيطالب منها بالقصاص 

زينة : هنعمل ايه رسلان الحكاية وسعت اوي انا مكنتش اقصد كل ده 

صقر : زينة للأسف احنا هنفتح المحضر و هناخد اقوالك و المحضر هيترفع للمحكمة 

زينة بحزن : ليه عملت كل ده 

صقر : زينة انتى ملكيش اي ذنب هي اللي عملت كده في نفسها هي اللي كرهتك و اذتك

زينة بحزن : عارفة بس ديه بنت عمتي و عمتي بتكرهني و ليها طفلة و هتكون نقطة سوده في حياتها 

رسلان بحنان : حبيبتي كل واحد بيشيل نتيجة غلطته

زينة : و لما نجيب اطفال و يكبرو نلاقي واحده بردو بتخطط لاذيتهم ديه دايرة اديك شفت صفاء كانت بتكره ابويا و هي سارة بتكرهني و بنتها هتكره ولادي لازم تتصرفو

صقر : و انتى ليه عرفتي الناس ليه مرحتيش لجدك وقولتي ليه علي كل حاجة ليه فضحتيها 

زينة بحزن : مكنتش اقصد كل ده انا كنت اقصد افضحها ذي مفضحتني قدام الناس 

صقر بجدية : يبقي كل واحد يتحمل نتيجة أفعاله

زينة بحزن : بس

صقر بجمود : من غير بس انتهى الكلام دلوقتي انا هفتح المحضر معاكي و كل الفيديوهات هتبعتيها ليا علشان ارفقها مع المحضر و مش عاوز كلمه زيادة 

رسلان بهدوء : زينة صقر بيتكلم صح 

        

          

                

مر الوقت و سجلت زينة كل شي حدث معها في المحضر و طلب صقر احضار سارة و تم مواجهتها بالكلام و الفيديوهات و كانت مصممة علي الإنكار و لكن لم يهتم صقر و اغلق المحضر و رفعة للمحكمة 

غادرت زينة و رسلان و توجهو إلي احدي المطاعم و تناولو الطعام سويا و اخذو يضحكون مع بعضهم و اتت بعض الشباب و طلبو من زينة التصوير  معهم لانهم يحبونها و يحبون البرنامج الخاص بها 

تم تحديد موعد المحكمة و احضر رسلان المحاني الخاص بيه للدفاع عن زينة و بعد مناقشات و مرافعات كثيرة تم تأجيل القضية ليوم اخر 

استضافت زينة رجل الأعمال زيدان الألفي في البرنامج و قامت بفضحة و من معه و تم تتوريط وزير في القضية و ما حدث جنن الجميع 

تم القبض على زيدان و الوزير و تحولت القضية لراى عام 

اشتهرت زينة بالملفات الساخنة و اصبح خلال شهرين البرنامج من أشهر برامج التوك شو علي مستوي عالمي 

بعد عدد من الجلسات تم الحكم علي سارة ٥ سنوات مع الشغل 

بعد ما فعلتة زينة في البرنامج اصبح يخاف رسلان

عليها بشدة و بعد الشد بينهم وافقت زينة للانتقال للعيش مرة اخري في قصر المغربي و بتلك الطريقة اعلن رسلان المغربي بأنها تحت حمايتة فلم يستطيع احد التقرب منها 

قرر مازن طلاق سارة و اعلان زواجه من اخري و بعد فترة توجهت زوجته الي الدكتور للكشف لتأخر الحمل و بالفعل اكتشفت انها حامل و فرحت بشدة 

انصدمت العائلة عندما جاء اعلان من المحكمة باخذ طفلة سارة لأنها غير ماتمنة عليها و ما صدمهم اكثر عندما علمو بأن سارة قامت بتبني الطفلة من احدي دار الأيتام من الإسكندرية و تذكرو بأنها بالفعل سافرت في الشهر الاخير لها مع امها لقضاء اسبوع قبل الولادة و لكن كان الجميع يعلمون بأنها في القاهرة و ليست الإسكندرية و بالفعل تم أخذ الطفلة 

حاولت لميس كثيرا التحدث مع زينة و لكن لم تعرف فهي مازالت لم تسامحها حتي ان سقطت مغشي عليها و توجهو بها الي المستشفي و علمت زينة بذلك و هي علي الهواء مباشرة فقامت بنزع الميكرفون و خرجت تجري و لم تهتم بالحلقة و البث المباشر و اي حد و توجهت إلي المستشفي للاطمئنان عليها و صالحتها 

توجهت زينة الي الصعيد و اخذت منصور و توجهو إلي النيل و اخبرته زينة بأنها علمت من هو الشخص الذي يساعدها فرتبك منصور و اخبرها بالحقيقة بأنه كان يخرج لإرسال الطعام منزل الجدة توحيدة و راهم يقفون مع بعضهم و ستمع لكل شي لذلك امر شخص بتعقبهم و تصوير ككل شي يحدث و هو من ارسل ذلك الشخص الي منزلها و قام بتبديل العلاج و عندما اطلق الرصاص عليها كان يعلم أين يضرب كان يخاف ان يضربها والده او جده لذلك هو من اسرع بذلك 

        

          

                

اليوم مختلف فقد قرر رسلان تجهيز كل شي لاقامة الزفاف الاسطوري لهم 

اولا : قام بتجديد الدور العلوي و فرش جناح كبير لهم باللون البيج و السرير باللون الجولد 

  

      اولا : قام بتجديد الدور العلوي و فرش جناح كبير لهم باللون البيج و السرير باللون الجولد 

  

     

( صورة الجناح ) 

ثانيا : تجهيز القاعة و كانت في الجونة و تم ارسال الدعوات لعدد كبير من الصحافة و رجال الأعمال و المعارف

ثالثا : احضر لها ملابس كاملة علي ذوقة الخاص 

رابعا : طلب من مصممة الازياء العالمية سبرين النجار او سابي نيجو تصميم فستان الزفاف و فستان الحنة و بدلة له و احذية خاصة بالفساتين و ايضا شي علي ذوقة الخاص وافقت

خامسا : جهز حنة كبيرة لها كما كانت تحلم 

سادسا : جهز شهر العسل في المكان الذي كانت تحلم بيه جنتة 

رسلان بعشق : جنتي انا جهزت كل حاجة ناقص بس الفستان 

زينة بذهول : انت بتهزر صح

رسلان ببراءة : لا يا روحي انا جهزت الجناح و انتى اختارتي كل حاجة فيه وو هدومك انا جبتها علي ذوقي و الفرح هيتعمل في الجونة و كروت الدعوة اتوزعت 

زينة : بس رسلان انا مش هعرف اخذ اجازة من البرنامج 

رسلان بابتسامة : حبيبي البرنامج اصلا هيقف لمدة شهر اجازة ذي باقي البرامج 

زينة بغيظ : يعني انت مرتب كل حاجة 

رسلان : اه انا عندي ٣٦ سنة عاوز أطفال بقي 

زينة : و انا مالي يا عم انا لسه صغننة ربيني انا و خلاص 

رسلان بهدوء : زينة حبيبتي انتي مش عوزة أطفال مني

زينة بعصبية : تصدق انك مجنون و اهبل علشان انا عوزة أطفال العب بيهم انا لو مكنتش عوزاك كنت اطلقت منك و سبتك بس انا بحبك انت غبي رسلان 

رسلان بعشق : و الغبي بيعشقك 

انحني يقبل شفايفها بكل عشق و نعومة 

مر الوقت و سافر الجميع إلى الجونة لاقامة الزفاف الاسطوري وقد حضر مجموعة من المطربين 

زينة بابتسامة : فين يا بيه الفستان و لا هنزل بالبجامة 

رسلان بمشاكسة : بقولك ايه متيجي نهرب مش لازم فرح 

زينة بغيظ : اتعدل علشان مقتلكش

رسلان : بقيتي شريرة زوزو 

        

          

                

الباب خبط و دخل مجموعة من الشباب يحملون صناديق و وضعوها علي الارض 

فتاة : مساء الخير حضرتك ده فستان الحنة و ده فستان الزفاف و الاحذية و البدلة الخاصة بحضرتك و معاها صندوق في جناحك

رسلان : شكرا يا انسة و شكريلي مدام سبرين 

سبرين بابتسامة : تقصد ايه يا بيه انا جاية احضر الفرح بدعوة خاصة من العروسة القمر 

زينة بابتسامة : اهلا و سهلا نورتي و شكرا على الفساتين 

سبرين بابتسامة : مفيش شكر  بينا يا قمر عوزاكي تقيسي الفساتين علشان لو في اي تعديل

رسلان : لا انا عارف المقاس كويس و هي هتشوف فستان الحنة بكرا و فستان الفرح يوم الفرح 

زينة بغيظ : بس انا عوزة اشوف الفساتين

رسلان بابتسامة : انتى عارفة اني بعشقك و اكيد مش هجيب حاجه وحشة ليكي 

روتانا : خلاص يا بت قلك لا خلاص لازم يتحايل انا لو منك ريسو اضربها

زينة برفع حاجب : يضرب منيي يا روح امك منك ليه 

هنا بضحك : ههههههههههه اخيرا ابني اتربي احسن 

استمر الضحك و الهزار بينهم و جاء يوم الحنة و لبست الفستان الذي كان حديث الجميع 

كان الفستان باللون الروز كب من منطقة الصدر و طويل الي الارض و من منتصف البطن حتي نهاية الفستان منقوش و ينتشر بيه الكثير من الورود  و من الخلف ينزل بديل كبير 

  

      كان الفستان باللون الروز كب من منطقة الصدر و طويل الي الارض و من منتصف البطن حتي نهاية الفستان منقوش و ينتشر بيه الكثير من الورود  و من الخلف ينزل بديل كبير 

  

    

  

  

      و لم يتوقف رسلان عن اذهال زينة و الجميع فقد احضر لها فرقة هندية اتي بها خصيصا من الهند و ارتدت زينة ملابس هندية و كانت جميلة جدا 

  

    

          

و لم يتوقف رسلان عن اذهال زينة و الجميع فقد احضر لها فرقة هندية اتي بها خصيصا من الهند و ارتدت زينة ملابس هندية و كانت جميلة جدا 

  

      و لم يتوقف رسلان عن اذهال زينة و الجميع فقد احضر لها فرقة هندية اتي بها خصيصا من الهند و ارتدت زينة ملابس هندية و كانت جميلة جدا 

  

    

        

     

  

        

          

                

استمر الحفل لوقت متأخر و بعد ذلك صعد الجميع الى غرفهم للراحة فكان رسلان جعل ليلة الحنة قبل الفرح بيومين حتي تستريح زينة و الضيوف 

و اليوم هو يوم الفرح الذي كان في الصباح و ليس المساء حتي يتيح لصغيرتة الرقص و الفرحة لوقت طويل قبل السفر في فجر نفس يوم الزفاف 

نزلت زينة في يد جدها الحبيب رحيم الرفاعي الذي سلمها لفارسها رسلان المغربي و كانت تتالق بفستان زفاف ملكي أشعل حديث السوشل ميدا من شدة ضخامتة و فخامتة و يكفي انه تصميم ملكة النار سابي نيجو 

  

      نزلت زينة في يد جدها الحبيب رحيم الرفاعي الذي سلمها لفارسها رسلان المغربي و كانت تتالق بفستان زفاف ملكي أشعل حديث السوشل ميدا من شدة ضخامتة و فخامتة و يكفي انه تصميم ملكة النار سابي نيجو 

  

    

    

قدم رسلان لزينة شبكتها و عبارة عن طقم من الماس رائع الجمال من تصميم ملكة النار سابي نيجو و خاتم الزواج

  

      قدم رسلان لزينة شبكتها و عبارة عن طقم من الماس رائع الجمال من تصميم ملكة النار سابي نيجو و خاتم الزواج

  

    

     

      استمر حفل الزفاف الاسطوري و احيي الزفاف نخبة من المطربين و ابرزهم القيصر كاظم الساهر و حمادة هلال و عمرو دياب 

  

    

      

استمر حفل الزفاف الاسطوري و احيي الزفاف نخبة من المطربين و ابرزهم القيصر كاظم الساهر و حمادة هلال و عمرو دياب 

كانت زينة بين أحضان رسلان الذي لم يتركها ابدا الي ان جاء ماجد و سحبها من حضنة و ضمها لحضنة و قبل رأسها بكل حنان و حب 

ماجد بحب : مبروك يا قلبي الف ملياااااار مبروك 

زينة بفرحة : شكرا ميجو 

ضمها لحضنة و استمر في الرقص معها 

كما رقصت مع جدها و منصور الذي ضمها لحضنه و قبل رأسها و تمني لها حياة زوجية جميلة و هادئة و رومانسية 

سافر العرسان الي قضاء شهر العسل في إحدى الجزر الجميلة 

استمرت الحياة بين الجميع و لم يخلف رسلان وعده لها بأنها ستكون ملكة متوجة علي عرش قلبة فهو استكفي بها من نساء العالم و لم يمنعها من عملها و الشهرة التي حصلت عليها من البرنامج الخاص بها 

كان رسلان يتمني ان يرزقة الله بالأطفال من جنتة و لكن حتي الان و بعد رجوعهم من شهر العسل و ها قد مر ٥ شهور و لم يحصل حمل و كان يعلم بأن صغيرتة لم تتناول اي وسيلة لمنع الحمل حتي هي كانت ترغب في معرفة سبب تأخر الحمل لذلك قررت الذهاب الي المستشفي للكشف عند الطبيب معاذ 

معاذ : اهلا و سهلا اتفضلو 

رسلان بابتسامة : اهلا بيك 

معاذ بابتسامة : اخيرا اتجوزتم مبروك

زينة بابتسامة : انا حابة الاول اشكرك علي كل حاجة عملتها معايا بسببك انت انا سافرت و رجعت قوية و بقف قدام اي حد 

معاذ : انا معملتش غير الصح المهم المذيعة القمر جاية ليه اوعي تكوني حامل المرة ديه بجد 

زينة بابتسامة : لا انا جاية اكشف انا بقالي ٦ شهور متجوزة و لسه محصلش حمل 

معاذ : زينة حبيبتي انتي لسه صغيرة حتي مكملتيش سنة جواز ليه الاستعجال 

زينة : انا حابة كده ممكن 

معاذ بتنهيدة : ممكن اتفضلي ادخلي هنا و هبعتلك الممرضة تساعدك 

توجهت زينة الي غرفة الكشف و جاءت الممرضة و جهزتها و سمحت للدكتور و رسلان بالدخول 

كشف معاذ عليها و تركها و عاظ الي المكتب حتي تجهز نفسها 

زينة : في ايه 

معاذ : زينة انا عوزك تمسكي أعصابك و انت كمان رسلان

رسلان بخوف : في ايه دكتور معاذ 

معاذ : للأسف بعد سبع شهور هيوصل نسخة منكم بس انا عاوز اعرف هيبقي شبة مين فيكو 

زينة : يعني ايه

رسلان بهدوء : انت تقصد انها حامل 

معاذ بابتسامة : الف مبروك زينة حامل في شهرين 

صرخت زينة بفرحة و حضنها رسلان و اخذ يشكر رب العالمين علي تحقيق امنيتة 

مرت اشهر الحمل علي زينة و كانت تباشر عملها بطريقة طبيعية 

قررت زينة عمل حفلة لمعرفة جنس البيبي و عزمت الجميع و وقفت بجوار رسلان حتي يعلمو ما نوع الجنين وو في لحظة واحدة انطلق لونين الازرق و البينك فصرخ رسلان بفرحة لانه سيرزق بتوأم من جنتة و حبيبتة

اختارت زينة و رسلان اسماء الاجنة الولد زين علي اسم والده و البنت روسيل 

تستمر الحياة بحلوها و مرها نسقط و نقوم ننجح و نفشل و لكن ما كتبة لنا الله هو رزقنا نعيش احداث حياتنا 

 

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *