التخطي إلى المحتوى

الحلقة السابعة و العشرون

                                    

                                          

جنة الرسلان 

الحلقة السابعة و العشرون 

في القناة 

انهت زينة البرنامج و صدر تصفيق عالي و تصفير من شدة انبهارهم بلباقة و حديث زينة 

سيف بفرحة : هايل برنسيسة هايل بصراحة كنتي فوق الممتازة

زينة بابتسامة : شكرا 

مروة بابتسامة : جمداااااااان 

اسحاق بحنان : مبروك أميرتي 

زينة بابتسامة : شكرا يا جماعة ردود الميديا ايه

زين : الحلقة من اول ظهورك و هي حديث الناس علي الميديا غير كده الناس قدرت تاخد ليكي الحلقة و تقطعها و كاتبين أجمل الكلمات عليكي 

زينة بابتسامة : تمام يالا اسحاق 

اسحاق بحنان : يالا 

زينة بابتسامة : سلام يا شباب 

اخذت زينة حقيبة يدها و غادرت و بجوارها اسحاق 

في صباح اليوم التالي 

اتصل رحيم علي زينة التي كانت تنام بعمق و صحيت علي صوت الهاتف 

زينة بنوم : الو 

رحيم بحنان : صباح الورد و الياسمين على احلى بنوتة في الدنيا

زينة بابتسامة : رحيمي صباح العسل 

رحيم بحنان : اول مره اعرف ان حفيدتي الجميلة مذيعة كبيرة 

زينة بمشاكسة : عجبتك رحيمي 

رحيم بحنان : طبعا انا من الصبح و انا ماشي رافع راسي وسط الناس و الكل بيبارك ليا علي البرنامج 

زينة بابتسامة : رحيمي بجد عجبتك الحلقة 

رحيم بحنان : و الله يا بنتي الحلقة جميلة و اصلا انا بتابع البرنامج من زمان 

زينة بصدمة : انت بتهزر صح يعني ايه بتابع البرنامج 

رحيم بضحك : ههههههههههه اه يا شقية بتابع البرنامج لحلقة بحلقة و كنت بلغي اي معاد في وقت الحلقة 

زينة بصراخ : يا رحيم يا جامد ايوه بقي هو ده الكلام المظبوط 

رحيم بضحك : ههههههههههه يا مجنونة اهدي بس منصور شايط علي الاخر و مصدوم صدمة 

زينة بضحك : ههههههههههه سيبك منه هو علي طول شايط الظاهر طنط وفاء كانت بتتوحم علي ريحة قش محروق 

رحيم بضحكة رنانة : هههههههههه هههههههههه لو سمعك منصور هيعلقك 

زينة بضحك : ههههههههههه هو كده كده عاوز يعلقني 

رحيم بحنان : زينة حبيبتي هتعملي ايه دلوقتي مع الكل 

زينة بجدية : لازم اعرف مين اللي اذاني و عوزة اربي الكل و كل واحد اذاني لازم يتحاسب 

رحيم بحنان : و انا معاكي و في ظهرك 

زينة بابتسامة : ربنا يخليك ليا يا حبيبي

رحيم بحنان : يالا يا روحي قومي اجهزي و افطري و عاوز حلقة النهاردة تكون جامدة 

زينة بابتسامة : سمعا و طاعة رحيمي 

رحيم : صحيح ايه الحلقة الجامدة اللي اعلنتي عليها 

زينة بمشاكسة : انت عاوز تعرف اسكربت الحلقة علشان تبعها لاعدائي 

رحيم بمشاكسة : لا عاوز اعرف موزتي هتحكي عن ايه

زينة بابتسامة : بلاش تقلق يا برنس هتبقي حلقة ضرب نار و هخلي الكل يعملي مليون حساب 

رحيم : صحيح رسلان لما عرف انك مشيتي كان هيولع في البيت 

زينة ببرود : يالا هو ابن حلال و يستاهل 

رحيم بمشاكسة : بس جامد رسلان 

زينة باستغراب : مش فاهمة تقصد ايه 

رحيم : يا بت يعني مش فاهمة 

زينة : و الله العظيم مش فاهمة 

رحيم بمشاكسة : حتي العلامة اللي حطها علي رقبتك و كانت منورة ده الستات كانت قاعدة محروق دمهم 

زينة بضحكة رنانة : هههههههههه هههههههههه اسكت رحيمي الزفت خادني علي خوانه كان بيسرح شعري و قام عامل كده 

رحيم بمشاكسة : علقك يا موكوسة علقك خلاص بقيتي بتاعته

زينة بجدية : توتوتوتوتوتو عيب عليك يا رحيمي تعرف ان زينة هتسكت بسهولة ده بعده هربيه الاول علي كل حاجة عملها و بعد كده نشوف هقبل اكمل معاه و لا انفض ليه 

رحيم بجدية : زينة حبيبتي اسمعيني كويس اوعي عقابك لارسلان يبقي براجل تاني لان الغيرة وحشة

زينة بجدية : و انا تربية رحيم الرفاعي و بنت منصور الرفاعي و عمري مهسمح لأي حد يقرب مني 

رحيم بحنان : عارف يا قلبي 

زينة بابتسامة : اشطا رحيمي يالا سلام موقت 

                                  

 

                

أغلقت زينة مع جدها و توجهت إلي الحمام و اخذت دش منعش و تؤضات و خرجت تصلي فروضها بخشوع تام استمعت لصوت رنين هاتفها فتوجهت له و ردت

زينة : الو

المتحدث : صباح الخير زينة هانم 

زينة : صباح النور خير 

المتحدث : في مشكلة 

زينة بتنهيدة : ايه علي الصبح

المتحدث : شركات المغربي سحبت الاعلانات من البرنامج 

زينة بضحكة رنانة : هههههههههه هههههههههه و طبعا ده اللي كنت متوقعاه 

المتحدث : فعلا من شوية اتصل عليا مدير العلاقات العامة للشركة و طلبو وقف الاعلانات 

زينة بابتسامة : تمام متعملش حاجة لغاية مرجعلك 

المتحدث : اوامرك 

اغلق معها و تنهدت زينة 

زينة بابتسامة خبث : ابتديد تلعب ريسو متعرفش ان انا تربيتك و حافظة كل اساليبك بس معلش خلينا نبدأ اللعب علي اصولة 

و توجهت إلي غرفة الملابس و اخذ ملابس لها عبارة عن فستان باللون الابيض لمنتصف الفخد مع حذاء بكعب عالي باللون الازرق و شنطة باللون الازرق و رفعت شعرها إلى الأعلي و عمله مكياج هادي و رشت عطرها و نزلت الي الاسفل 

  

      اسحاق بحنان : صباح الورد أميرتي زينة بابتسامة : صباح العسل ريو اسحاق : شكلك ناوية علي مصيبة زينة بضحكة رنانة : هههههههههه هههههههههه عيب عليك يا رياسة انا بردو بتاعة مصايباسحاق بسخرية : انتى لا طبعا انتى ملاكي بس اسود لو قبل سفرك لروسيا كنت صدقتك …

  

      

اسحاق بحنان : صباح الورد أميرتي 

زينة بابتسامة : صباح العسل ريو 

اسحاق : شكلك ناوية علي مصيبة 

زينة بضحكة رنانة : هههههههههه هههههههههه عيب عليك يا رياسة انا بردو بتاعة مصايب

اسحاق بسخرية : انتى لا طبعا انتى ملاكي بس اسود لو قبل سفرك لروسيا كنت صدقتك بس بعد كده عمري مهصدقك يا بت ده ابليس مجمع عيالة و قاريبة و ماسكين ورقة و قلم بيتعلمو منك فنون المصايب 

زينة بضحك : ههههههههههه علشان تعرف اني بعلم الاجيال القادمة فنون التخطيط للمصايب 

اسحاق بغمزة : ناوية علي ايه 

زينة ببراءة : عوزة اروح شركة الجنة و لا اقولك شركة المغربي احسن يالا 

اسحاق بسخرية : يالا يا بريئة يا طيبة 

زينة بغمزة : عيب عليك علشان تعرف 

خرجت زينة و هي تضحك و خلفها اسحاق يبتسم علي جنانها الذي ظهر بعد ان تخطت حالتها النفسية الصعبة و كيف قرر ترك العمل مع مايكل في سبيل ان يظل بجوار تلك الصغيرة الضعيفة فهو اعتبرها مثل شقيقتة فهي مثلها 

في شركة المغربي 

        

          

                

كان رسلان يجلس و بجوارة ماجد و بجوارة مراد و مجموعة من الموظفين يتناقشون في صفقة جديدة 

رسلان : كده تمام مراد 

مراد : نعم 

رسلان : قريبة الغردقة جهزت 

مراد : بقت جاهزة للانطلاق و ستقبال السياح 

رسلان : تمام كلم شركة الميديا علشان خاطر تعمل الاعلانات الازمة ليها و تنزل كمان اعلان في برنامج الصراحة 

محمد : بس حضرتك انا الصبح سحبت كل الاعلانات من البرنامج 

رسلان بغضب : انت اذاي تعمل كده 

محمد بخوف : انا مليش دعوة ديه الأوامر

رسلان بغضب : اوامر مين 

ماجد : انا رسلان اللي امرت بكده 

نظر رسلان لماجد و تنهد 

اما زينة فوصلت لمقر المجموعة و نزلت و توجهت إلي الداخل و خلفها مجموعة من الحرس 

صعدت زينة الي المكتب و وجدت السكرتير يجلس يباشر اعمالة 

زينة بابتسامة رقيقة : صباح الخير ابية سراج

سراج بابتسامة : زينة حمد لله على السلامة يا قمر 

زينة بابتسامة : الله يسلمك اخبارك ايه 

سراج : الحمد لله يا قلبي مبروك علي البرنامج بصراحة كانت مفاجأة جامدة 

زينة بابتسامة : الله يبارك فيك رسلان جوا

سراج : اه و معاه عمك و ابن عمك 

زينة بابتسامة : تمام هتعبك معايا عوزة اكسبريسو دوبل ممكن 

سراج بابتسامة : عيوني يا قمر 

دخلت زينة الي الاجتماع و وقف الموظفين يشاهدون تلك الحورية التي طلت عليهم و رائحة عطرها تسبقها 

رسلان بانبهار : زينة 

ماجد : زينة 

مراد بفرحة : زوزو حبيبتي وحشتيني 

زينة بابتسامة : ميرو وحشتيني اوي 

مراد بغمزة : مبروك يا قلبي علي البرنامج كنتي قمر ١٤ 

زينة بمشاكسة : طول عمري جميلة صح و لا غلط 

مراد بابتسامة : هو صح بس دلوقتي بقيتي جامدة 

رسلان بغضب : مرااااااااد انت بتقول ايه 

زينة بابتسامة باردة : مالك رسلان واحد بيكلم بنت عمه انت زعلان ليه 

ماجد بحده : زينة احترمي نفسك و ايه الارف اللي لبساه ده 

زينة ببرود : براحتي حاجة متخصكش و دلوقتي عوزة ورق و كل تعاملات شركتي علشان هستلمها 

ماجد بغضب : لاااااااا انتى اتجننتي علي الاخر 

زينة ببرود : خلال لحظات هيوصل فريق كامل يستلم شركة الجنة بكل التعاملات و اي تجاوز طول الفترة اللي فاتت هيتخذو الإجراءات القانونية اللازمة 

رسلان بصدمة : عوزة تسجنيني زينة 

زينة بابتسامة باردة : لا طبعا انا هفضحك بنفسي

لحظة و ستمع الجميع لصوت خبط علي الباب فبتسمت زينة ببرود و سمحت للطارق بالدخول و كانو بالفعل مجموعة من الشباب الذين جلسو علي طاولة الإجتماع في انتظار اوامر زينة 

زينة بجدية : شباب عوزة اعرف كل حاجة عن الشركة من اول متنشات لغاية اللحظة ديه 

شاب : اوامرك برنسيسة 

        

          

                

جن جنون رسلان و اسرع الي زينة التي تقف أمام الشباب و سحبها و ذهب بها و توجهت بها الي مكتب ماجد و منع اي شخص يقترب منهم و اغلق الباب بالمفتاح 

سحبت زينة اديها من ايد رسلان و توجهت إلي الكرسي و جلست و وضعت رجل علي اخري و رتفع الفستان و ظهرت قدمها بسخاء امام عيون رسلان الذي انصدم من تلك الحركة 

سحبها رسلان بسرعة و رماها علي الكنبة و هو فوقها و كانت تحاول ابعادة و هي تصرخ 

انحني رسلان يقبل شفايفها بكل عنف و غضب و هي تتلوي اسفلة حتي شعر بطم دماء في فمه فبتعد عنها و نظر لها وجد شفايفها ينزف و عيونها تبكي 

وقفت زينة و مسحت دموعها و توجهت إلي الباب و لكن اسرع رسلان لها و ضمها لحضنة و قبل رأسها بكل حنان و فضل يمسح علي شعرها 

رسلان بهدوء : هششششششش خلاص اهدي يا روحي اهدي انا اسف غيرت عليكي 

بعدته زينة عنها بعنف و نظرت له بغضب و فتحت الباب و غادرت و رفعت نظرتها الشمسية علي عيونها 

ماجد برعب : انت عملت فيها ايه

رسلان بحزن : انا خسرت زينة للابد انا حاولت اعتدي عليها حاولت اهين جسمها 

ماجد : اهدي كل حاجة هتتصلح بلاش تقلق

مراد : احم احم الناس اللي في المكتب اعمل معاهم ايه 

رسلان : خدهم علي مكتبك و سلمهم كل حاجة خاصة بالشركة و كمان رجع الاعلانات للبرنامج بتاعها 

مراد : اشطا 

توجه مراد الي مكتب رسلان و لكن لم يجد احد فتنهد و اتصل علي مدير العلاقات العامة للشركة و طلب منه استمرار الدعاية علي البرنامج 

مراد بتنهيدة : احنا هنشوف العجب 

السكرتيرة الخاصة بيه : فعلا الشركة من النهاردة هتشوف أحداث جامدة 

مراد بغيظ : انتي بتعملي ايه هنا روحي علي مكتبك

السكرتيرة : براحة شوية كنت عوزة اتفرج علي زينة بعد مكبرت بصراحة موزة هي عيلتكم كلها موزز كده 

مراد : اه كلنا حلوين 

السكرتيرة بارف : بصراحة حاجة تموع النفس كتكم نيله في حلوتكم 

و تركتة يقف و عادت الي المكتب 

مراد بغيظ : يا رب ارحمني انا مش ناقص جنان بس هي عندها حق زينة احلوت علي الاخر 

في سيارة زينة 

كانت تسوق السيارة بسرعة عالية و بجوارها اسحاق الذي يجلس ببرود تام 

توقفت زينة بعد فترة و اخذت نفس طويل لعلي نيران صدرها و قلبها تتوقف

اسحاق بهدوء : ليه زينة 

زينة ببرود : ليه ايه 

اسحاق بهدوء : للأسف انتى لسه مش جاهزة للمواجة ديه ٥ سنين لغاية اللحظة ديه مش جاهزة 

زينة بدموع : غصب عني اسحاق غصب عني رسلان مش مجرد ابن خالتو لا رسلان كان الأخ و الصديق و الحبيب و الاب 

اسحاق بحنان : عارف أميرتي بس لازم تربية علشان خاطر تقدري تكلمي حياتك معاه او مع غيرة 

زينة بدموع : لا اسحاق انا و رسلان انتهينا من زمان مبقاش ينفع 

اسحاق بغضب : قدام انتى مقررة تنهي كل حاجة بينكم ليه بتسمحي ليه يقرب منك و ياخد حاجة مش من حقه

        

          

                

احنت زينة رأسها بخزي و حزن و تساقطت دموعها 

تنهد اسحاق بغضب فهو اعلم الناس بحبها لرسلان و كيف كانت تنهار و تصرخ من شدة وجع قلبها 

اسحاق بحنان : اسف أميرتي 

زينة : انت صح اسحاق انا مش عوزة أضعف تاني قدام رسلان مش هسمح ليه يقرب مني و يكسرني مرة تانية 

اسحاق بحنان : هو ده المطلوب يالا 

زينة بحزن : بس انا بحبة

اسحاق بغل : حبك عقرب يا شيخة ربنا علي الظالم 

و بسخرية : انا عوزة اقوي يا اسحاق ساعدني يا اسحاق انا مش عوزة أضعف و حن ليهم اسحاق 

زينة بابتسامة : مش كنت بقول كده علي فكرة بي بحبة يا ابو رشدي

أعادت زينة تشغيل السيارة و عادت الي الفيلا و كانت علي تواصل مع فريق الاعداد الخاص بالبرنامج 

بعد مرور اسبوع 

حقق البرنامج الخاص بها علي الشاشات العربية اعلي نسبة مشاهدة و كان الجميع يجلسون علي نار لمعرفة الحلقة التي العلنت عليها و وصفتها بضرب نار 

و صل لزينة الكتير من التهاني و التبريكات بمناسبة نجاح البرنامج و لكن علي مدار الاسبوع كان يأتي لها ورد من اعلي و اجود انواع الزهور و لم تعرف من ذلك الشخص الذي يرسل لها 

اليوم مختلف لانه موعد الحلقة و كانت قد اعلنت عن وجود احدي رجال الأعمال معها ضيف في البرنامج 

جهزت زينة نفسها و كانت ترتدي بنطلون باللون الابيض بها بعض الورود باللون الازرق بلوزة بدون أكمام باللون الازرق و بليزر باللون الابيض و جذمة بكعب عالي باللون الازرق 

  

      جهزت زينة نفسها و كانت ترتدي بنطلون باللون الابيض بها بعض الورود باللون الازرق بلوزة بدون أكمام باللون الازرق و بليزر باللون الابيض و جذمة بكعب عالي باللون الازرق 

  

    

        

    

  

انطلقت الحلقة للنور و استمرت حتي جائت الفقرة الخاصة برجل الأعمال 

زينة بابتسامة : طيب الكل عارف ان ضيف الحلقة هو رجل الأعمال و الدكتور و عضو مجلس الشعب مدحت شاهين و طبعا الكل بيقول عليه كلام محصلش انه رجل الأخلاق و بيساعد الناس علشان كده حبيت انهي اول اسبوع ليا و يكون في ضيافتي اهلا و سهلا نورت برنامجي

مدحت بابتسامة : اهلا بيكي يا أستاذة 

زينة بابتسامة عملية : اول سؤال حضرتك كنت متابع البرنامج بتاعي 

مدحت بابتسامة : الصراحة لا بس المدام و الاولاد متابعينك 

زينة بابتسامة : ده شرف ليا طبعا نبدأ في الجد 

مدحت : نبدأ 

زينة بجدية : حضرتك عندك مستشفى خيري و مجموعة مستشفيات استثماري صح 

مدحت : صح الحمد لله 

زينة بسخرية : اللهم بارك و يزيدك من فضله سمعت انك بتعمل عمليات كتير بالمجان 

مدحت : فعلا ربنا يقدرنا و نساعد الناس 

زينة بسخرية : اللهم امين بس بجد انا مش عارفة حضرتك بتجيب الطيبة و الأخلاق ديه منين

مدحت : يا أستاذة زينة من تربي علي شي شابه عليه

زينة بسخرية : وااااااااااااو بجد يعني مثلا انا والدي الله يرحمه و يغفر له و يسكنه فسيح جناته كان راجل رغم انه اتوفي من ١٩ سنة بس لغاية اللحظة ديه بيشكرو فيه و قد ايه هو رجل صالح علشان كده انا بحاول امشي علي خطأه 

مدحت : اهو شفتي سيرة والدك الله يرحمه لسه مستمرة و انتي ما شاء الله اعلامية ناجحة و لسه المستقبل قدامك

زينة بسخرية :  انا بصراحة طلبت من الشباب يدورو و يجمعو كل المعلومات عنك و عن عيلتك لقينا العجب يعني والدك كان مسؤل عن المقابر و حدث و لا حرج اللي كانت بتتفتح و الجثث بتتباع لطلاب الطب و الست الوالدة بقي كانت معددة و اللي ميعرفش يعني ايه معددة دول الستات اللي بتروح اي عزاء و يفضلو يصوتو و يقولو حاجات كتير في الميتم و زوجتك بقي صاحبة اكبر بيوتي سنتر في مصر و ليها في السكة الشمال و فاتحة بيوت للدعارة و البيوتي سنتر ده مجرد واجه بس اما انت بقي المستشفي الخيري اللي بيدخل عنده المرارة يخرج منها شايل كلية او طحال و يا سلام لو عيل داخل يعمل عملية اللوز يخرج ميت و تقول قدر الله وما شاء فعل و انت اصلا مفضية من جوا خالص يعني شايل الكبد او القلب و تبيعه 

مدحت بغضب : انتي بتقولي ايه انتي مجنونة انا هسجنك انا مش اي حد انا عضو مجلس شعب 

زينة ببرود : يا راجل هو انا مقولتكش مش صدر امر من رئيس مجلس الشعب بسحب العضوية و كمان صدر امر من النائب العام بسجنك و التحفظ علي جميع املاكك و بالإضافة إلى أن المدام ناني اتمسكت في بيت الدعارة بتاعها 

مدحت بغضب : يستحيل كل ده يحصل يستحيل 

زينة ببرود : خلونا نشوف صوت و صورة من داخل مستشفى خيري للدكتور مدحت شاهين اللي بيحصل جوا و من داخل غرفة العمليات 

تم عرض فيديو من داخل غرفة العمليات لمدحت و هو يقوم بفتح جسد طفل صغير و يخرج القلب و يضعها داخل حافظة و يخرج الكبد و يضعها داخل حافظة اخري و يستخرج الكلية و يضعها داخل حافظة و يأمر الدكتور الاخري باخذها الي المستشفي الاخر و يغلق جسد الصغير جيدا مع وضع شي يمنع ظهور الخياطة و يخرج و هو حزين و يعلمهم بالوفاة و من شدة تاثرة و طيبته الذائده يطلب منهم ان يقوم بنفسه بتغسيل الصغير و تكفينة و أهل المتوفي يوافقون و يخرج الصغير لملاقه ربه و ذلك الخسيس يتمتع بالملايين 

زينة ببرود : هاااااا ايه رايك يا برنس فيديو في الصميم تحب نعرض كمان الفيديو اللي بتحط فيه القلب للمريض التاني و لا نعرض غرفة الثلاجة اللي بتحفظ فيها الأعضاء 

مدحت بصدمة : لا رد

زينة ببرود : نعرض يا شباب منظر الزوجة المحترمة و هي خارجة من احدي بيوت الدعارة الخاص بيها 

و بالفعل تم عرض الفيديو و هي تخرج ملفوفة بالملايا و هي تحت قبضة الشرطة 

لحظة واحدة و كان رجال الشرطة يدخلون الي الاستديو و ياخذون مدحت الذي يصرخ بعنف و يهدد زينة باقصي عقاب 

في لحظة واحدة كان هناك هرج و مرج عندما قام مدحت بسحب سلاح الظابط و رفعه و اطلق طلقة في الهواء و رفعة علي زينة التي تجلس بقمة من البرود 

زينة بابتسامة باردة : شفت مدحت الحقيقة بتوجع علشان كده انت اخترت و انا مش بخاف من الموت اصلي رحت ليه مرة قبل كده و اتفقت مع الموت ابعتله الخسيس 

في لحظة واحدة كان مدحت يضرب رصاصة علي زينة التي تحركت بسرعة و لم تمسها و لكن هناك طلقة اخري استقرت في يد مدحت و كان مصدرها اسحاق الذي يقف بقمة من الغضب 

توجهت زينة له و وقفت امامه و سحبت السلاح و اعطتة للظابط 

تم سحب مدحت و غادر القناة و جلست تلك الجميلة خلف مكتبها و بتسمت جميلة 

زينة بابتسامة جميلة : بتهيقلي مفيش احلي من كده اجمد حلقة لنهاية الأسبوع و ذي مكنت معوداكم بجيب من الاخر و آخر كلمة هقولها اجعل من يراك يدعي لمن ربنا و من كل التربية بتبقي صالحة يعني في راجل بيشقي و يتعب و يربي صح بس العيل من دول يمشي في طريق الشيطان حمي الله مصر من اعدائها و حمي شبابها و ناسها من الانس الشيطان تصبحو علي خير و شفكم يوم السبت في حلقة جديدة سلامو عليكو 

سيف : استوووووب هايل يا شباب 

جري اسحاق بسرعة عليها يطمن عليها فبتسمت له و طمنته 

 

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *