التخطي إلى المحتوى

الحلقة السادسة و العشرون

                                    

                                          

جنة الرسلان 

الحلقة السادسة و العشرون 

في الصباح 

صحيت زينة وجدت نفسها تنام بين أحضان رسلان فبتسمت و سحبت نفسها بهدوء و اخذت ملابس لها و توجهت إلي الحمام و اخذت دش منعش و تؤضات و خرجت تصلي فروضها بخشوع تام و بعد ذلك غادرت الغرفة و تركت رسلان ينام و نزلت الي الاسفل و خرجت 

توجهت زينة الي الاسطبل و فرحت بشدة عندما وجدت فرستها مهرة تصهر بصوت عالي فجريت عليها و حضنتها و اخذت تقبلها 

                            

                                زينة بفرحة : وحشتيني اوي يا مهرتي حقك عليا يا حبيبتي اني سبتك بس انا كنت مدمرة و مازلت بس واحده واحده هرجع ذي الاول ايه رايك اجهزك ذي زمان و نطلع مع بعض 

                            

             

                          

زينة بفرحة : وحشتيني اوي يا مهرتي حقك عليا يا حبيبتي اني سبتك بس انا كنت مدمرة و مازلت بس واحده واحده هرجع ذي الاول ايه رايك اجهزك ذي زمان و نطلع مع بعض 

جهزت زينة مهرة و ركبتها و نطلقت تجري في البلد و هي سعيدة و مبسوطة 

و توجهت إلي ضفه النيل و نزلت و جلست تستمتع بالهواء و رائحة النيل 

صوت قوي : انتى مين 

زينة بخضة : في ايه براحة خضتني 

جلس الشخص بجوارها و نظر لها و نسحر من منظر عيونها و جمال شعرها 

الشاب : انتى مين 

زينة بابتسامة : انا زينة الرفاعي و انت مين 

الشاب : انا صقر الجندي

زينة بابتسامة : اه اهلا و سهلا خير 

صقر برفع حاجب : كل خير بس الهانم قاعدة في ملكنا

زينة برفع حاجب : يا راجل مش قدمت المعاكسة ديه يعني انت شكلك ابن ناس بلاش تتهزق

صقر برفع حاجب : و انتي بقي يا حلوة اللي هتهزقيني 

زينة بابتسامة باردة : شفت اذاي 

صقر : ماشي يا حلوة 

زينة ببرود : يا ريت تمشي من هنا علشان انا عوزة اقعد لوحدي

صقر بابتسامة : ماشي يا قمر همشي بس هنشوف بعض تاني

زينة ببرود : مفتكرش 

وقف صقر و ركب الفرسة الخاصة بيه و نظر علر زينة بابتسامة و غادر و فضلت زينة تجلس بمفردها 

مر الوقت و عادت زينة الي القصر و أعادت مهرة لمكانها و توجهت إلي القصر و وجدت اسحاق يقف مع بعض الحرس فتوجهت له 

زينة بابتسامة : صباح الخير شباب 

الكل : صباح النور يا انسة 

اسحاق بحنان : صباح الورد أميرتي 

زينة بابتسامة : صباحو ايو

اسحاق بحنان : كنتي فين

زينة بابتسامة : كنت مع مهرة لفيت شوية 

اسحاق بحنان : ماشي أميرتي 

زينة بجدية : ايو عوزة اعرف مين اللي اذاني و عوزة الدكتورة اللي كشفت عليا مفهوم 

اسحاق : اطمني الدكتورة راجعة اخر الشهر ده 

زينة : و العلاج اللي اتبدل 

اسحاق : اممممممممم هو ده اللي هيبقي صعب شوية بس هنحاول 

زينة : تمام بس حاول 

اسحاق : هنسافر امتي 

زينة : كل حاجة جهزت هناك 

اسحاق : 100% كل حاجة بيرفكت 

زينة بابتسامة : تمام جهزت الورق اللي هنقلب بيه الدنيا

اسحاق بغمزة : عيب عليك يا جميل هتضربي ضربة معلم في مقتل 

زينة : هو انا ليه حاسة انك من شبرا 

اسحاق بابتسامة : ايه ده و انتى عرفتي اذاي انا فعلا من شبرا مصر 

زينة بغيظ : ااااااااااااه جننتني 

 

          

                

دخلت زينة الي الداخل و وجدت جدها يجلس على الكرسي 

زينة بابتسامة : رحيمي صباح العسل 

رحيم بابتسامة : صباح الورد و الياسمين على احلى عيون في الدنيا 

زينة بابتسامة : حبيبي يا رحيمي 

رحيم : فيكي ايه يا غالية 

زينة بابتسامة : فيا كتير هطلع اخد دش و بدل هدومي و هنزل علي طول اصلي جعانة اوي 

مازن بنظرة شهوة : صباح الخير زينة 

زينة ببرود : صباح النور يالا انا طالعة 

صعدت زينة الي الجناح و وجدت رسلان يجلس على الكرسي و يهز رجله بعصبية 

فتوجهت الي الدولاب و اخذت ملابسها و كانت عبارة عن فستان باللون الاسود و بيه بعض الورود الصغيرة 

  

      فتوجهت الي الدولاب و اخذت ملابسها و كانت عبارة عن فستان باللون الاسود و بيه بعض الورود الصغيرة 

 

خرجت زينة و وقفت امام المرايا تسحر شعرها 

توجه رسلان الي زينة و مسك المشط منها و اخذ يسرح شعرها بحنان و حب و رفعه علي انفه يستنشق رائحتة الجذابة 

رسلان بعشق : انتي حلوة اوي جنتي

زينة ببرود : ابعد عني رسلان 

رسلان بعشق : لا جنتي مش هبعد 

ضمها لحضنة و قبل عنق رقبتها و اخذ يمتصه برغبة شديدة لدرجة انه ترك علامه علي رقبتها 

زينة بشدة : رسلان ابعد عني 

رسلان بابتسامة : ليه انتى حبيبتى و مراتي

زينة بغضب : لا رسلان مش حببتك و لا مراتك انت كنت بتنفذ اوامر لميس هانم علشان تحميني و نتهي الموضوع 

رسلان بغضب : انتي ملكي زينة فاهمة يعني ايه ملكي انتى حقي من الدنيا ديه

زينة ببرود : و الله حقك ليه كنت كسبتني في كيس شيبسي و لا تحت غطا بيبسي انسي رسلان انسي موضوعنا انتهي من زمان 

رسلان بغضب و صوت عالي : مفيش حاجة اسمها انتهي انتى لسه مراتي 

زينة ببرود : خلاص طلقني و كل واحد يستريح 

رسلان بغضب : عارفة زينة لو سمعتك بتجيبي سيرة الطلاق هعمل ايه 

زينة ببرود : ايه هتضربي 

رسلان بعشق : لا جنتي هعمل كده 

سحبها لحضنه وضمها بشدة و قبل شفايفها بكل نعومة و عشق و هيام و كانت ايده تسير علي جسدها بحرية تامة و ايده الاخري علي رأسها 

بعد رسلان عنها و بتسم علي منظرها 

رسلان بابتسامة : يالا جنتي جهزي نفسك علشان ننزل 

        

          

                

تركها رسلان تقف و لا تتحرك فقط صدرها يتحرك بعنف ظاهر من شده القبلة و كمية الاحاسيس التي شعرت بها 

زينة بغيظ : ااااااااااااه يا سافل مهو انت متعود على كده 

رفعت شعرها إلى الأعلي و عمله مكياج هادي و رشت عطرها و نزلت الي الاسفل 

تناول الجميع الطعام وسط الضحك و الهزار 

كان مازن ينظر عليها برغبة شديدة و كانت سارة تتابع كل شي يحدث و نظرات مازن و رسلان لها و نصدمت من تلك العلامة التي تركها رسلان علي عنقها فزاد غضبها أضعاف مضاعفة من زينة وقررت تدميرها 

صفاء : و انتي يا زينة كنتي فين طول السنين ديه

زينة بابتسامة : كنت مسافرة و خلصت تعليمي 

سلوي : و مين الرجالة اللي برا دول 

زينة ببرود : بيكونو رجلتي و حرسي 

سلوي بخبث : و انت رسلان هتقبل بيهم

رسلان ببرود : اه يا طنط هقبل بيهم علي الاقل الرجالة اللي برا دول حافظو عليها في وقت محدش فينا كان جمبها 

زينة ببرود : طيب اخلع انا علشان ورايا مصلحة  

وقفت زينة و توجهت إلي غرفة المكتب حتي تباشر عملها المتراكم عليها 

بعد مرور اسبوع 

غادرت زينة الصعيد دون علم احد و  عادت الي القاهرة حتي تبدأ بانطلاق البرنامج الخاص بها علي الشاشات العربية 

اتجنن رسلان و غضب بشدة مما فعلته زينة معه و مع الجميع و ترك القصر و خرج

جلس رسلان علي الكرسي و هو غاضب بشدة 

صوت : هي زينة كده طول عمرها مدلعة و عايشة براحتها 

رسلان بغضب : ساااارة 

سارة بخبث : من غير متزعق و تحرق دمك علي الفاضي انا بس بعرفك 

رسلان بغضب : تعرفيني ايه

سارة بخبث : زينة مش ذي ما الكل مفكر انها بريئة و طيبة و هادية لا زينة كانت بشعة من كل النواحي بلاش تتكلم اسمعني للآخر زينة كانت علي علاقة مع شباب كتير اوي و كانت دايما بتخرج معاهم و بتتفسح و تهزر هو اه موصلتش مع واحد في علاقة كاملة بس علشان خايفة من جدي و العيلة و هي عارفة انهم مش هيرحموها 

رسلان بارف : انتى اذاي كده اذاي تقولي عليها كلام محصلش

سارة بحزن : عندك حق تفكر فيا كده و تقول كده بس انا عندي الإثبات علي كلامي زينة كانت علي طول بتتصور معاهم و انا عندي الصور ديه 

رسلان : و اذاي تسيب معاكي صور ذي ديه 

سارة بخبث : مهي متعرفش انهم معايا 

رسلان : انتى عوزة ايه 

سارة بدموع وهمية : بصراحة انا عوزاها تبعد عن جوزي انا عارفة ان مازن حقير و سافل و كل يوم مع واحدة بس ساكته علشان بنتي بس يجي اليوم اللي تحرق فيه قلبي تكون اختي الصغيرة اللي كنت ستر و غطا عليها يبقي لا 

رسلان بصدمة : انتى بتقولى ايه 

سارة بدموع : بقول الحقيقة رسلان زينة قبل متتجوزك كانت مخطوبة ليه و علي فكرة كانت فتحاها معاه علي البحري و كذا مرة اشفهم مع بعض في أوضاع مش كويسة 

رسلان بغل : اذاي و شكل الأوضاع ديه ايه

سارة بكسوف : يعني واحدة مع واحد لوحدهم تفتكر بيعملو ايه و انت راجل وفاهم كويس 

رسلان بغل : تقصدي انهم 

سارة بحزن : اه رسلان شفتهم مع بعض و هو يعني بيبوسها و بيحط ايده في اماكن مينفعش يحط ايده فيها و هي كانت مستمتعة معاه 

رسلان بصدمة : يستحيل يستحيل زينة عمرها متعمل كده زينة طاهرة و شريفة 

سارة بغل مكتوم : براحتك رسلان بس مترجعش تقول اني محذرتكش منها اوعي رسلان تأمن ليها الله و اعلم عملت ايه برا و هي علي اسمك و ذمتك 

        

          

                

وقفت سارة و نحنت علي اذن رسلان 

سارة بهمس : خلي بالك من نفسك و شرفك يا خويا حافظ على نفسك و كسرها قبل متكسرك 

غادرت سارة و وقفت تشاهد ما فعلته مع رسلان و بتسمت بخبث عندما وجدته يقف و هو يغلي من الغضب و فضل يذهب و يأتي في مكانه كالاسد المجروح  

سارة بشر : و لسه يا زينة انا هوصلك لقبرك لو كنت معرفتش زمان هعرف دلوقتي  

كانت سارة غائبة عن تلك العيون و الأذن التي تسمع كل كلمة تنكق بها تلك الملعونة 

مر الوقت و غادر الجميع للعودة الي القاهرة 

في شركة زينة 

روج فريق السوشل ميدا للبرنامج الخاصة بزينة احسن ترويج و علي مستوي عالي 

زينة بجدية : كل المواقع و الصفحات عندهم خبر بالبرنامج 

موظف : طبعا يا فندم 

زينة بجدية : مش عوزة اي مشاكل في البرنامج 

موظف : اطمني يا فندم 

زينة بجدية : مينفعش اطمن لان مدير التصوير و فريق الاعداد اللي سابو البرنامج مش هيسكتو 

اسحاق بجدية : أميرتي انتي معاكي فريق جامد اطمني 

زينة : اه صحيح عوزة الاوضة اللي هلبس و اقعد فيها لازم تبقي متامنه علشان ممكن حد يركب كاميرات 

اسحاق بجدية : بلاش تقلقي اصلا الاوضة مش هتفتح غير ببصمة ايدك انتي و انا و بس 

زينة : فريق المكياج 

اسحاق بابتسامة : اصلا انتي مش بتحطي مكياج 

زينة بغيظ : لا هحط و عوزة فريق كويس 

اسحاق ببرود : اصلا مش هتحطي 

و بحنان : انتي قمر ١٤ مش محتاجة مكياج 

زينة بضحك : ههههههههههه انت بتثبتني صح 

اسحاق بضحك : ههههههههههه اه عندك اعتراض 

انتهي الاجتماع علي خير و جلست زينة تنظر للسماء 

اسحاق : مالك زينة 

زينة : قلبي مش مطمن 

اسحاق : اطمني 

زينة : لا اسحاق المرة ديه فيها دمار  

اسحاق : انتي ليه هتقلقيني 

زينة بجدية : اسحاق انت لازم تعرف مين اللي اذاني و لسه عاوز ياذيني لانه مش هيسكت المرة ديه بموتي بجد لو منصور غلط المرة اللي فاتت المرة ديه مش هيغلط و لا حتي رسلان هيستني 

اسحاق بحنان : اطمني حبيبتي انا جمبك و مش هسمح لأي مخلوق يقرب منك

زينة بابتسامة : سبها على الله يالا بينا نروح علشان بكرا اول حلقة 

غادرت زينة و اسحاق الشركة و عادو الي الفيلا 

في مساء اليوم التالي 

في القناة 

        

          

                

كانت زينة تجلس في غرفتها و تغمض عيونها بعد ان شاهدت كل ما سيحدث في الحلقة و كافة الاخبار التي ستزيعها 

اسحاق بحنان : يالا يا روحي قومي اجهزي و احنا هنفضل برا 

زينة : تمام 

غادر الجميع و تركو لزينة الحرية فارتدت بدلة باللون الازرق و اسفلها قميص باللون الابيض و جذمة بكعب عالي باللون الابيض في الرومادي 

  

      غادر الجميع و تركو لزينة الحرية فارتدت بدلة باللون الازرق و اسفلها قميص باللون الابيض و جذمة بكعب عالي باللون الابيض في الرومادي 

  

    

        

    

 

فتحت الباب و دخل اسحاق و خلفة بنت و جهزت المكياج و الشعر و اصبحت جاهزة و دخل شاب قام بتركيب الميكرفون 

المخرج سيف : مسا الجمال 

زينة بابتسامة : مساء النور 

سيف : جاهزة يا برنسيسة 

زينة : جاهزة 

سيف : اشطا يالا بينا 

خرج الجميع للتوجه الي الاستديو للانطلاق الحلقة 

في قصر المغربي 

كان الجميع يجلسون في انتظار انطلاق البرنامج الذي يعشقوة بشدة 

رسلان : البرنامج هيبدأ مش عاوز اسمع صوت لاخر الحلقة مفهوم 

ساندي : ماشي بس تقعدني في حضنك علشان اسكت 

رسلان بغيظ : لا انا عاوز اقعد براحتي و الجو اصلا حر 

ساندي ببرود : بتقول حاجة ريسو 

رسلان بغيظ : لا حبيبتي تعالي 

هنا بضحك : ههههههههههه اللي ميخفش من حاجة يخاف من ساندي 

روتانا : اسكتو بقي البرنامج هيجهز 

في القناة 

خرجت زينة و توقفت في مكانها و اخذ نفس طويل و ذهب اسحاق و جلس خلف الكواليس

المخرج سيف : جاهزة يا برنسيسة 

البرنسيسة بابتسامة : جاهزة 

مدير التصوير : حالا 

المخرج سيف : تمام الكل يجهز 5 4 3 2 1 علي الهوا 

إضاءات كثيرة انطلقت في المكان مع اخفاء شكل الاعلامية 

مساء العسل مساء الورد مساء الياسمين مساء الفل مساء الانوار مسائي انا مساء Z & R 

        

          

                

المخرج سيف : إضاءة الوش 

في لحظة واحدة ظهرت تلك الجميلة بشعرها الأصفر الذهبي و عيونها الرصاصي الجميلة 

زينة بابتسامة ساحرة : وحشتوني جدا وعدكم من فترة اني هظهر علي الساحة مرة تانية و النهاردة بس نفذت وعدي و ذي مانتم متعودين علي اسم البرنامج من ٧ سنين لغاية اللحظة ديه الصراحة في كتير سألوني و النهاردة بس هجاوب علي السؤال ده الصراحة من حوالي ٢٠ سنة كنت طفلة عندها ٤ سنين في يوم دخلت اوضة المكتب الخاصة بوالدي رحمه الله عليه و كنت شقية و كسرت لعبة من وجه نظري و خفت منه علشان كده خرجت اجري و لما رجع و عرف اول واحدة سالها هي انا و انا وقتها كدبت خفت من العقاب بس لقيتة بيشلني و بيقعد و انا في حضنة و باسني و قالي كلمة واحدة الصراحة مهما حصل معاكي اعرفي دايما ان الصراحة حبل النجاة من ملياااااار مصيبة قالي مهما عملت لازم تفضلي قد العملة علشان كده من يومها و انا حاطة كلمة ابويا هدف في حياتي علشان كده انا اخترت اسم الصراحة رحمك الله يا والدي الغالي علي قلبي و رحم من مات و دفن تحت التراب و رحم من عايش فوق التراب فاصل و نرجع مع اولي فقرات البرنامج انتظروني

المخرج سيف : هايل برنسيسة 

جلست زينة علي الكرسي و هي سعيدة و مبسوطة من اول خطوة في حلمها و كان عقلها يدور في منظر عائلتها و موقفهم من ظهورها في البرنامج و صدمتهم انها هي صاحبة البرنامج 

في قصر المغربي 

كان الجميع يجلسون في صمت تام و صدمة من ذلك الخبر 

كيف لزينة ان تكون هي مقدمة البرنامج الشهير ؟

كيف كانت تفعل ذلك دون معرفتهم ؟

هل بالفعل لم يعرفو حيات صغيرتهم ؟

هنا بصدمة : هي ديه بجد زينة 

لميس بصدمة : يعني بنتي هي مقدمة البرنامج اللي كلنا هنموت و نعرف مين صاحبته 

ماجد بصدمة : للدرجة ديه مكناش بنحس هي بتعمل ايه 

مراد : و فيها ايه يا جماعة زينة معملتش حاجة غلط و لا حرام 

ماجد بعصبية : لا غلطت لما تخبي حاجة ذي كده علينا و الله و اعلم عملت ايه تاني من ورانا و اذا وصلت لكل ده مخي عايشة براحتها بعيد عن الكل 

روتانا بغضب : ماجججججججد انت سامع نفسك بتقول ايه انت بتعيب فيها مش ديه زينة اللي كنت هتموت عليها و تعرف مكانها 

رسلان بصدمة : روتانا انتي كنتي عارفة ان هي صاحبة  البرنامج 

روتانا : اه رسلان و انت كمان اللي اشتريت ليها الأجهزة من كام سنة 

رسلان بصدمة : تقصدي أجهزة الاستيريو اللي طلبتيها كانت ليها 

روتانا : اه و انا كنت بساعدها 

لميس : يعني زينة كانت مخبية علينا كلنا و ياترا ايه كمان عملته من ورانا

هنا بغضب و صوت عالي : انتم ايه ارحمو البت انتم خلاص اتجننتم علر الاخر البت معملتش اي حاجة غلط حققت حلمها اللر طول عمرها بتتمناه و كانت قاعدة في البيت معززة مكرمة و معملتش حاجة غلط كلكم حبيتو البرنامج و كنتم بتبعوها حلقة بحلقة زينة اعلامية ناجحة واقفة محترمة عوزين ايه تاني 

و بخوف : رسلان رسلان انت عارف من زمان انها نفسها تطلع مذيعة و تظهر في التلفزيون و انت كنت بتشجعها 

رسلان : مبقتش تفرق

هنا بجنان : لااااااااااااااا تفرق بلاش تكسرها تاني زينة طفلة عمرها مهتكبر من اول لحظة ليها في الدنيا كانت معاك و محمية منك و لغاية دلوقتي لسه لازم تفضل محمية منك زينة امانة منصور الرفاعي الله يرحمه و امانة ابوك 

روتانا بجدية : زينة لو اتكسرت المرة ديه منكم صدقوني هتبقي انتهت للابد محدش هيقدر يتوقع منها حاجه هتبقي ذي الصقر المجروح اللي هياذي الكل و مش هيفرق معاه 

نظر رسلان للجميع و صعد الي جناحة و اغلق عليه و رتمي علي السرير و غمض عيونة بوجع 

 

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *