التخطي إلى المحتوى

البارت 4
روايه المتمردة

بقلمى ميرا اسماعيل

في المستشفى

دخلت حنان ام زيدان: بهستريا ابنى فين؟ ؟ زيدان فين يا سياده اللواء

كمال: زيدان معرفش هيكون فين
بسملة اتدخلت: حضرتك قصدك الظابط زيدان دا في الكافتيريا بيجيب قهوة
حنان: مش حقيقي في حد كلمنى وقالى انه بيعمل عملية هنا ولما وصلت قالوا انه هنا وانت موجود هنا يبقا ابنى فين
بسملة: مش ممكن معقول يكون هو اللي بيتبرع ل مريم
كمال: معقول ازاى وامتى
داليا: واضح ان مريم بقت غاليه قوى
حنان بنظرة غضب للكل: ازاى متعرفش مين هيتبرع ل بنتك وابنى ماله اصلا وقطع كلامهم والشد والجذب خروج امجد
حنان: امجد انت هنا زيدان فين؟
امجد: زيدان بخير ومريم كمان عمليه النقل تمت بس طبعا علشان ضعف المناعه نقلناهم العناية اول ما يفوقوا هيتنقلوا غرفه عادية
بسملة: عايزة اشوف مريم بعينى
حنان: وانا كمان اشووف ابنى وبعدين حسابك انت وهو
امجد: تمام تعالوا بس،من بره
واتحركت بسملة وحنان بسرعه وكمال ببطء وداليا فضلت مكانها

امام العناية المركزة
بسملة بدموع: بجد هى كويسة
امجد: كويسة بس اهدى علشان لما تفوق تعرفي تضحكيها
حنان: ليه ماسكين ايد بعض كدا
امجد: ابدا مريم قبل التخدير اتوترت وزيدان مسك ايدها وطمنها وبس
بسملة: واو شكله بيحبها قوى
حنان: مين دا ابنى عنده مراته وبيحبها وجوزاه من صحبتك ليه ظروف
امجد؛ مش وقته الكلام دا المهم انهم بخير
بسملة: في سرها شششكلك ست عقربه بس علي مين دى مريم هتظبطك

عدا يوم وبعدها زيدان فاق وامجد اطمن عليه وخرجه بعد محاولات مع زيدان سمع الكلام علشان يطمن امه وبس وبعدها فضل واقف معاهم بيطمن علي مريم

بعد يومين
سمر: زيدان انا تعبت ممكن ندخل جوا
زيدان: روحى انت ولا اقولك روحى خالص انا مش هتنقل غير لما اطمن علي مريم تمام
حنان: جرحك لسه مفتوح وانت علي طول واقف طيب اقعد شوية ارتاح
زيدان سمع كلام حنان
امجد وصل
زيدان: ها هتفوقها
امجد: ايوه يا سيدى هدخل اهو
بسملة: دكتور ممكن اجى معاك
امجد: لا صعب هى دلوقت تفوق وتتنقل غرفه عادية وكلكم معاها
الكل وقف وبيراقب امجد وهو بيفوقها
كمال وصل: ايه الاخبار
حنان: اخيرا هتفوق يمكن نرتاح بقا

في العناية
مريم بتوهان: ااااه زززيدان
امجد: زيدان فاق وزى الفل ومستنيكى بره فوقى علشان نخرج بقا من هنا
مريم: هزت راسها. بمعنى اه
وامجد امر بنقلها غرفه عادية

عدا اسبوع زيدان كان اتحسن جدا بسبب بنيته القوية اما مريم لسه شوية

by Queen Meraesmil ✍✍✍✍
في فيلا زيدان
سمر: انا قولت لا جواز من اللي اسمها مريم مش هيحصل
زيدان: وانا مش باخد اوامر من حد سامعه
سمر: سامعه ابنك بيقول ايه

حنان: فهمتك وانت منشفه راسك انت مراته الاولى وشريكته اما مريم دى نزوة وهتعدى انت بقا حفظى علي بيتك ولا تهدى المعبد
زيدان: امى مريم مش نزوة وانا مش هتخلى عنها واى كلام قولته قبل كدا انسيه

حنان: يعنى ايه ابن عاصم الديب يتقال عليه بتاع ستات
زيدان: اللى يتقال يتقال اول ما مريم تخرج هنتقدم رسمى ونعمل فرح علي طول
حنان: لو قلت لا
زيدان: مش هغصبك بس هاخد ليها مكان بعيد نعيش فيه
عن اذنكم
وخرج وسابهم
حنان: البنت دى خطر مش ممكن دى لفت عقله
سمر: انا هتصرف وهبوظ الجوازة دى
حنان : سمر من غير جنان سامعه
سمر: متخافيش دا انا هتصرف بهدوء عن اذنك الحق انفذ
وخرجت وسابت حنان محتاره تقف جنب ابنها ولا تبوظ علاقته ب مريم
by Queen Mera esmil ✍✍✍✍
في المستشفي
كمال: برده مش هتتكلمى الكليه التانية اختفت ازاى طيب اكيد انت يا بسملة عارفه عاقلي صحبتك

انا ماشي الدكتور بيقول هتخرجى اخر اليوم
بسملة: اوك يا انكل هجهزها علي طول
ونتحرك بليل
كمال خرج من غير اى اضافه
بسملة :ليه مقولتيش ليه ليه؟ ؟؟
مريم: اقوله ايه هو فارق معاها اصلا
بسملة: يمكن يعنى
مريم: يمكن ايه اصلا مش عايزة اعرفه عنى حاجة اقفلى كلام في الموضوع دا
بسملة: عندى ليكى خبر حلو
مريم: ارغى
بسملة: كدا ماشي بس هقولك النادى نظم مهرجان جامد جدا لسباق الخيل واسمك اتحط في القايمة المشتركين من كذا دوله وكلهم مراكز حلو
مريم: وانت اللي حطيتى اسمى ازاى وانا كدا
بسملة: متخافيش بعد شهر من النهارده المسابقه ايه اديهم التمام
مريم: اوك انت عارفه قدام الخيل معرفش نفسي حتى
بسملة: هو دا الكلام
وقطع الكلام دخول سمر من غير اذن
بسملة: انت ازاى تدخلى كدا مش فيه باب يتخبط عليه
سمر: اركنى انت انا جايه ل صحبتك وياريت تطلعى بره
مريم: اولا انك تدخلى كدا دا من باب الذوق ثانيا ودا الاهم قولى اللى عندك بسملة مش غريبة
سمر: طيب انا جايه احذرك انت بيتلعب بيكى من ابوكى وزيدان
ابوكى اتقق مع زيدان يتجوزك ويعيد تربيتك من جديد وانا الغيره تشتغل واتعدل
بسملة: انت كدابة انت بتقولى دا من غيرتك فعلا لكن ل علمك بقا زيدان بيحب مريم بجد وهيتجوزوا وانت هتبقي بره حياتهم انت والست حماتك اللى اكيد بعتاكى هنا
مريم: كانت ساكته بتحلل الكلام خلصتى اتفضلى واكيد مش هحتاج منك نصيحه ل انت ولا غيرك
سمر: من الواضح انك مش مصدقه وطلعت موبيلها شوفي الفيديو دا وقولى رايك فيه
مريم شافت الفيديو وسمعت الحوار اللي فيه سكتت نهائي
بسملة: خدى فونك واطلعى بره انت كدابة والفيديو دا متفبرك بره
سمر: واضح ان صحبتك فهمت اسرع منك والدليل شكلها مريم كانت ساكته مصدومة حزينه
بسملة: مريم دى بتكرهك انا شفت دا بعينى هى وام زيدان اوعى تسمعي كلامهم.
مريم: اطلعى بره بره
بسمله: معلش قبل ما تطلع في حاجة هموت واعملها بسملة مسكت سمر من شعرها ونيمتها في الارض وفضلت تضرب فيها وتحذرها انها تقرب من مريم اصلا
مريم: حاولت تحوش وقامت من السرير بس بسملة كانت لقت فريسة صعب تسبها وفعلا مسبتش سمر غير وهى حدث ولاحرج
بعد ما بسملة رمت سمر رجعت قعدت مريم: مريم دى كدابة دى غيرانه منك وحست ان زيدان بيحبك انا شفت دا فضل واقف وهو لسه عامل عملية ومفرقش معاها المهم كان يطمن عليكى انا قولتها ليكى اللي زى وزيك ما يصدق يلاقى الحب لو رماها يبقا بينهى حياته
مريم بهدوء: هسالك سؤال كمال باشا يعمل دا ولا لاء
بسملة سكتت وحطت راسها في الارض
مريم ب انكسار: عرفتى بقا انا عايزة انام ومتتكلميش،ومتبلغيش زيدان بحاجه خالص من اللى حصل
بسملة بدفاع: حاضر بس ممكن يكون كدا في اللول. لما عرفك حبك
مريم وهى بتنام: عرفنى امتا شافنى كام مره ها سبينى انام عايزة انام
بسملة خرجت وعيطت بره
امجد كان معدى وشافها
امجد: مالك يا بسملة بتعيطى ليه؟
بسملة: مريم صعبانه عليا بس
امجد: ازاى دى بقت كويسه جدا
بسملة: ممكن اسالك سؤال بحكم انك صاحب زيدان
امجد »اكيد
بسملة: زيدان شخص كداب ممكن يكدب يزيف يقول كلام مش حقيقي،
امجد: زيدان مش ممكن دا اخر واحد الكون كله اصدق عليه دا ولعلمك هو صحيح بيكابر بس بيحب مريم جدا زيدان محبش قبل كدا سمر مراته كان جواز تقليدى ل في حب وبعد كدا بقا مفيش،موده ولا رحمه
بس مريم حاجة تانية
بسملة: بجد يعنى انا صح
امجد: صح والصح جداااااا عندى مرور اخلص واجى علشان اخلص اجراءات الخروج هتوحشونا
بسملة بخجل: مرسي هدخل ل مريم
عدا اليوم ومريم خرجت وبسملة وزيدان معاها زيدان كان مستغرب حاله هدوء مريم بس قال من اثار التعب

بعد اسبوع في المديرية
زيدان: صباح الخير
كمال: صباح النور
زيدان: كنت عايز حضرتك في طلب
كمال: خير؟ ؟؟؟؟
زيدان: نحدد زياره علشان اتقدم رسمى ل انسه مريم
كمال: متاكد
زيدان: ايوه متاكد جداااااااااا
كمال: يبقا علي بركة الله شوف انسب وقت
زيدان: بسرعه بليل النهارده
كمال: حبيتها يا زيدان
زيدان: مش عارف يا باشا بس مش عايزاها تبعد عنى
كمال: نفس احساسي زمان مع ليلي اقولك سر
زيدان: في بير
كمال: انا كنت ومازلت بعشق ليلي،
زيدان: معقول ازاى ومدام داليا
كمال: داليا كانت مجرد نزوة ولما بقي،فيه طفل كان صعب ارجع وبعدها موت ليلي صحيح ابان جامد بس ليلي بالذات بالنسبة ليا دنيا تانية علشان كدا هقولك نصيحه انا مش،عارف اعملها حب مريم حبها اكتر منها حبها قوى ازرع حب تلاقي حب فاهم يا زيدان
زيدان: فاهم بس،مريم لازم تجرب حبك وحضنك
كمال: صعب صعب قوى انا متعودتش علي ده سبب اكبر مشاكلى مع ليلي زمان ومع مريم دلوقت علشان كدا بقولك اوعى تبقا كمال تانى فهمت
زيدان: علم وينفذ بليل اكون عندكم علشان اطلبها رسمى
كمال: تنور
خرج زيدان وكمال طلع صورة ليلي بنتك كبرت وبقت عروسه زيدان في عيونه حب كبير ليها امتا وازاى معرفش،بس دا القدر القدر اللي بيلعب معانا دايما وحشتينى يا ليلي وحشتيتى جدا الله يرحمك ويسماحنى علي كل وجع سببته ليكى
by Queen Mera esmil ✍✍✍✍✍✍
في فيلا كمال بليل
داليا: انت ليه مصمم قوى علي الجوازة دى
كمال هو بيربط الكرافت: غريبة كنتى مبسوطة الاول
داليا: اااه الاول لكن انت شفت سمر،ووالده زيدان اتعاملوا ازاى وبصراحه انا اخاف. علي مريم منهم دول ياكلوها
كمال: ياكلوا مين مريم صعب المهم انا متحمس اكتر علشان شفت في عيون زيدان حبها وانا مش عايز غير حد يحبها يمكن لما تحب وتتحب تتغير
داليا: اللى يريحك

في غرفه مريم
بسملة: ناوية علي ايه؟
مريم: زى ما انت شايفه بلبس، علشان الضيوف
بسملة: مريم مش،مرتاحه ليكى عموما انا همشي،وبكره افهم
مريم: تمشي،ليه عايزاكى تفضلى اتفرجى
بسملة: ربنا يستر
مريم جهزت لبست فستان موف في فصوص بيضا وبحزام موف صغير وعملت ميكب هادى جدا وسابت لشعرها الحرية
في الاسفل
كمال: نورت يا زيدان نورتينا يا حنان هانم
حنان: اهلا وسهلا يا سياده اللواء
داليا: نورتم يا جماعه
زيدان: شكرا
شوية ومريم جت هى وبسملة
وقعدو بس مريم كانت قصاد زيدان
حنان: ندخل في،الموضوع احنا هنا علشان نطلب ايد بنتك مريم ل زيدان ابنى طبعا انت عارفه وعارف كل حاجة وبارف واحنا كمان عرفين بنتك كويس،
بسملة: وليه عقربه هعمل فيها زى مرات ابنها
مريم: هووووش،اسكتى
كمال: رايك يا مريم
مريم: اللى تشوفه
زيدان استغرب دى مش مريم ولا ردود افعالها كدا
زيدان: ممكن رايك انت من غير اللى نشوفه احنا
مريم: موافقه
بسملة: بجد وربنا ياهوووو يس يس مبروك يا مريم
زيدان ضحك من رد فعل بسملة ويمكن كان عايز يعمل كدا هو كمان
حنان اتجننت المفروض ان سمر عرفتها الحقيقة ليه توافق ماشي يا مريم
حنان: انا ليا طلب
كمال: طبعا اتفضلي
حنان وهى عيونها في عيون مريم بتحدى
مريم هتعيش معانا في الفيلا
داليا: مع سمر لا طبعا
مريم: لو زيدان موافق انا موافقه
بسملة: مريم انت سخنه
مريم. :ليه؟ علشان موافقه علي اى حاجة يقولها خطيبي واللي هيبقي جوزى
حنان؛ حست ان مريم خصم مش سهل بكل مشاكل سمر بس هى عارفه تروضها لكن مريم صعب
زيدان: وانا مش موافق مريم من حقها بيت مستقل
حنان: كدا يبقا ظلم لان سمر معندهاش بيت مستقل وانا مش عايزة ظلم من اولها من غير زعل سمر مرات زيدان من سنين ومفيش اى نيه لا طلاق ولا اى حاجة
مريم بنفس الوضع: وانا موافقه اعيش مع حضرتك ومع سمر،ومش عايزة طلاق ليها
بسملة: لا دا جنان انت تعيشي ازاى مع سمر دى
كمال: بسملة مريم وافقت والكلام انتهى واكيد زيدان مش هيخرب بيته علشان جوازه تانية
مريم: بالظبط في رجاله سهل يبيعوا عشره سنين لكن زيدان مش كدا ولا ايه

زيدان: اكيد وطالما هترتاحى معانا انا موافق
كمال: نقرا الفاتحة
حنان: كدا من غير اتفاق
كمال: زيدان ابنى ومريم بنتى واللى ناقص نكمله
وقرا الفاتحه
كمال : زيدان خد مريم في الجنينة شوية
بسملة: انا هروح اتاخرت مبروك يا ريمو مبروك يا حضرة الظابط
مريم: مرسي يا بسملة

في الجنينة
زيدان: مالك يا مريم؟ ؟؟؟
مريم: مالى انا كويسة
زيدان: متاكده
مريم : اه جدا سيبك منى انت عامل ايه كويس
زيدان: اكيد مش خلاص كلها اسبوعين وتبقي مراتى
مريم: احم اه
زيدان: جرحك كويس
مريم: الحمد لله صاحبك شاطر جداااا احسن من الدكتور اللى عملت عنده العملية اللي فاتت قعدت شهر ونص مش بتحرك
زيدان: شهر ونص ومحدش لاحظ دا ازاى
مريم: عادى متركزش بتحب سمر
زيدان: هههههه توهى بس عموما لا مفيش بينى وبين سمر غير عشره وبس
مريم: معقول بعد السنين دى كلها انتم متجوزين من قد ايه
زيدان: خمس سنين
مريم: في سرها نفس التوقيت اللي بابا خان ماما فيه احم ليه كنت رافض نعيش معاهم
زيدان: خوف عليكى امى وسمر جبه وانت لوحدك صعب تقفي قصادهم
مريم: انت معايا نبقا جبه
زيدان: صعب اكون جبه ضدد امى بس وعد مش هسمح لحد يغلط معاكى
مريم: اللى غلط غلط من زمان
زيدان: مش،فاهم قصدك مين
مريم: مش مهم ها هتبقا فاضي،نلف سوا علي الفستان والقاعه ولا كفاية بسملة
زيدان: لا معاكى من اول خطوه ل اخر خطوة لغاية ما ادخل بيكى عش،الزوجية

مريم: تمام نبدا من بكره هستناك علي الظهر اوك
زيدان: اوك مريم معايا حاجة عايز ادهالك
مريم: خير
زيدان طلع علبة فيها خاتم ودبلة تسمحيلى
مريم مدت ايدها وزيدان لبسها الدبلة والخاتم
الحمد لله مقاسك بالظبط لو الموديل مش عجبك ممكن
مريم: لا حلوين فعلا ذوقك حلو مرسي
زيدان: اتفضلى
مريم ايه دى
زيدان: دبلتى يلا لبسيها ليا مريم لبستها ليه بخجل
زيدان: دى اول مره تحصل ان البس دبله ووعد مش هقلعها غير لو في مهمه علي فكره الدبل عليها اسمينا
مريم: انا تعبانة تصبح علي خير
وطلعت مريم وزيدان وحنان مشيوا
في غرفه مريم
قصاد المرايا
مريم: حلوة اللعبه بس اما نشوف مين هيضحك في الاخر كلها اسبوعين ونشوف مين هيغلب انا ولا انت
by Queen Mera esmil ✍✍✍
في فيلا زيدان
حنان : مشيت اللى في دماغك اعمل حسابك سمر هى الاساس واللى اسمها مريم دى ملهاش لازمة
زيدان: انت ليه بتكرهى مريم قوى كدا مريم انت لو عرفتيها هتحبيها
حنان: انا مش بحب غيرك سامع شيل من راسك ان في واحده تاخدك منى واحبها
زيدان: ااه علشان كدا مع سمر علشان متاكده ان مش بحبها بس يا امى فعلا وانا مع مريم حد تانى وبعيش احسايس حلوة قوى اقفي جنبي وانبسطى علشانى وسمر كل اللي فارق معاها شكلها هى فين سمر حاليا في سهراتها علشان خاطرى انا فعلا حبيت مريم امتا وازاى معرفش بس بحبها ساعدينى انبسط اقولك علي سر انا هتعالج علشان اجيبلك ولى العهد بس من مريم مش من سمر تستاهل بقا ترضي عنها وعنى
حنان: بجد هتتعالج يا زيدان
زيدان: ايوه اتفقت مع امجد نشوف دكتور كويس لان لو عايز ابقا اب يبقا ولادى من مريم
حنان: وتجيب عيال كتير
زيدان: اكتر بكتير من اللى في احلامك مفيش مبروك بقا
حنان خدتها في حضنها: مبروك يا ابنى بس خد بالك العدل بينهم والا ل هترتاح دنيا ولا اخره
زيدان: العدل في كل حاجة الا قلبي،بقا ملكها هيا وبس،
حنان: ربنا يسعد ايامك يا ابنى يلا قوم عندك اسبوعين طوال كلهم تعب،
زيدان: تصبحى علي خير يا ست الكل

عدا الاسبوعين اسرع من الريح ووصلنا لاهم يوم يوم جواز مريم وزيدان
by Queen Mera esmil ✍✍✍✍✍

وبكده خلص بارت النهارده اشوفكم قريب ان شاء الله

تفتكروا الفرح هيتم؟
مريم ناوية علي ايه؟
بسملة ليه متمسكة ب مريم كدا؟
كمال فعلا ممكن يتغير ويقف جنب مريم؟

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *