التخطي إلى المحتوى

البارت 12
رواية المتمرده
بقلمى ميرا اسماعيل

في فيلا زيدان

حنان: سمر زيدان فين ومريم
سمر: هيكونوا فين في غرفه زيدان
حنان: معلش يا سمر استحملى بس زيدان صعب يرجع دا كان بيعشقها يارتنى فهمت بدرى
سمر: هروح اشوف الفطار
زيدان نزل وهو شايل مريم في حضنه بس،مكشر حتى لو ابتسم ابتسامه علي شفايفه بس مش بتوصل لعينه
حنان: صباح الفل علي عيونكم
زيدان: صباح الخير
مريم: صباح الخير انا هشرب اللبن كله علشان اكبر ابقي زى باباى وطنط دانا
حنان: عايزة تبقي،ظابط
مريم: اه
حنان: اشربي يلا
زيدان: لا استنى مين عمل الفطار دا
حنان: انا وسمر انت مشيت كل الخدامين
زيدان: هاتى وشرب من اللبن وصبر شوية وادا اللبن ل مريم

حنان : وبعدين يا زيدان لغاية امتا انت ظالم نفسك وظالم سمر استحملت كتير
زيدان: امى ارجوكى بلاش كلام اه دانا وكمال هيجوا علي الغدا
حنان: حاضر
زيدان قام خرج
مريم :تيتا هو ليه انت وبابا وماما علي طول زعلانين
»حنان: الدنيا ربنا ما يكتب عليكى الوجع ويجعل حظك احسن من اللي،اتسميتى علي اسمها
سمر: يلا يا مريم الباص
مريم: اوك باى
حنان: سمر جهزى عزومة كل سنه يلا يا بنتى
سمر: يلا

في المقابر

زيدان: وحشتينى بقالك خمس سنين كانهم خمسين سنه هموت واجيلك يا مريم وحشانى قوى مريم الصغيرة انا بخليها شبهك متاكد من دا بس انا من غيرك ضايع وحشتينى قوى كنتى معايا طول الليل هستناكى بليل بحبك
ومشى زيدان علي شغله
by Queen Mera esmil ✍✍✍
في فيلا كمال
كمال: دنيا كانه امبارح
دانا: الله يرحمها بس انا مش عايزة اروح خلاص دا ل مكانا و. لا لينا في حد
كمال: حبها وقلبها هناك
دانا: والله ساكت ليه مقلبش الدنيا علي عمل فيها كدا ليه
كمال. : تاتى يا دانا قولنا نصيب واختك راحت هنستفاد ايه
دانا : انا مش هسكت وحقها هيرجع حتى لو من زيدان نفسه هروح ل بسملة ونبقا نروح هناك
كمال: بقيتى شبها يا خوفي من اللي جاى يارب

في فيلا امجد
بسملة: امجد انا ودانا بنبقا مخنوقين هناك وسمر هى اللي موجودة ومريم وعيطت
امجد: بسملة مريم الله يرحمها زيدان بينبسط بينا بيشوف فيكم مريم كفاية اللي هو بقا فيه دا ادمر ربنا ينتقم من اللي كان السبب
بسملة: امين ماشي بس،نفضل شوية صغيره مش بستحمل ودانا بتبقا شبه البوتحاز
امجد: عارفه انا نفسى في ايه
بسملة: نفسك في ايه
امجد: اجوز دانا ل زيدان
بسملة: نعم يا عنيا تعمل اي
امجد: افهمى دانا زى مريم شديده وعنيفه وشغلها كمان خلاها اعنف لو زيدان حطها في راسه هينسا مريم وهى كمان
بسملة: هى ايه دى بتكرهوا
امجد: هو دا نقلب الكره ل حب
بسملة: لا لا زيدان دا ملك مريم وبس
امجد: ليه مريم ماتت تموت الكل انت بتفكري بقلبك
بسملة: ينسا مريم ويعيش
امجد: خلينا واقعين ملحقش يحبها دى يدوب شهرين ومفيش حتى منها اطفال ومش هيحب سمر يبقا ليه ارمى انت بس ليها الكلام
بسملة: لا يمكن انت سامع مريم ماتت ايه ننساها
امجد: انت مش فاهمه بس لما تهدى هتفهمى انا ماشي نتقابل هناك

دانا جت وكانت مخنوقه وبسمله كلام امجد مجننها
دانا: نفسى اوصل للعمل كدا
بسملة: ليه
جانا: هو ايه ليه بقولك اللي قتل مريم وولادها والنهارده بدل ماكنا قاعدين سوا قاعدين في ذكرها
بسملة: انت ممكن تتجوزى
دانا: ايه القلبه دى ليه السؤال
يسملة: فكري في اى حد الا زيدان
دانا بصدمه :زيدان مين جوز مريم
بسملة: ايوة
دانا : ايه التخاريف دى انا بكرهوا
بسملة: مريم كانت بتقول زيك
دانا: لا عندك مريم غيري مريم حبت فيه اهتمامه اللي راح منها لكن انا انا شايفه انه بسكوته نصر القاتل ساعات بشك فيه جبتى الكلام دا منين
بسملة: مجرد احساس مش اكتر هتتنقلى امتا
جانا: بابا كلم ناس واتنقلت عارفه فين؟ ؟
بسملو بخوف: مع زيدان
دانا: اللي في دماغك دا مستحيل يلا اجهزى خلينا نشوف العزومه ام دم تقيل دى
by Queen mera esmil ✍✍✍✍✍
في فيلا زيدان الكل علي الغدا
بسملة ودانا وزيدان كان عينهم علي كرسي مريم اللي فاضي
مريم الصغيرة: بابى انا شبعت ممكن العب
سمر: روحى يا قلب مامى زيدان كل اللحمه دى
دانا كانت هتنفجر: صحيح يا زيدان عملت ايه في قضية مريم
كمال: دانا احنا قولنا ايه
دانا: انا قولت ايه بسال جوز اختى عمل ايه مع اللي قتل اختى اللي هى مراته وكان زمانها هنا ب اولادهم ومكنش حد غريب موجود
سمر: قصدك انا غريبة لا عندك انا هنا قبل مريم من يوم موتها وانت حطانى فى راسك بس احب اقولك انا مليش دعوة بموتها
دانا: قالوا للحرامى احلف
حنان: دانا كفاية
دانا : لا مش كفاية ومش هسكت وهوصل واقسم بربي اللي عمل كدا هقتله ب ايدى مش هستنا القانون زيدان كان بيتابع كلامهم وقام راح ل دانا وهى واقفه متعصبه طلع مسدسة وشد جزء الامان: ومسك ايدها يبقا خدى حقها وحط المسدس عند قلبه اضربي انا السبب اضربي يلا مستنية ايه
الكل وقف وخايف
حنان: دانا زيدان اهدوا
كمال: دانا سيبي مسدس
دانا واقفه فى وش زيدان: لو اتاكدت هقتلك وشدت المسدس ورمته علي السفرة
زيدان فضل واقف وساكت
كمال: انا اسف هروح ليها ونمشي
زيدان: لا انا هخرج ليها وخرج
امجد ل بسملة بهمس: ايه رايك
بسملة: لا لو الدنيا كلها وافقت وهى قالت لا يبقا ملوش لازمة

في الجنينه
دانا كانت بتعيط من غير صوت
زيدان: ليه مقتلتنيش؟ ؟؟؟
دانا لفت ليه بغضب: انت ليه ساكت نسيتها نسيت مريم مراتك
زيدان اتنهد: انساها ههه عارفه يا دانا انا مشكلتى ان مش عارف انساها اصلا وحشتنى ووحشانى موتها وجعينى قوى هنا وشاور علي قلبه
دانا: وانا ندمانه ان معرفتهاش عارف طول الوقت كنت بفرح لما بابا يضربها ولما داليا تاذيها لكن كنت بليل اعيط علي وجعها الشهر اللي عشته هنا معاها كان دنيا تانية كنت فرحانه انها معايا وهنفضل بس راحت عارف لما سفرتوا الشرقيه في شهر العسل اتريقت عليكوا بس من جوايا كان عندى فضول اعرف ايه اللي هناك يشد مريم تروح هناك ومعاك لما روحت هناك شهرين شغل روحت ل جدتها ست في منتهى الطيبة عاملتنى ك انى مريم صممت اعيش معاهم وفضلت معاهم هناك تعرف كل الناس كانت تعرف انى اختها كانت بتعملنى حلو قوى ليه تموت ليه هى تموت لييييييه
زيدان: علشان هى ملاك ومينفعش تفضل معانا علي الارض اوعدك هفتح القضية واللي عمل كدا هيبقا موتوا علي ايدينا
دانا: وعد
زيدان: وعد اقعدى وقعدوا علي الارض وفضلوا يناقشوا تفاصيل موتها ومريم روحها حواليهم طايرة وشايفه ان دا الصح وبتيتسم وليلى جت وخدتها بعد ما شافت كمال ومشيوا سوا
وفضل دانا وزيدان يتكلموا وعيون الكل مرقباهم
زيدان: اشوفك بكره يا اصغر ظابط
دانا: اوك سلام
ومشيت هى وكمال
وبسملة وامجد كمان
حنان دخلت. ل زيدان: ايه منمتش ليه؟
زيدان: ابدا كنت بصلى وهنام علي طول
حنان: زيدان انت كنت مع دانا بتقولوا ايه
زيدان: ولا حاجة كنا بنتكلم فى الشغل وبس
حنان: متاكد
زيدان: مالك ياامى
حنان: زيدان عندك دلوقت بيت حارب علشانة
زيدان: انت متخيله ان انا ودانا
حنان: قلبي اللي بيقولى عموما ليك عندى واجب النصيحه وبس
زيدان: امى انا قلبي وحياتى قفلت علي مريم
حنان: الدنيا مش يتوقف علي حد تصبح علي خير بس ل علمك حاول ترجع غرفه سمر يمكن ترتاح
زيدان: تصبحى علي خير يا امى
اليوم التالى في المديرية

دانا دخلت ل مكتبها وبعدها عرفت ان اللواء طلبها راحت ليه
اللواء :اقعدى يا دانا
دانا: امرنى يا فندم
اللواء :ماشي نشتغل علي طول واهو زيدان وصل
زيدان: امرك يا باشا
اللواء: احنا وافقنا علي نقلك لانك فعلا كفاءه وكمان شكلك لسه مش معروف ونقدر ب كده نخترق عصابه الذيب بسهولة
زيدان: حضرتك قصدك ان دانا تبقى طعم
اللواء: لا طبعا عندنا معلومات ان تسليم السلاح في روسيا ومطلوب منكم انتم بس تسافروا هتسافروا بالورق دا زوج وزوجه رايحين يعملوا شهر عسل وهتنزلوا في فندق صاحبه هو رئيس المافيا وهناك الرئيس هيشوف دانا ومتاكد انها هتعجبه والباقي عليكم وعلي شطارتكم
دانا: انا موافقه
زيدان: بس دا خطر
دانا: شغلنا كل خطر انا جاهزة
اللواء: طيارتكم كمان 5ساعات يدوب تجهزوا متنسوش عرسان في شهر عسل
زيدان ودانا خرجوا
دانا: خايف ابوظ الدنيا
زيدان: خايف عليكى وكمال باشا
دانا؛ ملكش دعوة ب بابا اوك اشوفك في المطار سلام
زيدان: وربنا مجنونه
الاتنين جهزوا
دانا تحت توصيات كمال انها ترجع بالسلامة
وزيدان حنان كانت متاكده السفرية دى هتحول زيدان وتغيره

في المطار في روسيا
دانا: ايه دا الجو برد قوى
زيدان: استحملى شوية وبعدين انت لبسه الدولاب اهو هتفضحينا
دانا: دمك خفيف انا بردانه بجد
زيدان: هنوصل الاوتيل وتتدفى اوك
دانا حاولت تتدفى نفسها لغاية ما وصلوا
في الاستقبال ل الاوتيل
دانا: اي اللي سمعته صح سويت واحد
زيدان هو بيضحك وبيكلمها علشان محدش ياخد باله: اتنين متجوزين وهيقضوا شهر عسل عايزة ايه منهم يبقوا كل واحد فى غرفه
وحط ايده علي ظهرها وهى جسمها كل وقف زيدان : اتخركى انتنين متجوزين عايزة ايه يشدها من شعرها
يلا واتحركوا الاتنين
زيدان في السويت بيتاكد ان مفيش اى كاميرات وهى بردانه
دانا: ممكن تشغل الدفاية هموت من البرد
زيدان شاف كاميرا: هدفيكى يا قلبى وقرب عليها
دانا اتفجاءت: زيدان خدها في حضنه وبهمس في كاميرا اهدى وقلعها الجاكت ب اغراء ورمى الجاكت علي مكان الكاميرا كانها صدفه
زيدان: اووف متشيلهوش من هنا
دانا: حركت راسها وبس بنعم
زيدان شغل الدفاية وهى بدات تتدفى وبعدها الباب خبط وكانت دعوة من صاحب الاوتيل
زيدان: بلع الطعم
دانا: بسرعه كدا
زيدان: اكيد لا دا اختبار لينا ولازم ننجح فيه واكيد مش بلبس الرجاله دا
دانا: نعم قصدك ايه؟
زيدان: يعنى البسي زى البنات لما نشوف الحفله دى هتوصلنا لفين
دانا : حد قالك دمك خفيف
زيدان: كتير. هروح انام علشان. بليل اكون فايق
ودانا فضلت تفكر وقررت هتلبس ايه
بليل زيدان لبس بدله وبيخبط علي دانا: يلا كل دا يا خوفى تلبسي قميص وبنطلون
دانا خرجت لبسه فستان سماوى كب وطويل وركبت شعر علي شعرها القصير بقت تجنن
زيدان: انت مين؟ ؟؟؟
دانا : ايه مش عجبك
زيدان بصدمة: دانا مش ممكن انت كدا ازاى
دانا: ايه وحش
زيدان: لا طبعا قطع لسان اللي يقول كدا بس عارفه الشعر الطويل بقيتى شبه مريم
دانا: بجد ياريت ابقي شبها فعلا
زيدان مد ايده ليها وهى بصت بعدم فهم
زيدان: :يلا هننزل زى اى اتنين متجوزين يلا
دانا لمست ايده ونزلوا سوا
by Queen Mera esmil ✍✍✍✍✍
رايكم بقا؟
توقعاتكم؟
سمر هتسكت ل دانا تدخل حياه زيدان
زيدان هيقبل دانا؟
دانا هيبقا مصيرها ايه لما رئيس المافيا يخطفها وزيدان هيرجعها ازاى؟ ؟؟

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *