رواية المتمردة
بقلمى ميرا اسماعيل
زيدان قرب عليهم وهو شايل دانا
زيدان: طيب عقبال ما تفوقوا من صدمتكم انا هوديها المستشفى علشان نطمن علي رجلها واتحرك دانا كانت مكسوفه جدااااا
سمر: في سرها اهلا واضح كدا انك يا زيدان وقعت تانى
حنان: طيب يلا نطمن عليهم
كمال: يلا والكل اتحرك علي المستشفى
في المستشفى
دانا دخلت غرفه الكشف والاشعه
وزيدان فضل مستنى بره
امجد اول واحد قرب: حمد الله علي سلامتك يا صحبى
زيدان: عمر الشقى بقي
كمال: بس واضح انه بقا مش فاهم شغله كويس عارف لو دانا كان حصلها حاجة
زيدان: انا اللي مكنتش هسمح يحصلها حاجة حتى لو علي موتى
حنان: المهم انكم بخير
شوية الدكتور خرج وطمنهم انها هتفضل في الجبس،مده اسبوع الكسر مش كبير وكمان معالجته ادته للالتام بسرعه
فى غرفه دانا
كمال :حمد الله علي السلامه
دانا : الله يسلمك بس بصراحه زيدان من غيره مكنتش هرجع
زيدان: ولا يهمك
دانا: بس انت عرغت مكانى منين
زيدان قرب عليها ولمس شعرها وطلع الشريحه وهو لسه قريب: من دى
دانا: امتا وانت
زيدان: ايوة وانا بقع كنت فاكره هسيبك ولا ايه
بسملة: كويس انك عرفت ترجعها في ناس ملحقتش ترجعهم
زيدان رجع لورا: عند حق دانا بما انك بقيتى تمام يلا اوصلك علشان اروح التحقيق
دانا: لا انا هتحرك
زيدان: :يلااااا وشلها من غير،مقدمات ولا يسمح لحد انه يتكلم اصلا
في فيلا كمال
زيدان: هطير انا علي التحقيق واجيلك بليل بحاجة ايه تحفه
دانا: تمام هستاك قصدى هستنا الهدية
كمال: ل فريد معلش يا ابنى زى ما انت شايف
فريد: لا يا عمى انا بليل هاجى اطمن علي انسه دانا
كمال تنور يا ابنى
وفريد مشي بعربيته وزيدان مشي
بسمله: اساعدك تغيري
دانا: لا يا قلبي هعرف لو اتزنقت هقولك
بسمله: هو زيدان كان معاكى طول الوقت
دانا افتكرت خروجهم والمطر ولما سخن وخطفها: ااه شغلنا خلصت لبس بسملة سندتها
بسملة: طيب ارتاحى هنزل اجبلك لبن
دانا ؛ تمام
بسملة لسه هتخرج فون دانا رن بسملة كانت قريبة منه: دا زيدان
دانا : بجد هاتى
بسملة: اتفضلى انا نازلة
دانا: ازيك
زيدان: قولت نمتى
دانا: تؤ بفكر في الهدية
زيدان: بليل متستعجليش نامى يلا سلام
دانا: سلام
بسملة كانت بتسمعهم: لا كدا ميتسكتش عليهم ونزلت ل كمال
في مكتب كمال
بسكلة:انكل ممكن اتكلم معاك
كمال: تعالى
بسملة: دانا وزيدان
كمال: متخافيش مش هيحصل مش هسمح انا كنت هحارب انه يبقا مع سمر يبقا ل دانا
بسملة: يعنى شكيت
كمال: دانا اتعلقت بيه واللى هو نفسه ميعرفوش هو وقع معاها من غير ما يحس
بسملة: انا هتصرف معاه
كمال: بلاش،سيبي ليا الموضوع اصلا متقدم ليها عريس ممتاز لازم توافق،عليه
بسملة: اوك
في فيلا زيدان
سمر: شفتى ابنك شايلها ازاى
حنان: مريم حبيبه تيتا اطلعى علي فوق
سمررر انت اللي سبتيه وانا حظرتك
سمر: بس مش هسكت وربنا زمان لو سكت ل مريم دانا لا والف لا
حنان: متاخر كلامك دا متاخر قوى
سمر: مفيش حاجة متاخره
حنان طلعت ل مريم
سمر: انسي يا دانا انسي
عدا اليوم بين تحقيق زيدان ونوم دانا وتخطيط الكل انهم يبعيدوا زيدان ودانا
حنان: زيدان انت حلقت دقنك
زيدان: اااه اصل طولت قوووى وجيت اظبطها قولت اشايلها خالص
حنان: تجنن رجعت زيدان القديم
زيدان ؛ هروح ل دانا وهتاخر متسننيش
زيدان: اه دانا اوك سلملى عليها
خرج زيدان قابل امجد اللي شافه متالق زى زمان بس معلقش
زيدان: لو بطلت بحلقه فين الهدية
امجد :في العربية
زيدان؛ يلا بينا
في فيلا كمال كان فريد قاعد مع دانا
دانا: مرسي علي الورد
فريد: عجبك
دانا: اااه
وفضلوا ساكتين
بسملة: دا اكيد امجد دى خبطته
دانا ف نفسها اخيرا حد هيرحمنى من الاخ دا
بسملة: شهقت زيدااان
دانا اتخصت وقامت اتسنتدت علي العكاز
دانا: ماله وشافت زيدان لما حلق دقنه افتكرت لما لمسه خده وقالت ان من غير الدقن احلى معقول سمعنى
زيدان: لو اعرف ان وحش كدا كنت سبتها
دانا: لا كدا احسن
زيدان: تعالى معايا بره
كمال: بره فين؟ ؟؟
زيدان: الجنينه الهدية مع امجد
دانا: بجد وهو قرب وشال العكاز وسندها
وخرجوا وشافت دانا كلب كبير
دانا: واو كلب انت عرفت منين
زيدان: دى اسرار
دانا: مرسي وراحت ليه وقربت منه وفضلت تلعب قد رجلها ما تساعدها
وفضلوا سوا
امجد ل بسملة: كفاية عينك بطلع نار
بسملة: شايف صاحبك اتحول ازاى
امجد؛ حقه ومين الاخ دا
بسملة: دا اللي هيعدل المايلة عريس ل دانا وباباه موافق وانا شايفه دا الصح
امجد: والله اتفقتى مع كمال مش ممكن
كمال خرج ليهم
كمال: دانا تعالى سلمى علي فريد
دانا ب استغراب: فريد مين
كمال: فريد اللي كان قاعد معاكى بقاله ساعه
دانا: هو اسمه فريد اوك انا جايه
زيدان: ههههه فضلتى معاه ومش عارفه هو مين
دانا: اعمل ايه مخشب كدا كانه طالع من فيلم قديم
زيدان: ههههههههه مش قادر ادخلى ليه وهستناكى علشان نتكلم في قضيه مريم
دانا: طياره
دانا سلمت علي فريد وبسملة مشيت مع امجد
ودانا فضلت مع زيدان يناقشوا اللي حصل ووصلوا ان اللي حط الدوا من البيت هى شكت في سمر وحنان هو انكر قدامها لكن في الحقيقه هو شاكك فيهم
عدا الاسبوع الكل شايف تغير زيدان ودانا وقربهم من بعض دانا فكت الجبس وبقت كويسة ورجعت الشغل تانى كمال بلغ فريد ان دانا موافقه علي الجواز وطبعا هى مش عارفه اي حاجة
فى المديرية
دانا دخلت ل زيدان: صباح الفل
زيدان: صباح النور
دانا اتفضل كل سنة وانت طيب
زيدان: ايه دا
دانا: عيد ميلادك النهارده اتفضل هديتك يارب تعجبك
زيدان: طالما منك تبقا تحفه. فتح العلبه كانت ساعه تجنن
دانا: حلوة
زيدان: تجنن وهلبسها وقلع الساعه ولبس ساعه دانا
دانا: انا علي مكتبي اه وصلت لعامل السوبر ماركت والتحقيق قال ان اليوم دا مطلبتوش اى طلبات
زيدان: مش ممكن امى قالت طلبت في نفس اليوم طلبات
دانا: يبقا
زيدان: يبقا حد بيكدب بس امى
دانا: ل حنان ل سمر
زيدان: سمر كانت بره ورجعت ثوانى مريم نزفت لا بس امى برده لا
دانا: عموما النهارده يومك صحيح عزماك علي العشا اوك
زيدان: اوك
خرجت دانا وامجد وصل
امجد: حبيبي كل سنة وانت طيب
زيدان: في حد سبقك
امجد: مش ممكن مين اكيد مش حنون
زيدان: رفع ايده تؤ دانا
امجد: دانا كويس زيدان انت علاقتك ب دانا ايه
زيدان: علاقه دى اختى
امجد : متاكد
زيدان: طبعا متاكد ايه اللي بتقوله دا
امجد : ابدا اصل عرفت ان جالها عريس
زيدان بصدمة: عرريس
امجد : اه
زيدان : وهى موافقه
امجد: بسملة بتقول لا
زيدان : كويس قصدى يعنى
امجد : مش مهم هديتك الحق المستشفي سلام
زيدان: سلام
زيدان : تخيل انها ممكن تتجوز فعلا ونفى الفكرة تماما بس معترفش ب اى حاجة
بليل خرجوا الاتنين سوا
كمال كلم بسملة: بسملة بكره نفذى مع زيدان
بسملة اوك
في المركب علي النيل
دانا: ايه رايك
زيدان: ممكن نقول احلى عيد ميلاد
دانا: تبقي بكاش قوى
زيدان: ههههههههه بكاش جبتى الكلمة دى منين
دانا: هههه معرفش سمعتها مره
وفضل الليلة كلها ضحك وهزار
دانا روحت
كمال : داااانا
دانا: قلب دانا نعم
كمال: مين وصلك؟ ؟
دانا: زيدان
كمال: خطوبتك اخر الاسبوع علي فريد
دانا : نعم !!!!
كمال :اللي سمعتيه انسي زيدان فاهمه
دانا: بابا انت بتقول ايه
كمال: اللي سمعتيه خلص الكلام مش هسمح تاخدى مكان مريم فاهمه
دانا: بابا انا مش بعمل حاجة غلط
كمال: مش هستنا خلص الكلام انا بلغته انك موافقه واتفقنا علي كل حاجة
دانا: ليه ليه بتعمل فيا كدا؟ ؟؟؟
طمال: مصلحتك في البعد عن زيدان علي غرفتك واه اقدمى طلب نقل او انا هدخل وانقلك
دانا: طلعت غرفتها وفضلت تعيط زيدان اتصل بيها بس هى مردنش زغضلن تعيط
ليه انا معملتش حاجة غلط انا حبي دا جنان ايوة بابا صح لازم ابعد لا هاخده مكانها ولا هيحبنى زيها فضلت تعيط
لغاية اما نامت
في اليوم التالى
دانا: راحت ل زيدان اتفضل
زيدان: دانا! !!!! مالك معيطة ليه ومش بتردى عليا من بليل ليه
دانا : مفيش وافق علي دا
زيدان: ايه دا
دانا: طلب نقل ل فريق رؤوف
زيدان :نعم نقل ايه في ايه كنتى امبارح كويسة حصل ايه
دانا : محصلش،ومش هيحصل ارجوك طيب زيدان اهدى من غير عياط
دانا : دا الصح
بسملة وصلت بلغوه زيدان
زيدان: طيب اهدى هشوف بسملة وبعدين نتكلم
بسملة : عايزاك ضرورى
دانا: انا علي مكتبي
زيدان: خير يا بسملة
يسملة: مريم بتسلم عليك
زيدان: ايه؟؟؟؟!!!!!!
بعد مده في مكتب دانا زيدان دخل وهو مصدوم
زيدان قومى معايا
دانا: علي فين؟ ؟؟
زيدان: هتعرفي
في فيلا غريبة
دانا: ايه دا
زيدان: دى فيلا مريم
دانا: مريم
زيدان اه مريم نستيها
دانا: لا لا منستهاش مقدرش
زيدان: لا نسيناها انا وانت عارفه ان مروحتش قبرها من شهر من يوم ما دخلت حياتى انت فيرس يا دانا
دانا: هههههه انا وانت ايه ها ايه اقولك انا انت حد ضعيف خايف يتكلم ويطلع اللي جواه انت لو نسيت مريم دا عيبك مش عيبي
زيدان: انت السبب بقيت انام واصحى بيكى حتى بنتى نسيتها انا بكرهك يا دانا مش هسمح انك تاخدى حاجة ملك مريم كفاية انت وامك زمان
دانا: ااه انت شايف زى كل الناس بس عندك حق انا كنت غلط متخافش هصلح الغلط انا خطوبتى اخر الاسبوع ومش هسمح ل حد ياخد حاجه ملك مريم خصوصا بنت داليا
زيدان: وانا بكرهك
دانا: وانا معنديش مشاعر اصلا ليك او لغيرك وجت تمشي زيدان شدها وحضنها لازم اكرهك علشان دا الصح
دانا: هى كمان حضنته عندك حق
ومشيت دانا وزيدان دخل الفيلا
دانا : ل كمال في الفون: انا موافقه علي فريد
كمال: عين العقل
كمال قفل وبص وكانت حنان وسمر،وبسملة
كمال: دانا وافقت علي فريد وانا هكتب كتابها علي فريد
حنان: دا الصح زيدان بيته وبنته ومراته اولى بيه
سمر: زيدان جوزى انا وبس وغلطة زمان مش،هتتكرر
بسملة : محدش هياخد مكانك يا مريم في قلبه حياته ممكن لكن قلبه ملكك لحد النهاية
دانا: وقفت بعربيتها في مكان فاضي،وزيدان قدام صورة مريم
زيدان: منسنكيش بس معرفش ليه هى بالذات مع انها مش شبهك معرفش،وقعت فيها امتا يمكن حبيت عيندك لكن هى كل تفاصيلها عشقتها انا مش،وحش بس غصب عنى
دانا :الكل شايف ان خاينة انا حبيته امتا وازاى معرفش بس مش هقرب اوعدك يا مريم هبعد عن زيدان مهما كان التمن
زيدان: اوعدك يا مريم هفضل ملكك حتى لو هعيش،ميت
دانا: هتجوز فريد علشانك انت يا مريم علشان انا مش وحشة علشان اللى حصل غصب عنى وعنه بس انا هصلح الغلط دا
دانا: اااااااااه يارررب
زيدان: هتوحشينى يا دانا يارب انت خدت منى مريم ودلوقت دانا وانا راضي وقلع دبلة مريم وساعه دانا وسابهم تحت صورة مريم وقعد مكانه
التعليقات