التخطي إلى المحتوى

رواية راقصة واربع ظباط الفصل الرابع 4 بقلم نوران احمد

عثمان : بشكرك يا سلوي علي كل حاجه عملتيها لينا تعبتي وهبعتلك المرتب بتاعك وزياده كمان شكرا مهمتك خلص وتقدري تمشي
ابتسمت سلوي وقالت : شكرا عيال حضرتك غيروني قبل ما اغيرهم بشكركم كلكم
مشيت سلوي علي بيتها ولقت شغل في مطعم وحياتها ارتاحت بس قلبها وعقلها فضلو مشغولين بواحد بس
في كافيه
مازن : اول مره اشوف حد مهتم بالروايات اوي كدا زيي بس هقولك علي سر صغير ليا بصراحه انا كمان كاتب مشهور بس بحط اسم مستعار ليا
قمر : وااااو بتهزر انا بحب اوي الحاجات دي انت مين قولي اي كتاب أو عمل ليك دقيقه واحده احنا من ساعه ما قعدنا وانت مش بتتكلم غير عن الروايات انت اي شغلك الاصلي
مازن : انا ظابط حاجه مختلفه خالص عن الروايات بس كنت في مهمه مره و شوفت كل اللي تحت ايدي صحابي وزمايلي راحو اللي خلقهم ف اكتئبت وخدت اجازه بدون مرتب وبقالي فتره طويله منعزل في اوضتي بقرا روايات وبكتب روايات بس لحد ما جت ملاك خلتني ارجع للحياه تاني واقرب من الكل واتفائل واجي اشوفك دلوقتي
قمر : شكل حياتك مكنتش سهله ابدا بس هي مين دي لو مكنتش هضايقك بسؤالي ممكن تجاوب هو هو احنا بقينا صحاب صح
مازن : اكيد طبعا احنا بقينا صحاب وفرصه سعيده جدا يا انسه قمر عن اذنك بقا لازم نروح للاتنين اللي قاعدين دول الوقت سرقنا واتاخرنا
أما عند ماجد
سما : هو انت بجد معجب بيا اصل ازاي يعني انت مش شوفتني الا مره واحده حاسه الموضوع غريب شويه حتي انك تطلب انك تكلم بابا ده مش شايف أنه تسرع منك ممكن تندم عليه بعدين يعني أن لازم نعرف بعض ونتأكد اكتر أننا عايزين نرتبط وبعدين يبقا في حاجه رسمي ولا اي
ماجد : هو معاكي حق بس انا مبحبش الف وادور واعمل حاجه في الضلمه من غير ما حد يكون عارف انا راجل دغري عشان كدا بقولك انا بدخل البيت من بابه ومعتقدش اني هندم ابدا
سما بابتسامه : بصراحه بقا انا شايفه بلاش تدخل في حاجه رسمي كدا علي طول ويتحسب عليك خطوبه علي الفاضي
ماجد : من الاخر انتي مش بتحبيني ومش عايزه اتقدم ومكسوفه ترفضيني
سما : لا طبعا انا معجبه بيك وموافقه بس عايزين شويه صبر بس اي رايك بس انا زيك والله مش بحب اعمل اي حاجه من وري اهلي عشان كدا بصراحه انا حكيت لبابا علي كل حاجه حصلت وحتي الخروجه دي وهو جه معانا يشوفنا من بعيد وبيسمع كلامنا كمان عشان يطمن
ماجد بصدمه وهو بيبص حواليه : انتي بتهزري فين ده يخربيتك يا مجنونه مش كدا هو فين اطلبي منه ييجي ونقعد نتكلم مع بعض شويه
جه مازن عليهم : اي مش كفايه كدا يا عصافير عايزين نتكل علي الله ورانا اشغال بكرا وبعدين متهدش حياك من تنضيف البيت وشيل السجاجيد عشان عيون ست سلوي
ماجد : يا غبي اخرس شويه فضحتنا ازاي تكون كتاب مفتوح كدا وانت ظابط يا اهبل
سما : هي مين سلوي دي يا ماجد انت عملت كدا بجد النهارده بابا جاي اهو
مازن بصدمه : بابا مين اهرب بسرعه اخلع انت بتدبس يا ابو الصحاب اجري
ماجد : اخرس شويه الراجل سامع كل كلمه بنقولها من البدايه خلينا نقعد نتكلم شويه شكله اوبن اوي
سيد : عاملين اي يا ولاد انا سيد بابا سما متقلقش ولا تستغربو انا ربيت بنتي لوحدي عشان كدا معودها علي الصراحه واننا صحاب وكل حاجه بتحكيهالي حتي لو غلط بس من اللي شوفته النهارده انا مطمن أن بنتي مع راجل بجد مش غاوي لعب وخصوصا بعد موقف الجدعنه اللي عملته معاها في القسم وطلبك رقمي في أول قاعده ليكم ده يخليني فخور بيك يا ابني
ماجد : الله يخليك يا عمي اتشرفت بمعرفه حضرتك طبعا والله زي ما حضرتك شوفت انا مبحبش اعمل حاجه من وري الأهل
سما : بس انا يا بابا بصراحه مرتاحه وحاسه اني موافقه وفي نفس الوقت خايفه تتحسب عليا خطوبه ونطلع مش متفاهمين
سيد : مفيش مشكله ممكن لما تروح تشرفني بمكالمه من والد حضرتك وتقعدو تتكلمو وتشوفو بعض لمده شهر وبعد الشهر تقررو تكملو خطوبه ولالا اي رايكم يا ولاد
مازن بصوت واطي : اي الراجل ده ده لو بنتي قالت ليا كدا كنت كسرت رقبتها اه يتكلمو بس قدامي ولو عايز يشوفها يكون قدامي أم سيد في الطراوه اوي وميعرفش حاجه شكله من الزمن القديم يا جدع
ماجد بصوت واطي : مش قولتلك اخرس شويه وكمل كلامه بصوت عالي معنديش مانع طبعا أن شاء الله والدي اول ما يرجع من السفر هيكلم حضرتك وان شاء الله خير الوقت اتاخر اتفضلو اوصلكم
سيد : لالالا مفيش داعي يا ابني العربيه بالسواق بتاعنا مستني تحت اتفضل انت يا حبيبي اه صحيح متعرفتش عليا يا استاذ
مازن : مازن اخوه وقعدت مع قمر واحنا صحاب بس مفيش اي حاجه ما بينا حضرتك
ضحك سيد : لالالا متقلقش مش هدبسك فيها كفايه علينا واحد دلوقتي بس مسير ييجي يومك ونبقا نشوف وقتها بس هتعمل اي
استاذن ماجد ومازن ومشيو
في مكان تاني علي النيل
ماهر : ايوه يعني وبعدين مش فاهم انتي عايزه اي موافقه ولالا وعايز اعرف اي حوار الكباريه والقرف اللي كنتي فيه ده
نسمه : هو انت بتتكلم معايا كدا ليه اصلا علي فكره لحد دلوقتي احنا مفيش بينا اي حاجه ومش من حقك تتكلم معايا كدا انت فاهم
ماهر : بصي يا نسمه انا لفيت وجبتها شرقها غربها وعارف البنات وكنت ومازلت صايع ف عشان كدا مش اي حد هروح اقوله انا عايز اتقدم ليكي بصراحه الحوار اصلا مكنش في دماغي لأن في نظري كل البنات وحشه بس انتي غيرتيلي فكري عن كل حاجه ومن ناحيه بقا الارتباط ف احب اعرفك من دلوقتي انا بغير جدا وكل حاجه تكوني معرفاني بيها عنك انتي فاهمه
نسمه : علي فكرة انت بتتكلم بدري اوي مش لما اوافق عليك الاول ليه بتتكلم أننا خلاص اتجوزنا شويه وهتقول اسماء عيالنا هو في اي انا عايزه امشي من هنا لو سمحت عن اذنك
ماهر : اقعدي هنا رايحه فين انا هوصلك واعملي حسابك خلال الاسبوع ده انا جاي اخطبك ومتأكد انك هتوافقي يلا اوصلتك
نسمه بخوف وتوتر : لا انا انا هروح لوحدي لو حد شافني معاك هتكون مشكله كبيره ومش هعرف اقول حاجه لبابا
ماهر : الوقت اتاخر لازم اوصلك يلا قدامي ومش عايز كلام كتير
مشيت معاه نسمه بخوف وركبوا العربيه ووصلها
نزلت نسمه بتترعش للبيت
عوض : كنتي فين كل ده يا مقصوفه الرقبه ما تنطقي ولا تحبي اجيب الكرباج زي كل مره
نسمه بدموع : واللهي واللهي انا انا كنت رايحه لواحده صاحبتي كانت عايزه مني خدمه عن عن عن الأماكن الكويسه عشان عشان بتجهز وهتتجوز
عوض : حلو اوي القطه بقت بتعرف تتكلم وتكدب كمان مين الواد اللي نازله معاه من العربيه يا بت فكراني مختوم علي قفايا ومش عارف يا بليه هات الكرباج من عندك شكلك عايزه تتربي وتتعلمي الادب عشان بعد كدا متفكريش بس تكدبي
نسمه بدموع : لالا عشان خاطري يا بابا والله ما هعمل كدا تاني انا اسفه بلاش الكرباج عشان خاطري بلاش ضرب انا اسفه انا غلطانه مش هعمل كدا تاني
جاب عوض الكرباج ونزل فيها ضرب وهي بتردد نفس الكلام وهي بتترعش لحد ما نامت علي الارض
في قصر عثمان
دخل ماجد وهو بيضحك كل ما يفتكر كلام مازن
مازن : بطل تضحك عليا عادي تصرفي طبيعي انا مش هدبس ولا انا مش كتاب مفتوح والفاصل بينا سلوي يا سلوي تعالي احكيلك حصل اي في الخروجه
ماجد : لا واضح جدا انك مش كتاب مفتوح داخل علي طول علي سلوي المفروض هي اللي تحاول تاخد منك الكلام يا اهبل
وكدا تكون خلصت حلقتنا استنونا في بارت جديد مع السلامه
الخامس م نهنا

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *