التخطي إلى المحتوى

الفصل التاسع

روايه عصيان أنثي

(ضى وياسين)

بقلم حنان ماهر

جلست ضى من صدمتها ضائعه مش عارفه تصرف ازاى

انهارت من البكاء قربت منها صديقتها ريم بخضه وفزع

عليها

ريم . ضى حبيبتي قوليلي إيه اللى حصل قالك إيه الحيو*ان

ده كل ده وضى منهاره مش قادره تنطق بكلمه مبتعملش

حاجه غير أنها بتعيط ريم كملت كلمها حرام عليكى ياضى

نفسك طيب أهدى وهنلقى حل واخدتها فى حضنها

تهون عليها

بعد فتره بدأت ضى تهده راحت ريم وجابت ليها مايه

ريم . ها ياحبيبتي قوليلي إيه اللى قالوا ليكى البنى ادم

ده خالكى منهاره بالشكل ده

بدأت ضى تحكى ليها كل حاجه حصلت وتهديده أنه

هيدمر مستقبل أخوها

ريم بانفعال وغضب على صاحبتها . لا يمكن يكون طبيعي

ده اكيد مجنون انت لازم تحكى لعم محمد سكوتك هيخليه

يتماده

ردت ضى . لا انا مستحيل اخاطر باخويه ياريم هو هديدنى

بنفوذه احنا مش قده ياريم مش قده وبدأت تنهار

وبعد ما خلصت شغلها رجعت البيت وهى تائها عقلها متوقف

عن التفكير مش لقيه حل ازى تتخلص منه طلعت على

شقتها استقبلتها ولدتها بفرحه استغربتها ضى

قربت روقيه منها بابتسامة . مبروك ياحبيبتي عريسك جبلك

فستان كتب الكتاب ادخلى شفيه فى الاوضه عندك

دخلت ضى غرفتها وشافت صندوق كبير قربت منه وفتحته

لقت فستان أقل ما يقال عليه روعه ولكن حست أنه كفنها

حست بالحزن وسألت نفسها ليه بيحصلها كده

عدت الايام وجه يوم كتب الكتاب

دخلت روقيه غرفت ضى وهي بتزغرط . اصحى ياحبيبتي قومي يا يلا على شان تجهزي

ضي قامت مفزوعه. ايه فى ايه البيت بيوقع

روقيه وهي بتقومها من علي السرير . لا في بيت جديد هيتبني يلا يا اختي علي الحمام علشان الكوافيره زمانها جايه على شان تجهزك انهارده كتب كتابك ياعروسه يلا

ضي بضيق. طيب يا ماما براحه مالك في ايه مستعجله ليه كده شكلك عايزه تخلصى منى

روقيه بحب . انا عايزه اخلص منك أنا نفسي اشوفك فرحانه وسعيده مع اللى يستهلك كفاية اللى شفتيه من جوزتك الاولنيه

ضى فى نفسها . مالعن من سيدى إلا ستى

قربت منها روقيه بس ليه انا حاسه انك زعلانه ومش مبسوطه حصلت مشكله بينك وبين ياسين

ضي بارتبك. مشكله ايه يا ماما أنا بس كنت نايمه وانتي خضتيني مش اكتر و جريت علي الحمام واول ما دخلت قالت لنفسها. اهدي كده يا ضي مالك مستقبل اخوكي بين اديكي وخدت دوش تريح أعصابها اللي تعبانه وهي مش مقتنعه أن انهارده هتكون ملك لاكتر حد بتكره

أما روقيه شكت أن في حاجه بس حولت تطمن قلبها

وعند ياسين فى غرفته دخل عليه كريم لقه بيتكلم فى

التليفون

ياسين . تمام ياروحى متتاخريش مع السلامه ياحبيبتى

قرب منه كريم . إيه ياعريس كنت بتكلم سيلا

ياسين . أيوه ياسيدى مصممه تحضر كتب الكتاب

كريم اتفاجئ . هى رجعت من السفر امتى

ياسين . رجعت امبارح بليل

كريم . وهتخليها تحضر كتب الكتاب عادى ماحدش يعرف

انك متجوز

ياسين بضيق . اللى يعرف يعرف مش فارقه معايا حاجه

مش كفايه انى مجبر على الجوازه دى

كريم . طيب بنت الناس ذنبها إيه يا ياسين

ياسين . الذنب ذنب بابا وخالتك هما اللى مصممين عليها

كريم . راجع نفسك على شان مترجعش تندم

ياسين . خلاص ياكريم مبقاش ينفع أنا هدخل اخد شاور

والبس على شان منتاخرش عن كده

سابه كريم وخرج يجهز برحته

وبعد فتره كان جهز ونزل لقه ولده ولدته مستانينه

ناديه بفرحه حضنت ياسين . إيه الشياكه دى الله أكبر عليك ياحبيبي

ربنا يتمهالك على خير واشيل عيالك وافرح بيهم

ياسين بقتضاب . إن شاء الله ياامى

فايز . مبروك يا ياسين ياله ياحبيبى على شان اتاخرنا على

الناس ماينفعش نتأخر اكتر من كده

وعند ضى جت ريم وفضلت معها وبعد فتره كانت

ضى جهزت ولبست الفستان كان منظرها يخطف الأنفاس

هى نفسها استغربت نفسها لما شافت انكاس صورتها فى المرايا شعرها الأسود الطويل شكل ملامحها مع لون عيونها

العسلى كانت ولا الاميرات

خبط الباب ودخل ولدها على شان يخدها عند عرسها

محمد بفرحه. بسم الله ماشاء الله قمر ياحبيبت ابوكى

واخدها فى حضنه ألف مبروك ياحبيبتي هتوحشينى ياضى

ضى بحزن بتحاول تخفيه . الله يبارك فيك يا بابا متقلقش

ياحبيبي أنا مش هخلينى هوحشك هكلمكم كل شويه وكل

أسبوع هكون عندكم يعنى مش هلحق اوحشك

قربت منهم روقيه. طيب ياله على شان عريسك مستنى

باره ومعه المأذون مسكت ضى فى ايد ابوها وكان ياسين وأهله مستنينهم

واول ما ياسين رفع عينه وشاف ضى اتفاجئ بجمالها

اول مره يركز فى ملمحها ويشوف شعرها الطويل اللى

مخلى لجملها سحر خاص

قرب منه محمد وسلم عليه . ياسين يابنى ضى أمانه

عندك أنا هديتك حته من قلبى حافظ عليها بنتى مش

هتلاقي فى اخلاقها وطيبه قلبها هتسونك وهتحافظ

عليك وعلى مالك وعلى بيتك وأولادك

ياسين . ما تقلقش ياعمى ضى فى عنيه الاثنين

وجلسوا جنب المأذون لكتب الكتاب

وفضلت ضى سرحانه نفسها تقوم تهرب ومفاتش غير

على جملت المأذون (بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)

وعليت المباركات والزغاريط وانتهاء اليوم واخد ياسين

ضى فى سيارته ونطلق على الفيلا الخاص بيه

فضل ساكت طول الطريق محاولش أنه يوجه اى كلام لضى

أما ضى كانت خائفة من المصير المجهول اللى هتوجه

وصل ياسين على الفيلا ووجه كلامه لضى وأمرها تنزل

نزلت وأول ما دخلو لقت وحده بتجرى على ياسين

وبتحضنه……………….

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *